Turun pääsykoekirjat

Tulevaturkuoikkari

Mitä mieltä kirjoista?

Kuinka paljon noissa on sivuja? Itse en asu Turussa ja saan kirjat vasta huomenna, eikä tiedekunnan sivuilla lukenut sivumäärää.

Itse olen hyvin tyytyväinen kirjoihin. Etenkin oikeushistoria ja tuo hyvinvointivaltio-kirja kuulostivat todella kiinnostavilta.

85

1675

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pääsenturkuun2013

Ainakin tuo rikosvastuu teos on ollut pääsykoekirjana myös vuona 2010 ja sivuja siinä on 195. Pienellä googlettelulla selvisi se, mutta muista kirjoista ei ole tietoa.

• sivut

Tämän vuoden kirjassa on kylläkin 236 sivua.

• töpselimönkijä

Fiilikset ovat tällä hetkellä erittäin, erittäin hyvät kirjojen suhteen. Ensimmäinen kirja, Rikosvastuun perusteet, vaikuttaa mielenkiintoisimmalta. Oikeushistorian opusta hieman jännitän. "Virhevastuu kodin kaupassa" on lähipiirilleni tavallaan ajankohtainen, jospa saisin siitä intoa opetella sen tarkasti.

Toivottavasti tämä intoni jatkuu pitkälle lukuprosessiin. Ihanaa, ettei tullut kirjoja osakeyhtiölainsäädännöstä tai vero-oikeudesta. Uskomatonta, että tuolla todella on rikosoikeudesta kirja, vaikka se syventyykin vain yleisiin periaatteisiin. Hyvä fiilis.

• kirjoista

Ekat fiilikset kirjoista todella hyvät, vaikkakin oikeushistoria on aina sellainen notnot minulle. Toivon kuitenkin, että sivumäärä siinä on pieni ja teos on lähinnä "pintaraapaisu" ko. alasta ;)

Rikosvastuu mielenkiintoinen ja varmaan aika yleispätevä opus, uskon myös, että paljon jo tuttua asiaa.

Se toinen kirja, liittyen kodin kauppaan, tuntuu todella freesiltä aiheelta ja uskon sen olevan ihan kohtuu luettavaa matskua, tuollainen hyvin "kapea"-ala verrattuna esim. kirjaan 4.

Minäkin täällä edelleen odotan kirjoja postitse, mutta kävin kirjastosta lainaamassa tuon 1 kirjan v. 2010 painoksen ;)

• tyttökauempaa

Kirjoissa on yhteensä kuulemma reilut seitsemänsataa sivua -- eli hurjasti enemmän kun viime vuonna. Lisäks toi kaks viikkoo vähemmän lukuaikaa on tosi jees, vaikka kaikilla toki on sama aika. Paitsi meillä onnellisilla, jotka asuu toisella puolella Suomea, ja saa kirjat päivää, jopa kahta myöhemmin. Hieno fiilis kun ei voi tehä mitään. :S Viime vuonna kirjat oli samana päivänä postissa kun ilmestyivät... Meidän kirjastolta ei kyseistä vuoden 2010 kirjaa enää löytynyt...

• kirjoista

Älä vielä masennu! Parempi, että aloitat luku-urakkasi hyvällä asenteella :) Tuskin ne kaikki sisään pääsevät niitä turkulaisia on, jotka saivat kirjansa noudettua jo tänään :)

Huomasin tuota kirjaa lukiessani, että lukunopeuteni on aivan surkea... 20 sivua saan luettua tunnissa, kun koitan lukea nopeasti. Olisi ehkä kannattanut lämmitellä ja treenata jollakin kirjalla jo aikaisemmin.

• harmaasudenmorsian

UtuShopin varmistama tieto sivumäärästä on tosiaan seuraavanlainen:
      Rikosvastuu 238 sivua
      Kodin kauppa 189 sivua
      Oikeushistoria 178 sivua
      Hyvinvointivaltio 113 sivua

Ihan hyvältä näyttää ainakin minusta - suurempi sivumäärä tarkoittaa sitä, ettei mene ihan niin aivottomaksi ulkolukemiseksi kuin viime vuonna, etenkin kun lukuaika on lyhentynyt. Mitä omaa lukuaikatauluani kävin läpi, ei pitäisi tulla turhan kiire, kunhan käyttää kaikki 11 lukutuntia päivästä tehokkaasti.

Nimimerkki tyttökauempaa, ei kannata huolehtia turhaan siitä, ettei kirjoja heti ensimmäisenä päivänä saa. Yksi päivä on täysin kiinni otettavissa oleva ero, muutamana päivänä muutama lukutunti enemmän tai sitten yksi vapaapäivä vähemmän eivätkä kaikki oikkarit ole turkulaisia. :) Lisäksi jokainen kuitenkin oppii eri tahtia niin lukutuntien ja -päivien vertaaminen on sinänsä turhaa, kun se ei vielä takaa mitään.

• ---

Mites lukeminen lähtenyt sujumaan? Itse luin rikosoikeuden kirjan ja nyt aloitin virhe kodin kaupassa kirjaa :) historia pelottaa!

• kirjoista

Täällä melkein kokonaan luettuna tuo rikosoikeuden v. 2010 kirja! Vieläkään ei ole kirjat tulleet perille :/ Toivottavasti kuitenkin rikosoikeuden kirjoissa paljon samaa :)

Olin valmistautunut kamalaan väsymykseen ym. lukemista häiritsevään, mutta ollut kyllä niin mielenkiintoista asiaa, että on hereillä tullut pysyttyä :)

Millaisia lukutavoitteita teillä, kuinka monesti ja millä tyyleillä olisi tarkoitus lukea? Itse olen ajatellut noudattaa tuota tavissuositeltua lukutyyliä: Nopea lukunopeus, Hidas, Keskinopea, Hidas, Nopea. Hidaskaan ei voi kyllä kovinkaan hidas olla, kun lukuaikaa on niin vähän per kirja ;)

Ja yksitellen luen kirjoja, jotkunhan lukevat päällekkäin, mutta itse en sitä osaa.

• 2372987

Kirjat tuli tänään kello 13. Joo ei ole lähtenyt sujumaan. Yritän potkasta itteeni persuksille koska teksti on yllättävän ymmärrettävää ja kirjat ohkasia. Harrastan asioiden aloittamisen dramatisointia, muiden urakoinnin yliarviointia ja vastapainoksi omien kykyjeni aliarviointia (elämä näyttänyt) että eiköhän tämä tästä.

Menenpä tästä lukemaan ja lopetan tän täällä palstalla "trollailun". :)

Tökkiikö muilla?

• 3456786

Itsehän opettelin kaikki kirjat jo ulkoa. Harrastan muiden urakoinnin aliarviointia, oman urakointini yliarviointia ja kuvitteellisten asioiden keksimistä itse lukemisen sijaan.

• ABITURIENTTI

Oikein hyvältä vaikuttavat, selkeää ja luettavaa kieltä. Aloitin hyvinvointivaltio teoksesta ja oli oikein mielenkiintoinen! Nyt käyn seuraavan kimppuun!!

• kirjoista

Eka kirja luettuna läpi, aloitin toista ja sain luettua 10s ja sitten tuli uni. Aika paljon tuo auringonvalo vaikuttaa - heti kun aurinko laski en enää pysynyt hereillä... Huomenna sitten uudestaan 2. kirjan pariin :)

• pau.

Höh, taisi netti pätkäistä juuri kun olin viestiä lähettämässä.

Mutta siis, asiaa kirjasta numero 3. Tökkiikö kellään muulla? Vuosilukuja, nimiä, latinaa/muuta vieraskielistä tekstiä. Tuntuu niin vaikeaselkoiselta, kun välillä ei ymmärrä mitään lukemaansa. Pitäisikö vain yliviivata nuo kaikki nimet ym. ja lukea vain ne välitekstit? :D

Onko täällä muuten joku, joka luottaa siihen ettei v. 2010 kysyttyjä kysymyksiä kirjasta 1 tule enää tänävuonna? Kuka skippaa?

• Herra Nollonen

On hyvin epätodennäköistä että mainittuja kysymyksiä kysyttäisiin. Kannattaa suunnata energia aivan muuhun. Esim. viidennessä kirjassa oleviin luetteloihin kannattaa varata aikaa todenteolla.

Tosiaan täälläkin tuo oikeushissa tökkiii :/

• feihgurwhgwuit

Missä ihmeen "viidennessä kirjassa", viimeksi kun katsoin niin kirjoja oli neljä.

Itse en uskalla jättää minkään opettelemista pois.

• dollykki

Sain kirjat 27.3 ja nyt olen lukenut kaikki kerran (perjantaina en lukenut ollenkaan kohtuullisen krapulan ansiosta). Nelosen luin yhdeltä istumalta kolmessa tunnissa, vei niin mennessään :)

Minusta kakkosessa on eniten muistamista.

• Mitä paskaa

Täytyy sanoa, että tuo kolmoskirja oli ihan täyttä paskaa. Mitä v*ttua siellä on päätetty, kun on tuo oikeushistorian kirja sekaan valittu? Tietysti jos tavoitteena on karsia jyvät akanoista tappamalla muut tylsyyteen, niin siinä on onnistuttu. Kirja on täynnä vuosilukuja, latinankielisiä, saksankielisiä ja timbuktunkielisiä lakitermejä sekä henkilöiden nimiä tyyliin Hassenbuffenscheisse. Historianlaitokselle toi kirja sopis paremmin kuin oikikseen. Ei kyllä ois hyvää sanottavaa Satu Lidmanille tuosta kirjasta.

Sain juuri kyseisen kirjan luettua ja huokaisin helpotuksesta. Ois kiva tietää mitä nippelitietoa tosta paskaopuksesta pitää osata ja sisäistää..? Muut kirjat onkin ihan jees. Olen "vasta" lukenut kolme kirjaa neljästä, mutta lukuvauhti on ollut koko ajan kiihtyvä.

• pau.

Ihanaa, että joku muukin on valmis tappamaan itsensä tuon kirjan kanssa!!!

Mutta siis, ei hajuakaan mitä siitä pitäisi opetella.

• pau.

Hei muuten, onko täällä kaikki tilanneet noita materiaalipaketteja?
      Itse missasin mahdollisuuteni lex-matskuihin, kun käsitin väärin tuon myyntiajan. Eximiasta nyt paniikissa tilasin, mutta ovat kuulemma ihan paskoja.

Onko joku muu paikka mistä saisi tilattua noita tehtäviä?

Vai millähän tyylillä niitä pitäisi itse alkaa kehittelemään...

• 98653ds

Veikkaan että ko. historiaopuksesta tulee monivalinta. Eli se pahin mahdollinen...

• suitsait

Missä vaiheessa olette nyt lukemista? Millaisia sivumääriä luette päivässä ja montaako tuntia? Itse ekaa kertaa hakevana menee asioiden sisäistämiseen varmaan vähän pidempään, 20 sivuun palaa melkein 2,5h kun tarkaan puurtaa ja tuntuu ihan uskomattoman hitaalta :( plus sain kirjat vasta viikko sitten ja töitäkin täytyy tehdä. Ens vuonna kyllä otan kunnon lukulomat, voipi olla ettei ihan tänä vuonna tuu natsaamaan, mutta harjotusta kaikki kumminkin. Ite oon tuon vastuuopin lukenut jo syksyllä läpi vanhana painoksena ja nyt puolessa välissä kodin kauppaa. Taidan tuon oikeushistorian jättää viimeiseksi :D

• einäin

Osaako joku jo pääsykokeissa ravannut sanoa, että pitääkö noiden lakien numeron muistaa ulkoa, vai riittääkö että osaa sisällön?

• 843dh

Katso mitä Turun hakuoppaassa sanotaan. Ainakin Hesan hakuoppaassa on annettu sitä asiaa koskeva ohjeistus.

• pau.

Missäs vaiheessa muiden lukemiset nyt? Minulla alkanut alkuinnostus lopahtaa, joten enää ei pelkällä innolla tule noita kirjoja luettua... Yhden vapaapäivänkin pidin kun oli kauheasti muuta puuhaa (ristiäiset jne.)

Täällä kuitenkin siis kirja 1 luettu 3 krt (suurimmat kokonaisuudet ja termit hallussa), kirja 2 luettu 2krt (myöskin suurimmat kokonaisuudet hallussa) kirja 3 ja 4 kerran lukastu läpi (käsitys siis aiheesta ja tekstin tyylistä)

Tuntuu, että ihan kamalasti on luettavaa ja opeteltavaa, ja aika vaan hupenee...:(

• Oppituoli

Mielipiteeni kirjoista:

Pääsykoekirja 1: Paljon helposti opeteltavaa asiaa, selkeä ja lyhyt esitys rikosvastuun perusteista väritettynä oikeustapauksilla.

Pääsykoekirja 2: Käyttökelpoisen näkökulman kautta kirjoitettu teos. Ottaa hyvin huomioon pääsykokelaan helpossa luettavuudessaan.

Pääsykoekirja 3: Parin lukukerran jälkeen avautuva oikeushistorian perusteos. Paljon vieraskielisiä sanoja, jotka toisaalta jäsentevät kirjan tietoja.

Pääsykoekirja 4: Mielenkiintoinen, ajankohtainen ja hieman erilainen pääsykoekirja. Kirjoitustyylistä ja vähäisistä välitotsikoista huolimatta relevantit tiedot löydettävissä kohtuullisen helpolla.

Yhteenvetona: Aiheet ovat suhteellisen helppoja, joskin sinänsä kova sivumäärä asettaa oppimiselle haastetta, varsinkin vaaditun tarkkuuden omaksuminen näin lyhyessä ajassa. Aiheet sopivat etenkin niille, joilla vähintään ensimmäinen hakukerta takana. Uusien ylioppilaiden en usko olevan tänä vuonna kovin edustettuina sisäänpäässeissä. Yhtäältä siksi, että lukuaika yhdistettynä näin suureen sivumäärään on lähes mahdoton tehtävä omaksua ensimmäistä kertaa oikeustieteellistä tekstiä lukevalle.Toisaalta tekstin ymmärtämistä helpottavat valmennuskurssit, mutta niiden huonona puolena on ajanhukka.

• ABI94

Itsehän jätin kirjoituksiin lukemisen väliin, jotta pystyn nyt täysissä hengen ja sielun voimissa panostamaan tähän pääsykoekevääseen. Pääasia siis että sain kirjoitukset läpi. Uudelle ylioppilaalle aiheet eivät ole sen kummoisemmat kuin yleensä, tuo nelos kirjahan on jopa ihan yhteiskuntaoppia! Ja kun ensimmäistä kertaa hakevana ei ole kokemusta miltä tuntuu lukea vähempää sivumäärää niin voin kertoa, että tämä urakka ainakin tuntuu ihan mukavalta. Kirjat ovat hyvin selkeät ja ainakin itsellä jo useampi lukukerta takana, muistiinpanot, aikajanat, kaaviot yms. tehtynä. Ja kun kirjoituksiin en haaskannut energiaa niin olen mitä virkeimmässä kunnossa koko kevään!

• AkateeminenHesburger

Hajotkaa!!!!!!!!! t.tiedekuntalainen

Vaan elkääpä murehtiko; on vaivansa väärti. sisällä pärjää lukemalla sen 0-2h päivässä, ja loppupäivän saa sitten perseillä ja juoda peltijukurttia miten tahtoo. Tenteistäkin tulee vitosia kun vähän sylkäisee kirjoja päin...

• Hehehh

Nyt taisi yllä olevan kommentin laatija olla pelkkä trolli, joka siellä isän ja äidin kellarissa provoilee, eikä mikään tiedekuntalainen.

Jokainen kyllä tietää, että kovaa työtä vaaditaan menestyäkseen oikiksen saralla.

• ABI94

Eximian itseopiskelumateriaali saapui ja on ainakin omasta mielestäni todella hyvä ja kattava!

• oikkis1

Vai kovaa työtä. Oikis on perus nollataulukerho, johon mennään kun muualle ei pääse.

• ABI18

Miten pääsykokeisiin lukijat edistyvät, enää vain kolme viikkoa aikaa? Itselleni alkaa jo iskeä pieni paniikki...

• Oikkuri

Paniikki on täälläkin kun tajuaa mitä ei vielä osaa/muista

• ---
        Oikkuri kirjoitti:

Paniikki on täälläkin kun tajuaa mitä ei vielä osaa/muista

Mitä mieltä ootte hissasta? Mun mielestä aika on liian lyhyt opettelemaan jokaisen tyypin ajatusmaailma ja teokset.

• vituiks menee
        --- kirjoitti:

Mitä mieltä ootte hissasta? Mun mielestä aika on liian lyhyt opettelemaan jokaisen tyypin ajatusmaailma ja teokset.

Historia varmaan luo hajontaa opiskelijoiden joukossa, ihan kirjaimellisesti. Voikohan siitä tulla esim. lyhyempi osakysymys jostain tietystä henkilöstä tai tietystä tärkeämmästä teoksesta.
        Toisaalta tuo virhevastuu on melkoista tykitystä opeteltavien lakien suhteen, rikosvastuu ei myöskään ole mikään helppo pala purtavaksi vaikka siitä _ehkä_ pystyy jättämään pari vuotta sitten kysytyt kohdat huomiotta.

• hghggggggggggg
        --- kirjoitti:

Voiko toisaalta olla, että noista kirjan mielestä tärkeimmistä henkilöistä/teoksista(esim beccaria, calonius) ei välttämättä kysytä? Tuntuu siltä, että niistä on kerrottu ehkä vähän liiankin paljon asiaa. Itse en ainakaan meinaa keksiä noista mitään sellaista 1-2 kappaleen mittaista, yksittäistä ja erottuvaa noin 10 lauseen kohtaa, jota voitaisiin kysyä.

• pau.

Aivan kamala paniikki täälläkin, tuntuu että lukusuunnitelma oli näin lyhyeen aikaan aivan typerä=luin kirjat 3 kertaa läpi ennen kun aloin tämän ulkoaopetteluvaiheen, ja nyt siihen ei tunnu enää aikaa riittävän...

• turkupyrkijä

Virhevastuu hajottaa täällä eniten. Kauheasti pykäliä ja muistettavaa pikkujuttua. Oikeushistoria on jotenkin yleisluontoisempi kokonaisuus.

• vehjeotassa

Jep. Virhevastuusta ensimmäiset 35 sivua on aivan käsittämätöntä paskanjauhamista, välissä ehkä yks tai kaks asiaa jotka voi olla jossain määrin merkittäviä. Oikeastaan koko kirja on paskanjauhamista, sama asia sanotaan moneen otteeseen. Toisaalta en näe sen olevan pelkästään huono asia, kärryillä pysyminen helpompaa, mutta taidan seuraavilla lukukerroilla skipata pari ensimmäistä lukua.

Mielestäni enemmän noita muistettavia pikkujuttuja on nimenomaan hissan kirjassa, hirveä määrä kaikenlaisia merkkihenkilöitä. Samoin rikosvastuussa on aika paljon muistettavia yksityiskohtia ja toisaalta joidenkin asioiden ymmärtäminen on hankalaa, koska ne on selitetty monimutkaisesti. Ja olosuhdetahallisuudesta en tajua paskaakaan, Tapani kumoaa itsensä siinä usemapaan otteeseen.

Yhteiskuntakirja on mukavaa kevyttä iltalukemista, ei juurikaan mitään vaikeaa.

Ja uskokaa pois, kyllä hissassa niistä pitkistäkin sepustuksista saa kymmenen pisteen kysymyksen. Eihän niiden ole pakko kysyä, että mitä Cesare Beccariasta kirjoitetaan, yhtä hyvin ne voi kysyä siitä jotain osaa.

• tulevajuristi

Miten olisi, jos pistettäisiin tähän vaikka jotain hyviä tärppejä tai mallikysymyksiä muille? Itse olen löytänyt useita kohtia, joita mielestäni voidaan kysyä hyvällä todennäköisyydellä. Aloitan laittamalla pari hyvää tärppiä:

Mitä kaikkia alkuperäisiä nimityksiä 1500-1700-lukujen Ruotsin kuninkaallisissa määräyksissä, käskyissä, tiedonannoissa ja asetuksissa käytettiin?

"Kolmannen tien" politiikka Isossa-Britanniassa?

KKO:n ratkaisuissa käytetyt kiinteistön tai asunnon virheen seuraamuksena määrätyn hinnanalennuksen laskutavat?

• §hesa laine§

Mun tärpit:

Mitä lähteitä pääsykoekirja 3/2013:ssa käytettiin?

Schclosserin keskeiset mielipiteet?

Peruslain ja humanismin erot?

Veriotuksen ja keskusvallan synty ?

Lukio vs. Amis?

• 10+17

Itse ainakin ensimmäistä kertaa hakevana voin todeta lukemiseni olleen ihan hanurista. En aloittanut tarpeeksi intensiivisesti heti alussa ja nyt sitten aivan korvia myöten kusessa kun aika alkaa loppumaan :D Mutta ensi kerralla sitten osaa!

Uskon että monilla menee ensimmäinen kerta oman opiskelutyylin opetteluun. Itsekkin haaskasin monta viikkoa alleviivauksiin ja muistiinpanoihin ja vasta sitten löysin oman oppimistyylini ajatuskartoista ja nimenomaan käsinkirjoittamisesta. Nyt en usko että aika riittää hallitsemaan tällaista määrää materiaalia, joten tuosta historia kirjasta päätin jättää kylmästi puolet pois ja opetella toisen puolen hyvin. Aika ei riitä kaikkeen ja täytyy toivoa että kysymykset osuvat hyvin :D Ensi vuonna sitten viimeistään tietää mihin ryhtyy ja ajattelin ainakin itse opiskella avoimessa välissä olevan vuoden, niin ei mene sekään hukkaan.

• zdklöksö

Vihaan sinua jos nyt pääset :D

• 10+17

Tuskin nyt kumminkaan pääsen :D mutta en nyt viitti heittää hanskoja tiskiin vaikka aika loppuu. Ja osaan muut kirjat suhteellisen hyvin, kahden viikon jälkeen uskon että jo lähelle hyvää. Toi historia vaan tökkii. Onhan siinä 50 % mahdollisuus että kysymys tulee siitä puolikkaasta minkä osaa! No mutta ens vuonna viimeistään tykitän niin ettei jää yhtään epäselväksi että sisään mennään ;) ainakin ite oon huomannut positiivisena asiana että noi asiat jää hyvin itsellä päähän, on siis ehkä jopa lahjoja hommaan kunhan vaan tekee ens vuonna suuremman työmäärän. Oon toki lukenut nyt viimeisen kuukauden 8-10h päivässä, ekat kaks viikkoa vaan meni säärille kun piti olla töissä ja nyt sen tajuaa mikä merkitys niillä olis ollut :(

• zdklöksö

Oot lukenu noin paljon, mutta silti epäilet pääsemistäs?
        Oon ehkä muutaman kerran lukenu ton 10h päivässä, ja sekin oli ihan äärimmäinen suoritus.
        En ymmärrä, miten joku jaksaa muka lukea 12h. Toki täällähän ihmiset puhuu vaikka mitä puppua lukemisistaan.

Ja loppua kohden todellakin lukunopeus kasvaa, luin rikosvastuun muutamassa tunnissa perjantaina kun en enää tehny merkintöjä.

Sulla menee ihan hyvin, ota tosissas vielä tää pari viikkoa niin voit vaikka päästäkin sinne!

• 7ytty
        zdklöksö kirjoitti:

Oot lukenu noin paljon, mutta silti epäilet pääsemistäs?
        Oon ehkä muutaman kerran lukenu ton 10h päivässä, ja sekin oli ihan äärimmäinen suoritus.
        En ymmärrä, miten joku jaksaa muka lukea 12h. Toki täällähän ihmiset puhuu vaikka mitä puppua lukemisistaan.

Ja loppua kohden todellakin lukunopeus kasvaa, luin rikosvastuun muutamassa tunnissa perjantaina kun en enää tehny merkintöjä.

Sulla menee ihan hyvin, ota tosissas vielä tää pari viikkoa niin voit vaikka päästäkin sinne!

Voiko 12h lukemista tarkoittaa tuossa yhteydessä esim. sitä, että lähti kirjastoon kello 8 ja tuli kirjastosta klo20? Periaatteessa itsekin voisin väittää, että lukupäiväni ovat 15-16 tunnin pituisia kun olen kahdeksaan asti kirjastossa ja sen jälkeen luen vielä 23-00 tienoille jos jaksan esim calonialla tai kotona. Todellinen lukuaika onkin sitten monin verroin vähemmän - kun kellottaa pelkän kirjojen ääressä vietetyn ajan, tunteja ei kerry ihan niin paljoa.

• kallekkille

Kyllä tässä jo itku pääsee. Asiat on suhteellisen hyvin hallussa, mutta ainoa mikä tökkii on ne oikeat sanat ja sanajärjestys. Antaa olla muutan Albaniaan

• pau.

Heippa!

Minulla on vaikeuksia ymmärtää virhevastuun s. 182 löytyvää kappaletta.

Siinä todetaan:

Vastaavasti toimeksiantajan laiminlyönnin johtuessa tahallisuuden sijaan tuottamuksesta, toimeksiantajan ei tulisi joutua maksamaan täysimääräistä korvausta, vaikka olisikin hyötynyt välittäjän virheestä. Välitysliike voi joutua korvausvastuuseen suhteessa toimeksiantajan vastapuoleen vain oman laiminlyöntinsä perusteella, eikä tilanteessa, jossa sekä toimeksiantaja että välittäjä ovat olleet huolimattomia, ole syytä liikaa korostaa asiantuntijapalvelua käyttävän yksityishenkilön vastuuta.

Onko tuossa jotkut osapuolten nimet menneet sekaisin/vaihtaneet paikkaa, vai enkä vain ymmärrä mitä tällä haetaan takaa? :D

• pau.

Kuuluisiko tuon yhden lauseen mennä :" TOIMEKSIANTAJA voi joutua korvausvastuuseen suhteessa toimeksiantajan vastapuoleen vain oman laiminlyöntinsä perusteella..." ?

• kuusikuu
        pau. kirjoitti:

Kuuluisiko tuon yhden lauseen mennä :" TOIMEKSIANTAJA voi joutua korvausvastuuseen suhteessa toimeksiantajan vastapuoleen vain oman laiminlyöntinsä perusteella..." ?

Näin oletan minäkin.

• 10+17

Tuntuu vaan ettei mitään osaa ja alkaa olemaan niin väsynyt että tekisi mieli heittää hanksat tiskiin. Pitäis pitää vapaapäivä mutta ei sitten raaskisi. Vaikka tietää jotkut asiat, niin millä ne siinä kokeessa pystyis muistamaan. Vanhoissakin kokeissa oli just 2010(?) vuoden rikosoikeudesta 1p siitä kun laittoi että "tehtyä tekoa ei saa tekemättömäksi". Pitäis vaan jotenkin koittaa muistaa rustata tuollaiset päivän selvyydetkin sinne :)

Osaatteko ihan sanasta sanaan noi pykälät virhevastuusta? Itellä eivät kyllä oikein juurru päähän. Ootteko miten pitäneet vapaapäiviä tässä 2kk aikana?

• 10+17

On muuten aika mahtavia noi Eximian harjoitustehtävät, esimerkiksi
        Mikä ei kuulu joukkoon; laatuvirhe, oikeudellinen virhe, vallintavirhe vai välitysvirhe. Noita tekiessä kyllä itsetunto nousee mutta eivät taida ihan vastata pääsykoe kysymyksiä :D

• kuusikuu
        10+17 kirjoitti:

On muuten aika mahtavia noi Eximian harjoitustehtävät, esimerkiksi
        Mikä ei kuulu joukkoon; laatuvirhe, oikeudellinen virhe, vallintavirhe vai välitysvirhe. Noita tekiessä kyllä itsetunto nousee mutta eivät taida ihan vastata pääsykoe kysymyksiä :D

No jo on. Kaikesta sitä maksetaan.

• jariarmandokuusinen

Samanlaisia ongelmia täälläkin. Voimat alkaa olla lopussa ja tuntuu, että pääkoppa vain kumisee tyhjyyttään. Suurin probleema on itselläni tosiaan tietyt sanat ja sanajärjestys (Säädellä Säännellä) / (Sekä muut seikat muut olosuhteet) ynnä vastaavia keissejä. Onko tietoa miten tarkasti lautakunta suhtautuu sanajärjestykseen?

• 10+17

Kyllä sulla ainakin mun mielestä hyvin menee jos noi on suurimmat probleemat! :D En usko että tuollaisten muistamisesta jää ainakaan sisäänpääsy kiinni jos muuten on hommat hanskassa! Ainakaan ite en aio (tai en siis edes ehdi ;) ) miettiä sanajärjestyksiä vaan koitan saada edes sen olennaisimman sisällön pysymään jotenkuten korvien välissä. Varmaan vedän vaan lopulta kokeessa jonkun likaisen sukan pääni sisästä kun muuta ei löydy..

• kalalärvi

Mie oon nyt lukenu täs kerran lävitte kaikki kirjat ja muistiinpanot siinä vaiheessa, että hyvinvointivaltio ja oikeushistoria ylöskirjoitettu. Muistiinpanoista sen verran, että hyvinvointivaltiosta irtosi ehkä max 10 sivua, kun oikeushistoriaa loput 30. nyt 100 sivua jälellä tota rikosoikeutta ja koko talokauppa viel tekemättä.

Työlästä hommaa, niskat ihan vtun jumissa ja kädellä ei voi tyydyttää edes luonnollisia tarpeita. Jos ekal sisää ni vedän viikon kumaran, jos en, niin kuukausi vähintään.

• kuusikuu

Yhtä hyvin pyyhkii täällä. Korvissa suhisee ja kovalevy tilttaa. Alkaa iskeä paniikki. Luin äsken asuntokauppaan liittyvästä virhevastuusta ja huomasin sekoilevani sellaisten asioiden kanssa, jotka viikko sitten vaikuttivat ihan selviltä jutuilta. Tää Hoffren ilmaisee jotkut asiat jotenkin kummallisesti ja itse asiassa koko kirjan rakenne tökkii. Aattelin lukea ensin uusiksi asuntokauppaan ja sitten kiinteistökauppaan liittyvät asiat omina kokonaisuuksinaan. En tiedä onko hyvä idea.

Ei tällaisella aikataululla yksinkertaisesti voi painaa päähänsä kaikkia yksityiskohtia. Ne pärjää,joillaon valokuvamuisti. Tai hyvää arpaonnea.

• 10+17

Mun mielestä toi Hoffren on kaikista lepposinta luettavaa! Tietty noita pykäliä paljon opeteltavina mutta muuten tosi selkeää ja mutkatonta kun vertaa vaikka rikosoikeuteen. Ja en usko että tässä ajassa kaikki oppii sanasta sanaan jokaista pykälää, ainakin siihen ite tuudittaudun :D Mitkä sulla siinä erityisesti tökkii?

• kuusikuu
        10+17 kirjoitti:

Mun mielestä toi Hoffren on kaikista lepposinta luettavaa! Tietty noita pykäliä paljon opeteltavina mutta muuten tosi selkeää ja mutkatonta kun vertaa vaikka rikosoikeuteen. Ja en usko että tässä ajassa kaikki oppii sanasta sanaan jokaista pykälää, ainakin siihen ite tuudittaudun :D Mitkä sulla siinä erityisesti tökkii?

No erot lakien välillä. Kuka tiesi/olisi pitänyt tietää tai sitten ei... tai kollisiosuojat. Voi olla että olen vain kypsynyt ja jotenkin rupeaa jumittamaan. Paskin mahdollinen tehtävä on vertailla näitä kahta: asuntokauppalaki ja maakaari.

• 10+17
        kuusikuu kirjoitti:

No erot lakien välillä. Kuka tiesi/olisi pitänyt tietää tai sitten ei... tai kollisiosuojat. Voi olla että olen vain kypsynyt ja jotenkin rupeaa jumittamaan. Paskin mahdollinen tehtävä on vertailla näitä kahta: asuntokauppalaki ja maakaari.

Kanssa pelkään tuota vertailukysymystä :/ Joo kyllähän näitä täältä löytyy: "maakaaressa purku edellytys on VIRHEEN olennaisuus, asuntokauppalaissa HAITAN olennaisuus" Ja blaa blaa mutta kuitenkin loppupeleissä sama mutta sitten kuitenkaan ei. En tiedä millä nuo paukuttaisi päähänsä.. Mutta mä veikkaan että nimenomaan noi pienet erot vois olla tärkeempiä kun kokonaisten pykälien sanasta sanaan muistaminen..

• kuusikuu

Ai niin. Urputan vielä siitä Tapanin kirjasta. Siis olen jo aivan pihalla siitä, mitä eroa on esim. todennäköisyystahallisuudella ja tuottamuksella. Oikeustapausesimerkitkin tuntuvat välillä kumoavan sen, mitä itse tekstissä sanotaan.

• uuigd9grg9

omalla kohdalla tuntuu ainakin siltä, että asiasisältö olisi ymmärrettävämpää ilman esimerkkejä

• kuusikuu
        uuigd9grg9 kirjoitti:

omalla kohdalla tuntuu ainakin siltä, että asiasisältö olisi ymmärrettävämpää ilman esimerkkejä

Älä muuta sano. Teksti on tiivistettyä ja sitten vaan sekaan työnnetään esimerkki, joka "on omiaan varsin suurella varmuudella" sekoittamaan lukijan ajatusten kulun. Lienee tarkoitus.

• ....

Mun mielestä tää on kyllä nyt tehty tosi haastavaksi. Ihan liian paljon asiaa verrattuna esim viime vuoteen. 350 sivua enemmän ja kaks viikkoa vähemmän. Ärsyttää kun ei ehdi opettelemaan asioita kunnolla!!

• heiaheia1

No on mutta kyllä se taso varmasti kaikilla samalla tavalla kärsii! Tavallaan parempikin niille, jotka ottavat töistä lukulomaa. Ei tarvitse olla niin pitkään palkattomalla :)

• ABI4

Kuusikuu, sinulle pakko sanoa, että on pääsääntöjä, poikkeuksia, poikkeuksen poikkeuksia jne. Oikeustapauksissa useimmiten on juuri jonkinlainen poikkeus kun pääsääntöä joudutaan soveltamaan kyseiseen tapaukseen.
      Itsellä kirjat 8 kertaa luettuna ja homma alkaa olla ihan hyvin kasassa. Pykäliä ei tarvitse muistaa onneksi, eikä sanajärjestyksellä kauheasti väliä, kunhan sanat ovat samat kuin kirjassa, juridista kieltä siis eikä mitä tahansa höpinää. Koska sivumäärä huikea, ei voi vaatia yhtä yksityiskohtaista osaamista kuin aikaisempina vuosina. Toki itse osaan jo, mutta yleistäen.

• """

No kyllä todellakin pitää osata pykälät sanasta sanaan. Mutta onnea sinulle, ei se määrä vaan laatu ;)

• kuusikuu

Totta ihmeessä on pääsääntöjä ja poikkeuksia.

Mutta silti mättää kun esitetyt "opit " ovat hämäriä tai epäloogisia. Luin huvikseni kirjastossa pikaisesti yhtä toista rikosoikeuden kirjaa iltapäivällä. Ja kuinkas ollakaan - kirjoittaja totesi että ero tod.näk. tahallisuuden ja tuottamuksen välillä on tyyliin veteen piirretty viiva.

• ABI4

Ai meinaat laittaa AsKL 1:3.4 7 kohta kun kysytään jotakin? Ei siitä ainakaa pisteitä heru, menee arvokasta tilaa vain hukkaan. Onnea sinulle jos sellaisiin aikaasi käytät. Osaan pykälät itse, mutta muuten annoin neuvon joka on ihan totta :D Käyttäkää vain aikaanne pykälien opetteluun, minulla kaikki on jo hyvin hallussa, enää kaksi viikkoa kertailua.

• """"

Pykälä on pykälä ja pykälänumero on asia erikseen. Itse sanoit ettei pykäliä tarvitse opetella :) juridiikka on tarkkaa!

• 65yrtyt

Juu ei sitä tarkkaa lakipykälää tarvitse laittaa, riittää kun laittaa esim "Asuntokauppalaissa(AsKL) säädetään, että...". Itse olin ainakin saanut viestistäsi sellaisen kuvan, ettei noiden kirjassa mainittujen pykälien _sisältöä_ muka tarvitsisi muistaa, mutta se taisi olla pelkkä väärinymmärrys, pahoittelut.

• ABI4

Tottakai tarvitsee! :)

• nimimerkkitosiaanjoo

onko kukaan miettinyt, että onko hyvinvointivaltio opus kirjoitettu ihan täysissä sielun & ruumiin voimissa?

• hämmästynyt pyrkijä

Hei mä en tajua vieläkään tota keskiajan kaksijakoista oikeutta... oliko siellä siis kaks eri tuomioistuinta: maallinen ja kirkollinen vai mikä ihme tuo roomalaisenoikeuden resptio ja kanoninen reseptio oikein on??

• pau.

Kyyyyyllä mun käsittääkseni ihan kaksi tuomioistuinta oli, eikös siinä sanottukin, että pappeja ei edes voitu tuomita maallisessa tuomioistuimessa? Sori jos olen väärässä, on jo aikaa kun olen tuota kirjaa lukenut...

• heiaheia1

Mua taas hämmentää tuo rikosoikeuden s. 198 lukee, että tekijävastuu kattaa varsinaisen tekimisen, rikoskumppanuuden ja välillisen tekemisen. Seuraavalla sivulla 199 kuitenkin heti sanotaan rikoskumppanuudesta, että se on pidettävä erillään tekijävastuusta? Tä?

• pau.

heiaheia1, kuule, luulen, että siinä on tarkoitettu, että rikoskumppanuus tulee pitää erillään (varsinaisesta) yksin tekemisestä :)

• heiaheia1

No näinhän tuo varmaan on, kiitos! :)

• abi4

Mitä mieltä olette kodin kaupan virhevastuun lakien esitöistä ja niiden valmisteluista yms. mitä kirjan alusta löytyy... Kuinka hyvin olette opetelleet niitä?

• 98dhf

Lähinnä rukoilen, ettei sieltä kysytä

• huijjj

Tuo kolmas kirja, historiaa käsittelevä, on kyllä niin hajottava! Musta tuntu lukiessa ihan siltä, että millon tää loppuu, katoin koko ajan vaan sivunumeroita, että kuinka paljon vielä jälellä, ihan SIKANA nimiä, teoksia ja vuosilukuja, ei jääny MITÄÄN päähän... voi helv.... Ja muutenkin, ekaa kertaa yrittämässä niin pienoinen paniikki iski päälle. Moneen kertaan ootte lukenu nyt kirjat läpi ja millälailla (siis teittekö muistiinpanoja vai?) Mie olen lukenut kaikki kirjat nyt 2 otteeseen läpi ja kirjoitellu ylös "omasta mielestä tärkeimpiä" asioita, mutta nyt iski masennus, ettei se riitä ja että mulla ei oo kyllä MITÄÄN mahkuja tänä vuonna päästä sisään...

• hotshots111

Lukukertoihin en ota kantaa, mutta jos vielä suinkin ehdit, niin tee oikeushistorian kanssa seuraavasti: tee aikajana, johon sijoitat tärkeät henkilöt, teokset ja tapahtumat. Se auttaa hahmottamaan suuria kokonaisuuksia. Tee henkilöistä ja teoksista miellekarttoja tai muistikortteja (yhdelle puolelle vaikka nimi "Hugo Grotius" ja toiselle puolelle selitys: kuka, mitä, missä, milloin). Sitten testaa itseäsi muistikorttien avulla. Kun muistat kortin toiselle puolella olevat asiat oikein, voit laittaa kortin pinoon, johon sinun ei tarvitse enää palata. Käyt uudestaan läpi vain asioita, joita et vielä osaa.

Jos vain pläräät kirjaa läpi, mieleen ei jää yksityiskohtia eikä sen paremmin niitä suuria linjojakaan. Asioita pitää työstää.

• abi4

Itse olen lukenut kirjat 8 kertaa läpi, tehnyt muistiinpanoja, käsitekarttoja ja vaikka minkä näköisiä kirjoituksia oppimisen tueksi. Lisäksi tehtäviä valmennuskurssilla. Ihan hyvin on homma hanskassa. Oikeushistoriasta voisi olettaa tulevan kysymyksiä loppu puolelta vai mitä mieltä olette?

• 087dgh90d

Alkaa pikkuhiljaa vituttaa nuo 1&2 kirjat, jossa liian monessa kohdassa kirjoittaja on katsonut tarpeelliseksi "selventää" lakitekstiä tai muutoin kirjoittaa sitä "omin sanoin" niin, että lopputulos on ainakin omasta mielestäni sekavampi kuin esim finlexissä olevaan tekstiin verrattuna.

Onneksi on vielä hyvin aikaa kerrata kaikki ongelmakohdat. No panic.

• 16+17

Haluisin käydä aikakoneella uudella ajalla ja valistuksen ajalla ja huitasta turpaan noita jamppoja. "ET KIRJOTA SITÄ TEOSTA"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      54
      3148
    2. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      55
      2339
    3. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      75
      2230
    4. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      106
      2146
    5. Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.

Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä
      Kiuruvesi
      26
      2138
    6. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      72
      1862
    7. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1613
    8. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      60
      1379
    9. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      141
      1331
    10. Puuma Martina iski nuoren miehen

Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian
      Kotimaiset julkkisjuorut
      177
      1201
    Aihe