Passivoidaanko kaikenikäisiä liikaa?

1943

Suhtaudun kriittisesti kaikenmaailman rahankeräyksiin. Nyt on meneillään yhteisvastuukeräs yksinäisten vanhuksien tueksi. Radiossa kerrottiin jostain kunnasta, jossa oli saatu lahjoituksena varoja vanhusten kuljetuksiin. Käsittääkseni kaikkia ongelmia voi rahalla ratkaista ja rahaa on, sen tiedän lähipiiristä. On henkilöitä, jotka odottavat, että joku muu maksaa, vaikka kuljetusapua olisi saatavilla, esim. takseja. Itse annan aikaani, mutta huolehdin myös omasta jaksamisestani. Myös koululaiset opetetaan siihen, että on hirveää, jos joutuu vaikkapa kilometrin kävelemään. Nuoret vanhemmat huutavat yhteiskuntaa apuun, kun ovat saaneet aikaan lapsen, vaikka työpaikasta ei ole tietoakaan.

60

162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuten valveutuneet kansalaiset tietävätkin, työttömyys tuo helppoa rahaa taloon, vaikkapa tekemällä lapsia monta.
      Valveutuneet Somalitkin ovat sen jo huomanneet.
      Työttömyys aktivoi mukavasti myös avustus-järjestöjen pankki-tilejä.
      Hursti junior pyöristyy myös.
      Mutta kyllä se aikasti pian passivoi, maksajat loppuvat, kun tili ei enää tule, vaan menee muille maille.
      60 täysin palvelleena vielä vähän yrittää auttaa ALKO:n kautta.
      Istuu aktiivisena päätteensä ääressä, kikattaa ja kittaa, kunnes ansaittu eläke pienee kuin Pyy lautasella, eikä anojan pivolla ole enää käyttöä.
      Aika lähestyy, jolloin mikään ei enää auta, korkeintaan EU ja mikä lie jumala.
      Kaikki entinen kiva kulkee Pasiivistakin Imperfektiin.
      Yhteisvastuukeräyskin lomailee Kambozassa vanhusten tuella, vihreätkin vanhukset lasketaan.
      H.

• Tase pappa

Sukulaistani - Pohjois-Suomalaista Lestadiolais-Saarnaajaa lainatakseni " Jumala antoi minulle Hyvän Vaimon. 16 lasta Hän synnytti minulle. Hän kuoli, mutta Jumala on katsonut hyväksi antaa minulle uudenn nuoren Vaimon".
        Tämäkin sukulaiseni raatoi seuroista seuroihin saarnaamassa. Raskas työ vaatiikin sitten raskaat yöhuvit. "Lisääntykää ja täyttäkää maa".
        Ei siellä näkynyt silloin yhtään Somalia sossussa. Näitä suomalaisia kyläsonneja siellä kyllä piipahteli aika ajoin.

• Herranrauhaa
        Tase pappa kirjoitti:

Sukulaistani - Pohjois-Suomalaista Lestadiolais-Saarnaajaa lainatakseni " Jumala antoi minulle Hyvän Vaimon. 16 lasta Hän synnytti minulle. Hän kuoli, mutta Jumala on katsonut hyväksi antaa minulle uudenn nuoren Vaimon".
        Tämäkin sukulaiseni raatoi seuroista seuroihin saarnaamassa. Raskas työ vaatiikin sitten raskaat yöhuvit. "Lisääntykää ja täyttäkää maa".
        Ei siellä näkynyt silloin yhtään Somalia sossussa. Näitä suomalaisia kyläsonneja siellä kyllä piipahteli aika ajoin.

Minäkin olen syntynyt samaan sukuun. :(

• korttisuvena
        Herranrauhaa kirjoitti:

Eiköhän meitä lestadiolaissukuihin syntyneitä ole ainakin pohjoisesta laumoittain.
        Vaikkei se ainakaan minuun ole muuten vaikuttanut, kuin etten ole karsastanut heitä vaikkapa työkavereina.
        Mukavia ja vitsikkäitä, eikä kukaan ole uskoaan minulle tuputtanut.
        Turhaa senkään uskonhaaran nojalla on kenenkään itseään nostattaa.

• hä-hä---
        Herranrauhaa kirjoitti:

Miepä en ookkaan.

• RosaLiiin

Oli viime viikolla asiaa verotoimistoon.
      Menin vanhasta muistista mutta hups tila olikin muuttunut sitten viime käynnistä. Nyt se oli sosiaalitoimisto.

Seisoin siinä hoo moilasena. Joka penkissä istui nuoria ja nuoria, muutama laitapuolen kulkijalta näyttävä.
      Voiko olla mahdollista, että sosiaalitoimisto on paikka josta tavallisena arkiaamupäivänä tapaa noin paljon nuoria työikäisiä ihmisiä. Heidän pitäisi olla töissä tai opiskelemassa mutta he olivat "luukulla".

Helppo raha passivoi, se on ihan selvää. Vastinetta, työtä, saadulle rahalle tarvitaan.

Kun poistuin, ovessa tuli vastaani nuori nainen minkkiturkissa ja mustassa pitkässä samettihameessa, mietin mitä hän mahtoi sieltä hakea.

• "RosaLiin"

Olisit lukenut tämän, niin olisit säästynyt kirjoittamisen vaivalta:

"Mutta kyllä se aikasti pian passivoi, maksajat loppuvat, kun tili ei enää tule, vaan menee muille maille"

Työtä ei enää kouluttamattomille tai väärin lukeneille ole.

H.

• RosaLiiin
        hunksz kirjoitti:

"RosaLiin"

"Mutta kyllä se aikasti pian passivoi, maksajat loppuvat, kun tili ei enää tule, vaan menee muille maille"

H.

H hyvä

Todennäköisesti olin jo aloittanut raapustukseni ennen kuin saatoin lukea kuolemattoman ajatuksesi. Olen näet varsin hidas kirjoittaja saatikka ajattelija.

Ei tästä mitään vaivaa ole, huviksenihan minä näitä kirjoittelen ja mielen virkistykseksi joskus pohdin ajatuksia vaikken kirjoitakkaan mitään.

Omaa ikäpolveani rahapula on aktivoinut, on pitänyt keksiä vaikka millaista osa-osa-osa-aikatyötä ja jotenkin keplotella seuraavaan päivään.

Nykyään yhteiskunnalta haetaan kaikki mahdollinen. Kaiken huippu on mielestäni urheiluväneet tai muut harrastusvälineet. Eikö sitä pitäisi harrastaa sitä mihin on varaa. Paljon erilaisia harrastusmahdollisuuksia löytyy pienellä rahalla ja ihan ilmaiseksi.
        Kait se yhteiskunta hommaa porukoille läppäritkin etteivät vaan putoaisi kelkasta. Ja makselee lehtitilauksia.

No pää tulee vetävän käteen...pikku hiljaa kun " verotoimistot muuttuvat sosiaalitoimistoiksi".

• RosaLiiin kirjoitti:

H hyvä

Todennäköisesti olin jo aloittanut raapustukseni ennen kuin saatoin lukea kuolemattoman ajatuksesi. Olen näet varsin hidas kirjoittaja saatikka ajattelija.

Ei tästä mitään vaivaa ole, huviksenihan minä näitä kirjoittelen ja mielen virkistykseksi joskus pohdin ajatuksia vaikken kirjoitakkaan mitään.

Omaa ikäpolveani rahapula on aktivoinut, on pitänyt keksiä vaikka millaista osa-osa-osa-aikatyötä ja jotenkin keplotella seuraavaan päivään.

Nykyään yhteiskunnalta haetaan kaikki mahdollinen. Kaiken huippu on mielestäni urheiluväneet tai muut harrastusvälineet. Eikö sitä pitäisi harrastaa sitä mihin on varaa. Paljon erilaisia harrastusmahdollisuuksia löytyy pienellä rahalla ja ihan ilmaiseksi.
        Kait se yhteiskunta hommaa porukoille läppäritkin etteivät vaan putoaisi kelkasta. Ja makselee lehtitilauksia.

No pää tulee vetävän käteen...pikku hiljaa kun " verotoimistot muuttuvat sosiaalitoimistoiksi".

"RosaLiin"

Enhän minä pahalla.

"Eikö sitä pitäisi harrastaa sitä mihin on varaa"
        Tuo ei kuulosta Demokratialta.
        Noin ajatellessasi syökset nuorison turmioon.
        Tosin, ajatus ei kylläkään ole sinun.
        Se on heidän ajatuksensa, jotka veivät nuorisotyöllisyyden ulkomaille.

Muistutan vielä tästä:
        "eikä anojan pivolla ole enää käyttöä."

Ja tästä:
        "Aika lähestyy, jolloin mikään ei enää auta, korkeintaan EU ja mikä lie jumala."

Anna armoa näppäimistöllesi lukemalla minua.
        H.

• voivoivoivoivoivoi
        hunksz kirjoitti:

"RosaLiin"

H.

Paljonko tuhlaat omaa aikaasi näihin tyhjänpäiväisiin itsesi tuputtamisiin? Joku sanoisi että koko elämäsi, mutta itse tuskin sanot koska muuta elämää sinulla ei ole.

• voivoivoivoivoivoi kirjoitti:

Paljonko tuhlaat omaa aikaasi näihin tyhjänpäiväisiin itsesi tuputtamisiin? Joku sanoisi että koko elämäsi, mutta itse tuskin sanot koska muuta elämää sinulla ei ole.

"voivoivoivoivoivoi"

Musta tuntuu aina, että minun ei tarvitse lukua pitää.

H.

• 1943
        voivoivoivoivoivoi kirjoitti:

Jos minulle vastasit, niin melko vähän täällä roikuskelen. Ja vielä vähemmän nyt kun juuri sain television 7 vuoden tauon jälkeen. Eli tässä voin vanheta töllötellen. Ja edelleen olen paras oman elämäni tuntija. Siihen muuhun eläään kuuluu mm. yhdistyksen toimintakertomus, 2 veroilmoitusta, yksi vuokrasopimus, edunvalvojana vuositilitys, pöytäkirja, esityslista ynnä sitten se yksityisempi puoli, jossa seikkailuja riittää.

• ...

Yksinäiset vanhukset eri asia kuin rahankeräys. Onhan näitä keräyksiä aina ollut. Tollasessa tapauksessa aattelen lähinnä, että "avustustyöntekijät" ajattelee enenpi hernerokkaansa kuin vanhuksia, jotka ovat yksin silloinkin, kun lipastyyppi on torilla kerjäämässä rahaa ruokaansa. Menisivät hittovie sinne vanhukselle kylään, ois yksinäisiä vanhuksia vähemmän.

=DW=

• 1943

Taisin kirjoittaa toisin kuin ajattelin. Raha ei aina auta ja ns vapaaehtoistyöntekijä ei saa ottaa korvausta. Meitä on monenlaisia. Itse en kaipaa seuraa varmaan vanhempanakaan. Pari kolme lähiomaista on, joille annan aikaani. Mutta hekin ottaisivat mielellään koko käden ellen pitäisi varaani. Eläisivät kustannuksellani, vaikka heillä on rahaa enemmän kuin minulla. Eilen olettivat, että alkaisin pestä pyykkinsä ja kuskaisin sinne sun tänne.

• kawe

Käytännössä emme voi mitään sille, että *yksinäisiä *vanhuksia riutuu kodeissaan. Mutta miettikääpä haluaako heistä kukaan jonkun aivan uppo-oudon tyypin höösäämään ikäänkuin *ystävänä - kotiinsa. Ennemminkin heitä pitäisi viedä jonnekin, sen kodin ulkopuolelle, vaikka bensa-aseman baariin ja pelaamaan bingoa, iltapäivätansseihin ym. Kotiinsa on moni kuollut tylsyyteen, oman käden kautta - syynä elämän mielekkyyden katoaminen.
      Empiirisen tutkimuksen näkökulmasta, yksinäisyyden poisto on mahdoton yhtälö. (ihan sama köyhyyden kanssa)

• "kawe"

Kyllähän sitä tässäkin iässä vielä tahtoisi tarjota peli-automaatin käsivartta.
        Mutta kolikoiden kuiva kilinä ei naista enää kiehdo, kun ei tansskaan enää tuoreesti turvota.
        Aika on elää, aika on kuolla, ehkä jossakin toisella puolla, saa liittyä tansiin enkelten, tai masurkkaan paholaisen.

H.

• Tase pappa

Kun sellaisen yksinäisen vanhuksen luona alkaa käymään joku useammin, löytyy kyllä niitä "sivusta seuranneita, hyvää tarkoittavia" tätejä kuiskimaan.

Pianpa vanuksen sukulaiset saavat viestiä vanhuksen luona käyvästä, "varmasti rahaa jahtaavasta oudosta tyypistä".
        Eihän nyt kukaan voi aidosti välittää tuosta vanhasta ämmästä/äijästä. Kun ei edes omat sukulaiset käy.

Auta armias, jos tämä vierailija onkin joku sululainen, joka pistäytyy tervehtimässä vanhusta.
        Johan alkaa muut sukulaiset moittimaan perintöjen kärkkyjäksi.

Saatetaan muiden sukulaisten toimesta käydä utelemassa, jopa pankista, vanuksen raha-asioista, kateudessaan ja ahneudessaan, vaikka ei kuitenkaan ehditä itse pistäytymään vanhuksen luona.

• Pirre*
        Tase pappa kirjoitti:

Kun sellaisen yksinäisen vanhuksen luona alkaa käymään joku useammin, löytyy kyllä niitä "sivusta seuranneita, hyvää tarkoittavia" tätejä kuiskimaan.

Pianpa vanuksen sukulaiset saavat viestiä vanhuksen luona käyvästä, "varmasti rahaa jahtaavasta oudosta tyypistä".
        Eihän nyt kukaan voi aidosti välittää tuosta vanhasta ämmästä/äijästä. Kun ei edes omat sukulaiset käy.

Auta armias, jos tämä vierailija onkin joku sululainen, joka pistäytyy tervehtimässä vanhusta.
        Johan alkaa muut sukulaiset moittimaan perintöjen kärkkyjäksi.

Saatetaan muiden sukulaisten toimesta käydä utelemassa, jopa pankista, vanuksen raha-asioista, kateudessaan ja ahneudessaan, vaikka ei kuitenkaan ehditä itse pistäytymään vanhuksen luona.

Onneksi pankeista ei anneta kelleen ulkopuolisille mitään tietoja..

• kawe

Tuo aloituksen *passivoiva vaikutus, tuli mm. dokumentissa Haitista hyvin esiin.
      (Mihin tukirahat katosivat)
      Sinne oli rakennettu wc-tiloja jotka olivat erittäin likaisia. Haitilaiset valittivat, että niitä ei kukaan siivoa, he odottivat että myös siivous jatkuu loputtomiin, .......

*hunksz, aika romanttista oli ne likistelytanssivaikutukset, voin jopa nähdä itseni hämmentyneenä ettämitämänytteen ja sama varmaan sillä toisella, kun olimme 15v., voi että kiva kun on senkin kokenut, hurjan vaikeeta mutta ihanaa opettelua.

• "kawe"

Pakotit minut muistelemaan.
        Muistelemaan aikoja jolloin en mistään mitään ymmärtänyt.
        Yritin vain tanssia parhaani mukaan.
        Partnerini kanssa viestittely ontui pahasti.
        Vuoden päästä olimme partnerini kanssa kauhuissaan.
        Sen jälkeen en enää äitini kanssa saunonut.
        Haitilainenkin tanssi taitaa olla pahaksi? :)

H.

• bessie*

Kawe, siivoatko sinä yleisiä vessoja silloin kun niissä joudut käymään?

Siivottomia vessoja näkee meilläkin, ja niissä on sentään roskiksia joka nurkassa ja juokseva vesi.

Yhtä ainoaa vessaa käyttää esim. 300 ihmistä, viemäröintiä ei ole ja tyhjennyskertojakaan ei ehkä ole tarpeeksi alunperinkään, siihen erilaiset häiriöt päälle.
        Kun wc on täynnä, se on täynnä. Mihin luulet yksittäisten ihmisten pystyvän sille tekemään, vaikka olisi kuinka siivousintoinen.
        Tartuntatautien vaara on suuri, tai joku epidemia on koko ajan menossa. Vettäkin saa rajoitetusti.

• Vähän epäillen suhtaudun minäkin rahankeruuseen, monesta syystä.
      Teen jonkin verran vapaaehtoistyötä vanhusten kanssa.
      Sekin on aika monimutkaista, on oltava varovainen, ei kannata suin päin rynnätä auttamaan.
      On vanhuksia jotka eivät halua seuraa eikä virikkeitä.
      Tiedän mummon joka sanoi että nyt kun viimeinkin saan olla rauhassa, antakaa minun olla, kyllä ilmoitan jos tarvitsen seuraa tai apua, jos ei kuulu mitään kaikki on hyvin, tai olen poistunut sinne mihin kaikki lähtevät.
      Dementikkojen kanssa on oltava varuillaan, varsinkin alkuvaiheessa ovat epäluuloisia kun tavarat häviää, saa helposti varkaan nimen.
      Miksi keksiä virikkeitä sellaisille vanhuksille jotka haluavat vain olla rauhassa. Eivät halua edes ulkoilla, en hyväksy hyvää tarkoittavia väkisin ulkoiluttajia.
      Puhun nyt vain niiden puolesta jotka viihtyvät omissa oloissaan, enemmistö saattaa olla sosiaalisempia.

• maila-Maila

Nuukuus, vanhanaikaisuus, ties mitkä esteet ikäihmisillä on esim. pirssillä:)) kurvailuun.
      On totuttu kai, että on lähtö lähellä, jos sen kyytiin mennään.
      Taas nuukuuskin on monien vitsaus. Ilman mitään järjellistä syytä venytetään "penniä" metrin mittaiseksi, vaikkei ole edes muita perijöitä kuin valtio.
      Moni lie saanut elämän aamunsa elää köyhyydessä ja kurjuudessa, tavoistaan on paha päästä.

Vanhusten aktivoimista yhdenlaista on päiväkerhotoiminta, jonne aamulla viedään, illalla tuodaan. Tuo sekin vaihtelua, ja voi joillekin olla ihan mieluistakin, vaikka ikä tuo useille alentuneen sietokyvyn muita ihmisiä kohtaan, varsinkin outoja, joihin ei aina tunnuta kerhossakaan edes haluttavan tutustua. Heissä nähdään vain vanhuus ja viat, ja unohdetaan oma itse. Jospa sekin on terapeuttista?

Monien perheiden keskittymistä nuorten harrastuksiin kuljettamiseenkaan en oikean älyä. Ei siksi, ettei harrastustoiminta olisi hyvää ja kehittävää.
      Vaan siksi, että pitkän työpäivän jälkeen vanhemmat jopa useamman auton voimalla toimivat monta iltaa viikosta autokuskeina
      Milloin on kotiaikaa, sitäkö "laatuaikaa" se sitten lie, kellon ja aikataulun suomaa.

Hyvähän urheiluseurojen on saada osallistujia, mutta onko kaikki harrastus aina lapsilähtöistä.
      Kaukana ovat oman nuoruutemme ajat, kun kirmailtiin ja ulkoiltiin ihan ilmaiseksi, eikä ollut lapsilla paino-ongelmia, ei ainakaan monilla.
      No eipä silloin täällä haaveiltu NHL:stäkään.
      Eikä jumaloitu muitakaan julkkuja, kuin korkeintaan huusin seinällä.
      .

• ............

EI kannata syyllistää ihmisiä, maailma on vaikee nykyään, kyllä kaikki tarvitsee toisia ihmisiä avukseen, yksin ei kukaan parjää, tai jos pärjää niin vaileeta, on

• näin ajattelen

Jos ihmisellä on edes yksi ystävä, niin ei sitä passivoidu. Kaikkien, huom myös vanhusten on syytä pitää yllä edes yhtä ystävyyssuhdetta ettei erakoidu.
        Se on ihan itsestä kiinni tuo ystävyysasia, eikä se ole iästä kiinni.

• ...
        näin ajattelen kirjoitti:

Jos ihmisellä on edes yksi ystävä, niin ei sitä passivoidu. Kaikkien, huom myös vanhusten on syytä pitää yllä edes yhtä ystävyyssuhdetta ettei erakoidu.

Erakoituminen eri asia kuin yksinäisyys.

=DW=

• RosaLiiin
        näin ajattelen kirjoitti:

Saattaa käydä kuten äidilleni, jolla oli paljon ystäviä ja aina hauskaa kun he yhdessä muistelivat milloin mitäkin. Sitten eräänä päivänä hän huomasi, ettei ystäviä enää olekkaan, kaikki samaan ystäväpiiriin olivat kuolleet ja jättäneet hänet.
        Yksinäisyys voi tulla sitäkin kautta, ettei ole oman ikäpolven ystäviä enää lähipiirissä.

Ystävyys on hieno asia, mutta joskus tuntuu, että kun se on tässäkin iässä uusien ystävien löytäminen vaikeaa, niin kuinka vaikeaa se on yli 80 keskuudessa.

Voiko vaihtuvien hoitohenkilöiden kanssa edes ystävystyä, eikö nuo ole vain hyvän päivän tuttuja.
        Ystävyys vaatii aikaa.

• Itse viihdyn aina vain paremmin yksin.
      Se on iän mukana tullut ilmiö. En ole koskaan ollut kovin seurallinen, ystävyyssuhteet olivat löysähköjä kun välillä vetäydyin ulottumattomiin, tarvitsen omaa aikaa ihan yksin.
      Ymmärrän vanhuksia jotka eivät kaipaa virikkeitä.
      Eräskin mies on maannut vuosikausia sängyssä katsellen telkkaria. Hän ei pysty omin voimin liikkumaan ei tekemään mitään, edes syömään.
      Käyn syöttämässä häntä vanhainkodilla. Kesällä veisin ulos pyörätuolissa, ei mistään hinnasta halua lähteä sängystään, muutaman kerran olen vienyt, haluaa heti takaisin sänkyynsä.
      Hän ei ole dementoitunut, puhuu ainoastaan silloin kun on pakko, jos ei halua "virikkeitä". Ei hän onnettomalta vaikuta, on varmaan oma sisäinen elämänsä. Eläimet saavat hymyilemään.
      Itsekin toivoisin, jos joudun sänkyyn hoidettavaksi tehtäisiin mitä on tehtävä, muun ajan haluaisin olla rauhassa.
      On päivstaisiakin tapauksia, sellaisia vanhuksia jotka eivät osaa olla lainkaan yksin. Eräs kotonaan asuva soittaa ambulanssin "sydänoireiinsa" pelkkää pitkästymistään. näin tapahtuu vähän väliä. Jos on tosi kysymyksessä, voi olla että eivät tulekaan kun on ollut niin paljon turhia hälytyksiä.

• 1943

Niin, meitä on moneksi. Ja itsehän paljon pohjustamme tulevaa. Sairauksille emme mitään voi. Minäkin viihdyn hyvin yksin, mutta toisaalta olen seurallinen. Vanhainkodeissa oli yhteen aikaan kissoja, onkohan vielä? Itse olen suivaantunut henkilöihin, jotka mielellään hyppyyttävät muita. Pitävät esim. itsestäänselvänä, että kyyditsee, kun on auto. Olisi varaa taksiin. Itse tarjoan kyytiä, jos olen itse menossa. Siloinhan kulkee useampi henkilö samalla.

• 1943 kirjoitti:

Niin, meitä on moneksi. Ja itsehän paljon pohjustamme tulevaa. Sairauksille emme mitään voi. Minäkin viihdyn hyvin yksin, mutta toisaalta olen seurallinen. Vanhainkodeissa oli yhteen aikaan kissoja, onkohan vielä? Itse olen suivaantunut henkilöihin, jotka mielellään hyppyyttävät muita. Pitävät esim. itsestäänselvänä, että kyyditsee, kun on auto. Olisi varaa taksiin. Itse tarjoan kyytiä, jos olen itse menossa. Siloinhan kulkee useampi henkilö samalla.

Täällä kuuluu olevan kissa paikallisessa vanhainkodissa. Tytär sanoi, että kisu saa liikkua vapaasti siellä. Pääsee uloskin halutessaan. Nautii suuresti olostaan, kun on runsaasti silittelijöitä.

• se toinen 1943
        1943 kirjoitti:

1943
        Herätit hyvän keskustelun, mutta kukaan ei kertonut itsestään, niin, paitsi sinä.

Minä en anna yhtään ropoa mihinkään keräykseen, sillä olen lukenut liikaa noista huijauksista jopa valtion taholta kehitysavustuksiin "maailman ääriin" rikollisten kukkaroihin, tai siis pohjattomaan säkkiin.

Asun yksin ja ketään en päästä kotiini,... niin tietenkin, jos tarvitsen apua johonkin asuntooni liittyvään ongelmaan. Lapseni pääsee, koska hänellä on avaimeni, mutta yleensä käyn heillä, mikäli kutsutaan. Kutsumatta en kuitenkaan mene.

Olenko siis erakko, vai yksinäinen? Minua lohduttaa tietoisuus, että voin koska hyvänsä ottaa yhteyttä lapsiini ja lapsenlapsenikin ovat lähellä, mutta haluan olla yksin.

Luoja varjelkoon, jos luokseni tulisi joku, joka houkuttelisi ulos ja lenkille, sillä onhan minulla siihen itsellänikin mahdollisuus, mikäli sitä haluaisin, mutta kun en halua.

"Tikkana" kuitenkin olen valmis, mikäli lapsenlasten hoitoon liittyy. Nykyisin se on ti- ja to- klo 8, koska vanhemmat lähtee silloin ja tämä koululainen ei halua olla yksin.

• 1943
        se toinen 1943 kirjoitti:

1943
        Herätit hyvän keskustelun, mutta kukaan ei kertonut itsestään, niin, paitsi sinä.

Minä en anna yhtään ropoa mihinkään keräykseen, sillä olen lukenut liikaa noista huijauksista jopa valtion taholta kehitysavustuksiin "maailman ääriin" rikollisten kukkaroihin, tai siis pohjattomaan säkkiin.

Asun yksin ja ketään en päästä kotiini,... niin tietenkin, jos tarvitsen apua johonkin asuntooni liittyvään ongelmaan. Lapseni pääsee, koska hänellä on avaimeni, mutta yleensä käyn heillä, mikäli kutsutaan. Kutsumatta en kuitenkaan mene.

Olenko siis erakko, vai yksinäinen? Minua lohduttaa tietoisuus, että voin koska hyvänsä ottaa yhteyttä lapsiini ja lapsenlapsenikin ovat lähellä, mutta haluan olla yksin.

Luoja varjelkoon, jos luokseni tulisi joku, joka houkuttelisi ulos ja lenkille, sillä onhan minulla siihen itsellänikin mahdollisuus, mikäli sitä haluaisin, mutta kun en halua.

"Tikkana" kuitenkin olen valmis, mikäli lapsenlasten hoitoon liittyy. Nykyisin se on ti- ja to- klo 8, koska vanhemmat lähtee silloin ja tämä koululainen ei halua olla yksin.

Niin mehän olemme nuoria vielä. Täällä on ryhmiä, jotka käyvät vanhainkodissa. Joku on kertonut, että kaikki eivät välitä, katselisivat mieluummin telkkaria. Käyn noin kerran kuukaudessa kehitysvammaista sisartani tervehtimässä palvelutalossa. Aikoinaan hän söi itse, vähän sotkuista se homma oli, mutta suurin osa ruoasta meni suuhun. Nyt olivat taas palanneet siihen käytäntöön, vain vähän autoin, ettei liikaa ruokaa tullut lusikkaan. Porukka ei sillä paljon puhele, mutta ilahtuvat kukista, joita vien yhteiseen tilaan.

• Kolmas samalta vuosikymmeneltä.. On se mukavaa tuntea olevansa hyödyllinen..
      Tyttären pojan kanssa monia iltapäiviä tulee vietettyä, äitinsä töissä ollessa.

Yksin kuljen lenkillä, joskin kaverin kanssa rupatellessa matka taittuisi mukavammin.
      Mutta yksin saa lähteä milloin haluaa, mennä kuinka pitkän lenkin tahansa.

En koe olevani yksinäinen, vaikka yksin asunkin. "Vierailijoita" käy tarpeen mukaan.
      Vierailuilla käyn itsekkin.

• 1943

Kaikkei tärkeimmät henkilöt minulle ovat lapseni, vielä ei ole lapsenlapsia. Vajaa sata kilometriä on matkaa kummankin luo ja voivat soittaa milloin tahansa, ja mami lähtee, jos tarve vaatii. Pitää olla ajokunnossa, joten alkoholia ei parane nautiskella. Kun lapset nuorempina olivat esim. pääkaupungissa juhlimassa, olin myös valmis lähtöön milloin tahansa. Eivät olleet kovia bilettäjiä, mutta joskus sentään.

• oma valinta

Kyllä se näin on, ettei mitään kannata tuputtaa.En haluaisi jos minun ovikelloa tulis naapuri soittamaan, epäilessään, et olen yksin.

Ja tuo, kun verrataan jonkun muun maan ja tämän maan vanhuutta, joissakin isovanhempi vastaa vielä todella iäkkäänä jopa lapsenlapsien koulutuksesta, vaikka ei edes ruokaa ole tarpeeksi.

Yksinäisyys on usein itse valittua ja ei koske kaikkea, sillä on ollut niin paljon huollettavaa, et haluaa jo levätä omissa oloissaan.

Kuka menee soittamaan naapurin ovikelloa ja kuka uskaltaa edes avat tuosta vaan?

• 1943

Mulle on osunut seinänaapuri, jonka kanssa pelailemme seurapelejä. Kahvittelu ei kuulu tapoihimme ja kuvaan kuuluu, että kumpikin voi sanoa, ettei nyt sovi. Tilaamme myös yhdessä päivän lehden. Sama tapa oli edellisessä asunnossani.

• 1943 kirjoitti:

Mulle on osunut seinänaapuri, jonka kanssa pelailemme seurapelejä. Kahvittelu ei kuulu tapoihimme ja kuvaan kuuluu, että kumpikin voi sanoa, ettei nyt sovi. Tilaamme myös yhdessä päivän lehden. Sama tapa oli edellisessä asunnossani.

Tuo onkin ihanteellinen tilanne. Seurapelejä pelaamme aina kun tyttärien kanssa olemme yhdessä, viimeksi eilen.
        Meillä on ollut kanssa naapureiden kanssa puhetta, korttiporukasta.
        Puheeksi on vielä jäänyt. Pitää varmaan itse kutsua porukka koolle, kerhohuonekkin on, jossa voi pelata.

• epäilijä nro 1
        maa1rina kirjoitti:

Tuo onkin ihanteellinen tilanne. Seurapelejä pelaamme aina kun tyttärien kanssa olemme yhdessä, viimeksi eilen.
        Meillä on ollut kanssa naapureiden kanssa puhetta, korttiporukasta.
        Puheeksi on vielä jäänyt. Pitää varmaan itse kutsua porukka koolle, kerhohuonekkin on, jossa voi pelata.

maa1rina

Meilläkin oli silloin joskus sukulaisten kanssa peli -iltoja ja jopa tanssin riemuja kodissamme.

Sitten se vain hiipui, kun lapsemme kasvoivat ja heidän harrastuksensa alkoivat viemään meidän kaikkien aikaa.

Mutta aloituksen teemaan. Vähästä olemme lähteneet ja kukaan tuntemani ei ole mitään apuja saanut, ...tuskin on pyytänytklään?

Voin vain ihmetellä, mistä tämänkin keräyksen "yksinäiset" sitten tavoitetaan???

Olisi todella mielenkiintoista tietää tuonkin keräyksen tulosta, että mitä meni kerääjille ja kuinka he tavoittivat nuo yksinäiset ja miten he toimivat heidän hyväksi????

• suku on pahin

hyvin todettu to, et aletaan epäillä jos usein käy, on vanhan rahoista kiinnostunut, ehkäpä se onkin syy, miksi sukulaisetkaan ei mene iäkkäitä vanhempia usein tapailemaan..

• 1943

Niin, eihän tuo sukulaisuus niin paljon merkitse. Ellei ole aikaisemmin käynyt, ei kai sitä vanhempanakaan ole mitään yhteistä. Mulla on yksi sukulainen, joka on tosi pihi. Olen kehoittanut häntä käyttämään varansa omaan mukavuuteen, en kyttää perintöä.

• bessie*

Yhteisvastuukeräys ei minun mielestäni ole "kaikenmaailman rahankeräys". Missään nimessä en usko sen passivoivan ketään. Kymmenet tuhannet vapaaehtoiset ovat aktiivisia enkä usko keräyksen kohteidenkaan passivoituvan saadessaan jonkun mahdollisuuden jota eivät muuten saisi.

Kriittisemmin minä joihinkin yhteisistä rahoista maksettuihin avustuksiin suhtaudun, sieltä arvelisin löytyvän passivoivaa rahan jakelua. Sekään ei oikeastaan minua pahemmin häiritse, verojahan maksavat myös minun kanssani eri tavalla ajattelevat ihmiset.

Luulisin, että niiden yhteiskuntaa apuun huutavien vanhempien lapset todella tarvitsevatkin apua.

• 1943

Mutta olisikohan paras apu pidemmällä tähtäimellä esim. ruoanlaittokurssi? Kehitysavussakin raha-apu on hätäapua, muuten pitäisi aktivoida kohderyhmää itse toimimaan.

• bessie*
        1943 kirjoitti:

Mutta olisikohan paras apu pidemmällä tähtäimellä esim. ruoanlaittokurssi? Kehitysavussakin raha-apu on hätäapua, muuten pitäisi aktivoida kohderyhmää itse toimimaan.

Enpä tiedä kuinka innostuneita esim. toisen polven toimeentulotuella elävät olisivat ruoanlaittokurssista. Tietysti kaikki syrjäytymistä ehkäisevä toiminta on paikallaan, ja sellaistahan juuri yhteisvastuukeräyksenkin tuotolla on tehty jo vuosikymmeniä.

Hätäapua tarvitaan silloin kun on hätä. Kyllä ihmiset varmaan tulva- kuivuus- maanjäristys- ja sotaalueilla toimivat parhaansa mukaan.
        Enemmän kuin epäonnistuneita on onnistuneita ja hyvin edistyviä kehitysapuprojekteja ympäri maailmaa, missään ei toimita ilman paikallisten omaa panosta. Virheistäkin yleensä opitaan.

• ihan normaali

Minusta ei sais, jotenkin vanhuutta pitää säälittävänä?

• demeter

Minuakin ihmetytti tuo yhteisvastuukeräyksen kohde "yksinäiset vanhukset" ja se, että ongelman - kun se nyt sellaiseksi on nimetty - poistamiseen kerätään rahaa. Ja että meidän pitäisi vielä poistaa kambodzeilaisenkin vanhuksen yksinäisyys...

Vähän kaukaa haetulta vaikuttaa tuo yhteisvastuun ulottaminen noin kauaksi - siis yksinäisyyden kohtalla. Ja tietysti sekin, että yksinäisyys ylipäänsä nähdään niin isona ongelmana. Eikö se nyt kuitenkin ole ihmisen luonnollinen olotila, joka vanhetessa vain kasvaa kun rivit ympärillä harvenevat ? Siihen voisi valmistautua, sen sijaan, että se halutaan kieltää ja poistaa ?

Tuosta yleisestä paapomisesta olen samaa mieltä. Yhteisvastuukeräyksen sijaan voitaisiin toteuttaa omavastuukeräys..))

• bessie*

No mutta Demeter, yhteisvastuukeräykseen antaminenhan on täysin vapaaehtoista, ei teidän pidä poistaa kambodzelaisen vanhuksen yksinäisyyttä, ellette halua.

Sanoohan tuon jo järki, että yksinäisyys voi olla huonosti liikkuvalle ja köyhälle vanhukselle jo suuri käytännön ongelma, vaikka hän ei tuntisikaan olevansa aivan ypöyksin maailmassa.

Omavastuukeräystä on tavallaan kai myös riittävän eläkkeen kartuttaminen, siihen ei kaikilla ole ollut mahdollisuutta. Kuten ei moneen muuhunkaan asiaan, jolla mahdollista vanhuuden yksinäisyyttä voisi ennalta ehkäistä.

Samaa mieltä olen siitä, että ihmisten tulisi itse ottaa vastuuta elämästään, niiden jotka pystyvät.
        Olit aiemmin sitä mieltä, että vanhuksista huolehtiminen kuuluu ensisijaisesti yhteiskunnalle, ei omaisille. Olisi kiva tietää, mikä on saanut sinut vähän muuttamaan kantaasi?

• demeter
        bessie* kirjoitti:

No mutta Demeter, yhteisvastuukeräykseen antaminenhan on täysin vapaaehtoista, ei teidän pidä poistaa kambodzelaisen vanhuksen yksinäisyyttä, ellette halua.

Sanoohan tuon jo järki, että yksinäisyys voi olla huonosti liikkuvalle ja köyhälle vanhukselle jo suuri käytännön ongelma, vaikka hän ei tuntisikaan olevansa aivan ypöyksin maailmassa.

Omavastuukeräystä on tavallaan kai myös riittävän eläkkeen kartuttaminen, siihen ei kaikilla ole ollut mahdollisuutta. Kuten ei moneen muuhunkaan asiaan, jolla mahdollista vanhuuden yksinäisyyttä voisi ennalta ehkäistä.

Samaa mieltä olen siitä, että ihmisten tulisi itse ottaa vastuuta elämästään, niiden jotka pystyvät.
        Olit aiemmin sitä mieltä, että vanhuksista huolehtiminen kuuluu ensisijaisesti yhteiskunnalle, ei omaisille. Olisi kiva tietää, mikä on saanut sinut vähän muuttamaan kantaasi?

Bessie@
        En ole koskaan ollut sitä mieltä, että vanhuksista huolehtiminen kuuluu ensisijaisesti yhteiskunnalle. Jos tuollainen käsitys on tullut, minun on täytynyt siteerata lakia tai sitten olen ilmaissut itseäni tosi huonosti. Tai sitten lukija on kirjoittanut tekstini uudelleen omassa päässään, mikä sekään ei ole harvinaista.

• bessie*
        demeter kirjoitti:

Bessie@
        En ole koskaan ollut sitä mieltä, että vanhuksista huolehtiminen kuuluu ensisijaisesti yhteiskunnalle. Jos tuollainen käsitys on tullut, minun on täytynyt siteerata lakia tai sitten olen ilmaissut itseäni tosi huonosti. Tai sitten lukija on kirjoittanut tekstini uudelleen omassa päässään, mikä sekään ei ole harvinaista.

Jossain vaiheessa täällä kirjoitettiin aika paljon vanhuksista ja julkisten palveluiden huonosta jamasta.

Noista mainitsemistasi vaihtoehdoista tuo "lukija on kirjoittanut tekstini uudelleen omassa päässään" ei minun kohdallani ole vaihtoehto. En ehdottomasti ole.

Kantasi jäi mieleeni, koska ilmaisit sen useammassakin viestissäsi, ja kävimme siitä ainakin kerran jonkinlaisen vuoropuhelun.

Se on täysin mahdollista, että olen ymmärtänyt väärin. Ja huom. vilpittömästi ymmärtänyt väärin ihan neutraalissa hengessä ja vain näkyvissä olevan tekstin perusteella.

Nyt ajattelin, että jatkuva ja lisääntyvä rahojen loppumisella pelottelu olisi saanut sinut vähän muuttaman kantaasi :)

• Jotta voisin ottaa osaa kesksuteluun haluaisin tietää minkäikäisistä vanhuksista on kysymys.? Minkä ikäiset ovat kohderyhmä?

• :))))))))

Kesksuteluun.

• :)))))))) kirjoitti:

Kesksuteluun.

No, tekevälle sattuu, tekemättömälle jää vain sivusta vittuilijan rooli.

• bessie*

50 - 115? Mitä merkitystä iällä tässä asiassa on? Ei yhtään mitään. Kunto ja olosuhteet mahtavat painaa yhtä paljon kuin korkea ikä ja korkea ikä taas ei tarkoita, että tarvitsisi ulkopuolista apua.

Olisikohan 75 vuotta jonkinlainen alaraja vanhukseksi kutsumiselle täällä pohjoismaisissa hyvinvointivaltioissa ja länsimaissa yleisemminkin?

Toki tällä palstalla kutsutaan 60 - 70 vuotiaita vanhuksiksi, ja jotkut itsekin haluavat itseään niin kutsuttavan, mutta se ei ole oikea sana meidän ikäisistämme puhuttaessa. Eli, aikaisintaan 75 ja vähän harkinnan mukaan silloinkin?

• ohlalalaaa.....
        korpikirjailija kirjoitti:

Ihanaisia sanoja sunnuntain siivittämiseen.

• ohlalalaaa..... kirjoitti:

Ihanaisia sanoja sunnuntain siivittämiseen.

Friidu asetu jo!

• bessie* kirjoitti:

50 - 115? Mitä merkitystä iällä tässä asiassa on? Ei yhtään mitään. Kunto ja olosuhteet mahtavat painaa yhtä paljon kuin korkea ikä ja korkea ikä taas ei tarkoita, että tarvitsisi ulkopuolista apua.

Olisikohan 75 vuotta jonkinlainen alaraja vanhukseksi kutsumiselle täällä pohjoismaisissa hyvinvointivaltioissa ja länsimaissa yleisemminkin?

Toki tällä palstalla kutsutaan 60 - 70 vuotiaita vanhuksiksi, ja jotkut itsekin haluavat itseään niin kutsuttavan, mutta se ei ole oikea sana meidän ikäisistämme puhuttaessa. Eli, aikaisintaan 75 ja vähän harkinnan mukaan silloinkin?

Samaa mieltä, joten en ota enää kantaa ; ) koska avun tarve on yksilöllistä.

• Mieli eri kuin rumis
        bessie* kirjoitti:

Nykykäsityksen mukaan jos on terve ja toimintakykyinen, omatoiminen ja itsellinen, niin vanhuus alkaa vasta 80 jälkeen. Tämän tiedon poikasen poiminnasta on jo muutama vuosi aikaa ja satavuotiaitten määrähän nousee koko ajan, on se sitten edistystä tai ei.

• en ole friidu
        korpikirjailija kirjoitti:

korppis!

Senhän sinä hallitset hyvin, joten "nou hätä"!

Miksi taas alennut arvailemaan kirjoittajia? Onko friidu sinulle jokin trauma???

• meeriamanda

Kyllä, minä petyin vuosia sitten SPR touhuihin. Vapaaehtoistyötä vuosikausiin tehneenä sit saa lukee niin suomessa kuin muualla tapahtuvia kavalluksia ja välistä vetoja.

Minun auttamiseni loppui sen´tien. Pelastusarmynpataan olen 50 ekua tipauttanut, myös vietiin srk-keräykseen vaatteitani, joissain oli vielä hintalaputkin paikoillaan... saatu edullisesti kai...joskus :)) Keräys oli mm. naisvangeille meneviä pitovaatteita itärajan taakse. Oli jo toinen lähetys minulta vuosien saatossa.

Onnekseni en ole joutunut anomaan elämiseeni mistään luukulta raha-apua, mutta tiedän ettei sekään ole niin et sieltä fattasta vain haetaan, niin monia hakemuksia työnipuolesta jouduin täytteleen ja mitä ihmeellisimpiä papereita pyyteleen milloin mistäkin.

• miranda..

meeri. j n.e

Tätini oli uskovainen Helluntalainen ja antoi jo eläessään paljonkin rahaa uskonsa mukaan seuralleen.

Toinen tätini miehensä kautta oli uskollisia Pelastus Armeijan kannattajia, mutta muita sisaruksia eivät saaneet mukaan, kuten isääni.

Isäni oli sodankäyneenä ilmeisesti niin kristitty, että vei hevosella meidät pikkuiset Joulukirkkoon melkoisesti 50 km päähän ja voi olla, että niitä oli toisiakin, koska jotenkin muistan vain ne rekiretket.

Kyllä hän minuakin nuorena yritti uskoonsa saada ja jossain "rippituolissa" olisi pitänyt syntinsä tunnustaa ja Herralta armoa saada!!!

Minä syntinen en vain keksinyt mitään, mistä olisi pitänyt jotain Herran armoa saada? Ehkä se olikin sitten syntini, koska tuota armoa ei koskaan minulle suotu, siis uskoon tulemista.

Joo, meni kirjoitukset sekaisin, mitä ajattelin, koska ajatukseen tuli katkoksia ja en viitsi korjata, siis en osaa, laatia niitä uudestaan.

Tuli vain mieleeni tuosta Helluntalaisesta tädistäni, jolla oli vain sisaruksia hoitamaan hautajais`kulut, joten olisi ollut ymmärrettävää, että seurakunta olisi hoitanut asian, kun he saivat koko jäämistön.

Surkuhupaisaa siinä olikin, kun omat lapseni istuivat siellä ns. taka-alalla, jossa myös ruotsia puhuvat seurakuntalaiset vaihtoivat mielipiteitään vainajasta ja hänen perinnöstään.

Mitäs se sukunimi Suomalainen viittaisikaan muuhun, kuin kukaan sukulaisista ei ymmärtäisi myös ruotsinkieltä??? Lapseni kävivät jo ruotsinkielistä koulua!

Niin,.... se perintö,....

• kawe

bessie
      Luin vasta nyt kysymyksesi, siivoanko yleisiä vessoja? Ei täällä tarvitse.

Kehitysaputyöntekijät laittoivat perusasioita kuntoon Haitissa ja tarkoitus on, että paikalliset ihmiset alkavat *itse huolehtia myös sen arjen *töistä, eli puhdistavat wc.t, pesevät pyykit, laittavat ruokaa. Oleellista siellä on myös, että sairaaloiden toiminta saadaan omien huostaan ja koulut voivat aloittaa suht. nopeassa aikataulussa. Katastrofien laajuudesta riippuu onko mikään kovin helposti mahdollista, kun ne tekijät ovat joko kuolleet tai hoidettavassa kunnossa.jne. Yleensä projektit ovat pitkiä laajojen tuhojen vuoksi, saattaa lisätä passivoivaa vaikutusta. (koko infra rakennettava alusta)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      259
      2081
    2. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      96
      1879
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      91
      1403
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      70
      1110
    5. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      14
      1038
    6. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      961
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      958
    8. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      948
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      912
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      39
      895
    Aihe