Hei! Oon harrastanu tanssia noin 1,5 vuotta nyt ja mietin et lihaskuntoa olis hyvä alkaa kehittää... :p en vaan oikein tiedä että millaista treeniä tanssijan olisi hyvä vetää... Kun moni sanoo et ei sais liikaa bodata ettei notkeus mene mut sit kuitenkin pitäis.... Et osaisko joku antaa neuvoa et miten pitäis treenata? :)
Tanssijan kropasta...
17
1501
Vastaukset
- Nomen Nescio
Välillä tuntuu, että nämä jonkinlaiset asiakysymykset ovat tällä palstalla enemmän provoja kuin semmoiset, että "jos naista likistää tanssiessa, niin tuntuuko se hyvältä molemmista". Siis etköhän googlettamalla löydä hyviä vastauksia kysymykseesi.
Lihaskunto ja voimaharjoittelu on olennainen osa jokaisessa liikunta- tai urheilulajissa. Sitä vain hyödynnetään lajityypillisten ominaispiirteiden kehittämiseen. Tietyn perus- ja kestovoiman hankkiminen kannattaa, mutta kohtuus mielessä pitäen. Ja kun muistaa venyttelyn ja muun lihashuollon, niin kyllä se notkeus siellä säilyy. Massaa ei kovin paljon ylimääräistä kannata hankkia, koska esim parin jiven vetäisy vajaan sadan kilon omapainolla pistää kestävyyden koetukselle.- Masa12345
Väittäisin tanssimisen vaativan paljon ns. lajikuntoa, kuten kaikki muutkin lajit joihin meinaa panostaa.
Eli et selviä asiasta muuten kun tanssimalla. Mitään urheilijan fysikkaa ei tansseissa tarvita kun vain mennään oikealla tekniikkalla, eikä runnota voimalla. Niin kauan kun tekniikka on väärä ja ei löydy oikeaa rentoutta tanssimiseen, niin kyllä se ottaa voimille ja paikat ovat tosi jumissa.
Itse olen nuorempana hiihtänyt erittäin paljon ja aktiivisesti, nyt vain harrastelen hiihtämistä 20-50km lenkeillä. Hiitäminen on esimerkiksi oiva laji saada hyvä peruskunto ja auttaa myös ryhdin parantumiseen, mikä on tanssissa tärkeä seikka.
Ja se venyttely, sitä ei saa unohtaa...
- Voimaa ja notkeutta
Notkeus tärkeää etenkin selän alapäähän ja lantioon.
Voimaa jaloissa erityisesti pohkeisiin ja jalkaterien tasapainoa pitävä
lihaksisto. Noita kannattaa harjoittaa ja pitää kunnossa.
Reisien ponnistusvoimaa tarvitaan hypyissä joita ei lavatanssissa niin paljoa ole. - helppo jaksaa
Hei. Haluat hyvään lihaskuntoon, se on varsin järkevää. Tanssi on monien lihasten yhteistyötä ja etenkin ryhtiä kannattelevat lihakset ovat silloin pääosassa.
Tärkeää on pakaralihasten ja koko jalkojen hyvä kunto, siis reisikyykkyjä ja pitkiä venytyksiä (etureisi/pohje/pakara).
Ryhdin kannalta vatsa ja selkälihasten jäntevyys on a ja o. Joudut lisäksi kannattelemaan käsiäsi, harteitasi ja päätäsi monta tuntia tanssi-illan aikana erilaisessa asennossa, kuin kävellessä. Lisäksi sinun on tuettava ja ohjattava daameja, joskus voimakkaallakin otteella, että tanssinne kulkee. Siis vatsalihasliikkeitä selkä- ja käsivarsilihaksia. Se käy helpoiten, kun opettelet vanhanaikaisia, hitaita etunojapunnerruksia, noin 25-40 päivässä riittää ja lisäksi vatsarutistuksia. Pitkät venytykset pitävät sinut notkeana ja lihaksista tulee kauniita, pitkiä ja joustavia, kun maltat jatkaa ja jatkaa, koska lihashuolto ei ole kuntokuuri vaan elämäntapa. hmm.... Kiitoksiä jo näistä :) vähän selventää...
- Riikka
Motoriikka mieluimmin kuin SM-treenejä.
Riikka kirjoitti:
Motoriikka mieluimmin kuin SM-treenejä.
Motoriikka? Miten sitä harjoittaa käytännössä? :o
- Käytännössä
jusbe93 kirjoitti:
Motoriikka? Miten sitä harjoittaa käytännössä? :o
Motoriikka on lihashermotuksen harjoittamista ja siihen tarvitaan tanssia ajateleen lähinnä kestävyyskuntopiirin tyypistä "kestovoimaharjoitusta".
Siis kysy googlesta esim kestäyyskuntopiiriharhoiteet lähes kaikki soveltuu tanssiin.
Itse musiikinn motorinen kehitys tulee sitten kyllä tanssimalla ja jos vieläkin vahvemmin haluat treenata niin koregravfiolla sitten.
Perusteena käy siten kestävyyskuntopiirit sekä kimmoisuus harjoiteet.
- porin poika
Motoriikasta sen verran, että kun halusin oppia tanssimaan hidasta valssia, niin kävelin työpaikan neljää kerrosta edestakaisin ja opetin jalkojeni motoriikan selkäytimestä lähteväksi. Kävelijä Valentin Kononen sanoi joskus, että uuden kävelytyylin oppiminen kestää kaksi kuukautta, ennen kuin motoriikka pelaa . Eli oikeaa motoriikkaa tanssiin, voi harjoittaa vaikka kotona askelsarjoilla ja Tanssimalla.
- kumpi ja kampi
Opitko portaiden nousulla jotenkin hitaan valssin motoriikan ?
Vedätkö sitä valssia kilpatyylillä, vai lavatyylillä ?
- vasen-oikea
Kävelet vaan portaita alas ja otat vaihtoaskeleen joka askelmalla, kokeile, niin huomaat. Saman voi tehdä tasaisellakin, mutta hommissa on tasaista, vain yleisön puolella, joten portaissa, katseilta suojassa on soveliaampaa harjoitella. Kuntoa voit kohottaa ja läskiä pienentää, kavutessa ylöspäin. -- Sinä näytät oleva ainoa kilpatanssija, näillä palstoilla. Vaikka olinkin havaitsevinani pientä ivaa raapustuksessasi, meillä kaikilla on omat tapamme harjoitella. Aika monella aloittelevalla on, " kaksi vasenta jalkaa. "
- vasen-oikea-yhteen
Kyllä se taitaa portaissakin onnistua, mutta tasaisella ainakin minulla paremmin. Kun siinä valssissa on 2 pitkää askelta ja 3. yhteen niin sen askeltaminen käy tasasella paremmin..
Lavoilla näkee tanssittavan kaikki yhtäpitkinä askeleina kävelyntapaisena. Tai sitten toinen lavatapa on 1. pitkä 2. lyhyt ja 3. yhteen. Siksi kysyin tuota sun tanssitapaa. Ei näissä hommissa ivata voi se tulee aina jossain vaiheessa omaan nilkkaan. :)
- Pii on 3.0
hidas valssi , sen juju on siinä , että osaa ottaa ne svuaskeleet vasemmalle 28 tahtia minuutissa. tavallisessa valssissa on 74 tahtia, joten , kun suurin osa tanssijoista menee sillä, se on sitten ihan oma tantsunsa. On kuin tanssisi polkkaa 28 tahtia minuutissa.
Siinähän pitää käytännössä hidastaa pysähtymisen rajalle.
sitten , tuo kuntopuoli. Käyn kuntosalilla pari kertaa viikossa, joka juuri ja juuri riittää tangokiemuroihin . Jos haluaa oppia tanssimaan , suosittelen , että opetelkaa ensin Jive.- asioista tietävä
Jive on muinaisjäänteiden tanssima laji, niinkuin humppa tai rock. Nykyään pitää osata boogie woogie.
- Kysvä oppii
asioista tietävä kirjoitti:
Jive on muinaisjäänteiden tanssima laji, niinkuin humppa tai rock. Nykyään pitää osata boogie woogie.
voi olla et mä oon vetäny ne sivuaskeleet sitte liian nopeesti jos siinä hidastetaan pysähdyksen rajoille..täytyy sit vielä koittaa uudestaan.
Mun täytyy kanssa alkaa käymään salilla kaksi kertaa viikossa ja alkaa vetää raskaampaa harkkaa että ei vaan kunto lopu kesken tanssin.
Vedätteks te ne sivuaskeleet aika pitkälle ?? - Pii on 3.0
Kysvä oppii kirjoitti:
voi olla et mä oon vetäny ne sivuaskeleet sitte liian nopeesti jos siinä hidastetaan pysähdyksen rajoille..täytyy sit vielä koittaa uudestaan.
Mun täytyy kanssa alkaa käymään salilla kaksi kertaa viikossa ja alkaa vetää raskaampaa harkkaa että ei vaan kunto lopu kesken tanssin.
Vedätteks te ne sivuaskeleet aika pitkälle ??.." Salilla kaksi kertaa vikossa... "-
Jos on hyvä fysiikka, niin ei tanssimisee välttämättä tarvitse saliharjoituksia. Tanssi sinänsä on aika hyvää kuntojumppaa. .
Mutta salilla käynti pitää kunnon kohdallaan , ja oma kokemus on , että monipuolinen laitteiden käyttö, kahvapallojen ja jalkaprässin käyttö parantaa oloa melkoisesti . tankopainojen käyttö lienee taas oma juttunsa, se saattaa jäykistää oloa.
Tuo Jiven tai rockin tanssiminen onkin metka juttu . lattia tyhjenee , kun sitä aletaan soittaa. ja tanssiväki siirtyy katsojiksi. Itse pidän esim , Elviksen Hound Dokista , ja suosittelen .
Hidas valssi lienee , oikein tanssittuna, ehkä vaikein kipale tanssia , sen askelohjeissahan sanotaan , että -" Majesteetillisesti. ".
asleleet löytyy netistä, Suomen tanssiseurojen liiton nettisivulta.
- juudutuudu
Kannattaa liikkua mahdollisimman monipuolisesti. Jos vähän vielä miettii mitä tekee niin parempi, kuten että maastossa kävely kehittää motoriikkaa sata kertaa paremmin kuin jalkakäytävällä kävely. Samoin salilla vapailla painoilla tehty harjoittelu on kans paljon kehittävämpää kuin laitteilla hetkuttelu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731930Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471217
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462