Työnhakukurssi kerran vuodessa

vai niin

Onko normaalia, että yksi ja sama ihminen laitetaan _samalle_ työnhakukurssille joka vuosi?

Itse koen tämän yhden ja saman työkkärin henkilökuntaan kuuluvan vainona.
Esim. edellisessä työpaikassani oli kaksi vuotta putkeen työttömänä ollut ja häntä ei kyseiselle kurssille määrätty, vaikka hänellä ei ollut MITÄÄN koulutusta ja olisi kai enemmän ollut ohjauksen tarpeessa.
Toinen työkaverini oli ollut 5 vuotta työttömänä ja hänet oli tasan kerran määrätty kyseiselle työnhakukurssille.

Tämä työkkäriläinen soitteli perääni jopa silloin, kun olin töissä ja hänen mielestään minun olisi pitänyt ottaa toinenkin työ!?

23

708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikki muuttuu.

      Sä oot varmaan joku miltei akateeminen tai jopa akateeminen.

      Ei muuten ole täälläkään tullut yhtäkään kurssiosoitusta tms. ja jos itse on hakenut niin hylky on automaattinen!

      Ehkä nuo asiakirjastandardit ja työnhakupaperit muuttuvat joka vuosi, ja sulle halutaan antaa uusinta uutta tietoa niiden suhteen!

      Jos ei ne muut osaa edes käyttää tietokonetta eli laatia wordillä hakemuksia?

      • ap.

        Tässä on sellainenkin juttu, että jos ei omassa kunnassa kyseistä kurssia järjestetä, niin saan määräyksen mennä toiseen kuntaan se "suorittamaan".

        Minä en ole saanut mitään opastusta asiakirjastandardien ja työnhakupapereiden suhteen näiltä kursseilta. Itse olen joutunut vierustoveria auttamaan koneen käynnistyksessä. Nämä ohjaaja(t) ovat olleet jotain konsultteja ja koulutukseltaan suggestoterapeutteja! Ne, jotka osaavat konetta auttavasti käyttää, ovat joutuneet auttamaan osaamattomia ja ohjaaja on katsonut päältä.
        Minua ei nähtävästi ole onnistuttu suggeroimaan osaksi koneistoa.


    • 0R7-lausuntolainen

      Ota yhteys työttömyystoimiston johtajaan. Jos ei sekään auta, yhteydenotto Eduskunnan oikeusasiamieheen luulisi auttavan: tuo kuulostaa lähinnä simputukselta.

      Itse kävin työnhakukurssin ja toisella ns. "valmentavassa" huuhaa-koulutuksessa oli myös viikon verran samaa työnhakukurssitusta. Että hukkaanheitetty sekin viikko.

      Älä jätä tuota juttuasi pelkästään tänne työttömien keskustelupalstalle, vaan vie eteenpäin.

      Työttömyystoimistossa onneksi alkaa luuta lakaista: veronmaksajien eurot on priorisoitava.

    • selvä juttuhan tämä

      Työnhakukurssia vetää joku työkkärin virkamiehen sukulainen jonka on saatava riittävästi osallistujia jotta kurssi voidaan toteuttaa ja tukirahat imeä valtiolta.

      • näin se menee

        Faktahan on, että työkkärin virkailijoiden on joka kuukausi osoitettava tietty määrä ihmisiä näille kursseille. Tämä kerrottiin meille kaikille eräällä työkkärin kurssilla Helsingissä työkkärin oman työntekijän kertomana. Hän sanoi, että juuri siksi moni joutuu aivan väärille kursseille. Pahoitteli sitä kyllä, mutta sanoi, että näin on toimittava. Erityisen ikävää siitä tekee se, että työttömällä ei ole oikeutta kieltäytyä mistään tai tuet lähtee. Mutta ketäpä ne työttömät sinänsä kiinnostaisikaan...


    • sellasessa ollut

      Mä olin kerran joutua puoli vuotta kestävään työnhakukurssille, mutta onnekseni en joutunut. Haastattelussa kysyin ett opettaako ne muutakin kuin sitä työn hakemista sen puolen vuoden ajan, niin sen firman haastattelija meni vaikean näköseksi. Kai se mun vastaan urputtaminen aiheutti sen ettei mua sinne pilipalijuttuun valittu silloin. Myöhemmin jouduin kuitenkin työkkärin pakottamana osallistumaan sellaseen ammattitaidon kartoittamispläjäykseen, joka oli suoraan hanurista, niin kuin oli myös sen kurssin vetäjäkin. Ainoa mitä jäi käteen oli vittuuntuminen, lopetin kaiken opiskeluihin ja myös töihinkin hakemiset sen jälkeen. Sen takiahan mut sinne laitettiin, kun erehdyin olemaan liian innokas järkeviin koulutuksiin hakija. Kun valitin siitä kurssista, niin mun sillonen työkkärineuvoja vaan tokas, ett saithan sä sen 8 euroa päivässä lisää. Meni melkein pari vuotta tuosta kurssista, kun sain omalta neuvojalta ensimmäisen työhakuosoituksen eli mua rankaistiin silloin kun pistettin pakolla sinne joutavaan juttuun. Ei siellä mitään ammattitaitoa kartoitettu, tehtiin vaan rasteja ruutuun-tehtäviä. Ei sitä kouluttajaa kiinnostanut opastaa tai neuvoa, käski hakea itse tietoa tietokoneelta. Joo ja oli sitä mieltä ett mun olis pitänyt käydä uudelleen kouluttautumassa ammattiin, josta oli jo yks vastaava koulutus käytynä ja jota olin jopa tehnyt työksi muutaman vuoden putkeen eli joo-o, oli tosi tosi pätevä kouluttaja, varsinainen huippuluokkaa oleva. Se koulutus ja kouluttaja olivat sen kyseisen paikan rimanalituksia, ikinä ennen en ollut niin huonossa mukana. Jopa aikasempia kursseja vetäneet miehetkin olivat fiksumpia kuin se muija, joka sitä rimanalituspläjäystä veti.

      • jepjep...

        Samanlaisia kokemuksia itelläkin. Ja epäilemättä monilla muillakin. Noista kursseista ei ole mitään hyötyä kellekään muulle paitsi noita kursseja tarjoaville firmoille. Ja tietysti tilastot näyttää kivemmilta, kun kurssilla oleva työtön ei tilastoissa ole enää työtön työnhakija.... Siksi noita kai niin innolla järkätäänkin.


      • hiiwa
        jepjep... kirjoitti:

        Samanlaisia kokemuksia itelläkin. Ja epäilemättä monilla muillakin. Noista kursseista ei ole mitään hyötyä kellekään muulle paitsi noita kursseja tarjoaville firmoille. Ja tietysti tilastot näyttää kivemmilta, kun kurssilla oleva työtön ei tilastoissa ole enää työtön työnhakija.... Siksi noita kai niin innolla järkätäänkin.

        sama täälläkin 1kk lusin etei tullut 3kk karenssia,mul on ongelma kun ei tiedä mitä haluaisi tehdä työelämässä,vähempikin työ riittäisi.45v duunari


    • silmätikku

      Mullekin on vuoden aikana tullut 3 tommosta "tarjousta" ja jotkut ei saa mitään koko 500 pvn aikana ...

    • lkhbfakdvlbn

      noiden kurssien ainoa työllistävä vaikutus on se, että kurssin vetäjä työllistyy.

    • 167-176

      Voikohan noille kursseille hakea?
      Olisi kiva päästä välillä höyhentämään epäpäteviä kurssinvetäjiä ja saisi elämäniloa ja vaihtelua elämään, ei noilla kursseilla tällaiselle lähes 6-kymmppiselle änkyrä-äijälle muuta hyötyä ole.

    • Potkua työnhakuun

      Ensiapukortti pitäisi uusia kolmen vuoden välein. Voitaisiinko säätää, että työnhakukurssi pitäisi myös uusia 3 vuoden välein? Vai olisiko sittenkin lyhyempi aika tarpeen, jos työtä ei kerran ole löytynyt aiemmin. Työnhakukurssin suorittamisesta tulisi aina saada vakuudeksi työnhakukortti.

      • el meri

        Kun käy työnhakukurssin, osaa tehdä CD:n.


    • ptrui, töihin tästä!

      Mitään työhakukursseja ei tarvita.

      Töitä hakemaan oppii ilman kurssejakin yhdessä minuutissa, se tapahtuu siten että opettelee huutamaan selkeästi artikuloineden: "Työt, Ptruii! Tulukee työt tänne! Täällä olisi työlle ja varsinkin palkkatyölle ottajaa tyrkyn! Työt Ptruii!"

      Heti aamusta liikkeelle noin yhä uudestaan huudelleen, niin taatusti on töissä jo viimeistään viikon päästä.

      Nimittäin kyllä se sähkötzokkihoitojen välillä tapahtuva pakkopaidasta irti kiemurtelun yrittäminen siellä hourulassa ihan töistä käy, vai mitä kalevi?

    • Byro B

      Mua ei ole komennettu työnhakukurssille tämän työttömyyden aikana. Anssit loppui jo, ikää 50v , eka työttömyysjakso tällä vuosituhannella. Eikä liioin ole komennettu muillekaan kursseille nyt. Sopii mulle.

      • Kurssittautunut

        Ei minuakaan komennettu työnhakukurssille. Ehdin aikoinaan itse ensin eli pistin hakupaperit eräälle kurssille ja onneksi pääsin sille. En edes voi moittia sitä kurssia, niin kuin on tapana. Päin vastoin, se oli oikein hyvä kurssi. Se oli siis muu kuin työnhakukurssi, vaikka sitäkin oli hieman mukana.


    • ei ikinä enää

      No nyt on työnhakukurssi käyty. Turhempaa touhua vaikea kuvitella. Hirveää yhteiskunnan varojen haaskausta.

      Kuinkahan paljon näitä kursseja oikein järjestetään? että kun ajattelee, että nekin rahat, joilla noita opettajia palkataan, käytettäisiin hyödyllisempien töiden tekijöiden työllistämiseen. Vaikka vanhusten avustajia tai päiväkotihenkilökuntaa.

      Mutta tämä kurssi oli kyllä ihan pilipalijuttu. Tyhjänpäiväistä ajantuhluuta. Opettaja sellainen korkeastikoulutettu huuhaahaaveksija, jolla ei mitään tajua normaaliduunareiden työmaailmasta.

      Mitä siellä sitten opittiin? Tämä: ennen luulin, että työttömyys johtuu siitä, että työnhakijoita on enemmän kuin työpaikkoja. Nyt tiedän että se johtuukin siitä, että työttömät ovat niin huonoja työnhakijoita. Että silleen.

      Ihan pelkkää aikuisten ihmisten nöyryyttämistä ja simputusta koko juttu.

    • hae isiltä taskista7

      Et viiti MITÄÄ!!?
      Haluat vaan makoilla kotisohvalla. Edes kerran vuodessa et jaksa olla missää muutamaa päivää. Miten voisit edes töissä käydä senkin nysväke.
      Sinut pitäisi laittaa ikuiskarenssiin.

    • Kulukorvauksetki saa

      Itseäni ei ole haitannut yhtään vaikka kävisin työnhakukurssin joka vuosi. Tuleepahan työllistettyä kurssivetäjiä. Mielestäni meillä on jotain velvollisuuksiakin kun näitä työttömyyskorvauksia nostamme.

      Aina olen oppinut jotain uuttakin näillä kursseilla niin etten ole koskaan niin viisas etteikö mitään uutta opittavaa ole. Kaikki muuttuu niin hurjaa vauhtia ettei mukana meinaa pysyä. Tämmöiselle vanhalle se oppiminenkin on jo hitaampaa. Ei kaikki asiat kolahda niin kuin tuosta vain nuorena.

      Kummallista kun jotain samaa duunia 30-40v vääntäneet kammoksuvat ihan kaikkea uutta ja uusien asioiden oppimista. On joku järkytys heille työttömäksi jäätyään mennä vaikka työnhakukurssille. Näitä tapauksia näin kurssilla ja he olivat niin kuin kieltäneet itseltään minkään uuden oppimisen. Toiset hakee koko kurssin ajaksi sairauslomaa tai tietyille päiville kurssista jos tietävät päivien ohjelman.

      • Wunderboysi

        Elämän varrella oon oppinu ottamaan jotain lukemista mukaan, jos tiedossa ei muuten oo mitään erityisen sytyttävää. En demonstroi mitenkään, jos ei erityisesti kaikki kiinnosta, mutta lueskelen siinä huomaamatta jotain muuta. Hyvin tämä systeemi on toiminut. Toisaalta samaa mieltä, että aina jotain oppii, olipa millanen kurssi tahansa. Aina voi myös kysellä kaikenlaista kivaa suht asiallisestikin.


    • Jingle Bells

      Joulu ja työnhakukurssi on vain kerran vuodessa.

      • Blomma Ros

        Odotan molempia innolla!


    • kurssitettu

      jokunen vuosi sitten olin työkkärin velvoittamalla hakukurssilla, jonka vetäjinä oli kolme psykologia. Ensimmäinen päivä meni niin, että alkuosa keskusteltiin siitä, miten järjestetään kahvinkeittovuorot ja loppupäivä laskettiin toistemme vaatteista nappien määrää ja asetuttiin jonoon nappien lukumäärän mukaisessa järjestyksessä. Loppukurssi meni opeteltaessa psykologian alkeita, jotka ainakin minulle olivat jo lukioajalta selvää kauraa ja tehtiin naistenlehtitasoisia luonneanalyysejä.

      Kai en sitten oppinut tuolta vielä tarpeeksi, kun melko pian laitettiin vielä toisellekin hakukurssille. Kurssin opettaja hehkutti miten hänkin tämän kurssin oppeja noudattamalla oli tämänkin työpaikan onnistunut saamaan. Tosin sitten sivulauseessa myönsi, että oma isä oli kyseisen oppilaitoksen rehtorina, joten sillä ehkä saattoi olla jotain vaikutusta että tuli valituksi siihen duuniin.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6579
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4243
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2647
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2040
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1111
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1066
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe