AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  /  / Juhannuksena jumissa: Mistä tulee ilmaa Volvo Penta 2001 systeemiin?

Juhannuksena jumissa: Mistä tulee ilmaa Volvo Penta 2001 systeemiin?

14 Vastausta 508 Lukukertaa
"Matka katkesi juhannuspyhiksi ruotsalaiseen vierasvenesatamaan matkalla vähän kauemmaksi. Varaosaliike aukeaa vasta maanantaina. Moottorin polttoainejärjestelmä nappaa ilmaa jostain ja sammuu jonkin aikaa startin jälkeen. Olen ilmannut moneen kertaan. Epäilen polttoainepumpun kalvoa, joka näyttää päällisin puolin ehjältä Esisuodatin vaihdettu tiivisteineen. Onko mitään kikkoja selvittää, mistä ilmaa pääsee systeemiin? Sen täytyy olla pumpun imupuolella, koska pumpun jälkeinen osa systeemiä on paineinen? Hyvää juhannusta kaikille!" 
Vaihtaisin polttoaineletkut tankilta karkeasuodattimelle ja karkeasuodattimelta siirtopumpulle.
Kyllä näin saattaa olla että letkut vuotaa ilmaa sisään päin koska ovat imupuolella ja vanhemmiten kumiletkut "hapertuu" ja varsinkin jos on joku kudosvahviste päälläpäin niin niitä hapertumia ei juuri huomaa.

Tietenkin voit ehkä testata nämä letkusi jos saat niihin jotenkin hieman painetta ja näet vuotaako ulospäin? vaikka tämäkään ei ole 100% varma keino tutkia letkujen kuntoa.

Oletkos tarkistanut ettei jostain letkunkiristimien seuduilta pääse ilmaa letkuihin??
Itselläni oli mennyt lasinen vedenerottajan kupu rikki niin että päällepäin näytti ehjältä, mutta halkeamasta päästi ilman sisään. Olin kolauttanut sitä poijuhaalla.
Kiitos hyvistä neuvoista. Laitoin mustaa "tiivistetököttiä" letkuihin ja letkunpäihin, näyttää toimivan!
Matka jatkuu taas.
Samaa riesaa oli edesmenneessä VP:ssä. ja kyllä se siirtopumpun kansi oli: Keskellä olevan ruuvin alla pitää olla kupariprikka ja se pitää blöijata liekillä ennen asennusta. Ja sitten: Sullakaan ei ollut varmaan uutta tiivistettä siihen kanteen? Tarkista ettei siihen tullut vammoja irrottaessa.... Ja vedä lopuksi se ruuvi aivan H****tin tiukkaan... kunhan ei korkkaa kierteitä. Jos tiivisteessä on skraaduja: Uskaltaisikohan siihen panna hätäavuksi sikaa pienen viirun.. ?
Vika on banjoliittimessä siirtopumpussa, kiristä.
Matka jatkui ja ongelma myös. Tsekkaan vielä nämä asiat, kiitos. Mikä on banjoliitin?
Banjoliitin on sellainen rengasmainen letkuliitin josta menee pultti läpi, kummallakin puolella liitintä pitää olla tiivisteprikka.

Jos käytät vanhoja kupariprikkoja uudestaan, niin ne kannattaa hehkuttaa punahehkuun, että ne pehmenee uudestaan. Kupari kovettuu puristuessaan mutta hehkutus palauttaa sen uudestaan pehmeäksi.
ei kannata vanhoja kupariprikkoja käyttää uudelleen ne vuotaa. Sitten jos kiristää vanhaa jotta saa sen tiiviiksi niin joku muu paikka hajoaa ja ongelmat kasvaa. Kupariprikat ei paljon maksa niitä kannattaa ostaa iso pino veneeseen varaosiksi.
Yleisin ilmavuotojen syy on pa vedenerottimen liittimet ja tiivisteet. CAV tyyppinen vedenerotin voi aiheuttaa aika paljon kiusaa.
- Huolellisesti liitokset kiinni.
- Uudet o-renkaat ja kuparitiivisteet.
- Kiristä määrätietosesti, mutta maltillisesti.
- Anna ammattimiehen huoltaa veneesi moottori.
Onko polttoainetankissa suodatin? Jos on, onko se puhdas?
Tuo CAV-tyypin vedenerotin on tosiaan surkea, siinä ei ole oikeastaan muuta hyvää kuin se, että se on halpa.

Vedenerottimessa ei kannata säästää, aito Racor on hyvä ja luotettava, halpoja kopioita niistäkin on liikkeellä mutta ei niihin kannata luottaa. Eikä tuo Racor ole edes niin kallis, jos hyvä vedenerotin pelastaa vaikka yhden viikonlopun reissun, niin se on hintansa tienannut.

Alkuperäiseen ongelmaan on varmaan ne vikakohdat jo tullut listattua. Vanhoja kupariprikkoja ei tosiaan kannata käyttää jos ei ole pakko, ilmeisesti tässä tapauksessa varaosia ei ole mukana, joten vanhoja joutunee käyttämään.
Kaverin veneessä oli vastaava juttu viime kesänä. Paikallistin vuotokohdan seuraavasti: Polttoaineletku irti tankin päästä ja siihen letkuun voimakas puhallus samalla kun kaveri kuuntelee, että missä suhisee.
Vedenerottimen (sellainen lasinen) tiiviste oli poikki. Uusi tiiviste paikalleen ja homma oli sillä selvä.
Nämä metallipäällysteiset letkut ovat usein olleet syy ilmamurheisiin. Verkko ruostuu poikki ja kääntyy sisäänpäin sillä seurauksella että tulee reikiä kumiin.
 /   /  /  / Juhannuksena jumissa: Mistä tulee ilmaa Volvo Penta 2001 systeemiin?

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta