Salon YT:t osa 2

Seinää päin

Tutustuin kuntapuoleen, meni näin maallikolla vuorokausi. Menossa on "Sama se olen haudassa kuitenkin" - malli. Ei vain Salossa vaan ylipäätään.

Vuoteen 2040 yli 74 vuotiaiden salolaisten määrä tulee vähintään tuplaantumaan 12 000 vanhukseen. Kenelläkään ei ole varaa maksaa näiden eläkkeitä saati heitä hoitaa. Ehkä tulemme ottamaan mallia suurkanaloista, joihin voi tunkea vanhuksia jonkun tuhannen yksiköissä.

Muut ikäryhmät tulevat pysymään suunnilleen samanlaisina, joten töissä käyvän joukon on mahdoton elättää vanhukset (eläkkeet) saati maksaa valtaisia vanhus- ja sairaanhoitomaksuja.

Lähes puolet kunnan menoista on palkkamenoja. Vähensin sivukulut joten keskipalkka:

121 955 172 / 3500 = 2900€

Jos huomioi 300 määräaikaista on se reiluisti päälle 3000€. Summaa voi pienentää pienentämällä henkilöstön määrää tai laskemalla ylimmän tason palkkoja. Kumpikaan ei helpolla onnistu. Vuoden 2040 maailmassa lääkärien tilanne tulee olemaan mielenkiintoinen, sillä kenelläkään ei tule olemaan varaa maksaa heidän palkkojaan. Joko lääkäreitä on vain pari ja palaamme keskiajalle tai sitten hankimme läärkärit Kiinasta. Saa nähdä.

Tämän päivän tilanteeseen sen verran, että kaupunginhallituksen joutuvat luopumaan jättisiivuistaan kunnan tuloista eihän luvuissa ole mitään järkeä jos lähes 1/10 yrityksen menoista menee hallitukselle. Valtuusto taas pyörii lähes ilmaiseksi. Sosiaalitanttojen pyörimiseen ei ole varaa, heidän kotikäyntinsä ja palkkansa ovat tuplaten toimeentulomenot joka sekin on pieni menoerä koko taloudessa.

Opetus tulee pyörimään, koska opettajat, päivähoito jne. ovat tottuneet pieniin palkkoihin.

Jo kai ulkoistettu talousosasto on tolkuttoman kallis. Kai 10 vuoden päästä yksi ihminen tulee sen hoitamaan.

Henkilöstöpalveluissa on ilmaa.

Strategisen kehittämisen osaston voi lähettää kuuhun varsinkin kansainvälisen toiminnan osaston.

Nämä kuitenkin ovat pieniä summia verrattuna vuosi vuodelta kasvavaan terveyden- ja vanhushoito menoihin ja tämä taas ei ole todellakaan vain Salon ongelma vaan Suomen ylipäätään.

Jokaiselle asia valkenee jos viitsii talousarvion lukea. Kunnon keskustelu aiheesta ei Suomessa vieläkään käydä.

linkki talousarvioon:

http://www.salo.fi/attachements/2011-05-16T12-23-5286.pdf

9

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • utu7

      Eläkkeiden määrää on pienennettävä eli välttämättä tulevat eläkeläiset saavat vähemmän palkkaa kuin nykyiset. Ehkä vähennys kannattaisi aloittaa nyt jo ja tiputtaa se vakiotaso alemmas. Eläkkeille voisi määritellä katon jonka yli ei kenenkään palkka nouse. Se voisi olla esimerkiksi kansan keskipalkka. Samat leikkaukset tulevat myös julkisiin virkoihin, poliitikkoihin, kaupungin henkilöstöön ja lääkäreille. Jos ei ole varaa maksaa, pitää leikata koska palveluja me kaikki kuitenkin tarvitsemme.

      • Seinää päin

        En ole keksinyt tai lukenut muutakaan vaihtoehtoa mikäli Suomi aikoo olla sivistysmaa jatkossakin ja huolehtia koko kansastaan. En kerta kaikkiaan ymmärrä Kokoomuksen yksityistämisvimmaa. Tämä olisi tietysti kivaa, jos olisi se iso eläke jolla voisi maksaa viimeisinä vuosinaan hulppean yksityisvanhainkodin ja lääkäri maksut, mutta kun jonkun täytyy maksaa sen iso eläkekin! Voiko olla mahdollista ettei Kokoomukssa ymmärretä, mistä se eläke tulee eli me emme suinkaan maksa eläkettämme minnekään pankkiholviin jemmaan vaan se menee vanhempiemme eläkkeisiin (Osmo Soininvaara on tästä blogissaan paljon kirjoittanut).

        Saman asian näkee vielä kauheampana Helsingissä, joka ottaa yli 200 miljoonaa velkaa tänäkin vuonna ja tästä rahasta hukkasi jo miljoonan Guggenheim sekoiluun. Luulisi kaupungilla olevan vähän tärkeämpiäkin asioita hoidettavana.

        Mikäli Suomi tai Salo aikoo jatkossakin pärjätä senioriväestönsä kanssa, täytyy kuntaremontin olla melkoinen. Hallinto minimiin, kaikki turha mikä ei liity peruspalveluihin pois ja sitten satsata kaikki mikä jää opetukseen, lapsiin, terveydenhoitoon ja vanhuksiin.

        Moni kai kuvittelee, että kyseessä on utopia sitten joskus mutta ei ole, vaan se on alkanut jo ja vain kiihtyy vuosi vuodelta.


      • miten elää.

        Sopiva eläke kaikille olisi korkeintaan 2000 euroa kk. Monasti isopalkkaisilla ja isoja perintöjä saaneilla on jo ns. "vanhaa-rahaa" säästössä, joten eläkkeellä sen voi käyttää.
        - Enkä varmasti ole kateellinen, ajattelen vaan että jokainen on vain tietyn hetken maailmassa, ja kaikilla pitäisi olla oikeus hyvään eläkeikään ja vanhuuteen. Ja viimepeleissähän kaikki ollaan samaan paikkaan menossa.

        Tietysti asioilla on montapuolta, kun varmasti isopalkkaiset ja perintöjä saaneet, joutuvat ylläpitämään isoja taloja, kesämökkejä, veneitä, moottoripyöriä ja matkustellakin pitäsi. Ja tietty elintaso pitäsi säilyttää, että sitä ei varmaan 2000 euron eläkkeellä ylläpidetä nykymaksuilla.


    • Hullu ideako ?

      Katsoin eilen uutisista että Helsingissä saa maksaa yksiöstä vuokraa jopa yli 700 euroa kk.
      Ja nyt on ns. hyvintoimeentulevatkin harkitsemassa vuokralle menoa, epävarman työtilanteen takia. Ja Helsingissä on kova asuntopula. Joten,
      olisikko mahdoton ajatus SalonKaupungin päättäjien houkutella tänne Saloon asumaan Helsingissä työssäkäyviä henkilöitä, siten saataisi kipeästi tarvitsemia veroeuroja.

      Ja houkuttimena voisi ajatella ilmaista työmatkaa, vaikka viideksivuodeksi. Nyt kun on moottoritiekin saatu, niin ei tämä matka niin mahdottoman pitkä kuitenkaan ole.
      Ja linja-autot ja junat kulkevat lähes jokatunti.

    • Määää!

      Ja miksi ei muka ole varaa maksaa eläkkeitä? Kuntapuolella on korkeammat eläkeprosentit!!! Salo on konkurssissa mutta kuitenkin kuntaeläkkeet pelittää?? Lisäksi kuntatyöntekijät ovat muita sairaampia ja kaikkeen löytyy rahaa!

      • Seinää päin

        On asiasta paljon kirjoitettu, mutta helpotuksen vuoksi, tässä pari linkkiä. Eläkkeet ovat kolikon toinen puoli, toinen puoli on yhä kasvavat sairaanhoito, terveyspalvelu ja vanhushoitomenot. Sen lisäksi että suuret ikäpolvet ovat suuria he elävät vanhoiksi. Vaikea kuvitella, että nykyporukka pystyisi hoitamaan yli kaksinkertaisen vanhusmäärään.

        http://www.soininvaara.fi/2011/11/17/miten-saastetaan-tuleviin-elakkeisiin/

        Lue myös keskusteluosuus

        http://www.pohjalainen.fi/mielipide/p%C3%A4%C3%A4kirjoitus/kuntienkin-elakepommi-pitaa-purkaa-1.1173680

        Kuntaväen eläkeongelma on samanlainen kuin kaikilla muillakin. Eläkkeiden rahoituspohja pettää ja uhkaa ajan oloon romahduttaa eläkkeiden tason.

        Kyse ei ole mistään pienestä ongelmasta, kun koko kunta-ala on rajussa muutoksessa.

        Edessä olevat rakenneuudistukset uhkaavat pienentää kuntatyöntekijöiden määrää, jolloin eläkemaksujen maksajia olisi merkittävästi aikaisempaa vähemmän.

        Samaan aikaan kuntasektoriltakin poistuu nopeasti väkeä eläkkeelle.

        Nykyinen eläkejärjestelmä on kuitenkin rakennettu sen varaan, että kuntasektori työllistäisi jatkossakin nykyisen määrän eli noin 440000 työntekijää, viidenneksen koko työllisten määrästä.


        Fennian Sinikka Mönkäre on suosikkini:

        Hänen mukaansa työeläkejärjestelmään sisältyvä neuvottelujärjestelmä on alusta alkaen luotu sellaiseksi, että se reagoi vallitsevaan tilanteeseen. Asiantuntijat laskevat ja ennakoivat koko ajan työeläkejärjestelmän rahavirtoja.
        – He pystyvät arvioimaan, kuinka paljon esimerkiksi vuonna 2020 on eläkeläisiä ja kuinka paljon maksajia. Sen jälkeen tarvitaan vain puhdasta matematiikkaa. Tiedetään, että jos X henkeä jää pois työelämästä, se vaikuttaa eläkemaksuihin X euroa.

        Selvä eli siitä vain nostetaan maksajapolven eläkemaksut tappiin ja verotus 80% ja ongelma hoidettu.

        http://www.fennia.fi/FenniaRyhma/Asiakaslehti/MuutAiheet/ElakepommiaTurhaPelata.htm


      • Seinää päin (jatkoa)
        Seinää päin kirjoitti:

        On asiasta paljon kirjoitettu, mutta helpotuksen vuoksi, tässä pari linkkiä. Eläkkeet ovat kolikon toinen puoli, toinen puoli on yhä kasvavat sairaanhoito, terveyspalvelu ja vanhushoitomenot. Sen lisäksi että suuret ikäpolvet ovat suuria he elävät vanhoiksi. Vaikea kuvitella, että nykyporukka pystyisi hoitamaan yli kaksinkertaisen vanhusmäärään.

        http://www.soininvaara.fi/2011/11/17/miten-saastetaan-tuleviin-elakkeisiin/

        Lue myös keskusteluosuus

        http://www.pohjalainen.fi/mielipide/p%C3%A4%C3%A4kirjoitus/kuntienkin-elakepommi-pitaa-purkaa-1.1173680

        Kuntaväen eläkeongelma on samanlainen kuin kaikilla muillakin. Eläkkeiden rahoituspohja pettää ja uhkaa ajan oloon romahduttaa eläkkeiden tason.

        Kyse ei ole mistään pienestä ongelmasta, kun koko kunta-ala on rajussa muutoksessa.

        Edessä olevat rakenneuudistukset uhkaavat pienentää kuntatyöntekijöiden määrää, jolloin eläkemaksujen maksajia olisi merkittävästi aikaisempaa vähemmän.

        Samaan aikaan kuntasektoriltakin poistuu nopeasti väkeä eläkkeelle.

        Nykyinen eläkejärjestelmä on kuitenkin rakennettu sen varaan, että kuntasektori työllistäisi jatkossakin nykyisen määrän eli noin 440000 työntekijää, viidenneksen koko työllisten määrästä.


        Fennian Sinikka Mönkäre on suosikkini:

        Hänen mukaansa työeläkejärjestelmään sisältyvä neuvottelujärjestelmä on alusta alkaen luotu sellaiseksi, että se reagoi vallitsevaan tilanteeseen. Asiantuntijat laskevat ja ennakoivat koko ajan työeläkejärjestelmän rahavirtoja.
        – He pystyvät arvioimaan, kuinka paljon esimerkiksi vuonna 2020 on eläkeläisiä ja kuinka paljon maksajia. Sen jälkeen tarvitaan vain puhdasta matematiikkaa. Tiedetään, että jos X henkeä jää pois työelämästä, se vaikuttaa eläkemaksuihin X euroa.

        Selvä eli siitä vain nostetaan maksajapolven eläkemaksut tappiin ja verotus 80% ja ongelma hoidettu.

        http://www.fennia.fi/FenniaRyhma/Asiakaslehti/MuutAiheet/ElakepommiaTurhaPelata.htm

        Vielä muutama linkki :

        Soininvaaran kärjistys: "Suomessa ansioeläkkeitä alennetaan elinajan noustessa (elinaikakerroin). Tämä tekee periaatteessa tarpeettomaksi nostaa eläkeikää, vaikka elinvuosia tulisikin lisää. Eläkejärjestelmä pääsee omilleen sillä, että jos eläkkeitä nostetaan pitkään, ne ovat vastaavasti huonommat. Eläkkeistä vain tulee kovin pieniä. Valtiontalouden kannalta eläkeikää pitäisi nostaa, koska työssä oleva maksaa enemmän veroja kuin pientä eläkettä saava.
        Eläkeiän nostamisessa on kyse sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta. Suuret ikäluokat maksoivat vanhemmilleen surkeaa eläkettä, mutta edellyttävät, että heidän lapsensa maksavat heille paljon parempaa eläkettä kuin tulevat aikanaan itse saamaan samoilla ehdoilla."

        http://www.soininvaara.fi/2011/02/16/elakeikaa-on-nostettava-elinajan-odotteen-noustessa/

        http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2011/08/16/uusi-elakepettymys-uhkaa-nuorille-vielakin-vahemman/201111359/12

        Asiantuntijan mukaan keskimääräiset eläkkeet voivat pudota alle 40 prosenttiin palkoista, kun eliniän pitenemistä korvaava kerroin leikkaa eläkkeitä odotettua kovemmalla kädellä. – Koko järjestelmä ajautuu kriisiin, jos eläke ei turvaa edes jonkinlaista elintasoa.


        Tasapuolisuuden vuoksi myös Jyrki Kataisen blogista löytyy ihan hyvä kirjoitus, nyt vain tarvittaisiin myös tekoja.

        http://www.kokoomus.fi/jyrkin_sivut/paivakirja/?x206056=4039844

        Kaikki vaikuttaa julkisessa taloudessa kaikkeen. Siksi valtiontalous, kuntien talous sekä eläkerahastojen riittävyys ovat lopulta yksi ja sama asia. Samat suomalaiset veronmaksajat vastaavat hyvinvointimme kustannuksista.

        Esimerkiksi jos eläkejärjestelmä ei kestä tulevien eläkkeiden tasoa, nousevat palkansaajien eläkemaksut ennakoitua enemmän. Tämä on veronmaksajan näkökulmasta sama asia kuin palkkaverotuksen kiristäminen. Valtion ja kuntien näkökulmasta se on poissa mahdollisesta verokertymästä ja siten palveluista ja tulonsiirroista.


    • Näin on

      Kyllä elinaikakertoimen eläkkeitä leikkaava vaikutus on lähinnä kosmeettinen! Ottakaapa selville.

      • ooh Einstein

        Näinkö Fennian isoherra sinulle sanoi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe