Jo pari vuotta olen miettinyt ja epäillyt pitäisikö minun vain olla kiitollinen saamastani miehestä vai jättää suhde ja toivoa parempaa. En tiedä mistä tuohon vastauksen löytäisin.
Olen ollut naimisissa lähes kolme vuotta ja yhdessä mieheni kanssa 3,5 vuotta. En päättänyt mennä tämän miehen kanssa naimisiin, vaan paremminkin vaan ajauduin ja suostuin. Mies rakastui minuun nopeasti ja olisi heti halunnut yhteen, ei saanut minulta vastakaikua. Pari kuukautta tapaamisemme jälkeen hän sai itseään järkyttäviä uutisia ja hän oli kovin heikoilla. Itse en ollut häneen oikeastaan edes ihastunut, olin halunnut vain kokeilla seurustelua, mutta olin kuitenkin hänen tukenaan, sillä en uskaltanut häntä siihen tilaan jättää. Hän oli uutisista heikossa tilassa, alussa yritti jopa vahingoittaa itseään, ja halusi minut ja halusi naimisiin. Hän ei ymmärtänyt että kieltäytymiseni ei tarkoittaisi, että olisin häntä jättämässä ja niin en uskaltanut kieltäytyä. Annoin vain mennä ja ajattelin, että sama kai se on mennä naimisiin kun hänen kanssaan kuitenkin haluan olla. En kuitenkaan valinnut tätä miestä puolisokseni. Hän valitsi minut ja minä en osannut ja uskaltanut sanoa vastaan.
Epäilyksiä nousi välillä pintaan, mutta tukahdutin ne. Häitä järjesteltiin reilu puoli vuotta ja tuossa ajassa mieskin kerkesi toipua normaalimpaan tilaan. Menimme suunnitellusti naimisiin.
Muutama kuukausi häiden jälkeen epäilyksiä alkoi pyrkiä pintaan. Tarkkaa aikaa en muista, mutta ainakin jo reilu vuosi häiden jälkeen mielessä pyöri sana "ero", vaikka en todellisuudessa ollutkaan sitä valmis toteuttamaan. Nyt vajaat kaksi vuotta epäilykset ja sittemmin kadutus ovat kolkutelleet. Pari kuukautta sitten mies sai tietää tuntemuksistani, kerroin niistä hänelle. Ainut mitä en kertonut, että en tunne rakastavani häntä, en koskaan rakastunut häneen.
Mies on hyvä mies, hän rakastaa minua, huolehtii minusta, osallistuu kotitöihin, näyttää tunteensa. Puutteena on oikeastaan se, että meillä en ole mitään yhteistä ja ajatusmaailmamme eroavat. Osittain arvomme ovat erilaiset ja meillä on aivan erilainen huumorintaju, emme oikeastaan ikinä naura yhdessä.
Miksi olen jo näinkin pitkään mielessäni jauhanut epäilyksiäni johtuu siitä, että asiat eivät varsinaisesti ole huonosti ja yleisesti minulle on vaikeaa päättää asioista. Tämä on ensimmäinen suhteeni ja minulla ei ole muuta vertailukohdetta kuin tv-sarjat ja elokuvat. En tiedä pitäisikö minun olla kiitollinen tästä suhteesta, johon olen päätynyt (päätynyt, sillä en valinnut tätä miestä), onhan mies kuitenkin hyvä, vai olisiko minulle luvassa parempaa ja pitäisikö minun jättää tämä suhde. Voihan olla, että vaikka löytäisin miehen jonka kanssa rakkaus olisi molemminpuolista, ei suhde olisi yhtään parempi. Voihan olla, että en löydä hyvää miestä ollenkaan, olen hieman huono ja kokematon sosiaalisessa kanssakäymisessä ja siksi minua saatetaan pitää vaikeasti lähestyttävänä.
Ajatusta erosta vaikeuttaa myös se, että osa lähipiiristäni olisi pettynyt jos niin kävisi, osa taas ajattelisi että "tiesinhän minä että niin siinä käy". Lisäksi en eron jälkeen selviäisi rahallisesti, olen opintotuella ja opintotuki ei riittäisi edes omaan vuokraan ja ruokaan puhumattakaan kissoistani ja muista menoista.
Mutta kysymys on ovatko ajatukseni tarpeettomia, pitäisikö minun vain olla tyytyväinen suhteeseeni ja sitoutua siihen. Päätöksen paikka on nyt, sillä naimisiin mennessä en tuota päätöstä tehnyt.
Jäädä suhteeseen vai lähteä?
5
187
Vastaukset
- no voi sun...
Vaikutat tekstisi perusteella nuorelta. Eli siis jo puolen vuoden seukkaamisen jälkeen menitte naimisiin?? Sori nyt vaan, mutta jos ei tunne toiseen mitään vetoa ja ei uskalla sanoa toiselle ei niin saat syyttää itseäsi. Ei toisen kanssa olla säälistä...
- tiviuh
Olen nyt 23 ja 9 kk yhdessä olon jälkeen oli häät. Tiedän sen olleen typerää, mutta tehty mikä tehty. Nyt kysymys onkin olenko tyytymätön turhaan, pitäisikö olla vain onnellinen vai kerätä rohkeutta päättää suhde. Asenteestahan on paljon kiinni, mutta en tiedä riittäisikö pelkkä päätös tyytyväisyydestä. Kynnys suhteen lopettamiseksi tuntuu korkealta. Kirjoittamani kuulostaa itsekin luettuna hullulta, muttah...
Helpoin tie olisi kuolla pois, kaikki muu onkin sitten vaikeaa.
- gklgioirtrokjfok
Sanot moneen kertaan ettet valinnut tuota miestä. Sinä valitsit.
- Hhfk
Oot vielä nuori, joten voit vaan katkaista homman siihen paikkaan ja jatkaa elämääsi. Entä jos olet pitkään aviossa jonkun kanssa jota et rakasta, ja koko ajan kaduttaa tuo naimisiinmeno?
Entä sitten jos tutut ja läheiset valittavat siitä, kyseessä on sinun elämäsi - ei kenenkään muun. Kaikki tekee virheitä.
Nyt vaan toimit sen mukaan mikä tuntuu parhaimmalta. Ei tästä elämästä selviä satuttamatta muita tai kolhimatta itseään. Kunhan hoidat asiat kypsästi ja aikuisesti, niin kaikki menee vielä hyvin. Rahallista apua saa eri paikoista. Selvität vaan asiat.- tiviuh
Kiitos vastauksesta. Tuntuu, että naimisiin meneminen oli virhe, mutta pelkään myös että eroaminen olisi toinen virhe. Mies on kuitenkin hyvä mies ja rakastaa minua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama194949Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä563960Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve713549Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi942868On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622698Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732668Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä982634Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1462432Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta592318Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl582094