Tien kulkija

Niko.

Adam ja Eva elivät elämänsä alkuajat vanhurskaina, hyvinä ja puhtaina. He olivat täysin synnittömiä, tahrattomia ja Jumala oli heidät luodessaan todennut hyviksi.
Sitä he olivat.

Tässä tilassa he lankesivat, kompastuivat ja tekivät synnin!
Surulliseksi tarinan tekee se, että he eivät pyytäneet anteeksi, eivät tehneet parannusta, eivät käyneet katumukseen ja niin teko jäi sovittamatta aina ristin puulle asti.

Se mitä Raamattu opettaa pelastumisella tarkoittaa ennenkaikkea myös "palauttamista alkuperäiseen tilaan".
Siis, Jumala nyt Jeesuksen ristin työn kautta tekee ihmisiä uuden liiton järjestyksen mukaan uudeksi, pelastaa heidät syntisestä tilasta, tehden heidät takaisin alkuperäisen tilan kaltaisiksi!

Ja kun tämän ennalleen asettamisen vaikuttimena on rakkaus, se myös pysyy, sillä ensin Jumala rakasti meitä saattaakseen meidät uudeksi ja me pysymme nyt uudistettuina Hänessä koska rakastamme Häntä!

Jos kompastumme, käymme itkien parannukseen ja tulemme ristin juurelle anteeksi pyytäen. Herra pesee silloin meidän jalat.

Se joka ei rakasta, ei käänny parannukseen, ei itse syntejään, ei pyydä anteeksi.

Pietari itki syntejään syvästi kieltäessään Herran kolmesti.
Hän katui, teki parannuksen ja sai armon.

Myös Pyhän Hengen tultua Pietari sai julkiset nuhteet Paavalilta jerusalemissa, kuten apostolien teot kertovat.

Hebrealaiskirje on kirjoitettu uskoville ja uudestisyntyneille kristityille, kirjoittaja kertoo sen kuvatessaan heidät osalliseksi taivaan voimasta ja Herrasta.
Silti kirjoittajan sydämellä oli suuri murhe siitä, että pysyvätkö he lujina suuren vainon alla, vainon joka ei ainoastaan riistänyt heitä itseään, vasn myös heidän perheitään ja läheisiään. Tämän tuskan alla oli suuri houkutus syntyperäisillä juutalaisilla mennä takaisin synagogan suojiin, jonka ehtona pli julkinen Jeesuksen kieltäminen. Tätä vastaa kirjoittaja kyynelsilmin taisteli.

Myös Jeesus itse kirjoitti 7 seurakunnalle kirjeensä, kehoitti ja nuhteli palaamaan heitä ensirakkauteen, hylkäämään kaikkinainen vääryys ja pysymään lujina.
On täysin Sanan vastaista väittää, että tässä nuhteiden saajat eivät olleet uudestisyntyneitä. Toki olivat, veljiä ja sisaria Herrassa, mutta eivät pyhitys tiellä vielä siellä mikä pyhityksen päämäärä on.
Sen tähden heitä tuli kasvattaa, ojentaa ja komentaa "jalkojen pesuun".
Nämä kirjeet soveltuvat meihin jokaiseen uskovasn, läpi historian.

Kun ihminen Sanan kautta, parannuksen tehden tulee uskomaan Jumalan Poikaan, syntyy hän uudesti ylhäältä ja tässä hetkestä alkaen hän on uusi luomus.
Ihminen on tämän uskonkautta luetun armon tähden vanhurskas, ei omalla vanhurskaudella luettu, vaan Jumalan.

Tästä hetkestä alkaa Kristus tie.
Se ei tarkoita "lihan ristiinnaulitsemista" uudelleen jokainen päivä, vaan tämä tapahtui jo tullessamme uskoon ja ottaessamme kasteen Hänen nimeensä.

Sen sijaan, jokainen päivä nyt uutena luomuksena meitä kutsutaan kantamaan ristimme. Se on, alistumista Jumalan tahtoon kaikessa.
Läpi uuden testamentin meitä uskovia apostolit kehoittavat, kannustavat ja ohjaavat kohti pyhää elämää kaikessa. Näet uskova on aluksi kuin pieni sylilapsi jota tulee rakkaudella kasvattaa Sanan väärentämättömällä maidolla kohti vahvaa ruokaa.
Tämä kasvu on pyhityselämä.

Katsos usko tulee ilmi teoissa. Sen tähden meitä jokaista kehoitetaan Sanassa kuolettamaan Hengellä lihamme teot. Me vaellamme lihassa koko maallisen majamme ajan, kuten Paavalikin sanoi, mutta me emme taistele lihan mukaan, vaan Hengen.

Kaiken tämän Kristuksessa kasvun ja vaeltamisen päämäärä on pyhitys ja sen päämäärä ja lopputulema on kirkastus ja pelastus täydellisenä Karitsan hääaterialle.
Sen tähden, joka loppuun asti kestää ja uskon säilyttää, pelastuu!

Ihminen joka lukee itsensä kaikkinensa täydelliseksi jo nyt, tässä ajassa, enkä puhu lahjavanhurskaudesta, vaan siitä, että kieltää riippuvansa lihassa ja kieltää syntiin kompastumisen mahdollisuuden, on tullut ihmiseksi joka ei tarkkaa enään askeliaan.
Näet uskovan tulee tarkata kaikessa askeliaan, jotta ei astu harhaan.
Joka kieltää harhaan astumisen mahdollisuudenkin on suuressa vaarassa astua harhaan.

Sen tähden, vaeltakaamme nöyrinä tämä maallisen majamme aika, pysykäämme kaikessa Kristuksessa. Pyrkikäämme pyhitykseen ja Hengellä kuolettakaamme lihan tahtoa. Toteuttakaamme Hänen tahtoaan kaikessa ja näin alistukaamme jokainen päivä ristimme kantamaan.

Tähän meidät on kutsuttu.
Joka loppuun asti kestää ja uskon säilyttää, pelastuu

158

209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et kai tarkoittanut,
      että kadotuksessa tulee olemaan
      uudestisyntymisessä Jumalan lapsiksi tulleita?

• Niko.

4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
        5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
        6 Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat. ( Joh. 15 )

• Niko. kirjoitti:

4 Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
        5 Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
        6 Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat. ( Joh. 15 )

Siis ymmärrät niin, että uudestisyntymisessä
        Jumalan lapsiksi tulleita hukkuu kadotukseen?

• Niko.

Hepr. 3:12
        Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta

Matt. 24:24
        Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.

Uudestisyntymässä ihminen oksastetaan Elämään, se on Kristukseen eli viinipuuhun. Elämä ei nyt ole näet heissä itsessään vaan se virtaa runkoa pitkin oksaan.
        Mitään voimaa ei maan päällä eikä taivassaa ole joka voisi nämä elämään oksastetut oksat karsia, ellei oksa itse luovu elämän antajasta. Sen tähden Herra sanoo omillensa, valituille, pysykää minussa!

Aivan samasta syystä hebrealaiskirjeen kirjoittaja kyynelsilmin vetosi Kristuksen omiin, uskoviin ja uudestisyntyneisiin veljiin ja sisariin, jotta yksikään heistä ei luopuisi.

Uskova näet voi luopua ja tehdä peruuttamattoman synnin.

Sen tähden koko apostolinen opetus on täynnä kehoitusta kestämään, kannustusta elämään Kristuksessa kaikessa, opetusta kasvuun Hänessa ja nuhteita palaamaan ensirakkauteen.

Sillä koko apostolien opetus uskoville kiteytyy nähdäkseni tähän;
        Joka loppuun asti kestää ja uskonsa säilyttää, pelastuu!

• Niko.
        Niko. kirjoitti:

Hepr. 3:12
        Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta

Matt. 24:24
        Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.

Uudestisyntymässä ihminen oksastetaan Elämään, se on Kristukseen eli viinipuuhun. Elämä ei nyt ole näet heissä itsessään vaan se virtaa runkoa pitkin oksaan.
        Mitään voimaa ei maan päällä eikä taivassaa ole joka voisi nämä elämään oksastetut oksat karsia, ellei oksa itse luovu elämän antajasta. Sen tähden Herra sanoo omillensa, valituille, pysykää minussa!

Aivan samasta syystä hebrealaiskirjeen kirjoittaja kyynelsilmin vetosi Kristuksen omiin, uskoviin ja uudestisyntyneisiin veljiin ja sisariin, jotta yksikään heistä ei luopuisi.

Uskova näet voi luopua ja tehdä peruuttamattoman synnin.

Sen tähden koko apostolinen opetus on täynnä kehoitusta kestämään, kannustusta elämään Kristuksessa kaikessa, opetusta kasvuun Hänessa ja nuhteita palaamaan ensirakkauteen.

Sillä koko apostolien opetus uskoville kiteytyy nähdäkseni tähän;

Tämä tulee ilmi myös Paavalin vaelluksessa, hän tarkkasi loppuun asti askeleitaan, pysyi nöyränä ja ymmärsi sen vaaran mikä luisumisessa takaisin vaani.
        Hän tiesi sen, että pelastus tulee täyteydessään todeksi silloin kun kestää loppuun asti uskonsa säilyttäen.
        Pietari kirjoittikin, että Kristus tuo palatessaa takaisin pelastuksen heille jotka Häntä odottavat!

Paavali pysyi nöränä juoksussaan loppuun asti. Hän jos kuka olisi oinut kiivailla varmuudestaan, mutta hänen rukouksensa pysyi loppuun asti nöyränä;

8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen
        9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
        10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
        11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista. (Fil)

• Kalamos avaa taas "kerran pelastettu, aina pelastettu" oppinsa.

Tuo häikäilemätön harhaoppi on päättäväisesti torjuttava.

>>Sillä koko apostolien opetus uskoville kiteytyy nähdäkseni tähän;

• kalamos kirjoitti:

Siis ymmärrät niin, että uudestisyntymisessä
        Jumalan lapsiksi tulleita hukkuu kadotukseen?

Etkö halua vastata edeltävään kysymykseen?

Onko kadotuksessa oleva Jeesuksen omia,
        jotka ovat tulleet Jeesuksen kanssa siihen suhteeseen,
        josta Jeesus sanoi:
        "Minä tunnen omani, ja Minun omani tuntevat Minut"
        Ja joista Hän edelleen sanoi:
        "He eivät ikinä huku"

• Semper.Fidelis kirjoitti:

Kalamos avaa taas "kerran pelastettu, aina pelastettu" oppinsa.

Tuo häikäilemätön harhaoppi on päättäväisesti torjuttava.

>>Sillä koko apostolien opetus uskoville kiteytyy nähdäkseni tähän;

En ole koskaan tehnyt avausta "kerran pelastettu, aina pelastettu".
        En edes suostu keskustelemaan tuollaisen otsikon alla.
        Koska tuollaista lausetta ei ole Raamatussa.
        Te Semper.Fidelis sen sijaan toistatte tuota hokemaa aika ajoin. En minä.
        Pankaa nyt Tekin pois tämä kaikki:
        viha, kiivastuminen, pahuus, pilkka ja häpeämätön puhe suustanne.
        Älkää puhuko valhetta toisista.
        Olettehan riisunut pois vanhan ihmisenne tekoineen
        ja pukeutunut uuteen ... vai oletteko?

• kalamoksen synti
        kalamos kirjoitti:

Kannataako tuollaista edes kysyä. On synti antaa ihmisen luulla pukeutuneensa uuteen, kun hedelmät ovat jo aivan mädät. Eikö kalamos näe hedelmän ja hedelmän eroa. Onko pahentuneimpia hedelmiä, mitä kaikkien yliopettajaksi pyrkivän semperin hedemät ovat?

• hankala vastaus
        kalamos kirjoitti:

no kerro sitten selvästi asia niin spelulointi loppuu siihen

mikä estää uudestisyntynyttä hyppäämästä pois peölastusveneestä ?

onko kysymys jotenkin hankala vai miten on.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Etkö halua vastata edeltävään kysymykseen?

Onko kadotuksessa oleva Jeesuksen omia,
        jotka ovat tulleet Jeesuksen kanssa siihen suhteeseen,
        josta Jeesus sanoi:
        "Minä tunnen omani, ja Minun omani tuntevat Minut"
        Ja joista Hän edelleen sanoi:
        "He eivät ikinä huku"

Uskon kautta uudestisyntyneitä, jotka luopuivat Elävästä Jumalasta, eivätkä pysyneet Hänessä loppuun asti. Kyllä, se vaara on todellakin olemassa.
        Juuri sen tähden Jeesus nimeomaan kohdisti varoituksen sanat hel-vetistä omillensa jotta he Jumalan pelossa vaeltaisivat maallisen majansa loppuun asti.
        Eivät peljäten niitä jotka lihan voivat tappaa vaan Häntä joka voi hukuttaa sielun ja ruumiin helv-ettiin.

Luulin kalamos, että tähän sinulle jo vastasin varsinkin Sanan kohdilla joita esille toin.

• Raamatussa on runsaasti opetusta ja varoituksia, joiden valossa ainakin minä ymmärrän, että uudestisyntynyt ihminen voi menettää pelastuksen ja taivasosuuden. Tuossa alempana joitakin kohtia on tuotu esille. Tämä vaatii sellaisen synnin tekemistä, jonka edestä ei enää ole uhria.

• vihollisentyötä
        Niko. kirjoitti:

Uskon kautta uudestisyntyneitä, jotka luopuivat Elävästä Jumalasta, eivätkä pysyneet Hänessä loppuun asti. Kyllä, se vaara on todellakin olemassa.
        Juuri sen tähden Jeesus nimeomaan kohdisti varoituksen sanat hel-vetistä omillensa jotta he Jumalan pelossa vaeltaisivat maallisen majansa loppuun asti.
        Eivät peljäten niitä jotka lihan voivat tappaa vaan Häntä joka voi hukuttaa sielun ja ruumiin helv-ettiin.

Luulin kalamos, että tähän sinulle jo vastasin varsinkin Sanan kohdilla joita esille toin.

"Kerran pelastettu aina pelastettu" on vaarallinen harhaoppi joka tekee ihmisen välinpitämättömäksi pyhityksestä ja evankelioinnista kuten on todettavissa kaikissa vanhoissa suurissa lapsikastekirkoissa, ja ilmeisesti tämä epäraamatullinen harhaoppi leviää laajalti nyt myös karismaattisissa uskovienkastetta harjoittavissa uskonsuunnissa ja liikkeissä maailmanlaajuisesti.

• Niko. kirjoitti:

Eli Jeesus ei sitten puhunutkaan totta kun sanoi omista lampaistaan:
        "He eivät ikinä huku"?

• jukka.finland kirjoitti:

Raamatussa on runsaasti opetusta ja varoituksia, joiden valossa ainakin minä ymmärrän, että uudestisyntynyt ihminen voi menettää pelastuksen ja taivasosuuden. Tuossa alempana joitakin kohtia on tuotu esille. Tämä vaatii sellaisen synnin tekemistä, jonka edestä ei enää ole uhria.

Viittaat hebrealaiskirjeen kohtaan, joka kuuluu näin:

"Sillä jos me tahallamme teemme syntiä,
        päästyämme totuuden tuntoon,
        niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus,
        joka on kuluttava vastustajat.
        Joka hylkää Mooseksen lain,
        sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
        kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan,
        joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren,
        jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!"

Tuossa kohden ei puhuta uudestisyntyneistä,
        vaan totuuden tuntoon päässeistä juutalaisista,
        jotka olivat saaneet kuulla ilosanoman Jeesuksesta,
        mutta olivat synagoogasta erottamisen uhan takia
        palaamassa takaisin Mooseksen uskoisiksi,
        ja tähän seremoniaan kuului tuo kauhistus, joka tuossa luetellaan.

• hankala vastaus kirjoitti:

no kerro sitten selvästi asia niin spelulointi loppuu siihen

mikä estää uudestisyntynyttä hyppäämästä pois peölastusveneestä ?

onko kysymys jotenkin hankala vai miten on.

Voihan lammas eksyä.
        Mutta Hyvä Paimen tulee perässä,
        ja vaikka katkaisee koiven, jos ei muu auta,
        ja sitten harteillaan kantaa takaisin Kotiin.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Eli Jeesus ei sitten puhunutkaan totta kun sanoi omista lampaistaan:
        "He eivät ikinä huku"?

Jos oksa pysyy puussa, jos he pysyvät Hänessä, kuten Hän itse sanoi; he eivät ikinä huku!

Koko ilmoitus kalamos, koko ilmoitus!

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Viittaat hebrealaiskirjeen kohtaan, joka kuuluu näin:

"Sillä jos me tahallamme teemme syntiä,
        päästyämme totuuden tuntoon,
        niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus,
        joka on kuluttava vastustajat.
        Joka hylkää Mooseksen lain,
        sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
        kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan,
        joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren,
        jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!"

Tuossa kohden ei puhuta uudestisyntyneistä,
        vaan totuuden tuntoon päässeistä juutalaisista,
        jotka olivat saaneet kuulla ilosanoman Jeesuksesta,
        mutta olivat synagoogasta erottamisen uhan takia
        palaamassa takaisin Mooseksen uskoisiksi,
        ja tähän seremoniaan kuului tuo kauhistus, joka tuossa luetellaan.

Ei kalamos.
        Hebrealaiskirje on kirjoitettu uudestisyntyneille juutalaistaustaisille kristityille, Herran omille, veljille ja sisarille.

He suuren vainon alla olivat suuresa vaarassa joutua kuoleman uhan ja perheen vainon vuoksi luopumiseen. Sillä osa heistä kaiken sen edessä pakeni keisari Neton kristittyihin kohdistettua valtaisaa vainoa takaisin synagogan suojiin, jonka ehtona oli julkinen Jeesuksen kieltäminen.
        Osa teki sen, että säilytti oman ja perheensä hengen.

Sitä kirjoittaja pyrki kyynelsilmin estämään!

• toisestakorvastaulos
        kalamos kirjoitti:

Älä välitä kalamos. Semperhän on valehdellut täällä yhdestä ja toisesta vaikka mitä. Häntä ei pidä kenenkään ottaa vakavasti.

• Niko. kirjoitti:

Ei kalamos.
        Hebrealaiskirje on kirjoitettu uudestisyntyneille juutalaistaustaisille kristityille, Herran omille, veljille ja sisarille.

He suuren vainon alla olivat suuresa vaarassa joutua kuoleman uhan ja perheen vainon vuoksi luopumiseen. Sillä osa heistä kaiken sen edessä pakeni keisari Neton kristittyihin kohdistettua valtaisaa vainoa takaisin synagogan suojiin, jonka ehtona oli julkinen Jeesuksen kieltäminen.
        Osa teki sen, että säilytti oman ja perheensä hengen.

Sitä kirjoittaja pyrki kyynelsilmin estämään!

Totuuden tuntoon pääsy ei ole sama asia kuin uudestisyntyminen.

Juutalaiset nimenomaan joutuivat tallaamaan Jumalan Pojan jalkoihinsa,
        jos mielivät takaisin synagoogaan.
        Ja tuon jälkeen, kun he olisivat Jeesuksen hyljänneet
        EI ENÄÄ OLISI OLLUT UHRIA heidän edestään,
        koska he olisivat sen ainoan Jumalan UhriKaritsan jo hyljänneet.
        He siis olisivat alkaneet Mooseksen uskoisina jälleen odottaa
        luvatun Messiaan tulemista, vaikka tiesivät Hänen jo tulleen
        ja kärsineen heidän edestään Uhrikuoleman.

• Niko. kirjoitti:

Jos oksa pysyy puussa, jos he pysyvät Hänessä, kuten Hän itse sanoi; he eivät ikinä huku!

Koko ilmoitus kalamos, koko ilmoitus!

Hän puhui omista lampaistaan sanoen:
        "He eivät ikinä huku".

Oksien hukkumisesta Hän ei puhunut mitään.

Eli kysymys kuuluu:

Puhuiko Jeesus totta, kun Hän sanoi
        omista lampaistaan eli niistä,
        jotka olivat tulleet Hänen kanssaan siihen suhteeseen,
        jossa Hän tuntee omansa ja Hänen omansa tuntevat Hänet:
        "He eivät ikinä huku"?

Tuossa ei ole mitään ehtolausetta "jos".

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Hän puhui omista lampaistaan sanoen:
        "He eivät ikinä huku".

Oksien hukkumisesta Hän ei puhunut mitään.

Eli kysymys kuuluu:

Puhuiko Jeesus totta, kun Hän sanoi
        omista lampaistaan eli niistä,
        jotka olivat tulleet Hänen kanssaan siihen suhteeseen,
        jossa Hän tuntee omansa ja Hänen omansa tuntevat Hänet:
        "He eivät ikinä huku"?

Tuossa ei ole mitään ehtolausetta "jos".

Ei kalamos kukaan voi olla Herran lammas olematta samalla myös viinipuun oksa.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Totuuden tuntoon pääsy ei ole sama asia kuin uudestisyntyminen.

Juutalaiset nimenomaan joutuivat tallaamaan Jumalan Pojan jalkoihinsa,
        jos mielivät takaisin synagoogaan.
        Ja tuon jälkeen, kun he olisivat Jeesuksen hyljänneet
        EI ENÄÄ OLISI OLLUT UHRIA heidän edestään,
        koska he olisivat sen ainoan Jumalan UhriKaritsan jo hyljänneet.
        He siis olisivat alkaneet Mooseksen uskoisina jälleen odottaa
        luvatun Messiaan tulemista, vaikka tiesivät Hänen jo tulleen
        ja kärsineen heidän edestään Uhrikuoleman.

Apostolit kutsuivat veljiksi ja sisariksi vain uudestisyntyneitä uskovia. Kuinka muutenkaan, sillä vain Herrassa on veljeys.

Hebrealaiskirjeen kirjoittaja mainitsee myös näin, jota ei voi sanoa kuin Herran omista, uudestisyntyneistä kristityistä;

4 Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet
        5 ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia,

Kuules kalamos, Pyhästä Hengestä ei voi tulla osalliseksi kukaan muu kuin uudestisyntynyt Herran oma!

• kalamos kirjoitti:

En kirjoittanut, että Te Kalamos olisitte tehnyt avauksen aiheesta "kerran pelastettu, aina pelastettu". Kirjoitin, että Te avasitte (=paljastitte, =toitte esiin, =osoititte omaksenne) jälleen kerran sen opinmuodon, joka tosiasiassa on suoraan ja nimenomaan eräs versio "kerran pelastettu, aina pelastettu" opista.

Miksi on niin vaikea myöntää, että tuo "once saved, always saved" sopiin kuin nenä päähän Teidän kirjoituksiinne ja kannanottoihinne?

Teidän tapanne suhtautua päivänselviin asiayhteyksiin muistuttaa ketkuilua, lukijoiden aliarvioimista, siis tietynlaista halveksimista.

Kunnioittavasti
        SF

• Niko. kirjoitti:

Ei kalamos kukaan voi olla Herran lammas olematta samalla myös viinipuun oksa.

Eli silloin luet näin Jeesuksen sanat:
        "Minä tunnen oksani ja minun oksani tuntevat minut".
        "He eivät ikinä huku".

Mutta ei Raamatussa noin lue.
        Lampaistaan Jeesus sanoi:
        "He eivät ikinä huku".

Mutta ei ole tarkoitus, että olemme vain Hänen jäljessään kulkevia lampaita,
        jotka vaeltavat niityltä toiselle ruuan perässä
        ja välillä virvoittavien vesien äärelle lepäämään.

Tarkoitus on, että me Hänen omansa kannamme myös hedelmää.
        Ja silloin Jeesus puhuu oksista.
        Ja kuivan tai muusta syystä hedelmättömän oksan,
        Jeesus voi karsia pois esimerkiksi jotain tautia koko puuhun tartuttamasta.

• Niko. kirjoitti:

Apostolit kutsuivat veljiksi ja sisariksi vain uudestisyntyneitä uskovia. Kuinka muutenkaan, sillä vain Herrassa on veljeys.

Hebrealaiskirjeen kirjoittaja mainitsee myös näin, jota ei voi sanoa kuin Herran omista, uudestisyntyneistä kristityistä;

4 Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet

Kuules kalamos, Pyhästä Hengestä ei voi tulla osalliseksi kukaan muu kuin uudestisyntynyt Herran oma!

Taivaallista lahjaa ovat maistaneet esimerkiksi kaikki ne,
        jotka ovat saaneet kokea Pyhän Hengen voiman kehossaan
        ja parantuneet Pyhän Hengen voimasta.

Mutta vaikka 10 spitaalista olisi parantunut Pyhän Hengen kosketuksen kautta,
        niin voi olla, että vain yksi näistä kääntyy ja tulee Jeesuksen omaksi.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Eli silloin luet näin Jeesuksen sanat:
        "Minä tunnen oksani ja minun oksani tuntevat minut".
        "He eivät ikinä huku".

Mutta ei Raamatussa noin lue.
        Lampaistaan Jeesus sanoi:
        "He eivät ikinä huku".

Mutta ei ole tarkoitus, että olemme vain Hänen jäljessään kulkevia lampaita,
        jotka vaeltavat niityltä toiselle ruuan perässä
        ja välillä virvoittavien vesien äärelle lepäämään.

Tarkoitus on, että me Hänen omansa kannamme myös hedelmää.
        Ja silloin Jeesus puhuu oksista.
        Ja kuivan tai muusta syystä hedelmättömän oksan,
        Jeesus voi karsia pois esimerkiksi jotain tautia koko puuhun tartuttamasta.

Voi kalamos...

Ymmärräthän sen, että Jeesus puhui omistaa monin eri tavoin, monin eri vertauksin ja monin eri kielikuvin... ymmärräthän tämän?!
        Ethän Sanaa voi noin vääntää tahi ymmärtää ja luulinkin, että ymmärsit täysin mitä sinulle kirjoitin, mutta näin ei ilmeisesti ollut.

Herra puhui omistaa, uskovista, Jumalan lapsista puhuen lampaina. Olet siinä aivan oikeassa. Tässä Hän puhui myös siitä, että nämä Hänen lampaat eivät huhu, mikään peto tahi maailman myllerrys ei voi lampaita laitumeltaan Herralta riistää.

Toisaalla Herra puhui itsestään ja omistaan myös viinipuu vertauksella.
        Hän sanoi, että Elämä on vain Hänessä ja vain pysymällä Hänessä, tosisessa viinipuussa, pysymme elämässä. Tässä Herra siis vuorostaan vertaa uskovia, Herran omia, Jumalan lapsia viinipuun oksiin!

Näin huomaamme, että Herra puhuu molemmissa vertauksissaan Kristuksen omista, uskovista, uudestisyntyneistä Jumalan lapsista eikä suinkaan kahdesta täysin eri ryhmästä joihin pätisi "eri säännöt".
        Mistään sellaisesta Herra ei puhu.

Sana on kalamos otettava ja uskottava kokonansa.
        Se mitä Herra sanoo, on tosi ja Sana ei kumoa ja ole itsensä kanssa ristiriidassa. Se mitä Herra sanoo Hänen omistaa viinipuu vertauksessa, lammasvertauksessa tahi vaikkapa kylväjä vertauksessa jossa kylväjä kylvi peltoon hyvää viljaa, mutta vihamiehet kylvivät lustetta... on kaikissa näissä vertauksissa kyse Herran omista, uskovista, valituista, pyhistä, uudestisyntyneistä Jumalan lapsista, opetuslapsista, jotka tuntevat paimenensa äänen.

Lampaat joita Hyvä paimen paimentaa, ovat juuri heitä, Herran omia.
        Oksat jotka viinipuussa ovat, ovat juuri heitä, Herran omia.
        Hyvä vilja jotkä pellossa vihollisen kylvämän lusteen seassa kasvavat, ovat juuri heitä, Herran omia.

Ei kalamos Sana ole itsensä kanssa ristiriidassa.

• Semper.Fidelis kirjoitti:

En kirjoittanut, että Te Kalamos olisitte tehnyt avauksen aiheesta "kerran pelastettu, aina pelastettu". Kirjoitin, että Te avasitte (=paljastitte, =toitte esiin, =osoititte omaksenne) jälleen kerran sen opinmuodon, joka tosiasiassa on suoraan ja nimenomaan eräs versio "kerran pelastettu, aina pelastettu" opista.

Miksi on niin vaikea myöntää, että tuo "once saved, always saved" sopiin kuin nenä päähän Teidän kirjoituksiinne ja kannanottoihinne?

Teidän tapanne suhtautua päivänselviin asiayhteyksiin muistuttaa ketkuilua, lukijoiden aliarvioimista, siis tietynlaista halveksimista.

Kunnioittavasti
        SF

Minä en ollenkaan keskustele opinmuodoista.
        Itse asiassa en edes helluntailaisuudesta.
        Minä keskustelen vain Raamatun ilmoituksesta.
        Raamattu on minulle Jumalan Sana.
        Ja olen niin tarkka Sanan suhteen,
        että en suostu käyttämään ilmaisuja, joita siellä ei ole.
        Esimerkiksi en käytä ilmaisuja:
        - kolmiyhteinen Jumala
        - hengellinen Israel
        - kerran pelastettu
        - aina pelastettu

Yhtä varmaa kuin on se,
        että yksikään lammas,
        - joka on tullut Jeesuksen kanssa siihen suhteeseen,
        jossa Jeesus tuntee hänet, ja hän Jeesuksen -
        ei ikinä huku,
        on se, että kuivan ja tautisen oksan hän voi karsia pois.

Erämaataipaleelle lähteneistä
        Joosuaa ja Kaaleppia lukuunottamatta
        kaikki oksat Moosesta myöten putosivat erämaan hiekkaan.

• Niko. kirjoitti:

Voi kalamos...

Ymmärräthän sen, että Jeesus puhui omistaa monin eri tavoin, monin eri vertauksin ja monin eri kielikuvin... ymmärräthän tämän?!
        Ethän Sanaa voi noin vääntää tahi ymmärtää ja luulinkin, että ymmärsit täysin mitä sinulle kirjoitin, mutta näin ei ilmeisesti ollut.

Herra puhui omistaa, uskovista, Jumalan lapsista puhuen lampaina. Olet siinä aivan oikeassa. Tässä Hän puhui myös siitä, että nämä Hänen lampaat eivät huhu, mikään peto tahi maailman myllerrys ei voi lampaita laitumeltaan Herralta riistää.

Toisaalla Herra puhui itsestään ja omistaan myös viinipuu vertauksella.
        Hän sanoi, että Elämä on vain Hänessä ja vain pysymällä Hänessä, tosisessa viinipuussa, pysymme elämässä. Tässä Herra siis vuorostaan vertaa uskovia, Herran omia, Jumalan lapsia viinipuun oksiin!

Näin huomaamme, että Herra puhuu molemmissa vertauksissaan Kristuksen omista, uskovista, uudestisyntyneistä Jumalan lapsista eikä suinkaan kahdesta täysin eri ryhmästä joihin pätisi "eri säännöt".
        Mistään sellaisesta Herra ei puhu.

Sana on kalamos otettava ja uskottava kokonansa.
        Se mitä Herra sanoo, on tosi ja Sana ei kumoa ja ole itsensä kanssa ristiriidassa. Se mitä Herra sanoo Hänen omistaa viinipuu vertauksessa, lammasvertauksessa tahi vaikkapa kylväjä vertauksessa jossa kylväjä kylvi peltoon hyvää viljaa, mutta vihamiehet kylvivät lustetta... on kaikissa näissä vertauksissa kyse Herran omista, uskovista, valituista, pyhistä, uudestisyntyneistä Jumalan lapsista, opetuslapsista, jotka tuntevat paimenensa äänen.

Lampaat joita Hyvä paimen paimentaa, ovat juuri heitä, Herran omia.
        Oksat jotka viinipuussa ovat, ovat juuri heitä, Herran omia.
        Hyvä vilja jotkä pellossa vihollisen kylvämän lusteen seassa kasvavat, ovat juuri heitä, Herran omia.

Ei kalamos Sana ole itsensä kanssa ristiriidassa.

Sitä samaa yritin sanoa,
        että ei Sana ole itsensä kanssa ristiriidassa.

Yhtä varmaa kuin on se,
        että yksikään lammas,
        ei ikinä huku,

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Taivaallista lahjaa ovat maistaneet esimerkiksi kaikki ne,
        jotka ovat saaneet kokea Pyhän Hengen voiman kehossaan
        ja parantuneet Pyhän Hengen voimasta.

Mutta vaikka 10 spitaalista olisi parantunut Pyhän Hengen kosketuksen kautta,
        niin voi olla, että vain yksi näistä kääntyy ja tulee Jeesuksen omaksi.

Hebrealaiskirjoittaja ei kirjoita sanaakaan sellaisesta, että kuulijat olisivat tulleet parannetuksi Hengen voimalla ja tämä olisi se ainokainen "kosketus" mitä he Hengestä ovat päässeet maistamaan.

Ei kalamos kirjoittaja sano mitään sellaista!

Kirjoittaja puhuu peruuttamattomasta synnistä, Pyhän Hengen pilkasta.
        Siitä, että on mahdotonta tehdä kääntymystä takaisin Kristuksen omaksi jos Hänen omanaan on julkisesti Herran kieltänyt ja Hänestä näin luopunut!

Tämän tähden kirjoittaja sanoo, että se on MAHDOTONTA.
        Sitä se todella on.

Nimittäin nämä joista kirjottaja näin kirjoittaa ovat tulleet OSALLISIKSI Pyhästä Hengestä.
        Ei Pyhästä Hengestä tulla osallisiksi niin, että koetaan sairauden paranta ihme omassa kehossaan tahi olemalla uskovien läheisyydessä tahi muutakaan sellaista, ei ja vielä kerran ei.
        Mitää sellaista kirjoittaja ei kirjoita eikä sano, saati tarkoita.

Luetaan vielä kerran, mitä kirjoittaja sanoo;

"4 Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut"
        Valistetut, siis he ovat saaneet silmävoidetta, ovat tulleet näkeviksi, ovat tulleet valon näkemään ja näin tuntemaan Totuuden. Tässä ei ole kyse mistään sellaisesta, että kuulijat olivat uskomattomia, mutta "kiinnostuneita" kuulemaan. Tässä on kyse heistä jotka ON valistetut.

"ja taivaallista lahjaa maistaneet"
        Taivaallista lahjaa maistaneet. Mikä kalamos on taivaallinen lahja ja kenelle se annetaan? Antaako Herra taivaallisen lahjan uskomattomille, heille jotka eivät Sanan todistuksen kautta vielä ole tulleet uskomaan Jumalan Poikaan?
        Ei anna.
        Moninaista hyvää Herra kyllä kaikille ihmisille kaikkialla antaa, mutta taivaallinen lahja tulee yksin USKON kautta Kristukseen. Se on pelastuksen lahja, lahjavanhurskauden lahja ja niiden armolahjojen täyteys joita Herra omillensa suo. Se on rakkauden ja ilon lahja.
        Tätä lahjaa pääsevät maistamaan vain Herran omat.

"Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet"
        Tässä kirjoittaja on täydellisen selvä, tekee sanansa kuulijoille vakuuttaviksi.
        Ihmiset jotka eivät ole Herran omia, jotka eivät vielä usko, voivat kyllä nähdä sen voiman Joka Herran omissa vaikuttaa ja heidän kauttansa, voivat nähdä ja jopa kokea parantumisen ihmeen, nähdä uskovissa armolahjat toiminnassa, mutta kirjoittaja ei kirjoita sanallakaan mistään sellaisesta.
        Hän sanoo; Pyhästä Hengestä OSALLISIKSI TULLEET.
        Pyhä Henki on Jumalan Henki, Jumala, ja Hänestä EI VOI TULLA osalliseksi muutakuin uskomalla Jumalan Poikaa, Jeesukseen Kristukseen.
        Vasta silloin Herran Henki tulee asumaan uudestisyntyneen ihmisen sydämeen ja hänet luetaan Jumalan lapseksi juuri sen tähden, että hän ON tullut Pyhästä Hengestä osalliseksi, siitä syntynyt.

"ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia"
        Kirjoittaja jatkaa sanoen; maistaneet Jumalan hyvää sanaa. Ei siis pelkästään kuulleet, eivät pelkästään mielenkiintoa tyydyttäen parveilleet uskovien yhteydessä, vaan todellakin, maistaneet!
        Sanaa maisetaan ja syödään ja halajataan ja sisäistetään niin että Sana sulautuu ihmiseen. Pelkkä Sanan kuuleminen ei riitä, se tulee syödä ja sisäistää. Katsos usko syntyy kuulemisesta, Kristuksen Sanan kautta heissä jotka OTTIVAT SANAN VASTAA. Siis, he jotka "sisäistivät ja söivät" ja vastaanottivat sen, heissä syntyi usko Jumalan Poikaan.

Kirjeen vastaanottajat olivat maistaneet Sanaa.
        Olivat osalliseksi tulleet Pyhästä Hengestä.
        Olivat maistaneet taivaallista lahjaa, eivät pelkästään nähneet, vaan maistaneet.
        Olivat maistaneet tulevan maailmanajan voimaa, eivät kuulleet ja nähneet, vaan Hengestä osallisina maistaneet.

Tällaiset ihmiset nyt JOS luopuvat Elävästä Jumalasta ovat tilanteessa jossa on kirjoittajan mukaan MAHDOTONTA tehdä enään kääntymykseen ja parannukseen.

Ihmiset jotka eivät usko, eivät ole Herran omia, eivät vielä ole tulleet Tien kulkijoiksi, ei heistä voida sanoa; "mahdotonta",
        Mutta peruuttamattoman synnin tekevät, Elävästä Jumalasta luopuvat ja julkisesti Herran kieltävät ovat tilanteessa, jossa hebrealaiskirjeen kirjoittajan mukaan ei ole enään paluuta.

Äärettömän vakava Sana jokaiselle Tien kulkijalle.
        Juuri tämän tähden koko Sana tuo uudestaan ja uudestaan ilmi varoituksensa siitä, että EMME kääntyisi pois, menisi takaisin mistään hinnasta, vaan kaikessa pysyisimme Hänessä.

Jeesus sanoi;
        "Pysykää minussa"

Mutta nyt Hänessä, kun meidän sydämemme on kiinnittynyt Häneen, katsemme on Hänessä ja Hänen puoleensa olemme kääntyneet ja Häntä avuksi kaikessa huutaneet, voimme olla turvallisin mielin, sillä Hän ei hylkää, eikä Hänen kädestään mikään voima ja valta voi meitä riistää, me olemme Hänen.
        Älkäämme siis sulkeko sydäntämme, kääntykö pois!

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Sitä samaa yritin sanoa,
        että ei Sana ole itsensä kanssa ristiriidassa.

Yhtä varmaa kuin on se,
        että yksikään lammas,
        ei ikinä huku,

He vaeltivat pilven alla ja pilven johdatuksessa, pelastettuina, mutta SILTI jäivät taipalleelle.

Mikä varoituksen sana ja nöyryyden paikka meille jokaiselle!
        Sen tähden Paavalikin loppuun asti pysyi nöyränä ja Jumalan pelossa.

• Niko.
        Niko. kirjoitti:

Hebrealaiskirjoittaja ei kirjoita sanaakaan sellaisesta, että kuulijat olisivat tulleet parannetuksi Hengen voimalla ja tämä olisi se ainokainen "kosketus" mitä he Hengestä ovat päässeet maistamaan.

Ei kalamos kirjoittaja sano mitään sellaista!

Kirjoittaja puhuu peruuttamattomasta synnistä, Pyhän Hengen pilkasta.
        Siitä, että on mahdotonta tehdä kääntymystä takaisin Kristuksen omaksi jos Hänen omanaan on julkisesti Herran kieltänyt ja Hänestä näin luopunut!

Tämän tähden kirjoittaja sanoo, että se on MAHDOTONTA.
        Sitä se todella on.

Nimittäin nämä joista kirjottaja näin kirjoittaa ovat tulleet OSALLISIKSI Pyhästä Hengestä.
        Ei Pyhästä Hengestä tulla osallisiksi niin, että koetaan sairauden paranta ihme omassa kehossaan tahi olemalla uskovien läheisyydessä tahi muutakaan sellaista, ei ja vielä kerran ei.
        Mitää sellaista kirjoittaja ei kirjoita eikä sano, saati tarkoita.

Luetaan vielä kerran, mitä kirjoittaja sanoo;

"4 Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut"
        Valistetut, siis he ovat saaneet silmävoidetta, ovat tulleet näkeviksi, ovat tulleet valon näkemään ja näin tuntemaan Totuuden. Tässä ei ole kyse mistään sellaisesta, että kuulijat olivat uskomattomia, mutta "kiinnostuneita" kuulemaan. Tässä on kyse heistä jotka ON valistetut.

"ja taivaallista lahjaa maistaneet"
        Taivaallista lahjaa maistaneet. Mikä kalamos on taivaallinen lahja ja kenelle se annetaan? Antaako Herra taivaallisen lahjan uskomattomille, heille jotka eivät Sanan todistuksen kautta vielä ole tulleet uskomaan Jumalan Poikaan?
        Ei anna.
        Moninaista hyvää Herra kyllä kaikille ihmisille kaikkialla antaa, mutta taivaallinen lahja tulee yksin USKON kautta Kristukseen. Se on pelastuksen lahja, lahjavanhurskauden lahja ja niiden armolahjojen täyteys joita Herra omillensa suo. Se on rakkauden ja ilon lahja.
        Tätä lahjaa pääsevät maistamaan vain Herran omat.

"Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet"
        Tässä kirjoittaja on täydellisen selvä, tekee sanansa kuulijoille vakuuttaviksi.
        Ihmiset jotka eivät ole Herran omia, jotka eivät vielä usko, voivat kyllä nähdä sen voiman Joka Herran omissa vaikuttaa ja heidän kauttansa, voivat nähdä ja jopa kokea parantumisen ihmeen, nähdä uskovissa armolahjat toiminnassa, mutta kirjoittaja ei kirjoita sanallakaan mistään sellaisesta.
        Hän sanoo; Pyhästä Hengestä OSALLISIKSI TULLEET.
        Pyhä Henki on Jumalan Henki, Jumala, ja Hänestä EI VOI TULLA osalliseksi muutakuin uskomalla Jumalan Poikaa, Jeesukseen Kristukseen.
        Vasta silloin Herran Henki tulee asumaan uudestisyntyneen ihmisen sydämeen ja hänet luetaan Jumalan lapseksi juuri sen tähden, että hän ON tullut Pyhästä Hengestä osalliseksi, siitä syntynyt.

"ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia"
        Kirjoittaja jatkaa sanoen; maistaneet Jumalan hyvää sanaa. Ei siis pelkästään kuulleet, eivät pelkästään mielenkiintoa tyydyttäen parveilleet uskovien yhteydessä, vaan todellakin, maistaneet!
        Sanaa maisetaan ja syödään ja halajataan ja sisäistetään niin että Sana sulautuu ihmiseen. Pelkkä Sanan kuuleminen ei riitä, se tulee syödä ja sisäistää. Katsos usko syntyy kuulemisesta, Kristuksen Sanan kautta heissä jotka OTTIVAT SANAN VASTAA. Siis, he jotka "sisäistivät ja söivät" ja vastaanottivat sen, heissä syntyi usko Jumalan Poikaan.

Kirjeen vastaanottajat olivat maistaneet Sanaa.
        Olivat osalliseksi tulleet Pyhästä Hengestä.
        Olivat maistaneet taivaallista lahjaa, eivät pelkästään nähneet, vaan maistaneet.
        Olivat maistaneet tulevan maailmanajan voimaa, eivät kuulleet ja nähneet, vaan Hengestä osallisina maistaneet.

Tällaiset ihmiset nyt JOS luopuvat Elävästä Jumalasta ovat tilanteessa jossa on kirjoittajan mukaan MAHDOTONTA tehdä enään kääntymykseen ja parannukseen.

Ihmiset jotka eivät usko, eivät ole Herran omia, eivät vielä ole tulleet Tien kulkijoiksi, ei heistä voida sanoa; "mahdotonta",
        Mutta peruuttamattoman synnin tekevät, Elävästä Jumalasta luopuvat ja julkisesti Herran kieltävät ovat tilanteessa, jossa hebrealaiskirjeen kirjoittajan mukaan ei ole enään paluuta.

Äärettömän vakava Sana jokaiselle Tien kulkijalle.
        Juuri tämän tähden koko Sana tuo uudestaan ja uudestaan ilmi varoituksensa siitä, että EMME kääntyisi pois, menisi takaisin mistään hinnasta, vaan kaikessa pysyisimme Hänessä.

Jeesus sanoi;
        "Pysykää minussa"

Mutta nyt Hänessä, kun meidän sydämemme on kiinnittynyt Häneen, katsemme on Hänessä ja Hänen puoleensa olemme kääntyneet ja Häntä avuksi kaikessa huutaneet, voimme olla turvallisin mielin, sillä Hän ei hylkää, eikä Hänen kädestään mikään voima ja valta voi meitä riistää, me olemme Hänen.
        Älkäämme siis sulkeko sydäntämme, kääntykö pois!

Tahdon vielä korostaa sitä, mitä apostolit läpi Uuden Testamentin tarkoittavat sillä, kun he kutsuvat alkuseurakunnan uskovia veljiksi ja sisariksi.

Veljeys tulee vain ja ainoastaan Kristuksessa.
        Tämä tarkoittaa sitä, että koska uskovat, uudestisyntyneet Kristuksen omat ovat Jumalan Hengestä syntyneet, ja yhden ja saman ruumiin jäseniä, ovat se SEN TÄHDEN veljiä.

Ei siis ole mahdollista, että apostolit olisivat tieten tahtoen kutsuneet veljiksi heitä, jotka eivät vielä olleet Kristuksen omia.

Veljeys on yksin Herrassa.

Näin huomaamme, että jokainen kerta kun Sanassa apostolit kutsuvat toisiaan tahi kuulijoitaan veljiksi, tarkoittaa he sitä, että kuulijat ovat uskovia, uudesti syntyneitä Herran omia ja ennen kaikkea sitä, että kirjoittaja JOKATAPAUKSESSA piti heitä Herran omina ja uskovina.

Koska hebrealaiskirjeen kirjoittaja toistuvasti kutsuu kuulijoita veljiksi, on päivän selvää, että kirjoittaja piti heitä uskovina, uudestisyntyneinä Kristuksen omina ja kohdensi Sanansa juuri siis USKOVILLE.

• Niko. kirjoitti:

Tahdon vielä korostaa sitä, mitä apostolit läpi Uuden Testamentin tarkoittavat sillä, kun he kutsuvat alkuseurakunnan uskovia veljiksi ja sisariksi.

Veljeys tulee vain ja ainoastaan Kristuksessa.
        Tämä tarkoittaa sitä, että koska uskovat, uudestisyntyneet Kristuksen omat ovat Jumalan Hengestä syntyneet, ja yhden ja saman ruumiin jäseniä, ovat se SEN TÄHDEN veljiä.

Ei siis ole mahdollista, että apostolit olisivat tieten tahtoen kutsuneet veljiksi heitä, jotka eivät vielä olleet Kristuksen omia.

Veljeys on yksin Herrassa.

Näin huomaamme, että jokainen kerta kun Sanassa apostolit kutsuvat toisiaan tahi kuulijoitaan veljiksi, tarkoittaa he sitä, että kuulijat ovat uskovia, uudesti syntyneitä Herran omia ja ennen kaikkea sitä, että kirjoittaja JOKATAPAUKSESSA piti heitä Herran omina ja uskovina.

Koska hebrealaiskirjeen kirjoittaja toistuvasti kutsuu kuulijoita veljiksi, on päivän selvää, että kirjoittaja piti heitä uskovina, uudestisyntyneinä Kristuksen omina ja kohdensi Sanansa juuri siis USKOVILLE.

Kirjaimellisesti kääntäen
        nämä ihmiset joista puhutaan,
        olivat saaneet "tietämyksen totuudesta".

Tämä on aivan eri asia kuin Jeesuksen tunteminen,
        siis se suhde Hänen kanssaan,
        jossa Hän tuntee omansa, ja Hänen omansa tuntevat Hänet.
        Ja näistä, jotka ovat tähän suhteeseen tulleet,
        Jeesus sanoi: "He eivät ikinä huku".

• Niko. kirjoitti:

He vaeltivat pilven alla ja pilven johdatuksessa, pelastettuina, mutta SILTI jäivät taipalleelle.

Mikä varoituksen sana ja nöyryyden paikka meille jokaiselle!
        Sen tähden Paavalikin loppuun asti pysyi nöyränä ja Jumalan pelossa.

Mutta ymmärräthän sen,
        etteivät nämä erämaan pudonneet ja kuivanneet oksat kadotettuja ole.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Mutta ymmärräthän sen,

Uskot todella niin, että yksikään erämaahan jäänyt, ei edes kultaisen vasikan tehneet, ei kukaan heistä ei tule viimeisellä tuomiolla hyljätyksi?

Nyt kaipaisin moiselle väitteelle perusteluja.

Apostolit nimenomaan käyttävät varoittavana ja painavana esimerkkinä heitä.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Luitko mitä sinulle edellä kirjoitin, et ainakaan kantaa niihin ottaanut.
        Tästä aiheesta olemme kirjoittaneet paljonkin ennen ja ainoa mitä minä voin, on tuoda esille se mitä Sana ilmoittaa.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

"Kuinka sitten ME voisimme välttää rangaistuksen, JOS EMME PIDÄ arvossa sitä suurta pelastusta, jota itse Herra ensimmäisenä julisti? Ne, jotka kuulivat hänen julistuksensa, ovat sen todistuksellaan vahvistaneet ja välittäneet meille" ( Hebr. 2 )

Herbealaiskirjeen kirjoittaja kirjoittaa, että jos Herran antamaa pelastusta nyt pelastettuna EI pidä siinä arvossa missä se kuuluu pitää, menettää saamansa pelastuksen. Käy siis niinkuin Herra itse kertoi, oksat hakataan pois ja poltetaan.

Kirjoittaja lukee tässä myös itsensä kuulijoidensa ohella siihen ryhmään joille tämän varoituksen sanan sanoo. Hän ei missään nimenssä pidä moista vaaraa mahdottomana, jonain sellaisena mitä ei koskaan edes voisi tapahtua yhdellekään, vaan todellisena.
        Jos tämä olisi mahdottomuus, ei hän koskaan tätä varoituksen sanaa olisi kirjoittanut uskoville veljille ja sisarille ja lukenut itseään tähän joukkoon.

Kalamos, sinä pidät sitä mahdottomuutena, mutta hebrealaiskirjeen kirjoittaja ei niin tehnyt, kuten Sana osoittaa.

Hebrealaiskirjeen kirjoittaja jatkaa;

"Sillä jos ME ehdollamme sitte SYNTIÄ TEEMME, kuin me olemme TOTUUDEN TUNTOON TULLEET, niin ei MEILLÄ ole enään yhtään uhria syntein edestä,
        Vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka vastahakoiset syövä on." ( Hebr. 10 )

Jälleen äärettömän vakava varoituksen sana.
        Kirjoittaja lukee jälleen itsensä tähän varoituksen saajien joukkoon, jossa tekee selväksi sen, että jos nyt Kristuksen omat, syntien armahduksen jälkeen jatkavat tieten tahtoen synnissä elämistä, on sillä äärettömän vakavat seuraukset.
        Kalamos, tämä Sana ei voi tarkoittaa sellaista ihmisryhmää, jotka ovat tulleet kuulemaan evankeliumia mutta eivät silti tulleet parannuksen kautta kääntyneeksi uskossa Herran omiksi, vaan jatkoivat syntielämää.

Tämä on mahdottomuus kahdestakin syystä.
        1. Kirjoittaja ei ikinä lukisi itseä ja kuulijoita ei uskovien joukkoon.
        2. Ei uskova joka ei heti evankeliumia vastaanota ei ole tehnyt vielä peruuttamatonta syntiä, sillä hän voi tulla kääntyneeksi Totuuteen vielä myöhemmin jos Jumala suo.

Näin ollen ajatus siitä, että tässä ei puhuttu uskovista, uudestisyntyneistä Kristuksen omista, ei mitenkään voi pitää paikkaansa.

Ja vielä lopuksi painotan;

"Sillä se on mahdotoin, että ne, jotka kerran valaistus ovat, ja sitä taivaallista lahjaa MAISTANEET, ja ovat Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet" ( Hebr. 6 )

Pyhästä Hengestä ei voi tulla osalliseksi, olematta Kristuksen oma, uskovainen.

Pietari kirjoittaa aivana samoin sanoin;

"Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,
        ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
        jos "olette MAISTANEET, että Herra on hyvä". ( Pietari )

Niin Pietari kuin Hebrealaiskirjeen kirjoittaja käyttävät uskovista täsmälleen samaa kielikuvaa, he ovat heitä jotka ovat Herran hyvyyttä MAISTANEET.
        Pietari saati hebrealaiskirjeen kirjoittaja ei edellä sanallakaan kirjoita "ei uskovista", ei sanallakaan ei uskovia evankelidakseen.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Mutta ymmärräthän sen,

Jumala on Sanassaan erimieltä väittämäsi kanssa;

"ja niin minä vihassani vannoin: "Ikinä he eivät pääse minun lepopaikkaani." ( Hebr. 3 )

• Niko. kirjoitti:

Uskot todella niin, että yksikään erämaahan jäänyt, ei edes kultaisen vasikan tehneet, ei kukaan heistä ei tule viimeisellä tuomiolla hyljätyksi?

Nyt kaipaisin moiselle väitteelle perusteluja.

Apostolit nimenomaan käyttävät varoittavana ja painavana esimerkkinä heitä.

No, mitä olet mieltä oksasta nimeltä Aaron.
        Kadotettu vai ei?

• Niko. kirjoitti:

Jumala on Sanassaan erimieltä väittämäsi kanssa;

"ja niin minä vihassani vannoin: "Ikinä he eivät pääse minun lepopaikkaani." ( Hebr. 3 )

Mutta et kai ajattele,
        että Moosesta myöten ovat myös kadotettuja,
        kun eivät luvattua lepoa saavuttaneet.

• Niko. kirjoitti:

Luitko mitä sinulle edellä kirjoitin, et ainakaan kantaa niihin ottaanut.
        Tästä aiheesta olemme kirjoittaneet paljonkin ennen ja ainoa mitä minä voin, on tuoda esille se mitä Sana ilmoittaa.

Luin. Mutta yritän välttää pitkiä kirjoitelmia
        ja kiinnittää huomion asian ytimeen.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

No, mitä olet mieltä oksasta nimeltä Aaron.
        Kadotettu vai ei?

Miksi minulta moista kysyt, eihän tuomio ole ihmisen?
        Sen sijaan ihmisen vastuu on kertoa se, mitä Herra Sanassaan ilmoittaa.

Mutta jos minun ajatuksen pohdintoja kaipaat tähän kuulla, niin en usko, että Mooses tahi Aaron olisivat hyljättävien joukossa. Mutta en myöskään rohkene väittää, että jokainen erämaahan jäänyt kerran taivaankirkkaudessa olisi.

Jos olisi, mikä varoituksen sana se meille olisi, niinkuin apostolit sanoivat?

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Luin. Mutta yritän välttää pitkiä kirjoitelmia
        ja kiinnittää huomion asian ytimeen.

Kirjoitin nimenomaan tehden sen asian ytimen selväksi, jotta näkisit sen koko punaisen langan mitä varten koko hebrealaiskirje on kirjoitettu.

• Niko. kirjoitti:

Kirjoitin nimenomaan tehden sen asian ytimen selväksi, jotta näkisit sen koko punaisen langan mitä varten koko hebrealaiskirje on kirjoitettu.

Niin ... kirje HEBREALAISILLE!

• Niko. kirjoitti:

Miksi minulta moista kysyt, eihän tuomio ole ihmisen?
        Sen sijaan ihmisen vastuu on kertoa se, mitä Herra Sanassaan ilmoittaa.

Mutta jos minun ajatuksen pohdintoja kaipaat tähän kuulla, niin en usko, että Mooses tahi Aaron olisivat hyljättävien joukossa. Mutta en myöskään rohkene väittää, että jokainen erämaahan jäänyt kerran taivaankirkkaudessa olisi.

Jos olisi, mikä varoituksen sana se meille olisi, niinkuin apostolit sanoivat?

Se, että Moosesta ja Aaronia myöten
        ainoastaan Joosuaa ja Kaaleppia lukuunottamatta
        kaikki Egyptistä lähteneet putosivat erämaataipaleelle,
        eivätkä luvattua saavuttaneet,
        osoittaa, että ei ole kuitenkaan kysymys kadotetuista sieluista.

• Niko. kirjoitti:

"Kuinka sitten ME voisimme välttää rangaistuksen, JOS EMME PIDÄ arvossa sitä suurta pelastusta, jota itse Herra ensimmäisenä julisti? Ne, jotka kuulivat hänen julistuksensa, ovat sen todistuksellaan vahvistaneet ja välittäneet meille" ( Hebr. 2 )

Herbealaiskirjeen kirjoittaja kirjoittaa, että jos Herran antamaa pelastusta nyt pelastettuna EI pidä siinä arvossa missä se kuuluu pitää, menettää saamansa pelastuksen. Käy siis niinkuin Herra itse kertoi, oksat hakataan pois ja poltetaan.

Kirjoittaja lukee tässä myös itsensä kuulijoidensa ohella siihen ryhmään joille tämän varoituksen sanan sanoo. Hän ei missään nimenssä pidä moista vaaraa mahdottomana, jonain sellaisena mitä ei koskaan edes voisi tapahtua yhdellekään, vaan todellisena.
        Jos tämä olisi mahdottomuus, ei hän koskaan tätä varoituksen sanaa olisi kirjoittanut uskoville veljille ja sisarille ja lukenut itseään tähän joukkoon.

Kalamos, sinä pidät sitä mahdottomuutena, mutta hebrealaiskirjeen kirjoittaja ei niin tehnyt, kuten Sana osoittaa.

Hebrealaiskirjeen kirjoittaja jatkaa;

"Sillä jos ME ehdollamme sitte SYNTIÄ TEEMME, kuin me olemme TOTUUDEN TUNTOON TULLEET, niin ei MEILLÄ ole enään yhtään uhria syntein edestä,
        Vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka vastahakoiset syövä on." ( Hebr. 10 )

Jälleen äärettömän vakava varoituksen sana.
        Kirjoittaja lukee jälleen itsensä tähän varoituksen saajien joukkoon, jossa tekee selväksi sen, että jos nyt Kristuksen omat, syntien armahduksen jälkeen jatkavat tieten tahtoen synnissä elämistä, on sillä äärettömän vakavat seuraukset.
        Kalamos, tämä Sana ei voi tarkoittaa sellaista ihmisryhmää, jotka ovat tulleet kuulemaan evankeliumia mutta eivät silti tulleet parannuksen kautta kääntyneeksi uskossa Herran omiksi, vaan jatkoivat syntielämää.

Tämä on mahdottomuus kahdestakin syystä.
        1. Kirjoittaja ei ikinä lukisi itseä ja kuulijoita ei uskovien joukkoon.
        2. Ei uskova joka ei heti evankeliumia vastaanota ei ole tehnyt vielä peruuttamatonta syntiä, sillä hän voi tulla kääntyneeksi Totuuteen vielä myöhemmin jos Jumala suo.

Näin ollen ajatus siitä, että tässä ei puhuttu uskovista, uudestisyntyneistä Kristuksen omista, ei mitenkään voi pitää paikkaansa.

Ja vielä lopuksi painotan;

"Sillä se on mahdotoin, että ne, jotka kerran valaistus ovat, ja sitä taivaallista lahjaa MAISTANEET, ja ovat Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet" ( Hebr. 6 )

Pyhästä Hengestä ei voi tulla osalliseksi, olematta Kristuksen oma, uskovainen.

Pietari kirjoittaa aivana samoin sanoin;

"Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,
        ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
        jos "olette MAISTANEET, että Herra on hyvä". ( Pietari )

Niin Pietari kuin Hebrealaiskirjeen kirjoittaja käyttävät uskovista täsmälleen samaa kielikuvaa, he ovat heitä jotka ovat Herran hyvyyttä MAISTANEET.
        Pietari saati hebrealaiskirjeen kirjoittaja ei edellä sanallakaan kirjoita "ei uskovista", ei sanallakaan ei uskovia evankelidakseen.

> niin ei MEILLÄ ole enään yhtään uhria syntein edestä <

Siis, jos kiellämme Jeesuksen, niin ei ole enää muuta uhria.
        Juuri tästä on kysymys.
        Siis ei ole kysymys Uhrin riittävyydestä,
        vaan siitä, ettei ole muuta uhria.

Mutta jos otamme Hänet vastaan,
        niin me synnymme uudesti ylhäältä/Hengestä,
        emmekä ikinä huku.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Se, että Moosesta ja Aaronia myöten
        ainoastaan Joosuaa ja Kaaleppia lukuunottamatta
        kaikki Egyptistä lähteneet putosivat erämaataipaleelle,
        eivätkä luvattua saavuttaneet,
        osoittaa, että ei ole kuitenkaan kysymys kadotetuista sieluista.

Kalamos, se jos jokin tulisi olla vakavan Sanan paikka jokaiselle kristitylle.
        Niin harva lepoon todella pääsi.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

> niin ei MEILLÄ ole enään yhtään uhria syntein edestä <

Siis, jos kiellämme Jeesuksen, niin ei ole enää muuta uhria.
        Juuri tästä on kysymys.
        Siis ei ole kysymys Uhrin riittävyydestä,
        vaan siitä, ettei ole muuta uhria.

Mutta jos otamme Hänet vastaan,
        niin me synnymme uudesti ylhäältä/Hengestä,
        emmekä ikinä huku.

Sinä et siis vaella siinä pelossa mihin Herran apostolinsa lähetti?

"Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin."

Kalamos veljeni, nöyrän kristityn vaellus kulkee Herran pelossa.
        Herran pelko ei ole rakkauden vastakohta, vaan viisauden alku.
        Ihminen joka ei koskaan edes pidä mahdollisuutena sitä, että luopuminen on millään tavoin mahdollista, on suuressa vaarassa astua harhaan.

Sinun ja minun ymmärryksessä Sanan todistuksen edessä on se ratkaiseva ero;
        Minä uskon siihen että joka loppuun asti kestää ja uskon säilyttää; pelastuu.
        Mutta ilmeisesti sinä näet niin, että kuka ikinä tielle edes astui, sen aloitti on jo varmuudella maaliin päässyt.

Minä pelkään erämaata, sen esimerkki hebrealaisten historiassa on hyvin hyvin suuri. Ei Jeesus turhaan opetuslapsilleen helve-tistä puhunut ja siitä varoittanut.
        Omillensa kalamos Hän siitä puhui.
        Olen varma, että Herra koki aiheen niin raskaana ja tärkeänä, että se täytyi kuulla suoraan Hänen suustansa. Niin vavisuttava se sana on.

Sen edessä tahdon olla jokainen päivä nöyrä. Tarkata askeleitani.

Voi minua jos turvaisin vain siihen päivään jolloin uskonratkaisun tein....
        Se ei minua pelasta, vaan varmuuden ja vakuuden Jumalan Sanan mukaan tuo yksin se, mitä minun henkeni tässä ja nyt todistaa yhdessä Hänen Henkensä kanssa!

Hebrealaiskirjeen vakava sanoma synnyttää ja saa aikaan ennenkaikkea uskonsa ja vaelluksensa vakavasti ottavia kristittyjä. Heitä jotka tarkkaavat askeleitaan ja vaeltavat maallisen taipaleensa Jumalan pelossa, nöyrinä.

Toivoisin, että hiljentyisit hebrealaiskirjeen edessä ja kenties lukisit uudestaan, mitä sinulle tässä ketjussa kirjoitin. Kenties sitten uskoisit sen Sanan todistuksen, että kerran pelastettu, aina pelastettu oppi on suuri harha.

Herra siunatkoon sinua ja Sanaansa sinulle avatkoon ja viisauttaan antakoon kuten Salomonille, hänen sitä pyytäessään.
        Hyvää vkloppua sinulle, veljeni kalamos!

• Niko. kirjoitti:

Kalamos, se jos jokin tulisi olla vakavan Sanan paikka jokaiselle kristitylle.
        Niin harva lepoon todella pääsi.

Epäuskon tähden moni ei pääse tuohon lepoon.
        Moni vaeltaa erämaasa
        tai sanottaisiinko suomalaisittain rämpii suossa
        kuolemaansa saakka.
        Mutta näin ei tarvitsisi olla.

Epäuskon tähden emme pääse tuohon lepoon.
        Mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo Häneen,
        joka vanhurskauttaa jumalattoman,
        sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi.

• Niko. kirjoitti:

Sinä et siis vaella siinä pelossa mihin Herran apostolinsa lähetti?

"Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin."

Kalamos veljeni, nöyrän kristityn vaellus kulkee Herran pelossa.
        Herran pelko ei ole rakkauden vastakohta, vaan viisauden alku.
        Ihminen joka ei koskaan edes pidä mahdollisuutena sitä, että luopuminen on millään tavoin mahdollista, on suuressa vaarassa astua harhaan.

Sinun ja minun ymmärryksessä Sanan todistuksen edessä on se ratkaiseva ero;
        Minä uskon siihen että joka loppuun asti kestää ja uskon säilyttää; pelastuu.
        Mutta ilmeisesti sinä näet niin, että kuka ikinä tielle edes astui, sen aloitti on jo varmuudella maaliin päässyt.

Minä pelkään erämaata, sen esimerkki hebrealaisten historiassa on hyvin hyvin suuri. Ei Jeesus turhaan opetuslapsilleen helve-tistä puhunut ja siitä varoittanut.
        Omillensa kalamos Hän siitä puhui.
        Olen varma, että Herra koki aiheen niin raskaana ja tärkeänä, että se täytyi kuulla suoraan Hänen suustansa. Niin vavisuttava se sana on.

Sen edessä tahdon olla jokainen päivä nöyrä. Tarkata askeleitani.

Voi minua jos turvaisin vain siihen päivään jolloin uskonratkaisun tein....
        Se ei minua pelasta, vaan varmuuden ja vakuuden Jumalan Sanan mukaan tuo yksin se, mitä minun henkeni tässä ja nyt todistaa yhdessä Hänen Henkensä kanssa!

Hebrealaiskirjeen vakava sanoma synnyttää ja saa aikaan ennenkaikkea uskonsa ja vaelluksensa vakavasti ottavia kristittyjä. Heitä jotka tarkkaavat askeleitaan ja vaeltavat maallisen taipaleensa Jumalan pelossa, nöyrinä.

Toivoisin, että hiljentyisit hebrealaiskirjeen edessä ja kenties lukisit uudestaan, mitä sinulle tässä ketjussa kirjoitin. Kenties sitten uskoisit sen Sanan todistuksen, että kerran pelastettu, aina pelastettu oppi on suuri harha.

Herra siunatkoon sinua ja Sanaansa sinulle avatkoon ja viisauttaan antakoon kuten Salomonille, hänen sitä pyytäessään.
        Hyvää vkloppua sinulle, veljeni kalamos!

28. "Älkää pelätkö niitä,
        jotka tappavat ruumiin
        mutta eivät voi tappaa sielua.
        Pelätkää ennemmin häntä,
        joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.
        29. Eikö kahta varpusta myydä yhdellä kuparilantilla?
        Kuitenkaan yksikään varpusista ei putoa maahan
        teidän Isänne sallimatta.
        30. Onpa kaikki päänne hiuksetkin laskettu.
        31. Älkää siis pelätkö.
        Te olette arvokkaampia kuin paljot varpuset.
        32. Sen tähden jokaisen,
        joka tunnustaa minut ihmisten edessä,
        minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
        33. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä,
        sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa."

Ja nyt sinä siis annoit ymmärtää,
        että minä kuuluisin siihen joukkoon,
        joka pelkää ihmisiä ja vainoja,
        että en uskalla tunnustaa Jeesusta ihmisten edessä?!?!?!?!

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

28. "Älkää pelätkö niitä,
        jotka tappavat ruumiin
        Pelätkää ennemmin häntä,
        joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.
        29. Eikö kahta varpusta myydä yhdellä kuparilantilla?
        Kuitenkaan yksikään varpusista ei putoa maahan
        teidän Isänne sallimatta.
        30. Onpa kaikki päänne hiuksetkin laskettu.
        31. Älkää siis pelätkö.
        Te olette arvokkaampia kuin paljot varpuset.
        32. Sen tähden jokaisen,
        joka tunnustaa minut ihmisten edessä,
        minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa.
        33. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä,
        sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa."

Ja nyt sinä siis annoit ymmärtää,
        että minä kuuluisin siihen joukkoon,
        joka pelkää ihmisiä ja vainoja,
        että en uskalla tunnustaa Jeesusta ihmisten edessä?!?!?!?!

Höpsis kalamos.
        Herra tahtoi muistuttaa omiaan siitä, että he kulkevat aina Herran pelossa, muistavat sen vaaran mikä takana vaanii, jotta he eivät tulisi veltoiksi, vaan muistaisivat kaikessa tarkata askeleitaan ja pysyisivät Hänessä.

Tämä Herran sana omillensa todistaa jälleen siitä, että kerran pelastettu ei ole aona pelastettu ellei hän kestä loppuun asti uskoaan säilyttäen.

Tästä kalamos on kyse.

• Niko.
        Niko. kirjoitti:

Höpsis kalamos.
        Herra tahtoi muistuttaa omiaan siitä, että he kulkevat aina Herran pelossa, muistavat sen vaaran mikä takana vaanii, jotta he eivät tulisi veltoiksi, vaan muistaisivat kaikessa tarkata askeleitaan ja pysyisivät Hänessä.

Tämä Herran sana omillensa todistaa jälleen siitä, että kerran pelastettu ei ole aona pelastettu ellei hän kestä loppuun asti uskoaan säilyttäen.

Tästä kalamos on kyse.

Jatkan vielä;

Tällä nimenomaan tahdoin osoittaa, että oppisi jonka mukaan pelastusta ei koskaan voi menettää, ei Sanan mukaan pidä paikkaansa.

• Niko. kirjoitti:

Jatkan vielä;

Tällä nimenomaan tahdoin osoittaa, että oppisi jonka mukaan pelastusta ei koskaan voi menettää, ei Sanan mukaan pidä paikkaansa.

Siis oletko todellakin sitä mieltä,
        että minä en kuulu tuohon joukkoon:
        "Sen tähden jokaisen,
        joka tunnustaa Minut ihmisten edessä,
        Minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa."

Ja siis sitä mieltä, että kuulunkin joukkoon,
        joka mainitaan seuraavassa jakeessa:
        "Mutta joka kieltää Minut ihmisten edessä,
        sen Minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa."

Ja siis pelkään ihmisiä enemmän kuin Jumalaa,
        niinkuin näiden vaihtoehtojen edellä johdantona sanotaan:
        ""Älkää pelätkö niitä,
        jotka tappavat ruumiin
        Pelätkää ennemmin häntä,
        joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin."

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Niin ... kirje HEBREALAISILLE!

Otsikko on lisätty jälkeen päin. Kirjoittaja ei kirjettään niin otsikoinut.
        Ja vaikka olisikin, ei kirje ole kirjoitettu juutalaisia evankelioimaan.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Siis oletko todellakin sitä mieltä,
        että minä en kuulu tuohon joukkoon:
        "Sen tähden jokaisen,
        joka tunnustaa Minut ihmisten edessä,
        Minäkin tunnustan Isäni edessä, joka on taivaissa."

Ja siis sitä mieltä, että kuulunkin joukkoon,
        joka mainitaan seuraavassa jakeessa:
        "Mutta joka kieltää Minut ihmisten edessä,
        sen Minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa."

Ja siis pelkään ihmisiä enemmän kuin Jumalaa,
        niinkuin näiden vaihtoehtojen edellä johdantona sanotaan:
        ""Älkää pelätkö niitä,
        jotka tappavat ruumiin
        Pelätkää ennemmin häntä,
        joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin."

En minä kalamos mitään sellaista ole väittänyt, joten pysytäänhän aiheessa eikä jatkuvasti vaihdeta fokusta!?

Sinä kiivailet opin puolesta jossa uskoontullut ei koskaan voi uskoaan menettää ja siitä luopua. Sellaista oppia minä pyrin ravistelemasn ja sen tähden pyrin sinun näkemystäsi avaamaan tällä Herran Sanalla;

Matt. 10:28

Ymmärrätkö kalamos!
        Nämä Sanat Herra sanoi omillensa, uskoville, omille opetslapsilleen!
        Peljätkää Häntä joka VOI hukuttaa....

Sen tähden koska tunnut opettavan, että uskova ei koskaan voi hukkua, kysyinkin sinulta, että eikö tämä Herran Sana osu sinuun!?

• Niko. kirjoitti:

Otsikko on lisätty jälkeen päin. Kirjoittaja ei kirjettään niin otsikoinut.
        Ja vaikka olisikin, ei kirje ole kirjoitettu juutalaisia evankelioimaan.

Hebrealaiskirje ei ole mikään evankelioimiskirje.
        Se on rohkaisun kirje, Kehoituksen Sana (13:22).
        Sen vastaanottajalta edellytetään erittäin tarkkaa
        juutalaisten lain yksityiskohtien tuntemista.
        Ilman syvällistä tietämystä Vanhan Testamentin sisällöstä,
        kirje on lukijalle kuvaannollisesti sanoen hepreaa.
        (Se on toki kirjoitettu UT:n parhaimmalla kreikan kielellä).
        Se on siis kirjoitettu juutalaisille,
        mutta ei Juudeassa oleville.
        Kirjeen sisältö antaa ymmärtää, että
        se on kirjoitettu Rooman palon jälkeen
        eli kristittyjen kovien vainojen aikaan,
        ja toisaalta jo lähellä sitä aikaa,
        kun temppeli hävitettiin.
        He olivat siis tulleet valistetuksi Kristuksen Sanalla.
        Mutta jotkut heistä olivat edelleen kahden vaiheilla.
        Nyt oli viimeinen hetki tehdä ratkaisu.
        Palaaminen juutalaisuuteen oli yksi ratkaisu.
        Mutta väärä. Sillä uutta Uhria ei enää tulisi.
        Jumalan Karitsa oli jo teurastettu.
        Hän on ainoa, joka koskaan voi meidät pelastaa.

• Niko. kirjoitti:

En minä kalamos mitään sellaista ole väittänyt, joten pysytäänhän aiheessa eikä jatkuvasti vaihdeta fokusta!?

Sinä kiivailet opin puolesta jossa uskoontullut ei koskaan voi uskoaan menettää ja siitä luopua. Sellaista oppia minä pyrin ravistelemasn ja sen tähden pyrin sinun näkemystäsi avaamaan tällä Herran Sanalla;

Matt. 10:28

Ymmärrätkö kalamos!
        Nämä Sanat Herra sanoi omillensa, uskoville, omille opetslapsilleen!
        Peljätkää Häntä joka VOI hukuttaa....

Sen tähden koska tunnut opettavan, että uskova ei koskaan voi hukkua, kysyinkin sinulta, että eikö tämä Herran Sana osu sinuun!?

Ei Jumala omia lapsiaan hukuta helvettiin.
        Jumalan lapseksi ei kukaan voi tulla muutoin
        kuin ottamalla vastaan Jeesus Kristus,
        jolloin me synnymme Jumalan lapsiksi.
        Näistä Jeesus sanoi:
        "He eivät ikinä huku.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Ei Jumala omia lapsiaan hukuta helvettiin.
        Jumalan lapseksi ei kukaan voi tulla muutoin
        kuin ottamalla vastaan Jeesus Kristus,
        jolloin me synnymme Jumalan lapsiksi.
        Näistä Jeesus sanoi:
        "He eivät ikinä huku.

"Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden.Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan. Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus. Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu"
        Matt 24:9-13

Hebr 6:
        " 1 Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,
        2 oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.
        3 Ja niin me tahdomme tehdä, jos vain Jumala sallii.
        6 ja sitten ovat luopuneet-taas uudistaa parannukseen, he kun jälleen itsellensä ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häntä julki häpäisevät."

"Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä. Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat." Joh 15:5,6

• Niko. kirjoitti:

"Silloin teidät annetaan vaivaan, ja teitä tapetaan, ja te joudutte kaikkien kansojen vihattaviksi minun nimeni tähden.Ja silloin monet lankeavat pois, ja he antavat toisensa alttiiksi ja vihaavat toinen toistaan. Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta.Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus. Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu"
        Matt 24:9-13

Hebr 6:
        " 1 Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,
        2 oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.
        3 Ja niin me tahdomme tehdä, jos vain Jumala sallii.
        6 ja sitten ovat luopuneet-taas uudistaa parannukseen, he kun jälleen itsellensä ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häntä julki häpäisevät."

"Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä. Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat." Joh 15:5,6

No niin. Tuossa oli kolme väkevää Sanan kohtaa.

Sana
        1. Israelille
        2. Kahdenvaiheilla oliville juutalaisille
        3. Jeesuksen omille
        joista kaikista olemme aiemminkin keskustelleet.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Epäuskon tähden moni ei pääse tuohon lepoon.
        Moni vaeltaa erämaasa
        tai sanottaisiinko suomalaisittain rämpii suossa
        kuolemaansa saakka.
        Mutta näin ei tarvitsisi olla.

Epäuskon tähden emme pääse tuohon lepoon.
        Mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo Häneen,
        joka vanhurskauttaa jumalattoman,
        sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi.

Niin, joka ei kestä loppuun asti ja uskoaan säilytä, jää erämaahan vaikka Herran vapauttamana Tiellä aloitti, Pilven johdatuksessa ja ihmeitä todistaen kulki.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

No niin. Tuossa oli kolme väkevää Sanan kohtaa.

Sana
        1. Israelille
        2. Kahdenvaiheilla oliville juutalaisille
        3. Jeesuksen omille
        joista kaikista olemme aiemminkin keskustelleet.

Jokainen lainaamani kohta on kirjoitettu Kristuksen omille, opetuslapsille, uskoville.

Mutta eniten hämmästelen sitä, että viimeisen jakeen tunnustat kyllä Jeesuksen omille olleen kirjoitetun mutta silti et tahdo uskoa tämän olevan mahdollista;

"Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat."

• Niko. kirjoitti:

Niin, joka ei kestä loppuun asti ja uskoaan säilytä, jää erämaahan vaikka Herran vapauttamana Tiellä aloitti, Pilven johdatuksessa ja ihmeitä todistaen kulki.

Niin.
        Ja näin kävi Joosuaa ja Kaaleppia lukuunottamatta
        kaikille liikkeelle lähteneille Moosesta myöten.

• Niko. kirjoitti:

Jokainen lainaamani kohta on kirjoitettu Kristuksen omille, opetuslapsille, uskoville.

Mutta eniten hämmästelen sitä, että viimeisen jakeen tunnustat kyllä Jeesuksen omille olleen kirjoitetun mutta silti et tahdo uskoa tämän olevan mahdollista;

"Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat."

Ensimmäisen Sanankohdan taustalla
        on viimeinen jae luvussa 23,
        joka johdattaa tuohon puheeseen.
        Ja tuo jae kuuluu näin:
        "Sillä minä sanon teille:
        tästä lähtien te ette näe minua ennen kuin sanotte:
        'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä!'"

Toisen Sanankohdan taustalla
        on nimenomaan se, että juutalaiset epäröivät
        lopullista ratkaisua Jeesuksen puoleen.

Kolmannen osalta vasta on kysymys joukosta,
        jonka identifioit. Mutta me ymmärrämme
        aivan eri tavoin sen,
        mitä oksan karsiminen puusta
        ja tuleen heittäminen tarkoittaa.
        Sinä ymmärrät sen tavalla,
        joka tekee Jeesuksesta valehtelijan,
        kun Hän sanoi omista lampaistaan:
        "He eivät ikinä huku".

Ymmärräthän, että jos joku Hyvän Paimenen lampaista hukkuu,
        niin silloin Paimen on vastuussa asiasta.
        Mutta näin ei tapahdu.
        Hän ei hukkaa ainoatakaan omaa lammastaan.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Ensimmäisen Sanankohdan taustalla
        on viimeinen jae luvussa 23,
        joka johdattaa tuohon puheeseen.
        Ja tuo jae kuuluu näin:
        "Sillä minä sanon teille:
        tästä lähtien te ette näe minua ennen kuin sanotte:
        'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä!'"

Toisen Sanankohdan taustalla
        on nimenomaan se, että juutalaiset epäröivät
        lopullista ratkaisua Jeesuksen puoleen.

Kolmannen osalta vasta on kysymys joukosta,
        jonka identifioit. Mutta me ymmärrämme
        aivan eri tavoin sen,
        mitä oksan karsiminen puusta
        ja tuleen heittäminen tarkoittaa.
        Sinä ymmärrät sen tavalla,
        joka tekee Jeesuksesta valehtelijan,
        kun Hän sanoi omista lampaistaan:
        "He eivät ikinä huku".

Ymmärräthän, että jos joku Hyvän Paimenen lampaista hukkuu,
        niin silloin Paimen on vastuussa asiasta.
        Mutta näin ei tapahdu.
        Hän ei hukkaa ainoatakaan omaa lammastaan.

Sanot minun tekevän Herrastani valehtelijan kun sydämeni ja omatuntoni on kiinnittynyt Hänen Sanaansa...

• Niko. kirjoitti:

Sanot minun tekevän Herrastani valehtelijan kun sydämeni ja omatuntoni on kiinnittynyt Hänen Sanaansa...

Ei vaan, koska sinä et usko Hänen lupaustaan:
        "He eivät ikinä huku".

Ei meidän pelastumisemme siitä johdu,
        että olemme niin hyviä lampaita,
        vaan siitä, että meillä on Hyvä Paimen.

• NIko.
        kalamos kirjoitti:

Ei vaan, koska sinä et usko Hänen lupaustaan:
        "He eivät ikinä huku".

Ei meidän pelastumisemme siitä johdu,
        että olemme niin hyviä lampaita,
        vaan siitä, että meillä on Hyvä Paimen.

Tietysti uskon.
        Olenko joskus sanonut, että en tätä Sanan kohtaa usko?

"Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.
        Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.
        Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.
        Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
        Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä."

Elämä on vain Kristuksessa. Ilman Häntä emme mitään voi.
        Ilman Kristusta ei ole elämää, siellä on vain kadotus.
        Sen tähden vain oksa joka pysyy Hänessä, pysyy elämässä ja oksa joka Hänessä pysyy ei totisesti ikinä huku saati tule poltetuksi.

• NIko. kirjoitti:

Tietysti uskon.
        Olenko joskus sanonut, että en tätä Sanan kohtaa usko?

Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.
        Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
        Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä."

Elämä on vain Kristuksessa. Ilman Häntä emme mitään voi.
        Ilman Kristusta ei ole elämää, siellä on vain kadotus.
        Sen tähden vain oksa joka pysyy Hänessä, pysyy elämässä ja oksa joka Hänessä pysyy ei totisesti ikinä huku saati tule poltetuksi.

Siis sanoiko Jeesus lampaistaan, että
        "he eivät ikinä huku" ...
        paitsi jos juoksevat pois Minun luotani?

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Siis sanoiko Jeesus lampaistaan, että
        "he eivät ikinä huku" ...
        paitsi jos juoksevat pois Minun luotani?

Mark. 13:13
        Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.

Hepr. 3:6
        mutta Kristus on uskollinen Poikana, hänen huoneensa haltijana; ja hänen huoneensa olemme me, jos loppuun asti pidämme vahvana toivon rohkeuden ja kerskauksen.

Hepr. 3:14
        sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti.

Ilm. 2:26
        Ja joka voittaa ja loppuun asti ottaa minun teoistani vaarin, sille minä annan vallan hallita pakanoita,

Room. 11:22
        Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.

• Niko. kirjoitti:

Mark. 13:13
        Ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden; mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.

Hepr. 3:6
        mutta Kristus on uskollinen Poikana, hänen huoneensa haltijana; ja hänen huoneensa olemme me, jos loppuun asti pidämme vahvana toivon rohkeuden ja kerskauksen.

Hepr. 3:14
        sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti.

Ilm. 2:26
        Ja joka voittaa ja loppuun asti ottaa minun teoistani vaarin, sille minä annan vallan hallita pakanoita,

Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.

No niin. Tuossa oli 5 väkevää Sanan kohtaa.

Sana
        1. Israelille
        2-3. Kahdenvaiheilla oliville juutalaisille
        4-5. Jeesuksen omille

Voisitko nyt vastata kysymykseeni
        koskien Jeesuksen lampaita.
        Hän sanoi lampaistaan: "He eivät ikinä huku".
        Siis hukkuuko joku sellainen lammas,
        joka on tullut Hänen omakseen?

Hukkaako Hyvä Paimen lampaansa vai ei?

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

No niin. Tuossa oli 5 väkevää Sanan kohtaa.

Sana
        1. Israelille
        2-3. Kahdenvaiheilla oliville juutalaisille
        4-5. Jeesuksen omille

Hukkaako Hyvä Paimen lampaansa vai ei?

• Niko.
        Niko. kirjoitti:

Ja vielä. Elä kalamos sulje silmiäsi tältä Sanan vakavalta kohdalta;

Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, JOS hänen hyvyydessänsä PYSYT; MUUTOIN SINUTKIN HAKATAAN POIS.

• Niko. kirjoitti:

Ja vielä. Elä kalamos sulje silmiäsi tältä Sanan vakavalta kohdalta;

Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, JOS hänen hyvyydessänsä PYSYT; MUUTOIN SINUTKIN HAKATAAN POIS.

• Näin totean ja kysyn
        kalamos kirjoitti:

Sinulta on hukkunut terve mieli ja raitis hengellisyys. Liekö sinulla niitä, ainakaan tuota jälkimmäistä, koskaan ollutkaan?

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Enkö kalamos uudestaan ja uudestaan Sanalla sinulle siihen jo vastannut??

Vastaan siis jälleen;
        Jos Hänen hyvyydessään, Totisessa viinipuussa pysymme, emme Totisesti koskaan huku.

• Niko. kirjoitti:

Enkö kalamos uudestaan ja uudestaan Sanalla sinulle siihen jo vastannut??

Vastaan siis jälleen;
        Jos Hänen hyvyydessään, Totisessa viinipuussa pysymme, emme Totisesti koskaan huku.

Ongelma on nyt tässä.
        Minä olen puhunut ja kysynyt lampaista ja Hyvästa Paimenesta.
        Sinä vastaat kysymyksiini puhumalla oksista ja puista.

Jokainen oksa kantaa hedelmää aikansa,
        ja putoaa sitten maahan ja maatuu.
        Ja nyt voi olla niin,
        että puutarhuri leikkaa kuivan
        tai muusta syystä hedelmää kantamattoman
        oksan pois, niin, että se putoaa maahan jo ennen aikojaan.
        Voisimmeko nyt jättää nuo putoilevat oksat vähäksi aikaa.

Niin epätoivoinen kuin olenkin, kysyn vielä kerran,
        siinä toivossa,
        että vastaisit minulle puhuen lampaista ja Hyvästä Paimenesta,
        eikä puista ja oksista.

koskien Jeesuksen lampaita
        kertomalla Jeesuksesta ja lampaista.
        Jeesus sanoi lampaistaan: "He eivät ikinä huku".

• niin että mikä

Jos uudestisyntynyt luopuu asemastaan ja hylkää sen, mikä muu silloin on edessä kuin ero Jumalasta ja kadotus !?

Mikä estää ihmistä hyppäämästä pois pelastusveneestä ja hukkumasta jos sama mistä syystä sen haluaa tehdä ?

• ja vielä

kummallista miten yksinkertaisista asioista väen väksisin tehdään jotain omituista sekapuuroa ehkä jonkun raamatunjakeen perusteella joka sekin on väärin ymmärretty ja väärään paikkaan sovitettu siis.

• Pelastusveneestä ei Pelastuksen arkista ei voinut hypätä ulos.
        Jumala sulki sen oven.

Tuo vene ei myöskään voinut hukua,
        sillä se oli sisältä ja päästä tervattu maapiellä.

Siis tuo maapiellä peittäminen eli sovitus
        sai aikaiseksi sen, että arkki ja sen sisällä olevat
        eivät voineet hukkua.

Mutta kaikki sisällä olevat saattoivat hyvinkin
        kompastua ja langeta vaikka rähmälleen haisevaan lantakasaan.

• kalamos kirjoitti:

Pelastusveneestä ei Pelastuksen arkista ei voinut hypätä ulos.
        Jumala sulki sen oven.

Tuo vene ei myöskään voinut hukua,
        sillä se oli sisältä ja päästä tervattu maapiellä.

Siis tuo maapiellä peittäminen eli sovitus
        sai aikaiseksi sen, että arkki ja sen sisällä olevat
        eivät voineet hukkua.

Mutta kaikki sisällä olevat saattoivat hyvinkin
        kompastua ja langeta vaikka rähmälleen haisevaan lantakasaan.

Painovirhe. Piti olla
        sisältä ja päältä peitetty maapiellä.
        Tuo "peittäminen" on yhtäkuin "sovitus".

• >>Surulliseksi tarinan tekee se, että he eivät pyytäneet anteeksi, eivät tehneet parannusta, eivät käyneet katumukseen ja niin teko jäi sovittamatta aina ristin puulle asti

• j.f:lle

Saattaa käydä niin, että j.f joutuu herämään synnin unestaan. Jumalasta syntyneet EIVÄT TEE SYNTIÄ sanoo Raamattu. Väitätkö vastaan, vai selitteletkö, kuten muutkin?

• Niko.

Kyllä synti oli jo päässyt rikkomaan täydellisyyde, särö oli jo syntynyt joka tarvitsi korjaajan, vaimon siemenestä nousevan.
        Mutta älä JF väheksy Herran anteeksiantoa ja armoa.

• mietintämyssy*
        j.f:lle kirjoitti:

Saattaa käydä niin, että j.f joutuu herämään synnin unestaan. Jumalasta syntyneet EIVÄT TEE SYNTIÄ sanoo Raamattu. Väitätkö vastaan, vai selitteletkö, kuten muutkin?

jukka.finland on oikeassa sanoessaan, ettei Adamin syntiä olisi voinut sovittaa hänen minkäänlainen katumuksensa, anteeksipyyntönsä tai mielenmuutoksensa.
        Ei meidänkään syntejämme niin vain soviteta. Syntejä, jotka ovat seurausta ensimmäisen ihmisen syntiinlankeemuksesta, ei voida sovittaa omilla katumisillamme, vaan ne ovat sovitetut Kristuksessa Jeesuksessa.

"Ei oo katumuskaan, lääke sielun tuskaan", niin kuin eräässä hengellisessä laulussa sanotaan. Olen kirjoittanut aiheesta palstalle vuosia sitten ja tekstini tuli uudelleen esiin, kun hain tuon laulun sanoja. Tunnistin oman käsialani ja käytän tässä samaa nimimerkkiä kuin tuolloin.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/3672674#comment-19249004-view

Mielenmuutos on kääntymistä Kristuksen puoleen, joka on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.

>>Jumalasta syntyneet EIVÄT TEE SYNTIÄ sanoo Raamattu.

• Niko. kirjoitti:

Kyllä synti oli jo päässyt rikkomaan täydellisyyde, särö oli jo syntynyt joka tarvitsi korjaajan, vaimon siemenestä nousevan.
        Mutta älä JF väheksy Herran anteeksiantoa ja armoa.

Veljeni Niko. En väheksy Herran armoa ja anteeksiantoa, olenhan saanut tulla niistä osalliseksi ja alkaa kasvaa Kristuksen tuntemisessa Jumalan antaman määrän mukaan.

• mietintämyssy* kirjoitti:

jukka.finland on oikeassa sanoessaan, ettei Adamin syntiä olisi voinut sovittaa hänen minkäänlainen katumuksensa, anteeksipyyntönsä tai mielenmuutoksensa.
        Ei meidänkään syntejämme niin vain soviteta. Syntejä, jotka ovat seurausta ensimmäisen ihmisen syntiinlankeemuksesta, ei voida sovittaa omilla katumisillamme, vaan ne ovat sovitetut Kristuksessa Jeesuksessa.

"Ei oo katumuskaan, lääke sielun tuskaan", niin kuin eräässä hengellisessä laulussa sanotaan. Olen kirjoittanut aiheesta palstalle vuosia sitten ja tekstini tuli uudelleen esiin, kun hain tuon laulun sanoja. Tunnistin oman käsialani ja käytän tässä samaa nimimerkkiä kuin tuolloin.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/3672674#comment-19249004-view

Mielenmuutos on kääntymistä Kristuksen puoleen, joka on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.

>>Jumalasta syntyneet EIVÄT TEE SYNTIÄ sanoo Raamattu.

>>Jumalasta syntynyt henkemme ei todellakaan tee syntiä

• Niko.
        jukka.finland kirjoitti:

Veljeni Niko. En väheksy Herran armoa ja anteeksiantoa, olenhan saanut tulla niistä osalliseksi ja alkaa kasvaa Kristuksen tuntemisessa Jumalan antaman määrän mukaan.

Pahoittelen kenties turhan voimakasta sanavalintaani.
        Tarkoitan kirjoituksessani tätä;

Vaikka synti oli päässyt rikkomuksen kautta luomakuntaan ja särö oli noussut, ei Adamin anteeksipyyntö olisi jäänyt kuulemati.
        Luomakunnan saastuttanut rikkomus oli toki tehty ja siihen lääke oli heti kirjoitettu, vaimon siemenen lupauksen muodossa, jonka kautta Herra lopulta saattaa kaiken uudeksi ja palauttaa alkuperäiseen tarkoitukseensa.

Siitä huolimati olisi Adamin ja Evan kuorma ja taival ollut paljon keveämpi jos he olisivat anteeksi antoon nöyrtyneet ja sitä pyytäneet!

Herra on armollinen Jumala ja Hänen anteeksianto on suloinen.

Aivan samoin olisi Adam kuultu kuin kuultiin Daavid Natanin edessä nöyrtyessään kun hän anteeksi pyysi ja sen sai!

Särö täytyi kuitenkin korjata ja synnin palkka maksaa ja se totisesti Herra oli tekevä koko maailman edestä Golgatan ristin puulla!

Kirjoitettu on;

4. Moos. 14:19
        Anna siis anteeksi tämän kansan pahat teot suuressa armossasi, niinkuin sinä ennenkin olet anteeksi antanut tälle kansalle, Egyptistä tänne saakka."
        Ja Herra vastasi: "Minä annan anteeksi, niinkuin sinä olet anonut.

• asiastakyse
        j.f:lle kirjoitti:

Tuostapa tuli mieleeni kysymy, että onko synnittömyysoppia, jos on kuullut jukka.finlandista juoruja, mutta kieltäytyy niitä levittämästä eteenpäin. Kieltäytyy silloinkin, kun jukka.finland nälvii ja syyttää. Ajatelkaapa, kun paha siemen kylvetään, se rikkaruoho vain leviää ja kylväjät ovat siihen syyllisiä. Kylväjät vastaavat kerran kylvöstään.

Synnittömyysopista ei ole kysymys, jos uskoo siihen, että Jumalasta syntyneet eivät tee syntiä. On kysymys kuulaisuusopista.

• asiastakyse
        jukka.finland kirjoitti:

>>Jumalasta syntynyt henkemme ei todellakaan tee syntiä

jukka.finland, muistatko miten sinä ja ritari Olevainen olitte vastustamassa alati sitä tietoa, että Jeesus ei kumonnut lakia, vaan täytti sen? Sinäkin kerroit, miten Uusi Testamentti oli tuolta osaltakin vain juutalaisille tarkoitettu. Muistatko tälläistä? Nyt on käynyt sitten niin, että kasvu on pysähtynyt alkumetreille ja voit syyttää ja tehdä syntiä, kun et halunnut kasvaa Herran tuntemiseen.

Jeesus ei kumonnut lakia, vaan täytti sen ja jokainen Jumalasta syntynyt saa tulla elämään Jeesuksen täyttämän lain piiriin. Sellainen ihminen kieltäytyy tekemästä syntiä.

• asiastakyse kirjoitti:

Tuostapa tuli mieleeni kysymy, että onko synnittömyysoppia, jos on kuullut jukka.finlandista juoruja, mutta kieltäytyy niitä levittämästä eteenpäin. Kieltäytyy silloinkin, kun jukka.finland nälvii ja syyttää. Ajatelkaapa, kun paha siemen kylvetään, se rikkaruoho vain leviää ja kylväjät ovat siihen syyllisiä. Kylväjät vastaavat kerran kylvöstään.

Synnittömyysopista ei ole kysymys, jos uskoo siihen, että Jumalasta syntyneet eivät tee syntiä. On kysymys kuulaisuusopista.

Oikaisua Sinulle kirjoituksesi johdosta nm. asiastakyse

Minusta liikkuu vähän, jos ollenkaan, perättömiä juoruja. Puheet minusta -kutsutaanpa niitä sitten vaikkapa juoruiksi- ovat ainakin pääsääntöisesti totta. Sellainen ja sellainen olen ollut, ja pahempikin. Elämäni oli järkyttävässä mallissa. Tiedän mitä oli elää synnin orjuudessa, mutta minulla oli tällainen lupaus, että "paula menee rikki ja lintu pääsee vapaaksi". Jumala oli luvannut niin ja Hän piti lupauksensa. Sitä, mistä tuo Jumalan armotyö alkoi ja miten kaikki tapahtui, sitä en osaa kertoa. Olen varmasti, aivan varmasti, eniten hämmästynyt siitä vapaudesta, että en elä missään tietoisessa synnissä ja Kristus asuu sydämessäni. Tämä ei ole oppia vaan käytännön todellisuutta elämässäni.

Minä en tahdo nälviä ja syyttää Sinua, mutta pidän opetustasi mm. uudestisyntymisestä epäraamatullisena. Mielestäni opetuksesi myötäilee myös synnittömyysoppia, joskin nyt kutsut sitä kuuliaisuusopiksi. Näistä asioista palstalla on keskusteltu paljon eikä minulla ole uutta sanottavaa veljien aikaisemmin lausumaan.

Jossain tuolla ylempää kirjoitit, minua tarkoittaen, "että kasvu on pysähtynyt alkumetreille ja voit syyttää ja tehdä syntiä, kun et halunnut kasvaa Herran tuntemiseen". Et kirjoittanut tuossa oikein. En tahdo syyttää enkä tehdä syntiä, vaan tahdon kasvaa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa, niin kuin teenkin. Samaa toivon Sinulle ja kaikille palstalaisille.

• asiastakyse
        jukka.finland kirjoitti:

Minusta liikkuu vähän, jos ollenkaan, perättömiä juoruja. Puheet minusta -kutsutaanpa niitä sitten vaikkapa juoruiksi- ovat ainakin pääsääntöisesti totta. Sellainen ja sellainen olen ollut, ja pahempikin. Elämäni oli järkyttävässä mallissa. Tiedän mitä oli elää synnin orjuudessa, mutta minulla oli tällainen lupaus, että "paula menee rikki ja lintu pääsee vapaaksi". Jumala oli luvannut niin ja Hän piti lupauksensa. Sitä, mistä tuo Jumalan armotyö alkoi ja miten kaikki tapahtui, sitä en osaa kertoa. Olen varmasti, aivan varmasti, eniten hämmästynyt siitä vapaudesta, että en elä missään tietoisessa synnissä ja Kristus asuu sydämessäni. Tämä ei ole oppia vaan käytännön todellisuutta elämässäni.

Minä en tahdo nälviä ja syyttää Sinua, mutta pidän opetustasi mm. uudestisyntymisestä epäraamatullisena. Mielestäni opetuksesi myötäilee myös synnittömyysoppia, joskin nyt kutsut sitä kuuliaisuusopiksi. Näistä asioista palstalla on keskusteltu paljon eikä minulla ole uutta sanottavaa veljien aikaisemmin lausumaan.

Jossain tuolla ylempää kirjoitit, minua tarkoittaen, "että kasvu on pysähtynyt alkumetreille ja voit syyttää ja tehdä syntiä, kun et halunnut kasvaa Herran tuntemiseen". Et kirjoittanut tuossa oikein. En tahdo syyttää enkä tehdä syntiä, vaan tahdon kasvaa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa, niin kuin teenkin. Samaa toivon Sinulle ja kaikille palstalaisille.

Oletko jukka.finland muuttanut mielesi lain suhteen?
        Alkujaan, kun palstalle tulin, törmäsin sinuun ja sinä neuvoit ystävällisesti, miten tällä palstalla toimitaan teknisesti. Ystävällisyys kylläkin jäi pian ja alkoi omaan oppiisi pakottamisyritys, joka ei ole onnistunut, kuten tiedät. Ystävyytesi kaikkosi siinä ns. kahakassasi.

Jeesus kylläkin neuvoi sinun tekenisten neuvojesi jälkeen sen, miten mennää hakemaan Raamatun Sanaa tälle palstalle. Ehkä muistat, miten paljon minä neuvoin palstalaisia nettiraamattuun, joka oli siihen aikaan outo kirjoittajille. Jeesus todellakin neuvoi minut siihen netin osaan, josta löysin Raamatut ja käski todistaa Jumalan Sanalla kaikki, mitä kirjoitin. Tein niin, mutta siitä se riemu monien teidän kohdallanne nousi. Ette sietäneet Raamattua.

Näytin Raamatun kautta lain olevan meille kaikille kuuluva, kallis Kristukseen ajaja.

Jouduin hämmästymään sitä vihaa ja vainoamista mikä sitä tekoa seurasi. Sinä ja RitariOlevainen olitte jatkuvasti syyttämässä ja suorastaan haukkumassa minua, kun toin Raamattua tänne. Sinä kovin mielelläsi yhdyt "veljiin", jotka syyttävät muita. Eikö laki todellakaan ole saanut vieläkään sinua puhutteluun. Veljeilyt eivät kuulu vapaaseen seurakuntaan, sillä vapaat hyväksyvät kaikki uskovaisiksi. Jumala tietää kuka on ja hedelmät näyttävät, onko usko kehittynyt oikeaan suuntaan. Veljeilyjä ei käytetä tavallanne rajojen asetteluun.

En saanut ystäviä, vaan minua alettiin syyttää siitä, että kerron lain kuuluvan koko kristikansalle. No, en kyllä tullutkaan etsimään ystäviä, sillä heitä on jo minulla, mutta yllätyin vihan määrästä. Varsinkin, kun kävi selväksi, että en ollut aikuiskastettu. Mutta monia muitakin te pakotitte omaan uskoonne halventamalla heitä. Syntisiä, Jumalaa etsiviä ette käsittäneet ollenkaan. Taakkaa taitaa olla päällänne.
        Jukka.finland, siitä se väärä luulosi uudestisyntymisestä johtuu, kun sinä et tiedä lain ajavan ensin Kristukseen. Eivät kaikki ota lain kasvatusta vastaan ja uudestisyntyminen jää tapahtumatta. Ei kukaan synny heti uudeksi, vaan Jumalan Sana kasvattaa pelastukseen ajaen ensin lailla pelastuneet Kristukseen ja siitä täydelliseen vapauteen. Ensin on Sanan mukainen parannus ja sen jälkeen ahtaasta portista sisään, vapauteen, iloon ja rauhaan.

Laista ovat vapaita, vain lain pitäjät. Suomen lakikaan ei vedä vastuuseen ihmisiä, jotka eivät sitä lakia riko. Niin on rakkaudenlain kanssakin. Ei laki vedä vastuuseen muita, kuin heidät, jotka eivät noudata lain kehoituksia ja rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä kuin itseään. Ei uudestisyntynyt Jumalan lapsi voi ummistaa hetkeksikään silmiään Jumalalta, eikä Kristuksen lailta. Uudestisyntynyt Jumalan lapsi valvoo koko ajan, eikä se ole raskasta valvomista, sillä Jumala pitää Itse huolen omistaan. Siksi me uudestisyntyneet kerromme ilosta, rauhasta ja vapaudesta.

Jeesus opetti kymmentä käskyä ja kertoi rakkauden täyttävän lain.

• olet höpöttäjä
        asiastakyse kirjoitti:

Alkujaan, kun palstalle tulin, törmäsin sinuun ja sinä neuvoit ystävällisesti, miten tällä palstalla toimitaan teknisesti. Ystävällisyys kylläkin jäi pian ja alkoi omaan oppiisi pakottamisyritys, joka ei ole onnistunut, kuten tiedät. Ystävyytesi kaikkosi siinä ns. kahakassasi.

Jeesus kylläkin neuvoi sinun tekenisten neuvojesi jälkeen sen, miten mennää hakemaan Raamatun Sanaa tälle palstalle. Ehkä muistat, miten paljon minä neuvoin palstalaisia nettiraamattuun, joka oli siihen aikaan outo kirjoittajille. Jeesus todellakin neuvoi minut siihen netin osaan, josta löysin Raamatut ja käski todistaa Jumalan Sanalla kaikki, mitä kirjoitin. Tein niin, mutta siitä se riemu monien teidän kohdallanne nousi. Ette sietäneet Raamattua.

Näytin Raamatun kautta lain olevan meille kaikille kuuluva, kallis Kristukseen ajaja.

Jouduin hämmästymään sitä vihaa ja vainoamista mikä sitä tekoa seurasi. Sinä ja RitariOlevainen olitte jatkuvasti syyttämässä ja suorastaan haukkumassa minua, kun toin Raamattua tänne. Sinä kovin mielelläsi yhdyt "veljiin", jotka syyttävät muita. Eikö laki todellakaan ole saanut vieläkään sinua puhutteluun. Veljeilyt eivät kuulu vapaaseen seurakuntaan, sillä vapaat hyväksyvät kaikki uskovaisiksi. Jumala tietää kuka on ja hedelmät näyttävät, onko usko kehittynyt oikeaan suuntaan. Veljeilyjä ei käytetä tavallanne rajojen asetteluun.

En saanut ystäviä, vaan minua alettiin syyttää siitä, että kerron lain kuuluvan koko kristikansalle. No, en kyllä tullutkaan etsimään ystäviä, sillä heitä on jo minulla, mutta yllätyin vihan määrästä. Varsinkin, kun kävi selväksi, että en ollut aikuiskastettu. Mutta monia muitakin te pakotitte omaan uskoonne halventamalla heitä. Syntisiä, Jumalaa etsiviä ette käsittäneet ollenkaan. Taakkaa taitaa olla päällänne.
        Jukka.finland, siitä se väärä luulosi uudestisyntymisestä johtuu, kun sinä et tiedä lain ajavan ensin Kristukseen. Eivät kaikki ota lain kasvatusta vastaan ja uudestisyntyminen jää tapahtumatta. Ei kukaan synny heti uudeksi, vaan Jumalan Sana kasvattaa pelastukseen ajaen ensin lailla pelastuneet Kristukseen ja siitä täydelliseen vapauteen. Ensin on Sanan mukainen parannus ja sen jälkeen ahtaasta portista sisään, vapauteen, iloon ja rauhaan.

Laista ovat vapaita, vain lain pitäjät. Suomen lakikaan ei vedä vastuuseen ihmisiä, jotka eivät sitä lakia riko. Niin on rakkaudenlain kanssakin. Ei laki vedä vastuuseen muita, kuin heidät, jotka eivät noudata lain kehoituksia ja rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä kuin itseään. Ei uudestisyntynyt Jumalan lapsi voi ummistaa hetkeksikään silmiään Jumalalta, eikä Kristuksen lailta. Uudestisyntynyt Jumalan lapsi valvoo koko ajan, eikä se ole raskasta valvomista, sillä Jumala pitää Itse huolen omistaan. Siksi me uudestisyntyneet kerromme ilosta, rauhasta ja vapaudesta.

Et ole raittiissa uskossa, et totisesti ole. Amen.

• asiastakyse
        olet höpöttäjä kirjoitti:

Et ole raittiissa uskossa, et totisesti ole. Amen.

Tuota olen koko tämän matkan ajan kuullut ja hyvin usein tulette haukkumaan ilman, että kerrotte, mikä uskossani ei ole sitä raitista. Tuo on aivan ala-arvoista ja laitonta. Ryhdistäydy keskusteluun.
        En ole ihminen, joka vaeltaa täällä ilman lakisa ja alkaa pilkkaamaan uskosasi, olkoon se millainen tahansa. Olen lain piirissä elävä ja pyrin tuomaan sinulle valoa, joka vie vapauteen ja terveyteen, jos tahdot, mutta en tule pakottamaan rumin sanoin ja keinoin. Niin ei tee Jumala, eikä kukaan Hänestä syntynyt.

Kerro nyt, mikä on sitä epäraitista höpötystä uskossani.

• varokaa tuota ak:ta
        asiastakyse kirjoitti:

asiastakyse yrittää vaan saada palstalaiset mukaan keskustelemaan harhaopistaan. hän on katkera ja vihamielinen ihminen. usein eksyttäjät onkin.

• olepa rehellinen
        jukka.finland kirjoitti:

Syyllistyitkö siis siihen lasten hyväksikäyttöön?

• asiastakyse
        varokaa tuota ak:ta kirjoitti:

asiastakyse yrittää vaan saada palstalaiset mukaan keskustelemaan harhaopistaan. hän on katkera ja vihamielinen ihminen. usein eksyttäjät onkin.

Katkeruutta ja vihamielisyyttä minussa ei ole tipan tippaa, joten taas tuli väärä todistus lähimmäisestä. Se on lain rikkominen, joten on tullut selväksi, että sinä et seuraa Jeesusta, vaan jotakin aivan muuta.

Olen joutunut kokemaan hetken aikaa katkeruutta vuonna 1984 ja tiedän miten kauhea voimavarojen kuluttaja se tunne on.
        Miksi et usko Paavaliakaan, joka varoittaa Jeesuksen seuraajia kavalasta katkeruudesta, joka voi saastuttaa koko ihmisen. Katkeruus saastuttaa jopa ympäristön ja tuo valtavia vaikeuksia ihmisen elämään. Jeesuksen seuraaja pääsee täysin irti tuosta kamalasta saastuttajasta, jos uskoo Jeesusta ja tekee sen, mitä Hän käskee tehdä.

En todellakaan ole joutunut kärsimään katkeruudesta elämäni aikana, kuin pienen hetken. Jeesus vapautti siitä minut uskon kautta Häneen. Jeesuksen seuraamista on uskoa mitä Hän käskee tehdä. Jeesuksen seuraajat tulevat todella vapaiksi.

Niin moni teille siitä kertoo ja silti te ette lähde seuramaan Jeesusta, muuta kuin ulkonaisin sanoin, joka ovat tyhjää hokemista ja jossa ei koskaan tapahdu MUUTOSTA.
        Herra, Herra hokijat eivät peri Jumalan valtakuntaa. Mikään liha ei peri Jumalan valtakuntaa ja sen takia mielenmuutoksen on tapahduttava. Synnit on jätettävä ahtaan portin ulkopuolelle, tai jos sitä ei tee, lähteekin vaeltamaan laveaa tietä ja luulee olevansa oikealla tiellä.

Valhe osaa hyvin peittää jälkensä vetoamalla Raamattuun ja opastamalla valheen isän seuraajat uskomaan väärin Raamattuun. Esim. valheen isä väittää, että laki on jo täytetty, ei ihmisen tarvitse siitä enää välittää. Se on kamala valhe. Jeesus täytti lain, mutta ei kumonnut sitä ja siksi ihmisen pitää päästä elämään täytettyyn lakiin, jos aikoo perille päästä.
        Täytetty laki on vapautta. Laki pysyy voimassa rakkaudessa.

Ensin siis saadaan kutsu, otetaan vastaan, saadaan opetus, tehdään parannus lihan vaikutuksen alla elämisestä ja päästään ahtaasta portista vapauteen, jossa on täytetty laki. Vapaudessa valvotaan joka hetki Jumalan voimalla ja Sanan kirkastuksella. Pyhällä Tiellä alkaa pyhitys ja sen antaa Jumalan Sana, joka on joka hetki Jumalasta syntyneen sydämessä. Jumalasta syntyneet TUNTEVAT HERRAN.

• asiastakyse
        olepa rehellinen kirjoitti:

Syyllistyitkö siis siihen lasten hyväksikäyttöön?

Saattaa olla, että ihmisestä kerrotaan vääriä asioita ja kun niihin juoruihin yhtyy, tekee vääryyttä.
        Toivottavasti jukka.finlandista kerrotaan valhetta. Juoruihin yhtyminen ja niiden levittäminen on aina vaarallista.
        Pitää olla todistettua tietoa, jotta tuollaisista asioista voi keskutella ja silloinkin pitää ensin keskustella henkilön kanssa kahden kesken.
        Ihminen, jolla on huono todistus ulkopuolella olevalta ei kelpaa opettamaan, vaan hänen pitää tyytyä takimaisen penkin hiljaisuuteen. Jos ihminen on tehnyt lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa, niin se estää häneltä Jumalan tehtävistä kalleimmat.
        Siksi ottakaa ensin selvää asianosaiselta itseltään, jos tahdotte saada vastauksia. On väärin tuoda oletuksia julkisille palstoille. Tässä on vakavasta asiasta kyse. Väärän todistuksen antaminen on synti, joka on niin kauan päällä, että siitä tekee anteeksipyynnön ja parannuksen, eli täyden käännöksen.

En yhdy kenenkään oletuksiin ja juoruihin en ole koko uskon elämäni aikana osallistunut.

• Siunausta Nikolle

Jumalan siunausta sinulle Niko, kuulostat oikealta kristityltä ja Helluntailaiselta, minkä olen pannut merkille pidemmän ajan kuluessa.

• Niko.

Siunausta Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa myös sinulle!

• Tapio522eikirj

niko: "Se mitä Raamattu opettaa pelastumisella tarkoittaa ennenkaikkea myös "palauttamista alkuperäiseen tilaan".
      Siis, Jumala nyt Jeesuksen ristin työn kautta tekee ihmisiä uuden liiton järjestyksen mukaan uudeksi, pelastaa heidät syntisestä tilasta, tehden heidät takaisin alkuperäisen tilan kaltaisiksi"!
      ZZZZZZ
      Selittäisitkö tarkemmin, mitä tarkoitat:
      "............ tehden heidät takaisin alkuperäisen tilan kaltaisiksi"!

• Niko.

Alkukielellä, pelastaa;

σωζω
        sozo sode'-zo

Tarkoittaen englanniksi mm. To make whole, to restore, to protect.

Ihmiset ja koko luomakunta palautetaan uudeksi tehden siihen alkuperäiseen tarkoitukseensa johon meidät on luotu.

Synti on harhapolku, se mitä ei koskaan meille tarkoitettu, mutta silti siihen eksyimme. Ristin kautta me palaamme Isän lapsiksi, alkuperäiseen tarkoitukseemme.

• Tapio522eikirj
        Niko. kirjoitti:

Alkukielellä, pelastaa;

σωζω
        sozo sode'-zo

Tarkoittaen englanniksi mm. To make whole, to restore, to protect.

Ihmiset ja koko luomakunta palautetaan uudeksi tehden siihen alkuperäiseen tarkoitukseensa johon meidät on luotu.

Synti on harhapolku, se mitä ei koskaan meille tarkoitettu, mutta silti siihen eksyimme. Ristin kautta me palaamme Isän lapsiksi, alkuperäiseen tarkoitukseemme.

Fil. 3:21
        "....joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseks"i.

• asiastakyse

Jeesus vapauttaa ihmisen synnin- ja kuolemanlaista. Ihminen ei tee syntiä synnyttyään Jumalasta.
      Jos vaikka ajatus syntiin kävisi houkuttamassa, Jumalasta syntynyt kieltäytyy houkutuksesta ja näin hän EI TEE syntiä.

• ml213.

>Jeesus vapauttaa ihmisen synnin- ja kuolemanlaista. Ihminen ei tee syntiä synnyttyään Jumalasta.<

Kerroppa missä voin tavata ja nähdä näitä ihmisiä, jotka eivät tee syntiä arjen hyörinässä.

Vai onko niin, ettei tänä aikana ole näitä uudestisyntyneitä ihmisiä?

• asiastakyse

Kerro sinä minulle, mitä syntiä sinun TÄYTYY tehdä arjen hyörinässä!

• jauhelihaa
        asiastakyse kirjoitti:

Arjen hyörinässä moni unohtaa melkein kaiken muun paitsi oman itsensä.

ja sekin saattaa unohtua josta edelliset taas johtuukin, eli tahtomattaan rikotaan monella tapaa ihan peruskäskyä vastaan rakastaa lähimmäistään ja toimia sen mukaisesti.
        Itsekkyys ja sokeus on syntiä ja rikkomista ihan vaan huomaamatta. Sitetn jouluna koitetaan vähän enempi olla olevinaan huomaavinaan.

itsekkyys mukavuudenhalu lähimmäisyyden omalle itselle sopiva määrittely ja sata muuta asiaa. Eli jos olemmekin lihastamme naulinneet näkyvimmät osat ristille, paljon on vielä varastossa ihan vaan omaan käyttöön suunnilleen jokaisella Jumalan omallakin.

• EI VÄÄRYYDELLE!
        jauhelihaa kirjoitti:

ja sekin saattaa unohtua josta edelliset taas johtuukin, eli tahtomattaan rikotaan monella tapaa ihan peruskäskyä vastaan rakastaa lähimmäistään ja toimia sen mukaisesti.
        Itsekkyys ja sokeus on syntiä ja rikkomista ihan vaan huomaamatta. Sitetn jouluna koitetaan vähän enempi olla olevinaan huomaavinaan.

itsekkyys mukavuudenhalu lähimmäisyyden omalle itselle sopiva määrittely ja sata muuta asiaa. Eli jos olemmekin lihastamme naulinneet näkyvimmät osat ristille, paljon on vielä varastossa ihan vaan omaan käyttöön suunnilleen jokaisella Jumalan omallakin.

En kyllä yhdy jauhelihan väärään väitteeseen. Yhdyn raamatun opetukseen siitä, että lihan pitää KUOLLA, jos aikoo uutena vaeltaa. Miten sopii yhteen vanha ja uusi? Siitä se oikea sekasoppa syntyy. Raamatussa kerrotaan tuosta paisumuksesta? Vanha ja uusi käy ja paisuttaa ja se on näkyvissä aivan SELVÄSTI esim. semperissä ja agliuksessa. Hehän puolustavatkin kaiken aikaa tuota vanhana uudeksi syntymistä ja se on tehnyt heille vakavan tepposen. Eivät ole edes kuvitelleet parannuksen olevan välttämätön puhdistautuminen ennen uudeksi tulemista.

• Mitä tarkoitat?
        jauhelihaa kirjoitti:

Tarkoitatko jauheliha, että kerrot jossakin olevasi Jumalasta syntynyt, mutta olet jäänyt lihan syntiä tekeväksi? Eikö Jumala saa sinussa vaikuttaa tahtomista ja tekemistä?
        Tuo ensimmäinen lause on jo vakava harha. Uskovainen unohtaa arjessakin mielummin itsensä kuin Jumalan ja lähimmäiset. Ei usko ole sunnutaisasia, vaan joka hetkinen elämä.

• ml213.
        asiastakyse kirjoitti:

>Kerro sinä minulle, mitä syntiä sinun TÄYTYY tehdä arjen hyörinässä! <

Miksi kysyt minun tekemisistänmi, koska myönnän avoimesti miten lankean syntiin ja sen tekemiseen eli olen havainnut itsestäni syntikäyttäytymistä. Kysinkin, missä ovat nämä synnittömät ihmiset eli paremmat kuin minä eli jotka eivät tee syntiä.

Mutta, jos haluat tietää, niin nopeasti ajatellen jo heti tulee mieleeni;

-En ole rakastanut vaimoani niinkuin JUMALAN tahto olisi ollut ja käyttäytynyt sen mukaisesti.
        - Samoin lapsiani kohtaan
        - Puhun joskus taitamattomasti ja erikoisesti tilanteissa, joissa itsehillintäni olen menettänyt
        - En kiitä joka tilanteessa, vaikka aihetta olisi
        -Olen joskus kateellinen
        - Teen joskus ihmisille sitä, mitä en toivoisi itselleni tehtävän
        -Joskus olen havainnut itsessäni rahan ahneutta
        - Tuopaikallani en ole aina käyttäytynyt työnantaajaani kohtaan siten mikä olisi ollut JUMALAN tahto

Listaa voisin jatkaa loputtomiin....

• älä jää syntiin
        ml213. kirjoitti:

>Kerro sinä minulle, mitä syntiä sinun TÄYTYY tehdä arjen hyörinässä! <

Miksi kysyt minun tekemisistänmi, koska myönnän avoimesti miten lankean syntiin ja sen tekemiseen eli olen havainnut itsestäni syntikäyttäytymistä. Kysinkin, missä ovat nämä synnittömät ihmiset eli paremmat kuin minä eli jotka eivät tee syntiä.

-En ole rakastanut vaimoani niinkuin JUMALAN tahto olisi ollut ja käyttäytynyt sen mukaisesti.
        - Puhun joskus taitamattomasti ja erikoisesti tilanteissa, joissa itsehillintäni olen menettänyt
        -Olen joskus kateellinen
        - Tuopaikallani en ole aina käyttäytynyt työnantaajaani kohtaan siten mikä olisi ollut JUMALAN tahto

Pyydä Jumalalta voimaa tehdä parannus. Jumalalla on voima, jos USKOT.

• Jumalan voimalla
        älä jää syntiin kirjoitti:

Tuossa se synti suureksi tulee, kun ihmiset jäävät turvautumaan omaan voimaansa. Omalla voimalla ei ml213 pysty ikinä voittamaan syntisyyttään.

• älä jää syntiin kirjoitti:

Edelleen kysyn, missä on synnittömät ihmiset? Ole kerrankin rehellinen,- ja siten et tekisi tässä tilanteessa syntiä, niin vastaa missä he ovat?

Niin,m uskallatko todella sanoa Herrallemme, että elät synnitöntä elämää ja siten voisit vaikka kuolla tässä tilanteessa ja voisit sanoa saman Herramme kasvojen edessä näin; Minun arjessani ei ollut syntiä.

PS.
        Tottakai olen tehnyt parannusta ja siten kasvanut ja näin elänyt armossa ja armosta osallisena. Mitä enemmän ja laajemmin ihminen tuntee itseään, niin sitä enemmän hän löytää pois pantavaa. Punainen lanka onkin käsite näkökyky.

• Uskallatko?
        ml213 kirjoitti:

Edelleen kysyn, missä on synnittömät ihmiset? Ole kerrankin rehellinen,- ja siten et tekisi tässä tilanteessa syntiä, niin vastaa missä he ovat?

Niin,m uskallatko todella sanoa Herrallemme, että elät synnitöntä elämää ja siten voisit vaikka kuolla tässä tilanteessa ja voisit sanoa saman Herramme kasvojen edessä näin; Minun arjessani ei ollut syntiä.

PS.
        Tottakai olen tehnyt parannusta ja siten kasvanut ja näin elänyt armossa ja armosta osallisena. Mitä enemmän ja laajemmin ihminen tuntee itseään, niin sitä enemmän hän löytää pois pantavaa. Punainen lanka onkin käsite näkökyky.

Uskallatko sinä sanoa Herralle, että tee syntiä, vaikka vapaus luvattiin? Uskallatko sanoa, että et ottanut vapautusta synnistä vastaan, vaan jatkoit elämistä synnissä?

• Uskallatko?
        Uskallatko? kirjoitti:

Uskallatko sinä sanoa Herralle, että tee syntiä, vaikka vapaus luvattiin? Uskallatko sanoa, että et ottanut vapautusta synnistä vastaan, vaan jatkoit elämistä synnissä?

Piti olla, että uskallatko sinä sanoa Herralle, että teeT syntiä.
        Uskallatko sinä mennä Herran eteen syntisenä. Uskallatko todella sanoa, että et ottanut vastaan vapautta, vaan jatkoit synnin tekemistä ajatuksin, sanoin ja töin?

• Uskallatko? kirjoitti:

Uskallatko sinä mennä Herran eteen syntisenä. Uskallatko todella sanoa, että et ottanut vastaan vapautta, vaan jatkoit synnin tekemistä ajatuksin, sanoin ja töin?

Uskallan sanoa, etten ole ottanut sinun oppia vastaan, vaan uskon Paavalin sanoin.;
        Kuka PELASTAA minut tästä kuoleman ruumiista?

Siis armo ja armossa vaeltaminen on se kultaakin arvokkaampi asia elio Kristuksen sovituksen ansiosta olen SYNNITÖN JUMALAN silmissä.

• jauhettua lihaa mone
        Mitä tarkoitat? kirjoitti:

Tarkoitatko jauheliha, että kerrot jossakin olevasi Jumalasta syntynyt, mutta olet jäänyt lihan syntiä tekeväksi? Eikö Jumala saa sinussa vaikuttaa tahtomista ja tekemistä?
        Tuo ensimmäinen lause on jo vakava harha. Uskovainen unohtaa arjessakin mielummin itsensä kuin Jumalan ja lähimmäiset. Ei usko ole sunnutaisasia, vaan joka hetkinen elämä.

Taidat olla vähän tyhmä tai sitten ihan totaalisesti täysin ulkona koko asiasta.

olen käyttänyt elämästäni todella suuren osan täysin epäitsekkääseen lähimmäsityöhön, tehnyt suuren määrän lähetysmatkoja ja palvellut uskovia vuosiavuosia melkein omillani ja paljonmuuta.

mutta en ole vielä niin tyhmäksitullut että kuvittelisin voivanimennä Jumalan eteen rinta rottingilla ja kertoa kuinka nyt olen 100 % ilman lihallisuutta uskoani elänyt,ja odottan nyt siitä syystä jotainerinomaista palkintoa lähes y´taivaspaikkaa.

jos joku sellaista tulee eteeni esittämään, säälin sellaista ihmistä ja rukoilen hänelle siolmävoidetta silmään ja järkeä päähän.

• Uskallatko?
        ml213 kirjoitti:

Uskallan sanoa, etten ole ottanut sinun oppia vastaan, vaan uskon Paavalin sanoin.;

Siis armo ja armossa vaeltaminen on se kultaakin arvokkaampi asia elio Kristuksen sovituksen ansiosta olen SYNNITÖN JUMALAN silmissä.

Jeesus pelastaa sinutkin siitä kuoleman ruumiista, jos tahdot ja jos olet valittu pelastukseen. Ei Paavalikaan jäänyt valittajaksi, joten älä sinäkään siihen jää, jos mahdollista.
        Paavali kiittii siitä, että sai tulla vapaaksi. Pyri sinäkin sitä kohti.

• ml213.
        Uskallatko? kirjoitti:

Ymmärrätkö, ettei se ole ihmiselle ongelma tai häppee, jos havainnoi käyttäytymisestään synnin. Se on ongelma ja todellinen, jos ihmisen mieli on syntiin ja sen tekemiseen myötämielinen eli jatkaa rauhassa sen tekemistä.

Niin, vaikka ihminen tekee parannuksen tänä päivänä tekemästään synnistä,- jonka on havainnoinut itsestään, niin tämä tila ei merkitse synnittömyyttä. Huomenna on päivä uus ja uudet tilanteet.

YMMÄRRÄTKÖ. Mitä opetetaan valkeudessa vaeltamisesta? 1 Joh 1:7.....10

Tuo arjen elämä, jota ilmentää tuo opetus, niin ei sovellu sinun "synnittömyyteesi". Jompi kumpi VALEHTELEE sinä oppinesi tai JUMALA. Ymmärrätkö???

• ml213.
        ml213 kirjoitti:

YMMÄRRÄTKÖ tuon 1 Joh 1:7.......10 opetuksen.

Vaellatko todella valkeudessa?

• Uskallatko?
        ml213. kirjoitti:

Ymmärrätkö, ettei se ole ihmiselle ongelma tai häppee, jos havainnoi käyttäytymisestään synnin. Se on ongelma ja todellinen, jos ihmisen mieli on syntiin ja sen tekemiseen myötämielinen eli jatkaa rauhassa sen tekemistä.

Niin, vaikka ihminen tekee parannuksen tänä päivänä tekemästään synnistä,- jonka on havainnoinut itsestään, niin tämä tila ei merkitse synnittömyyttä. Huomenna on päivä uus ja uudet tilanteet.

YMMÄRRÄTKÖ. Mitä opetetaan valkeudessa vaeltamisesta? 1 Joh 1:7.....10

Tuo arjen elämä, jota ilmentää tuo opetus, niin ei sovellu sinun "synnittömyyteesi". Jompi kumpi VALEHTELEE sinä oppinesi tai JUMALA. Ymmärrätkö???

Minusta sinä olet aikamoisen ulkopuolella lain kasvatuksesta, kun tuot omaa heikkouttasi tänne. Nuo ovat sinun persoonallista heikkoutta, eivät lain rikkomista, jossa synnitömyydessä on kaiken aikaa kyse. Et sinä riko lakia, jos et joka hetki jaksa TUNTEA rakkautta ja käsitellä asioita täydellisesti. Ota evankeliumi käteen ja lue ja lue ja pyydä ja pyydä, että Pyhä Henki jo vihdoin avaa sinulle Jumalan Pojan salaisuuden.
        Eivät kaikki opi koskaan tuntemaan ja uskomaan Jeesuseen. Toivottavasti sinä saat olla sellainen, joka nöyryyden kautta oppii.

-Olen joskus kateellinen

• Uskallatko?
        Uskallatko? kirjoitti:

Minusta sinä olet aikamoisen ulkopuolella lain kasvatuksesta, kun tuot omaa heikkouttasi tänne. Nuo ovat sinun persoonallista heikkoutta, eivät lain rikkomista, jossa synnitömyydessä on kaiken aikaa kyse. Et sinä riko lakia, jos et joka hetki jaksa TUNTEA rakkautta ja käsitellä asioita täydellisesti. Ota evankeliumi käteen ja lue ja lue ja pyydä ja pyydä, että Pyhä Henki jo vihdoin avaa sinulle Jumalan Pojan salaisuuden.
        Eivät kaikki opi koskaan tuntemaan ja uskomaan Jeesuseen. Toivottavasti sinä saat olla sellainen, joka nöyryyden kautta oppii.

-Olen joskus kateellinen

Jatkan vielä:
        "Teen joskus ihmisille sitä, mitä en toivoisi itselleni tehtävän", mutta tälläisistä teoista sinä tulet pääsemään vain uskon kautta Jeesukseen.

Mitähän lie teet ihmisille sellaista, mitä et itsellesi toivoisi tehtävän? En usko, että häpäiset tahallasi lähimmäisiäsi, tai himoitse heidän omaisuuttaan, vai teetkö niin.

• Uskallatko?
        Uskallatko? kirjoitti:

Jatkan vielä:
        "Teen joskus ihmisille sitä, mitä en toivoisi itselleni tehtävän", mutta tälläisistä teoista sinä tulet pääsemään vain uskon kautta Jeesukseen.

Mitähän lie teet ihmisille sellaista, mitä et itsellesi toivoisi tehtävän? En usko, että häpäiset tahallasi lähimmäisiäsi, tai himoitse heidän omaisuuttaan, vai teetkö niin.

Ja vielä jatkan. Jumalasta syntynyt ei ole täällä TÄYDELLINEN. Hän kulkee Täydellisyyden kanssa ja sen takia KASVAA täydellisyyttä kohden. Voi, että kun te ette opi erottamaan asioita. Jumalasta syntynyt ei riko lakia, vaan laki on hänelle rakas.

• trollihuspois
        Uskallatko? kirjoitti:

Jatkan vielä:

Olet joko ihan sekaisin tai sitten jokin trollaaja !

• kaikkea sitä näkee
        trollihuspois kirjoitti:

Olet joko ihan sekaisin tai sitten jokin trollaaja !

Kuuna päivänä en ole tavannut noin sekopäisen opin kiivailijaa !

• käskyt
        Uskallatko? kirjoitti:

-Olen joskus kateellinen

Kyllä. On aivan eri asia tehdä huorin, sanoa väärää todistusta lähimmäisestä, varastaa......

• monen ahdistuksen...
        käskyt kirjoitti:

Kyllä. On aivan eri asia tehdä huorin, sanoa väärää todistusta lähimmäisestä, varastaa......

Noista käskyjen pitämisestä se alkaa. Se on paljon, paljon suurempaa vapautta, mitä täällä voi kertoa, kun ei ole uskoa ottaa vastaan. Sitä paitsi näyttää siltä, että ihmiset ahdistuvat oikeasta opetuksesta ja niinhän sen tietenkin pitääkin olla.
        Täytyy kuitenkin tasapainoilla sen välillä, että jotku lukijoista vasta etsivät totuutta. Useat täällä kirjoittajat eivät sitä tee, vaan kovasydämisyydellään ajavat etsiviä pakoon. Hyökkäävät syyttämään ja haukkumaan etsiviä. Se on kamala teko ja siitä joutuu vastuuseen.

• ml213.
        Uskallatko? kirjoitti:

Ja vielä jatkan. Jumalasta syntynyt ei ole täällä TÄYDELLINEN. Hän kulkee Täydellisyyden kanssa ja sen takia KASVAA täydellisyyttä kohden. Voi, että kun te ette opi erottamaan asioita. Jumalasta syntynyt ei riko lakia, vaan laki on hänelle rakas.

Suoraan sanoen en ymmärrä sinun ajatteluasi. Ensin kerrot uudestisyntyneen ihmisen synnittömyydestä ja kerrottuani syntikäyttäytymisestäni pyörrät asian vajavaisuudeksi. Vai kirjoitteleeko aiheesta useampi henkilö?

Mutta, ettei tule väärää käsitystä, niin elän erikoisen onnellista aikaa ja erittäin tasapainoisesti. Pohdintani aihe oli tuo ihmeellinen oppisi.

PS.
        Jos asia sinua kiinnostaa, niin kirjoita tai tuo kopio tuosta 1 Joh. 1:7....10 ilmoituksesta ja kerro miten sen ymärrät ja liität oppiisi. Siinä puhutaan selkeäti synnistä ja valkeudessa vaeltamisesta jne....

• näinhän se on
        Uskallatko? kirjoitti:

Jo vanhassa liitossa uskovaiset kertoivat yötä päivää tutkivansa rakkaaksi käynyttä lakia. Tänään sitä ei monen kohdalla tapahdu ja sen takia kasvamattomuus näkyy. Kerskataan mielummin synneistä ja lihan heikkoudesta kuin kuuliaisuudesta.

• asiastakyse

Mitä tarkoitat ms213 kysymyksellä tämän ajan uudestisyntyeistä. Tarkoitatko todella, että Jumala ei tänä aikan synnytä lapsia Itselleen?

• asiastakyse
        jauhettua lihaa mone kirjoitti:

Taidat olla vähän tyhmä tai sitten ihan totaalisesti täysin ulkona koko asiasta.

olen käyttänyt elämästäni todella suuren osan täysin epäitsekkääseen lähimmäsityöhön, tehnyt suuren määrän lähetysmatkoja ja palvellut uskovia vuosiavuosia melkein omillani ja paljonmuuta.

mutta en ole vielä niin tyhmäksitullut että kuvittelisin voivanimennä Jumalan eteen rinta rottingilla ja kertoa kuinka nyt olen 100 % ilman lihallisuutta uskoani elänyt,ja odottan nyt siitä syystä jotainerinomaista palkintoa lähes y´taivaspaikkaa.

jos joku sellaista tulee eteeni esittämään, säälin sellaista ihmistä ja rukoilen hänelle siolmävoidetta silmään ja järkeä päähän.

Luuletko hyvillä teollasi ansaitsevasi taivaspaikan? On paljon ihmisiä, jotka tekevät paljon hyvää, mutta silti sydän on kaukana Herrasta.

Jumalasta syntyneet elävät Jumalassa, eivät omassa lihassa. Sen, minkä täällä vielä elämme lihassa, ELÄMME JUMALAN POJAN USKOSSA, joka on Lähde syntiä vastaan. Jumalasta syntyneen EI TARVITSE tehdä syntiä, lihasta syntyneen sitä on suorastaan pakko tehdä. Liha pitää sisällään ensimmäisen Aadamin siemenen ja siksi ihminen, joka ei ole Jumalasta syntynyt viimeisen Aadamin siemenestä, ei edes kästä mitä Jumalasta syntyneet kertovat.

Jumalasta syntyneet tekevät Jumalan vaikuttamia tekoja.

• ml213.
        asiastakyse kirjoitti:

Mitä tarkoitat ms213 kysymyksellä tämän ajan uudestisyntyeistä. Tarkoitatko todella, että Jumala ei tänä aikan synnytä lapsia Itselleen?

Mihin viestiini viittaat.? Nykyään on vaikea tietää kuka kenellekkin vastaa tai kysyy, jos on pitkiä janoja.
        Palempi olisi kopioida viesti/osa, johon kysymys tai kommentti liittyy.

• tavallinen

Tämä ei ole vastaus kenenkään tekstiin tässä ketjussa. Luin summittain tästä ketjusta sieltä täältä ja eniten silmään "pistää" sellainen yleisvihamielinen ilmapiiri joissain kirjoituksissa. Helluntailaisuus näyttää siten eroavan lestadiolaisuskovista, että lestadiolaiset eivät kasvotusten keskustellessa koskaan pilkkaa ja hyökkää helluntais spartalaiseen tyyliin sapelein ja keihäin kimppuun, vaan he kykenevät täysin asialliseen keskusteluun sekä teksteissään ja kasvotusten. Täällä näyttäisi olevan eri kohdassa kasvua olevia kirjoittajia, mutta uudestisyntyneitä vain joitakuita tai sitten he pysyttelevät hyökkäysten pelossa taka-alalla piilossa, mutta meidänhän ei tarvitse hyökkääjiä pelätä, sillä emme ole tehneet mitään väärää. Suuri pelon aihe on ennemminkin se valtava viha, jolla useimmat hyökkäävät kimppuun. Se jättää erityisesti mieleen varmuuden uudestisyntymättömyyden tapahtumattomuudesta kyseisten ihmisten kohdalla.
      Raamatussahan on, että me tulemme tekemään suurempiakin tekoja kuin itse Jeesus teki. Mutta jos teiltä puuttuu ihan jo se perusrakkaus, niin jättäkää ihmeessä ne muutkin teot tekemättä, sillä niistä ei teille kirjoiteta taivaankirjaan mitään plusmerkkejä, sillä jos teiltä/meiltä puuttuu rakkaus, niin mitkään teot eivät Jeesuksen silmissä merkitse yhtään mitään. Ja kun te kysytte taivaanportilla, emmekö me tehneet sitä ja tätä Sinun nimessäsi, niin Jeesus vastaa teille: menkää pois Minun edestäni te laittomuuksien tekijät.
      Te olette vastuussa heidän "vereensä", joilta te kiellätte ahtaan portin ja uudestisyntymisen väittämällä jotain ihan muuta kuin mitä raamattu opettaa. Ettekö te halua, että ihmiset olisivat vapaita, onnellisia ja terveitä Jeesuksen nimessä ja veressä? Se on kuin jokin luonnehäiriöinen väittäisi, ettei ole ketään lyönyt ja kun selän kääntää, niin on nyrkki takaraivossa ja kun taas kasvot kääntää lyöjään, niin hän väittää, ettei ole koskaan ketään lyönyt.
      Täytyy kai teidän oikeasti nähdä, vai kuinka umpisokeiksi te haluatte jäädä?
      Sellainen seurakunta on vaarallinen, jota johtavat keskeneräiset uskalikot omien mielihalujensa mukaan saaden ihmiset uskomaan omiin uskomuksiinsa, mutta onneksi Jeesus on Herra ylitse kaiken. Herra varjelkoon ihmisiä, etteivät he jäisi enää portin ulkopuolella kärsimään. Herra yksinkertaisesti puhaltaa teidät edestä pois, niin että kauan "vankeina" olleet pääsevät pian vapauteen Kristuksessa Jeesuksessa.

• kiittää yksi

Tavalliselta taas tavallisen hyvä kirjoitus. Kiitos tavalliselle tavallisen ihanasta ja hyvästä kirjoituksesta.

• parannuksen paikka
        kiittää yksi kirjoitti:

Tavalliselta taas tavallisen hyvä kirjoitus. Kiitos tavalliselle tavallisen ihanasta ja hyvästä kirjoituksesta.

Tämän AK , T, G & co porukan synnit ovat täällä kaikkien nähtävissä, joten he ovat kuin sadun kuningas uusissa vaatteissaan, eivät näe itse omaa alastomuuttaan ja pahuuttaan. Kaikki muut sen kyllä näkevät!

• Tapio522eikirj
        parannuksen paikka kirjoitti:

Tämän AK , T, G & co porukan synnit ovat täällä kaikkien nähtävissä, joten he ovat kuin sadun kuningas uusissa vaatteissaan, eivät näe itse omaa alastomuuttaan ja pahuuttaan. Kaikki muut sen kyllä näkevät!

Ilm. 3:17
        "Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston".

• Tapio522eikirj
        parannuksen paikka kirjoitti:

Jeesus paransi syntymästään sokean miehen (Joh.9:1-41)
        Jeesus ei jättänyt ihmettä erilliseksi tapahtumaksi, vaan aloittaa jatkokeskustelun hengellisestä sokeudesta ja näkökyvystä.

Sokeana syntyneen parantamisella oli aivan vastakkainen vaikutus fariseuksiin kuin parannettuun.
        Samalla kun Jeesus teki sokeana syntyneen ruumiillisesti ja hengellisesti näkeväksi, teki ihmetyö fariseukset, jotka sanoivat ”me tiedämme” (Joh.9:24,29) ja ”me näemme” (41), entistä enemmän sokeiksi.

Ulkokultaisuudessaan fariseukset eivät nähneet omaa syntisyyttään. Heidän ei tarvinnut etsiä pelastusta synnistä, josta ei kukaan ole vapaa, vaikka moni täälläkin toisin luulee.
        --
        Voimme sanoa viheliäisen Paavalin tavoin:
        "Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista MINÄ OLEN suurin" (1.TIm. 1:15).

Synnitön ("näkevä") pitää halpana Jumalan ARMOA. Ylpeä ihminen ei tunnusta syntisyyttään ("sokeuttaan") Jumalan edessä eikä näin ollen tarvitse Jumalan armoa.
        "Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon" (Jaak. 4:6).

• manteli kaffissa

Sinun tekstisi ovat kaikki samaa soopaa.

ensin on alustuksentapainen, sitten paikannus ja kohdennus j a lopussa uhkailu ja tuomion ilmoitus !

olet niin eksyksissä kuin olla voi etkä opi edes kirjoittamaan niin että niitäå viitsisi lukea.

mutta sekinkai menee jalon uskonsoturin vainon piikkiin kuten kaikki muutkin ojentamiset.

• Luopumuksesta päässy

Paavalikin kertoi, että hänen on mahdollista menettää pelastus:
      "vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä, joka muille saarnaan, itse ehkä joutuisi hylättäväksi." 1 Kor. 9:27.

Hebr. 6:4-6 kertoo yksiselitteisesti, että uskoon tullut voi menettää pelastuksen:
      "Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia, ja sitten ovat luopuneet-taas uudistaa parannukseen."
      Siinä on siis kysymys Pyhän Hengen saaneista todellisista Jumalan lapsista, jotka menettävät pelastuksen.

Jumalan armossa loppuun asti pysyvät pääsevät perille!
      ".. että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa." 1 Joh. 4:17.

"Ja nyt, lapsukaiset, PYSYKÄÄ Hänessä, että meillä Hänen ilmestyessään olisi turva eikä meitä HÄPEÄLLÄ KARKOITETTAISI POIS Hänen tyköänsä Hänen tulemuksessaan. " 1 Joh. 2:28.

Valvokaa ja rukoilkaa!

• Valkeuteen

>>>>>>>>>>>>>>>Eli Jeesus ei sitten puhunutkaan totta kun sanoi omista lampaistaan:
      "He eivät ikinä huku"?

• Siis ... onko niin kuin Jeesus sanoi lampaistaan:
        "He eivät ikinä huku"?

Vai onko niin,
        että jotkut Hyvän Paimenen lampaista hukkuvat?

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Siis ... onko niin kuin Jeesus sanoi lampaistaan:
        "He eivät ikinä huku"?

Vai onko niin,
        että jotkut Hyvän Paimenen lampaista hukkuvat?

"PYSYKÄÄ minussa, niin minä pysyn teissä. Eihän oksa pysty tuottamaan hedelmää, ellei se pysy puussa, ja samoin ette pysty tekään, ellette pysy minussa.
        JOKA EI PYSY minussa, on kuin irronnut oksa: se heitetään pois, ja se kuivuu. Kuivat oksat kerätään ja viskataan tuleen, ja ne palavat poroksi."

Pysykää.
        Herra tässä ei "evankelioi" tulemaan Häneen oksaksi, vaan tässä Hän on keskittänyt Sanansa omillensa painottaen; "pysykää minussa!"

Ja totta on se, että joka Hänessä pysyy, ei ikinä huku.

• Niko. kirjoitti:

"PYSYKÄÄ minussa, niin minä pysyn teissä. Eihän oksa pysty tuottamaan hedelmää, ellei se pysy puussa, ja samoin ette pysty tekään, ellette pysy minussa.
        JOKA EI PYSY minussa, on kuin irronnut oksa: se heitetään pois, ja se kuivuu. Kuivat oksat kerätään ja viskataan tuleen, ja ne palavat poroksi."

Pysykää.
        Herra tässä ei "evankelioi" tulemaan Häneen oksaksi, vaan tässä Hän on keskittänyt Sanansa omillensa painottaen; "pysykää minussa!"

Ja totta on se, että joka Hänessä pysyy, ei ikinä huku.

Niin. Me emme tuota hedelmää, jos emme pysy Hänessä.
        Oksan tehtävä on tuottaa hedelmää.

Mutta mitä Jeesuken lampaisiin tulee, niin Jeesus sanoo:
        "He eivät ikiä huku".

Oksat eivät huku. Palavat kylläkin.
        Jos et usko, niin kokeile.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

"He eivät ikiä huku".

Jeesus siis tarkoitti kahta täysin eri asiaa puhuessaan hukkumisesta ja pois leikkaamisesta ja polttamisesta?

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

"He eivät ikiä huku".

Saivarrella voi toki termistöllä "hukuttaa" ja "polttaa".
        Raamattu sanoo näin;

"Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin HUKUTTAA helvettiin"

Sekä näin;

"Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään TULEEN"

Sekä;

"Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen TULEEN, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä."

Oksa ei kalamos pysy Elämässä irti hakattuaan, eikä elämää itsessään kykene kantamaan. Sen kohtalo on tuli ja tuho.

• Tapio522eikirj
        Niko. kirjoitti:

Raamattu sanoo näin;

"Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin HUKUTTAA helvettiin"

Sekä näin;

"Jo on kirves pantu puitten juurelle; jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, siis hakataan pois ja heitetään TULEEN"

Sekä;

"Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen TULEEN, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä."

Oksa ei kalamos pysy Elämässä irti hakattuaan, eikä elämää itsessään kykene kantamaan. Sen kohtalo on tuli ja tuho.

VIINIKÖYNNÖKSEN OKSAT
        Joh.15:1-6

• Niko. kirjoitti:

Jeesus siis tarkoitti kahta täysin eri asiaa puhuessaan hukkumisesta ja pois leikkaamisesta ja polttamisesta?

Kyllä.

• Niko. kirjoitti:

Raamattu sanoo näin;

Sekä näin;

Sekä;

Sekoitit kolme aivan eri asiaa toisiinsa.

Ensimmäisen selvitin jo tuolla ylempänä
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11206143/#comment-59639979

Sitten tuo toinen kohta.
        Kun Jeesus oli tullut Israelin kansan keskuuteen,
        niin ei puhuta oksista, vaan puusta.
        Jo on kirves pantuna puiden juurelle.
        Korostus on viikunapuussa eli Israelissa.
        He eivät ottaneet Häntä vastaan ja
        niin viikunaPUU kaadettiin ja heitettiin tuleen pitkin maailmaa.

Kolmannessa kohdassasi eli kansojen tuomiossa
        taas tuomitaan nimenomaan muut kuin viikunapuu.
        Se ei ole viimeinen tuomio,
        vaan ne, jotka olivat kohdelleet kaltoin viikunapuuta,
        kun se oli tulessa, joutuvat nyt tulee odottamaan
        viimeistä tuomiota tulen keskellä.
        Nämä siis otetaan pois, toiset jätetään,
        kun maan päällä alkaa tuhatvuotinen rauhan valtakunta.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Sekoitit kolme aivan eri asiaa toisiinsa.

Ensimmäisen selvitin jo tuolla ylempänä
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11206143/#comment-59639979

Sitten tuo toinen kohta.
        Kun Jeesus oli tullut Israelin kansan keskuuteen,
        niin ei puhuta oksista, vaan puusta.
        Jo on kirves pantuna puiden juurelle.
        Korostus on viikunapuussa eli Israelissa.
        He eivät ottaneet Häntä vastaan ja
        niin viikunaPUU kaadettiin ja heitettiin tuleen pitkin maailmaa.

Kolmannessa kohdassasi eli kansojen tuomiossa
        taas tuomitaan nimenomaan muut kuin viikunapuu.
        Se ei ole viimeinen tuomio,
        vaan ne, jotka olivat kohdelleet kaltoin viikunapuuta,
        kun se oli tulessa, joutuvat nyt tulee odottamaan
        viimeistä tuomiota tulen keskellä.
        Nämä siis otetaan pois, toiset jätetään,
        kun maan päällä alkaa tuhatvuotinen rauhan valtakunta.

Sinähän se olit joka viittasi palamisen ja hukuttamisen termistöön.
        Sen sinulle Sanalla osoitin, että Herra käytti molempia termejä kadotukseen joutuvien kuvauksessa.

• Niko. kirjoitti:

Sinähän se olit joka viittasi palamisen ja hukuttamisen termistöön.
        Sen sinulle Sanalla osoitin, että Herra käytti molempia termejä kadotukseen joutuvien kuvauksessa.

Minä olen ajanut takaa vain tätä asiaa.
        Jeesus sanoi omista lampaistaan:
        "He eivät ikinä huku".

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Minä olen ajanut takaa vain tätä asiaa.
        Jeesus sanoi omista lampaistaan:
        "He eivät ikinä huku".

Ja omistansa ja omillensa; pysykää minussa... Jos, ette pysy....

• Niko. kirjoitti:

Ja omistansa ja omillensa; pysykää minussa... Jos, ette pysy....

Kun me Jeesuksen omat olemme kerran
        Kristuksen palkintotuomioistuimen edessä,
        niin tuli on koetteleva kunkin Jeesuksen oman TEOT.

Ja sen mukaan me saamme voittopalkinnon tai emme.
        Jos en saa voittopalkintoa, en kruunua tai seppelettä,
        niin minä itse kuitenkin olen pelastuva.
        Jos jonkun työ palaa, hän kärsii vahingon.
        Itse hän kuitenkin pelastuu ikään kuin tulen läpi (1 Kor 3:15).

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Kun me Jeesuksen omat olemme kerran
        Kristuksen palkintotuomioistuimen edessä,
        niin tuli on koetteleva kunkin Jeesuksen oman TEOT.

Ja sen mukaan me saamme voittopalkinnon tai emme.
        Jos en saa voittopalkintoa, en kruunua tai seppelettä,
        niin minä itse kuitenkin olen pelastuva.
        Jos jonkun työ palaa, hän kärsii vahingon.
        Itse hän kuitenkin pelastuu ikään kuin tulen läpi (1 Kor 3:15).

Voi kalamos, ei tässä Herra mistään sellaisesta puhunut;

6 Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.

Oksa ei näet enään ole puussa, eli Jeesuksessa ja oksa on irrottautunut täten kokonansa Elämästä. Siksi oksa kuolee ja sen kohtalo on ikuinen tuli.

• Niko. kirjoitti:

Voi kalamos, ei tässä Herra mistään sellaisesta puhunut;

6 Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.

Oksa ei näet enään ole puussa, eli Jeesuksessa ja oksa on irrottautunut täten kokonansa Elämästä. Siksi oksa kuolee ja sen kohtalo on ikuinen tuli.

Näinkö kävi Moosekselle ja Aaronille,
        jotka eivät perille päässeet?

Ei käynyt. Eikä käy yhdellekään
        Jeesuksen omalle lampaalle.

Oma lukunsa on se, kannammeko me hedelmää.
        Täysin hedelmättömät oksat,
        jotka voivat jopa levittää jotain kasvitautia puuhun,
        Hän kyllä voi karsia pois puusta.
        Siis katkaista elämänlangan ennen aikojaan.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Näinkö kävi Moosekselle ja Aaronille,
        jotka eivät perille päässeet?

Ei käynyt. Eikä käy yhdellekään
        Jeesuksen omalle lampaalle.

Oma lukunsa on se, kannammeko me hedelmää.
        Täysin hedelmättömät oksat,
        jotka voivat jopa levittää jotain kasvitautia puuhun,
        Hän kyllä voi karsia pois puusta.
        Siis katkaista elämänlangan ennen aikojaan.

"Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa.
        3 Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla.
        4 Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin'.
        5 Mutta he eivät siitä välittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen;
        6 ja toiset ottivat kiinni hänen palvelijansa, pitelivät pahoin ja tappoivat.
        7 Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukkonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa.
        8 Sitten hän sanoi palvelijoillensa: 'Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia.
        9 Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte.'
        10 Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita.
        11 Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.
        12 Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi.
        13 Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
        14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."

Kutsuvieraat ovat Israel. Koska he eivät tahtoneet tulla, kutsuttiin heidän paatumuksen tähden häihin jokainen joka tahtoo.
        Näin häähuone saatiin täyteen ihmisiä joiden saapumisen perusta ei ollut se, että he olivat kutsuvieraita, vaan se, että he tahtoivat tulla.

Mutta kuitenkin, tästäkin joukosta nyt häissä oli yksi mies ilman hääpukua.
        Yksi oli kadulta kutsuttu, aivan kuten muutkin vieraat ja hän oli tahtonut tulla, aivan kuten muutkin. Mutta hääjuhlassa hän oli ilman juhlapukua.

"Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa"

Ihminen joka saa hääkutsun ja sen vastaanottaa, ei vielä ole saavuttanut päämääräänsä. Vasta hääjuhlassa, arvolliseen juhlapukuun puettuna ihminen on perillä.

Joka loppuun asti kestää ja uskon säilyttää, pelastuu!

Olkoon jokaisen Tien kulkijan mieli nöyrä sen päämäärän saavuttamisen edessä kuten oli Paavalillakin;

"vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä, joka muille saarnaan, itse ehkä joutuisi hyljättäväksi."

• Niko. kirjoitti:

"Taivasten valtakunta on verrattava kuninkaaseen, joka laittoi häät pojallensa.
        3 Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla.
        4 Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin'.
        5 Mutta he eivät siitä välittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen;
        6 ja toiset ottivat kiinni hänen palvelijansa, pitelivät pahoin ja tappoivat.
        7 Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukkonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa.
        8 Sitten hän sanoi palvelijoillensa: 'Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia.
        9 Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte.'
        10 Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita.
        11 Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.
        12 Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi.
        13 Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
        14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."

Kutsuvieraat ovat Israel. Koska he eivät tahtoneet tulla, kutsuttiin heidän paatumuksen tähden häihin jokainen joka tahtoo.
        Näin häähuone saatiin täyteen ihmisiä joiden saapumisen perusta ei ollut se, että he olivat kutsuvieraita, vaan se, että he tahtoivat tulla.

Mutta kuitenkin, tästäkin joukosta nyt häissä oli yksi mies ilman hääpukua.
        Yksi oli kadulta kutsuttu, aivan kuten muutkin vieraat ja hän oli tahtonut tulla, aivan kuten muutkin. Mutta hääjuhlassa hän oli ilman juhlapukua.

"Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa"

Ihminen joka saa hääkutsun ja sen vastaanottaa, ei vielä ole saavuttanut päämääräänsä. Vasta hääjuhlassa, arvolliseen juhlapukuun puettuna ihminen on perillä.

Joka loppuun asti kestää ja uskon säilyttää, pelastuu!

Olkoon jokaisen Tien kulkijan mieli nöyrä sen päämäärän saavuttamisen edessä kuten oli Paavalillakin;

"vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä, joka muille saarnaan, itse ehkä joutuisi hyljättäväksi."

Kiroitit kommentin, joka käsitteli pääosin häävieraita.
        Mitä ajattelet itse Morsiamesta.
        Tai siis tuossa vaiheessa jo vihitystä vaimosta.

Oliko jotenkin epävarmaa,
        onko Morsian pääsevä juhlapöytään Yljän kanssa.

• Niko.
        kalamos kirjoitti:

Kiroitit kommentin, joka käsitteli pääosin häävieraita.
        Mitä ajattelet itse Morsiamesta.
        Tai siis tuossa vaiheessa jo vihitystä vaimosta.

Oliko jotenkin epävarmaa,
        onko Morsian pääsevä juhlapöytään Yljän kanssa.

Herra ei puhu Karitsan morsiamesta ja siitä salaisuudesta, että Uuden liiton pelastus tapahtuu vain Kristuksen ruumiin, morsiamen kautta, tässä vertauksessa mitään.

• body2

"Tässä tilanteessa he lankesivst, kompastuivat ja tekivät synnin...."

Että ihmisen pitää olla kiero , orjuuttava ja saada toista hallita.
      Kuka muu oli tuolloin paikalla kuin k.o. henkilöt ja määritteli heidän olotilansa.

Kun ihmiset lisääntyivät, tuli kyliä,asutuksia,yhteisöjä, niin kyläpäälliköt halusivat hallita ja vallan välineeksi tuli noituus, tuli taikuus ja synti oli tuolloin käyttökelpoinen hallintavaline.
      Synti määritelmä on noituuden tulosta, sillä poppamiehet hallitsivat ja sitkeä on määritelmä kun siitä ei vieläkään päästä eroon.
      Me olemme Jumalan lapsia tällaisina ja tuo syntinoituus olisi hylättävä, sillä on orjuutettu jo ihan tarpeeksi.

• Valkeuteen

"Kaksitoista opetuslasta "

Joh."...Kun Jeesus oli tämän puhunut, lähti hän pois opetuslastensa kanssa Kedronin puron tuolle puolelle; siellä oli puutarha, johon hän meni opetuslapsinensa. Mutta myös Juudas, joka hänet kavalsi, tiesi sen paikan, koska Jeesus ja hänen opetuslapsensa usein olivat kokoontuneet sinne. Niin Juudas otti sotilasjoukon sekä ylipappien ja fariseusten palvelijoita ja tuli sinne soihdut ja lamput ja aseet mukanaan. Silloin Jeesus, joka tiesi kaiken, mikä oli häntä kohtaava, astui esiin ja sanoi heille: "Ketä te etsitte?" He vastasivat hänelle: "Jeesusta, Nasaretilaista." Jeesus sanoi heille: "Minä se olen." Ja Juudas, joka hänet kavalsi, seisoi myös heidän kanssaan. Kun hän siis sanoi heille: "Minä se olen", peräytyivät he ja kaatuivat maahan. Niin hän taas kysyi heiltä: "Ketä te etsitte?" He sanoivat: "Jeesusta, Nasaretilaista." Jeesus vastasi: "Minähän sanoin teille, että minä se olen. Jos te siis minua etsitte, niin antakaa näiden mennä"; että se sana kävisi toteen, jonka hän oli sanonut: "En minä ole kadottanut ketään niistä, jotka sinä olet minulle antanut." ...."

• Johannes 6
      45 "Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat - k a i k k i Jumalan opettamiksi'. - J o k a i n e n, - joka on - I s ä l t ä kuullut ja o p p i n u t, - tulee minun tyköni."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      73
      6394
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      144
      5893
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      493
      3745
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      120
      2159
    5. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      40
      1415
    6. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      407
      1378
    7. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      74
      1215
    8. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      47
      1054
    9. Trump ja Venäjä

Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja
      Maailman menoa
      110
      972
    10. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      56
      970
    Aihe