Martinan käytöksen mahdollinen selitys

evoluutiota2012

Martinalla on mahdollisesti heikentynyt kyky empatiaan, minkä takia hän ajattelee ensisijaisesti itseään ratkaisuissaan. Jos näin on, hän ei todellakaan ole ainoa tällainen henkilö, monilla ihmisillä on sama ongelma. On hirveän kurjaa ihmiselle, jos tuo kyky puuttuu/on heikko, koska usein silloin ympäristö ei pidä ihmisestä (tottakai tämä johtuu ihmisen omasta käytöksestä, mutta you got the point). Ja kukaan ei todellakaan "valitse" syntyä huonolla empatiakyvyllä varustettuna. Empatiaa ei ikävä kyllä voi kovin helposti oppia (vaikka se toisinaan onkin mahdollista).

Täällä oli ketju, jossa kysyttiin kuka säälii Martinaa, ja joukko ihmisiä oli kiirehtinyt heti kommentoimaan kuinka "he eivät todellakaan häntä sääli" (plus normihaukut perään). Minä säälin Martinaa. Säälin monia muitakin ihmisiä, jotka eivät "näennäisesti" sääliä kaipaisi. Varmaa on, ettei Martinalla ole helppoa. Kukaan ei tietentahtoen halua tuollaista elämää. Martina on tehnyt monia virheitä, ja nyt hän kärsii niiden seurauksista. Hän kärsii nyt, koska petti Eskoa ja aiheutti tälle mielipahaa. Miksi pitäisi vielä lyödä lyötyä? Hän on jo "maksanut" pettämisestään (ei tarvitse selittää miten. Kukaan ei haluaisi olla siinä tilanteessa missä Martina nyt on). Jos joku inhottava ihminen makaa maassa hakattuna, menettekö potkimaan häntä vain, koska "hän ei vielä saanut tarpeeksi"?

Tärkeämpää on katsoa peiliin ja miettiä "miksi minä saan tyydytyksen tunnetta siitä, että lyön Martinaa lisää (verbaalisesti). Ja nyt en tarkoita syyllistää teitä, Martinan haukkujat, koska se mitä teette, kuuluu ihmisluontoon. Ihminen ikävä kyllä monesti on sellainen, että saa tyydytystä siitä jos muilla menee huonosti (kyllä, juuri se hyvänolon tunne jota tunnette kun luette täällä haukkumisviestejä ja itse kirjoittelette niitä. Aivonne erittävät endorfiinejä, mikä saa teidät palaamaan aina uudestaan tälle palstalle. Tiedätte tarkalleen mitä tarkoitan.). Tuolle ilmiölle on evolutiivinen selitys, en jaksa käydä tässä avaamaan sitä, googlettakaa jos kiinnostaa.

Kysymys kuuluukin: Kykenettekö nousemaan "evolutiivisten viettien" yläpuolelle, ja tajuamaan että aiheutatte suurta mielipahaa jo valmiiksi kovia kokeneelle ihmiselle, jos hän sattuu näitä lukemaan? Oletteko todella ylpeitä asiasta? Jos vastaus on "ei, en ole ylpeä", niin seuraava kysymys on miksi kirjoitit haukkumaviestin. Joku motivaatio siihen on. Mieti tarkkaan mikä se on. Ja turha tarjota mitään "Martina itse tätä kerjäsi, ja on ok kauhistella tätä, tämä on julkkispalsta", jne. Tuollainen "syy" on itsensä pettämistä. Kiusattiinko sinua koulussa? Olitko itse kiusaaja? Vaikka kohde olisikin hirveä ihminen, miksi sinun pitäisi vielä lisää tuskaa hänelle aiheuttaa, tarkoituksellisesti? Entä jos itse olisit tehnyt hirveitä virheitä elämässäsi, ja niiden seurauksena koko maa haukkuisi sinut niin lyttyyn kuin Martinaa täällä haukutaan? Onko se oikein, vai onko se kuitenkin jo kohtuutonta... Mieti jos sama kävisi sinulle. MIltä sinusta tuntuisi? Miten on mahdollista, että haluat olla osana aiheuttamassa sen hirveän tunteen toiselle ihmiselle?

Toivottavasti tämä saisi edes jonkun ajattelemaan hetken, miksi oikeastaan täällä haukkuu Martinaa, jonka elämä on todella vaikeaa tällä hetkellä. Näytä oma arvosi olemalla osallistumatta Martinan julkiseen kivitykseen. Ryhdy sen sijaan puolustamaan niitä, joita muut haukkuvat. Siitä tulee itsellekin hyvä olo. Minulle tuli hyvä olo tämän viestin kirjoittamisen jälkeen. Kokeile sinäkin.

Jos kirjoitat tähän alle haukkumisviestin (kohteena minä tai Martina), puuttuu sinultakin kyky empatiaan. Ymmärrät sen itsekin kun hiukan ajattelet. Mieti vielä hetki mitä haluat sanoa ja miksi ennen kuin postaat.

17

1563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt nukkumaan

Olipa tyhmä kirjoitus. Siis se mitä tuosta jaarittelusta ja tyhjänpäiväisestä muka-älykkäästä jargonista jaksoi lukea.
      Haaaaaaaaaaukotus....
      Ja joo, olet aika tyhmän oloinen, samanlainen mitä Martina. :)

• Daria 77

Pakko sanoa, että tämä oli paras ja älykkäin viestiketjun aloitus, mitä täällä on todellakaan pitkään aikaan nähty. Hienoa, että maailmassa riittää ihmisiä, joiden ajatusmaailma on tuolla tasolla. Ihana huomata, että jotkut todella ajattelevat myös toisten ihmisten näkökulmasta asioita. Valitettavan usein tämä näkökulma kyllä jää monelta ajattelematta ennen kuin tämä sama kohdistuu "omaan nilkkaan". Jatka samaan malliin elämässä. On se vaan niin, että tuntuu hyvältä puhua ja ajatella toisista mieluummin hyvää kuin huonoa. Siitä vaan tulee niin hyvä mieli:)

• läpätiläpä

Tekopyhää paskaa koko kirjoitus. Kirjoittaja luulee olevansa Äiti Teresan ja Jeesuksen veroinen humaani.

• Paviaanin sukua.

Näin joku on saanut pelkästään juoruakat haukkumaan tietämättä mistä on edes kysymys? maamme perisynti kateus ja mustasukkaisuus on kuin oma korttipelinsa jossa saa päristä olemattoman niskaan sylkileukapielissään.

• Kiitos nauruista

Hah, alkuperäinen kirjoittaja näköjään pisti omasta kirjoituksestaan KEHUVIESTIN!
      Ehkä lapsellisin aloitus mitä palstalla ikinä tehty. Voi lässytiläälää, olen olevinani niin älykäs ja upeilla ajatuksilla varustettu, ajattelee aloittaja itsestään.

• essssentelll

Juu ihan samaa mitä edellä kirjoitettiin läpäti..lää.. evvk.
      Meillä kaikilla on aivan selvä kuvotus tätä salarakasta kohtaan.

• 20

Jaksoin lukea aloituksesta melkein 3 riviä. Sit huomasin, että se oli jotain jossittelua, eikä mielenkiinto (eikä aikakaan) riittänyt lukemaan enempää...

• kun pyysit...

"Jos kirjoitat tähän alle haukkumisviestin (kohteena minä tai Martina), puuttuu sinultakin kyky empatiaan." Aikamoinen diagnoosi pelkästään siitä, jos rohkenee olla eri mieltä kuin aloittaja.
      Tässä vain osa syistä, miksi empatiani kääntyvät mm. Maisa Torpan, Eskon, Anne-Mari Bergin, vuokranantajien ynnä muitten ihmisten puolelle, eikä Martinalle:

"Martina haukkui ensin Maisaa, uhkaili tätä ja kävi lopulta tämän kimppuun"
      http://www.ccvseller.net/WordPress/2011/12/seiska-kasirysy-viidakossa-martina-kavi-maisan-kimppuun/

"Martina petti minua ja jäi oikein rysän päältä kiinni. En voi jatkaa avioliittoamme" Esko sanoo 7 päivää -lehden verkkosivuilla.
      http://plaza.fi/viihdeuutiset/esko-myonsi-martina-petti-minua-jai-rysan-paalta-kiinni

"Anne-Mari Bergin lakimies Heidi Arles kertoi pariskunnan uhkailleen Bergiä puhelimitse useaan otteeseen.
      Hän sanoi Aitolehden ja Eerikäisen soittaneen kymmeniä solvaavia puheluita, joiden sävy joulukuusta 2007 lähtien muuttui yhä uhkaavammaksi.
      Hänen mukaansa Aitolehti oli lukuisia kertoja sanonut, että "älä näytä naamaasi samoissa tilaisuuksissa" kuin missä tämä ja Eerikäinen liikkuivat. Berg sanoi, että häntä uhkailtiin turpaan vetämisellä ja jopa tappamisella.
      Lopullisesti tilanne kärjistyi lokakuussa 2008, jolloin Berg törmäsi Aitolehteen sattumalta yökerho Luxin baaritiskillä Helsingissä.
      - En ehtinyt sanoa yhtään mitään. Ajattelin, että nyt poistun takavasemmalle, ettei tule konfliktia, Berg sanoi.
      Pahoinpitelysyytteen mukaan Aitolehti oli käynyt Bergin kimppuun, repinyt hiuksista ja potkinut sääriin.
      Bergin mukaan Aitolehti oli ilmoittanut, että "olet täällä mun reviirillä".
      http://www.iltasanomat.fi/viihde/martina-aitolehti-ja-anne-mari-berg-oikeudessa-tappouhkaus-huorittelua-ja-pahoinpitely/art-1288336820852.html

"Martina Aitolehti intoutui kiusaamaan Buenos Airesissa tehdyissä kuvauksissa viime vuoden missiä Noora Hautakangasta niin suorasanaisesti, että Hautakangas purskahti itkuun ja poistui kesken kaiken illallispöydästä.
      Hautakangas kertoi 7 Päivää -lehdelle, että Aitolehti pilkkasi häntä muiden kilpailjoiden ja tuotantotiimin kuullen "läskiksi".
      "Hän moitti Miss Suomi -kilpailua ja puhui myös siitä, kuinka missit alkavat lihoa voittonsa jälkeen ja heistä tulee "kauheita läskejä". Martina käytti todella ilkeitä sanoja ulkonäöstäni", Hautakangas kertoo. "Olikohan kyse katkeruudesta vai mistä, en ymmärrä."
      http://www.hs.fi/viihde/artikkeli/Martina Aitolehti haukkui missiä läskiksi Pelkokertoimen kuvauksissa/1135239901472

"Martina Aitolehti kiroilee, raivoaa ja haukkuu Henna Kalinaisen"
      http://www.hymy.fi/tasta-puhutaan/martina-aitolehti-kiroilee-raivoaa-ja-haukkuu-henna-kalinaisen-katso-video

"Mukana on myös Martina Aitolehti, jonka ulosottorekisteri on peräti 8-sivuinen. Martinalla on piikissä vuokrarästejä, puhelinlaskuja, veroja, työnantajan sosiaaliturvamaksuja ynnä muuta niin, että merkintöjen yhteissumma kahden vuoden ajalta nousee 21 606 euroon."
      http://www.hymy.fi/tasta-puhutaan/martina-aitolehdella-erikoinen-velka-yllattava-julkkisnimi-perii

"Eilen Voice uutisoi kohujulkkis Martina Aitolehden ivailleen syyskussa ensimmäistä kertaa järjestettävän Miss Plastic Finland -kilpailun osanottajatasoa.
      -Ystäväni soitti ja kehotti katsomaan finalistien kuvat. Nauroin itseni kuoliaaksi sen jälkeen, koin pientä myötähäpeää heidän puolestaan, Martina luonnehti Voicelle.
      Neitokaisten ulkonäössä ei ole tavallisen pulliaisen silmin juurikaan pullikoitavaa. Syy taitaakin löytyä vanhan sadun opetuksesta: Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista."
      http://www.hymy.fi/tasta-puhutaan/ai-jai-jai-tamanko-takia-martina-aitolehti-ivasi-miss-plastic-finalisteja

"Työntekijä hurjana: Maksa palkkani, Martina Aitolehti!
      Pia Sarkkinen tanssi Martina Aitolehden Dazzling Ladies -ryhmässä, mutta lopetti työt perhekuvioittensa takia. Nyt hän kaipailee puolitoista vuotta myöhässä olevaa palkkaansa.
      -Kyse on 700 eurosta, pikkujuttu siis tavallaan, mutta haluan palkkani, Pia sanoo painavasti.
      Hän on yrittänyt toistuvasti neuvotella suorituksen saamisesta tililleen, mutta Aitolehti ja hänen firmansa toimitusjohtaja Esko Eerikäinen eivät ole sitä maksaneet."
      http://www.hymy.fi/tasta-puhutaan/tyontekija-hurjana-maksa-palkkani-martina-aitolehti

• Laboraattori

... antaahan tuo cv tietynlaisen kuvan, tosin onhan hänestä myös muunlaista materiaaliakin

• Pohdittavaa

Aloittaja, mene pitämään puheesi "evolutiivisista vieteistä" Martinalle.
      Hän ei tunne sääliä ketään kohtaan, ei naisia, joiden miesten kanssa hän pelehtii, ei miehiään joita pettää ja kohtelee muutenkin kaltoin, eikä myöskään ketään muitakaan ihmisiä, joita jatkuvasti solvaa, käy kimppuun niin henkisesti kuin fyysisestikin.

Jos sinä olisit itse nainen, jonka miehen Martina olisi vampannut, tai Martinan mies, ja hän pettäisi sinua random poikien kanssa, tai jos sattuisit vaan olemaan Martinaa kauniimpi (mitä aika moni meistä kyllä onkin ;) ja hän kokisi sinut uhkana ja kohtelisi sinua kuin kohteli esim.Anne-Mari Bergiä, Noora Hautakangasta ja Maisa Torppaa, jaksaisitko yhä lässyttää ttydytyksen tunteesta jonka saat puolustaessasi tätä raivotarta?

• Mamasita76

Asiallinen kommentti!!! Itsekin olen syyllistynyt vahingoniloon tämän touvan kohdalla mutta nyt kun ilmeisesti on yksin ja raskaana niin en voi olla tuntematta sääliä ja myötätuntoa. Ja miksi minä sitten käyn lukemassa näitä ketjuja? Tupakalla käydessä aika kuluu nopeammin lukiessa tyhjänpäiväisiä ja huvittavia kommentteja. Ja tässä kohtaa pitää nyt kai ilmoittaa ette ei sidukan kanssa partsilla vaan ihan oman talon kuistilla selvinpäin :) Rauhaa ja rakkautta!

• Säälistä hieman....

Mun myötätuntoni ei vain riitä, vaikka onkin surullista jäädä yksin raskaana. Tunnen muutamia oikeasti kilttejä ja empaattisia naisia, joita on petetty ja jätetty raskaana ollessaan - ihan yllättäen - ja he ovat säälittäneet minua. Parissa tapauksessa lapsi on ollut vielä enemmän miehen toivoma. Tuolloin tuntui, että maailma on epäoikeudenmukainen eikä noin kylmiä ja vastuuttomia ihmisä voi olla....

Martinan kohdalla ei tunnu siltä, koska hän on tehnyt samalla lailla kuin hänelle on nt tehty. Martina tiesi uuteen suhteeseen ryhtyessään, että mies on varattu ja kummatkin (Martina ja Stefu) pettivät edellisiä kumppaneitaan (vielä Eskon läsnäolessa samassa paikassa). Martina vielä aviovaimona ja 1-vuotiaan vauvan äitinä. Stefun ex julkisesti varoitti Martinaa Stefun uskottomuudesta.

Martina halusi lapsen ja sai sen. Hän ei ajatellut taaskaan kovin pitkälle, kun vietti perheenlisäyksestä piti saada heti uusi vauva otti vallan. Martina avoimesti toivoi toista lasta Eskon kanssa pari viikkoa ennen Stefun tapaamista. Stefu on yrittänyt jättää Martinaa jo ennen raskautta, joten normaali ihminen ei joutuisi tällaiseen tilanteeseen ellei sitä halua. Eihän ketään voi pakottaa olemaan kanssaan raskaaksi tulemalla? Martina väärässä kun kuvitteli, että pystyy mihin vain. Siksi hän ei säälitä. Lapset mua säälittävät kyllä paljonkin, kun Martinalla on päänsisiäisiä (aggressiot, julkisuusriippuvuus) pngelmia ja rahavaikeuksia....

• ....................

Ihmettelin Martinan kommentteja viime keväänä, siihen aikaan kun hän oli vuorotellen Eskon ja Stefun kanssa; lapsi saa tulla vaikka heti, mutta ei Eskon kanssa.

Tuli sellanen vaikutelma, että ehkäisyä ei ole ja kuka tahansa, joka tuohon naisenn suostuu koskemaan kelpaa vauvan isäksi. En voi olla sanomatta rehellistä mieleipidettäni: Martina on ihan sairaan tyhmä ja epävakaa. Sanokoot puolustajat mitä tahansa, mutta näin ajattelen. Ja itseasiassa tviimeisen vuoden kaikki Martina toilailut fantasioidessaan laulu-urasta yms., on vain vahvistanut mielipidettäni hänestä.

• ohghgb.kÄö
        .................... kirjoitti:

Ihmettelin Martinan kommentteja viime keväänä, siihen aikaan kun hän oli vuorotellen Eskon ja Stefun kanssa; lapsi saa tulla vaikka heti, mutta ei Eskon kanssa.

Tuli sellanen vaikutelma, että ehkäisyä ei ole ja kuka tahansa, joka tuohon naisenn suostuu koskemaan kelpaa vauvan isäksi. En voi olla sanomatta rehellistä mieleipidettäni: Martina on ihan sairaan tyhmä ja epävakaa. Sanokoot puolustajat mitä tahansa, mutta näin ajattelen. Ja itseasiassa tviimeisen vuoden kaikki Martina toilailut fantasioidessaan laulu-urasta yms., on vain vahvistanut mielipidettäni hänestä.

Selviää kai sitten isyystesteissä, "kenellä paloi pohjaan".

• Lohisoppa

Älä sä aloittaja huoli; kyllä Maralla on varmaan KAKKI KUNNOSSA ;)
      Alexhan käy aina välillä tarkistamassa asianlaidan.

• BAD GlRL

Martina on paha ihminen, aiheuttanut monille ihmisille pahaa mieltä ihan silkkaa ilkeyttään ja itsekkyyttään. Ei ole huono omatunto jos ajattelen tai jopa kirjoitan hänen tempauksistaan ja arvostelen niitä.

• Pohjoisen Noita

Viiksi mara ansaitsee nyt kaikkea pahaa,inhoittavaa,köyhyyttä,sairautta,yksinäisyyttä,ihmisten inhoa,vihaa,katkeruutta ja kritiikkiä.Kiroukset olkoot hänen päällään.Sinetöin maan ja taivaan kautta.Ole nainen kirottu kuolemaasi asti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      93
      2225
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      156
      1828
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      176
      1373
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      233
      836
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      764
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      761
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      759
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      212
      623
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      607
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      591
    Aihe