Kävin risteilyllä

Paikalliset invaliidit käyvät talvisaikaan ainakin kymmenkunta kertaa Ruotsissa.
Matka on halpa ja tuo pientä vaihtelua arkeen. Eivåt laivayhtiöt näillä matkoilla rikastu, mutta pysyvät laivayhiöt hengissä kesäsesonkia varten.

Kovin on erilaista, eri-käistä ja eriväristäkin.

Nytkin oli joukossa mm. joukkokiinalaisia tyttojä, joiden tavaton äänekkyys kiusasi jopa minua vaikka olin ilman kuulolaitetta. Taitavat elää niin tiiviisti, että huuto on välttämätöntä.

Lapsia on usein aika runsaasti ja eloisina nuo ehtivät joka paikkaan. Oma lukunsa ovat perheen pienimmät taapertaja, jotka uskaltautuvat tanssilattiallekin, yksin tai sylissä

Ihmetellen seursin suurten koirien kuljetuksia hississä. Luulisi koirien voivan juosta rapuissakin jos omistajatkin ovat nuoria.

n. kolme kuukautta ja taas mennään risteilylle.

Hyvää kesää kaikille!

12

123

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *../

Itsekin kävin muinoin Kuopiossa, invarretkellä.
      Ihmistä useimmat, ovat vammaisia, kukan mitenkin.

• he

Tuo reissaaminen vaihtelua,jos jaksaa. Minäin tammik läksin aikuisten lasten
      kanssa Buertoriigoon viikoksi,toisen viikon suomessa makasin keukokuumeessa.
      Kyllä totesin rauhoittua reissaaminen vähentää,kipinä aina ennen ollut reissuta,mut loppui. Helpompi vaihtaa sänkyä täällä koto suomessa.

• onhan meitä!

Kävin pari vuotta sitten eläkeläisten retkellä
        Tampereella. Vammaisia oli niistäkin valta osa.
        Kuka mitenkuin.

• Nea*

Mieluimmin minäkin joitain laivaristeilyjä kannatan,
      kuin lähteä toiselle puolelle maapalloa.

Kerran olimme kesäkuun 15pv.paikkeilla,oli mitä parhain sää,
      istuimme laivan kannella ja lauloimme kaikki meriaiheiset laulut
      ja lisäksi muita,meitä oli parikymmentä.

Tuo reissu on jäänyt lähtemättömästi mieleen,
      meri,aurinko ja laulu!

• Varmaan on virkistäviä nuo invaliidienkin matkat, kun seura on tuttua ja laivatkin varmaan noin usein käytynä.

Itse olen hemmoitellut tyttäriäni Tallinnan ja Tukholman risteilyillä, silloin kyllä vietämme muutaman päivän kaupungissa. Hauskoja ovat retkemme olleet, kivoja putiikkeja koluten ja uusia ruokapaikkoja.

• niin..säätiö?...

Ruune
      Olen ollut kerran Ruissalon kuntoutuksessa, jossa veteraanit kohtasivat aina vuosittain ja heillä oli jokin sopimus, että kaikki pääsevat aina samaan aikaan samaan kuntoutuslaitokseen.

Voi, mikä sembalo siitä tulikaan, kun meitä nuoriakin oli siellä ja "turuttaret " naiset olivat omaksuneet jo heidät omikseen!

Siinä oli sitten jos jonkinlaista "kädenvääntöä", että kuinka tänne on tullut/päässyt noinkin nuoria? No itsehän olin jo melkein nelikymppinen.

Upeaa oli huomata veteraanien vetreys! Kainalokepeistä ei tietoakaan. Siellä oli tosi mukava meininki.

Kuinkahan yhteiskunta tukisi, että me vanhukset (jokin määrätty ryhmä) pääsisimme aina vuosittain samaan paikkaan hieman rentoutumaan?

Onhan näitä "tukiaisia", enkä tarkoita nyt sitä kuuluisaa Tukiaista, vaan avustusta, jolla voitaisiin järjestää tällaista.

Loppuisi se iänikuinen kitinä, mistä löytäisin parin, koska luovuttajat vaihtuisivat aina uusiin.

Aloita sinä Ruune ja perusta jokin säätiö, joka huolehtii homman.

• Kyllä Ruissaloon voi vieläkin mennä. Busilla kylpylän ovelle ja sitä tanssimaan.

Mitä tulee kuntoutukseen niin sekin on periaatteessa mahdollista. Kysellähän voin ja myös te itsekin varmaan tiedätte kuntoutusoikeuksistanne

Tilanne on muuten se, että veteraaneja ei enää juurikaan ole elossa.

• = == =

Meitä 30 luvulla syntyneitä voisi veteraaniliitto helliä myös sen verran,
      että päästäisiin vuosittain kylpylöihin rentoutumaan,
      myös meitä naisia.
      Ei se sota-aika kovin mukavaa ollut,lapset kärsi siitä myös.
      Puutetta oli kaikesta,paleltua meinasi koulumatkoilla.

• Älä muuta sano!

Sota-ajan lapset ovat olleet lapsipuolen asemassa.

Säätiö, jonka tuella sota-ajan lapsoset, nyt seisemänkymppiset, pääsisivät rentoutumaan!

• Tuetutlomat

Kaikilla on mahdollisuus hakea tuetuille lomille. Omakustannushinnaksi muodostuu paikan tasosta riippuen alle 100 eurosta alle 200 euroon.

Paikkoja on runsaasti, mutta itse pitää osata hakea tarjonta joka kiinnostaa.
        Eri yhdistykset, sydän-, diabetes-, eläkeläisjärjestöt, ammattiliitot jotka järjestävät kuntoutuslomia myös eläkeikäisille. Tarjontaa on eläkeläisillekin olemassa.

Nettihän teillä on, hakekaa tuetut lomat ja ei kun kylpylään rentoutumaan.

Useimmiten näin iäkkäillä ei ole enää niin tarkat tulorajatkaan kuin työssä olevilla lomatuen saamiseksi.

• he

Joka vuosi keräävät rahaa ,mihinkä arvelette ne käytettävän. Luultavasti

Herrojen hyväksi,olisi aihetta senkin saloihin tarkistus serifejä järjestää
      Suomalainen ihminen on susi ,kaikki köyhiltä ja avuttomilta viedään.

Toivottavasti,joku isokenkäinenkin lukisi näitä meidän aitoja asioita.

• susm.

Ihan traditioksi voisi sanoa, kun omat lastenlapseni olen vienyt kahdenkeskisille Tukholman tai Tallinnan reissuille, sellaisina ala-asteikäisinä. Yhdeksänhän heitä on, nyt puuttuvat enää kahden matkat. No, Onnipa täyttääkin ensi viikolla vasta puoli vuotta, joten saas nähä, ennätämmekö enää yhdessä.

Aikamoinen reissu olikin, kun vähän "myöhässä" vein yhden tyttärentyttäreni, oli jo 14-vuotias,Tukholmaan. Sattui olemaan paljon nuoria japanilaispoikia laivalla ja tarkoin silmin seurasivat tyttöä. Itse olin asettunut tiettyyn aulaan vahtijan paikalle, jossa hänen piti puolen tunnin välein käydä ilmottautumassa.
      Joitakin "opetuksia" sain kuitenkin livautettua hänen mieleensä, ettei vierasta miestä, varsinkaan ulkomaalaista saa katsoa suoraan silmiin. Voivat ymmärtää jonkinlaiseksi signaaliksi.

Juu, pitelemistä oli kyllä, hänellä sama "vika" kuin minulla, ihmisten tuijottelu !!!
      Aamuaamiaisella taas samoja poikia perässä, valokuviakin alkoivat ottamaan, ja silloin susilla kiehahti. Nousin aika äkäseen ja vedätytin filmirullan pois kamerasta. Kiltisti sen tekivätkin....ja samoin paimennettavani oppi hissukseen siirtämään tarkkailusilmiään hiukan syrjempään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      132
      8122
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      158
      7344
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      185
      4995
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      251
      3352
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      104
      2842
    6. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      7
      2644
    7. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      147
      2475
    8. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      174
      2255
    9. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      18
      1955
    10. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      12
      1949
    Aihe