Bordercollie 15 vuotiaalle?

borderlover

Siis mietiskelin tässä vain että olen nyt 12 vuotias tyttö ja olen aina rakastanut koiria tulen hyvin toimeen koirien kanssa ja osaan käsitellä niitä, olen puhunut vanhempieni kanssa ja he ovat sanoneet että voin EHKÄ saada koiran kun olen 15 vuotta ja rakastuin todella Bordecollieen mutta voiko 15 vuotias kouluttaa Bordercollieta yksin? Meillä on naapurissa nainen jolla on collie ja olen vienyt koiraa myös ulos, naiselta voisin saada apua tarvittaessa, asumme rivitalossa ja meillä on oma piha, veisin mielelläni koiraa ulos koulun jälkeen ehkä noin 1-3 tunnin lenkille aamuisin ehkä 1/2-1 tunniksi ja illalla ehkä 1-2 tunniksi leikkisin jne. meillä on myös kissa ja minulla on myös pikkusisko joka olisi koirani hankkiessa noin 9.

Kiitos etukäteen vastauksista! :)

25

632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • borderi

      bordercollie tarvitsee TODELLA paljon aktiviteettiä päivittäin. jos yksin huolehdit niin ja käyt koulua niin aikasi ei riitä.

    • borderlover

      Kiitos vastauksesta, mutta mietiskelen vaan että eikö 3 tunnin lenkit koulun jälkeen ole ihan ok sillä ovathan aikuisetkin töissä ja he ovat poissa kotoa yleensä pidempään kuin lapset? En siis tarkoita millään pahalla!

    • Tee näin

      no et varmasti tarkoita, mutta pelkkä lenkki ei borderille riitä, se tarvitsee aivotyötä, siis koulutusta, esim maailman parhaat agikoirat ovat bordereita. Borderilla on valtava tehdä töitä , mitä tahansa. Jos vain lenkkkeilytät sitä, sen ja ( ja sinunkin ) kunto nousee ( sinänsä erittäin hienojuttu ), mutta.. samalla sen aktiivisuus lisääntyy, se jaksaa haluta aina vaan enemmän tekemistä !
      Pointti on siinä että sinun mentävä borderin kanssa harrastamaan jotain, tottista, agia, koiratanssia , mitä tahansa. Pelkkä lenkkeily harvoin sille riittää.
      borderista tulee alta aikayksikön häirikkö jos sen luonnetta ja tekemisen tarvetta ei ymmärretä. Silloin se jahtaa autoja, pyöriä, mitä tahansa mikä laukaisee sen valtavan paimennusvietin.
      sinun on syytä tietää nämä asiat, ja ottaa selvää niistä ennenkuin borderiin päädylle, myöskin vanhempiesi on syytä tietää tämä. Koira pärjää työpäivän yksinään hienosti, jos muuna aikana saa tehdä tarpeeksi sille kuuluvia asioita.

      • En allekirjoita

        Miksi aina bordereista puhuttaessa puhutaan, että täytyy käydä agilityssä, täytyy käydä kentillä tottiksissa, täytyy tehdä sitä ja sitä ja vielä tätä. Tollaset muoti-ilmiöt, kuin agility bortsulla on ihmisten keksimää hömppää. Ihminen, kun ei itse viitti kehitellä mitään, niin on helppo mennä siitä mistä aita on matalin. Eli valmiiksi tehdyllä mallilla ja valmiiksi sävelletyillä toistoilla (rata) kuvitellaan, että koira on onnellinen ja haluaa tehdä sitä. En usko, että älykkö haluaa toistaa samaa rataa jatkuvasti.

        Bortsu on älykkö ja ennenkaikkea se on alkuperältään lammaspaimen. Bordereita on kunnioitettu lammaspaimenten keskuudessa jo iät ja ajat. Borderi mm. sai liikkua kylillä töistä tullessaan rauhoitettuna. Tarkoittaa sitä, että, kun lampaat oli saatu kasaan, niin muutama borderi jäi vartioon ja muut sai poistua kylille omiin rientoihinsa.

        Mulla on bortsu ja voin sen totuuden alleviivata, että sen kanssa pitää harrastaa ja lenkkeilyä se vaatii 2-3 h/päivässä. Aloittelijalle se ei sovi. Mutta tosta olen eri mieltä, että sen kanssa pitää harrastaa jotain suosittua lajia. Aktiviteettejä (aivovoimistelua) voi harrastaa ihan kotioloissakin. Vain taivas on rajana bortsun kanssa. Kattokaa vaikka leffa Koiran vuosi.

        Terv. Onnellinen bortsun omistaja, joka ei rassaa koiraa ihmisten suunnittelemalla hömpällä.


      • bluemerle
        En allekirjoita kirjoitti:

        Miksi aina bordereista puhuttaessa puhutaan, että täytyy käydä agilityssä, täytyy käydä kentillä tottiksissa, täytyy tehdä sitä ja sitä ja vielä tätä. Tollaset muoti-ilmiöt, kuin agility bortsulla on ihmisten keksimää hömppää. Ihminen, kun ei itse viitti kehitellä mitään, niin on helppo mennä siitä mistä aita on matalin. Eli valmiiksi tehdyllä mallilla ja valmiiksi sävelletyillä toistoilla (rata) kuvitellaan, että koira on onnellinen ja haluaa tehdä sitä. En usko, että älykkö haluaa toistaa samaa rataa jatkuvasti.

        Bortsu on älykkö ja ennenkaikkea se on alkuperältään lammaspaimen. Bordereita on kunnioitettu lammaspaimenten keskuudessa jo iät ja ajat. Borderi mm. sai liikkua kylillä töistä tullessaan rauhoitettuna. Tarkoittaa sitä, että, kun lampaat oli saatu kasaan, niin muutama borderi jäi vartioon ja muut sai poistua kylille omiin rientoihinsa.

        Mulla on bortsu ja voin sen totuuden alleviivata, että sen kanssa pitää harrastaa ja lenkkeilyä se vaatii 2-3 h/päivässä. Aloittelijalle se ei sovi. Mutta tosta olen eri mieltä, että sen kanssa pitää harrastaa jotain suosittua lajia. Aktiviteettejä (aivovoimistelua) voi harrastaa ihan kotioloissakin. Vain taivas on rajana bortsun kanssa. Kattokaa vaikka leffa Koiran vuosi.

        Terv. Onnellinen bortsun omistaja, joka ei rassaa koiraa ihmisten suunnittelemalla hömpällä.

        olen samaa mieltä,että ei borderin kanssa tarvitse harrastaa juuri jotain tiettyjä lajeja välttämättä.erilaisia aktiviteettejä voi keksiä myös itse,vain taivas on rajana mielikuvitukselle mitä voi opettaa.(sorry )ehkä jotkut ovat agilityssä esim.pönkittääkseen omaa egoaan enemmän kuin koiraa ajatellen.EN SUINKAAN TARKOITA KAIKKIA!oma koirani valitsi itse harrastuksensa,huomatessaan mitä minä metsälenkeillä teen ja oli hyvin ylpeä ja iloinen "työstään".


    • 12+3

      Olen samaa mieltä "Tee näin" kanssa. Jos sinulla ei ole aikaisemmin koiraa ollut, niin suosittelen aloittamaan jollakin helpommalla rodulla. Olet kuitenkin nuori ja ehdit ottaa Borderin myöhemminkin. Sinulla on edessä ammattiin opiskelu ym. aikuisuuteen liittyvät asiat ja silloin voi käydä niin, että aikasi ja mielenkiintosi ei riitä koiralle tarpeeksi. Vanhempasi taitavat olla viisaita, kun pistävät sinut vielä odottamaan muutaman vuoden. Hakeudu paikkakuntasi 4H-kerhon dogsitter kurssille, niin saat tietoa koiranhoidosta ja mahdollisesti myös hoitokoiran. Näin saat hyvän tuntuman mitä koiranhoito on ja mitä se vaatii jotta koira, omistaja ja ympäristö tulevat toimeen keskenään.

    • borderlover

      Okei, kiitos TOSI paljon ajon käyttää hyväkseni näitä asioita jotka kerroitte! ;)

      KIITOS!!

    • borderlover

      Miten muuten olisi boxeri? Onko se liian vaikea vai olisiko se kiva? :)

      • Yks vaan

        En suosittelisi Bokseria noin nuorelle, vaikkakin rotuna se on todella ihana ja reipas, mutta siitä kasvaa isohko ja energinen koira. Eikä ne taida sitä ensi koiraksi edes kovin monet suositellakkaan.


    • Maalaistytsy

      Olen itse 14v ja minulla on ollut bortsu nyt kolmisen vuotta (otettiin ihan pentuna). Ollut ihanaa aikaa! Asun maalla ja meillä on iso piha jossa koira juoksee koko päivän :) Olihan koulutus alussa haastavaa, mutta kun tutustut koiraasi oikein kunnolla ja jo pentuna ja kerrot sille mitä saa tehdä ja mitä EI saa, niin yhteienen elämä alkaa oikein nätisti. Koirani on ihan pallohullu! Näytät tennispallon ni menee ihan sekasin, tällä se sitten purkaa energiaansa, palloa voisi koiran mielestä heittää vaikka 24/7... :D Käyn sen kanssa lenkillä kaks kertaa päivässä (lenkit kestää noin puoltoista-kaks tuntia) ja hyvin on toiminu ainaki tähän asti. Huomaa heti jos on tehty enemmän päivällä ku normaalisti ni sit koira on illalla ihan väsy. Rotu on ihana, ja vielä suht terve, mutta liikuntaa älyllistä toimintaa pitää olla paljon. Ja boxeri... voi olla aika haastava koulutettava..

    • COLLIEFANI!!!!!

      Borderi on maailman paras paimenkoira, mutta maailman huonoin seurakoira.
      Tutustuhan australianpaimenkoiraan, se on astetta vähempi viettinen kuin tuo bortsu.Älä välitä vaikka täällä heti sinua pelotellaankin koirien vaativuudella.On olemassa myös esim. bortsuja joita ei paimennus ole kiinnostanut pätkääkään, ovat ihan tyytyväisiä seurakoirinakin.Tutustu tosiaankin ausseihin, kyllähän sinua myös vanhemmat auttavat varmaankin koiranhoidossa.Älä lannistu vaan etsi sopiva yksilö ja aloita mukava harrastus.

    • Anteeksi kun sekaannun keskusteluun ja vielä asian vierestä, mutta kiinnostaisi yksi juttu. Olen moneltakin taholta kuullut sanottavan että borderi vaatii aivojumppaa siinä missä aktiivista liikuntaakin, mutta en ole kenenkään kuullut kertovan, millaista tällainen koirille (borderille?) suunnattu aivojumppa oikeastaan on. Aktiviteetiksi mainitaan usein juuri agility, koska se on vauhdikasta ja koirat tuntuvat tykkäävän rodusta riippumatta, ja toko, koska tavallaan koulutusta sekin ja siten vaatii jonkin verran aivotoimintaa.

      Mutta kiinnostaisi tietää, mitä ihmiset käsittävät varsinaisella "aivojumpalla". Sitäkö, että laitetaan viisi kippoa lattialle ja yhden alle nami joka koiran pitäisi etsiä? Koiran hajuaisti huomioiden ei kuulosta kovin haastavalta. Jotakin aivotyötä vaativaa kaipailisin omallekin koiralleni, mutta olen hirveän huono keksimään mitään. Etsintäleikkiä olemme jonkin verran leikkineet, eli piilotan avaimeni jonnekin, joko talossa tai ulkona, ja koira etsii ne. Mutta mitä muuta voisin tehdä?

      Itse en borderia kovin hyvin tunne rotuna, mutta luulisi niistäkin löytyvän yksilöitä. On hölmöä sanoa ettei borderi sovi 15-vuotiaalle, sehän riippuu joka tapauksessa ihmisestä. 15-vuotias voi pärjätä vallan mainiosti aktiivisenkin koiran kanssa, ja jos opettaa koiran kulkemaan pyörän vierellä, sen lenkittäminen on helppoa ja koira saa halutessaan (ja mahdollisuuksien mukaan) juosta niin lujaa kuin pääsee, koska pyörällä ihminen pysyy koiran vauhdissa mukana. Oma pk-collieni ainakin nauttii niistä lenkeistä ja olen taipuvainen väittämään, että sellainen sopisi myös borderille.

      Kouluttaahan se täytyy kuten mikä tahansa koira, mutta sinänsä omistajan ikä ei ole este. 15-vuotiaalla on jo sen verran vastuuntuntoa että osaa ja haluaa pitää huolen koirastaan kunnolla eikä vain sinne päin, ja rohkeutta pyytää apua jos ei itse tiedä mitä tehdä ongelmien tullen. Ja varsinkin jos on apua saatavilla kokeneemmilta koiran omistajilta, en näe mitään syytä olla ottamatta koiraa. Myöskään borderia.

      • En allekirjoita

        Borderi on haastava koira. En pidä tuosta agilitystä siksi, että siinä on valmiiksi pureskeltu juttu ja bordereita nimenomaan kaupataan siksi, että ne ovat huippuja siinä.

        Borderi on oikeesti eto ymmärtämään ihmisten puhetta ja liikkeitä. Lisäksi se on perskärpänen, joka tutkii kokoajan isäntiensä liikkeitä. Se tuppautuu jopa veskiin, jos et lyö ovea sen edestä kiinni. Jos meillä ihmiset lähtee kauppaan, niin kauppa-sanaa ei sanota, koska koira on heti valmiina, kuin nakki paskassa ovella. Jos vielä sanotaan, että lähdetään autolla, niin täpinä on valmis. Meillä käytetään kiertokulkuisia ilmauksia milloin mistäkin, että päästään ilman vouhkaa lähtemään asioille.

        Aivojumpassa meillä tunnistetaan leluja tai ylipäätänsä esineitä. Sen lelukopassa ja milloin missäkin on noin 20 nimettyä lelua. Niillä ollaan leikitty milloin milläkin. Jotkut lelut ovat saaneet olla koskemati kuukauden pari, jopa puoli vuottakin (esim. lätkä kesäaikana, tai tennispallo talviaikana). Sille kerrotaan esineen nimi ja pyydetään sitä noutamaan esine. Jos esine ei ole ollut pitkään aikaan käytössä, niin sillä saattaa mennä tovin aikaa, ennenkuin se saa pääkoppaansa sisäistettyä jotain muistoja/ääniä/hajuja siitä ja siitä esineestä. Se saattaa hötkeltää ja miettiä ja hakea, mutta antaa hakea ja aivojen työskennellä. Lopulta jopa vaikeimmat ja vähän leikitymmät lelut tulevat käteeni. Se saattaa oikeesti työskennellä tunnin tai pari hankalan esineen tunnistamisessa, mutta sen jälkeen, kun se on sen löytänyt, niin se on aivan nakit.

        Sen aivot työskentelee ja se joutuu tekemään oikeesti paljon työtä löytääkseen sen halutun esineen. Se ei hellitä, kuin hyvin harvoin. Omistajan pitää pitää huolta siitä, että tehtävä on mahdollista saada toteutettua onnistuneesti. Hyvin harvoin joudun menemään jelppimään ja antamaan vinkkejä sille. Jossain vaiheessa, vaikka se kestäiskin, se sen haluamani esineen tuo mulle.


    • Meillä on pk colliet samalaisia. Nekin ovat mukana kaikessa mitä tapahtuu ja aina valmiita lähtemään minne tahansa. Ja kun auton oven avaa niin koirat loikkaavat oitis kyytiin. Ja näyttävät hyvin hyvin surkeaa ilmettä jos ne komentaa sieltä pois. Mutta voimme ainakin puhua normaalisti.. :D

      Pitääpä kokeilla tuota tunnistusleikkiä. Nämä tuntevat nimeltä ne muutamat lelut mitä niillä on, mutta ei kai mikään estä opettamasta niille muidenkin tavaroiden nimiä. Kiitoksia vinkistä!

      Sanoit, että borderia kaupataan paljon sen takia että ne ovat hyviä agissa. Kysyn uteliaisuuttani, onko tämä vaikuttanut niiden jalostukseen? Pk collie meni aika pahasti piloille aikoinaan Lassien tultua kuvaruutuun. Collieista tuli pelkkiä pentukoneita kun kaikki halusivat kiltin ja urhean sankarikoiran, mutta onneksi lassiehuuma haihtui verrattain pian ja rotu on taas terveiden kirjoissa.

      Ja vielä yksi kysymys tuosta agilitystä. Vaikka se onkin valmiiksi pureskeltu juttu, niin ei kai siinä silti mitään vikaa ole jos koirat siitä pitävät? Ei ole tarkoitus inttää vastaan, mutta tulipahan mieleen. Mielipiteitä on monia ja niin pitääkin olla. Tylsäksi kävisi elämä jos kaikki olisivat samaa mieltä kaikesta. :)

      • En allekirjoita

        Laita niitä sen koiran jo ennestään tunnistettuja leluja vaikka kenkäkaappiin/-koriin, kylppäriin (jätä ovi raolleen, että sinne on vapaa pääsy), kattoon, lampun päälle, kirjahyllyyn, vaatenaulakkoon, sohvatyynyjen taaske, ihan minne vaan (välillä yöks sänkyynkin, mutta mitä emme rakkaidemme takia tekisi).

        Meillä on osittain aidattu takapiha (pääsee livohkaan jos haluaa, mutta ei näköjään halua) ja sinne voi jättää turvallisin mielin kaikkea kivaa. Takaovi on auki kesäisin ja se saa tulla ja mennä mielensä mukaan. Se on oikeestaan melkoisen ylpeä siitä, että siihen luotetaan. Se kohottaa sen itsetuntoa. Olen nukkunut, yötyöläinenkö olen, monet tunnit olkkarin sohvalla ja takaovi on ollut päivisin apposen auki, mutta aina se on ollut vierellä, kun olen vilkaissut. Se vaan ei halua lähteä pois, eli tarkoittanee sitä, että sillä on meillä hyvät oltavat.

        Se on pääasia, että luotetaan puolin jos toisinkin (joskus on Jumalan nimeen mainittava, että tiukkaa tekee ja luottamus on kovilla). Mulla on ollut ennen tätä bortsua kaksi sakemannia (kilpaillut ja tuloksiakin tuli näyttelyssä V2). Etin pitkään saku-poikaa, mutta ei löytynyt sopivaa. En pidä niistä perse maassa laastavista sakuista.

        Bortsuni tuli mulle, kun se oli vuoden ikäinen. Se tuli mulle pitovaikeuksien takia. Entiset omistajat antoivat paljon painoarvoa sille, että mulla on kokemusta paimenkoirien kanssa. Sillä oli käyttäytymisongelmia ja niin oli mullakin aluksi ongelmia ymmärtää sitä.

        Pikkuhiljaa ollaan alettu ymmärtämään toisiamme. Aikaa siihen meni. En vaadi siltä saksalaisittain askellusta, vaan pidän siitä, että se on hiukkasen villi. Se saa olla sitä mitä se on. Se on koira ja koirana se saa olla kaikkine niine haasteineen, mitä sille yhteiskunnan taholta on säädetty.


    • borderlabbis

      Moi!:)

      Olen itse 13v. tyttö, jolla on labbis/bordercollie mix. Kyllä minulla riittää ainakin aikaa käyttää sitä joka päivä lenkillä monta kertaa, joskus pyörän kanssa että se saa juosta. Opetan sille joka päivä temppuja ja aktivoin sitä piilottelemalla makkaranpalasia ympäri taloa. Leikin sen kanssa joka päivä ainakin tunnin ja muutenkin vietän aikaa sen kanssa. Sitten olen miettinyt aloittavani agilityn sen kanssa ensi kesänä.
      Koira on siis minun ensimmäinen koirani ja kyllä se saa meiltä tarpeeksi aktiviteettiä. Mutta kyllähän se labradori siinä vähän rauhoittaa sen luonnetta.
      Mutta kuitenkin, jos olet vain liikunnallinen ja sinulla on oikeasti aikaa vapaa-ajallasi, niin kyllä joku borderi saa teiltä hyvän kodin, jos vain olet valmis ottamaan siitä vastuun.

      • Sheltin omistaja

        Koira tarvitsee enemmän aivotyötä, kuin kaikki liikunta yhteensä. Se vaatii koiralta enemmän työtä, mikä väsyttää koiraa enemmän kuin yksi iso monen tunnin lenkki.


    • Tintsukka

      Otimme perheeseen borderinartun, kun tyttäreni oli 12 vee. Hieno koira, joka liikutti ja ilahdutti koko perhettämme. Minun kokemukseni mukaan bortsu sopii myös nuorille neitosille, kunhan vain muistaa sen suuren tarpeen liikuntaan ja "älyllisiin haasteisiin". Sen kanssa voi harrastaa kaikenlaista kivaa, joko kotona temppuja opettamalla tai harrastusporukoissa. Tiedossa on yleensä riemastuttavia yhteisiä ilonhetkiä (ja ihmettelyä siitä, mihin kaikkeen tämä otus pystyykään ja millä intesiteetillä ja vauhdilla) Toivotan sinulle kärsivällisyyttä koiran hankintaan ja sen kasvattamiseen!

    • Lunskipetteri

      Mulla on collie, ja en voi kuvitella selviäväni bortsusta. oon 13 ja käyn agissa Lunskini kanssa ja senkin jälkeen tytsyllä piisaa intoa tavallaseen tapaan... Ja motivointia tarttee PALJON:)
      Kerroin ton, sillä tuntemani bortsut on vaikeita. Tietty kantsii uskoa itseensä!!!

    • Bc tyttö bella

      Oon 11v tyttö ja mulla on bortsu. Aivan ihana koira ja oppii temppuja helposti mutta jos tulee virhe se pitää oikoa heti.

    • HÄKKI BORDERIN NÄHNY

      Hei Mukula, Boderi voi olla hyperaktiivinen, eli työpainotteinen. Borderi tarvitsee ns töitä tehtäviä haasteita. Kun oletan että olet 15v älä ota ns työkoiraa koska olet ehkä 30v kun koira menee taivaaseen . Hektisin elämän aika on 16-30v. ihmisellä. Lenkkiajat ovat hypoteettisiä enkä usko, että pystyt 1-3 h lenkkeihin, pitää olla realisti varsinkin työkoirien kanssa. Tämä siksi kuin nähnyt Bordereita suljettu häkkeihin päivisin, ettei tuhoa kotia. Jokaisella rodulla on omaisuudet siksi pitää ottaa koira joka sopii.

      • bluemerle

        mun mielestä ihmisetkin ovat yksilöitä,eikä kaikilla ole välttämättä hektisin aika juuri 16-30 !!!ehkä "massa-ihmisillä",johon ei kuulu kaikki!!!


    • bluemerle

      Moi!jos juttelet ja kyselet naapuriltasi bordercollien luonteesta ja tärkeimmistä asioista mitä tarvitsee ottaa huomioon sitä kasvattaessa pennusta asti(ei ole helpoin rotu kasvattaa )jätät kaverit kakkoseksi,pidät koiran ykkösenä opiskelun jälkeen!naapurisi lupautuu neuvomaan,en näe syytä,miksi ei.mutta sinun täytyy sitoutua täysin silloin koiraasi!!!:)

      • Kuuntele vanhempiasi

        Joillakin 15v. teineilä ei enään riitä kiinnostus koiraan koska monet muut asiat vievät liikaa aikaa.
        Nuorempana on vielä niin lapsi, että vain HALUAA koiran, eikä osaa ajatella asioita eteenpäin. Tulee myös ehkä eteen muutto toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, pitkät päivät koulussa ja koira joutuu olemaan yksin pienessä opiskelija-asunnossa.

        Ellei sitten voi jättää koiraa lapsuudenkotiin vanhempien hoidettavaksi.


    • Bortsun omistaja

      En suosittele bortsun ostamisata jos joudut huolehtimaan siitä yksin.mutta jos aikaa ja energiaa riittää yksin sen kanssa olemiseen niin mikässiinä sitten :)meillä on bortsu ja on kyllä ihanimmasta päästä rakastaa ihmisiä ylikaiken ja palloja:)meilläkin on viisi ulos viejää niin siltikin ottaa välillä koville ja haluisi joskus levätä .Suosittelisin mieluummin jotain toista koiraa jos siis itse pää osassa joudut koiraa ulos viedä :)olen itse myös kaksitoista. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4914
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3227
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1375
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1206
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      64
      887
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      868
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      847
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      708
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe