Muita työssäkäyviä bipoja?

2303

Olen saanut bipo II -diagnoosin vasta alle vuosi sitten, ja mieli on kovassa myllerryksessä. Vedin itseni piippuun duunissa, ja ollut työuupumuksen takia jo neljä viikkoa sairaslomalla. Työuupumuksen mukana pamahti päälle ihan järkyttävä depressio, ja kun lääkkeitä ollaan uusittu tässä koko ajan ja etsitty sopivaa, on työkyky ihan kadoksissa.

Olen kovasti pohtinut omaa elämänkaarta, ja näen tekemiäni valintoja ja ratkaisuja ihan uudessa valossa: salamarakastumiseni, intohimoiset suhteet ja äkisti lakkaava kiinnostus; raha-asioiden kaaottinen hoitaminen, kyky painaa mielettömästi töitä ennenkuin masennus on taas uusinut... Tunnistan itseni tosi tarkkaan.

Nyt pohdin, että miten ihmeessä pystyn palaamaan töihin.

Työni on akateemista, projektiluontoista. Työyhteisöni on ihan kipeä sekin, siellä pärjää hyvin kun painaa sata lasissa, tekee pitkää päivää ja viikonloput päälle. Tällaista melkein odotetaan. Koska kyseessä on mulle myös kutsumustyö, on omien rajojen asettaminen ihan hirveän vaikeaa.

Tällä hetkellä jo asunnosta poistuminen tuntuu ajoittain ylivoimaiselta, vain täällä on hyvä ja turvallinen olla.

Tahdon vakaasti toipua työkuntoon, mutta miten tässä nykyajan kovassa työelämässä pärjää tällainen hullu? Aikaisemmin olen pärjännyt, koska olen hypomaniassani mielettömän tehokas ja tarvinnut vain vähän unta. Nyt on nukuttava vähintään 9 tuntia yössä.

Holtiton rahankäyttö on pysynyt hanskassa koska olen pystynyt tekemään 3-4 työtäkin samaan aikaan rahoittaakseni luottokorttitöppäilyt. Nyt putoan sairaspäivärahalle, enkä selviä laskuista. Pelkään menettäväni asuntoni.

Miten te, jotka olette töissä, säilytätte mielen ja maltin duunissa? Onko muita intohimo-/kutsumustyöläisiä? Miten sitä osaisi tehdä vain vähän? Olen vakuuttunut että jos palaan nyt pian töihin, alan taas vaan paahtaa, ja saan varmaan itseni revittyä johonkin hypomaniaan ennenkuin depressio iskee ja kovaa.

En tiedä kuinta monesta depressiosta ihminen jaksaa taistella itsensä ylös. Minua pitää hengissä lapseni. Olen itse itsemurhaajan lapsi, enkä tahdo samaa kohtaloa hänelle. Siksi taistelen hengissä.

16

1054

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivoaparemmasta

Voi miten tutulta kirjoittamasi teksti tuntuu =))

Minä uuvahdin kesällä.. kuvittelin tuolloin, että kohta ihan kohta lähden takas töihin. Pakko lähteä, kun on velkaa (manioissa tehtyä) vähän joka paikkaan.

No, monta työpaikkahaastattelua takana ja moneen paikkaan olisin ollut välittömästi tervetullut. Aina kuitenkin työhaastattelujen jälkeen alkoi armoton ahdistus siitä ajatuksestakin, että töihin uuteen paikkaan.

Nyt itseni kohdalla tajuan, että minä en taida toipua koskaan työkuntoon. Sairaslomani jatkuu kesäkuun 2013 loppuun ja suurinta henkistä työtä taitaa teetättää tää etten koskaan tule enää töitä tekemään.

Minä myös olen korkeasti koulutettu ja tehokas työntekijänä ollut, jaksoin ja paahdoin. Minulle aivan vieraita käsitteitä olivat stressi, uupumus, masennus, psykoosi tms

Kuitenkin kävi niin, että 10 vuoden aikana uuvutin itseni loppuun, en kuunnellut kehoni viestejä. Monta vuotta tein töitä ilman lomia, vakkariduunista paahdoin sivuduuniin ja vapaapäiviä ei viikossa ollut yhtään. Tulotasoni oli mukava, ostin ja matkustin.. mikään ei maksanut mitään.

Vaikka tienasin tuhansia euroja kuussa, tein silti velkaa.. mihin rahat menivät? En tiedä, en todellakaan tiedä. Leveää elämää, shoppailua joka päivä sadoilla euroilla.

Nyt kelan päivärahoilla maksellaan velkoja, elämiseen jää 400 euroa kuussa. Hirvittää kohta pudota kuntoutustuelle, joka on sairauspäivärahaa pienempi.

Töitä en pysty nyt tekemään, olen täysin masennuksen vallassa.. masennuksen johon eivät lääkkeet pure. Kärvistelen päivästä toiseen ja odotan aikaa jolloin voimat palautuvat.

• 2303

Suurkiitos viestistäsi! Arvostan kovasti että kirjoitit.

Mulla on tuo sama työkyvyttömyyspeikko mielessä kovasti. Ostin ensimmäisen asuntoni viime kesänä (kun vihdoin sain luottotiedot takaisin edellisten maksuvaikeuksien jäljiltä). Tästä en haluaisi pois, olen elämäni parhaassa kodissa. Ja Helsingin vuokratasolla joutuisin jonnekin pikkuluukkuun jonnekin kauas.

Tunnistan tismalleen tuon rahankäytön - mulla oli viime keväänä tulot 3000-5000 e/kk käteen, ja samaan aikaan tein luottokorttivelkaa 6000e (niillä juuri palautuneilla luottotiedoilla). Enkä minäkään mitään ihmeellistä tehnyt, söin ulkona, ostin kallista kahvia ja uutta naamarasvaa ja ripsiväriä, kivoja vaatteita, tarjosin kaikille, järjestin juhlia, shoppasin kaikkea pientä ja kivaa, vein lapsen ulkomaille ekaa kertaa.

Mitään konkreettista noista ei ole jäänyt käteen.

Tunnistan myös tuon työn tekemisen tavan - mä tein viime kevään perusduunin lisäksi kolmea muuta työtä, osa niistäkin periaatteessa kokopäiväisiä, mutta koska olivat etätöitä, kirjoitusduuneja, pystyin paahatamaan niitä yöt ja olihan se ihanaa kun oli ihan helvetisti rahaa tilillä.

Tänään tein ison duunin: avasin kaikki sairasloman aikana kertyneet avaamattomat kirjekuoret. Huomenna on treffit päiväsairaalan sossun kanssa, saan tuetusti rämpiä näitä läpi. Ehkä pääsisin johonkin velkaneuvontajärjestelyyn, vielä ainakin toistaiseksi on vakituinen työsuhde.

Tavallaan kai olisi ihan hyvä että luottotiedot menisivät uudelleen, ei saisi ainakaan tehtyä lisää velkaa...

Kiitos että kirjoitit, vaihdetaan ihmeessä lisää ajatuksia jos haluat.

• toivoaparemmastaa

Hei

Ihana kun vastailit.. tuo naamarasva kolahti minuun kans; ostelin mm kallista kosmetiikkaa, muistan miten yksikin rasvapurkki maksoi 500 euroa!! Auts

Juuri nuo järjettömät ulkomaanmatkat ja kotimaanmatkailut.

Hävettää, että miten minä niin "järkeävä" ihminen olen voinut tehdä kaikki nuo typeryydet.

Minulla ei vakkariduunia ole, kun psykoottisen masennuksen aikana sanoin itseni irti, olin vakuuttunut siitä, että olen niin huono ihminen että mun pitää jättää 11v kestänyt työsuhteeni.

Uusi ahdistusteemani on juuri tuo toimeentulo ja miten jatkossa työelämä?
      Sairauslomalla ehtii miettimään liikaa =)

Onko sulla sähköpostia tms? Olisi kiva vaihtaa ajatuksia. Kun en itseni lisäksi tunne muita bipoja.. pidän itseäni ihan ääliönä ja ö-luokan kansalaisena.

Parhaillaan tunne, ettei tulevaisuudella ole tarjota minulle mitään. Olen ollut jo vuoden ajan masentunut, enkä nouse täältä näillä keinoilla.

• psych_murders543253

Tee vaan itsemurha.

Psykiatrit ovat paskapäitä jotka ei halua antaa ihmisten olevan sellaisia kuin haluavat olla vaan pyrkivät heitä parantamaan. Sairaslomia ja diagnooseja kirjoittavat psykiatrit pitää ampua kuoliaaksi. Sen sijaan että he tekisivät mitä käsketään, he rupevat tekemään ihmisistä sairaita. Tämän lisäksi he vielä auttavat vakavammin sairaita sen sijaan että pitäisivät yhteiskuntaa pystyssä pitävien puolta. Tilanne on aivan eri jos vaikka menet rakennuttamaan taloa, sama kuin urakoitsija sitten naulitsisikin sinut kettingillä kiinni rakennettuun taloon ja kaiken lisäksi kettinki vielä hieroisi suonet auki jalastasi ja kuolisit lopulta sydänkohtaukseen.

Julkinen psykiatria pitää tuhota perusteellisesti koska se vaan auttaa sairaita sen sijaan että ratkaisi rikkaiden ihmisten ongelmia yksityissektorilla. Sairaslomien ja diagnoosien kirjoittajat pitää tappaa tästä maasta pois ja auttaa ihmisiä olemaan terveellisempiä.

Tavoitteena saunan puhdas suomi jossa psykiatriaa ei tarvita!

Julkinen terveydenhoito pitää kokonaan lakkauttaa niin saadaan lääkärit kuriin ja nuhteeseen ja toimimaan yrittäjinä.

• 2303

Moi 'toivoaparemmasta', olisi mukava vaihtaa ajatuksia jatkossakin! Meillä tuntuu olevan aika paljon yhteistä.

Onko sulla mitään anonyymiosoitetta johon voisin kirjoittaa?

• Toivoaparemmasta

Tervehdys 2303 mulla ei ole anonyymiosoitetta, mutta yritän sellaisen hankkia tässä lähipäivinä.

Toivottavasti sulla menee tänään asiat hyvin siellä tapaamisessa.

• @work

Hei!tuntuu hyvältä että on kohtalotovereita:)minun pelastus on lapseni joita tapaan noin 10 päivää kuukaudessa,tämä asia pitää minut jonkinmoisessa järjestyksessä!minulla on ns.sekamuoto ja vältän lääkkeiden käyttöä,inhoan niiden turruttaavaa vaikutusta,vaikka hypomania ei ole suotavaa niin nautin siittä luovuudesta,voimallisuudesta kovin mutta myös päihteiden käyttö liittyy hypoon voimallisesti,depressiossa olen saamaton,itkuinen,epätoivoinen ja itsetuhoinen,tässäkin asiassa lapseni ovat pelastavia enkeleitä kohdallani,tämä sairaus on vaativa ja vakava,harkinta kyvyn puutteessa ei löydy kultaista keskitietä mihinkään,kun kuntoilen niin pienelle pyöräilylenkille lähtiessäni olenkin polkenut 50km,harrastuksena veneily johon tuhlasin kaiken irtorahan aikoinaan 6 venettä oli pihalla,kymmeniä moottoripyöriä,projekteja paljon,kesken jääneitä yritys kyhäelmiä kymmeniä,tuhansia ideoita,avioeroja,poltettujasiltoja,silti haluan olla hyvä ihminen

• bipoliini

Minä olen bipo II joka työskentelee akateemisessa kutsumustyössä kovan paineen ja ulkopuolisten vaatimusten alla. Se on ollut ehkä suurin syy sairauden puhkeamiseen, vaikka muutakin ikävää ennen sairastumista (noin 10 vuotta sitten) tapahtui. Liikaa stressiä ja siinä se sitten oli kun on geneettinen alttius olemassa.

Mä en ole juurikaan ollut sairauslomalla sairauteni takia vaan kärvistellyt vaikka se ajoin painajaismaisia ponnistuksia on vaatinutkin. Hypossa sujuu, mutta se kun ei kestä kuin 1-2 kk, niin sitten onkin edessä 6-12 kk kuoppa, jossa olo on karmea. Mulle auttoi Lamictal kun viimein hiljattain tajusin hakea lääkityksen, mutta en usko että tuo yksin riittää. Mietinkin konsteja millä saisin vaihdettua työpaikkaa, ehkä ammattiakin vähemmän kuormittavaan, vielä ei oikein hyviä idiksiä ole, koska mun palkkatulot tarvitaan asuntolainaan ja perheen pyörittämiseen.

Mitenköhän saisi Kelan kuntoutusrahaa uudelleenkoulutukseen? Täytyy kysellä tsykiatrilta, ellei se kurja sitten ole sitä mieltä että oon ennenkin pärjännyt. Sitä pelkään. Eihän se ole ollut katsomassa tai tuntemassa sitä mitä mikä mun oloni niiden loputtomilta tuntuvien depisten kanssa on. Pelottaa se, että luulen olevani ihminen, joka yrittää niin pitkään kunnes se totaalinen romahdus tulee ja sitten se voi tulla liian korkealta. Tämän haluaisin välttää.

• 17+13

Sairastuin ensin masikseen -96, sitten ensimmäinen mania tuli -99. Kävin koko ajan töissä ja opiskelin samalla. 2003 tuli töistä potkut (tuotannolliset ja taloudelliset syyt) ja lopullinen romahtaminen. Uudelleenkoulutusta ei todellakaan meille mielenvikaisille myönnetä. Ammatinvalintapsykologilla tuli käytyä pari kertaa, se ei oikein tajunnut, että tarvitsen uuden ammatin, pistivät johonkin työkokeiluun hetkeksi, ei siitä mitään tullut. Olin saikulla 5 vuotta, sitten sain eläkkeen. Opiskelin sitten eläkkeellä ollessa uuden ammatin, 3-vuotinen tutkinto, Pari psykoosijaksoa keskeytti nekin opinnot, mutta paperit sain. Nyt olen antanut periksi, olisi kyllä kiva olla edes osa-aikaisesti jossain työssä, mutta työt ovat kiven alla.

• Empatia hukassa
        17+13 kirjoitti:

Sairastuin ensin masikseen -96, sitten ensimmäinen mania tuli -99. Kävin koko ajan töissä ja opiskelin samalla. 2003 tuli töistä potkut (tuotannolliset ja taloudelliset syyt) ja lopullinen romahtaminen. Uudelleenkoulutusta ei todellakaan meille mielenvikaisille myönnetä. Ammatinvalintapsykologilla tuli käytyä pari kertaa, se ei oikein tajunnut, että tarvitsen uuden ammatin, pistivät johonkin työkokeiluun hetkeksi, ei siitä mitään tullut. Olin saikulla 5 vuotta, sitten sain eläkkeen. Opiskelin sitten eläkkeellä ollessa uuden ammatin, 3-vuotinen tutkinto, Pari psykoosijaksoa keskeytti nekin opinnot, mutta paperit sain. Nyt olen antanut periksi, olisi kyllä kiva olla edes osa-aikaisesti jossain työssä, mutta työt ovat kiven alla.

Minua ahdistaa suuresti tyonantajan suhtautuminen sairauteeni.Työtahti on vähintäänkin hektinen. Tuhat ja sata asiaa hoidettavana ja jokainen voi kuvitella, mitä se saa aikaan bipolaria sairastavalle, Ensin lähtee kierrokset rajuun nousuun. Silloin tekee ja touhuaa, mutta hommat tahtovat jäädä vaiheeseen. Sieltä on lyhyt matka totaakiseen romahdukseen. jolloin mikään ei innosta, mitään tehtäviä ei saa aloitetuksi.Pakoilen ihmisiä,eristäydyn maailmasta. Töissä päivän sana on poissaolojen vähentäminen. Esimieheltä on tullut useaan otteeseen kuittauksia, kuinka muu työyhteisö kärsii poissaoloistani. Myös työterveyslääkäri kantoi oman kortensa kekoon toteamalla, kuinka kalliiksi tulee kaupungille pitää työntekijää, joka nostaa palkkaa, mutta on paljon sairaslomilla. Mieltä ylentävää eikö vain ? Eiköhän arvoisa työjohtomme mieti kuumeisesti keinoa saada minut saneeratuksi ulos.

• PertiPäre

Mulle kävi niin että hakeuduin hoitoon viimme syksynä todella voimakkaan pääkivun ja vuosia jatkuneen unettomuuden vuoksi. Silloin aletiin hoitaa masennuksena ja tarjottiin masennuslääkkeet, unilääkkeet ja sairaslomaa. Saikkua en huolinut ja joulukuussa olo oli jo todella hyvä, kun olin lääkkeillä saanut nukutuksi. Vaan kuinkas kävi. Tammikuun lopulla töissä totaalinen itsehillinnän menetys. Karjuin, kiroilin, riehuin ja vaadin putkuja. läksin kesken päivän ovet paukuen. Seuraava pivä töissä niinkuin ei mitään olis tapahtunut. Sitten se tuli, elämäni kovin kokemus. Silmissä sumeni, sydän jyskytti, rintaa puristi, vapisin ja hikoilin valtavasti. Hengittäminen tuntui vaikealta ja pelkäsin kuolevani. Puoliso vei psykiatrille. Kohtaus oli fyysisesti niin rankka, että kun pääsin kotiin nukuin ilman mitään lääkkeitä 14h ja olo oli kuin olis hakattu oikein kunnolla. Nyt sitten todettu bipo ja muutettu lääkitys siihen sopivaksi sekä saikkua kesäkuun alkuun asti.

• Mulla on ollut masennusta vuosikausia ja viime tammikuussa todettiin bipo. Vieläkin on vaikeuksia hyväksyä diagnoosi. Sairaalajakson jälkeen on ollut masennusta, johon ei masennuslääke ole tehonnut. Pirun yksinäistä ollut ! Ehkäpä täältä saisi vertaistukea...

• bipo4

On lohdullista lukea, että en ole ollut ainoa tuhlari.

Viime kesä on ollut omalla kohdallani pahin maniakausi. Kesätöissä tienasin reilut 2000 € /kk. Opiskelijalle kyseinen summa on suuri. Normaalisti olen säästänyt muutaman tuhannen syksyä varten. Edellisenä kesänä ei näin käynyt: tuhlasin joka ikisen euron, ostin vielä luottokortilla lisää ja maksoin aina seuraavana kuussa velkoja takaisin.. Haalin lisävuoroja ja kesän lopussa iski sitten burn out ja masennus..

Rahat menivät kankkulan kaivoon ja mitään konkreettista ei käteeni jäänyt. Edellisten kirjoittajien tavoin palkka hupeni kalliiseen kosmetiikkaan, täysin turhiin vaatteisiin ja turhanpäiväisiin elintarvikkeisiin..

Nyt rahan kanssa on löytynyt jonkinlainen tasapaino. Miten olette saaneet rahaa esimerkiksi säästöön ? Myös muita vinkkejä rahan hallintaan saa antaa :)

• zirpukka1

Aivan kuin teksti olisi minun kirjoittama, lukuun ottamatta vanhempasi kohtaloa.

Mulla diagnoosi ollut n. 2 vuotta.Olen joutunut opettelemaan tulemaan toimeen 1/3 tuloilla.Vaikeaa on ollut, koska olen perheemme ainut elättäjä.
      Lapsia asuu kotona vielä 3.

Olin työnantajan unelma, koska en kieltäytynyt mistään töistä ja jaksamiseni oli rajatonta.Kunnes sitten eräänä aamuna en enää noussutkaan sängystä.
      Ensimmäinen vakava masennus vaihe kesti n.1,5 kk.Tuona aikana, en kyennyt mihinkään.Läheiseni huolehtivat, että kävin suihkussa ym.

Olin ensin 9kk sairauslomalla.Nyt olen kuntoutustuella.Haluaisin palata entiseen työhöni, mutta lääkärin mukaan se on mahdotonta.Alallani ei oikein voi soveltaa lyhennettyä työaikaa tms.Uudelleenkoulutus on kai ainut vaihtoehto.Sitä en haluaisi, koska olen nykyiseen ammattiini opiskellut monia vuosia ja rakastan työtäni.
      Alan kuitenkin pikku hiljaa ymmärtämään, ettei paluuta entiseen ole.
      Surullista! Voimia sinulle, samassa veneessä ollaan.

• Tuisku--

Minä taasen pelkäsin työhönpaluuta ja pelko oli niin suuri, että se käytännössä esti työhönpaluun entiseen työhön. Työpaikkalääkärin kanssa juteltiin ja hän suositteli myös, että vaihtaisin alaa kun entinen työ stressasi minua niin paljon, ei oikeastaan työ vaan se työpaikka ja sen hektinen ilmapiiri joka osaltaan aiheutti maniavaiheet. Ilmariseen tämä sitten laitettiin ja he ohjasivat minut uravalmentajalle (firman nimi oli katjanponen) ja niiden kanssa suunniteltiin ammatin vaihtaminen. Omin avuin olisin halunnut töihin palata, mutta jälkikäteen ajatellen uravalmentaja oli minulle tosi tärkeä juttu, hän auttoi luottamaan itseeni ja loi minuun itsevarmuutta ja positiivista uskoa tulevaan. Toivon kaikille kanssakuntoutujille kaikkea hyvää, koen että olen itse nykyään paljon vahvempi, toivoa kaikilla on siis kuntoutumiseen, jos jopa minäkin olen töihin palannut. Lääkkeitä käytän enää murto-osan siitä mitä ennen kun töissä uudessa paikassa on kaikki asiat kunnossa.

• chkdsk66

Olin työelämässä IT-alalla 23v. Sairastuin bipoon -04. Ensin oli masennus ja pelkillä masennuslääkkeillä hoidettua se kääntyikin psykoottiseksi maniaksi, josta toivuttuani taas psykoottinen masennus.

Pääsääntöisesti mulla on ollut masennusta, joskus jopa 1v kestävä jakso, yleensä ne kuitenkin ovat menneet 2 kk jälkeen ohi.

2007 pääsin osatyökyvyttömyyseläkkeelle. Työtahti oli kuitenkin entisenlainen ja tuli useita masennusjaksoja. Työnantaja muutti sairasloman jälkeen toimenkuvaani ja teki sitä kärsivällisesti 7 krt 6v aikana, kunnes 2011 alkoi 1v kestävä sairas, jonka aikana psykiatrin toimesta haettiin kokoaikaista työkyvyttömyyseläkettä. Tuo eläke alkoi 2012 keväällä. Senkin jälkeen on ollut 2 masennusjaksoa ja 1 hypomania ja 1 mania. Nyt olen 3 kk ollut n. suurinpiirtein tasapainossa, kiitos hyvän lääkityksen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      10
      3433
    2. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      59
      3279
    3. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      44
      2979
    4. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      94
      2848
    5. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      62
      2688
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2648
    7. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      97
      2620
    8. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      113
      2327
    9. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      55
      2063
    10. Joskus tulee niin

Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk
      Ikävä
      66
      1971
    Aihe