Hyötysuhteeltaan työttömät virat Suomessa

tyoton.ja.nakokulma

Työttömien määrää laskettaessa, kokonaan ohitetaan sellaiset ammatit, joilla ei yhteiskunnalle ole minkäänlaista hyötypotentiaalia.

Kaikki työ ei ole merkityksellistä, vaikka siitä maksetaan palkkaa, ja sellainen on organisoitu. Osa työpaikoista on luotu kansainvälisistä trendisyistä : niin tehdään muuallakin, ja siitä vedetään aasinsilta oikeutus että miksei täälläkin.

Kuitenkin näiden palkkakulut, kiinteistöt ja niiden ylläpitoon kuuluvat juoksevat kustannukset katetaan samoista veroilla kerättävistä rahoista, joilla Suomessa hoidetaan ns. absoluuttista työttömyyttä. Raha joka näihin yleisluonteeltaan "harraste-, uskomus-, hyväntekeväisyys-, vapaa-aika-, ja tyhjän hallinnointityötehtäviin kulutetaan, on ylimääräistä yltäkylläisyyttä niille, jotka näissä tehtävissä toimii. Kyse on myös ylimääräisestä yltäkylläisyydestä niille, jotka näihin liittyviä tiloja käyttää esim. huippu-urheilijat, oopperassa ja teatterissa kävijät.

Kun yhteiskunnallisella tasolla lähdetään argumentoimaan sitä, mitä työttömän tulisi tehdä työttömyyskorvauksensa eteen, keskustelua tulisi käydä myös näiden edellä mainittujen "piiloutuneiden eliittityöttömien" aseman uudelleenarviointiin, ja asteittaiseen purkuun yhteiskunnassa. Kyseessä on kuitenkin prosessi, joka lopulta valtion velan kasautuessa on edessä.

Valtion velkoja ei makseta sillä, että verovaroista maksetun työmarkkinatukelaisen korvauksesta pidätetään 20 % ja laitetaan keräämään TYP operaatiolla risuja puistoon. Rahan määrä ei lisäänny, vaan sen valvontaan ja ohjaukseen tarvitaan pikemminkiin vielä lisää verovaroja.

Sen sijaan, kun piiloutunut "vapaa-ajantoiminto-tai tyhjäntoimittajatyötön esim. TE-virastossa irtisanotaan, säästöt ovat jo silmin havaittavat. TE-virkailijan minimipalkka 1900 - 570 euroa tekee jo välittömän 1330 euron säästön per kuukausi, joka on siten säästöä 233,3 %! Mistään muualta ei saa näin merkittäviä säästöjä yritysmaailmasssa kun suhteena on hyöty/irtisanottu!

On jotenkin ironista, että myös pääkaupunkiseudun asuntopulankin annetaan vain rehottaa ja näivettää työvoiman saatavuutta. Samaan aikaan siellä puuhaillaan kaiken laisia kalkkiviivoja, kuntolaitteita, äänentoistoakustiikkaa, lavasteita, prosyyrejä, esitteitä ja oppaita 22 asteisena lämmitetyissä urheiluhalleissa, kirkkovirastoissa, teattereissa, eurooppa-toimistoissa ja museoissa, tutkimuslaitoksissa ja yliopistoissa. On tutkimusta tutkimuksen päälle, ja ei ole oikeastaan väliä mitä tutkitaan kun vaan tutkitaan ja pidetään kansainvälistä tasoa kansainvälisen tason itsensä takia.

Silloin kun joltain asialta maailmassa puuttuu kontrolli : oli se sitten mikä tahansa esim. pesuhuoneen homebakteeri, tarpeeton kulttuuritoiminto tai TE - toimisto, niin luonnollinen seuraus on siitä exponentaalinen kasvu. Ei ole mitään syytä epäillä, etteikö esim. jokin virasto kasvaisi, mikäli sille ei ole asetettu eksistenssin rajoja ulkopuolelta. Jos eksistenssille on 1. avoimet juridiset valtuudet 2. jopa asiaa ajava ministeri ja 3. kollektiivisella propagandalla saavutettu näennäinen hyväksyntä, ollaan menossa kohti Molokin loputonta kitaa. Voidaankin kysyä, mitä alkaa tapahtua kun häntä alkaakin olla niin iso, että se heiluttaa koko koiraa? Ei lienee mitään koiralle enää ominaista, ja esimerkin koirahan on yhteiskunta itse...

Olisi hyvä jos tästä kaikesta tehtäisiin jokin laaja selvitys ja laskelma, mikä on se piiloutuneiden/piilotettujen työttömien määrä, joka maassa vallitsee ja mitkä ovat ne todelliset kustannukset, jotka on ohjattu tähän turhaan osaan yhteiskuntaa.
Sen jälkeen tulisi selvittää, mitkä ovat ne tavat jolla näistä toiminnoista voidaan luopua, ennen kuin valtion velka ylittää rajan, jossa paluuta tasapainoiseen talouteen ei enää ole.

49

835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin on tosi

      Hyvä avaus!
      Tallensin kaiken varalta. Jos tuolallinen avaus olisi tehty 2-3 vuotta sitten, se häviäis tältä palstalta heti. Vaikka ylläpitoa parjataankin, niin jotain positiivista kehitystä on tapahtunut.

      "joilla ei yhteiskunnalle ole minkäänlaista hyötypotentiaalia. "
      Joillakin ammateilla tuo potentiaali on suorastaan haitallinen.

      • Huomannut saman

        Tosiaan, asiatekstit katos aika äkkiseltään mitä seurasin.
        Sillä en viittsinyt itte mitään tänne ees vastata tolloin.
        Oikein muuta vastaavaa palstaa ei kumminkaan ole. Ehkä pienoista vihan määrän laskemista on muilla palstoilla samassa aiheessa esiintynyt, kun ei enää ensimmäisenä vastaa röllit isolla joukolla kuten aiemmin. Oisiko joutuneet työttömiksi tai ikää tullut niin etteivät enää jaksa rölläillä.


    • vähän asiaton.

      Jaa, en jaksanut sun tekstiä enempiä lukea ja pohtia. Mutta tässä huomasin tänään jossakin tiedotusvälineessä jutun, että työttömiksi kouluttaminen saattaa vähentyä, kun aletaan miettiä, että pitäisikö joitakin kouluja sulkea tai ainakin vähentää oppilaiden määrää. Aloja, joita jutussa mainittiin, olivat toimisto- ja tietotekniikka-ala muiden muassa.

      Eli merkonomeja ja tradenomeja ja sihteereitä, datanomeja ja muita it-tyyppejä alkaa tulla ehkä vähemmän. No, rupeisko löytymään töitä enemmän? Toimistoalalla ainakin kun on se tosiasia, että sinne pyrkivät kaikki, vaikkei olisi koulutustakaan!

      Tosin - joo, toimistotyöt, niihinhän kuuluvat myös kirjanpito- ja palkanlaskentatehtävät, näiden tekijöistähän on pula ja koulutuksia järjestetään joka vuosi esim. te-koulutuksina - miksiköhän eivät aukot näillä sitten täyty? Johtuuko se siitä, että ko. koulutuksiin valittaessa henkilöitä tiedustellaan mikä on suhtautuminen esim. koulun maahanmuuttajataustaisiin opiskelijoihin? Ja koulutetaan sitten suoraan amk:sta tulleita tyyppejä te-toimiston jatkokoulutuksella ja toinen ryhmä taitavat sitten olla päihteisiin (kaljaan siis) sortuneet eukot, joista yhtäkkiä tehdäänkin sitten oikein huippusihteereitä! Röyh, röyh!

      • Hyvä että loppu

        Kaikki EU-projektit ja Työvoimatoimiston vetämät Tartu työhön ovat turhia. Säästöä tulee , kun ei palkata niiden toimitsijoita ja vetäjiä. 2500-300 e/ kk/ henkilö. Nämä "palkkaa" työttömiä 9 e/ pv jonnejoutaviin tupakanpoltto- ja kahvinjuontitöihin.
        Suummitelmat paperilla vaan tulos 0.


      • dfdfggdfg
        Hyvä että loppu kirjoitti:

        Kaikki EU-projektit ja Työvoimatoimiston vetämät Tartu työhön ovat turhia. Säästöä tulee , kun ei palkata niiden toimitsijoita ja vetäjiä. 2500-300 e/ kk/ henkilö. Nämä "palkkaa" työttömiä 9 e/ pv jonnejoutaviin tupakanpoltto- ja kahvinjuontitöihin.
        Suummitelmat paperilla vaan tulos 0.

        No, tähän on rehellisyyden nimissä sanottava, kun varmaan sinä luokittelet esim. jotkut työnhakukurssit tuollaisiksi turhiksi rahanrei'iksi, että kyllä ne ainakin joksikin aikaa antavat potkua hakea töitä reippaammin ja luottavaisemmin, ja ohjataanhan siellä ainakin jonkin verran hakemusten teossakin, voi olettaa että kurssin vetäjällä on tuntuma siitä mikä on hakemuksissa tärkeää ja millä herättää lukijan kiinnostuksen. Toki näissäkin kursseissa hyötyy eniten se, jolla on jo ennestään jonkinlainen idea tulevaisuuden tekemisistään vireillä omassa päässään, ja kurssin vetäjä sitä sitten vähän pönkittää sitä ajatusta ja pistää jätkän tekemään sen mitä se on suunnitellut, eli vaikkapa hakeutumaan jollekin koulutuslinjalle eli pistämään paperit vetämään tai kertoo ainakin missä ko. koulutusta olisi. Että ei ne ehkä ihan turhia ole, aina on vähän kyllä kiinni kurssilaisesta itsestäänkin. Ja toki kouluttajasta. Että onhan sitä sitten sellaisia ihan kuule ammattikurssikeskuksen opettajiakin, joilla ei ole minkäänlaista sosiaalista osaamista ja joilla on oma asenne se, että toi ei oo mitään eikä siitä mitään tule, että parempi vaan kun häipyis koko kurssilta! Ja tällaisia on jopa omaehtoisen kouluttautumisen kursseilla, siis opettajia. Huvittavinta tietysti siinä mielessä, että niillä omaehtoisen koulutuksen kursseilla pääasiassa taitaakin nykyään olla työkkärin asiakkaita kouluttautumassa... Kun kerran rahaa saa opiskellessa niin mikäs siinä vaikka maksullisena kurssina. Turun akk:ssa tällaisia opettajia löytyy!


      • turhuuus33
        dfdfggdfg kirjoitti:

        No, tähän on rehellisyyden nimissä sanottava, kun varmaan sinä luokittelet esim. jotkut työnhakukurssit tuollaisiksi turhiksi rahanrei'iksi, että kyllä ne ainakin joksikin aikaa antavat potkua hakea töitä reippaammin ja luottavaisemmin, ja ohjataanhan siellä ainakin jonkin verran hakemusten teossakin, voi olettaa että kurssin vetäjällä on tuntuma siitä mikä on hakemuksissa tärkeää ja millä herättää lukijan kiinnostuksen. Toki näissäkin kursseissa hyötyy eniten se, jolla on jo ennestään jonkinlainen idea tulevaisuuden tekemisistään vireillä omassa päässään, ja kurssin vetäjä sitä sitten vähän pönkittää sitä ajatusta ja pistää jätkän tekemään sen mitä se on suunnitellut, eli vaikkapa hakeutumaan jollekin koulutuslinjalle eli pistämään paperit vetämään tai kertoo ainakin missä ko. koulutusta olisi. Että ei ne ehkä ihan turhia ole, aina on vähän kyllä kiinni kurssilaisesta itsestäänkin. Ja toki kouluttajasta. Että onhan sitä sitten sellaisia ihan kuule ammattikurssikeskuksen opettajiakin, joilla ei ole minkäänlaista sosiaalista osaamista ja joilla on oma asenne se, että toi ei oo mitään eikä siitä mitään tule, että parempi vaan kun häipyis koko kurssilta! Ja tällaisia on jopa omaehtoisen kouluttautumisen kursseilla, siis opettajia. Huvittavinta tietysti siinä mielessä, että niillä omaehtoisen koulutuksen kursseilla pääasiassa taitaakin nykyään olla työkkärin asiakkaita kouluttautumassa... Kun kerran rahaa saa opiskellessa niin mikäs siinä vaikka maksullisena kurssina. Turun akk:ssa tällaisia opettajia löytyy!

        Jokainen työvoimapoliittinen koulutus on huuhaata, ja kaikista niistä lähtee lasku veronmaksajille moniasteisena kierto-välistävetolaskuna:

        työttömän korotettuna tukena
        opettajien 1900-2700 e kk palkkana, kiinteistön lämmitys ja huoltokuluina, sekä
        kiinteistön arvonlasku ja kunnostuskulut sälytettynä johonkin oppilaskohtaiseen korvaukseen, joka veloitetaan TE-toimistolta, jonka viranomaiset veloo valtiolta, jonka valtio veloo veroina.

        Turhaa silmän ummistusta sanoa, että työtön niistä hyötyy. Niiden käyneistä työllistyy oliko se 12 % kun jossain oli just artikkeli. Samat tod näk työllistyisi jo sattumalta joka tapauksessa.


      • viimevuotinen
        turhuuus33 kirjoitti:

        Jokainen työvoimapoliittinen koulutus on huuhaata, ja kaikista niistä lähtee lasku veronmaksajille moniasteisena kierto-välistävetolaskuna:

        työttömän korotettuna tukena
        opettajien 1900-2700 e kk palkkana, kiinteistön lämmitys ja huoltokuluina, sekä
        kiinteistön arvonlasku ja kunnostuskulut sälytettynä johonkin oppilaskohtaiseen korvaukseen, joka veloitetaan TE-toimistolta, jonka viranomaiset veloo valtiolta, jonka valtio veloo veroina.

        Turhaa silmän ummistusta sanoa, että työtön niistä hyötyy. Niiden käyneistä työllistyy oliko se 12 % kun jossain oli just artikkeli. Samat tod näk työllistyisi jo sattumalta joka tapauksessa.

        Maksavat ne työvoimapoliittiset myös enempi kuukautta kohti kuin esim. mitä useissa ronsunluutason kouluissa on lukukausimaksut kuukautta kohti.

        Viime vuodelta artikkeli:
        http://www.hs.fi/tyoelama/Työpajoissa nuoret pääsevät työn syrjään kiinni/a1346467128281
        "Helsingin pajoilla työskenteli viime vuonna 300 nuorta, joista suurin osa oli 17–19-vuotiaita. Yhden helsinkiläisnuoren työpajakuukausi maksaa 1 500 euroa."


      • Listaa niistä
        viimevuotinen kirjoitti:

        Maksavat ne työvoimapoliittiset myös enempi kuukautta kohti kuin esim. mitä useissa ronsunluutason kouluissa on lukukausimaksut kuukautta kohti.

        Viime vuodelta artikkeli:
        http://www.hs.fi/tyoelama/Työpajoissa nuoret pääsevät työn syrjään kiinni/a1346467128281
        "Helsingin pajoilla työskenteli viime vuonna 300 nuorta, joista suurin osa oli 17–19-vuotiaita. Yhden helsinkiläisnuoren työpajakuukausi maksaa 1 500 euroa."

        http://colleges.usnews.rankingsandreviews.com/best-colleges/rankings/national-universities/best-value
        Tuolta listaa kouluista.
        Euroopassa tietty ovat pääosin ilmaisia mutta työllisyyskin sitten heikompaa.


      • nykykursseilla siis
        Listaa niistä kirjoitti:

        http://colleges.usnews.rankingsandreviews.com/best-colleges/rankings/national-universities/best-value
        Tuolta listaa kouluista.
        Euroopassa tietty ovat pääosin ilmaisia mutta työllisyyskin sitten heikompaa.

        n. 3400 taalaa on 2500 euroa,
        eli jos esimerkiksi sen 1500 maksaa se pajakuukausi, samaan aikaan saa 500 työmarkkinatukea ja 500 asumiseen asumistukea plus soppalanrahaa tulee yhteensä se 2500 euroa, hieno on sijoitus valtiolla kun pitää siihen rahaan huolta ettei tulisi koskaan työllistymään mutta niin tahtovat tehdä ja tietoisesti


      • Lannistavat
        dfdfggdfg kirjoitti:

        No, tähän on rehellisyyden nimissä sanottava, kun varmaan sinä luokittelet esim. jotkut työnhakukurssit tuollaisiksi turhiksi rahanrei'iksi, että kyllä ne ainakin joksikin aikaa antavat potkua hakea töitä reippaammin ja luottavaisemmin, ja ohjataanhan siellä ainakin jonkin verran hakemusten teossakin, voi olettaa että kurssin vetäjällä on tuntuma siitä mikä on hakemuksissa tärkeää ja millä herättää lukijan kiinnostuksen. Toki näissäkin kursseissa hyötyy eniten se, jolla on jo ennestään jonkinlainen idea tulevaisuuden tekemisistään vireillä omassa päässään, ja kurssin vetäjä sitä sitten vähän pönkittää sitä ajatusta ja pistää jätkän tekemään sen mitä se on suunnitellut, eli vaikkapa hakeutumaan jollekin koulutuslinjalle eli pistämään paperit vetämään tai kertoo ainakin missä ko. koulutusta olisi. Että ei ne ehkä ihan turhia ole, aina on vähän kyllä kiinni kurssilaisesta itsestäänkin. Ja toki kouluttajasta. Että onhan sitä sitten sellaisia ihan kuule ammattikurssikeskuksen opettajiakin, joilla ei ole minkäänlaista sosiaalista osaamista ja joilla on oma asenne se, että toi ei oo mitään eikä siitä mitään tule, että parempi vaan kun häipyis koko kurssilta! Ja tällaisia on jopa omaehtoisen kouluttautumisen kursseilla, siis opettajia. Huvittavinta tietysti siinä mielessä, että niillä omaehtoisen koulutuksen kursseilla pääasiassa taitaakin nykyään olla työkkärin asiakkaita kouluttautumassa... Kun kerran rahaa saa opiskellessa niin mikäs siinä vaikka maksullisena kurssina. Turun akk:ssa tällaisia opettajia löytyy!

        " että kyllä ne ainakin joksikin aikaa antavat potkua hakea töitä reippaammin ja luottavaisemmin, ja ohjataanhan siellä ainakin jonkin verran hakemusten teossakin,"
        On ainakin sen aikaa mitä kurssi kestää, poissa työnhausta, on todennäköisempi vaihtoehto. Kaikki koulun käyneet osaa niitä hakemuksiakin tehdä, ei tarvita kädestä pitämään lastentarhan opettajaa niihin.
        Muutama kurssi ja lopullisesti lannistettu töitä etsimästä.


      • fkjdskjfkf
        Lannistavat kirjoitti:

        " että kyllä ne ainakin joksikin aikaa antavat potkua hakea töitä reippaammin ja luottavaisemmin, ja ohjataanhan siellä ainakin jonkin verran hakemusten teossakin,"
        On ainakin sen aikaa mitä kurssi kestää, poissa työnhausta, on todennäköisempi vaihtoehto. Kaikki koulun käyneet osaa niitä hakemuksiakin tehdä, ei tarvita kädestä pitämään lastentarhan opettajaa niihin.
        Muutama kurssi ja lopullisesti lannistettu töitä etsimästä.

        Väärin! Täällä ainakin työnhakukurssin aikana ei merkata työttömyysetulomakkeisiin kuin työtön. Ei olla siis varsinaisesti edes koulutuksessa, vaikka se 9 e tulisikin.

        No, kaikki eivät ole käyneet kursseja ja kouluja. Työttöminä voi olla sellaisiakin, jotka ovat olleet vaikkapa 17-v:sta lähtien töissä yhtäjaksoisesti vuosikymmeniä, kunnes työpaikka suljetaan, ja sitten pitäisi osata laatia työhakemuksia.

        Ja moni akateeminenkin käy luetuttamassa hakemuksiaan näillä kouluttajilla. Opetetaan miten ja millaisin sanakääntein itseään markkinoida ja mitä siinä hakemuksessa on hyvä kertoa.

        Että väärin sulta!

        Ota huomioon, että moni ei osaa edes wordillä asetteluita tehdä. Ei osaa lähettää sähköpostilla, ei osaa tehdä sellaista hakemusta, joka ei avaajan ruudulla hajoa huiskin haiskin.

        Ehkä sinä ja minä osaamme, mutta moni ei.


      • fgfhfgjdfh
        fkjdskjfkf kirjoitti:

        Väärin! Täällä ainakin työnhakukurssin aikana ei merkata työttömyysetulomakkeisiin kuin työtön. Ei olla siis varsinaisesti edes koulutuksessa, vaikka se 9 e tulisikin.

        No, kaikki eivät ole käyneet kursseja ja kouluja. Työttöminä voi olla sellaisiakin, jotka ovat olleet vaikkapa 17-v:sta lähtien töissä yhtäjaksoisesti vuosikymmeniä, kunnes työpaikka suljetaan, ja sitten pitäisi osata laatia työhakemuksia.

        Ja moni akateeminenkin käy luetuttamassa hakemuksiaan näillä kouluttajilla. Opetetaan miten ja millaisin sanakääntein itseään markkinoida ja mitä siinä hakemuksessa on hyvä kertoa.

        Että väärin sulta!

        Ota huomioon, että moni ei osaa edes wordillä asetteluita tehdä. Ei osaa lähettää sähköpostilla, ei osaa tehdä sellaista hakemusta, joka ei avaajan ruudulla hajoa huiskin haiskin.

        Ehkä sinä ja minä osaamme, mutta moni ei.

        Kävin työnhakukurssin Lahden Salpaus-opistossa. Menin kyllä epäröiden, mutta olin iloisesti yllättynyt. Johtuu kai siitä, että minulle siellä tosiaan oli paljon uuttakin, kun en ollut ansioluettoloani vuosiin tehnyt ja kaikki oli muuttunut. En kyllä ole työtä löytänyt vieläkään, mutta ainakin on siisti CV.


      • Huuhaa-kurssitettu
        dfdfggdfg kirjoitti:

        No, tähän on rehellisyyden nimissä sanottava, kun varmaan sinä luokittelet esim. jotkut työnhakukurssit tuollaisiksi turhiksi rahanrei'iksi, että kyllä ne ainakin joksikin aikaa antavat potkua hakea töitä reippaammin ja luottavaisemmin, ja ohjataanhan siellä ainakin jonkin verran hakemusten teossakin, voi olettaa että kurssin vetäjällä on tuntuma siitä mikä on hakemuksissa tärkeää ja millä herättää lukijan kiinnostuksen. Toki näissäkin kursseissa hyötyy eniten se, jolla on jo ennestään jonkinlainen idea tulevaisuuden tekemisistään vireillä omassa päässään, ja kurssin vetäjä sitä sitten vähän pönkittää sitä ajatusta ja pistää jätkän tekemään sen mitä se on suunnitellut, eli vaikkapa hakeutumaan jollekin koulutuslinjalle eli pistämään paperit vetämään tai kertoo ainakin missä ko. koulutusta olisi. Että ei ne ehkä ihan turhia ole, aina on vähän kyllä kiinni kurssilaisesta itsestäänkin. Ja toki kouluttajasta. Että onhan sitä sitten sellaisia ihan kuule ammattikurssikeskuksen opettajiakin, joilla ei ole minkäänlaista sosiaalista osaamista ja joilla on oma asenne se, että toi ei oo mitään eikä siitä mitään tule, että parempi vaan kun häipyis koko kurssilta! Ja tällaisia on jopa omaehtoisen kouluttautumisen kursseilla, siis opettajia. Huvittavinta tietysti siinä mielessä, että niillä omaehtoisen koulutuksen kursseilla pääasiassa taitaakin nykyään olla työkkärin asiakkaita kouluttautumassa... Kun kerran rahaa saa opiskellessa niin mikäs siinä vaikka maksullisena kurssina. Turun akk:ssa tällaisia opettajia löytyy!

        Netistä löytyy ohjeita ja sulle tiedoksi: opettele kappalejako!


      • Säästönpaikka
        fkjdskjfkf kirjoitti:

        Väärin! Täällä ainakin työnhakukurssin aikana ei merkata työttömyysetulomakkeisiin kuin työtön. Ei olla siis varsinaisesti edes koulutuksessa, vaikka se 9 e tulisikin.

        No, kaikki eivät ole käyneet kursseja ja kouluja. Työttöminä voi olla sellaisiakin, jotka ovat olleet vaikkapa 17-v:sta lähtien töissä yhtäjaksoisesti vuosikymmeniä, kunnes työpaikka suljetaan, ja sitten pitäisi osata laatia työhakemuksia.

        Ja moni akateeminenkin käy luetuttamassa hakemuksiaan näillä kouluttajilla. Opetetaan miten ja millaisin sanakääntein itseään markkinoida ja mitä siinä hakemuksessa on hyvä kertoa.

        Että väärin sulta!

        Ota huomioon, että moni ei osaa edes wordillä asetteluita tehdä. Ei osaa lähettää sähköpostilla, ei osaa tehdä sellaista hakemusta, joka ei avaajan ruudulla hajoa huiskin haiskin.

        Ehkä sinä ja minä osaamme, mutta moni ei.

        "Väärin! Täällä ainakin työnhakukurssin aikana ei merkata työttömyysetulomakkeisiin kuin työtön. Ei olla siis varsinaisesti edes koulutuksessa, vaikka se 9 e tulisikin.

        No, kaikki eivät ole käyneet kursseja ja kouluja. Työttöminä voi olla sellaisiakin, jotka ovat olleet vaikkapa 17-v:sta lähtien töissä yhtäjaksoisesti vuosikymmeniä, kunnes työpaikka suljetaan, ja sitten pitäisi osata laatia työhakemuksia.

        Ja moni akateeminenkin käy luetuttamassa hakemuksiaan näillä kouluttajilla. Opetetaan miten ja millaisin sanakääntein itseään markkinoida ja mitä siinä hakemuksessa on hyvä kertoa.

        Että väärin sulta!"
        Sillä merkinnällä ei ole väliksi, tilastoissa ei ole kurssin aikana työtön.
        Osaavat yleensä kirjoittaa töissä vuosikymmeniä olleet vaikka se jostain omituiselle kuulostaisikin että töissä ollut osaa kirjoittaakin.

        Taitaa kouluttaja itse kirjoitella kun mainostaa että "akateemiset"kin hyötyisi kursseista. "Akateemisiksi" kutsuvat itseään ne jotka on käyneet yliopiston mutta niin kehnolla alalla ettei sitä parane mainita.

        Muilta voisikin amk:t lopettaa ja siirtyä takaisin 2-3 vuotisiin, mieluummin kaksi kuin kolme, ammattikouluihin ja opistoihin."Akateemiset" sitten amk:hin jotka kestää sen neljä vuotta, mieluummin kolme.

        Yhä voisivat itseään kutsua "akateemisiksi" mutta valtiolta tuhlaantuisi vähempi rahaa koulutukseen kuin nykyisellä kuuden vuoden laiskottelulla.


    • TE-palvelut Kelalle

      Jos tämän palstan valituksiin on uskomista niin kyllä TE-keskusten virkailijat hyvinkin tienaa oman palkkansa ja tuo vielä säästöjä.

      TE-keskukset voisi silti lopettaa ja siirtää niiden palvelut KELA:n alle jolloin
      tulisi säästöjä ainakin henkilöstökuluissa.

      • se aito sorbus

        Samoin niiden työmarkkinatukea ja asumistukea saavien toumeentulotuki asiat voisi hoitaa kelan tietokoneet, kun kaikki tulot ja menot on tiedossa kelassakin.


      • hahahaaa
        se aito sorbus kirjoitti:

        Samoin niiden työmarkkinatukea ja asumistukea saavien toumeentulotuki asiat voisi hoitaa kelan tietokoneet, kun kaikki tulot ja menot on tiedossa kelassakin.

        Ei voi, sillä silloin olisi taas kaikki hakemusten käsittelyt jumissa ja myöhässä!

        Eikös ole hajautettuna parempi, sitten voi yks vaikka pelata, kun toinen jumittaa...


      • klklkj
        hahahaaa kirjoitti:

        Ei voi, sillä silloin olisi taas kaikki hakemusten käsittelyt jumissa ja myöhässä!

        Eikös ole hajautettuna parempi, sitten voi yks vaikka pelata, kun toinen jumittaa...

        eli lasket inhimillisen erehdyksen varaan, hiukan turhan toiveikasta


      • en minä mitään laske
        klklkj kirjoitti:

        eli lasket inhimillisen erehdyksen varaan, hiukan turhan toiveikasta

        ai minä vai? No, minä et nyt oikein tajua, että ovatko ne kaikki jutut, että sosiaalin rahat kestää ja välillä kestää työmarkkinatuet - että onko se sitten inhimillinen erehdys...


      • tiedä mitä
        en minä mitään laske kirjoitti:

        ai minä vai? No, minä et nyt oikein tajua, että ovatko ne kaikki jutut, että sosiaalin rahat kestää ja välillä kestää työmarkkinatuet - että onko se sitten inhimillinen erehdys...

        tiedä mitä tarkoitti mutta
        tahallaanhan ne niitä virheitä tekee
        ei siinä paljoa muita mahdollisuuksia ole kun hyvin yksinkertaisia asioita käsittelevät kumminkin

        voisi tehdä niin, helppo ja nopea uudistus olisi, että kaikki laittaisivat yhteen kelan järjestelmän kanssa, poistaen siis turhat soppalan tädit sekä työkkärin työntekijät,

        kelan järjestelmä jos ei toimisi niin olisi vaikka verotoimiston yhteydessä paikka jonneka työtön menisi ja samantien saisi käteen rahat jotka olisi pitänyt tulla tai vaihtoehtoisesti heti siirtäisivät tilille/antaisivat valmiiksiladatun kortin jolla summa joka jäänyt saamatta ja sen voisi sillä nostaa tai käyttää kaupassa

        sillä verotoimiston että siellä kait osaavat laskea vaikka valtion osa sekin on


      • vaihtoehtoisesti
        tiedä mitä kirjoitti:

        tiedä mitä tarkoitti mutta
        tahallaanhan ne niitä virheitä tekee
        ei siinä paljoa muita mahdollisuuksia ole kun hyvin yksinkertaisia asioita käsittelevät kumminkin

        voisi tehdä niin, helppo ja nopea uudistus olisi, että kaikki laittaisivat yhteen kelan järjestelmän kanssa, poistaen siis turhat soppalan tädit sekä työkkärin työntekijät,

        kelan järjestelmä jos ei toimisi niin olisi vaikka verotoimiston yhteydessä paikka jonneka työtön menisi ja samantien saisi käteen rahat jotka olisi pitänyt tulla tai vaihtoehtoisesti heti siirtäisivät tilille/antaisivat valmiiksiladatun kortin jolla summa joka jäänyt saamatta ja sen voisi sillä nostaa tai käyttää kaupassa

        sillä verotoimiston että siellä kait osaavat laskea vaikka valtion osa sekin on

        tai verotoimiston sijaan sopimus jonkin kaupparyhmän kanssa, niissä osaavat laskea
        vaikka pienipalkkaisia ovatkin


      • Yksi Voisi Olla
        vaihtoehtoisesti kirjoitti:

        tai verotoimiston sijaan sopimus jonkin kaupparyhmän kanssa, niissä osaavat laskea
        vaikka pienipalkkaisia ovatkin

        R-Kioski?


      • DRIVE IN TE- burger
        Yksi Voisi Olla kirjoitti:

        R-Kioski?

        Te-toimiston palvelut voisi siirtää Hesburgerin drive inniin hoidettavaksi. Heillä on rutiinin omaiseen prosessityöhön vankka ja kansainvälinen osaaminen.

        Eikö se olisi kätevää? auton ikkuna auki:
        a. hyvää päivää mitä saisi olla?
        b. ilmoittautuisin työttömäksi työnhakijaksi
        a. onko teillä ammattikoulutus vai ei
        b. yks 20 vuotta vanha amis tutkinto
        a. ajakaa luukulle 2. sieltä saatte osoitteen, ajankohdan ja ilmoitttautumisohjeet. Voitte samassa valita, mihin tänä vuonna eniten työllistävään ammattikoulutukseen haluatte; lähihoitaja, siivooja, puhelinmyyjä
        b. en mä sellaselle halua
        a. siinä tapauksessa ajakaa luukulle 3. sieltä saatte karenssilomakkeen. Tuliko teille muuta?
        b ei mitään, haista vaan sinäkin sit siellä.
        a. pahoittelen asennettanne, tervetuloa uudelleen
        .b. ajo luukulle 3 ja pois alueelta


      • Suojatyöpaikat siell
        DRIVE IN TE- burger kirjoitti:

        Te-toimiston palvelut voisi siirtää Hesburgerin drive inniin hoidettavaksi. Heillä on rutiinin omaiseen prosessityöhön vankka ja kansainvälinen osaaminen.

        Eikö se olisi kätevää? auton ikkuna auki:
        a. hyvää päivää mitä saisi olla?
        b. ilmoittautuisin työttömäksi työnhakijaksi
        a. onko teillä ammattikoulutus vai ei
        b. yks 20 vuotta vanha amis tutkinto
        a. ajakaa luukulle 2. sieltä saatte osoitteen, ajankohdan ja ilmoitttautumisohjeet. Voitte samassa valita, mihin tänä vuonna eniten työllistävään ammattikoulutukseen haluatte; lähihoitaja, siivooja, puhelinmyyjä
        b. en mä sellaselle halua
        a. siinä tapauksessa ajakaa luukulle 3. sieltä saatte karenssilomakkeen. Tuliko teille muuta?
        b ei mitään, haista vaan sinäkin sit siellä.
        a. pahoittelen asennettanne, tervetuloa uudelleen
        .b. ajo luukulle 3 ja pois alueelta

        Taikka nettiin sama niin ei tarvisi henkilökuntaa lainkaan.

        Kumminkaan ei toteudu sellainen siitä hyvästä syystä että nämä ovat juuri niitä suojatyöpaikkoja joita luovat jotta tilastot näyttäisi paremmille ja tovereilleen saisivat johtajan paikkoja näitä suojatyöpaikkalaisia kahtelemaan.


      • huu-TE .net
        Suojatyöpaikat siell kirjoitti:

        Taikka nettiin sama niin ei tarvisi henkilökuntaa lainkaan.

        Kumminkaan ei toteudu sellainen siitä hyvästä syystä että nämä ovat juuri niitä suojatyöpaikkoja joita luovat jotta tilastot näyttäisi paremmille ja tovereilleen saisivat johtajan paikkoja näitä suojatyöpaikkalaisia kahtelemaan.

        Eräs toimiva malli Internetissä korvaamaan nykyiset virastot ja tyhjäntoimittajat, olisi se että kaikki työttömäksi ilmoittautumiset tehtäisiin Internetissä, hyvä idea, kuten ehdotit, mutta sitten siihen kehittämääni jatkoideaan:

        Työttömien sivusto, jossa olisi kaikista Suomen työnhakijoista satunnainen numerosarja, ja työhistoriat sekä koulutukset, mutta sumennettuna siten ettei yrityksestä kerrottaisi kuin toimiala. työttömyysjaksot voisi jollain eduskunnan uudella lailla suojata siten salaisiksi, että työnantajalla olisi oikeus vain tietää edellisen työsuhteen viimeinen päivämäärä.

        Nyt kun 500 000 - 800 000 työnhakijan tiedot olisi avoimesti nähtävillä ja viitehakuineen osaamisen ja kaupungin perusteella löydettävissä, seuraavaksi työntekijästä alettaisiin pitämään avointa huutokauppaa, minkä arvoinen hän työhistorian ja osaamisen perusteella on. Mitä korkeampi summa, sitä pienempi palkkatuki olisi kyseistä henkilöä varten saatavissa, mutta se vaihtuisi reaaliajassa, ja osa nykyisistä TE - hjäntoimittajista asetettaisiin hoitamaan palkkatuen haku - ja maksurutiinin siten ettei palkkaamisvaiheesta koituisi työnantajalle vaivaa. Työelämävalmennuket ja kokeilut voisi lopettaa, ja sen tilalle tulisi portaattomasti laskurin antama aina 75 % asti nouseva palkkatuki mm. niille, joilla ei ole lainkaan koulutusta tai kokemusta. Kun yrittäjä esim. valkkaisi että tuon minä otan, niin hän soittaisi te-virkailijoille, ja siellä tehtäisiin käytännön järjestelyt. TE ja TE HRV yhdistettäisi yhdeksi siten, että tämä työttömien huutokauppa-palkkatuki ei olisi ainoa helpotus yrittäjälle, vaan lisänä tulisi henkilöstähallinnoinnin vapautuminen. Aluksi tämä ilmenisi työmarkkinoilla kohtalaisena turbulenssina, jossa vanhat pitkäaikaiset hivutettaisiin irtisanomisella tai lomautuksella koska vanhojen työntekijöiden hallinnointi estettäisi työnantajilta. Siten yrittäjän motivaatio uudistaa nykyistä työväkeään nousisi absoluuttiseen kattoonsa (luulisi olevan unelma nykyhallituksellekin) , ja tilalle virtaisi pitkään työttöminä olleita, mutta palkaktuen ansiosta puoli-ilmaisia työntekijöitä. Metaforana; "Kukin vuorollaan kermakakkujen äärellä". Irtisanomissuojaa heikennettäisiin merkittävästi tämän turbulenssin toteuttamiseksi ilman ammattiliittojen lakkoaaltoa.
        Yrittäjyys ympättäisiin tähän mukaan siten, että työttömien rekisteristösivulla olisi potentiaaliseksi yrittäjäksi haluavista oma viitehakunsa. Siellä työtön voisi arvioida oman hinnan, jolla hän tekisi Eezy- tai Odeal laskutusfirman kautta ostopalvelutyöntekijän roolissa töitä yrittäjälle. Työtön potentiaalinen yrittäjä voisi myös lähteä itse yrittäjäksi ja palata takaisin työttömäksi korkeintaan kerran vuodessa, ja nykyinen riskikarenssi 4 kk lyhennettäisiin 3 viikoksi eli yhdeksi työmarkkinajaksoksi, sekä 10 kk maksimi yrittäjänä kokeiluraja poistettaisiin. Yrittää saisi esimerkiksi vaikka joka kesäkausi, ja palata työttömäksi aina syksyllä kun kausiluontoinen yritysidea on käytetty. (

        niille jotka ei tiedä, infona että tällä hetkellä Suomessa yrittää saa vain kerran, max 10 kk ja palata työttömäksi 4 kk karenssilla. toisella kerralla tai yli 10 kk, ja KELA lta pamahtaa eläkeikään asti esto työttömyysrahaan, ja sosiaalihuolto antaa hyvin kitsaasti mitään kerran yrittäjänä ollutta)

        Kertokaa minulle, jos tiedätte mitään nerokkaampaa mallia kuin tämä, jossa EK n Häkämies, yritysmaailma, yrittäjäjärjestöt ja töihin haluavat työttömät voisi paiskata voiton, sovinnon ja samanmielisyyden kättä.


      • karensseista
        huu-TE .net kirjoitti:

        Eräs toimiva malli Internetissä korvaamaan nykyiset virastot ja tyhjäntoimittajat, olisi se että kaikki työttömäksi ilmoittautumiset tehtäisiin Internetissä, hyvä idea, kuten ehdotit, mutta sitten siihen kehittämääni jatkoideaan:

        Työttömien sivusto, jossa olisi kaikista Suomen työnhakijoista satunnainen numerosarja, ja työhistoriat sekä koulutukset, mutta sumennettuna siten ettei yrityksestä kerrottaisi kuin toimiala. työttömyysjaksot voisi jollain eduskunnan uudella lailla suojata siten salaisiksi, että työnantajalla olisi oikeus vain tietää edellisen työsuhteen viimeinen päivämäärä.

        Nyt kun 500 000 - 800 000 työnhakijan tiedot olisi avoimesti nähtävillä ja viitehakuineen osaamisen ja kaupungin perusteella löydettävissä, seuraavaksi työntekijästä alettaisiin pitämään avointa huutokauppaa, minkä arvoinen hän työhistorian ja osaamisen perusteella on. Mitä korkeampi summa, sitä pienempi palkkatuki olisi kyseistä henkilöä varten saatavissa, mutta se vaihtuisi reaaliajassa, ja osa nykyisistä TE - hjäntoimittajista asetettaisiin hoitamaan palkkatuen haku - ja maksurutiinin siten ettei palkkaamisvaiheesta koituisi työnantajalle vaivaa. Työelämävalmennuket ja kokeilut voisi lopettaa, ja sen tilalle tulisi portaattomasti laskurin antama aina 75 % asti nouseva palkkatuki mm. niille, joilla ei ole lainkaan koulutusta tai kokemusta. Kun yrittäjä esim. valkkaisi että tuon minä otan, niin hän soittaisi te-virkailijoille, ja siellä tehtäisiin käytännön järjestelyt. TE ja TE HRV yhdistettäisi yhdeksi siten, että tämä työttömien huutokauppa-palkkatuki ei olisi ainoa helpotus yrittäjälle, vaan lisänä tulisi henkilöstähallinnoinnin vapautuminen. Aluksi tämä ilmenisi työmarkkinoilla kohtalaisena turbulenssina, jossa vanhat pitkäaikaiset hivutettaisiin irtisanomisella tai lomautuksella koska vanhojen työntekijöiden hallinnointi estettäisi työnantajilta. Siten yrittäjän motivaatio uudistaa nykyistä työväkeään nousisi absoluuttiseen kattoonsa (luulisi olevan unelma nykyhallituksellekin) , ja tilalle virtaisi pitkään työttöminä olleita, mutta palkaktuen ansiosta puoli-ilmaisia työntekijöitä. Metaforana; "Kukin vuorollaan kermakakkujen äärellä". Irtisanomissuojaa heikennettäisiin merkittävästi tämän turbulenssin toteuttamiseksi ilman ammattiliittojen lakkoaaltoa.
        Yrittäjyys ympättäisiin tähän mukaan siten, että työttömien rekisteristösivulla olisi potentiaaliseksi yrittäjäksi haluavista oma viitehakunsa. Siellä työtön voisi arvioida oman hinnan, jolla hän tekisi Eezy- tai Odeal laskutusfirman kautta ostopalvelutyöntekijän roolissa töitä yrittäjälle. Työtön potentiaalinen yrittäjä voisi myös lähteä itse yrittäjäksi ja palata takaisin työttömäksi korkeintaan kerran vuodessa, ja nykyinen riskikarenssi 4 kk lyhennettäisiin 3 viikoksi eli yhdeksi työmarkkinajaksoksi, sekä 10 kk maksimi yrittäjänä kokeiluraja poistettaisiin. Yrittää saisi esimerkiksi vaikka joka kesäkausi, ja palata työttömäksi aina syksyllä kun kausiluontoinen yritysidea on käytetty. (

        niille jotka ei tiedä, infona että tällä hetkellä Suomessa yrittää saa vain kerran, max 10 kk ja palata työttömäksi 4 kk karenssilla. toisella kerralla tai yli 10 kk, ja KELA lta pamahtaa eläkeikään asti esto työttömyysrahaan, ja sosiaalihuolto antaa hyvin kitsaasti mitään kerran yrittäjänä ollutta)

        Kertokaa minulle, jos tiedätte mitään nerokkaampaa mallia kuin tämä, jossa EK n Häkämies, yritysmaailma, yrittäjäjärjestöt ja töihin haluavat työttömät voisi paiskata voiton, sovinnon ja samanmielisyyden kättä.

        yksinkertaisempaa on lopettaa palkkatuet niin palkkaavat ilman niitä sitä mukaa kun tarvitsevat työntekijöitä
        sillä rahalla joka valtiolta säästyy, voi laskea veroja joka työllistää enemmän kuin tuet

        yrittäjillä on kaikenmoisia starttirahoja, ne ovat ihan turhia koska yrittäjistä ei ole pulaa, päinvastoin niillä perustellaan samoille aloille yrityksiä joissa niitä on jo riittämiin
        ongelmana niissä on se, että valtio ei osaa valita mitä kannattaa tukea ja mitä ei, joten parempi olla erossa kokonaan sellaisesta mitä ei osaa

        karenssit kaikki ovat turhia myös mutta ei sieltä eläkeikään asti sitä tule kunhan yritys on lopetettu


      • Viro Ne ja Me
        karensseista kirjoitti:

        yksinkertaisempaa on lopettaa palkkatuet niin palkkaavat ilman niitä sitä mukaa kun tarvitsevat työntekijöitä
        sillä rahalla joka valtiolta säästyy, voi laskea veroja joka työllistää enemmän kuin tuet

        yrittäjillä on kaikenmoisia starttirahoja, ne ovat ihan turhia koska yrittäjistä ei ole pulaa, päinvastoin niillä perustellaan samoille aloille yrityksiä joissa niitä on jo riittämiin
        ongelmana niissä on se, että valtio ei osaa valita mitä kannattaa tukea ja mitä ei, joten parempi olla erossa kokonaan sellaisesta mitä ei osaa

        karenssit kaikki ovat turhia myös mutta ei sieltä eläkeikään asti sitä tule kunhan yritys on lopetettu

        Valtio ei uskalla tehdä ilmeisimmin järkevintä, eli poistaa palkka - ja yritystukia useista syistä:

        1. yritykset kiihdyttäisi työpaikkojen ulkoistusta viroon entisestään
        2. kasvavat levottomuudet kun selkeästi työttömien lukumäärä alkaisi olla lähellä miljoonaa, 6 miljoonan asukkaan maassa
        3. EU ei anna tehdä mitään radikaalia tai äkillistä muutosta lainsäädäntöön, ja
        4.lainsäädännön muutosyritykset jo eduskunnassa aiheuttaisi vain asian puolueellistamisen ja lakiehdotuksen vesittämisen


      • eikannatayrittää
        karensseista kirjoitti:

        yksinkertaisempaa on lopettaa palkkatuet niin palkkaavat ilman niitä sitä mukaa kun tarvitsevat työntekijöitä
        sillä rahalla joka valtiolta säästyy, voi laskea veroja joka työllistää enemmän kuin tuet

        yrittäjillä on kaikenmoisia starttirahoja, ne ovat ihan turhia koska yrittäjistä ei ole pulaa, päinvastoin niillä perustellaan samoille aloille yrityksiä joissa niitä on jo riittämiin
        ongelmana niissä on se, että valtio ei osaa valita mitä kannattaa tukea ja mitä ei, joten parempi olla erossa kokonaan sellaisesta mitä ei osaa

        karenssit kaikki ovat turhia myös mutta ei sieltä eläkeikään asti sitä tule kunhan yritys on lopetettu

        starttiraha on saman suuruinen kuin työmarkkinatuki, joten valtiolle on samantekevää pärjääkö yrittäjä vai ei. jos työtön on yrittäjä yli 10 kk, hän ei epäonnistuttuaan pääse enää työmarkkinatuelle, ja joutuu hakemaan sosiaalitoimistosta 360 euroa tarveharkintaisesti vähennettynä. Valtiolle siten epäonnistunut työtön yrittäjä on bonuspajatso jossa säästyy 570 eur - 210 = 360 eur - "työttömän yrittäjän" tililtä ja kodista löytyvä omaisuus.


      • ks tuolta
        eikannatayrittää kirjoitti:

        starttiraha on saman suuruinen kuin työmarkkinatuki, joten valtiolle on samantekevää pärjääkö yrittäjä vai ei. jos työtön on yrittäjä yli 10 kk, hän ei epäonnistuttuaan pääse enää työmarkkinatuelle, ja joutuu hakemaan sosiaalitoimistosta 360 euroa tarveharkintaisesti vähennettynä. Valtiolle siten epäonnistunut työtön yrittäjä on bonuspajatso jossa säästyy 570 eur - 210 = 360 eur - "työttömän yrittäjän" tililtä ja kodista löytyvä omaisuus.

        pääsee kyllä tuelle kunhan yritys on lopetettu ja paperit siitä valmiina

        http://www.yrittajat.fi/fi-FI/yrittajaihmisena/yrittajansosiaaliturvaopas/tyottomyysturva/tyottoman-yrittajan-etuudet/#tyomarkkinatuki


      • näistä kyllä
        Viro Ne ja Me kirjoitti:

        Valtio ei uskalla tehdä ilmeisimmin järkevintä, eli poistaa palkka - ja yritystukia useista syistä:

        1. yritykset kiihdyttäisi työpaikkojen ulkoistusta viroon entisestään
        2. kasvavat levottomuudet kun selkeästi työttömien lukumäärä alkaisi olla lähellä miljoonaa, 6 miljoonan asukkaan maassa
        3. EU ei anna tehdä mitään radikaalia tai äkillistä muutosta lainsäädäntöön, ja
        4.lainsäädännön muutosyritykset jo eduskunnassa aiheuttaisi vain asian puolueellistamisen ja lakiehdotuksen vesittämisen

        nelonen vain
        mutta syynä se että poliitikkojen kavereita on tuensaajissa paljon


      • das gott ser gott
        ks tuolta kirjoitti:

        pääsee kyllä tuelle kunhan yritys on lopetettu ja paperit siitä valmiina

        http://www.yrittajat.fi/fi-FI/yrittajaihmisena/yrittajansosiaaliturvaopas/tyottomyysturva/tyottoman-yrittajan-etuudet/#tyomarkkinatuki

        lakia on muutettu sitten maaliskuun 2011 jälkeen, koska olin silloin työvoimatoimiston yhdellä luennolla jossa käytiin mielenkiintoinen väittely isolla porukalla tästä ja paikalla oli useampiakin yrittäjä-kurssittajia mutta tästä työmarkkinatuelle pääsemättömyydestä enää koskaan oltiin yksimielisiä silloin

        hyvä niin jos on muutettu, mutta 4 kuukauden riskikarenssi on edelleen, 1,5 kk byrokratiaa ja maksun käyntiin lähtöä eli vajaa puoli vuotta ilman rahaa


      • kehno lähde on
        das gott ser gott kirjoitti:

        lakia on muutettu sitten maaliskuun 2011 jälkeen, koska olin silloin työvoimatoimiston yhdellä luennolla jossa käytiin mielenkiintoinen väittely isolla porukalla tästä ja paikalla oli useampiakin yrittäjä-kurssittajia mutta tästä työmarkkinatuelle pääsemättömyydestä enää koskaan oltiin yksimielisiä silloin

        hyvä niin jos on muutettu, mutta 4 kuukauden riskikarenssi on edelleen, 1,5 kk byrokratiaa ja maksun käyntiin lähtöä eli vajaa puoli vuotta ilman rahaa

        hehe, ehkäpä ei kannata uskoa työkkärin höpinöitä
        eihän ne lakeja noudatakaan, miksi tuntisivatkaan?

        eivät ole muuttuneetkaan

        eli yritys kun on LOPETETTU ei ole enää yrittäjä vaan entinen yrittäjä
        siinä lopettamisessa vain voi mennä useampi kuukausi kylläkin
        toisaalta jos hakee ne työkkärin tuet yritykselle, mitä ne olikaan kuukaudessa ja laittaa ne säästöön sitä varten että jos yritys loppuu niin tasoittaa asiaa kummasti?

        kauanko sitten käytännössä kestää, ehkä kantsii kysyä tuolta yrittäjyys - palstalta josko olisi yrityksen lopettaneita/konkan tehneitä/myyneitä jotka kertoisi kauanko omalla kohdalla meni (valtion touhuissahan vaikuttaa paitsi tätösen mieliala, missä osassa maata on, kuunkierto jne. kauanko kestää joten yleispäteviä aikoja tuskin osaa kukaan kertoa)
        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3645


      • korvaelimet
        kehno lähde on kirjoitti:

        hehe, ehkäpä ei kannata uskoa työkkärin höpinöitä
        eihän ne lakeja noudatakaan, miksi tuntisivatkaan?

        eivät ole muuttuneetkaan

        eli yritys kun on LOPETETTU ei ole enää yrittäjä vaan entinen yrittäjä
        siinä lopettamisessa vain voi mennä useampi kuukausi kylläkin
        toisaalta jos hakee ne työkkärin tuet yritykselle, mitä ne olikaan kuukaudessa ja laittaa ne säästöön sitä varten että jos yritys loppuu niin tasoittaa asiaa kummasti?

        kauanko sitten käytännössä kestää, ehkä kantsii kysyä tuolta yrittäjyys - palstalta josko olisi yrityksen lopettaneita/konkan tehneitä/myyneitä jotka kertoisi kauanko omalla kohdalla meni (valtion touhuissahan vaikuttaa paitsi tätösen mieliala, missä osassa maata on, kuunkierto jne. kauanko kestää joten yleispäteviä aikoja tuskin osaa kukaan kertoa)
        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3645

        joo, kyllä me siellä väittelyssä tiedettiin siitä yritystoiminnan lopettamiskaavakkeesta, se ei ollut uutinen. SILTI, sekä työttömät että yrittäjäkurssin vetäjät harmittelivat epäkannustavaa käytäntöä, jossa paluu työkkärin vällyjen alle on estetty. Mene ja tiedä sitten miten lakeja tulkitaan, mutta kun joukossa oli yks vanha entinen yrittäjä joka eli sossun rahoilla, niin kai minun on uskottava omia korviani.


      • Arvaan vain
        korvaelimet kirjoitti:

        joo, kyllä me siellä väittelyssä tiedettiin siitä yritystoiminnan lopettamiskaavakkeesta, se ei ollut uutinen. SILTI, sekä työttömät että yrittäjäkurssin vetäjät harmittelivat epäkannustavaa käytäntöä, jossa paluu työkkärin vällyjen alle on estetty. Mene ja tiedä sitten miten lakeja tulkitaan, mutta kun joukossa oli yks vanha entinen yrittäjä joka eli sossun rahoilla, niin kai minun on uskottava omia korviani.

        Luultavasti kieltäytynyt jostain kurssista (töitähän ne ei tarjoakaan) tai sai niitä rahoja odotellessaan työmarkkinatukea tai oli jo ennalta karenssi työmarkkinatukien osalta kieltäydyttyään jostain orjatyöstä tai kurssista / lopetettuaan sellaisen kesken.


    • tyoton.ja.nakokulma

      Valtakunnallisena vastamuunnoksena nuorisotyöttömille toteutetulle Sanssi - nöyryytys-kortille, Ehdottaisin, että Suomessa toteutettaisiin niin sanottu PROFITTI - kortti, jota alustaisi selvitys, jossa ensin kartoitettaisiin kaikki kunnan ja valtion varoista palkatun työntekijän palkkakulut ja tämän henkilön työpisteelle jakautuva osuus sen käyttämän kiinteistön kaikista ylläpito - ja hankintakustannuksista sisällyttäen myös kaiken mm. vedestä, sähköstä, kiinteistöveroista, internet-puhelin - ym. yhteyksistä. Sitten se summa julkaistaisiin julkisesti internetissä samalla tavalla, kun esimerkiksi joka vuosi julkaistaan varakkaiden kansalaisten verotiedot.

      Jokaiseen kunnan tai valtion hallinnoimaan virastoon tulisi aulatilaan kiinnittää taulut, joista selviäisi kyseisen toimipaikan kaikkien työntekijöiden tämä kustannuserä, per kuukausi. Kyseessähän olisi avoimmuudesta veronmaksajille, vähän niin kuin lisäaineet ja kalorit on julkaistava elintarvikkeissa.

      PROFITTI - kortin kruunu olisi se näkyvin käytäntö, että jokaisen kunnan tai valtion työntekijän olisi pidettävä korttia rinnuksissa, josta edellä mainittu kokonaiskustannus veronmaksajalle kävisi ilmi euroina selvinä, noin 3 sentin korkuisina numeroina.
      Kun ihmiset havahtuisi kaikkialla kaupungilla asioidessaan siihen, mihin hullutukseen veroja kerätään, alkaisi myös yleinen mielipide vaatia turhien työpaikkojen karsimista, ja sitä kautta saataisiin nämä turhat ihmiset muiden työmarkkinatukelaisen joukkoon. Kun tällä tavoin tehtäisiin mittavia säästöjä valtiontaloudessa, vapautuisi myös rahaa keventää verotusta, alkaen arvonlisäveron lasku vaikkapa 10 % iin, välittömänä seurauksena kulutuksen kasvu.

      Seuraavaksi voitaisiin alkaa yhdistämään työmarkkinatukea ja yrittäjyyttä esim. siten, että työmarkkinatuen ylittävän tuloa verotettaisiin vasta, kun kuukausitulo ylittää 2000 euroa. Yrittäjäriski madaltuisi olemattomaksi, yrittäjyys kasvaisi ja ihmiset saisi itse järjestää asiansa parhaaksi katsomallaan tavalla.

      Koko PROFITTI brändin juju olisi siinä, että siitä selviäisi se törkeä summa, jonka se työpaikka maksaa veronmaksajille. Sana - assosiaatio laittaisi kunkin kansalaisen miettimään aina asummakylttejä virastoissa nähdessään, onko kyseisestä asiakaspalvelijasta tai muusta kunnan tai valtion työntekijästä kansalle se "hyöty" jonka se kuitenkin tosiasioihin laskettuna maksaa.

      Näillä ohjeilla Suomessa voitaisiin siirtyä rehottavasta virastokommunismista vapaaseen ja positiivisesti motivoivaan yrittäjyyteen

      • Joko nyt toimis

        Yrityksiä on riittämiin talouden kantokykyyn nähden. Ensin pitäisi laskea veroja, jotta niitä mahtuisi enemmän. Yleensä kun on jo samalla paikkakunnalla monta samaa mitä uusikin.

        Kehittyneemmissä maissa pienyrityksiä on vähemmän kuin kehnosti kehittyneissä. Jos yritys ei kannata niin sitä ei kannata tukeakaan. Eikä tietty myöskään kannata tukea niitä mitkä muutenkin kannattaa, kuten nykyisin tekevät. Veroja alas niin toimii paremmin ja veroja voi alentaa yritystuet lopettamalla.


      • reilusuomi

        Sinulla, Työtön, on oiva näkökulma ja esität ajatuksesi selkeästi. Asetu ehdokkaaksi riippumattomana, niin äänestämme sinut Eduskuntaan.

        Tosiaan, työttömiä estää yrittämästä se, että valtio katkaisee toiminimen rekisteröineeltä työttömyystuet ja pakottaa ottamaan lainaa valtion kuppaamia kohtuuttomia maksuja varten. Siinä sitä sitten makselee pankille ja valtiolle tyhjistä tuloista ja tekee konkurssin.

        Valtiolle olisi paljon parempi, jos meidän annettaisiin alkaa pienimuotoisesti työskennellä omiin nimiimme; kun yritys saisi kasvaa luonnollisesti, eikä sitä heti tukahdutettaisi, se saattaisi kehittyä vähitellen tuottavaksi. Se olisi paljon parempi kaikille kuin se, että pienyrittäminen estetään ja toisaalta suurille yrityksille syydetään miljoon ia.


      • tyoton.ja.nakokulma
        reilusuomi kirjoitti:

        Sinulla, Työtön, on oiva näkökulma ja esität ajatuksesi selkeästi. Asetu ehdokkaaksi riippumattomana, niin äänestämme sinut Eduskuntaan.

        Tosiaan, työttömiä estää yrittämästä se, että valtio katkaisee toiminimen rekisteröineeltä työttömyystuet ja pakottaa ottamaan lainaa valtion kuppaamia kohtuuttomia maksuja varten. Siinä sitä sitten makselee pankille ja valtiolle tyhjistä tuloista ja tekee konkurssin.

        Valtiolle olisi paljon parempi, jos meidän annettaisiin alkaa pienimuotoisesti työskennellä omiin nimiimme; kun yritys saisi kasvaa luonnollisesti, eikä sitä heti tukahdutettaisi, se saattaisi kehittyä vähitellen tuottavaksi. Se olisi paljon parempi kaikille kuin se, että pienyrittäminen estetään ja toisaalta suurille yrityksille syydetään miljoon ia.

        Se voisikin olla mielenkiintoinen paikka tuoda esiin näitä ongelmia. Täytyykin alkaa harkitsemaan ehdokkuutta, vielä on hyvin aikaa ennen seuraavia vaaleja


      • pitkä tie se on
        tyoton.ja.nakokulma kirjoitti:

        Se voisikin olla mielenkiintoinen paikka tuoda esiin näitä ongelmia. Täytyykin alkaa harkitsemaan ehdokkuutta, vielä on hyvin aikaa ennen seuraavia vaaleja

        riippumattomuuden sijaan kannattanee liittyä johonkin puolueeseen
        mahdollisuus tulla valituksi on tällöin suurempi

        se, että saako siellä yhdessäkään suuressa puolueessa äänestää oman mielensä mukaan jos tuleekin valituksi, on sitten toinen asia

        kunnallispolitiikkaan lienee paljon helpompi "päästä" mukaan, mutta kannattanee katsoa kuntien sivuilta ensin videoita kokouksista (osalla on, suurella osalla ei ole taltiointeja), tahtooko sellaiseen porukkaan osaksi

        viime eduskuntavaaleissa olisi melkein kuka vain päässyt persujen listoilta eduskuntaan jos vain olisi ollut riittämiin rahaa mainostaa, valitut taisi olla niitä mainostaneita aika laajalti

        ensi vaaleissa tilanne tuskin on yhtä hyvä uuden kannalta vaan äänestäjät äänestää niitä jotka siellä jo on


      • reilusuomi
        pitkä tie se on kirjoitti:

        riippumattomuuden sijaan kannattanee liittyä johonkin puolueeseen
        mahdollisuus tulla valituksi on tällöin suurempi

        se, että saako siellä yhdessäkään suuressa puolueessa äänestää oman mielensä mukaan jos tuleekin valituksi, on sitten toinen asia

        kunnallispolitiikkaan lienee paljon helpompi "päästä" mukaan, mutta kannattanee katsoa kuntien sivuilta ensin videoita kokouksista (osalla on, suurella osalla ei ole taltiointeja), tahtooko sellaiseen porukkaan osaksi

        viime eduskuntavaaleissa olisi melkein kuka vain päässyt persujen listoilta eduskuntaan jos vain olisi ollut riittämiin rahaa mainostaa, valitut taisi olla niitä mainostaneita aika laajalti

        ensi vaaleissa tilanne tuskin on yhtä hyvä uuden kannalta vaan äänestäjät äänestää niitä jotka siellä jo on

        Ei kannata liittyä vanhoihin puolueisiin; näemmehän, mitä ne ovat saaneet aikaan, ja tosiaan, kuten sanoit, puolueen sisällä on pakotettu äänestämään sopulina toisten mukana - ei omaa järkeä käyttäen. Minun luonteenpiirteeni eivät sovi poliitikoksi, mutta tekisin parhaani hyväksi katsomani edustajan tunnetuksi tekemiseksi. Aikaa seuraaviin vaaleihin on vuosia, joten on myös aikaa kerätä kannatusta. Vielä voi tapahtua vaikka mitä. Kansa voi lopultakin saada tarpeekseen väärinkäytöksistä ja typeryydestä.


      • Lisäksi
        reilusuomi kirjoitti:

        Ei kannata liittyä vanhoihin puolueisiin; näemmehän, mitä ne ovat saaneet aikaan, ja tosiaan, kuten sanoit, puolueen sisällä on pakotettu äänestämään sopulina toisten mukana - ei omaa järkeä käyttäen. Minun luonteenpiirteeni eivät sovi poliitikoksi, mutta tekisin parhaani hyväksi katsomani edustajan tunnetuksi tekemiseksi. Aikaa seuraaviin vaaleihin on vuosia, joten on myös aikaa kerätä kannatusta. Vielä voi tapahtua vaikka mitä. Kansa voi lopultakin saada tarpeekseen väärinkäytöksistä ja typeryydestä.

        Niissä myös pysyy ikuisena kahvinkeittäjänä mikäli ei ole samoilla linjoilla kuin johto ja lisäksi syystä tai toisesta sen suosiossa.
        Eli vaikka ehdokkaanakin olisi, saa kyllä kerätä ääniä puolueelle mutta puolue tukee joitain ehdokkaita ja siten heidän läpipääsynsä järjestää.


      • vuosi vain
        tyoton.ja.nakokulma kirjoitti:

        Se voisikin olla mielenkiintoinen paikka tuoda esiin näitä ongelmia. Täytyykin alkaa harkitsemaan ehdokkuutta, vielä on hyvin aikaa ennen seuraavia vaaleja

        "Se voisikin olla mielenkiintoinen paikka tuoda esiin näitä ongelmia. Täytyykin alkaa harkitsemaan ehdokkuutta, vielä on hyvin aikaa ennen seuraavia vaaleja "
        Vähän päälle vuosi vain eu-vaaleihin. Sinne harjoitteleen (läpipääsyhän on hyvin hankalaa mutta harjoitusta saat.)
        http://www.vaalit.fi/14166.htm


    • Laskuista vain

      "TE-virkailijan minimipalkka 1900 - 570 euroa tekee jo välittömän 1330 euron säästön per kuukausi, joka on siten säästöä 233,3 %! Mistään muualta ei saa näin merkittäviä säästöjä yritysmaailmasssa kun suhteena on hyöty/irtisanottu!"

      Kannattaa huomioida myös että yksikin virkailija voi vuodessa helposti aiheuttaa miljoonien menetykset, tuollakin alalla. Kun estää työntekijöitä työllistymästä kannattaviin yrityksiin, samalla jää valtioltakin verotulot saamatta.

    • Kokeilu kunnissa

      Jokin tämmöinen "kuntakokeilu" on menossa ja laajenemassa. Entisten vastaavien lisäksi.
      Joku oikein artikkelin siitä löytänyt. Lehdistö tapansa mukaan toistelee mitä käsketään.
      http://toivotontyoton.blogspot.fi/2013/10/tyollisyyden-kuntakokeilusta.html

      "Kuntakokeiluilla" on omia facebook-sivujakin.
      https://fi-fi.facebook.com/pages/Etelä-Karjalan-työllisyyspoliittinen-kuntakokeilu/286391454816240

      Jossain niistä oli oikein hienoja kokeilupaikkoja, siivoomaan ja lumia luomaan olisi päässyt ihan ilmaiseksi :D
      Näitä kun vielä muutama kokeilu ja projekti lisää tulee niin työttömiä ei enää olekaan kun on palkattu kaikki valtiolle pohtimaan uusia orjatyöpaikkoja.

      • Ei pulia rahoista

      • huomio 66

      • Palloja ei tarvita
        huomio 66 kirjoitti:

        Niistä ei verotuloja kerry, joten tukityöllistäminen näivettää lopulta koko systeemin

        Verotuloja ei kerry ja velkaa ottavat lisää ihan tahallaan.

        Demokratiaahan maassa ei ole ollutkaan, mutta sen rippeetkin katoavat kun talutusnuoraa pitelevät ulkomaiset velkojat.


    • Suomi on outo paikka

      Turhanpäiväistä valvontaa ja päällekkäisyyksiä pitäisi purkaa. Valtiolla ja kunnilla on tehtäviä, joita ei oikeasti tarvita yhteiskunnan pyörittämiseen.

      Myöskin, jos halutaan enemmän töihin porukkaa, valtion tehtäviä voisi pilkkoa osa-aikaisiksi mahdollisuuksien mukaan. Työteho per henkilö kasvaa, jaksaminen paranee ja jos tulee jotain yllätyskiireitä niin löytyy kiireen paikkaajia saman tien.

      TE-toimistot ja TYP:it voisi karsia ihan minimiin toimintojen puolesta ja poistaa niiltä kaikki määräysvalta (toiminta vain asiakkaan ehdoilla), koska näiden olemassaolo nykymuodossaan on haitallisempaa kuin se että muutama räkijä istuu kaljoilla. Turhanpäiväiset lumppukonsultit heivautuvat samalla yksityisyrittäjiksi ja joutuvat joko opettelemaan uimaan: pitää olla tuotteita joita ihmiset [ei valtio/kunnat] haluavat ostaa) tai lopettamaan toimintansa.

      Säästetään myös mielenterveyspalveluiden resursseja, kun ihmisten ei tarvitse stressipäissään ruveta myös nappeja syömään jouduttuaan bulkkibyrokratian jyräämäksi.

    • Palloja ei tarvitse

      Valtion velka ei vielä ole liian korkea.

      Mutta koska ei ole aikomustakaan poliitikoilla sitä vähentää, vaan ottavat joka vuosi kymmenen miljardia lisää, talous on jo mennyttä.

      Nyt tarvittaisiin velan poismaksun suunnitelma. Esimerkiksi kahdeksassa vuodessa valtion velka pois. Se onnistuisi yhä. Tarkoittaisi sitä että työkkärit ja muut turhat laitokset suljettaisiin. Peruspalvelut voi ylläpitää ilmankin turhaa byrokratiaa. Mutta niitä ei voi ylläpitää sillä että kaikkialle muualle kyllä rahaa riittää, paitsi niihin. Kun maata ihan tahallaan velkaannutetaan, lopputulos on ikävä kyllä varsin helposti ennustettavissa. Ei tarvitse siihen ekonomistia, pääministeriä eikä kristallipalloa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe