Nyt olisivat hyvät neuvot kalliita. Olen tehnyt pitkään, noin viitisen vuotta erilaisia verkkodiagnosointeja itsestäni eli hakenut yhdenmukaisia oireita ja käyttäytymismalleja erilaisilta keskustelupalstoilta.
Ongelmani on mielestäni sosiaalistentilanteiden pelko ja yleinen ahdistuneisuushäiriö yhdistettynä vähä-älyisyyteen ja huonoon itsetuntoon.
Osittain luulen häiriöillä olevan perinnöllisiä lähtökohtia. Myös vähä-älyisyys lienee periytynyt, koska suvussani ei yksinkertaisesti ole koulutettuja ihmisiä. Suoraan sanottuna vanhempanikin olivat yksinkertaisia ja tyhmiä alemmasta sosiaalisesta luokasta. Jälkikäteen olen lukenut omia ala/ylä asteen koevastauksia kyynel silmissä. Minua on pidetty jo kouluaikana täytenä tomppelina vaikka olen sen itse tajunnut/uskonut vasta viime vuosina. Osittain luulen ongelmieni juotavansa juuret yksinäisestä lapsuudesta ja jopa pienimuotoisesta koulukiusaamisesta, ulkonäöstäni. Olihan kuitenkin muiden silmissä se kiltti, herkkä ja hidas lapsi.
Yleislääkäri on määrännyt minulle omasta pyynnöstäni Efexor Depottia sekä Opamoxia, kun niitä kerran vastaanotolla sivulauseessa pyysin. Opamox lääkkeen olen lunastanut ja jossain tilanteissa lääke tietysti auttaa hermostuneisuuteeni, jännitykseeni ja tuo tavallaan se kaivatun rauhallisen olotilan muutoin niin sekavaan olooni. Tuntuu siltä etten saa päässäni ajatuksiani järjestykseen millään tavalla. Luon ja kirjoitan vain listoja tekemättömistä asioista saamattani mitään aikaiseksi. Sekalaiset ajatukset leijailevat aivoissani ilman selkeää rytmiä, ehkä juuri siksi olen kovin huono keskustelemaankin (mielestäni olen parempi kirjoittamaan…=)
Efexor depot lääkettä en ole lunastanut, koska olen lukenut sen vaikeista vieroitusoireita jne. Enkä ole varma onko se oikea lääke minulle? Tämä on itse asiassa se kysymys miksi tänne kirjoitan vaikka tulikin nyt tähän väliin… Toivon että joku teistä ottaisi tähän asiaan kantaa?
Olen alkanut jollakin tavalla myös eristäytymään ja sosiaalinen verkostoni on kaventunut huomattavasti, koska olen alkanut välttelemään ihmisten kanssa olemista. Minua on haukuttu esimerkiksi tyhmäksi, hitaaksi jne. En oikein tiedä mitään maailman asioista ja olen erittäin huono oppimaan uusia asioita. Tosin tässä vaiheessa minun pitää mainita että työskentelen ainakin toistaiseksi hyvässä ammatissa hyvällä palkalla kaupallisella alalla. Tosin epäilen, etten tule saamaan enää koskaan uutta työpaikkaa, jos tämän työni menetän. Työni on näennäisen yksinkertaista ja vaikka sivulliset muuta luulevat - joten pärjään siinä ainakin toistaiseksi.
Mielestäni kyseinen häiriö on ollut minussa aina nuoruudesta lähtien. Tietyillä luonteenpiirteilläni olen saanut sivuutettua mm. jännitystä ja olenkin sanonut kaikille olevani pohjimmiltani ujo mitä kukaan ei ole uskonut.
Nykyisin kulutan hirveästi aikaa siihen mitä muut minusta ajattelevat ja lisäksi kuvittelen kaikkien ajattelevan minusta pahaa. Sosiaalisissa tilanteissa olen alkanut sulamaan ja muutun hitaaksi ja ääneni katoaa.
Mielestäni yleinen ahdistuneisuushäiriöni alkoi nimeltä mainitsemattomasta tapahtumasta noin viitisen vuotta sitten. Asia ei ollut kummallinen, mutta jokin kytki minulle ajoittaisen ahdistuksen päälle. Tämän vuoksi ajauduin hakemaan apua lääkäriltäkin.
Minulla ei ole mahdollisuuksia päästä lääkärille kertomaan näistä asioista (pieni paikkakunta, puolitutut henkilöt vastaanotolla jne.) Mutta haluaisin silti niin paljon apua. Mielelläni haluaisin kokeilla jotain masennuslääkettä mutta en tiedä onko tämä Efexor Depot se oikea (37,5mg)?
Masennus, kai sitä vähän masentuukin ja ajoittain itkettää erinäiset asiat. Kuten tänään oli raskas olo yhdestä huonosta palautteesta työpaikalla. Muutenkin otan asiat todella raskaasti ja olen kovin negatiivinen. En näe tulevaisuutta kovin hyvänä.
Kaksisuuntainen mielialahäriö..sekin on käynyt mielessä, koska luonteeni on kovin vauhdikas ja innokas. Vaan en välttämättä näkisi sitä maanisena käytöksenä.
Heelp…=(
Mikä minä olen tai mikä minulla on?
8
199
Vastaukset
- sulla on5435
vaan paska itsetunto. Vähän ryhtiä kehiin! Jossain sinä olet hyvä kuitenkin!!!! Alapa ajattelemaan vaihteeksi positiivisia piirteitä itsessäsi.
Historiassa korkeasti koulutetuilla on yleensä ollut rahaa........... ja se on periytynyt lapsille. Nykyään on tasavertaisempaa, tosin se on velka jolla saa opiskella. Kuitenkin tärkeintä on että itse viihtyy työssään eikä se, mitä muut ajattelee.
Sinuna jättäisin lääkkeet pois. Ei ihmisissä mitään vikaa ole. He vain monesti luulevat olevansa viallisia. Ja muuten, aika moni yliarvioi oman älynsä..... ja saattaa muut typerään valoon jos jollekin täytyy vääntää rautalangasta, ennen kuin menee jakeluun. Ei kannata välittää ylimielisistä ihmisistä...- Apua_kaipaava_
Heippa,
Kiitos kommentistasi, osittain olet varmasti oikeassakin.
Minäpä kerron lisää oireistani lyhyesti listaten:
- Päässä tuntuu jumittavan kun yrittää ajatella tai lukea tai keskustella
- Herkkyys
- Tulevaisuus ei näytä valoisalta
- Itseluottamuksen puut
- Kiivastun helposti
- Tunteet heittelee laidasta laitaan
- Lisääntynyt eristäytyneisyyden tunne
- Aikaansaamattomuus kotona sekä töissä
- Ahdistus tietyistä asioista
- Alkoholinkäytön jälkeinen ahdistus
- Sosiaalisten tilanteiden pelko kun kohteena olen minä itse eli pitäisi sanoa jotain fiksua tai esittää jotain
- Jännitys
- Hermostuneisuus
- Päässä asiat sikin sokin -tunne
- Keskittymiskyvyttömyys
- Oppimiskyvyttömyys
- Epävarmuus
- Laiskuus
- Keskustelukyvyttömyys
- Olen uupunut ja väsynyt
- Päättämättömyys pienistäkin asioista
- "kutistumisen" tunne vanhempien ihmisten/auktoriteettien edessä
- Mikään ei oikeen innosta
- Pitkäjänteisyyden puuttuminen
- Ystävien näkeminenkään ei oikeen innosta
- Työnteko tuntuu raskaalta kun ei saa mitään aikaiseksi
Sain puhelimessa lääkäriltä tosiaan Efexor reseptin mutta en ole sitä vielä aloittanut kun mietityttää voiko siitä olla oikeasti haittaa? Voisiko joku muu lääke toimia paremmin?
Huah....
- ...
Pääsisitkö muuttamaan isommalle paikkakunnalle tai käyttämään toisen paikkakunnan mielenterveyspalveluja? Tarvitsisit varmasti diagnosointia ja asianmukaista kuntoutusta, mikäli jotain erityistä selviää. Voisikohan sinulla olla ainakin jokin keskittymis-/oppimishäiriö? Ehkä joku voisi kertoa omista kokemuksistaan.
- Apua_kaipaava_
Uskon myös että minulla on myös oppimishäiriöitä, lukihäiriö tai muu sellainen. Sitä asiaa yritän käsitellä erikseen! :)
Toisinaan epäilen kaksisuuntaista mielialahäiriötä, toisiaan estynyttä persoonallisuutta. Kai se on vain kokeiltava mikä vaikutus Efexorilla on. Opamox on loistava lääke, rauhoittaa mukavasti mutta en halua käyttää kun sitä vaativissa tilanteissa riippuvuutta aiheuttavan ominaisuuden vuoksi.
- Vieläkökin
Niinpä
- Surku
Help...:(
- asiantuntijuus
Miksi ihmeessä et yritä saada lääkäriltä lisää apua, vaan mitä ilmeisimmin jatkat itse itsesi diagnosointia? Ihan sama kehen törmäät siellä jossakin lääkärin odotushuoneessa, sillä lääkärillä on vaitiolovelvollisuus.
Tästä hommasta ei nyt kerta kaikkiaan tule mitään, kun jotkut kommentaattorit jo ehdottelevat sinulle diagnooseja. Millähän h€lv€tin pätevyydellä? Nämä foorumit ovat itseoppineita "ammattilaisia" pullollaan.
Esitä herran tähden nuo samat kysymykset sille lääkärille, ja kysy mitä sinun kannattaisi yleensäkin tehdä! Kai yleislääkärinkin luulisi osaavan neuvoa edes johonkin eteenpäin, ellei ole joku vanhan koulukunnan militantti natsi hullu. Siis jos on vähänkin järjissään kyseinen lekuri, luulisi tietävän myös mielenterveyden alkeet.
Minä hukkasin kymmenen vuotta nettisurffailuun sekä siihen, kun ajattelin ettei mies saa olla heikko ja näyttää heikkouttaan. Aivan turhaan. Nyt mieti marssitko lekurille uudelleen vai jatkatko itsesi diagnosointia seuraavat viisi vuotta, jolloin sinäkin hukkaat yhteensä vuosikymmenen pelkäämiseen ja siihen mitä muut ajattelevat...
"Efexor depot lääkettä en ole lunastanut, koska olen lukenut sen vaikeista vieroitusoireita jne. Enkä ole varma onko se oikea lääke minulle? Tämä on itse asiassa se kysymys miksi tänne kirjoitan vaikka tulikin nyt tähän väliin… Toivon että joku teistä ottaisi tähän asiaan kantaa?"
Itse käytän Efexoria, ja voin kertoa, ettei lopetusyritys ole helppo. Senpä vuoksi kannattaa kysyä psykiatrian erikoislääkäriltä.
Mutta minä käytän kyseistä lääkettä hyvästä syystä, sillä kuulun siihen muutamaan prosenttiin kansakunnasta, jota on siunattu aivosairauksilla.
Vai ajattelitko luottaa esim. kalaöljykauppias Matti Tolosen "asiantuntemukseen"? Herra on kansanterveystieteilijä, joka esiintyy psykiatrian asiantuntijana vailla minkäänlaista kokemusta alalta. Erikoisalana E-EPAN valmistus ja markkinointi.
Vai luotatko ehkä sittenkin johonkin diplomi-insinööriin, joka on lukenut omatoimisesti tuhansia tutkimuksia netistä ja väittää niiden perusteella tietävänsä, kuinka lääkkeet vaikuttavat elimistössä, vaikka erikoisalanaan olisi esim. tehtaan jäteveden käsittely, yrityksen talous taikka siltojen luujuuslaskut?
Ehkä sittenkin joku hoitajamamma, joka ei ole peruskoulun jälkeen läpäissyt yhtäkään luonnontieteen kurssia, mutta osaa puhua vakuuttavasti?
Kemian maisteri sittenkin?
Psykiatrian asiantuntijat vailla päivääkään kokemusta potilastyöstä........ jess! Kyllä toimii!! - maukka
Mene erikoislääkärille siellä diagnoosi ja asianmukaista hoitoa ja vaikka lääkitystäkin,kyllä olosi saadaan paremmaksi !!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?82669Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1592567- 1832430
Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n121969Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari181955Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa501793Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo691538Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?
Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?681089Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http101083Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta63940