Eli olen vajaa kolmekymppinen mies, kärsin aspergerin syndroomasta, tarkkaavuushäiriöstä, toistuvasta masennuksesta ja päihderiippuvuudesta.
Voinko päästä työkyvyttömyyseläkkeelle?
Arvaan, että tarkempia syitä kysyttäisiin kuitenkin, joten sanotaan jo etukäteen:
ääniyliherkkyys rajoittaa pahasti elämää, keskittymiskyky on heikko, masennuksesta olen kärsinyt jo 15 vuotta(12 vuotiaasta lähtien) samoin kuin päihdeongelmasta(alkoholi, liuottimet ja huumeet, myös suonensisäiset, kuten subutex).
Lisäksi kärsin traumaperäisistä oireista, kun joskus 2000- luvun alussa minua hoidettiin virheellisesti skitsofreenikkona vuosia, mistä en ole enkä tule koko ikänä pääsemään yli. Todennäköisesti myös päihteet ovat vahingoittaneet aivojani runsaasti. En ole älyllisesti jälkeenjäänyt(mikä olisi hyödyksi tavoitteitteni kannalta), eikä mitään muutakaan selkeää yksittäistä, yleisesti hyväksyttävää syytä työkyvyttömyyseläkkeeseen (kai) ole - vaikka omasta mielestäni minun tilanteessani olen oikeutettu siihen, sillä hoito ja kuntoutus on ollut puutteellista, virheellistä ja vahingollista eikä oikein voi enää olettaa, että tulisin työkykyiseksi - onhan tässä kohta 10 vuotta oltu täysi-ikäisiä, ja lähes yhtä kauan ollaan oltu "kuntoutuksessa" ja kuntoutustuella!
Ps. kirjoitin tänne tämän saman viestin jo eilen 2 kertaa, mutta jostain syystä se poistettiin. Tässä viestissä ei kuitenkaan ole mitään asiatonta eikä poistoon ole mitään syytä, joten en tule antamaan periksi tässä asiassa.
Asperger ja työkyvyttömyys
10
2496
Vastaukset
- vast.
Oletko keskustellut nykyisessä hoitopaikassasi työkyvyttömyyseläkkeen mahdollisuudesta, oletko koskaan hakenut eläkettä? Onko tämänhetkinen hoitosi asiallista eli keskittyykö niihin oireisiin mitkä tällä hetkellä ovat pahiten invalidisoivimpia? Mikäli ei, millaisesta hoidosta ajattelisit itse eniten hyötyväsi? Oletko omasta mielestäsi kykenemätön tekemään minkäänlaista työtä vai etkö vain tahdo tehdä minkäälaisia töitä? Tuolla taustalla luulisi eläkkeen irtoavan helpostikin.
- kutsumuskartta ?
Älä suostu itse siihen, että sinulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin eläkkeelle jääminen. Ihan varmaan valta-osa Asseista on normaalielämässä ja löytäneet sopivan alan. mm Anssi Kela sanoo olevansa asperger. Mikä sinua kiinnostaa eniten? Voisit aloittaa tekemällä kutsumuskartan ja kirjoittaa paperille sinulle kiinnostavat tekemiset. Ymmärrän, että vastoinkäymiset aiheuttavat masennusta ja tulee kierre joka jatkuu ja jatkuu.
Neuvon, että laadi itsellesi joka päivälle päiväohjelma ja noudata sitä. Säännölliset ylösnousut ja paljon ulkoilua. Itse olen todennut että liikunta ulkoilmassa on parasta masennuksen hoitoa. Siitä se lähtee. Keskustele terapeuttisi kanssa , kun olet tehnyt kartoittanut asiat/työtehtävät jotka kiinnostaisi. "Työ" voi löytyä ensin harrastuksen kautta. Mieleen tulee vaikka valokuvaus? Päihteistä pitää irrottautua määrätietoisesti ja niiden tilalle harrastus tai harrastuksia. Mieti mitä kaikkea saisit niillä rahoilla jotka kuluvat päihteisiin? Olisiko se innoittajana vaikka säästää kunnollinen kamera? Älä luovuta, sinä voit muuttaa elämäsi suuntaa:)
http://hehku.yle.fi/tee-kutsumuskartta/ - kevättä kohti:)
Kirjoituksesi viittaa vahvaan verbaalisuuteen. Kykenet tuomaan asiasi hyvin esille. Se on osoitus lahjakkuudesta ja piilevistä voimavaroistasi. Kuten on kehottu, älä luovuta vaan hae hoitoa jotta pääset päihteistä irti. Sinulla on hyvä tulevaisuus, kun alat määrätietoisesti etsiä muutosta. Terapialla pääset traumoista irti. Sinulla on oikeus saada terapiaa. Sitä pitää itse vaatia ja vaatia. Sinnikkyyttä vaaditaan. Kevättä kohti:)
- <<<
Entä jos terapiaa ei ole enää mahdollista saada?
- ????
"Älä suostu itse siihen, että sinulla ei ole muuta mahdollisuutta kuin eläkkeelle jääminen."
Noin typerää "ohjetta" tuskin koskaan on nähty! Onko sinulla omakohtaista kokemusta aloittajan aiheeseen liittyen minkä perusteella voisit häntä ohjeistaa käytännöntasolla, kukaan täysjärkinen ei ota todesta pikadiagnosoitujen wanna-be-assien netistä hakemia tyhjyydentäyteisiä kehoituksia? - mklälkä
"Ketä nämä As-vihapalsta tyypit oikein on?"
He ovat mielenterveyshäiriöisiä ääliöitä jotka ovat itse diagnosoineet itsensä asseiksi ja kiusaavat aitoja asseja AS-palstalla.
As-vihapalstan jengi oikein tulistuu kun joku KEHTAA kyseenalaistaa heidän kivan pikku assi-luonteenpiirteensä.
HUOH! AS on rasite niille joilla se oikeasti on, eikä mikään hauska kiva normaali asia! - Ei ihme
Suomalainen työelämä on täynnä asseja:
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/suomalainen tyokulttuuri on autistinen/201309516423 - US kommentti
Nuoren paikka ei ole eläkkeellä
2000-luvun vaihteessa neurologiassa tehtiin melkoisia läpimurtoja. Oli alettu etsiä ratkaisuja vanhusväestön aivojuttuihin ja oheistuotteena nousi esiin paljon muuta.
Muistaako kukaan nähneensä juurikaan muuta autisminkirjosta kuin elokuvan Sademies, jossa kuvattiin entuudestaan tuttua, syvästi autistista, puhumatonta tyyppiä?
Kun uudet tiedot erilaisista neurologisista poikkeavuuksista nousivat päivänvaloon ja levisivät populaaristi, monet vanhemmat samoin kuin oireilijat huokasivat helpotuksesta.
Se ei sitten ollutkaan laiskuutta, ilkeyttä saati synnin kirous eikä riivaajan tekosia kun lapsi käyttäytyi huonosti tai todella omituisesti. Ja niin sitten Suomessakin alettiin diagnosoida asperger-oireisia, adhd-oireisia, dysfaatikkoja, tic-oireisia, rettingin-oiretýhtymää potevia ja monia muita.
Samaan tahtiin vanhan koulukunnan psykiatrisia diagnooseja alkoi vaihtua uusiin neurologista poikkeavuutta kuvaaviin, parempiin.
No sitten ne lapset, joita oli alettu tutkia paremmin, varttuvat ja sitämukaa on myös lisääntynyt "mielenterveysongelmaisten" määrä.
Tavalliselle kaduntallaajalle, jolla ei ole itsellään tai lähipiirissään neurologista oireilua potevia, sensosrtin dg:t eivät ehkä paljoakaan kerro. Hullu on hullu vaikka voissa paistais, mutta meikäläisille asiat näyttäytyykin ihan toisin. - Aspergerinfo
Sainpa myös minä tässä jonkin aikaa sitten todella vahvistuksen sille, ettei aspergerius ole sairaus eikä edes mielenterveyden häiriö, nimittäin Aurorassa minulle suoraan kerrottiin, että koska en sairasta mitään mielisairautta, heidän on kovin vaikeaa yrittää minua auttaa, vaikka pitkäaikaisesta masennuksesta kärsinkin. Ja vaikkei älyssäni mitään vikaa olekaan, käytännön asiat tuottavat toisinaan sellaisia vaikeuksia, joiden vuoksi vähemmästäkin masentuu, mutta joihin eivät sairaalat pysty mitenkään puuttumaan jo ihan resurssipulan vuoksi. Siksipä olenkin ollut jo vuosia eläkkeellä (46v) vaikken omasta mielestäni ole täysin työkyvytön; voisin tehdä lähes ihan mitä vain (kokemusta löytyy usealta sektorilta) esim. etätyönä, mikä antaisi lisäpotkua elämääni ja toivoa tulevaisuuteen.
- Vanhemmat
Hauska kuulla, että Aurorassa vapauden tuulet lopultakin puhaltaa!
Pieni lapsemme oli lasten psykiatrian osastolle tuomituna pakko"hoitoon" 2004-2006. Se oli perheellemme kamalinta aikaa, josta on nyt lopultakin selvitty.
Mutta aiheeseen - Aspergerkaan ei pitänyt lasten psykiatrian polikliniikalle lähetettyjä poikia hulluina, vaan kyvykkäinä lapsina, joita oli väärin ymmärretty. Wikipedian mukaan Asperger jatkoi tieteellistä työskentelyään autismin arvoituksen parissa vielä eläkkeellä.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh892158Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1381796- 1731333
- 229805
- 65744
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10721- 60720
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211619- 49587
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </347550