Ansiosidonnaista vai "aktiivi toimenpiteitä"?

Kyykytetään työtöntä

"sopimuksen mukaan suurin muutos koskee ansiosidonnaisen päivärahan kestoaikaa.

Jos työtön työnhakija ei ole aloittanut vähintään 40 päivää kestävää työllistymissuunnitelman mukaista aktiivitoimenpidettä 250 ensimmäisen työttömyyspäivärahan aikana ja aloittamattomuus johtuu työnhakijasta, työttömyyspäivärahan enimmäiskesto lyhenee 100 päivää.

Ansiopäivärahan enimmäiskesto riippuu myös jatkossa työhistorian pituudesta.

Enimmäiskesto on 400 päivää henkilöillä, joiden työhistorian pituus on alle 3 vuotta.

Kolmen vuoden työhistorian jälkeen enimmäiskesto on 500 päivää.

Tarjotuista aktiivitoimenpiteistä kieltäytyminen lyhentää enimmäiskestoa molemmissa tapauksissa."

Ainahan ne voi keksiä TEssä vaikka mitä jotta saa ansiosidonnaisen lyhenemään käytännössä olemattomiin?

9

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näiseo

ei niillä oo mitää syytä keksiä mitää, jos ei ite haluu mennä jonnee parinpäivän juttuun niin se on itestä kii ja sitte joutuu ite keksimää syitä.

• 556644

sitä paitsi jos on lomautettuna nii ei tarvi minnee osallistuu. mä en oo koskaa ollu työtön sillee oikeesti, vain lomautettuna joskus muutaman viikon. eli ei mitää välii.

• Hih, hih......

Siitäs saittei. OIKEAAN SUUNTAAN OLLAAN MENOSSA......

• hullun halvat huvit

Miksi sinä et ole töissä? Ettet vain olisi mielenterveyssyistä työkyvyttömyyseläkkeellä?

• 25256

olen ansiosidonnaisella ja asia ei mitenkään liikuta minua... olen putkessa ja lisäpäivillä, pian eläkkeellä joten siitä vaan, tehkää mitä haluutte.

• jgjhjg..

Harvassa se kaveri joka saanut 500 päivää makoilla ilman mitään työkkärien kurssi/koulutus aktivointeja, siinä mielessä ihan sama. ja hyvällä ansiosidonnaisella ja korotetulla päivärahalla(työkkärin kurssilla) kuukausi ansiot ovat ihan samat kuin normaalilla palkansaajalla.

• 25256

korotettua päivärahaa sain tietysti ne ekat 150pv, ne oli ne entiset erorahat jotka muutettiin korotetuiksipv.rahoiksi, senjälkeen normaalipv rahaa ensin 500pv ja nyt lisäpäivät päälle, lisäpäivät on samansuuruset kuin ne 500pv. Sen jälkeen sitten eläkkeelle, eikä meitä kertaakaan ole mihinkään jonninjoutaviin ohjailtu eikä kyselty. Kk ansiot ei nyt ihan samat tietysti ole mutta täysin tyydyttävät kuitenkin , pois en vaihtaisi.

• Marttiinus

Morro
        Minulle sanottiin ely keskuksesta että tämämä on nyt sitten tässä , työnnantajan mentyä konkkaan . Olin 60v ja kerrottiin että täältä ei sitten olla yhteydeyssa , jos sinulla on asiaa niin ota yhteyttä kuitenkin ennen kuin vuosi täyttyy , voidaan vaihtaa kuulumisia Joten minulla ei ole mitään huonoa kerrottavana "työkkäristä" olen kyllä ollut työssä 40 vuotta.

• 25256

niin se menee, ei ole huolta kun muistaa ennen vuoden kulumista hoitaa suhteet sinnepäin.Ja liiton laput kerran kuussa lähettää tai viedä jos on toimisto samalla paikkakunnalla, itselläni on, joten siellä käyn välillä kuulumisia vaihtamassa, kun ovat tuttuja vuosikymmenten ajan.Ei ole pahaa sanottavaa kummastakaan virastosta, päin vastoin ,aina neuvoa tulee jos on jotain kysyttävää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      52
      3101
    2. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      52
      2305
    3. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      69
      2201
    4. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      97
      2088
    5. Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.

Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä
      Kiuruvesi
      20
      1811
    6. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      66
      1809
    7. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      79
      1556
    8. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      45
      1335
    9. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      139
      1300
    10. Puuma Martina iski nuoren miehen

Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      1099
    Aihe