vinkkejä eroahdistukseen

hiukan epävarma

Minulla 2-vuotias sekarotuinen uros. Naapurit on kertonut, että koira haukkuu aina yksin olleessaan. Ikinä ei tätä ongelmaa ole ollut, mutta kaikkea on tapahtunut mikä on saattanut puhkaista eroahdistuksen. Joten aloitan nyt koiran kanssa reenamisen. Mietin vain, että pitäisikö minun antaa koiralleni tuo kong-lelu mitä se yli kaiken rakastaakin, kun reenaamme yksinoloa. Vai kannattaisiko minun reenata ilman sitä? Aloitan asunnostani poistumisen ja pidennän vähitellen aikaa. Kuinka nopesti minun kannattaa edetä? Minulla on nyt onneksi yli viikko lomaa, joten aikaakin tässä olisi. Tietenkin tiedän, että edetään koiran hyvinvoinnin mukaan.

16

296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Mitä koirasi tekee kongillaan? Jos makaa aloillaan rauhassa sitä nuoleskellen, niin miksipäs ei, sehän on sille puhaa yksinollessa. Mutta jos taas nostelee kierroksiaan sen kanssa; viskelee ja ravailee, niin ei missään nimessä lelua mukaan yksinoloharjoitteluun.

Näiltä sivustoilta vinkkejä koiraystävälliseen yksinoloharjoitteluun; http://www.sey.fi/alahakita

• haistelija

Onko naapureissa narttukoiria juoksussa? Eikö mitään muita ongelmia ole kuin haukkumista yksin ollessa? Paikkojen tuhoamista, sisälle merkkailua?

• epävarma
        haistelija kirjoitti:

Onko naapureissa narttukoiria juoksussa? Eikö mitään muita ongelmia ole kuin haukkumista yksin ollessa? Paikkojen tuhoamista, sisälle merkkailua?

Koiria kylläkin tässä talossa asuu, muuta en tiedä. Olen aina arki päivisin poissa 8-16, ja naapurini sanoi että koira haukkuu aina puolenpäivän aikoihin muutaman tunnin. Aina kotiintultaessa koirani tulee nukkumasta, ja kotia ei ole tuhottu tai tarpeita lattialla.

• Soopelipoika
        epävarma kirjoitti:

Koiria kylläkin tässä talossa asuu, muuta en tiedä. Olen aina arki päivisin poissa 8-16, ja naapurini sanoi että koira haukkuu aina puolenpäivän aikoihin muutaman tunnin. Aina kotiintultaessa koirani tulee nukkumasta, ja kotia ei ole tuhottu tai tarpeita lattialla.

Haukkuuko koira vaikkapa postinkantajaa? Sekoittaako naapuri sinun koirasi ja jonkun mukavammannäköisen mutta pahaäänisen räkyttäjän keskenään?

Eroahdistunut koira ei löydy nukkumasta työpäivän jälkeen :)

Kokeile herätä jokin lauantaiaamu ajoissa ja tehdä kaikki työpäivän valmistelut ja poistu salkkuinesi tai mitä ikinä yleensä otatkin mukaasi matkaasi ja mene kykkimään tunniksi rappukäytävään. Eroahdistuksesta kärsivä koira aloittaa haukkumisen heti tai korkeintaan tunnin odottelun jälkeen. Jos koira ei ala tänä aikana haukkumaan, on syy jokin muu :)

• zetter.

Tuli myös mieleen, että onko varmasti sinun koirasi, ettei jonkun muun? Pystyykö asian tarkistamaan jotenkin? Meillä kokopäivän räkyttäjä löytyi läähättävänä ja hermostuneena kotoa ja haukkui silloinkin kun tultiin kotiin.

• epävarma

Totta puhuen olen itse ollut kovin epäileväinen tämän koko asian suhteen. Koira ei ole ikinä ennen haukkunut yksin ollessaan, eikä ikinä muutenkaan hauku. Minulle tulut kolme valitusta. Naapurin mukaan koirani haukkuu puolilta päivin parisen tuntia (työpöivä 8.16).

Joten olen nyt tehnyt tätä eroahdistus juttua, varmistaakseni haukkuuko tosiaan koirani. (Olen kylläkin jättänyt radion päälle, jos se sattuisi haukkumaan ulkoa kuuluvia ääniä.) Poistuin ensin minuuteiksi, jonka jälkeen pidensin aikaa. Nyt olen ollut maksimissaan viisi tuntia pois, eikä ole kuulunut mitään. Kodissani vain nukkuva koira. Olen tehnyt myös muutamana peräkkäisenä päivän sen, että olen lähtenyt asioille ja tullut kotiin silloin, puolenpäivän aikaan ja jälkeen. Löydän kotoani aina vain kuorsaavan koiran.

Täytyy varmaankin mennä juttelemaan noille valituskirjeiden lähettäjille.

• kdjdhdnd
        epävarma kirjoitti:

Totta puhuen olen itse ollut kovin epäileväinen tämän koko asian suhteen. Koira ei ole ikinä ennen haukkunut yksin ollessaan, eikä ikinä muutenkaan hauku. Minulle tulut kolme valitusta. Naapurin mukaan koirani haukkuu puolilta päivin parisen tuntia (työpöivä 8.16).

Joten olen nyt tehnyt tätä eroahdistus juttua, varmistaakseni haukkuuko tosiaan koirani. (Olen kylläkin jättänyt radion päälle, jos se sattuisi haukkumaan ulkoa kuuluvia ääniä.) Poistuin ensin minuuteiksi, jonka jälkeen pidensin aikaa. Nyt olen ollut maksimissaan viisi tuntia pois, eikä ole kuulunut mitään. Kodissani vain nukkuva koira. Olen tehnyt myös muutamana peräkkäisenä päivän sen, että olen lähtenyt asioille ja tullut kotiin silloin, puolenpäivän aikaan ja jälkeen. Löydän kotoani aina vain kuorsaavan koiran.

Täytyy varmaankin mennä juttelemaan noille valituskirjeiden lähettäjille.

Naapurit valittivat meidän koirasta. Että se ulvoi. laitettiin haukunestopanta. No, koki sen stressaavaksi kun nuorempi koira yritti purra sitä haukunestopantaa. Kovensin kuria. Siis pidin lujempaa kuria koiralle, huomioin sitä vain silloin kun itse halusin, muutoin en noteerannut. Sai ruokaa ja liikuntaa normisti. Mutta hellyyttä ja rakkautta vain silloin kun minä päätin, ei koira. Eli opetin koiralle missä on sen paikka laumassa. Lopetti ulvomisen. Koirakouluttaja totesi minulle, että ulvonta on tapa saada lauma takaisin paikalle. Joten ns opetin koiralleni ettei hän ole laumanjohtaja. Tarkistin asian myös muutaman viikon skypeyhteydellä. ei ulvonut enää.

• canis.familiaris

" puolilta päivin parisen tuntia"...voi johtua postinjakajastakin/postintulosta.

Ne perusjutut kannattaa kokeilla..Väliovi kiinni, Radio (puhekanava), ruoka ennen lähtöä, Luu mitä ei voi järsiä, kuin yksin ollessa, tilanrajaaminen..jne.

• epävarma

Ei voi johtua postinjakajasta, asun luhtitalossa. Postilaatikot ovat kauempana. Ja muutenkin talo on tien päässä, joten ei ole edes mitään hälinää talon edustalla mikä laukaisisi haukkumisen.

Mutta iso kiitos kaikille kaikista vinkeistä! Näillä mennään.

• Hallitustalo

Et osaa kouluttaa koiraasi ja toinen juttu niin kerrostaloon on otettava asumaan ihmisten siis muiden ihmisten huomoonottaen sellanen koira, joka ei hauku. Niitäkin on. Pienet koirat räksyttää koko päivän ollessaan yksin.

Ja pidä se mielessäs, jos koiras häiritsee naapureita, niin voit joutua lähtemään. Kenenkään ei arvitse kuunnella lemmikin häiriötä. Ja ota myöskin huomioon sellanne tosiasia et on kerrostaloissa ihmisiä, jotka käyvät vuorotyössä ja he nukkuvat yövuoron jälkeen päivisin, jotta jaksavat jälleen olla yön töissä.

Siis. Koirien on pidettävä kuono kiinni kerrostaloissa ja mielellään myöskin muissa asumismuodoissa.

Ite oon sellanen et ilmotan heti samantien isännöitsijälle asiasta ja se käsitellään. Jos haukkuminen ei lopu, niin lähdet tosiaan asunnostasi tai sitten koira lähtee.

Olen erään asunto osakeyhtiön hallituksessa aktiivijäsen.

• epävarma

´´Hallitustalo´´ kiitos asiallisesta kirjoituksestasi, arvostan sitä suuresti!!! Nyt tiedän millä saan haukkumisen loppumaan. Vaihdan vain aina sopivaan koiraan muuttaessani erillaiseen asuntoon. Ja luulenpa, että jokainen ihminen tietää tässä maailmassa, ettei kaikki käy vain päivätöissä! Yleensä kaikki vuokralla asuvat henkilöt myös tietävät, että kaiken maailman häiriköinti voi johtaa häätöön. Ja ihan tahallanihan minä annan koirani haukkua päivät pitkät, naapureitteni kiusaksi.

Joten suuri kiitos näistä tiedoistasi mitkä jaoit tänne palstalle, joita varmasti kukaan ei tiennyt. Koiran haukkuminen on jo loppunut, joten ehkä sittenkin osaan kouluttaa koiraani. Otan suuresti osaa sinun kovalle katkeruudellesi, jota kannat harteillasi. Toivottavasti pääset tuosta vihasta joskus eroon, ihan sinun mielenterveyttäsi ajatellen.

Ja Huom! Täällä kysellään vinkkejä koirien kouluttamiseen, eikä jaeta ohjekirjoja, ´´kuinka täytyy elää kerrostalossa´´ ne kaikilta jo löytyy!

• Liikkumisen rajausta kotona ollessasi kannattaa harjoitella.
      "Näkymätön häkk/aitausi" on hyvä harjoitus ja jos löydät lähistöltä jonkun joka osaa siitä neuvoa kädestä pitäen, aina parempi.

Tsemppiä!

• meillä myös

Meillä kanssa loppui kotiinjäämisraivo kun "kuria" kovennettiin, Kuri hipsukoissa siksi että mistään kurittamisesta ei ole siis kyse vaan juuri näistä asioista joista ulvovan koiran omistaja kirjoitti. Eli koira koiran paikalle, niin loppuu stressaaminen siitä että mitä ihminen tekee silloin kun koira ei pysty vahtimaan häntä. Sananahan "eroahdistus" on hiukan harhaanjohtava, koska kysehän ei ole siitä että koira ikävöisi, vaan se turhautuu kun haluaisi hallita tapahtumia ja ihmisiä ympärillään, eikä pysty siihen kun omistaja lähtee ja koira jätetään kotiin.

Mutta jos koira tosiaan löytyy nukkumasta, se ei todennäköisesti ole ns eroahdistuja, vaan haukkuu jostain muusta syystä. Meillä olen vakoilemalla huomannut että koirat haukkuvat jokseenkin hysteerisinä yksin ollessaan, jos kuulevat jotain sellaista mikä saisi ne meidän kotonaollessa haukkumaan vain ilmoitusmielessä. Esimerkiksi juuri postinjakajaa, naapuria tms.

Jos koira haukkuu siksi että se on pelloissaan, asia ratkeaisi yhdistämällä pelottavaan asiaan jotain positiivista. Kaimion pentukirjassa neuvotaan laittamaan ulko-oveen pussi jossa on herkkupaloja, sekä lappu jossa pyydetään ohikulkiessa tiputtamaan postiluukusta nami. Onko joku kokeillut tätä, onko toiminut? Itse asumme omakotitalossa, joten haukkuminen ei häiritse ketään. Enemmän minua vaivaa koirien pelko ja sen aiheuttama stressi. Asiaa on vain hankala yrittää ratkaista, kun ei ole postiluukkua josta sitä namia lykätä :/

• "pentukirjassa neuvotaan laittamaan ulko-oveen pussi jossa on herkkupaloja, sekä lappu jossa pyydetään ohikulkiessa tiputtamaan postiluukusta nami."

Hui...en alkuunkaan käsitä ideaa. en siis ollenkaan, mutta ensimmäisenä tulee mieleen, että mites vääränlaisen käytöksen vahvistaminen ?

Miten ihmeessä nää naapurit sitten oven ulkopuolelta osais ajoittaa oikein sen makupalan ettei sitä tule sekoilusta, kyttäämisestä, riehumisesta, rikkomisesta tai huutamisesta ?
        Ja vaikka se tulisikin kun koira on rauhallinen juuri silloin, mistä sitä vahvistetaan - siitäkö että se ´vain on´ja herätetään se taas ovelle hääräämään ?

Hui hai...

Yksi lisäongelman tuottaja on myös se, että monesti pennun kitinöihin vastataan alkuun todella herkästi. Että "mitäs sinä siellä, hellanlettas" ja nostetaan hyvässä lykyssä syliinkin jos ei muu riitä.
        Jokaisen kasvattajan tulisi neuvoa tarkkaan (ah, ihannemaailmassa,,,), ettei mihinkään vikinöihin saa reagoida mitenkään. Koira ei tajua esim aikasuhteita, eli jos se on huutanut/tuhonnut työpäivän ajan silloin ja tällöin, se kuvittelee omistajan palatessa että kova duuni on vihdoinkin palkittu...

• Ei niin käsittämätön

Tämä pentukirjan ohje onkin kai tarkoitettu nimenomaan pennulle, jolle ei ole ehtinyt syntyä väärää käytöstä mitä vahvistaa, vaan tarkoituksena on liittää hyviä asioita oven takana tapahtuvaan kolisteluun heti alussa. Voisi kai auttaa myös pelkotilaan?

Muttei varmaan auta jos koira vain aikansa kuluksi haukkuu. Pitäisi tietää syy ennenkuin yrittää korjata.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      89
      2138
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1786
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      177
      1329
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      231
      803
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      742
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      721
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      60
      720
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      210
      616
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      577
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      42
      532
    Aihe