arkeologia ei tue raamatun esityksiä?
Arkeologiset tutkimukset ovat olleet selkeästi osasyynä siihen, että raamatun kirjoituksia on alettu pitää pitkän ajan kuluessa tyntyneitä kirjallisina tuotteina.
Esim. jo 1900-luvun alkupuolella havaittiin ongelmia koskien Joosuan kirjan kuvauksia Kanaanin maan valloittamisesta. Jerikon asutus oli pienimuotoista ja köyhää n. 1550-1200 eaa. eikä paikalla ollut muurein varustettuaa linnoitusta.
Samoin eri kaupunkeihin liittyvä valloitus menee pieleen, sillä tutkimukset ovat osoittaneet monien kaupunkien tuhoutuneen usean sadan vuoden kuluessa, ei suinkaan sellaisessa lyhyessä ajassa kuin mitä raamattu esittää.
Esim. Hasorin kaupunki tuhoutui jo 1200-luvulla eaa, Megiddo ja Lakis olivat vielä 1100-luvulla vuosikymmeniä merkittäviä kaupunkikeskuksia.
Joosuan kirja ei myöskään ota kantaa Egyptin vaikutusvaltaan Palestiinassa, vaikka sillä oli vielä 1100-luvulla eaa. merkittävä ote suuresta osasta Palestiinaa. Sodasta Egyptiläisiä vastaan ei ole merkintöjä, joten Joosuan kirja arvellaankin kirjoitetun sen jälkeen kun Egyptin valta Palestiinassa olli heikentynyt.
Toinen selkeä asia on juutalaisten pako Egyptistä, josta arkeologia ei ole kyennyt osoittamaan mitään todisteita suuren kansanryhmän vaelluksesta Siinain tai Negecin autiomaassa. Edes Egytpin pakkotyöstä ei ole löytynyt todisteita.
Kuninkaiden kirjat esittävät Daavidin melkoisena sankarina ja tekijänä (rikkomuksistaan huolimatta). Hän kuningasdynastian perustaja, jonka jälkeläisen odotettiin hallitsevan Jerusalemissa ikuisesti.
Vaan toisin kävi. Ensin juutalaiset joutuivat Babylonian vankeuteen, ja sittemminkään heidän ei onnistunut valtakuntaa pysyvästi perustaa muiden valloittajien vuoksi. Tämän vuoksi syntyi toive messiaasta, joka palauttaisi kaiken ennalleen. Messias sai mm. kristinuskossa myöhemmin täysin toisenlaisen merkityksen kuin mitä hänellä on juutalaisuudessa.
Arkelogisten arvioiden mukaan Daavidin valtakunta ei kuitenkaan ollut ihan niin loistoisa kuin mitä raamattu asiasta antaa ymmärtää.
Samuelin kirjan mukaan Daavid valloitti Jerusalemin kaupungissa asuneilta jebusilaisilta ja hallitsi laajoja alueita aina Libanoniin ja Syyriaan asti. Arkelogiset kaivaukset eivät ole kuitenkaan tätä todistaneet, esim. 900-luvun tyypillistä keramiikkaa ei ole löytynyt mittavia määriä.
Jerusalemin alueella on tehty runsaasti arkeologisia kaivauksia, ja näiden perusteella näyttää todennäköiseltä, että Jerusalem on ollut 900 eaa melko pieni kaupunki.
Myöskään Jerusalemia ympäröivän maaseudun vähäiset löydöt eivät tue ajatusta suuresta kaupungista.
Daavidin valtakunnan laajuudesta ei tiedetä mitään vanhan testamentin ulkopuolella. Tätä voidaan selittää lähteiden vähyydellä mutta ns. valtakunta kuitenkin katoaa hyvin nopeasti Daavidin ja Salomon jälkeen. Daavidin ja Salomonin valtakunnan loisto ja rikkaus eivät sovi edeltävään ja myöhempään aikaan, joiden mukaan alue on ollut harvaan asuttua ja köyhää ennen ja jälkeen Daavidia.
1. Kun. 14:25-26 kertoo faarao Sisakin valloittaneen Jerusalemin. Kuitenkaan Sisakin reliefi ei mainitse Jerusalemia. Ehkä Jerusalem ei ollut 900-luvun lopulla kovin merkittävä tekijä.
Vanhan testamentin kuvaus Daavidista vaikuttaa vahvasti liioitellulta arkeologian näkökulmasta. Mahdollisesti Daavidista tuli merkittävä ja kuuluisa kuningas vasta myöhemmissä kertomuksissa.
[Kristinuskon ja juutalaisuuden juuret, Arkelogian näkökulma]
Ovatko adventistit tietoisia siitä, että
10
61
Vastaukset
- H.b.S
Hiukan luettavaa niille, jotka ukskovat raamatun olevan jumalan sanaa.
Hei
Voi hyvä tavaton jos ei joka ikistä historian tapahtumaa ole Raamattuun merkitty.
Raamattu ei ole historian oppikirja.
Arkeologia ja Raamattu pitää 100 % yhtä mitä on Raamattuun kirjoitettu ei ole arkeologia ollut koskaan muuta kuin samaa mieltä.
Siellä ei joka ikistä liikahdusta ole täsmällisesti perusteltu sillä ei ole tarkoitus että pelastusoppi on historian oppikirja.
Sinun pitää löytää Jeesus Kristus. Sellainen on tarkoitus.
Hyvää kesää
jari- H.b.S
"Raamattu ei ole historian oppikirja."
Ei olekaan, raamattuun ei voi luottaa historiallisena teoksena itse asiassa laisinkaan.
"Arkeologia ja Raamattu pitää 100 % yhtä mitä on Raamattuun kirjoitettu ei ole arkeologia ollut koskaan muuta kuin samaa mieltä."
Luitko aloitusta lainkaan?
"Siellä ei joka ikistä liikahdusta ole täsmällisesti perusteltu sillä ei ole tarkoitus että pelastusoppi on historian oppikirja."
Nyt on aiheena raamatun luotettavuus historiallisena teoksena, selkeää on että siihen ei voi luottaa.
"Sinun pitää löytää Jeesus Kristus. Sellainen on tarkoitus."
Tarkoitatko, että sitten kun joku hyväksyy toisten antaman selityksen jonka mukaan raamattu on luotettava, ongelmat katoavat? Sinun mielestäsi siis raamatun historiallisuutta voi perustella raamatulla itsellään ja raamatun oikeassa olemista samoin perustein.
Oletko kuullut koskaan sellaista, että pitäisi olla objektiiviset todisteet asiasta?
Jos henkilö kirjoittaa sadun ja sadussa lukee että se on kokonaan henkeytetty ja hyödyllinen kaikkeen opetukseen, silloin mielestäsi satu on totta?
Sinä et ole Jeesusta löytänyt etkä löydä, sillä hän kuoli jo kauan sitten eikä ole takaisin tulossa sen enempää kuin muutkaan kuolleet.
Ainoa mitä on jäljellä löydettäväksi, on kasa erilaisia skenaarioita siitä mitä joskus kauan sitten tapahtui. Siinä sinulle Jeesusta ja totuutta. - ///////
**********
- H.b.S
AnttiVKantola ei oikein ole tutustunut arkelogiaan ja sen esityksiin.
Voin lämpimästi suositella Hakola, Pakkalan kirjaa Kristinusko ja juutalaisuuden juuret, helppotajuinen kirja jota jopa Kantola kykenee lukemaan. Ainakin toivotavasti.
Lisäksi on lukuisia kirjoja, jotka kertovat kristinuskon historiasta paljon paremmin kuin mikään lahko, joka kieltää ajattelemasta omilla aivoillaan.
Suositeltavaa lukemistoa:
Uro Risto, Jeesus-liikkeestä kristinuskoksi
Christensen-Göransson, Kirkkohistoria 1
Matti Myllykoski, Svante Lundgren, Murhatun jumalan varjo, antisemitismi kristinuskon historiassa
Ei kannata jäädä kuvittelemaan omiaan, se johta juuri tuollaiseen omassa aloituksessa psymiseen, jossa pelokas henkilö varoo varjoaankin. - H.b.S
Katsotaanpa Hakolan ja Pakkalan kirjasta lisää tavaraa:
Juudan varhaisvaiheet, sivulta 71 alkaen kertoo, että Juudan kuningaskunnan varhaisista vaiheista on todella heikosti tietoa. Jerusalem on Palestiinan mittakaavasssa ollut pieni ja syrjäinen kaupunki 900- ja 800- luvuilla eaa. Vaikuttaa siltä, että kaupunkin on ollut noin 4-6 hehtaarin kokoinen.
Tästä seuraa se, että Jerusalemia ei voida pitää merkittävänä pääkaupunkina tuohon aikaan.
Myöskään muulta alueelta ei ole löydetty todisteita mainostetun kuningaskunnan infrastruktuurista. Ero Israelin kaupunkeihin on selvä, Samaria kasvoi vauraaksi hallintokeskukseksi tuohon aikaan.
Sivu 93 kertoo, että toisin kuin vt antaa ymmärtää, monarkian aikana Israelin ja Juudan alueilla harjoitettu uskonto ei olennaisesti poikennut Syyria-Palestiinan muista uskonoista.
Selvää on, että muinaisisraelilaista uskontoa ei voi ymmärtää ottamatta huomioon muinaisen Lähi-Idän muita uskontoja.
Sivulta 111 alkaen kerrotaan hellenimin saapumisesta Palestiinaan, joka alkoi Aleksanteri Suuren valloituksista.
Suhtautuminen hellenistiseen kultltuuriin aiheutti hajaannusta myös israelilaisten keskuudessa.
Sivu 115 kertoo Antiokhos Epifanes IV:stä ja tämän kreikkalaistamispolitiikasta.
Tämä pyrki muokkaamaan temppelistä kreikkalaisten ihanteiden mukaisen palvontapaikan. Vuonna 167 eaa Jerusalemin temppeli pyhitettiin Olympoksen Zeukselle ja tälle myös uhrattiin paikan päällä.
Ymmärrettävästi valtaosa juutalaisista tymistyi Antiokhoksen politiikasta. Täm kielsi sapatin vieton, ympärileikkauksen ja rituaaliseen puhtauteen liittyvien lakien noudattamisen. Ninpä Makkabilaiskirja kutsuu temppelin uudelleennimeämistä "turmion iljetykseksi". - optikko..
Argeoloogit ehkä eivät tue mutta niiden tulisi vaihtaa silmälaseja joskus.
- valikoitu totuus
On ymmärrettävää, että raamattu ei mainitse mitään Egytin hallinnosta Palestiinassa. Juutalaisilla ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia taistella Egyptin sotakoneistoa vastaan, vaan he joutuivat harrastamaan sissisotaa vuoristossa pienempiä heimoja vastaan ja valtaamaan tilaa näiltä. Ei kai ylivoimaista vastustajaa kannata mainita tällaisessa tapauksessa...
- laa laa
tässä tuli niin paljon asiaa kerralla ettei oikein viitsi kommentoida kaikkea. Ilmeisesti tarkoituksenasi on esittää, että raamatun historiallisille kuvauksille ei löydy argeologista tukea?
Ja tähän sanon, että tieteet, kuten argeologia ei ole koskaan valmis, eli uusia löydöksiä tehdään jatkuvasti. Kauan aikaa argeologit sanoivat, että Heettiläisten olemassa ololle ei ole todisteita ja maininnat raamatussa on näin ollen potaskaa, kunnes todisteita myöhemmin onkin löytynyt ja paljon.- kysyn vaan
"Kauan aikaa argeologit sanoivat, että Heettiläisten olemassa ololle ei ole todisteita ja maininnat raamatussa on näin ollen potaskaa, kunnes todisteita myöhemmin onkin löytynyt ja paljon."
Ja tämäkö kumoaa kaiken muun tutkimuksen?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv262466- 1142096
- 1221759
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?451577Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91507Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901075Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161241059Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt87985Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35967Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu15959