Aspergeria vai ei?

nt-henkilö

On jokseenkin valitettavaa, että AS diagnosointi perustuu käytöksen havainnointiin ja voi johtaa väärinkäsityksiin. Psyykkistä häiriötä voidaan hoitaa lähes oireettomaksi, mutta ei AS (hoito on seurauksien lievittämistä, mutta ei syihin kajoamista)
Sosiaalisesti pelokas, eksentrinen, syrjäänvetäytyvä, oppijatyyppi, säntillinen yms. Vaikka henkilöllä olisi nuo kaikki piirteet, niin hän ei välttämättä ole autismin kirjossa. Minä olen sellainen, entinen hypokondrikko.
Muita mahdollisuuksia: sosiaalinen fobia; persoonallisuushäiriöistä: estynyt, eristäytyvä, vaativa, psykoosipiirteinen ja harvemmin rajatila sekä narsistinen; aivovauriot; depersonalisaatio yms.

Autistisilla henkilöillä katse ei esimerkiksi osaa hakea kasvoja, jotka ovat tärkeysjärjestyksessä samassa luokassa kuin kädet, tissit, tai taustalla oleva kirjahylly. Mikäli katsekontaktin välttelyyn liittyy tunnereaktioita (pelot, välinpitämättämyys,....) ennemmin kuin vihjeettömyyttä, kannattaa sitä itsediagnoosia epäillä.
Rutiinit ei tarkoita sitä, että luet päivittäin vaikka kirjoja, käyt vessassa, syöt, nukut, hengität... Se tarkoittaa tarkan rutiinin toistoa vaikkapa kello kädessä, josta poikkeaminen aiheuttaa suurta ahdistusta. Olen kuullut yhdestä aspergeristä, jonka koko maailma oli sortua, koska hänen piti poiketa rutiinista joutuessaan leikkaukseen. Keskittyminen todellakin tarkoittaa autojen rekkarien tuijottelua, juna-aikataulujen opiskelua ymv. Kyse on tällöin kapeasta asiasta. Se, että tykkäät kokeilla silloin tällöin erilaisia pastaruokia tai opiskella matematiikkaa (jostain syystä jotkin psykologit potevat alemmuuskompleksia ja kutsuvat sitä rajoittuneeksi) ei ole kapeaa!

Mikäli et aina ole ymmärtänyt toista, ei se. sinusta tee autistista. Minulla on usein tapana vetäytyä pääni sisälle mietiskelemään asioita, jolloin en kiinnitä ulkopuoliseen ympäristöön huomiota, jolloin vitsit menevät ohi. Jos et ymmärrä olemalla tietoinen nykyhetkestä ja siitä, ettei kyse ole sisäpiirijutusta, niin voit arvioida uudelleen.

Luettavaa: http://www.nytimes.com/2012/02/01/opinion/i-had-asperger-syndrome-briefly.html?_r=0
http://m.nypost.com/p/news/opinion/opedcolumnists/america_false_autism_epidemic_jfI7XORH94IcUB795b6f7L
Katsottavaa: http://m.youtube.com/index?&desktop_uri=/#/watch?v=yuCwVnzSjWA&desktop_uri=/watch?v=yuCwVnzSjWA

9

223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • F 84.5

Ja kirjoituksesi poitti oli?

• TUTKITTU assi

Olen nyt seuraillut taustalla AS-palstaa jonkin aikaa ja tullut siihen tulokseen että suurin osa palstan jäsenistöstä on aivan muuta kuin aspergereitä.

Vaikuttaa siltä että tuolla palstalla on enemmän vakavista mielenterveyshäiriöistä kärsiviä kuin oikeita aspergereitä.
        On "ihmeparantumisia" AS-diagnoosin vihdoin saaneilla, väitteitä ettei asperger ole osa autismin kirjoa aina, sitä että asperger voisi muka olla aivan mitä vaan! Hullua.

Eniten ihmetyttää juurikin nämä ihmeparantumiset joista monet nimimerkit siellä puhuvat. He ovat ensin vuosikausia olleet mielenterveystoimistojen asiakkaita ja havitelleet asperger-diagnoosia vaikka millä keinoin ja kun he lopulta ovat kyseisen diagnoosin sitten saaneet hankittua rahalla joltain yksityisyrittäjä-lääkäriltä, niin he ovatkin PARANTUNEET ja alkaneet elämään normaalia ja jopa hyvänlaatuista elämää! Yhtäkkiä heistä on tullut terveitä ihmisiä joilla aspergerpiirteisyys on enemmänkin plussaa kuin miinusta...... HUH HUH HUH sanon minä!

AS-palstalla myös suurimmalla osalla kirjoittajista on "oma diagnoosi" eli heillä on vain oma mielipiteensä, sekä palstan hullujen tuki mielipiteelleen siitä että heillä "aivan selvästi on assipiirteitä" ja he ovat "asseja", kuten eräs pönttö palstalla kirjoittaa jokaiselle joka kertoo epäilevänsä että on asperger. :D

Aivan naurettavaa!

.....Miten yhtäkkiä kaikki haluavat olla aspergereitä (tai ADHD/ADD:tä), se kummastuttaa.......

• Hyvä että muutkin

Asiallinen aloitus ja pätee moniin diagnosoituihinkin. Kannattaa aina kyseenalaistaa ainakin itse- ja pikadiagnoosit kun kyseessä on autismi/AS.

• kiukutteleva kakara?

pidä nyt jo turpasi kiinni,,taidat olla väärindiagnosoitu mt-potilas

• ammonium

Millä lailla mielestäsi asperger pitäisi tutkia?

• turha dg joskus?

Tarkoittaako aloittajakirjoittaja, että nykyään diagnosoidaan turhan herkästi ja kevyin perustein aspergeriksi? Tai että ylipäätään diagnosoidaan ja medikalisoidaan ilmiöitä, jotka kuuluvat normaalielämän variaatioihin, mahdollisesti ohimenevinä vaiheina?

• nt-henkilö

Aikuisille tehdyt diagnoosit, sekä tietysti jenkkilän yhteiskunnan "raha-avustus"diagnoosit.

Itselleni ehdotettiin sitä epävirallisesti asiantuntijan taholta, mutta vaikka moni asia limittyi sen oireyhtymän kanssa, niin tulin tulokseen, että ei ole kyse siitä, vaan täydellisyyttä vaativasta luonteestani. Päästin siitä täydellisyyden tavoittelusta (alkoi jo alle kouluikäisenä) irti ja normalisoiduin. Opin hyväksymään itseni. Käytös oli ajoittain kuin pintapuolinen kuvaus AS-oireyhtymästä.

• ammonium
        nt-henkilö kirjoitti:

Aikuisille tehdyt diagnoosit, sekä tietysti jenkkilän yhteiskunnan "raha-avustus"diagnoosit.

Itselleni ehdotettiin sitä epävirallisesti asiantuntijan taholta, mutta vaikka moni asia limittyi sen oireyhtymän kanssa, niin tulin tulokseen, että ei ole kyse siitä, vaan täydellisyyttä vaativasta luonteestani. Päästin siitä täydellisyyden tavoittelusta (alkoi jo alle kouluikäisenä) irti ja normalisoiduin. Opin hyväksymään itseni. Käytös oli ajoittain kuin pintapuolinen kuvaus AS-oireyhtymästä.

Tämähän koskee vain sinua. Et toivottavasti lähde yleistämään asiaa.

• As-vihapalsta = pers

"Ketä nämä As-vihapalsta tyypit oikein on?"

He ovat mielenterveyshäiriöisiä ääliöitä jotka ovat itse diagnosoineet itsensä asseiksi ja kiusaavat aitoja asseja AS-palstalla.

As-vihapalstan jengi oikein tulistuu kun joku KEHTAA kyseenalaistaa heidän kivan pikku assi-luonteenpiirteensä.
      HUOH! AS on rasite niille joilla se oikeasti on, eikä mikään hauska kiva normaali asia!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1920
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1663
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1207
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      547
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe