Ei tullu hääkutsua

Pakko päästä juhlaan

mulle ja lapsilleni miehen pojalta! Ollut taas äidillään sormet pelissä. Niinkuin tavallisesti.
Vaikka minä olen tehnyt suuremmanosan heidän kasvatuksestaan ja hyvinvoinnistaan, kuinh eidän äitinsä ikinä, niin tässä on kiitos.

Kutsu oli osoitettu vain isälle! Sen verran utelias olin että avasin sen ja kurkkasin, niin ei ollut kuin isälle suunnattu.
Voidaaanko me silti mennä, kuulummehan kuitenkin hänen perheeseen enemmän kuin hänen äiti ja sisarukset, sillä poika on miehen sukunimellä, ja siis minun, mutta ei äitinsä. Minä sentään pääsin miehen kanssa naimisiin toisin kuin ex muija reppana.
Ärsyttää tuommonen peli. Ensin kasvatetaan ja hoidetaan kuin omaa, ja sitten tyrmätään kuin jätesäkki.
Toivottavasti mies olisi fiksu eikä menisi jos mekään emme pääse. Sama on koulujuhlat olleet, ei kutsua ikinä vaan aina se holtiton ällö äiti äiti äiti...!

45

2000

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lellu..

Jos kutsua ei ole osoitettu teille, ette voi mennä. Lapsesi ilmeisesti eivät ole pojan sisarurksia ?

Unohtaisin miehen exän haukkumisen. Naimisiin menevä poika on aikauinen ja hän kutsuu häihinsä kenet haluaa.

Pojan vanhemmat ovat ne joille kuuluu koulujuhlat yms pojan ollessa alaikäinen. He päättävät ketä kutsutaan ja ketä ei. Koulujuhlien osalta miehelläsi on ollut sanavalta.

Näistä hää- , yo- ja rippijuhlakutsuista on säännöllisesti kutsutta jääneiden pettyneiden uusikoiden viestejä. Ihanteellistahan olisi että kaikki pojan elämään vaikuttaneet aikuiset olisivat mukana juhlissa sulassa sovussa. Välillä kuitenkin näkee että etävanhempi loukkaantuneena päättää olla menemättä juhliin, koska vaimoa ei kutsutttu.

Lähtisin kuitenkin siitä että juhlakalu / juhlien järjestäjä päättää ketä juhliin kutsutuaan. Toivon että siellä etävanhemman perheessä ei nosteta elämää suurempaa draamaa kutsusta vaan kannustetaan sitä etävanhempaa menemään yksin lapsen juhliin. On kyse lapsen juhlista. Ollaan mukana hänen elämänsä tärkeissä asioissa. Suhde lapseen kärsii, jos kiukutteleva isä jää pois häistä. Lapselle voi kertoa mielipiteen että isä pettyi, koska hänen vaimoaan ei ollut kutsuttu.

Eikä sekään ole mukavaa jos rippijuhlia järjestävä lähivanhempi tuntee olonsa kiusaantuneeksi järjestämissään juhlissa omassa kodissaan.

Miksi mies ei ole ollut mukana keskustelemassa häiden vierastlistasta ? Ainakin rippi- ja yojuhlien osalta aktiivinen etävanhempi voi vaikuttaa vieraslistaan etekin jos hän osallistuu juhlien kustannuksiin.

Näissä juhlissa on kyse yhdestä päivästä muutaman kerran elämässä. Kyllä se kestetään vaikka kirvelee.

• Paapaapaa

"Välillä kuitenkin näkee että etävanhempi loukkaantuneena päättää olla menemättä juhliin, koska vaimoa ei kutsutttu."

Eiks ap. kuitenkin selkeästi ilmaissut olleensa se lähivanhempi kun lapsi on kerta miehen sukunimenkin saanut?

"Lähtisin kuitenkin siitä että juhlakalu / juhlien järjestäjä päättää ketä juhliin kutsutuaan. Toivon että siellä etävanhemman perheessä ei nosteta elämää suurempaa draamaa kutsusta vaan kannustetaan sitä etävanhempaa menemään yksin lapsen juhliin. On kyse lapsen juhlista. Ollaan mukana hänen elämänsä tärkeissä asioissa. Suhde lapseen kärsii, jos kiukutteleva isä jää pois häistä. Lapselle voi kertoa mielipiteen että isä pettyi, koska hänen vaimoaan ei ollut kutsuttu."

Ihmeellistä jeesustelua. Jos tietää, että pariskunta loukkaantuu jos vain toinen kutsutaan, niin onko oikein osoittaa kutsu vain molemmille? "Suhde lapseen kärsii.." Entä suhd eäitipuoleen, sehän ei sitten kärsi? Puhut kuin esikouluikäisistä, etkä aikuisista ihmisistä. Suhde saattaa kokea kolauksen, mutta ei se voi siltoja polttaa jos on terveellä järjellä varustetut ihmiset kyseessä. Monet käyttävät pelkkää valtaa kutsuessaan tai kutsumatta jättämisissään ja osoittavat kaapin paikan jatkuvalla hyljeksinnällä.

Miksi pariskunnan pitäisi hyväksyä lapsen valinta kutsua vain toinen vanhempi, mutta lapsen ei tarvitse hyväksyä isänsä parisuhdetta? isä on kuitenkin yhdessä naisensa kanssa lapsen kasvattanut. Yhtä lailla isäkin voisi kieltäytyä pojan häistä koska ei hyväksy morsmaikkua.

Jotain tekemistä saattaa myös olla pojan äidillä kuviossa.

• Biologiset vanhemmat menevät rutisematta ja nätillä naamalla. Biologiset vanhemmat heivaavat kenet tahansa avio- tai avopuolison psyykkisesti mielestään, kun kutsu kuuluu. Tämä kuuluu aikuisuuteen . Pokka pidetään ja juhlitaan ilolla ja kärvistellään, mitä kärvistellään. Kestetään sitten se puolison jättäminen juhlan ajaksi: menköön tekemään jotain muuta mukavaa. Kestetään se puolison oikuttelu. BIOLOGISET vanhemmat menevät, muut pitävät suunsa supussa jos ei kutsua tule, ja myös biologisten vanhempien oikkuihin suhtaudutaan myönteisesti. (Älkää oikutelko aikuiset ihmiset....)

• näinsevaan on.

No naimisiin menevä mies on jo sen ikäinen, että ihan selkeästi itse on päättänyt olla kutsumatta äitipuoltaan.

Mistäköhän ihmeen syystä...?? Kun aloituksen perusteella näyttää olevan kovin viehättävästä henkilöstä kyse...???

Mutta, siis, ei sinne kuulu mennä kuokkimaan. Piste.

• epäkohtelias kutsu

Poika ei ole valinnut isän vaimoa, eikä isä pojan vaimoa. Aika urvelo poika, kutsuukohan enonsa ja setänsäkin ilman vaimojaan. Ja odottaa tulevia kutsuja vain itselleen ilman vaimoa...

• mukaan vaan

Exä taas tehnyt kakaralleen selväksi, että kasvatta äitipuoli ei kuulu enä sukuun kun on työnsä tehnyt ja suuren työn lapsetn eteen.

Minä menisin, kuuluthan sinä miehen kautta lapsen elämään nimen perusteella enemmän kuin hänen äiti, jolla ei ole samaa sukunimeäkään. Luulen et mies rakastaa sua enempi kuin lapsen äitiä koskaan.

Mene sillai myöhään kun kukaan ei huomaa. Salaa olet siellä.

Olisi kiva nähdä miehen exän ilme, kun huomaa etä olet siellä hänen estämisestä huolimatta.
      Voit näpäyttää hänen äitiään, että olet tärkeämpi kuin hän ikinä on ollut lapsilleen.

• häävieras

Meillä oli samanlainen tilanne viime kesänä. Ollaan tultu ihan hyvin toimeen poikapuolen kanssa koko sen ajna kun olen kuvioissa ollut mukana, n. 8 vuotta. Exä on katkera kuin mikä ja ei tunnu pääsevän yli, ei sitten millään. mustamaalaa meitä mieheni kanssa lapsilleen ja on sairaalloisen utelias meidän kuulumisista. Pojan häät olivat tosiaan viime kesänä ja tämä marttyyri-exä kielsi poikaa kutsumasta minua ja veti kaikenlaista draamaa kehiin kihlauksesta asti. Nuoripari sitten totesi, etteivät halua häihinsä mitään tappelua ja jättivät kutsumatta minut.

Mies eli pojan isä jututti ihan hyvässä hengessä poikaa ja sanoi jämäkästi, että olen niin kauan ollut pojankin elämässä mukana, että olisi tosi tökeröä ja noloakin jättää kutsumatta vain sen takia, että epätasapainoinen äiti kiristää. No, minut kutsuttiin ja istuimme sitten eri puolilla salia, me miehen suvun kanssa ja exä kyräili oman sukunsa pöydässä. Kaikki meni lopulta ihan hyvin, vaikkakin tuntui että exältä meni koko juhlat meidän vahtaamiseen. omapahan on häpeänsä jos ei osaa vielä yli viisikymppisenä käsitellä ihmissuhdeasioita ja jos ei pääse yli erosta, jonka itse asiassa itse halusi (me tavattiin vasta eron jälkeen miehen kanssa, tosin muuttui seurusteluksi hyvin pian). Tämä siis katkeroitti exän ja ilmeisesti se,e ttä yrityksistään huolimatta ei saanut nahinaa lasten ja meidän välille.

Lopputulos oli kuitenkin se, että häävieraat tiesivät tästä exän kiukuttelusta ja marttyrisoinnista ja moni tuli vaivihkaa silmää iskien asiaa meillekin kommentoimaan. Taisi exän pilkka osua omaan nilkkaan ;-) koska niin moni piti naikkosen käytöstä lapsellisena ja naurettavana. Aloittajalle vinkki, että osa mies mukaan keskustelemaan ja vaadi, että hän puolustaa oikeuksiasi. Kai hänkin sentään tajuaa, että tuollainen epäluottamuksen osoitus ja syrjintä on omiaan vain lisäämään sitä jännitettä sinun ja lasten välillä. Kysy mieheltä, että sitäkö hän haluaa.

• hyi kamala kun ole j
        häävieras kirjoitti:

Meillä oli samanlainen tilanne viime kesänä. Ollaan tultu ihan hyvin toimeen poikapuolen kanssa koko sen ajna kun olen kuvioissa ollut mukana, n. 8 vuotta. Exä on katkera kuin mikä ja ei tunnu pääsevän yli, ei sitten millään. mustamaalaa meitä mieheni kanssa lapsilleen ja on sairaalloisen utelias meidän kuulumisista. Pojan häät olivat tosiaan viime kesänä ja tämä marttyyri-exä kielsi poikaa kutsumasta minua ja veti kaikenlaista draamaa kehiin kihlauksesta asti. Nuoripari sitten totesi, etteivät halua häihinsä mitään tappelua ja jättivät kutsumatta minut.

Mies eli pojan isä jututti ihan hyvässä hengessä poikaa ja sanoi jämäkästi, että olen niin kauan ollut pojankin elämässä mukana, että olisi tosi tökeröä ja noloakin jättää kutsumatta vain sen takia, että epätasapainoinen äiti kiristää. No, minut kutsuttiin ja istuimme sitten eri puolilla salia, me miehen suvun kanssa ja exä kyräili oman sukunsa pöydässä. Kaikki meni lopulta ihan hyvin, vaikkakin tuntui että exältä meni koko juhlat meidän vahtaamiseen. omapahan on häpeänsä jos ei osaa vielä yli viisikymppisenä käsitellä ihmissuhdeasioita ja jos ei pääse yli erosta, jonka itse asiassa itse halusi (me tavattiin vasta eron jälkeen miehen kanssa, tosin muuttui seurusteluksi hyvin pian). Tämä siis katkeroitti exän ja ilmeisesti se,e ttä yrityksistään huolimatta ei saanut nahinaa lasten ja meidän välille.

Lopputulos oli kuitenkin se, että häävieraat tiesivät tästä exän kiukuttelusta ja marttyrisoinnista ja moni tuli vaivihkaa silmää iskien asiaa meillekin kommentoimaan. Taisi exän pilkka osua omaan nilkkaan ;-) koska niin moni piti naikkosen käytöstä lapsellisena ja naurettavana. Aloittajalle vinkki, että osa mies mukaan keskustelemaan ja vaadi, että hän puolustaa oikeuksiasi. Kai hänkin sentään tajuaa, että tuollainen epäluottamuksen osoitus ja syrjintä on omiaan vain lisäämään sitä jännitettä sinun ja lasten välillä. Kysy mieheltä, että sitäkö hän haluaa.

NO OLIPA TÖKEÖITÄ EX VAIMON SUKULAISIA, JOS TUOMMOISTA TEKI, IVASI JA PILKKASI LASPEN VANHEMPIA!!1 Hyi, sentään, jos poika olisi tietnnyt moisesta kiukusttelusta äitiäänk ohtaan olisi todella loukkaantunut.

Hyvänen aika sentään, pakolla menet ja pilaat lapsen juhlat! Luuletko ettei ne vieraat salaa kommentoineet pojan ÄIDILLE SINUSTA?? aIVAN VARMASTI PILKKASIIVAT SINUA HÄNELLE!!

Toivottavsti poika tietää että vieraat pilkkasivat hänen äitiään!! Hyvänen aika sentään, kun ajattelee mitä kaikkea äiti onlapsen eteen tehnyt!! Sitä mies ei ole pysytnyt tekemään.

Häpeisit ja paljon, tai mene hoitoon!!

• sydämeni osuman sai

Se on hyvä että on tehnyt, sillä semmoista kuin pulias äiti ei ole olemassakaan! Et ole lapselle mitää, pelkkä isän juttu.

Et voi mennä väkisin syömään kakkua ja juomaankahvia, et voi mennä, sillä kahvi ja kakku on laskettu vierasmäärän mukaan. Siinä joku jää ilman joka on kutsuttu.

Meinaat siis että pistät jätesäkinpäälle ja hiippailet pöydän alle??? Höpisis kyllä sinut joku näkee, ainakin perheen lapset kun ihmettelevät mikä kummitus on tullut taloon.

Minä ainakin menisin tanssimaan häävalssia sulhasen kanssa ja pokkaisin kuule ex vaimon tanssiin mukaan. Voi olla ikimuistoinen häävalssi. Exä ja nyksä";)

• exä on täys 0

Mitä niistä lasten äideistä tarvii enää välittää! He ovat jo yli laidan miehen suvusta ja lasten elämästä.

Sinne vaan juhliin mukaan exät voi heittää pihalle jos rupee riehuun.
      Muistan kun mun miehen exä itki kun ei päässy kirkkoon kun estin sen sanomalla,e tei lapsetsi enää rakasta sua. Oli tosi kiva nähdä. Se uskoi, vaikke tytär niin ollu sanonutkaan. Mutta minä olen kuitenkin se paras miehelle, ja hänen lapsilleen.

Mitäs sitten on huono vaimo, kyllä se mies kärsii ja lapset, jos äiti vaan on itsekäs eikä välitä toisista. Minä sentään kasvatin miehen lapset täysjärkisiksi, ja mies kehuukin että olen parempi kuin hänen lastensa äiti.

• ihan oikein heille

Eihän niillä ex vaimoilla enää ole mitään virkaa miehen ja tämän lasten elämässä, on mokannut systeemit, joten mitä alkaa enää narisemaan.

• ääliö lissu

Keksi nyt lissu jotain parempaa tekemistä, kun kirjoittaa tänne tuolaasta pas*aa.
      -e tei
      -lapsetsi
      -vaikke jne.
      -sinulla ei ole mitään miestä eikä uusperhettä ääliö.

• ---

Haloo immeiset, tämä(kin) on Lissun aloitus.

• nolo exä

meillä mies sanoi tyttärelleen, että tullaan joko molemmat tai ei kumpikaan ja siinä tapauksessa pitää keksiä joku muu kun taluttaa alttarille. että nyt saa riittää tämä mielenosoitus äitinsä taholta. kummasti muuttui kutsu koskemaan minuakin. (tyttö ymmärtääkseni olisi alunperin kutsunutkin, mutta pelkää äitinsä järjestävän jonkun kohtauksen juhlissa).

saa nähdä miten juhla menee, ovat vasta heinäkuussa. minulla ei ole mitään tarvetta riidellä tms. kun ei eukko herätä tunteita millään tapaa, mutta toivon tytön (siis morsiamen) takia, ettei äitinsä aloita mitään suunsoittoa tai riidan haastamista juhlissa :(. Varsinkin alkoholia ottaneena on aika kova ollut miehellekin solvauspuheluita soittamaan. itsensäpä toisaalta vaan nolaa. bestmanit kuulemma ovat lupautuneet pitämään tilannetta silmällä ja ohjaavat sitten eukon hienovaraisesti hetkeksi syrjemmälle rauhoittuman jos alkaa tunnelma sieltä suunnalta kiristyä. Toivottavasti sille ei ole tarvetta ja että nämä juhlat voisivat olla pelinavaus tulevia juhlia ajatellen. Mahdollisesti on vielä parit häät, ristiäisiä tms. tulossa ja olisi kiva ettei tarvitssi joka kerta miettiä tällaisia asioita. ihan turhaa stressiä vain tulee juhlien järjestäjälle asioista, jtoka eivät edes ole heidän vikansa millään tapaa.

• Ja jöpsis höpsis

HÖPSIS, EI KUKAAN ISÄ LAPSELLEEN TUOLLAISTA SANO!! Heheeeeeee... voi sun mielikuivtusta!! Ootko harkinnu alkaa satukirjailijaksi!! Hheheeeeeeeeeeeeeeee

• samaa mieltä
        Ja jöpsis höpsis kirjoitti:

HÖPSIS, EI KUKAAN ISÄ LAPSELLEEN TUOLLAISTA SANO!! Heheeeeeee... voi sun mielikuivtusta!! Ootko harkinnu alkaa satukirjailijaksi!! Hheheeeeeeeeeeeeeeee

Joo en usko että kukaan isä voi lapsen äidille sanoa noin! Nuo ovat katkeran nyksän kutelmia että olisi jotenkin erikoinen ihminen, tavallinen perheenrikkoja ja siten syytellään muita.

• wilma60

Minä uskon että isä voi sanoa noin ja kannattaakin sanoa jos hänen puolisoaan ei juhliin kutsuta. Tuossa vaiheessa erosta on jo yleensä aikaa ja on todella lapsellista jos ex ja nyx ei voi samassa tilaisuudesssa olla ja käyttäytyä niinkuin aikuiset ihmiset. Ystäviä ei tarvitse olla mutta toimeen pitää tulla ja osata käyttäytä.

• onnellinen ydin perh
        wilma60 kirjoitti:

Minä uskon että isä voi sanoa noin ja kannattaakin sanoa jos hänen puolisoaan ei juhliin kutsuta. Tuossa vaiheessa erosta on jo yleensä aikaa ja on todella lapsellista jos ex ja nyx ei voi samassa tilaisuudesssa olla ja käyttäytyä niinkuin aikuiset ihmiset. Ystäviä ei tarvitse olla mutta toimeen pitää tulla ja osata käyttäytä.

Sun mielestä perheenrikkojat voi tulle? Minusta ei. Minusta ei tarvi lapsille näyttää, että isä voi tehdä mitä lystää ja se pitää anteeksi antaaa. Sen verran pitää kunnioittaa lapsia, ettei hyväksy edes omilta vanhemmilta asioita, jotka ei ole oikein.

Jos mun lapset tekisi näin että kutsuisivat perheenrikkoja, sen isän sutturan omiin juhliin, sanoisin että joko se suttura taiminä. En ikinä voisi olla samassa tilassa perheenrikkojan kanssa, enkä usko että lapsetkaan voisi olla. Mutta jos niin kävisi luulisin että lapset on pakotettu kustumaan perheenrikkoja, ei he omasta halusta sellmoista tekisi että kusuisivat perheenrikkoja ja jättäisivät äidin rannalle. Sitä mun lapset ei mulle tekisi.
        Emme kyllä ole moista perheenrikkojaa nähneet koskaan, emmekä haluakkaan.

Olenkin sanonut, että he saavat valita kenen kanssa haluavat olla tekmisissä, isän perheenrikkojan vai minun kanssa, ja kyllä he minut valitsivat aina. Ja ihan omasta tahdosta.
        Olen opettanut lapsilleni, ettei isästä tarvi mallia koskaan ottaa, hän on käskenyt lapsia valehtelemaan minulle, hän jättää perheensä kun kyllästyy lapsiin ja vaihtaa heidät naiseen...että en ymmärrä että miksi se perheenrikoja pitäisi kutsua hienoihin juhliin! Ei pidä ainkaan meillä.

• nti-85
        wilma60 kirjoitti:

Ei ne juhlat ole isän juhlat, eikä ketään voi kirsitää kutsumaan ketään. Samanlaisessa tilanteessa sanoisin että selvä ei tarvitse tulla.

• Luu kurkkuun exille
        Ja jöpsis höpsis kirjoitti:

Kyllä sanoo ja niin pitääkin sanoa. Kun äidillä on kusta pää täynnä, niin eihän se ite tajua. Kyllä isä puolisoineen kuuluu tyttären juhliin ja melko kp on tytärkin jos äidin vaatimuksiin suostuisi.

• hyi hyi hyi sanon ma
        Luu kurkkuun exille kirjoitti:

Kyllä sanoo ja niin pitääkin sanoa. Kun äidillä on kusta pää täynnä, niin eihän se ite tajua. Kyllä isä puolisoineen kuuluu tyttären juhliin ja melko kp on tytärkin jos äidin vaatimuksiin suostuisi.

Ei kuulu, ei kukaan ulkopuolinen kuulu sinne. Hääjuhla on perheen, suvun ja ystävien juhla, ei kuokkiville.

Meillä ei koskaan ole ainutkaan ex miehen nainen ollut missään juhlissa, eimissään. Emmehän me nyt täysin tuntemattomia kahvita tai käske kylään!! Ihan outoa.

Emme menkään mene sen naisen juhiin, emme vaikka itkien pyytäisi. Hyi, sanon minä,
        Jos mies ei osaa tulla tyttärensa tai poikansa juhliin ilman laastaria, niin olkoot tulematta, täysin tuntemattomia me ei koskaan olla syötetty.

• tapa lissu ittes

Tapa lissu ittes

• ovet lukossa perheen

Kaikki perheen juhlat on suvun juhlia ja kavereille ja tuttaville. Uusi isän suhde ei kuulu mihinkään noista. On ihan oikein, ettei ulkopuolisia kutsuta.

Meillä on ollut monet rippijuhlat ja kihlaijaiset, lapsenlasten ristiäiset, eikä koskaan ole kutsuttu ex miheen suturoita. Ei kutsut nytkään mihinkään. Minusta perheenrikkojat ei kuulu sukuun. Uskon että heillä on tarkoitus vaan rikkoa sukukin vielä.

• ymmyrkäinen

Jos mies on tavannut uuden puolisonsa monta vuotta eron jölkeen, niin onko hän silloinkin perheenrikkoja? Tietysti uudet puolisot kuuluu kutsua, kyllähän he perheeseen kuuluvat.

• totuus esiin!
        ymmyrkäinen kirjoitti:

Jos mies on tavannut uuden puolisonsa monta vuotta eron jölkeen, niin onko hän silloinkin perheenrikkoja? Tietysti uudet puolisot kuuluu kutsua, kyllähän he perheeseen kuuluvat.

Jos ero on yhteistuumin sovittu, on eri asia, mutta jos joku menee väliin ja tieten tahtoen jhhaluaa ktakerana rikkoa lasten perheen ja katsella kun lapset kaipaa ja ikävöi isää, kun hän on lapsensa hylännyt, niin en voi ymmärtää, että sellainen on hyväksyttävää ja lapsille sanottava että se on oikein. Itse olen aina kertonut lapsille totuuden, että isä hylkäsi ja vaihtoi teidät naiseen niin se oli sillä selvä. Ei tarvinnut selitetllä eikä pelätä, että jos olisin puhunut puuta heinää, että totuus paljastuisi ja minäkin olisin valhetelija!!

Rehellisyys kannattaa, vaikka se sattuu, mutta se sattuu hetken, eikä vuosi tolkulla.

Se mitä ratkaisuja lapset siitä sitten tekevät aikuisena on heidän asia, hyväksyykö isän edelleenelämäänsä vai ei, näyttää siltä että meillä ei,koska tietävät että isä hylkäsi.

• nti-85

Voi tätä tapahtua ihan perheenkin sisällä. Aikoinaan kun isosiskoni meni naimisiin niin en ollut ( en ole vieläkään ) äitini kanssa tekemisissä ja hän oli sanonnut, että jos minä olen paikalla niin hän ei tule. Siskoni teki ratkaisun, että jättää minut kutsumatta.

Siskoni teki ratkaisun mikä oli hänelle parempi vaihtoehto, oli kuitenkin hänen päivä. Mitään katkeruutta eikä mitään muutakaan ollut. Olisin itse varmaan tehnyt saman valinnan samanlaisessa tilanteessa.

Oman tyttäreni ristiäisissä ei kutsuttu paikalle miehen isän uutta puolisoa, ei ollut tarvetta eikä halua, ei ollut läheinen miehelleni vaikka jonkin aikaa samassa taloudessa asuivatkin. Jälkikäteen ollaan kuultu että oli miehen isälle kiukutellut, että ei osta lahjaa kun ei saa kutkuakaan. Ei edes odotettu kutsutuilta vierailta lahjoja....puhumattakaan henkilöiltä jota ei olla kutsuttu edes!

Täsä syystä en ymmärrä näitä valittelija, että kun ei kutsuta ym.

Eikö ratkaisun tee ne ketä juhlitaan, ketä paikalle haluavat. Turha siitä on suuttua tai vihoitella, asioilla on aina monta puolta ja kaikkien on tehtävä ratkaisut niin että se paras vaihtoehto itselleen.

Kutsumatta on törkeää mennä paikalle. Haluaisitteko itse että teidän juhlissa kuokittaisiin?

Tarkoitukseni on siis että voi tulla tilanteita, jossa pitää olla kutsumatta ihmisiä syystä tai toisesta. Ei siitä kannata vihotella!

• mummelimummo

http://ad ref.co/YtoDFd

• meillä ei onnisuisi

Hääjuhla on niin arvokas ja upea perheen ja ystävien ja suvun juhla, että sitä ei ulkopoliset ihmiset saa pilata. Ne ketkä kutsutaan ovat paikkansa ansainneet, eikä kukaan ulkopuolinen ole oikeutettu sitä juhlaa pilaamaan.

Kaikki ei vaan ole tervetulleita suvun juhliin.

Miksi pitää mennä pilaa toisten sukujuhlat?

• Fakta

Avio (avo-)liitto, kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti.

Antakaa eronneille anteeksi, etteivät he pystyneet yhdessä elämään.
      Jokainen pariskunta ajattelee yhteen mennessä ja lapsia hankkiessa, että yhteiselämä kestää kuolemaan asti.
      Kuitenkin yhteiselämässä saattaa tulla ristiriitoja, joita ei voi hyväksyä . Molemminpuoleinen luottamus katoaa.

Ei ole avio- perheenrikkojaa, vaan kun kotona ei ole ollut hyvä olla, niin jompi kumpi lähtee etsimään muualta lohtua.
      Yhteiselämä päättyy, kun sänkyhommat eivät pelaa ja muualla tuntuu paremmalta.

Äiti ja isä ovat tärkeät lapselle, olivatpa he minkälaisia tahansa, varsinkin pienenä.

Yrittäkää hyväksyä puolison uusi suhde, älkää moittiko, isää, äitiä, varsinkaan pienelle lapselle entistä aviopuolisoa ja sama juttu toisin päin.
      Uusi puoliso, puhukaa myönteisesti puolisonne ex-stä lapselle, lapsen kuullen.
      Vaikka siellä on ollut ristiriitoja, ei niistä lapselle tarvitse kertoa, lapsi ahdistuu.

Vanhemmat, kertokaa sitten, kun lapsi on vanhempi, miksi äiti ja isä erosivat.

Syyhän ei ollut uusi nais-, miesystävä, vaan erimielisyydet, kun toinen ei ollutkaan sellainen millaiseksi luuli tavattaessa ja toisen tavat alkoivatkin liikaa ärsyttämään ja ero tuli riitojen myötä.

Lapsella on elämässään monet juhlat. Hänestä on ikävää, elleivät vanhemmat voi tulla yhtä aikaa hänen juhliinsa. Jos vanhempien erosta on jo pitkä aika, niin eikö aika ole tehnyt tehtävänsä ja molemmat voivat tulla uuden perheensä kanssa juhliin.

Sallikaa lapsille hyvät juhlat, ilman vanhempien ristiriitoja. Aikuinen ihminen voi muutaman hyvän tunnin lahjan antaa lapselle.

• ei missään nimessä h

Samaa mietlä, että omat vanhemmat, suku ym tutut ja ystävät on etuoikeutettuja lasten kaikkiin juhliin ym sukujuhliin.
        Valinta on laitettava johonkin, ja silloin se on itsesetään selvää, että uudet suhteet ei ole tervetulleita sukujuhliin. He ovat kiipeilijöitä, joilla ei ole mitään sijaa lapsen ja suvun elämässä.

• wilma60
        ei missään nimessä h kirjoitti:

Samaa mietlä, että omat vanhemmat, suku ym tutut ja ystävät on etuoikeutettuja lasten kaikkiin juhliin ym sukujuhliin.
        Valinta on laitettava johonkin, ja silloin se on itsesetään selvää, että uudet suhteet ei ole tervetulleita sukujuhliin. He ovat kiipeilijöitä, joilla ei ole mitään sijaa lapsen ja suvun elämässä.

Täysin eri mieltä kanssasi. Jos uusi suhde on kuulunut etävanhemman elämään pitkään ja lapsenkin (9v) elämään yli puolet hänen elämästään niin ei hän mikään ulkopuolinen ole eikä kiipeilijä. Minun elämääni ja sukuni elämään ei ex:n uusi puoliso kuulu mutta lasten ja ex:n suvun elämään kuuluu kyllä. Ja kyllä lasten juhliin on tervetullut myös minun uusi kumppani vaikka hän on ollut mukana lasten elämässä lyhyemmän aikaa kuin ex:n puoliso. Molemmat ovat meidän vanhempien lisäksi tärkeitä lapsille.

• ei meille tulla!
        wilma60 kirjoitti:

Täysin eri mieltä kanssasi. Jos uusi suhde on kuulunut etävanhemman elämään pitkään ja lapsenkin (9v) elämään yli puolet hänen elämästään niin ei hän mikään ulkopuolinen ole eikä kiipeilijä. Minun elämääni ja sukuni elämään ei ex:n uusi puoliso kuulu mutta lasten ja ex:n suvun elämään kuuluu kyllä. Ja kyllä lasten juhliin on tervetullut myös minun uusi kumppani vaikka hän on ollut mukana lasten elämässä lyhyemmän aikaa kuin ex:n puoliso. Molemmat ovat meidän vanhempien lisäksi tärkeitä lapsille.

No sekin onjokaisen oma valinta. Mutta jos ex miehen ja ex isän naiset ei oo kuulunut exän ja lasten elämään, niin onhan se hullua että tyäysin vieras ja ulkpuolinen ihminen tulee sinnne sotkemaan ja utsimaan ilmaiselle lounaalle ja kahville ja juhliin.
        Onneksi meillä ei koskaan ole tunkenut kukaan miehen nainen meidän sukuun ja juhliin eikä meidän elämään, joten meill äei ole huolta että juhlat menisivät pilalle.

Vaikka kuin olisi isä ja isän nainen, niin ei se automaattisesti kuulu exän ja lasten elämään, se on ihan meidän oma valinta. Sen verran kierrämme kaukaan perheenrikkojat. Kun vielä varmaan itse tietävät mitä ovat tehneet, niin luulisi heilläkin älli pyörivät päässä ainakin sen varran ettei tule pilaamaan miehen ex perheen sukua ja juhlia.

• wilma60

Kiitos tästä viestistä! Tässä tuli asiat hyvin kirjoitettua ja toivon että näin asiat sujuisivat jokaisessa eroperheessä.

• goljat10

Pakko päästä juhliin.
      Kuule, naimisiin menevän pojan toivetta tulee sinunkin kunnioittaa. Varmasti kutsun lähettäminen vain isälle on hänen oma toiveensa, ei hänen äitinsä touhuja. Kyllä aikuinen mies osaa ihan itse päättää, ketä häihinsä kutsuu. Ei siinä äidillä ole sanan sijaa.

Kummastuttaa tuo, että miksi ylipäätään edes haluat sinne mennä. Uteliaisuuttako?
      Itse en menisi, vaikka kutsuttaisiin,ainostaan jos ihan pakko olisi, vaikka onkin ihan hyvät välit miehen lasten kanssa. Näyttää siltä, että poika haluaa juhlaansa vanhempansa eikä sitten muita. Jostain syystä on näin ja sitä sopii miettiä.

Tuo tekstisi kaikkine päivineen "ex muija reppana" ja "minä sentään pääsin miehen kanssa naimisiin". Mikä ihmeen mittari tuo naimisiinmeno on?Ja ratsastaa nyt tuolla sukunimellä. No, jos itsetunto on siinä mallissa, että kokee itsensä enemmän perheeseen kuuluvaksi ottamalla miehen sukunimen, niin onpa mallissaan.

Huomaa se, että poika kutsuu häihinsä äitinsä, eli tämän "ex muija reppanan" ja isänsä, muttei sinua. Katsoisin peiliinkin välillä.

En ajattelisi niin, että häihin kutsumattomuus nyt niin kova paikka on.
      Mies onkin varmaan niin fiksu, että on asian yläpuolella sen verran, että sentään poikansa häihin menee, sanoit sinä mitä tahansa.

• ydin perhe täällä

Ei kukaan halua häihinsä kuokkavieraita. Kutsumattomat ovat juuri niitä tungettelijoita ilmaisille ruuille ja kahville.
      Isän naisystävät ei ole niitä jotka sinne tulevat, ei missään nimessä. He eivät kuulu lasten sukuun eikä perheeseen. Kyllä se on niin.
      Jos isä ei tule lapsen tärkeisiin juhliin yksin tai ex vaimon kanssa, ei se ole isä eikä mikään ja on täysin uusikkonsa talutushihnassa, tossun alla.

Luulisi miestä hävettävän, jos niin tekee.

Kun ei kutsuta ei myöskään voi mennä.

Olisin järkyttynyt, jos mun exän akka hiippailisi lasteni tärkeisiin juhliin tai edes heidän kotiinsa.. eikä se ole tugettelemista ja häirintää.

Me emme ikinä halua heitä nähdä.

• fakta juttu on

Joo ei miehen uudet puolisot ole semmoisia joita pitäisi päästää lastensa juhliin tai muihinkaan sukujuhliin. Kyllä sinne kuuluu aina lapsen biologiset vanhemmat, ei vieraat ja ulkopuoliset perheenrikkojat.

• Mietin vaan...

Mitenkän äidin puoliso joka on asunut ja elänyt lasten kanssa vuosikausia. Jopa pitempään kuin oma, biologinen isä? Eikö häntäkään voi kutsua lapsen juhliin? Järjen käyttö on sallittua näissäkin asioissa ja ensi sijaisen tärkeää on kuunnella kenet päivänsankari haluaa kutsua omiin juhliinsa.

• meillä ei kuulu naik
        Mietin vaan... kirjoitti:

Mitenkän äidin puoliso joka on asunut ja elänyt lasten kanssa vuosikausia. Jopa pitempään kuin oma, biologinen isä? Eikö häntäkään voi kutsua lapsen juhliin? Järjen käyttö on sallittua näissäkin asioissa ja ensi sijaisen tärkeää on kuunnella kenet päivänsankari haluaa kutsua omiin juhliinsa.

Ei ole lapse tai lapsen äidin syy jos mies vaihtaa perheensä naikkosiin. Se on vika siinä naikkosessa, joka tunkee ja rikkoo toisten perheen.

On ymmärrettävää, että äiti etsii lapsilleen paramman isän, joka on paikkansa ansainnutlasten elämässä.

Mutta ihminenj oka lapsensa jättää, ei ole oikeutettu tuomaan heitä lapsen ja exän elämään.

• Pientä rajaa suhteet

Kaikillehan nyt ilmaiset ruuat, kahvit ja juhlat kelpaa, mutta kuinmoni on valmis ksutantamaan ne? Ei varmaan yksikään isän uusi shde laita tikkua ristiin, mutta juhlat kelpaa!
      Ei semmoinen vetele.
      Kyllä se yleensä nuoripari ja heidän omat vanhemmat yleensä ne maksaa, ja silloin he päättää ketkä sinne tulee ja ketkä ei!

• ylpeä mummu

No voi hyvän tähden tätäkin keskusteluketjua. Ovatko nämä viestit todellakin aikuisten ihmisten käsialaa? En saata uskoa sitä.

Kuinka suvaitsemattomia ihmiset voivatkaan olla? Ja lapset siinä rytäkässä kasvavat ihan yhtä suvaitsemattomiksi. Ihan sydäntä särkee ajatellakkin kaikkia niitä pieniä ihmisiä katkerien ja suvaitsemattomien aikuisten keskellä.

Minun pojanpoikani avioitui viime kesänä, ja juhlissa olimme läsnä me kaikki hänen elämänsä tärkeät ihmiset: äitinsä, isänsä puolisoineen, sisarukset, isovanhemmat, ja muut sukulaiset ja ystävät. Saman pöydän ääressä istuivat sulassa sovussa poikani vaimoineen sekä poikani entinen avopuoliso ja kaikki pojanpoikani sisarukset. Kaikki yhtä arvokkaita ja rakkaita, olivatpa he sitten täys- tai puolisisaruksia.

Juhlatilaisuus oli kaunis ja mukavat muistot jäi kaikille, eikä rauhallinen yhteiselo rajoitu vain sukujuhliin, vaan me kaikki tämän perheemme aikuiset olemme tehneet kaikkemme, jotta lapsilla olisi hyvä ja turvallinen olla, ja olemme jättäneet keskinäiset jännitteemme syrjään.

Kyseinen pojanpoikani rakastaa oman isänsä ja äitinsä lisäksi valtavasti myös äitipuoltaan, joka on lämmin ja suurisydäminen ihminen. Minullekin hän on rakas, ja olen onnellinen poikani puolesta, että hän löysi noin hienon kumppanin rinnalleen eronsa jälkeen. Kunnioitan myös suuresti pojanpoikani äitiä, hänkin on hieno ihminen.

Toivoisin, että aikuiset ihmiset unohtaisivat keskinäiset kaunansa, edes lasten tähden, mutta itsensäkin tähden. Eroja tapahtuu, se on ikävä asia, mutta siinä tekee hallaa itsensä lisäksi myös muille, jos antaa katkeruuden viedä mennessään. Jos liitto päätyy eroon, olipa syy mikä tahansa, se ei silloin ollut toimiva. Mutta sen ei tarvitse tarkoittaa sitä, että oma elämä ja entisen kumppanin elämä päättyisi siihen. Voi olla vaikeaa olla onnellinen entisen puolisonsa onnesta, mutta hänellä on siihen oikeus. Omat mustasukkaisuuden tunteensa täytyy pystyä pitämään aisoissa ja antamaan entiselle puolisolleen tilaa hengittää, ketään ei voi kahlita eikä omistaa.
      Jokaisella on oikeus rakastua uudelleen, eikä kenenkään pitäisi kieltää lapsiltaan isää tai äitiä vain sen vuoksi, ettei omaa katkeruuttaan pysty hyväksymään toisen onnea.

Ei tuomita ihmisiä heti ensikättelyssä, ja ei varsinkaan tuomita lapsia isättömiksi/äidittömiksi omista itsekkäistä syistä!

• Toimivuus*

Tapa hoitaa avioero vaikuttaa varmasti pitkälle tulevaisuuteen. Jos ero hoidetaan hyvin kaikkia osapuolia kunnioittaen, juhlatkin onnistuvat varmasti hyvin. Uuden suhteen aloittaminen ennen kuin edellistäkään on lopetettu, ei ole aikuinen tapa hoitaa avioero. Avioliitossa on aina kaksi osapuolta ja molemmilla on vastuu liiton toimivuudesta.

• ei kuuu ei!
        Toimivuus* kirjoitti:

Tapa hoitaa avioero vaikuttaa varmasti pitkälle tulevaisuuteen. Jos ero hoidetaan hyvin kaikkia osapuolia kunnioittaen, juhlatkin onnistuvat varmasti hyvin. Uuden suhteen aloittaminen ennen kuin edellistäkään on lopetettu, ei ole aikuinen tapa hoitaa avioero. Avioliitossa on aina kaksi osapuolta ja molemmilla on vastuu liiton toimivuudesta.

Oli miten oli, mutta uudet suhteet ei kuulu perhejuhliin, ei missään muotoa. Meillä ei koskaan kutsuta ulkopuolisia ihmisiä pilaamaan lastemme juhlia.

• ei voi ku ihmetellä

miks täällä jankataan et isän uus puoliso on automaattisesti kodinrikkoja?????????? äiti vois katsoa peiliin myös, vikaa molemmissa jos suhde ei toimi. etenkin jos isän uus puoliso on tullut kuvioihin paljon eron jälkeen niin ei se mikään kodinrikkoja ole sillo!!!! miettikää oikeesti.

• uusikko rikkoo

No on heitäkin, mutta etupääsä se kolmas rikkoo. Enempi minä tiedän niitä perheenrikkojia tosissaan. Meidän talsosakin kuusi. Jonkun pehre joutunut jättämään kotinsa, kuun uusi puskee sisään kamojensa kanssa, ennekuin entinen on ehtinyt ovea kiinni laittamaan.

Tuossakin nyt parvekkeella vastapäätä uusio nainen kattelee killistelee uutta saalista!! Ties kuin mones menossa.

• Nakki viuhuu

Onko joku vielä sitä mieltä, että naimisiin nykyään "päästään" :D? Sehän on pikemminkin rangaistus. Pallo jalkaan ja arkea elämään. Etenkin uusiosuhteissa on varsinainen nakki napsahtaessaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      91
      7640
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      123
      6364
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      162
      4472
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      235
      3081
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      90
      2648
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      43
      1994
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      132
      1584
    8. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      197
      1544
    9. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      46
      849
    10. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?

Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk
      Tv-sarjat
      21
      802
    Aihe