Uusi käyttäytymissääntö: Kaaharien etuoikeus tielle liittymiseen

KetutusMaximus

Ilmeisesti teillä, erityisesti pahamaineisella lahdentiellä, vallitsee uusi kirjoittamaton käytäntö, jota kaikkien on noudatettava sormimerkin uhalla. On nimittäin sattunut jo useamman kerran tämän kevään aikana tätä. Molemmissa tapauksissa kyllä jälkikäteen järkeiltävissä, että menohaluja vastapuolella on enemmän kuin järkeä, mutta menee kyllä naurettavaksi, jos pitää päätellä tyypin menohalut ajopelin tyypistä tai muusta. Mutta siis asiaan.

Eli olen ollut liittymässä lahdentielle. Takanatulija ei ole ollut mitenkään lähituntumassa edes eikä muutenkaan anna mitään varoitusmerkkejä itsestään. Sitten liityn moottoritielle heti kun siellä on tilaa. Kun tarkastan kuolleen kulman niin siellä ei ole mitään. Sitten kun olen kaistalla niin takanani ollut honda/prätkä/tms on äkisti ohituskaistalla vieressäni eli siis hirveän kiihdytyksen jälkeen. Ja sitten heiluu keskisormi. Mitä ihmettä?!

Pitääkö tässä nyt alkaa katsomaan takanatulijoiden perusteella, että "saanko" itse liittyä tielle? Pitääkö varoiksi ajaa kiihdytyskaista ihan loppuun asti ennen liittymistä tielle? Mikä estää näitä tyyppejä sitten sumputtamasta minua kiihdytyskaistalle? Muistan nuoruudestani, kuinka nopeat ottivat sen kiihdytyskaistan omakseen siirryttyäni motarille ja ampaisivat sitä pitkin horisonttiin. Vaan nythän pitää päästä sormileikkejä leikkimään rohkean ja vaikeasti ennakoitavan koukkauksen jälkeen.

10

216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ohittavat

myös itse vaikka vastaantulijoita, mutta jos autolla menee ohitus pitkäksi, kun tulevat ylinopeutta vastaan, niin silloinkin näyttävät keskisormea, vaikka ei ole sen vaarallisempaa.

Suurin osa noistakin ajaa kyllä ihan siististi, eikä minua haittaa, vaikka kuka tahansa ylinopeutta, mutta järkeä pitää käyttää.

• jughlglkjfg

Analysoidaanpa hieman tätä purkausta:
      "Takanatulija ei ole ollut mitenkään lähituntumassa edes eikä muutenkaan anna mitään varoitusmerkkejä itsestään. " Takana tulija kuitenkin havaittu. Minkälaisia varoitusmerkkejä odotat? Sinisiä vilkkuvaloja , äänimerkkiä vai punaista lippua?

"Sitten liityn moottoritielle heti kun siellä on tilaa" Kannattaa käyttää kiihdytyskaista hyväksi että nopeus on sama kun moottoritiellä jo ajavilla. Aina on tila kun nopeus on oikea.

"Sitten kun olen kaistalla niin takanani ollut honda/prätkä/tms on äkisti ohituskaistalla vieressäni eli siis hirveän kiihdytyksen jälkeen." Todennäköisesti honda/prätkä/tms on ajanut laillista nopeutta. Jos tulee moottoritielle nopeudella 70 km/h, voi tuntua että muut kiihdyttävät rajusti.

"Ja sitten heiluu keskisormi. Mitä ihmettä?!" Motoristin joutuessa väistämään tumpeloa, täysin ymmärrettävä reaktio.

"Pitääkö tässä nyt alkaa katsomaan takanatulijoiden perusteella, että "saanko" itse liittyä tielle? Pitääkö varoiksi ajaa kiihdytyskaista ihan loppuun asti ennen liittymistä tielle?" Jos tarkoitat takanatulijoilla moottoritietä ajavia, näin se menee. Tehottomalla autolla kannattaa kiihdytyskaista käyttää kokonaisuudessaan.

"Muistan nuoruudestani, kuinka nopeat ottivat sen kiihdytyskaistan omakseen siirryttyäni motarille ja ampaisivat sitä pitkin horisonttiin. Vaan nythän pitää päästä sormileikkejä leikkimään rohkean ja vaikeasti ennakoitavan koukkauksen jälkeen." Mitäpä tästä pitäisi sanoa? Sormileikkejä harrastettiin naapurin tytön kanssa. Nyt se on kuuden lapsen äiti.

• formulastyleen

Itte käsitin näin, että takanatulijalla aloittaja tarkoittaa motarille kiihdyttäjää. Tämän kaltaisesta tapauksesta oli joku aika sitten liikennepalstalla inttoa.
        Tuossa tapauksessa takaa tullija saanut sakot liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

• antipunto

se kaasupoljin löytyy sieltä oikeasta laidasta kuskin jalkatilasta! aina välillä joutuu teitä puntokuskeja varomaan liikenteessä kun joko auton suorituskyky ei riitä muun liikenteen tahtiin taikka sitten oot vaan ylivarovainen kuski etkä uskalla painaa sitä kaasua jonka johdosta rampilla on ruuhkaa kun jonottavat takanasi. jos ei uskalla ajaa muun liikenteen mukaan niin olis varmaan parempi kulkea bussilla!

• paeijaethaemaelaeine

Miksi liityit yhtäkkiä moottoritielle, jos olet ollut liittymässä Lahdentielle? Ei tällaisia tempoiluja voi kukaan ennakoida.

Ja millä perusteella Lahdentiellä olisi paha maine?

• vapaasti mukaellen

Älä tuijota kaaharia silmiin

Silmiin tuijotus on kaaharinkielellä suora uhkaus tai haaste, ja monet kaaharit vastaavat haasteeseen. On tärkeä tehdä tämä sääntö selväksi erityisesti pikkuautoilla ajaville, koska pienen moottorinsa vuoksi tavisautoilijalla ei ole kaaharin silmissä auktoriteettia. (alkuperäinen teksti lainattu MTV3)

- Helpompaa olisi jos Poliisi valvoisi enemmän liikennekäyttäytymistä, etenkin tahallisten harkittujen vaaratilanteiden aiheuttamisia (niitä tosin ei voi puhalluskokeella mitata).

• 88

Suomessa on väistämis velvollisuus sillä, joka tulee kiihdytyskaistalta. Moottoritiellä tms. tiellä olijan ei siis tarvitse väistää kiihdytyskaistalta tulijaa. Joissain muissa maissa pitää. Kiihdytyskaistalta tulijan pitää myös sovittaa nopeutensa muun liikenteen mukaan. Jos sieltä tullaan selvästi liian hiljaa, aiheuttaa se vaaratilanteita ja ärtymystä.

• Ylinopeus vaikuttaa

Homma toimisi jos pääväylällä, jonne ollaan liittymässä, ajettaisiin rajoitusten mukaista vauhtia.

Olen itse pari kertaa törmännyt vastaavanlaiseen ilmiöön jossa on ollut haasteellista liittyä pääväylälle. Itse olin kiihdyttänyt suurimpaan sallittuun ennen liittymistä. Sääntöjen ja rajoitusten mukaan jos mennään, niin tilanne ei pitäisi olla mahdollista mutta silti ollaan ilmestytty taakse kuin tyhjästä. Takaa tulleella on ilmi selvästi ollut huomattava ylinopeus joka vaikuttaa muiden ajoon erittäin negatiivisella tavalla.

• riippuu missä

Jos takanatuleva ohittaa sinut kun olet liittymässä moottoritielle j apamahtaa se maksaa.Minulle kävi noin mutta bemarin kanssa.Katsottiin törkeä liikentene vaarantaminen takaa tulleelle.Se ohitti heti kun mahtui motarille ja oli vielä sulkuviiva.Itse iskin motarille heti kaistan alussa ja pam.

• Minä olisin kertomasi perusteella sakottanut molempia. Mutta näin käy, kun kaksi oikeuksistaan tinkimätöntä kohtaa.

Kävikö bemarillesi pahasti?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      20
      4988
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      63
      4006
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      72
      3584
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2678
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2443
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      59
      2328
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      63
      2113
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2077
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      126
      1544
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1495
    Aihe