Äitien mielipidettä kysyisin??

weraks

Mitä mieltä olette, minkä ikäisen lapsen voi jättää kotiin esim siksi aikaa, kun itse lähtee käymään kaupassa? Itselläni on 6 ja 5 vuotiaat lapset, ja yhden kerran olen käynyt lähikaupasta hakemassa aamulla maitolitran, kun lapseni olivat aamiaisella. Tänä aikana lapsillani ei ollut mitään hätää, mutta oma äitini oli kauhuissaan, että kuinka voin jättää näin pienet lapset keskenään. Aikaa lähikaupassa käyntiini meni reilu 2 minuuttia, kun autolla vielä kävin. Myös esikoulun ja päivähoidon yhdistäminen mietityttää, itse olen kolmivuorotyössä ja puoliso reissutöissä kauempana, eli käytännössä lapseni joutuisivat olemaan hoidossa työni mukaan ja lisäksi koulussa. Kuinka lapset jaksavat tämän, onko kokemuksia? Taloudellinen tilanne ei anna myöten ottaa esim virkavapaata.....

14

280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koooooooooooooooooo

No mun mielestä, jos ei kahta minuuttia voi olla 5- ja 6-vuotiaat lapset keskenään, niin et sitten varmaan voi käydä vessassakaan muuten kuin ovi auki ja varmaan pyydät lapset siihen oven eteen seisomaan siksi aikaa. :D

• weraks

Kiitos vastauksestasi. samaa mieltä olen iteki. äitini tosin oli eri mieltä. minulla on viime aikoina ollu se tilanne kun miettiny äitini puheita, että uskallanko sit suihkuunkaan mennä, vaikka lapset ois nukkumassa... tiijä mitä tapahtuu sillä aikaa...... Mutta lähinnä tarkotin sitä, että jos meen jonneki tuohon "kylille" etemmäs kauppaan ja kauppa reissulla viivyn vaikkapa 20-30 min niin missä vaiheessa se ois mahollista? millon uskaltas jättää nää lapset keskenään? tosin voi kyllä olla että kun en oo tähän mennessä sitä tehny, ni joutus lahjomaan eka reissun, että saatte vaikka tikkarit jos äiti nyt käy kaupasta sen random. vessapaperi, maito, kahvi, jauhelihan....

• Ny jo mummu

Leikkiessään lapset keskittyvät niin että eivät näe ja kuule, vaikka kuinka kutsut syömään. Sanot tyynesti, että pistäydyt ulkona hetkeksi, olkaapa keskenänne. Tuskin edes huomaavat.
      Viethän sinä roskatkin, tamppaat mattoja tms. hommia oven ulkopuolella.

Muuten - on ihan turhaa aina kertoa kaikkia asioita äidille - hänellä ei ole muuta mietittävää kuin sinun toimesi lasten kanssa. Isovanhemmat ovat yleensä vakuuttuneita siitä, että heidän epäkypsät lapsensa eivät selviä ilman heidän neuvojaan ja mielipiteitään.

Itse ovat ihan varmastii tehneet saman, mutta kukapa muistaa vuosikymmenien takaisia asioiota. Lapsuuden arjen ajasta ei oikeastaan jää paljon muistoja muisteltavaksi. Arki on niin vilkasta ja kaikkea pientä tapahtuu pävittäin.

• weraks

Minä en vie pyykkiä ulos tai tamppaa mattoja ilman että lapset on mukana.. Kai minussa on sitten jotain vikaa.. Myöskin se jännittää, kun naapurinani on entinen sossutäti, joka (ainakin minusta tuntuu) kyttää joka liikkeen jonka teen lasten kanssa tai ilman... Ikinä hän ei ole mitään sanonut, mutta välillä on sellainen olo että" jos katse voisi tappaa"..... Enhän siis käy suihkussa tai vessassakaan ilman että lapset on ovella jotain vailla olemassa.. Kun se kerta on väärin.. Tuntuu vain, että jossain vaiheessa olisi päästävä tästä ahdistuksesta joka minulla on asian suhteen. Tuntuu, että liikaa painostusta ollut joka suunnalta sen suhteen, että ETHÄN SINÄ KUITENKAAN OSAA KASVATTAA LAPSIASI OIKEIN! JA joka suunnalta tulee erilaista neuvoa, näin perhe piirissä...

• 16+17

Meillä jäi lapsen ensimmäisen kerran yksin ensimmäisellä luokalla. Se on sosiaalitoimen suositus asiassa myös. Kuten myös yksin pihalla oloa ei pienemmälle suositella.

Poikkeavia tapoja on tietenkin monella. Naapurini jättää lapset koiran lenkityksen ajaksi (30min) aina.. Siitä saakka kun pienempi oli 3 ja vanhempi 5.

Tarhassa taas aikanaan neljä-viisi vuotiaita suositeltiin jättämään harjoitukseksi pieneksi aikaa (30min-1h) yksin. Itse en siihen ryhtynyt koska mielestäni se on väärin.

• Ny jo mummu

Meillä oli tuttavaperhe, joka halusi tehdä kaiken lapsen ehdoilla. Hän oli keskipiste, mitään ei tehty sellaista, joka olisi voinut aiheuttaa lapselle ahdistusta. Hän ei ollut yksin hetkeäkään ennen 6 ikävuottaan. Äiti oli kotona, ja kaikki vapaa-ajat isäkin oli lapsen kanssa.
        Vanhempien mielestä lapsi oli "voimakastahtoinen ja temperamenttinen". Muiden, esim. minun mielestäni hän oli itsekäs, huonosti kasvatettu ja häijy.

Lopulta lapsesta tuli niin vaativainen, että oli haettava apua. Terapiassa kehoitettiin vanhempia jättämään lapsi kotiin yksin ja menemään pois kotoa aluksi 10 minuutiksi.
        Lapsi huusi koko ajan. Ei pelkoa, vaan raivoa siitä, että vanhemmat menivät vaikka hän kielsi.
        Hänelle oli hirveän vaikeaa saada perille, että vanhemmilla on oma elämä, ja he eivät enää tästä lähtien ole joka hetki käytettävissä. Lapsen oli mentävä ulos yksin. Hän ei ikinä halunnut leikkiä toisten lasten kanssa, koska "ne toiset aina tappelivat". Ne eivät koskaan halunneet tehdä samaa kuin tämä lapsi. Niinpä hän oli kouluun mennessään valmiiksi syrjäytynyt, eristäytyvä ja koko maailmalle vihainen.

Kyllä lapsen pitää oppia ymmärtämään, että yksin ja itsekseenkin on osattava olla. Ei lapsi ole niin tyhmä tai pahansuopa, että vahingoittaisi itseään tai ympäristöään heti jos jää ilman silmälläpitoa. Lapselle pitää opettaa sääntöjä, joita noudattamalla selviytyy yksin kotona ja pihaleikeissä. Jos ei lapseen sen verran luoteta, että äiti voisi mennä yksin suihkuun muutamaksi minuutiksi, niin vika ei ole lapsessa, vaan aikuisessa, joka pitää lasta täysin aivottomana olentona.

Mene kauppaan. Sano, että nyt menen yksin tällä kertaa, ja te olette sillä aikaa nätisti kotona.

• 13+4
        Ny jo mummu kirjoitti:

Meillä oli tuttavaperhe, joka halusi tehdä kaiken lapsen ehdoilla. Hän oli keskipiste, mitään ei tehty sellaista, joka olisi voinut aiheuttaa lapselle ahdistusta. Hän ei ollut yksin hetkeäkään ennen 6 ikävuottaan. Äiti oli kotona, ja kaikki vapaa-ajat isäkin oli lapsen kanssa.
        Vanhempien mielestä lapsi oli "voimakastahtoinen ja temperamenttinen". Muiden, esim. minun mielestäni hän oli itsekäs, huonosti kasvatettu ja häijy.

Lopulta lapsesta tuli niin vaativainen, että oli haettava apua. Terapiassa kehoitettiin vanhempia jättämään lapsi kotiin yksin ja menemään pois kotoa aluksi 10 minuutiksi.
        Lapsi huusi koko ajan. Ei pelkoa, vaan raivoa siitä, että vanhemmat menivät vaikka hän kielsi.
        Hänelle oli hirveän vaikeaa saada perille, että vanhemmilla on oma elämä, ja he eivät enää tästä lähtien ole joka hetki käytettävissä. Lapsen oli mentävä ulos yksin. Hän ei ikinä halunnut leikkiä toisten lasten kanssa, koska "ne toiset aina tappelivat". Ne eivät koskaan halunneet tehdä samaa kuin tämä lapsi. Niinpä hän oli kouluun mennessään valmiiksi syrjäytynyt, eristäytyvä ja koko maailmalle vihainen.

Kyllä lapsen pitää oppia ymmärtämään, että yksin ja itsekseenkin on osattava olla. Ei lapsi ole niin tyhmä tai pahansuopa, että vahingoittaisi itseään tai ympäristöään heti jos jää ilman silmälläpitoa. Lapselle pitää opettaa sääntöjä, joita noudattamalla selviytyy yksin kotona ja pihaleikeissä. Jos ei lapseen sen verran luoteta, että äiti voisi mennä yksin suihkuun muutamaksi minuutiksi, niin vika ei ole lapsessa, vaan aikuisessa, joka pitää lasta täysin aivottomana olentona.

Mene kauppaan. Sano, että nyt menen yksin tällä kertaa, ja te olette sillä aikaa nätisti kotona.

Lapseni ovat osanneet leikkiä keskenään aina hyvin, suihkussa ja vessassa olen käynyt itsekseni. Kyse oli pois kotoa lähtemisestä, ja lasta ei tule jättää yksin ennen kuin hän on henkisesti kypsä siihen tai ennen kuin hän osaa toimia mahdollisissa hätätilanteissa. Kukaan tuskin epäilee että lapsi itseään vahingoittaisi, mutta osaako lapsi toimia esim tulipalon sattuessa?

Olen aina pitänyt lapsilleni ikätason mukaiset rajat, enkä ole antanut lapsien pompotella minua mielihalujensa mukaan. Lapsillani on myös kavereita ollut pienestä pitäen.

Eikä noi mainitsemasi vanhemmat "pilanneet" lastaan sillä etteivät jättäneet pienenä yksin vaan sillä että kasvattivat lapsensa uskomaan että hän on vanhempiensa pomo!

• asoiodufasoiduf66

En ehkä jättäisi molempia puoleksi tunniksi keskenään kun monesti "joukossa tyhmyys tiivistyy" mutta 6v varmasti jo pärjää tuon ajan itsekseen. Minä jätin 6 vuotiaan vahtimaan vastasyntynyttä vauvaa siksi aikaa kun vein roskipussia pihalle ja hengissä selvisivät molemmat :)

• vdhsjsh

Viidakossa asuvat heimot jättää 2-3päivää vanhan lapsen risumajaan 6-10 tuntiin ja samoja ihmisiä täsä kaikki ollaan joten järki käteen sivistymättömät mammat

• 4+3

Musta on tosi vaikee ruveta neuvomaan ketään jonka lapsia en tunne. Tai hassua ylipäänsä kysellä tuntemattomilta, että mitä he tekisivät. Joillain saattaa olla todella rauhalliset ja kiltit lapset, jotka voi jättää yksin jo aiemmin ja jos joku jolla on todella villit lapset soveltaa tuota kilttien lasten yksin jäämistä omaan arkeen, voi olla seuraukset ihan erilaiset..

Jokainen varmaan omista lapsistaan parhaiten tietää, että voiko jättää yksin ja kuinka pitkäksi aikaa.. Vaikea sanoa mitään sellaiselle, jonka lapsien temperamenttia yms ei tiedä.

• Kooooooooooooooooooo

Aivan totta joka sana. Sanotaan myös että vahinko ei tule kello kaulassa.

Jos ottaa lapset mukaansa pihalle mattojen tamppauksen ajaksi, voi lapsukaiselle käydä joku haaveri, heti kun selän kääntää tai vaikka siinä silmiensä edessä. Sitten joutuu miettimään, olisiko kuitenkin ollut parempi, jos lapset olisivat olleet sisällä kahdestaan tuon ajan.

Tekee niin tai näin, aina voi mennä väärin. Kotiinsa on moni myös kuollut. :)

• äiti maalta¤¤¤

Aika pienet lapsetkin voi opettaa soittamaan äidille heti, jos jommalle kummalle tuölee jokin hätä. Silloin on aika turvallista käväistä esim. lähikaupassa tai ulkoiluttaa koiraa. Itse jouduin jättämään alle kouluikäisetkin lapset aina joka aamu ja ilta kahdeksi tunniksi koska meillä oli maatila. Toisinaan olivat navetassa mukana, mutta se onnistui paljon huonommin. Lisäksi oli tietenkin itkuhälytin käytössä, ja töitä yritettiin sumplia mahdollisimman paljon niin, että ehdittäisiin tekemään mahdollisimman paljon lasten nukkuessa tai ollessa mukana esim. traktorissa.

• yksinkotonakaksin

Meillä kaksoset jäivät ensimmäisiä kertoja yksin juuri ennen ekaluokkaa kesällä kun kävin kaupassa. Aikaa meni n. 30-45min kerrallaan. Tosin oli opettanut lapset käyttämään kännykkää ennen sitä, joten voivat soittaa heti jos jotain tapahtuu tai muuta asiaa tulee. Myöhemmin ovat vanhempien vuorotöiden vuoksi olleet yksin max 3,5 tuntia. Tosin meillä on myös naapurit luvanneet pitää silmällä lapsia kun ovat keskenään =)

• zfcbgbgdf

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1920
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe