Maisemavalokuvausta

Kuvaamaanluontoon

Kameraseuroissakin kouluttanut luontokuvaaja Mikael Rantalainen on heinäkuussa kouluttamassa viikon mittaisella kurssilla Viron Saarenmaalla. Mielenkiintoinen juttu:
http://www.kskoolitus.com/maisemavalokuvauskurssi.html

Mikael oli myös yksi Luontokuvauksen käsikirjan kirjoittajia, mikä loistava kirja sinällään kaikille luonnosta ja sen kuvaamisesta kiinnostuneille, itsekin tuli ostettua viime viikonlopun kameramessuilta.

13

351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luontoa voi kuvata ilman kurssejakin kuten olen tehnyt vuosikymmeniä. Omista kuvistaankin oppii varsinkin tänään kun niitä voi vapaasti uudelleen rajata ja nähdä miten se rajaus olisi pitänyt tehdä alunperinkin.

      Minulla ei ole mitään kursseja vastaan mutta onko tämä palsta se jolla kursseja pitää mainostaa, ei sillä siihen nuo bannerit ylhäällä, alhaalla ja tuossa sivussa ovat omiaan.

      • Kameraseuralainen

        Oppii varmasti kuvaamaan itse oppimalla, kirjoja lukemalla ja toisten kuvia analysoimalla.

        Itse pidän kursseja hyvänä keinona, kouluttaja osaa yleensä ohjata oikeaan suuntaan ja pystyy välttämään joka asiassa sen kokeilemisen kautta oikean keinon löytämisen.

        Ja monesti mukava ryhmä samanhenkisiä ihmisiä niin oppii toisiltakin.

        Mutta jokainen tavallaan, toisille sopii kurssi ja toisille ilo itse asioiden hoksaamisesta.

        Mainostamisesta en tiedä, hyvä että saa vinkkejä mitä on tarjolla.


    • Laittiruumi

      Terveisiä vaan Mikaelille Lighroom kurssisi on todella hyödyllinen, vinkkejä pystyy antamaan se joka oikeasti käsittelee suuria määriä kuvia ammattinsa puolesta.

    • epä-kanganstus

      eikös maisemakuvaus ole aika lailla yksi tylsimmistä valokuvauksen osa-alueista.
      miksi siihen joku kurssi tarvitaan?

      • Canonisti minäkin

      • Onkohan noin? Kysehän on aina kuvaajan näkemyksestä joten tylsien maisemien kuvaaja lienee itsekin tylsä tyyppi. Myönnän myös omalta kohdaltani monesti, varsinkin maisemissa, koheltavani ja unohtavani eri näkökulmien tarkastelun, siihen pitäisi aina olla aikaa ja intoa. Kannattaa, varsinkin maisemissa ottaa aikaa ja hieman katsella miten valon suunta vaikuttaa kyseiseen maisemaan joskin se vaatii aina muutaman vuorokauden oleskelua paikalla tai hyvää tuuria.

        Kursseilla on mahdollista saada uutta näkemystä maisemien kuvaukseen ja siten muuttaa omaa näkemystään näkemisestään. Myönnän, etten ole maisemakuvauskurssia käynyt ja se saattaakin näkyä kuvaamissani maisemissa.


      • epä-kangastus

      • maisemiamaalaava
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Onkohan noin? Kysehän on aina kuvaajan näkemyksestä joten tylsien maisemien kuvaaja lienee itsekin tylsä tyyppi. Myönnän myös omalta kohdaltani monesti, varsinkin maisemissa, koheltavani ja unohtavani eri näkökulmien tarkastelun, siihen pitäisi aina olla aikaa ja intoa. Kannattaa, varsinkin maisemissa ottaa aikaa ja hieman katsella miten valon suunta vaikuttaa kyseiseen maisemaan joskin se vaatii aina muutaman vuorokauden oleskelua paikalla tai hyvää tuuria.

        Kursseilla on mahdollista saada uutta näkemystä maisemien kuvaukseen ja siten muuttaa omaa näkemystään näkemisestään. Myönnän, etten ole maisemakuvauskurssia käynyt ja se saattaakin näkyä kuvaamissani maisemissa.

        Hyvä kouluttaja lähinnä ohjaa oikeaan suuntaan, ei niinkään kädestä pitäen tule neuvomaan mitä kuvata ja miten. Sanoisin melkein että maisemavalokuvaus on yksi haastavimpia valokuvauksen muotoja. Uteliaisuuttani katselin myös tässä ketjussa mainitun Rantalaisen kuvia, varsinkin merimaisemat olivat hienoja, sanoisin että hienovaraisen harkittuja. Ei se ihan sitä ole että otetaan kamera ja mennään räpsimään......

        Kyllä kurssi aina uutta intoa antaa ja näkökulmia mitä ei aina itse tule niin huomanneeksi. Hyvä että kurssejakin on olemassa.


    • luonnonkuvaaja2

      Kiitos ensimmäiselle hyvästä vinkistä, menossa ollaan. Itse olen jo filmikameroilla aloittanut luontokuvauksen, mutta tämä on kyllä aihe missä voi itseään kehittää koko ajan. Tosiaan Rantalainen oli yksi luontokuvaus kirjan kirjoittajia, hyvä kirja sinällään.

    • ei kurssia mulle

      Ei ole hyvä jos kaikki kameran käyttäjät kävisivät näitä kuvauskursseja, kaikkien kuvista tulisi samanlaisia. Pitää antaa mielikuvitukselle tilaa, eikä sitoutua joidenkin opettajien kuvausmetodeihin.

    • Andy C. Rose

      Muutama luontokuva tullu otettua, käsivralla, ilman kurssitusta. Fiilispohjalta. Kasasin niistä slideshowt. Oiskohan missään foorumia alan harrastajien kaa???
      Tässä pari näytettä. Laittakaa kommenttia.... Toimiiko vai eikö toimi... http://youtu.be/id9hFaGul3s

    • Luonnonvaloja

      Samaa mieltä kuin yksi kommentoijista:

      "Hyvä kouluttaja lähinnä ohjaa oikeaan suuntaan, ei niinkään kädestä pitäen tule neuvomaan mitä kuvata ja miten. Sanoisin melkein että maisemavalokuvaus on yksi haastavimpia valokuvauksen muotoja."

      Kyllä se vuosien tai vuosikymmnenten kokemus kouluttajalla on se mistä se näkemys kumpuaa.

      Olen käynyt erilaisia kursseja ja aina siellä sieltä on uutta näkökulmaa tullut. Harrastajalla monestikin on aika hakemista siinä omassa linjassa mitä kuvaa ja miten. Ei osaa nähdä. Monesti aika pienikin vinkki ulkopuoliselta saa paljon aikaan

      • perhekuvaaja.

        mainosta pukkaa, ..........?

        olen paljon miettinyt mitä niillä maisemakuvilla tekee, kuka niitä katselee, muuta kuin kuvaaja.

        me kuvataan vain katoavaa kotimaisemaa ja perheen elämää, joskus jos perhe-elämä kuvaan ei saa siihen kuuluvaa maisemaan niin otetaan yks maisema


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe