LIKE..................tosityhmää !

scarabaeus

Dekkarikilpailu Likellä, mutta mutta,

tosityhmää:

kaikki saavat osallistua, mutta sitten kässärit sähköitse nimellä.

Ei siis nimimerkki -kisa !

Huoh !

113

924

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dekkaristi--

MItäs vikaa nimessä on?

Luuletko ihan oikeasti, että joku "oikea" dekkarikirjailija osallistuisi Liken kisaan?

Voin kertoa sisäpiirin tiedon: ei osallistu.

• scarabaeus

Niin. Ajattelinkin, että oikeat eivät osallistu, koska niin pikkuinen summa euroja voittajalle,
        mutta että ei ole dekkaristeilla sitten senvertaa dekkarimieltä, että vetäisisivät
        nimimerkkikuoren.
        Ei ylläreitä, ei mitään jännitystä siis.

Kuinka arkista touhua.
        Hauska olisi kyllä osallistua.
        Taidanpa kasailla jotakin paperipallukkaa kaikesta huolimatta.
        Näin on aatokset nyt ainakin.

Kilpailut on kyllä hauskoja toisinaan...

• molluska
        scarabaeus kirjoitti:

Niin. Ajattelinkin, että oikeat eivät osallistu, koska niin pikkuinen summa euroja voittajalle,
        mutta että ei ole dekkaristeilla sitten senvertaa dekkarimieltä, että vetäisisivät
        nimimerkkikuoren.
        Ei ylläreitä, ei mitään jännitystä siis.

Kuinka arkista touhua.
        Hauska olisi kyllä osallistua.
        Taidanpa kasailla jotakin paperipallukkaa kaikesta huolimatta.
        Näin on aatokset nyt ainakin.

Kilpailut on kyllä hauskoja toisinaan...

Joo, 2000 euroa, mutta kauanko menee kirjoittamiseen, kyllä siihen menee enemmän kuin 1 kuukausi. Tai saahan sitten ehkä julkaisusta jonkun tyyliin pari tuhatta ehkä, eli parin kuukauden palkka matalapalkkaiselle toimistorotalle.
        Kyllä minusta saisi palkkio olla isompi kun kilpailusta on kyse. Toi palkkio on masentava, mutta meinaanpa osallistua ihan huvin vuoksi, kun kerran dekkaria kirjoitan muutenkin.

• voihanvihtahousu

Onneksi Scara olet kansainvälisesti tunnettu, joten et voi osallistua. Mikä vahinko, varma voittaja jää siis pois. Meillä muillakin on mahdollisuus.
      Ja pupu senkun juoksee ja juoksee.

• scarabaeus

......... yes! kansainvälisesti tunnettu, kunhan vetäisen tästä dekkarikisasta ensin pari tonnia ja sitten kansainvälisiin piireihin,
        jejeeeeeeee ..................

• hovimestarimurhataan

Pirskutti sentään.
      Eli jos valmista pitää olla vasta 1.9. siihenhän pitää osallistua. Onneksi olen ihan tuntematon taneli, niinpä henkiset ulottuvaisuuteni eivät poissulje osallistumistani. Paitsi että tulen voittamaan myös Otavan kilpailun, mutta sen voittaja julkistetaan vasta lokakuussa. Joten ei haittaa.
      Ei muuta kuin rikosta rustaamaan.
      Mistähän aloittaisi? Kirjaston lattialla makasi ruumis ja hovimestari on syyllinen. Eikun se on tehty jo. Siispä pohtimaan.

• Per Skuti

Hovimestarit eivät käy kirjastossa, koska he eivät osaa lukea.

• 3+4

No siksihän se murhattiinkin.

• Pako ja pakko

Mitä merkitystä itselle onko nimimerkkikisa vai ei? Minua ainakaan ei häiritse se, että käsikirjoitus osallistuu kisaan omalla nimellään eikä keksityllä pseudonyymillä.

• scarabaeus

Ja kitkerällä mielellä tässä taas totean, että ei helkutti, kun en saa kasattua sitten minkäänlaista paperipinoa tässä huikaisevassa kesän odotuksessa.
        Onko se tämä kevät,
        joka saa välillä vain kirmailemaan auringonpaisteisena pitkin lumisohjoisia katuja, että tietsikan ääressä kärvistelen vaan vikkelistä näppissormista tietämättömänä ja täällä näköjään ihmettelee

Pako ja pakko

että mitämitämiksi. Pseudonyymi.
        No siksi, että sitten kun on saanut sen kässärin kasaan ja pistelee viimeisiä, niin mikä
        riemu,
        kun sujauttaa kuoreen nimimerkin ja kirjoittaa kuoren päällekin sen, kun on valinnut esim. muutamasta kymmenestä mieleensä sujahtaneesta nimimerkistä:
        Sirppi Jakola
        Lenna Doe
        Rötti Manka
        Porkule Heirot
        Pertturi Ares
        jne. jne.

Hauskaa !
        …....... tähän voisittekin laittaa Te kirjoittajat keksimiänne nimimerkkejä erinäisiin kisoihin. Minullakin on niitä leegio tullut käytettyä. Hihihhhh !

• Card B

Jos haluaa kirjailijaksi, ei kai kirjoittaminen ole mikään ongelma... vai?

• scarabaeus

Ei kukaan ole laittanut
      nimimerkkejä.
      Aika ilotonta touhua kaikenkaikkiaan täällä Kirjailijanalut saitilla muutenkin. Ja
      Card B
      laittanut kysymysmerkin,
      mutta miksi ?

• elämäonparastaaikoo

Rakas ystävä, ehkä tämän palstan ihmisillä on muutakin tekemistä kuin laatia sinulle vastauksia tai esitellä nimimerkkejään.
      Hanki sinäkin elämä, se on "tuolla ulkona". Ihan niin kuin totuuskin.

• scarabaeus

elämäonparastaaikoo

näyttää surffailevan kans täällä Kirjailijanalut palstalla ja tuikkaa tervehdyksen, jostain sieltä maaseudultako sitä sitten oikein nettiyhteyksissä... tuli vaan mieleeni tuosta nimimerkistä ja
        Rakas ystävä
        alkuinen lause on aikamoisen harvinainen luettava netissä, harvoin tosiaan näkee. Ja ajattelin just aamulla, että laitan tonne Jatkonovellit puolelle päiväkirjani taas vaihteeksi, kun olen roikkumassa täällä tänäänkin taas. Mutta sitten ajattelin, että aivan liian henkilövetoista olisi sitten sekin
        päiväkirja.
        Ja
        Hanki sinäkin elämä...

• scarabaeus
        scarabaeus kirjoitti:

elämäonparastaaikoo

näyttää surffailevan kans täällä Kirjailijanalut palstalla ja tuikkaa tervehdyksen, jostain sieltä maaseudultako sitä sitten oikein nettiyhteyksissä... tuli vaan mieleeni tuosta nimimerkistä ja
        Rakas ystävä
        alkuinen lause on aikamoisen harvinainen luettava netissä, harvoin tosiaan näkee. Ja ajattelin just aamulla, että laitan tonne Jatkonovellit puolelle päiväkirjani taas vaihteeksi, kun olen roikkumassa täällä tänäänkin taas. Mutta sitten ajattelin, että aivan liian henkilövetoista olisi sitten sekin
        päiväkirja.
        Ja
        Hanki sinäkin elämä...

Ei ei ei ei ei ei ei
        tule mieleeni ainuttakaan
        dekkarijohtolankaa,

punainen lanka,

missä olet ? Ja muusat,
        helkkari !

Ja mikä on se pituus sitten numeroina mitattuna, kun pitää olla tämä
        Like
        dekkari

?

• lksd jlksdfj
        scarabaeus kirjoitti:

Ei ei ei ei ei ei ei
        tule mieleeni ainuttakaan
        dekkarijohtolankaa,

punainen lanka,

missä olet ? Ja muusat,
        helkkari !

Ja mikä on se pituus sitten numeroina mitattuna, kun pitää olla tämä
        Like
        dekkari

?

Siinä kait sanottiin, että romaanin pituinen. Kyllä kai se 35 000 merkkiä vähintään pitää olla.

• nutturatatti
        lksd jlksdfj kirjoitti:

Siinä kait sanottiin, että romaanin pituinen. Kyllä kai se 35 000 merkkiä vähintään pitää olla.

Merkkiä? Tarkoittanet sanaa? 50 000 sanaa on vielä aika lyhyt. 35 000 merkkiä olisi lyhyt novelli.

• scarabaeus
        nutturatatti kirjoitti:

Merkkiä? Tarkoittanet sanaa? 50 000 sanaa on vielä aika lyhyt. 35 000 merkkiä olisi lyhyt novelli.

Juu. Nyt ei sitten kahdelta tullut kuin eriparisia.

Mikä luku on se oikea?

En kirjoita tippaakaan yli, tai jos kirjoitan niin siirtyvät seuraavaan dekkariin.

Hiilijäljet just ON !

• ldksj lkdsjf
        nutturatatti kirjoitti:

Joo, olet oikeassa, sanaa tarkoitin. Töissä puhutaan aina merkeistä niin tuli sanavirhe. Meillä 10 000 merkkiä on pitkä reppari.

• Antero Avomieli

Öh. Höh?
      Siis voihan tuo etunimi, sukunimi olla keksittyjäkin, kait? Kunhan yhteystiedot laittaa oikein. Sähköpostinkin voi perustaa salanimellä.

• scarabaeus

Antero Avomieli

avartaa ja vääntää rautalangasta. Kiitos!
        Kun dekkarin sitten saan aikaiseksi (toivon), niin saatanpa hyvinkin toimia sitten näin.
        On tää niin kivaa touhua!

Hyvä aamu.

• scarabaeus

Onko muuten tämä
      Like
      jotenkin poikkeava kustantamo muista

imageltaan,
      kun käväisin siellä kurkkimassa (= urkkimassa) minkälaista tuotantoa ja jotenkin sitten pälähti päähän, että ei ei ei,

mitä ihmettä ?

• scarabaeus

tuolla toisessa ketjussa nimimerkki
      töttöröö
      oli laittanut tekstiä, että:

" esim. dekkarissa n. 80 000 sanaa on ihanne "

Onko näin ? Kyselee Liken dekkarikisaan aikova osallistuja.
      Teen nyt tätä myyräntyötä ja kyselen kaikenlaista siihen liittyvää tapani mukaisesti. Syksyllä sitten valmista (ehkä) ja
      voitto !
      jejeeeeeeee...........................

• scarabaeus

siis unohdin laittaa missä ketjussa, siis:

Kirjan sivumäärä

• hyväähyvää

Sanamääräajattelu herätti mielenkiintoni.
      Eli gradussani on 23 000 sanaa ja Otavalle lähetetyssä kässärissäni 35 000 sanaa. Eli 80 000 sanaa on jo melkoinen järkäle. Mutta hyvää saakin olla paljon.

• scarabaeus

hei! jos on
        80 000 sanaa
        niin eikö siinä ole jo aikamoisesti.

Ja jos esim.sillä timesnewroman kirjasimilla ja riviväli 1.5
        niin
        montako

sivua ?

• scarabaeus
        scarabaeus kirjoitti:

hei! jos on
        80 000 sanaa
        niin eikö siinä ole jo aikamoisesti.

Ja jos esim.sillä timesnewroman kirjasimilla ja riviväli 1.5
        niin
        montako

sivua ?

ai
        ei
        yhtään
        insinööriä
        tänään
        surffailemassa

no ei sit,
        mutta alkaa näyttää siltä, että trigologiaksi menee joka tapauksessa ellen sitte väsää yksittäisiä niistä.

Huoh! Mistä sen sitte tarkasti tietää mitä se Like haluaa. Voisivat laittaa ne mitat suoraan sinne.
        Täsmälleen.
        Kiitos Like !

• scarabaeus
        scarabaeus kirjoitti:

ai
        ei
        yhtään
        insinööriä
        tänään
        surffailemassa

no ei sit,
        mutta alkaa näyttää siltä, että trigologiaksi menee joka tapauksessa ellen sitte väsää yksittäisiä niistä.

Huoh! Mistä sen sitte tarkasti tietää mitä se Like haluaa. Voisivat laittaa ne mitat suoraan sinne.
        Täsmälleen.
        Kiitos Like !

Ja en käy enää nyysimässä siellä Liken sivustolla. Vaan kävin tässä yhtenä päivänä kirjastossa hakemassa nipun dekkareita. Niitä sitten arpomalla vekslailin ja nyt on pari ehdolla, että mitä

pastissia

alan tässä pikkuhiljaa kirjoittelemaan.

Loppujenlopuksi
        aika
        yksinkertaista,
        ellei sitten käy matkan varrella kaksinkertaiseksi.

On se niin jännää sitte taas...
        vai

onkohan
        ?

• Antsu aivasti
        scarabaeus kirjoitti:

Ja en käy enää nyysimässä siellä Liken sivustolla. Vaan kävin tässä yhtenä päivänä kirjastossa hakemassa nipun dekkareita. Niitä sitten arpomalla vekslailin ja nyt on pari ehdolla, että mitä

pastissia

alan tässä pikkuhiljaa kirjoittelemaan.

Loppujenlopuksi
        aika
        yksinkertaista,
        ellei sitten käy matkan varrella kaksinkertaiseksi.

On se niin jännää sitte taas...
        vai

onkohan
        ?

Mitä luulette, millainen teksti puree kisassa?

• scarabaeus
        Antsu aivasti kirjoitti:

Mitä luulette, millainen teksti puree kisassa?

..........jooo, kiinnostaa kyllä. Ja onko se sitten niin, että se dekkari ilmestyy vasta seuraavana vuonna, kun eiks tää päättynyt syyskuu.
        Ja millainenhan teksti tulee puremaan siinä Otavan Pentti Saarikoski -kilpailussa, ja onko sekin niin, että voittajan kirja ilmestyy seuraavana vuonna vasta,
        voi vihta !
        Ihmeen arveluttavaa kyllä.
        Kertokaa jos tiedätte.

• cinnerbycrox

80 000 sanaa = 333 sivua peruskirjaa
        jos kirjasin normaalia isompaa, niin 400 sivua
        kukin voi itse laskea, paljonko sanoja on yhdellä perusromaanin sivuilla
        itse olen laskenut, noin 240 tai joissain noin 220 eli ajattelen, että siltä väliltä
        200 sanaa sivulla = 400 sivua
        240 sanaa sivulla = 333 sivua

Eli 35 000 sanaa merkitsee, että kirja olisi 146-175 sivuinen

• Antero aivasti taas

Mitä sillä on väliä, milloin se kirja ilmestyy? Nimittäin sille, joka sattuu voittamaan.

• scarabaeus

noku tarkoitus on, että kun voitan molemmat kisat, siis tää Saarikoski sekä Like dekkari, niin onko se sitten
        kardinaalimunaus
        jos
        molemmat ilmestyvät ensi vuonna, ja kuitenkin niin eri
        genre.
        Huoh!
        Rakenna tässä nyt sitten uskottavaa ...

• A.V taiteen maisteri

9.7.2012
      Olen hionut kiintoisaa juonta ja kyseistä uutta käsikirjoitusta jo noin kaksi vuotta. Kilpailujen tarkoitus lienee löytää paras käsikirjoitus. Sen on ylitettävä nk. julkaisukynnys. On parempi toimittaa työ jurylle, kuin jättää se pöytälaatikkoon.

Minulla ainakin on ollut hyytävän hauskoja hetkiä työni eri vaiheissa. Oikoluen sitä parasta aikaa, hion dialogeja ja toivon uskaltavani lähettää sen arvosteltavaksi.

Älkää nyt arvon kanssakilpailijat miettikö muuta kuin mahdollisimman hyvää ajankäyttöä ja kilpailussa menestymistä. Puhtia viimeiselle kuukaudelle. Syksy on edessä.

A. V.
      taiteen maisteri

• scarabaeus

...........vai puhtia, siis elokuulle. Saas ny näkee, yritän tässä kyllä viimeistellä, mutta jotenkin sitten ei mene niin kuin olettaa, vaan aikamoista änkyröintiä on ilmennyt parin viimeisen viikon aikana.
        Muusat kiristää.
        Vaan ehkäpä hellittää jossain vaiheessa.

On tää ihme touhua,
        ja Teille kaikille minultakin

kannustusta !

• Hiontavaiheessa

Aloinpa minäkin naputella koneelle dekkaria jonka idean keksin näistä keskustelista. Enpä tiedä, ehtiikö tuohon kilpailuun, tuskin. Toisaalta: Simenon kirjoitti dekkarinsa parissa viikossa eivätkä olleet ollenkaan huonoja ja käännettiin kymmenille kielille. Joten kyllä kahdeksassa viikossa voi saada paljon aikaan.

Tosi mielenkiintoista on ollut kirjoitella. Henkilöt ovat alkaneet elää ja saavat raamien puitteissa tehdä mitä keksivät. Juonen kehitys ja kohokohta ja henkilöiden motiivit ovat tiedossa Teen kerralla valmista tai siis hion saman tien niin että jälkikäteen ei pitäisi jäädä juurikaan sitä hommaa. Katotaan kuis ämmän käy. Mutta kivaa kesäpuuhaa tämä on.

• myöhäinen

Tunnelmia.

Tässä vaiheessa juoni ja henkilöt selvillä, tekstistä ehkä neljäsosa kasassa.

Kirjoittamisen pitäisi näillä nooteilla käydä aika sujakasti, elokuun alussa on tarkoitus olla tekstin valmis, sitten viikko hiontaa, muutama koelukija parka (jotka on jo hälytetty "Teille on tehtävää elokuun toisella viikolla !") kehiin, vielä yksi tai kaksi korjauskertaa. Ja luonnollisesti elokuun viimeinen kello 23.59 lähtee kässäri Likelle, viime tippa on aina parempi kuin liian aikainen.

Samalla ensimmäinen kässärini, jossa on minä-kertoja ja vain yksi kertoja, tykkään kirjoittaa monella kertojalla. Pelkistettyä ilmaisua, pieniä filosofointeja välissä.

• Hiontavaiheessa

Kiva kun kerroit tilanteestasi. Minulla on eka kertaa muu kuin minä -kertoja. Kerron kaikkitietävänä kertojana usean henkilön näkövinkkelistä. Kirjoitan myös eka kertaa suoraan koneelle, se tuntuu sopivan minulle, on niin helppo korjata lukemisen jälkeen virheet ja kököt kohdat. Aika nihkeää tämä kirjoittaminen on, tässä uudessa metodissa on opettelemista. Mutta peppua penkkiin vaan, se on ainoa tapa, jolla tekstiä tulee.

Minulla on ihannetila kirjoittaa, eli olen koirien kanssa yksin mökillä. Netti toimii ja sitä olenkin tarvinnut paljon faktojen tarkistamiseksi. Hienoa kun nykyään voi katsella paikkojakin koneelta käsin! Muitakin töitä tulee tehtyä, sillä ajatus juoksee parhaiten vaikka viikatteen kanssa heiluessa tai kasvimaata peratessa.

Hieman on motivaatio-ongelmia, koska esikoiseni sai kustantajilta vain hylsyjä tai hiljaisuuden. Olisi niin mukava alkaa lukea noita kirjoja, jotka toiset ovat kirjoittaneet. Maailma on täynnä kirjoja, mksi minun pitää tehdä niitä lisää? Monta keraa olen päättänyt unohtaa koko jutun, mutta lopetan sitten tämän kirjan jälkeen, jos en saa kustantajaa. Tai sitten päätänkin yrittää vielä kerran. Niin häilyvä on nainen...

Simenon muuten kirjoitti 70 sivua päivässä kun oli ensin tuuminut aihetta jonkin aikaa. Minun päivätavoitteeni on neljä liuskaa. Kolmessakymmenessä päivässä siis 120 liuskaa, joka on kirjan sivuina ainakin kaksinkertainen määrä. Elokuun puolivälissä pitäisi olla valmista, sitten viikon loma, mahdollisesti esilukijan kiusaamista, sitten luen tekstin kertaalleen läpi nopeasti, merkkaan kököt kohdat, teen korjaukset ja menoksi.

• cinerbycrox
        Hiontavaiheessa kirjoitti:

Kiva kun kerroit tilanteestasi. Minulla on eka kertaa muu kuin minä -kertoja. Kerron kaikkitietävänä kertojana usean henkilön näkövinkkelistä. Kirjoitan myös eka kertaa suoraan koneelle, se tuntuu sopivan minulle, on niin helppo korjata lukemisen jälkeen virheet ja kököt kohdat. Aika nihkeää tämä kirjoittaminen on, tässä uudessa metodissa on opettelemista. Mutta peppua penkkiin vaan, se on ainoa tapa, jolla tekstiä tulee.

Minulla on ihannetila kirjoittaa, eli olen koirien kanssa yksin mökillä. Netti toimii ja sitä olenkin tarvinnut paljon faktojen tarkistamiseksi. Hienoa kun nykyään voi katsella paikkojakin koneelta käsin! Muitakin töitä tulee tehtyä, sillä ajatus juoksee parhaiten vaikka viikatteen kanssa heiluessa tai kasvimaata peratessa.

Hieman on motivaatio-ongelmia, koska esikoiseni sai kustantajilta vain hylsyjä tai hiljaisuuden. Olisi niin mukava alkaa lukea noita kirjoja, jotka toiset ovat kirjoittaneet. Maailma on täynnä kirjoja, mksi minun pitää tehdä niitä lisää? Monta keraa olen päättänyt unohtaa koko jutun, mutta lopetan sitten tämän kirjan jälkeen, jos en saa kustantajaa. Tai sitten päätänkin yrittää vielä kerran. Niin häilyvä on nainen...

Simenon muuten kirjoitti 70 sivua päivässä kun oli ensin tuuminut aihetta jonkin aikaa. Minun päivätavoitteeni on neljä liuskaa. Kolmessakymmenessä päivässä siis 120 liuskaa, joka on kirjan sivuina ainakin kaksinkertainen määrä. Elokuun puolivälissä pitäisi olla valmista, sitten viikon loma, mahdollisesti esilukijan kiusaamista, sitten luen tekstin kertaalleen läpi nopeasti, merkkaan kököt kohdat, teen korjaukset ja menoksi.

Hei,

tsemppiä vaan kirjoittamiseen!
        Puutun epäolennaisuuteen, kun mainitset, että peppua penkkiin, se on ainut tapa...
        minusta on kivempi kirjoitella selällään maaten milloin missäkin paikassa x, kun on hyvin pieni kirjoitusväline taskussa, jossa kyllä on qwerty-näppäimistö ja ihmeen nopeasti sillä kirjoittaa vaikka pieni onkin, kun käytän 10-sormijärjestelmää kahdella peukalolla eli 10-sormijärjestelmä on päässäni, mutta vain kaksi sormea käytössä
        voisin kirjoittaa kävellessäkin, mutta siinä on jo loukkaantumisriskejä...

• myöhäinen

Hiontavaiheessa,
      välillä aina kyseenalaistaa itsensä, mutta silloin ajattelen niitä kaikkia aidosti huonoja kirjoja, joita olen lukenut. Omat kässärit hakkaa ne mennen tullen, pitää vaan lyödä päätä oveen kunnes se aukeaa. Jos ei tällä kässärillä, niin sitten seuraavalla. Usko pois, kirjaasi tarvitaan !

Nyt on harvinainen tilanne, olen muutaman päivän ypöyksin. Aika kovat odotukset kirjoittamisen suhteen, liikaahan tässä ei ole aikaa.

Yksi mistä tässä aikataulussa joutuu tinkimään on faktat. Nyt mennään ohuen google/wikipedia tietämyksen varassa (muutamia itselleni vieraita aihepiirejä), muodollisesti oikeita faktoja, mutta todellinen taustatieto puuttuu. Yhden lähdekirjan kyllä lainasin ja luin, netistä ei viitsinyt rääppiä tuota kaikkea. Luen tuota syventävää lähdemateriaalia myöhemmin ja päivitän sitten kässäriä jos tarpeen. Jos sattuisi tuon kilpailun voittamaan niin voisi lyödä jo varmennetun version tiskiin.

• 13+2

"Huonoista kirjoista" tuli viimeksi vastaan Nina Peuran Kuolemankukkia-dekkari. Ko. teos on mukana HS:n paras esikoisteos -kilpailussa, mitä hämmästelin kovasti. Varsinkin kun romaani aika hyvin lytättiin hesarin arvostelussa. Olen ihan varma, että sen tasoisella dekkarilla ei Liken kilpailua voitettaisi. En ymmärrä, miten se on ylittänyt julkaisukynnyksen.

Olen lukenut, että kustantamoihin voi lähettää sellaisen keskeneräisen työn, joka kuitenkin muodostaa kokonaisuuden ja siitä näkee kirjoittajan potentiaalin. Voisi kuvitella, että nuo yksityiskohdat ja faktat voisi tarkistaa myöhemminkin. Toisaalta myös sanotaan, ettei pidä kirjoittaa mistään mitä ei tunne läpikotaisin. Ehkä tuon Liken kilpailun voisi ottaa vain yhtenä deadlinena, jolloin lähettää käsikirjoituksen mutta alkaa samantien työstämään sitä eteenpäin.

• scarabaeus
        13+2 kirjoitti:

"Huonoista kirjoista" tuli viimeksi vastaan Nina Peuran Kuolemankukkia-dekkari. Ko. teos on mukana HS:n paras esikoisteos -kilpailussa, mitä hämmästelin kovasti. Varsinkin kun romaani aika hyvin lytättiin hesarin arvostelussa. Olen ihan varma, että sen tasoisella dekkarilla ei Liken kilpailua voitettaisi. En ymmärrä, miten se on ylittänyt julkaisukynnyksen.

Olen lukenut, että kustantamoihin voi lähettää sellaisen keskeneräisen työn, joka kuitenkin muodostaa kokonaisuuden ja siitä näkee kirjoittajan potentiaalin. Voisi kuvitella, että nuo yksityiskohdat ja faktat voisi tarkistaa myöhemminkin. Toisaalta myös sanotaan, ettei pidä kirjoittaa mistään mitä ei tunne läpikotaisin. Ehkä tuon Liken kilpailun voisi ottaa vain yhtenä deadlinena, jolloin lähettää käsikirjoituksen mutta alkaa samantien työstämään sitä eteenpäin.

" Ehkä tuon Liken kilpailun voisi ottaa vain yhtenä deadlinena, jolloin lähettää käsikirjoituksen mutta alkaa samantien työstämään sitä eteenpäin. "

Niin, ehkäpä just täntakia
        kilpailuihin
        lähetetään niin julmetusti käsikirjoituksia.
        Mutta käsitykseni mukaan sitten kuitenkin ne voittajakäsikirjoitukset on ihan viimesen päälle
        fiilattuja.

Saattaa mielikuvani olla väärä, en tiedä. Tiedättekö Te ?

• Hiontavaiheessa

Hei myöhäinen, olipa kannustavaa tekstiä: "omat kässärit hakkaa ne mennen tullen". Näin minäkin nyt ajattelen, kun olen päässyt vauhtiin kirjoittamisessa. Ja näin pitää ajatella, eihän muuten olisi mitään järkeä tuhlata aikaansa kirjoittamiseen. Priimaa pukkaa tulemahan, kuten pohojanmaalla sanotahan.

Tuo faktojen tarkkuus on minullakin ihan ykkösasia. Nyt kun kirjoitan maalla ja kirjan tapahtumat sijoittuvat kaupunkiin, joudun kirjoittamaan esim. katunäkymiä muistin varassa. Niillä ei ole kuitenkaan merkitystä juonen kulussa, joten käyn tarkistamassa ne paikan päällä kunhan palaan kaupunkiin. Muuten aihepiiri on minulle niin läpituttu, että voin vain kirjoitaa. Tai oikeastaan henkilöni ovat alkaneet elää ja kirjoitan vain koneelle sen, mitä he tekevät. Kun päämäärä on tiedossa, he saavat mennä sitä kohti kuten haluavat, oman persoonansa mukaan.

• scarabaeus

" Yksi mistä tässä aikataulussa joutuu tinkimään on faktat. "

........ Hei! Tästä tuli mieleeni, että miten se sitten on, että kässäri kun menee kilpailuun, ja täällähän on aina Kirjailijanalut tähdennetty, että sittenhän se viilaaminen vasta alkaa, jos kustantaja päättää julkaista.
      Miten kepulia tekstiä, siis tarkoitan just et faktat ei ihan ole ajantasalla,
      voi lähettää

?

• myöhäinen

Faktatiedoista:

Luulisi, että kokonaisuus ratkaisee. Jos tarina ja kieli toimii, niin se on tärkeintä. Faktatietoja voidaan hioa sitten, jos kirja julkaistaan. Voittajakässäriä ei välttämättä edes julkaista, sehän on vaan optio.

Tulkinta: mitään höpöhöpöä ei tietenkään voi kirjoittaa. Jos tekee useita virheitä normaalin yleistiedon parissa olevissa asioissa niin ei siinä paljon uskottavuutta ole. Sama koskien kaikkea faktatietoa, jonka voi helposti varmistaa netistä. Tuo on ainakin itselläni se minimitaso, mutta haluaisin enemmän. Tällä aikataululla syvää taustatietoa ei oikein ehdi hakemaan, ymmärrystä aihealueesta.

Kuvitteellinen esimerkki. Sivuhenkilö on veneenveistäjä, henkilö kuvataan työssään lyhyesti. Se onnistuu raapimalla netistä pintatietoa, mutta mieluiten kävisin itse siellä vajassa, miltä siellä tuoksuu, näyttää. Ei ole olennaista juonen kannalta, mutta tämmöisiä pikkujuttujakin haluaisi kirjoittaa viimeistellysti. Nyt tingitään.

• scarabaeus

Höpöhöpöäkö ei kannata,
        voi EI,
        tämänpäivän aikana olen tullut siihen loppupäätelmään, että dekkarini kässäri on pelkkää
        höpöhöpöä !
        Ja minun kun piti kirjoittaa aivan loistavanhuikaiseva teksti, jossa breteastonellisit kalpenevat, niintainojoo, kyllähän ne kaikki niissä hänen kirjoissaan aina

kalpenevat.

Hohhoijaa, paljonko tässä nyt olikaan aikaa tutkia niitä faktoja ja fiktioita, kun muusat alkavat yltiökarmaisevasti käyttäytyä taas aivan

ihan miten sattuu !
        Pirsketti!
        Toivottavasti tästä alhosta ylhetään vielä....

• Mie voitan kai

Minä aloitan tänään, on kyllä jo 80 sivua aiemmin kirjotettua tekstiä. Kirjotan ensin kuukauden ja sitten kuukauden pystyn hiomaan kun on lomaa. Palkkio voitosta on sen verran pieni, että ei siihen voi käyttää enempää aikaa.

• scarabaeus

hai Sie,
        laskeppa ne kuukaudet !

• mie voitan kai
        scarabaeus kirjoitti:

hai Sie,
        laskeppa ne kuukaudet !

Ai se oli syyskuun eka, muistin että syyskuun vika päivä. Ei haettaa, mie hion sitten 3 viikkoa ja kirjotan kolme. Kyl se riittää.

• scarabaeus

Tuolla toisessa ketjussa kyselin, että milloin on ollut kustantajilla

dekkarikisa

viimeksi ? Ja minkähänlaiset sitten voittivat? Onko yleensä dekkarikisoja kovinkaan usein, kun en muista yhtään viimeisen n. viiden vuoden ajalta.
      Ja onko nyt menossa joitakin
      kiinnostavia kisoja ylipäätään ?

• myöhäinen

Päivitystä.

Kasassa nyt noin 20 000 sanaa, saman verran suunnilleen vielä kaivataan.
      Pääsen vihdoinkin lomalle, joten pystyy kirjoittamaan vähän nopeammin. Kahden viikon päästä on varattu koelukijoita, joten siihen tähdätään. Haastava tavoite tuo, mutta hiomiseenkin pitää olla aikaa riittävästi. Parhaimmillaan kirjoitan aika nopeasti, mutta vauhti on aina epäennustettavaa.

Tässä vaiheessa juoni ja tapahtumat on lähes 100 % selvä, mutta kaikille dekkaristeille tuttuja ongelmia riittää. Juonen pienet yksityiskohdat, mikä on uskottavaa ja mikä ei. Itse asiassa en vielä ole keksinyt kuinka ratkaista eräs keskellinen juonen ongelma, mutta eiköhän se löydy.

• Hiontavaiheessa

Hei myöhäinen, olen huomannut, että "keskeiset juonen ongelmat" ratkeavat ihan itsestään kun vaan kirjoittaa, tai kun pitää lomaa. Minulla oli eilen vapaapäivä kirjoittamisesta kun piti käydä kaupungissa, ja sain jotenkin etäisyyttä kirjoittamiseen. Siinä bussissa istuessani löysin ihan sivujuonteesta merkityksiä, joita en ollut sitä kirjoittaessani ajatellutkaan. Nyt laajennan tuota teemaa ja siitä tulee myös kirjan nimi, joten tosi tärkeä oli kirjoittamisen kannaltakin tuo kaupunkimatka.

Minäkin olen noin puolessa välissä. Tänään on tarkoitus kirjoittaa ensimmäinen treatment vai mikähän se on, jonka jälkeen mikään ei ole enää ennallaan. Niitä tulee sitten vielä kaksi muutakin.En tiedä, meneekö tämä nyt ihan kaavan mukaan, mutta tarina vaan kulkee näin.

Minun tapani kirjoittaa on hyvin niukka ja tiedän, että teksti tulee saamaan lihaa luittensa ympärille tässä matkan varrella ja sen jälkeenkin. Koskaan en joudu poistamaan tekstiä, johtunee laiskuudesta ja siitä että kirjoitan kymmenellä sormella joista kahdeksan lepää.

Googletin tuon termin "flow" ja minlla on todellakin nyt sellainen menossa. Ilman tätä hurmiota tuskin tulisikaan valmista, kun on kesä ja kaikkea muutakin voisi tehdä. Mutta nyt tehdään tätä.

• Hiontavaiheessa

Hei myöhäinen, olen huomannut, että "keskeiset juonen ongelmat" ratkeavat ihan itsestään kun vaan kirjoittaa, tai kun pitää lomaa. Minulla oli eilen vapaapäivä kirjoittamisesta kun piti käydä kaupungissa, ja sain jotenkin etäisyyttä kirjoittamiseen. Siinä bussissa istuessani löysin ihan sivujuonteesta merkityksiä, joita en ollut sitä kirjoittaessani ajatellutkaan. Nyt laajennan tuota teemaa ja siitä tulee myös kirjan nimi, joten tosi tärkeä oli kirjoittamisen kannaltakin tuo kaupunkimatka.

Minäkin olen noin puolessa välissä. Tänään on tarkoitus kirjoittaa ensimmäinen treatment vai mikähän se on, jonka jälkeen mikään ei ole enää ennallaan. Niitä tulee sitten vielä kaksi muutakin.En tiedä, meneekö tämä nyt ihan kaavan mukaan, mutta tarina vaan kulkee näin.

Minun tapani kirjoittaa on hyvin niukka ja tiedän, että teksti tulee saamaan lihaa luittensa ympärille tässä matkan varrella ja sen jälkeenkin. Koskaan en joudu poistamaan tekstiä, johtunee laiskuudesta ja siitä että kirjoitan kymmenellä sormella joista kahdeksan lepää.

Googletin tuon termin "flow" ja minlla on todellakin nyt sellainen menossa. Ilman tätä hurmiota tuskin tulisikaan valmista, kun on kesä ja kaikkea muutakin voisi tehdä. Mutta nyt tehdään tätä.

Korjaanpa ennen kuin joku muu ehtii. Eli treatment ei ollut se termi mitä hain. Treatment on välivaihe synopsiksen jälkeen, silloin tiedetään jo rakenne ja juoni, mutta kohtauksia ei ole kirjoitettu.

Termi jota hain, on Point of No Return. Mutta oikeastaan minulla on nyt tulossa sitä kevyempi juttu, eli puolivälin käänne.

Olipa mielenkiintoista lukea tässä vaiheessa draaman teoriaa, sai peilattua omaa juttuaan. Ja joo: on tää netti vaan hyvä juttu. Miten ennen kirjoitettiin, kun ei ollut nettiä?

• myöhäinen

Mukava kuulla että kirjoittaminen sujuu, HV.

Nuo kolme päivää viime viikolla (jolloin olin yksin) olivat fantastisia. Saattoi ikäänkuin elää tarinassa. Koko ajan tuli mieleen uusia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja, vähän liiankin kanssa.

Omassa kässärissäni juoni on suhteellisen yksinkertainen ja perinteinen. Varsinaisia suurempia käänteitä siinä on oikeastaan kaksi. Lisämaustetta haetaan paljolti päähenkilön yksityiselämän ja toisaalta värikkään henkilöhistorian kautta.

• Hiontavaiheessa

"Saattoi ikäänkuin elää tarinassa". Juuri tuo on sitä flowta. Kai.

Tänään olen ollut ahkera. Ensin luin kaiken mitä olin kirjoittanut. Huomasin painottaneeni toista motiiveista enemmän kuin oli tarkoitus, eli pitänee kirjoitella sinne lisää. Korjailin painovirheitä ja lisäsin kuvauksia.

Sitten meinasi tulla tänka på. Flowsta ei ollut tietoakaan. Ei kun peppu penkkiin ja miettimään, miten tästä eteenpäin. Päätin aloittaa vain jostakin ja kuinkas kävikään: tuli flow, kaikki loksahti taas paikoilleen. Sain tekstiin ihan ilman pakottamista niitä asioita, joita halusinkin. Eli taas sain pukattua tarinaa eteenpäin. Neljä liuskaa tuli tekstiä, olen hyvin tyytyväinen.

• Hiontavaiheessa

Olen kokenut ahaa -elämyksen. Tai montakin, mutta tästä haluan kertoa. Eli viime vuoden lopulla haastateltiin jotakin esikoiskirjailijaa, nuorta naista, vaaleat pitkät hiukset, en muista nimeä. Hän oli kirjoittanut jonkin historiallisen romaanin. Kun haastattelija kysyi, miten hän oli osannut kirjoittaa niin hyvin niistä ajoista, hän vastasi kaikkiin kysymyksiin hämmentyneenä: "En minä tiedä." Joku kolumnistikin ihmetteli, miten voi kirjoittaa kirjan, jos ei osaa vastata kysymyksiin muuta kuin "en minä tiedä".

Minä tiedän nyt, miksi hän ei tiennyt: kun flow tulee, sitä vaan kirjoittaa ylös sen, mitä alitajunta tuo. Sitä ei voi suunnitella etukäteen eikä sitä voi selittääkään. Olen todennut, että aikaisempi tapani suunnitella kaikki tarkasti ennen kirjoitusprosessia ei ole antanut tilaa tälle luovuudelle. Olipa hyvä, kun päätin nyt tehdä kaiken toisin!

Nyt on muuten 60 liuskaa kirjoitettuna, eli noin 150 kirjan sivua. Tänään en ole vielä kirjoittanut uutta, korjaillut vaan eilistä. Valmista tulee tällä vauhdilla ihan hyvissä ajoin ja jää hieman aikaa haudutellakin tekstiä. Miten sinulla myöhäinen? Ja muutkin, olisi kiva kuulla miten kirjoittaminen sujuu.

Deadlinet on muuten ihan parhaita piiskureita!

• :)

Millasella fontilla, kirjainkoolla ja rivivälillä kirjoitat? : D Kun itse aina pohdin noita pituuksia ja yritän verrata joihinkin kirjojen sanamääriin sivulla, mutta ne tuntuu aina poikkeavan toisistaan kovinkin paljon....

• Hiontavaiheessa
        :) kirjoitti:

Millasella fontilla, kirjainkoolla ja rivivälillä kirjoitat? : D Kun itse aina pohdin noita pituuksia ja yritän verrata joihinkin kirjojen sanamääriin sivulla, mutta ne tuntuu aina poikkeavan toisistaan kovinkin paljon....

Hei, joudun nyt julkisesti tunnustamaan osaamattomuuteni. Eli minulla on vaan tuo ilmainen Libre office 3, en ole muuttanut mitään asetuksia eli kirjoitan ihan peruskauraa. Olen ihan vaan laskenut käsin, kuinka monta merkkiä on rivillä ja kuinka monta riviä sivulla ja verrannut sitä painettuun kirjaan.

Minä pidän tiiliskividekkareista, P.D.James on ihan lemppari. Hänen kirjansa on painettu niin pienellä ja tiheään, että sillä systeemillä minun kirjastani tulisi vain satasivuinen. Mutta kun Suomessa tehdään lituskaisia kirjoja, niin kaipa tämä minunkin tekeleeni kirjasta käy. Ainakin kokonsa puolesta.

• myöhäinen

Terve HV (ja muutkin),

kesäloma alkoi räjähtävästi. Kaksi todella intensiivistä aamusta-iltaan sessiota takana ja nyt mennään jossain 30000 sanan hujakoilla. Ehkä tuotteliaimmat päiväni ikinä. Kirjoittelen itse Wordilla, se näyttää alalaidassa koko ajan tuon sanamäärän niin sitä tulee katsottua. "Kirjamuodossa" tuo lienee luokkaa 200 sivua. Noin kolmasosa materiaalia tulee vielä lisää.

Kirjoitin eilen kirjan loppukohtauksen, siitä tuli kaksi kokonaista lukua. Se on ehkä vähän ylipitkä suhteessa muuhun materiaaliin, mutta välistä puuttuu vielä muutama luku jotka on selkeinä mielessä, takaumia on tässä aika paljon. Lisäksi lihotan joitakin kohtauksia. Loppukohtauksesta tuli olennaisesti rankempi ja rajumpi kuin mitä olin etukäteen ajatellut, siihen asti mennään aika kliinisissä merkeissä. Sivujuoni kohtaa pääjuonen yllättävin seurauksin ...

Minullekin tuo deadline on tosi hyvä juttu, näin vauhdikkaasti ja kuitenkin helposti on harvoin saanut tekstiä aikaiseksi.

Se keskeinen juonellinen ongelma ratkesi muuten ihan helposti, asioiden piti vain tapahtua vähän eri järjestyksessä. Ajoituksilla on paljon merkitystä tässä, keskeinen juonellinen osuus tapahtuu muutaman päivän sisällä.

Oma suosikkini (dekkaristeista) on James Lee Burke, olen lukenut häntä vain englanniksi ja käytännössä koko tuotannon. Hän on tasaisen laadukas kirjoittaja ja kirjoittaa dekkaristiksi hyvin rikasta kieltä. Toisaalta ehkä yksittäiset todelliset huiput puuttuvat tuotannosta.

• scarabaeus

Buuffff ! .............. kesäloma tosiaan räjäyttänee, minullakin sivuja riittävästi, mutta

väärässä järjestyksessä.
      Mikä nyt avuksi ?
      Ja aina kun yritän lukaista jotakin suomalaista kevytkesädekkaria, niin alta sivun luettuani
      nukahdan ! Ei niistä kyllä kannata yrittääkään ottaa oppia dekkarikirjoittamiseen.
      Ja tässä vaiheessa

inhoan dekkareita !

• Hiontavaiheessa

Tervehdys!

Minä tein eilen elämäni ensimmäisen murhan. Tai hyvä asianajaja kyllä saisi sen muutettua pikaistuksissa tehdyksi tapoksi. Yllättävän rankka juttu se oli psyykkisesti, vaikka olin kyllä suunnitellut sen hyvin ja se menikin aika lailla piirustusten mukaan. Eilen oli muutenkin tosi voimakas flow päällä, tarinaa tuli niin paljon kuin ehdin kirjoittaa. Ja vaikka olin jo päättänyt, että tänään en kirjoita enää mitään, niin pitipä vielä illansuussa käydä koneella. Kun kerran tiesin, miten se jatkuu.

Minulla on aika kökkö alku, ja kun täällä olen oppinut, että alku on ihan ratkaisevan tärkeä, niin sen kanssa riittää vielä miettimistä. Joku kirjailija jollakin kurssilla sanoi,että ensimmäiset sata sivua pitää heittää pois, sen jälkeen vasta pääsee kunnolla vauhtiin. Niin kai, mutta mitä mulle sitten jää?

Scarabaeus: mitäpä jos laitat käsiksen nyt hautumaan ja ajattelet ihan muita asioita. Alitajunta tekee työtään ja kun palaat sen äärelle, sinulle on ihan selvää, miten kaikki asettuu. Stephen King muistaakseni kertoo laittavansa käsiksen syrjään kuudeksi viikoksi. Tässä ei ole nyt sellaista aikaa, mutta muutama päivä ainakin.

Minulla ei ole enää kovin paljon kirjoittamista jäljellä, ja tiedän aika tarkkaan miten tarina etenee. Mutta kun nuo henkilöni tuntuvat olevan aika omapäisiä niin yllätyksiinkin pitää varautua.

Kirjoittamisen iloa kaikille!

• Cinerbycrox

Pitäisiköhän minun lähettää Otavan kisaan lähetetty dekkarini Liken kisaan? En tiedä mitä tapahtuu jos voitan molemmat...kustantamot eivät keksi kumpi saa kustantaa kirjan ja haastavat vielä minut raukan oikeuteen harhaan johtamisesta...

• scarabaeus

Kiitos osaaottavuudesta hiuthapelisen kässärini suhteen, mutta se nyt vaan on niin, että tämä on ihan peruskauraa minulle, että roolihenkilöni käyttäytyvät niinkuin käyttäytyvät,
        mutta yleensä sitten deadlineen mennessä ojentuvat rytmini mukaisesti.
        Vaan saas nähdä tällä kertaa miten käyb.

Kirjoittamisen iloa tosiaan Teille kaikille minultakin !

P.S.
        Ja kiitos Sinulle, joka laitoit aivan määrämittaiset sivumäärät. Hieno juttu !

• Hiontavaiheessa

Eikös ne ole samaa firmaa molemmat nykyään? Ja muutenkin: saahan sitä omaa käsistään lähetellä minne tykkää. Jos tulee tarjous useammasta kuin yhdestä paikasta, niin sitten vaan kilpailuttamaan!

• cinerbycrox

no niinpä

• TAnssahtelua

Kilpailuttaminen on käytännössä vaikea toteuttaa. Se edelltyttäisi melkein päivien tarkkuudella yhtä aikaa tulevaa palautetta eri kustantajilta.

Itse sain tänä kesänä eräältä kustantajalta varovaisen plussan, eli pitkän keskustelun kässärin toisen version työstämisestä ja pyynnön lähettää se luettavaksi kun on valmis. Eipä tulisi mieleenkään tässä vaiheessa tarttua toisen kustantajan suoraan kustannustarjoukseenkaan, kun se eka on jo nähnyt kässärini vuoksi vähän vaivaakin. Saatan olla naiivi mutta silti pysyttelen ensimmäisen mukana niin kauan kuin se mukanaan pitää ja kaikki sujuu ok.

• hgfdfg
        TAnssahtelua kirjoitti:

Kilpailuttaminen on käytännössä vaikea toteuttaa. Se edelltyttäisi melkein päivien tarkkuudella yhtä aikaa tulevaa palautetta eri kustantajilta.

Itse sain tänä kesänä eräältä kustantajalta varovaisen plussan, eli pitkän keskustelun kässärin toisen version työstämisestä ja pyynnön lähettää se luettavaksi kun on valmis. Eipä tulisi mieleenkään tässä vaiheessa tarttua toisen kustantajan suoraan kustannustarjoukseenkaan, kun se eka on jo nähnyt kässärini vuoksi vähän vaivaakin. Saatan olla naiivi mutta silti pysyttelen ensimmäisen mukana niin kauan kuin se mukanaan pitää ja kaikki sujuu ok.

Miksi hitossa et ottais suoraa tarjousta?? Toinen on epävarma. Tyhmähän sinä olet.

• Naurahtelija
        hgfdfg kirjoitti:

Miksi hitossa et ottais suoraa tarjousta?? Toinen on epävarma. Tyhmähän sinä olet.

Kysymys ei mielestäni liiku tyhmyys- vaan etiikkadimensiossa.

• ertyujlpöåä
        Naurahtelija kirjoitti:

Kysymys ei mielestäni liiku tyhmyys- vaan etiikkadimensiossa.

Etiikka? :DDD Kysymys on myymisestä. Ei se epävarma kustantaja edes odota sun pidättelevän heitä varten, jos joku toinen on varma että haluaa kässärisi julkaista. Vähän järkeä päähän nyt.

• Hymähtelijä
        ertyujlpöåä kirjoitti:

Etiikka? :DDD Kysymys on myymisestä. Ei se epävarma kustantaja edes odota sun pidättelevän heitä varten, jos joku toinen on varma että haluaa kässärisi julkaista. Vähän järkeä päähän nyt.

Kyllä etiikkaa voi soveltaa millä tahansa elämänalueella.

Ja vaikka kustantaja olisi valmis ottamaan bisnekseen liittyvän riskin panostaessaan aikaa harkintavaiheessa olevaan käsikirjoitukseen, eikä odota minun olevan uskollinen, ei se tarkoita ettenkö minä voisi sitä olla.

Järki ja etiikka eivät tosiaan aina kulje käsi kädessä, sen myönnän, mutta on aina hienoa tuntea tekevänsä omasta näkökulmastaan ja omien periaatteidensa mukaan oikein. Varsinkin jos vastakohtana on selkeästi itsekkyys ja ahneus.

On hienoa nähdä käsikirjoituksensa rakkaana lapsena, jota ei myydä torilla eniten tarjoavalle.

• 9+15
        Hymähtelijä kirjoitti:

Kyllä etiikkaa voi soveltaa millä tahansa elämänalueella.

Ja vaikka kustantaja olisi valmis ottamaan bisnekseen liittyvän riskin panostaessaan aikaa harkintavaiheessa olevaan käsikirjoitukseen, eikä odota minun olevan uskollinen, ei se tarkoita ettenkö minä voisi sitä olla.

Järki ja etiikka eivät tosiaan aina kulje käsi kädessä, sen myönnän, mutta on aina hienoa tuntea tekevänsä omasta näkökulmastaan ja omien periaatteidensa mukaan oikein. Varsinkin jos vastakohtana on selkeästi itsekkyys ja ahneus.

On hienoa nähdä käsikirjoituksensa rakkaana lapsena, jota ei myydä torilla eniten tarjoavalle.

Kannattaa muistaa, että kustannustalon ohella vähintään yhtä tärkeä tekijä on oikeanlainen kustannustoimittaja. Jos on saanut jo yhden noin pitkän ja perusteellisen palautteen kustantajalta, niin kyllä sitä aloitteleva kirjoittaja osaa arvostaa. On molempien (kustantajan ja kirjoittajan) intresseissä, että teoksesta tulee mahdollisimman hyvä. Jos vuosia työstää käsikirjoitustaan, niin ei siinä julkaisuvaiheessa pitäisi enää olla niin kiire.

• Onnestahuokailija
        9+15 kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että kustannustalon ohella vähintään yhtä tärkeä tekijä on oikeanlainen kustannustoimittaja. Jos on saanut jo yhden noin pitkän ja perusteellisen palautteen kustantajalta, niin kyllä sitä aloitteleva kirjoittaja osaa arvostaa. On molempien (kustantajan ja kirjoittajan) intresseissä, että teoksesta tulee mahdollisimman hyvä. Jos vuosia työstää käsikirjoitustaan, niin ei siinä julkaisuvaiheessa pitäisi enää olla niin kiire.

Joo, tuo tuli mieleen viestini kirjoittamisen jälkeen. Tämä uskollisuusasia oli minulla jo alunperin mietittynä, mutta tapahtumat ovat sitä vielä lujittaneet ja antaneet uutta kulmaa. Kun on törmännyt kustannustalossa ihmiseen, joka ei puhu tekstini mahdollisesta myyvyydestä tai vastaavasta, vaan keskittyy ruotimaan tekstiäni ihastuneena lukijana (toki kehittämisehdotusten kera), se on hieno hetki. Silloin ollaan perusasioiden äärellä: olen kertonut tarinan, jolla on lukija. Oli lopullinen päätös tai tekstin tulevaisuus sitten mikä hyvänsä.

• scarabaeus

Tyhmyyttä tahi ei, mutta
      oletteko lukeneet
      sieltä

luutii

niitä kirjoituksia. Kaikki nykyään ihan
      varpaillaan.
      Huikauhistus !

• 34567890+

Jaa, nyt tiedänkin kuka sä oikeasti olet.

• scarabaeus
        34567890+ kirjoitti:

Jaa, nyt tiedänkin kuka sä oikeasti olet.

Hmh ! ............... tuskin väärästi voi ollakaan

?

• Saisko suomeksi

Mistä luutii ja mitä? Kirjoita selkeästi!

• skldjfsldkfjldksjflk

googleta sana luutii
        se on siis sivusto, blogi ilmeisesti.

• myöhäinen

Päivitystä.

Teksti on nyt olennaisin osin kasassa lukuunottamatta erästä takaumaa, joka tulee viemään kokonaisen luvun. Joudun tilaamaan amazonista tms. lähdemateriaalia, tuota takaumaa en pysty kirjoittamaan muuten tukevilla jaloilla. Tarvittaessa sen voi jättää poiskin erillisenä lukuna, esittää vain lyhyempiä viittauksia muun tekstin joukossa. Aika sinänsä riittää tuohon taustatyöhön, muu teksti syntyi omalla mittapuullani ällistyttävän nopeasti.

Nyt alkaa viilaaminen. Ensi viikon aikana luvut/kappaleet lopulliseen järjestykseensä. Vain pieniä muutoksia tarttee luulen, tämä on ollut kronologinen projekti, joissain muissa kässäreissä saatan rönsyillä aika paljon. Ja tietenkin tekstin muokkaamista ja korjaamista, monta monta kertaa.

Sitä seuraavalla viikolla parille koelukijalle. Erityisesti kiinnostaa juonen ja tapahtumien loogisuus ja uskottavuus, onko karkeita puutteita, joita en itse huomaa. Itse tekstin suhteen olen luottavainen, se on sujuvaa ja pelkistettyä. Ehkä vähän mautonta, se voi olla ongelma.

Loppujen lopuksi tämä kässäri taitaa olla jossain perinteisen dekkarin ja trillerin välimaastossa.

• Hiontavaiheessa

Päivitystä myös:

Ihmeen samaan tahtiin meillä tämä kirjoittaminen on mennyt. Minä kirjoitin eilen kirjan lopun - paitsi että mietin jo silloin, että se katkeaa kuin seinään. Tänään sitten laitoin lihaa luitten päälle ja nyt olen tosi tyytyväinen siihen.

Olin ajatellut, että laitan käsiksen nyt kahdeksi viikoksi hautumaan, eli en lue sitä sinä aikana läpi, tarkistan vaan faktoja ja korjailen tekstiä niiltä osin. En ole vielä kysynyt ketään koelukijaksi, mutta ehkä täytyy. Itse en pysty arvioimaan, tuleeko siihen imu, jännittääkö lukija kirjan henkilöiden puolesta. Tiedän, että yksi lause väärässä paikassa voi rikkoa illuusion.

Tämä kirja syntyi uskomattoman nopeasti enkä edes tiennyt olevani raskaana. Lapsi on tietysti oman äidin silmissä maailman kaunein ja täydellisin ja on aivan uskomatonta, että olen saanut sellaisen aikaan. Kirjoitusprosessi oli niin palkitseva, että se oikeastaan riittää tässä vaiheessa palkinnoksi.

• cinerbycrox

Romaaneissa näyttäisi olevan 225-240 sanaa / sivu.
      30 000 sanaa = 125-133 sivua
      Jos tekee vähän isommalla fontilla niin noin 200 sanaa / sivu, jolloin
      30 000 sanaa = 150 sivua...

• myöhäinen

Jep, arvioin vähän väärin sanamäärien ja sivumäärien suhdetta.

Otin kokeeksi yhden suomidekkarin (2000-luvulla painettu Lehtolainen) vanhempien hyllystä ja laskin kahden eri sivun sanamäärät. Tuossa kirjassa oli noin 200 sanaa sivulla.

Samassa formaatissa tuo noin 40 000 sanaiseksi tarkoitettu kässärini on siis luokkaa 200 sivua. Ehkä vähän lyhyen puoleinen, mutta sillä mennään.

• Hiontavaiheessa

Hei, 200 sivua on ihan hyvä dekkariksi. Ja kun näin nopealla aikataululla molemmat sitä kirjoitimme, niin ihan sopivan kokoinen aihe. Minulla on ihan käsipelillä laskettuna noin 56.000 sanaa eli sivuja tulisi peräti 280. No, katsotaan nyt, tuleeko yhtään painettua sivua;)

En muuten malttanut jättää kässäriäni hautumaan. Ensmmäinen jolta kysyin lupautui koelukijaksi ja minua alkoi jänskättää enkä voinut antaa hänen käsiinsä niin keskeneräistä tekstiä. Niinpä olen nyt lukaissut sen kahteenkin kertaan nopeasti läpi ja korjannut kaikki löytämäni virheet. Tein myös nimistä ja vuosista kartat, sillä minulla on monenikäisiä henkilöitä ja haluan olla varma että en sotke niitä ikiä enkä nimiä. Eräs loppuratkaisun kannalta ihan olennaisen tärkeä nimi oli muuten väärin. Olisi siinä lukija ihmetellyt, että mistäs tuo immeinen tuohon pompahti.

Nostan muuten hattua kaikille jotka laittavat tekstinäytteitään tänne räävittäviksi. Minä en kyllä uskaltaisi enkä kehtaisi. Koelukijallekin antaminen on siinä ja siinä: mitä jos käsis oikeasti onkin huono eikä hän kehtaa sanoa tai hänen käsityksensä minusta menee nollalukemiin?

Herää tietysti kysymys, että miten sitten kehtaisin lähettää sen kustantajalle? Noh, sehän on niin persoonatonta: jos kusannustoimittaja sitä maistettuaan toteaa, että ei tarvitse syödä koko potallista tietääkseen mitä siellä on, niin hän vaan tuhoaa tekstin. Eikä hän minuutin päästä enää muista, kenen tuotosta se oli.

• Hiontavaiheessa

Hei, 200 sivua on ihan hyvä dekkariksi. Ja kun näin nopealla aikataululla molemmat sitä kirjoitimme, niin ihan sopivan kokoinen aihe. Minulla on ihan käsipelillä laskettuna noin 56.000 sanaa eli sivuja tulisi peräti 280. No, katsotaan nyt, tuleeko yhtään painettua sivua;)

En muuten malttanut jättää kässäriäni hautumaan. Ensmmäinen jolta kysyin lupautui koelukijaksi ja minua alkoi jänskättää enkä voinut antaa hänen käsiinsä niin keskeneräistä tekstiä. Niinpä olen nyt lukaissut sen kahteenkin kertaan nopeasti läpi ja korjannut kaikki löytämäni virheet. Tein myös nimistä ja vuosista kartat, sillä minulla on monenikäisiä henkilöitä ja haluan olla varma että en sotke niitä ikiä enkä nimiä. Eräs loppuratkaisun kannalta ihan olennaisen tärkeä nimi oli muuten väärin. Olisi siinä lukija ihmetellyt, että mistäs tuo immeinen tuohon pompahti.

Nostan muuten hattua kaikille jotka laittavat tekstinäytteitään tänne räävittäviksi. Minä en kyllä uskaltaisi enkä kehtaisi. Koelukijallekin antaminen on siinä ja siinä: mitä jos käsis oikeasti onkin huono eikä hän kehtaa sanoa tai hänen käsityksensä minusta menee nollalukemiin?

Herää tietysti kysymys, että miten sitten kehtaisin lähettää sen kustantajalle? Noh, sehän on niin persoonatonta: jos kusannustoimittaja sitä maistettuaan toteaa, että ei tarvitse syödä koko potallista tietääkseen mitä siellä on, niin hän vaan tuhoaa tekstin. Eikä hän minuutin päästä enää muista, kenen tuotosta se oli.

Korjaan: ei kusannustoimittaja vaan kustannustoimittaja piti kirjoittamani.

• myöhäinen

Eräs kynnys omalla wanna-be kirjailijaurallani oli tosiaan tuo, että ensimmäisen kerran antoi oman kässärin koelukijalle. Koen olevani objektiivinen ihminen, hyvin kykeneväinen itsekritiikkiin ja järkeni sanoi, että kässäri on (ihan/riittävän) hyvä. Kuitenkin olin onnesta soikeana kun koelukija oli tykännyt siitä.

Pidin pari vapaapäivää kässäristä, ensimmäiset juhannuksen jälkeen. Luin nyt sen painettuna ja samalla ensimmäistä kertaa kokonaan ja kaikenlaista paljastui.

Kieli on OK, sen suhteen ei ole paljon muutettavaa. Eriasia miten tuomaristo suhtautuu siihen. Aiemmat kässärini ovat olleet pilkulleen kieliopin mukaisia, mutta nyt tyylittelen hiukan tuon suhteen, kielioppia rikotaan hallitusti jättämällä pois turhia sanoja. Se antaa hiukan särmää tyyliin. Vaara saada halpis-kopio leima tai ylittää-kykynsä leima on olemassa. Kumpikaan ei tietenkään pidä paikkaansa, omasta mielestäni. En istu tuomaristossa.

Tarinan juonessa ja logiikassa paljastui sen sijaan muutama paha aukko. Niiden korjaaminen vaatii taas muita muutoksia, työlästä mutta välttämätöntä. Yksi muutos aiheuttaa toisen muutoksen jne.

Sattumalla on jonkin verran merkitystä juonessa. Olikohan NicoD jossain toisessa ketjussa, joka sanoi sattuman olevan kirjailijan laiskuutta. Se osui ja upposi, erään tapahtumaketjun suhteen. Häpeän täällä itsekseni. Jokainen kuitenkin tietää omasta elämästään paljon oudompia sattumia, kuin mistä tuossa on kyse.

Nimet, kellonajat ja paikat, nuo kaikki pitää kirjata nyt ylös ja tarkastaa. Olen aika tarkka tämän tyyppisistä yksityiskohdista, vaikken muuten pikkutarkka olekaan.

• Hiontavaiheessa

Hei myöhäinen, minäkin olen tulostanut käsikseni ja käyn nyt sitä läpi. Kyllä paperilta näkee paljon paremmin pienet ja isot virheet. Kappalejakokin jo muuttui, tai jako lukuihin siis. Olin ajatellut, että ensimmäisestä luvusta tulee liian lyhyt jos katkaisen sen siihen mikä tuntui oikealta. Nyt paperilta luettuna oli ihan selvää, että sen pitää olla oma lukunsa. Siinä esitellään päähenklöt, se voisi olla myös joku alkukappale ilman numeroakin. No, jää mietintään.

Toinenkin koelukija ilmaantui, eli se sama, joka luki edellisen käsikseni ja antoi todella kovaa kritiikkiä mutta myös todella hyviä neuvoja. Vaikka se käsis ei ylittänyt julkaisukynnystä, niin opin siitä prosessista todella paljon. Ilman sitä en olisi pystynyt kirjoittamaan tätä uutta. Lupasin antaa korjatun version tälle superkriittiselle luettavaksi. Oli hieman loukkaantunutkin kun meinasin sivuuttaa hänet,)

Eipä tässä taida ehtiä jättää käsikirjoitusta hautumaan. Kun saan palautteet, teen korjaukset ja laitan Likelle. Toivottavasti saan palautetta piankin. Sanoin kyllä, että jos lukeminen tuntuu kuin kivireen vetämiseltä, ei tarvitse lukea. Kirjassa pitää olla imua, etenkin tämän lajityypin tekstin pitää mielestäni olla sellaista, että se on pakko lukea yötä myöden.

• scarabaeus

Tosiaan paperilla ihan eriä kuin näytöllä.
      Toivottavasti en nyypähdä tähän
      paperisotkuun.
      Miten se näytöllä näyttääkin niin
      säihkeiseltä ja paperitollona
      ihan tollolta.
      Huoh!
      Joko Te olette lähettämässä näin varhain?

• Esikoiskilvasta

Vastauksena tässä ketjussa esitettyyn ihmettelyyn, miten Nina Peuran esikoiskirja voi olla päässyt HS:n esikoiskirjakilpaan: ei kukaan vielä tiedä, mitkä vuoden esikoiskirjoista ovat mukana kilvassa. HS kertoo verkkosivuillaan selvästi, että ehdokaslista julkistetaan lokakuun lopussa. Noin 10 ehdokkaan lista on perinteisesti julkistettu Helsingin Kirjamessujen aikaan.
      Esikoiskirjojen arvioiden yhteydessä lehdessä julkaistaan aina esikoiskilvasta maininta, jolla pidetään yllä kilpailun mainetta ja arvoa, mutta lehdessä arvioiduksi tuleminen ei tarkoita vielä itse kilvan ehdokaslistalle pääsyä. Peuran kirja arvioitiin lehdessä eikä se saanut kehuja. Se voi viitata siihen ettei kirja pääse ehdokaslistalle, mutta asia selviää todella vasta lokakuun lopulla.

• myöhäinen

Päivitystä.

Noin 10 päivää jäljessä aikataulusta, kässäri piti mennä jo viime viikolla koelukijoille mutta menee ensi viikkoon. Toivottavasti joku ehtii lukeakin.

Juutuin pahasti tuonne faktojen tarkistus osioon. En tiennyt riittävästi poliisin toiminnasta Suomessa ja sitäkin piti selvitellä monin osin. Tuo on vain sivumateriaalia kässärissä, mutta juonen kannalta olennaista. Jos olisi lukenut suomidekkareita niin ehkä olisi tiennytkin monet noista asioista, mitä nyt luulen tietäväni.

Vielä isompi urakka on kuitenkin erään toisen aihepiirin parissa, olen lukenut nyt luokkaa 100 tuntia aiheesta viimeisen viikon aikana (niin !) ja nyt vasta uskaltaudun kirjoittamaan tuon yhden puuttuvan luvun. Sekään ei tunnu riittävältä, mutta johonkin pitää raja vetää.

Myöhäiseksi menee myöhäisellä

• scarabaeus

myöhäiseksi, juu, näin siinä menee varmaan yhdellä jos toisellakin. Aivan mieltsisti puuhaa riittänyt meitsilläkin viimeisen kuukauden, ja edelleen se outo fiilis, että viitsiskö sittenkään lähettää. Kun jotenkin

genre.

Onko se sitten väärin osallistua dekkarikisaan kun on olevinaan ollut rakentamassa

sitä oikein kunnon
        dekodaideellista................... sanonko mä

mitä

?

• Hiontavaiheessa

Kokeillaanpa pääsenkö nyt vastaamaan.

• Hiontavaiheessa

Aamulla kirjoitin pitkän sepustuksen mutta satuin olemaan sillä Saunalahden estolistalla niin juttu ei läpäissyt sensuuria;)

Aamulla olikin ihan eri fiilikset oman dekkarini suhteen kuin nyt. Olin nimittäin antanut kaksi viikkoa aikaa ekalle koelukijalle ja kun hänestä ei kuulunut mitään määräaikaan mennessä, ajattelin että hän ei kehtaa ottaa yhteyttä kun käsis on niin huono. Harmittelin sitäkin, että annoin liian raakileena sen luettavaksi. Eli en ollut myöhäinen vaan varhainen. Mutta aamulla tuli tekstari että "lue palaute sähköpostilta". Ja se oli kyllä mukavaa luettavaa. Oli lukenut kirjan kahdella istumalla! Korjausehdotuksia, oikein hyviä, oli, ja asiavirheiden korjauksia. Tosi hyvä ja perusteellinen palaute siis. Luotan erityisesti hänen makuunsa. Hän on antanut minulle useita hyviä kirjavinkkejä, esim. Oksasen Stalinin lehmät olisi aikoinaan jäänyt minulta lukematta ilman häntä.

Nyt odottelen toisen lukijan palautetta. Reilun viikon päästä on tarkoitus laittaa käsikirjoitus Liken sähköpostiin. Ja kyllä, niin paljon itseluottamukseni kasvoi tuon em. palautteen ansiosta, että jos Like ei sitä noteeraa, niin se lähtee maata kiertävälle radalle.

• myöhäinen

No niin, kässärin lukenut muutama koelukija, joista yhtä en tuntenut lainkaan (sattui olemaan kesävieraana erään koelukijan luona). Palaute on ollut erinomaista, jopa ylistävää, kässäriä ei haluttu laskea alas, ennenkuin se oli luettu.

Vetää nöyräksi, hämmentääkin. Tämä kässäri on kirjoitettu rennolla kädellä ja sydämellä. En itse osaa arvostaa sitä yhtä paljon kuin edellistä kässäriäni, joka oli mallia sydänverellä kirjoitettu. Lukijat näyttää kuitenkin tykkäävän tästä jälkimmäisestä enemmän. Omasta mielestänikin kässärini on vetävä ja koukuttava mutta se on syntynyt "liian helposti", vain kärsimys tekee kirjailijan vai kuinka?

Pieniä korjauksia vielä lähipäivinä, varmaan tiistaina tai keskiviikkona postitan sitten.

Jokos HV postitit, entäpä muut?

• Hiontavaiheessa

Hei myöhänen, en ole vielä lähettänyt. Lapsi oli syntyessään aivan täydellinen, mutta sittemmin sitä on pitänyt alkaa kasvattaa ihmisten tavoille ja saada sille lihaa luitten päälle.

Minun toinen lukijani ei ollut ollenkaan niin varauksettoman ihastunut kuin ensimmäinen. Hänen mielestään päähenkilö on liian lälly, ja kirjassa ei tapahdu mitään ennen kuin lopussa. Lällyä päähenkilöä lukuunottamatta henkilöt ovat ohuita ja luonnosmaisia. Käsikirjoituksessa olisi niin paljon korjattavaa, että en ehdi niitä kuitenkaan tekemään ennen dead linea, joten hän ei edes vaivaudu neuvomaan.

Hän on miespuolinen, joten tivasin erikseen, ovatko miespuoliset henkilöt uskottavia. Ei sanonut että eivät olisi, vaan alkoi mutkuttaa siitä ohkaisuudesta. Siitä päättelin, että uskottavuusongelmaa ei ole.

Olen siis tehnyt mitä olen voinut, eli laittanut lihaa luiden päälle, tarkistanut faktoja, korjaillut aikamuotoja ja lauserakenteita.

Niin, ja kysyin tältä miespuoliselta koelukijalta, että kannattaako minun edes sitten lähettää käsistä kisaan, kun se on niin keskeneräinen. "Eiku ilman muuta lähetät, voihan siitä joku tykätäkin. Ja onhan se aikamoinen suoritus kirjoittaa kolmessa viikossa tuollainen paketti!"

Joten siis lähtee ilmeisesti viikonlopun aikana. Tuli vaan sellainenkin tekninen ongelma, että sähköpostini on kaapattu, en pääse sinne. Ja olen niin onneton tässä tekniikassa. Mutta odotan että oma tietokoneguruni saapuu paikalle ja hoitaa homman.

Missäs vaiheessa on skarabaeuksen työ?

Onnea meille kolmelle ja kaikille muillekin! Tärkeintä ei ole voitto vaan jalo kilpa. Ja voimien ponnistus:)

• Hiontavaiheessa

Hei myöhänen, en ole vielä lähettänyt. Lapsi oli syntyessään aivan täydellinen, mutta sittemmin sitä on pitänyt alkaa kasvattaa ihmisten tavoille ja saada sille lihaa luitten päälle.

Minun toinen lukijani ei ollut ollenkaan niin varauksettoman ihastunut kuin ensimmäinen. Hänen mielestään päähenkilö on liian lälly, ja kirjassa ei tapahdu mitään ennen kuin lopussa. Lällyä päähenkilöä lukuunottamatta henkilöt ovat ohuita ja luonnosmaisia. Käsikirjoituksessa olisi niin paljon korjattavaa, että en ehdi niitä kuitenkaan tekemään ennen dead linea, joten hän ei edes vaivaudu neuvomaan.

Hän on miespuolinen, joten tivasin erikseen, ovatko miespuoliset henkilöt uskottavia. Ei sanonut että eivät olisi, vaan alkoi mutkuttaa siitä ohkaisuudesta. Siitä päättelin, että uskottavuusongelmaa ei ole.

Olen siis tehnyt mitä olen voinut, eli laittanut lihaa luiden päälle, tarkistanut faktoja, korjaillut aikamuotoja ja lauserakenteita.

Niin, ja kysyin tältä miespuoliselta koelukijalta, että kannattaako minun edes sitten lähettää käsistä kisaan, kun se on niin keskeneräinen. "Eiku ilman muuta lähetät, voihan siitä joku tykätäkin. Ja onhan se aikamoinen suoritus kirjoittaa kolmessa viikossa tuollainen paketti!"

Joten siis lähtee ilmeisesti viikonlopun aikana. Tuli vaan sellainenkin tekninen ongelma, että sähköpostini on kaapattu, en pääse sinne. Ja olen niin onneton tässä tekniikassa. Mutta odotan että oma tietokoneguruni saapuu paikalle ja hoitaa homman.

Missäs vaiheessa on skarabaeuksen työ?

Onnea meille kolmelle ja kaikille muillekin! Tärkeintä ei ole voitto vaan jalo kilpa. Ja voimien ponnistus:)

Anteeksi nyt myöhäinen ja scarabaeus, molempien nimmarit tuli kirjoitettua väärin:(

• Hiontavaiheessa

Anteeksi nyt myöhäinen ja scarabaeus, molempien nimmarit tuli kirjoitettua väärin:(

Se on täytetty! Ainakin lähti tiedosto kohti Likeä, saapuneeko perille. Ilman omaa tietokoneguruani ei olisi kyllä onnistunut ja piti lähettää hänen sähköpostillaankin. Lapsi on lähtenyt maailmalle, nyt voi vain toivoa että pärjäilee siellä.

• scarabaeus

Se on täytetty! Ainakin lähti tiedosto kohti Likeä, saapuneeko perille. Ilman omaa tietokoneguruani ei olisi kyllä onnistunut ja piti lähettää hänen sähköpostillaankin. Lapsi on lähtenyt maailmalle, nyt voi vain toivoa että pärjäilee siellä.

Hieno juttu sait lähetettyä. Kerro sitten miten menee. Ja kyselit tuolla, miten on tekstini laita. Aika hajalla, ja päätin nyt, että en lähetä sitä.
        Harmillisesti nimittäin Saarikoski kirjoituskilpailu, ainakaan minä en ole saanut mitään. Siis luultavasti ovat jo saaneet.
        Potuttaa.
        Pitäköön kilpailunsa.

Juu.

• Hiontavaiheessa
        scarabaeus kirjoitti:

Hieno juttu sait lähetettyä. Kerro sitten miten menee. Ja kyselit tuolla, miten on tekstini laita. Aika hajalla, ja päätin nyt, että en lähetä sitä.
        Harmillisesti nimittäin Saarikoski kirjoituskilpailu, ainakaan minä en ole saanut mitään. Siis luultavasti ovat jo saaneet.
        Potuttaa.
        Pitäköön kilpailunsa.

Juu.

Voi sentäs Scarabaeus, olisi ollut mukava kun meitä olisi ollut kolme kisaamassa. Mutta jos on vielä pahasti kesken, niin eihän sitä kannata lähettää,tulee vaan paha mieli.Vaikka paha mieli on 99% varma, vaikka omasta mielestä olisi lähettänyt valmiin käsiksen. Mutta kerronpa sitten kun niin käy:(

• 19+8

Kommentti myöhäiselle: oma kokemukseni on, että ns. rennolla kädellä kirjoitetusta voi syntyä varsin hyvää tekstiä. Sehän kertoo vain siitä, että olet päässyt jonkinlaiseen flow-tilaan, jossa kirjoittaminen sujuu kuin itsestään. Lukijapalautteesi ennustaa hyvää, joten jos likellä ei nappaa (onnea kilpailuun!), niin tarjoa tekstiä muille kustantamoille.

• myöhäinen

Saitko HV jotain kuittausta, että kässäri on vastaanotettu ?

Teen juuri viimeisiä pikkuviilauksia, huomenna luen vielä kässärin kerran ja laitan illalla varmaan menemään sitten.

• Hiontavaiheessa

Hei myöhäinen, eilen juuri kävin guruni luona ja hän huomasi että kässäri ei ollutkaan mennyt perille. Vakka tää guru on hyvin tarkka niin yksi kirjain osoitteessa oli mennyt väärin. Uudella osoitteella meni heti läpi ja sieltä tuli automaattinen vastaus, että perille kisaan on tullut. Ei siis kannata jättää lähettämistä ihan viime tippaan kuten täällä joku ilmoitti tekevänsä.

• myöhäinen

Postitin tänään kässärin, kuittauskin tuli.

Olipahan aikamoinen urakka, mutta lopputulokseen voi olla tyytyväinen. Onnea palstalaisten kässäreille !

Samantien kun painoin "lähetä"-nappia, alkoi eräs uusi kässäri kuplia päässä. Olen vähän patologisessa vaiheessa, aion nähdä oman nimeni vielä tuolla kirjakaupassa jossain vaiheessa.

• Hiontavaiheessa

Hei myöhäinen, sinä tosiaan kirjoitat aina myöhään yöllä ja minä varhain aamulla.

Onnittelut urakan loppuun saattamisesta! Kyllä sinä vielä näet oman nimesi tuolla kirjakauppojen hyllyillä tuolla tsempillä. Hait eivät ui keskeyttäjien parvessa.

Ja onnea ja tsemppiä toivotan kaikille muillekin kisailijoille! Nyt sitten jänskätään kuinka meidän käy.

• scarabaeus

Onnea ja tsemppiä minultakin kaikille osallistujille !
      Luovutin, mutta en ole katkera.
      Odottelen nyt sitä Saarikoski kilpailun ratkeamista ja niitä kolmea opusta sitten aikanaan kun/jos ilmestyvät.
      Arvelen näin etukäteen, että on hyvin korkeatasoinen loppuhuipentuma siinä kilpailussa. Ja oliko se eilen kun oli tämä Saarikosken yksi pojista kertomassa kirjoittamastaan kirjasta, tai paremminkin haastelemassa.
      Varmaankin Pentti Saarikosken tuotanto selkenee uusillekin lukijoille, onhan se niin mahtava satsi.
      Tässä Like dekkarikisassa
      minua alkoi pätkimään tosissaan se tekstinivaska eli kirjoitin aivan liikaa ja sotkeennuin solmuihin ja törmäyskohtiin. Jotkujen persoonien tuntemattomuus. Siis en osannut omia niitä. Ei se ole mitenkään epätavallista, oikeastaan
      hauska sekasotku.
      Aikanaan ojentuu oikeaksi mylläkäksi kunhan saan itselleni selväksi, että oikeasti olisi ehkä hyvä saada myös dekkari valmiiksi. Mutta Suomessa jotenkin on tapana
      listiä
      jo ensikättelyssä, ja se lokerointi.
      Huoh !

• Hiontavaiheessa

Hei Scara, jätä vaan käsis hautumaan muutamaksi viikoksi niin osaset loksahtavat paikoilleen. Kun näin tekee Stephen King, niin miksi emme mekin?

Ilmeisesti sinulla on ollut aika kunnianhimoinen projekti. Minulla oli pieni aihe kun aikaakin oli niin vähän ja siksi sain sen valmiiksi. Mutta varmaan minäkin vielä palailen sen pariin.

• A. Nonyymi

Hei Scara, jätä vaan käsis hautumaan muutamaksi viikoksi niin osaset loksahtavat paikoilleen. Kun näin tekee Stephen King, niin miksi emme mekin?

Ilmeisesti sinulla on ollut aika kunnianhimoinen projekti. Minulla oli pieni aihe kun aikaakin oli niin vähän ja siksi sain sen valmiiksi. Mutta varmaan minäkin vielä palailen sen pariin.

Juu, onhan meitä täällä kisaan onnistuneita, mutta mitä sitä turhaan hehkuttamaan, ei siitä saa Likeltä lisäpisteitä.

• scarabaeus

Hei! Kävin eilen kirjastossa ja lainasin myös Stephen Kingin yhden näitä uusimpia, en ole lukenut pitkään aikaan hänen kirjojaan.
        Ja aika mukavaa on nyt seurata telkkarista Sofi Oksasen kulkua haastattelusta haastatteluun, lehtitekstejä sun muuta. Siinä meille kirjailijanaluille esimerkin
        malli,
        tai jos ei malli niin ainakin se mitä pitää vaatia kustantamolta sitten kun opus putkahtaa uunista.

Mutta sitä minä vain odottelen, että Sofi tekisi vaikkapa kolme tenavaa peräperää ja sitten alkaisi lätkiä niitä

äitikortteja !

• Hiontavaiheessa

Hei A. Nonyymi, ei ehkä saakaan lisäpisteitä Likeltä, mutta kyllä tämä keskinäinen tsemppaus auttoi saamaan työn valmiiksi. Juostiin maratoni maaliin asti toisiamme kannustaen:)

Ja onnea sinullekin kisaan, ja onnittelut kun sait työsi valmiikksi!

• A. Nonyymi

Kiitokset onnentoivotuksista.

En kirjoittanut tekstiä vartavasten kyseiseen kilpailuun, siksi en tällä kertaa ollutkaan täältä tsemppiä hakemassa. Kilpailun ehdothan olivat varsin väljät eli murha riitti. Ei siis tarvinnut olla perinteinen dekkari.

Nykyisin tuntuu muuten olevan vähintään yksi murha tekstissä kuin tekstissä joten kutakuinkin kaikki kotimaiset uutuudet voisivat noin periaatteessa osallistua Liken kisaan.

• myöhäinen

Kirjoittaminen on tunnetusti yksinäistä puuhaa - yleensä en pysty puhumaan työn alla olevasta kässäristä kenellekään. Tämä oli itselleni virkistävä poikkeus, että oli kerrankin kohtalontovereita, joiden kanssa hiukan vaihtaa ajatuksia.

Retrospektiivi:

Tämä kässäri juontaa tietyssä mielessä juurensa jonnekin vuoden 2003-2004 aikoihin, silloin hahmottelin ensimmäistä kertaa dekkarikässäriä. Se jäi auttamattomasti kesken, mutta päähenkilön hahmo alkaa siellä jo näkyä.

2010-2011 palasin aihepiiriin uudestaan. Teksti on täysin eri, mutta päähenkilön hahmo kehittyy. Tämäkin jäi kesken, toinen kässäri eri genressä veti pidemmän korren ja se valmistuikin sitten 2012.

Tämä kilpailukässäri on tavallaan kolmas evoluutio. Teksti on kokonaisuudessaan uutta, mutta kaksi hahmoa ja pääteema elää tuosta toisen sukupolven versiosta. Se nopeutti tätä kirjoittamista aika paljon, vaikkei valmista tekstiä ollutkaan.

Kattelen juuri tuota vuoden 2004 tekstiä tässä ja ... no, on sitä pikkaisen kehittynyt vuosien varrella.

• Hiontavaiheessa

Minäkin olen nyt katsellut kässäriäni kauempaa ja todennut, että siinä on paljon aineksia vuonna 2010 kirjoittamastani kirjasta, ja myös vielä kirjoittamattomasta dekkarista, jota olin suunnitellut paljon ja kerännyt jo aineistoakin sitä varten. Tämä kyllä selittää kirjoittamisen nopeutta, eli mitenkään hatusta vedettyä ei teksti ole. Se vain sai uuden muodon luovassa prosessissa.

Hieman kyllä surettaa että nyt en sitten voi käyttää niitä paikkoja ja tapahtumia, joiden piti päästä seuraavaan dekkariini. Mutta luotan alitajunaan ja henkilöiden elämiseen ja itsenäiseen toimintaan.

Tämän kisaan lähetetyn käsiksen henkilöt ovat ihan hatusta vedettyjä ja uusia, joten onneksi sentään voin käyttää seuraavassa kirjassani niitä suunniteltuja henkilöitä. Ihan heti en kuitenkaan aloita uutta, annan alitajunnan valmistella sen ja kirjoitan taas vauhdilla. Vetoapu olisi kyllä taas mukava olemassa:)

• scarabaeus

mitenkähän monta
      dekkarikässäriä

sai

Like ?

• Hiontavaiheessa

Yli 200 kässäriä ovat saaneet. Ollaan me oltu ahkeria! Lokakuun alkuun mennessä ilmoittavat voittajalle.

• Hiontavaiheessa

Yli 200 kässäriä ovat saaneet. Ollaan me oltu ahkeria! Lokakuun alkuun mennessä ilmoittavat voittajalle.

Korjaan: lokakuun alkupuolella ilmoittavat. Minulla tuntuu olevan vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      93
      7670
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      124
      6390
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      164
      4501
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      235
      3091
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      91
      2656
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      44
      2012
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      140
      1668
    8. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      197
      1564
    9. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      48
      886
    10. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?

Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk
      Tv-sarjat
      21
      822
    Aihe