Selittelyn pelko - identiteettikriisi?

Nöntsä

Yritän pyristellä irti alkoholista omin avuin. Vähän arastelen etukäteen tilanteita, joissa minun on seliteltävä juomattomuuttani vanhoille tutuille. Olen lueskellut muutamia raittiiksi pyrkivien blogeja ja melkein kaikki mainitsevat saman pelon tai arastelun tunteen.

Onko niin, että me iloiset juomaveikot olemme rakentaneet osan identiteeistämme jupottelun varaan? Onko meille tärkeää, että ihmiset tietävät meille maistuvan? Onko teille muille iskenyt juomattomuuden selittelyn ujous?

Jos kerran raittiina olemisen selittely ujostuttaa, niin joku syyhän sille on. Ehkä hävettää se, että täytyy tunnustaa olevansa viinan vietävissä. Ainakaan minun tuttavilleni sen ei kyllä pitäisi olla mikään uutinen.

Jos tässä on kyse ainakin osittain siitä, että omasta hauskasta tenunenäidentiteetistä on surullista luopua, niin alkoholismia kyllä hoidetaan ainakin joskus osittain värästä päästä. Voishan sitä yrittää tukea sitä identiteetin vaihtoa.

Minä olen jotenkin päässyt tuosta juomattomana esiintymisen ujoudesta ylitse. Vaikka pitkään tätä raittiutta ei ole kestänytkään. Minä en selittele millään tavalla alkoholittomuuttani. Tapaan samaa jengiä kuin ennekin. Totean vaan aina, että juuri nyt en ota muuta kuin vichyn tai tomaattimehun.

Mielenkiintoista, että aika montakertaa on joku ruvennut kevyesti aukomaan aiheesta. Ei tosin kukaan kovin pahasti. Luulenpa, että aika monelle muullemkin on tullut mieleen pyristellä raittiuteen. ei tietenkän kaikille eikä kai tämä kaikille mikään ongelma olekkaan.

Minulle oli. Tällä hetkellä ei ole.

5

77

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nilsiän_ÖljySHEIKKI

Sellaista se on..HAJOA SIIHEN..;o);o);o) ehkä seuraavassa elämässä SÄ VOIT pitää hauskaa kuten TAvalliset Ihmiset VOI..;o) eixje..?;o) algoholistiks kun syntyessä määrätään..saa osan Looserin;o) EI VOI pitää hauskaa kaverien kanssa.. EI VOI bailata..;o) EI VOI edes saunakalijoo nauttia kamujen kanssa..;o) OIii..Kyllä muakin ketuttas olla HOMO ALGOHOLIST lajiin syntynyt..;o) eikö ole kummaa kun toiset VAAN VOI pitää hauskaa.. Bailata Baateris ja iskee naisia ja naida kalu kipeänä..;o) lisäks he menstyvät urallaan ja ovat TAVALLISIA IHMISIÄ.. eivät HOMO ALGOHOLIST lajiin syntyneitä..;oi)

• 1hoitsu

Viina on jo jättänyt sinuun pysyvät jälkensä. Alkanut alkoholidementia.

• Narkki asialla
        1hoitsu kirjoitti:

Viina on jo jättänyt sinuun pysyvät jälkensä. Alkanut alkoholidementia.

Sheikki on kylläkin sekakäyttäjä. Kannabisnarkkari joka myös juo. Ei ihme, että aivot ovat muusina.

• ====

Ei kenellekään tarvitsekaan selitellä yhtään mitään, kun jokainen viettää elämänsä haluamallaan tavalla, juo tai ei juo.

• Nöntsä

Siitä ei varmaan ollutkaan kyse, että kenellekään ei tarvitse selitellä mitään. Aivan varmasti jokainen aikuinen ihminen sen ymmärtää. Silti aika useaa juomisen lopettanutta ujostuttaa kertoa vanhalle porukalle, että ei juo. Tämä viesti tulee aika monelta.

Siksihän tämä asia juuri askarrutaakin, kun ei siinä pitäisi olla mitää ihmeellistä sanoaa vaan, että ei juo. Ilmeisesti kuitenkin on niin, että moni aloitteleva alkoholisti on rakentanut osan omaa identiteettiän viinan ympärille. En muuten voi ymmärtää, mikä siinä juomattomuuden kertomisessa on se pelottava asia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe