Kävin pitkän pitkästä aikaa pienellä galleriakierroksella Hgissä, lähinnä Lauri Laineen (Taidehalli) ja Juho Karjalaisen (Duetto) näyttelyiden vuoksi.
Laineen näyttelyssä viivyin kauan. Jo ensimmäinen sali, se iso, kuvanveistosali, otti aikaa, sillä en ole aiemmin nähnyt Laineen 2000-luvun töitä, ja muutos on todella suuri 1980 ja -90-luvun "arkkitehtoonisiin" töihin verrattuna. Nyt oli myös tilaisuus vertailuun, koska myös niitä vanhempia on esillä toisessa päätysalissa.
Tarkastelin nyt erityisen hyvin myös maalausten tekotapaa lähietäisyydeltä. Töiden vaihteleva kerrostuksellisuus samoinkuin siveltimen jälki ja värin paksuuden muutokset ovat selkeitä läheltä, mutta ne alkavat soida hienosti mitä kauemmas maalauksen pinnasta etenee.
Varsinainen yllätys tuli vasta kierroksen lopulla, kun jäin katsomaan ja kuuntelemaan lyhyttä videohaastattelua, joka on tehty Laineen ateljeessa Firenzessä. Siinä näytetään hänen tyoskentelyään tekeillä olevien teosten parissa, mutta vielä mielenkintoisempi, ainakin minulle, oli Laineen oma analysointi työstään ja tavoitteistaan siinä. Oli onni, että kiersin katsomassa maalaukset ennen videoesitystä sillä on hämmästyttävää miten täydellisesti näin teoksessa juuri sen, mitä hän maalauksillaan haluaa sanoa ja mihin hän on halunnut katsojan johdattaa. Kaiken kaikkiaan tuo perin lyhyt video on parasta, mitä olen kenenkään taiteilijan omasta työstään kuullut avautuvan. Menkää ihmeessä Taidehalliin, ei tule olemaan turha käynti.
Karjalaisen grafiikan vedokset ovat aina olleet mielestäni loistavia ja niin nytkin. Muutosta niissäkin on mutta minun mielestäni ei välttämättä tarpeellisia. Hän on, tarkoituksellisesti tietysti, osin korvannut loistavan, varman ja selkeän viivan häivyttämällä sitä. Vaikkia viiva ei aiemminkaan hallinnut koko värikenttää, toi se selkeydessään valtavan lisäefektin vaikka vain osassakin figuuria. Näyttelyssä oli myös pari täysabstraktia vedostaa, mutta mielestäni ne eivät tuoneet mitään liäarvoa, mieluumminkin päin vastoin.
Terveisiä galleriakierrokselta.
Henry Moore
0
116
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882108Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361766- 1801316
- 241784
- 67732
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337502