Meille on vasta tullut koiranpentu, ikää 8 viikkoa. Ymmärrän sen, että pennut ovat vauhdikkaita. Muuten on mennyt hyvin, mutta muutama ongelma on, joihin kaipaan ehdotuksia kuinka menetellä.
Pentu puree paljon ja sehän on tietysti niiden tapakin. Villiintyessään meno menee kuitenkin aivan mahdottomaksi, puree ja näykkii mistä vaan saa ihmisessä kiinni. Tietysti olen netistä etsinyt eri keinoja, jolla puremista saisi hillittyä, mutta tähän mennessä kaikki ovat olleet lähes tehottomia.
Olen kieltänyt ei-sanalla, olen vinkunut kivusta, olen murissut, sähissyt kuin kissa, kiljunut, koittanut käyttäytyä kuin emokoira käyttäytyisi.. Olen ottanut koiraa kuonosta kiinni ettei purisi, olen ottanut huulesta kiinni niin, että koira puree itseään.. Ei auta. Olen yrittänyt ottaa syliin niin kauaksi aikaa, että rauhoittuu, mutta silloin puree vaikka naamasta jos siihen ylettyy. Olen noussut ylös ja lähtenyt pois pennun purressa, mutta ei auta, alkaa puremaan jaloista. Myöskin olen yrittänyt olla täysin eleetön kun koira alkaa puremaan enkä reagoi mitenkään, mutta tuloksena se, että koira jatkaa puremista ja minulla tulee verta vuotavia haavoja. On myös koitettu tehdä vaihtokauppoja, eli minua purressaan työnnän suuhun lelun, yllätys yllätys, ihmisen käsi on paljon mukavempaa purtavaa. Tänään otin käyttöön "jäähyn", aina kun koira puree minua eikä usko, niin vien sen toiseen huoneeseen jäähylle, jossa on vähän aikaa, eli siis noin 30s-1min. 7 kertaa putkeen vein vessaan, sitten _ehkä_ vähän rauhottui, mutta onko tämäkään nyt ihan hyvä keino? Tai pakko kai se on käyttää mitä mieleen tulee, jotta saa kuriin. Jotenkin vaan tuntuu, että 8 viikkoinen on tosi pieni, eikä sitä viitsisi kovin höykkyyttää, mutta pureminen on jotain niin kamalaa ja kivuliasta, että tosissaan saa yrittää olla hermostumatta ja itse saa lähteä "jäähylle" ettei mene hermot.
Ja ongelma numero kaksi. Kissat. Kissat ovat luonteeltaan ihan ystävällisiä ja ovat olleet uteliaita uutta tulokasta kohtaan. Uusi tulokas, ymmärrettävästi, innostuu niin kovin omankokosistaan "kavereista", että tuhatta ja sataa säntää perään kissan nähdessään. Toinen kissa osaa itse hyppiä tasoille, jonne koira ei pääse, mutta toinen pölvästi juoksee aina nurkkaan karkuun, jossa koiran sitä on sitten hyvä haukkua ja murista. Muutaman kerran molemmat kissat ovat räpänneet pentua, ilman kynsiä kuin kynsilläkin. Pentu tietysti sitä säikähtää ja perääntyy, mutta sitten alkaa kiertämään, haukkumaan ja murisemaan, joka aiheuttaa kissassa paniikkia ja silloin täytyy itse puuttua viemällä pentu pois, jotta kissa pääsee turvaan. Seuraavalla kerralla kissan nähdessään ei taaskaan muista kissan antamaa opetusta vaan suinpäin juoksee kissaan ihan kiinni, jonka vuoksi kissa lähtee pakoon, koira seuraa, tassusta tulee taas, koira huutaa ja murisee ja juoksee.. Ja tätä on jatkuvasti. Välissä kun oikein hurjaksi menee niin eristän kissat ja koiran toisistaan, mutta ei niitä ikuisuuksia voi eristää.
Millä tavalla minun kannattaisi pennulle opettaa, että kissan perään ei juosta? Muuten pärjäisivät varmasti hyvin keskenään jos tuo jahtaaminen jäisi. Vai annanko vain jahdata ja seuraan ettei kissa kovin höykkyytä pentua? Siinähän se pentu oppisi kun tarpeeksi monta kertaa saisi tassusta. Toisaalta taas hirvittää ettei pennun silmille kävisi mitään vahinkoa.
Koiranpentu puree ja jahtaa kissoja
11
2746
Vastaukset
- canis.familiaris
"Siinähän se pentu oppisi kun tarpeeksi monta kertaa saisi tassusta. "..kokemus opettaa ja kasvattaa yleensä kerrasta.
Aika nopeasti, muutamassa päivässä hiipuu mielenkiinto koiralla kissaan.
Pentu ei pure kiusatakseen, vaan puremisella on useampi merkitys. Pennulla ei ole oikein muuta vaihtoehtoa tunnustella/oppia kuin käyttää suutaan siinä.
Pentu mm. tunnustelee ja tutustuu, osoittaa kiintymystä, harjoittelee, leikkii..jne, siis hakee kokemuksia, joita tarvitsee kehityksen ja tulevaisuuden vuoksi.
Täytyy erottaa myös se, että milloin pennulla kippaa kierrokset yli, ja opettaa sille rauhoittumista, yksi tapa on ottaa se syliin riittävän napakasti, että pääsee rauhoittumaan.
Hampaat vaihtuu niin pureminen yleensä loppuu.
"Olen kieltänyt ei-sanalla, .." ..aika rajuja juttuja ja paljon kokeiluja noin 8vko ikäiselle..
Opeta, ohjaa ,opasta ja pitkää pinnaa. Pentu tarvitsee kokemuksia...ohjaavia turvallisesti koettuja yhteisiä kokemuksia..ei rankaisuja asioista, mistä se ei tiedä mitään.- isoisoäiti
Söpö kun mikäkin, tuli kuin uudestaan pennuksi kun pieneni.
Mitäs se itse meinaa kun on paljas olo? - canis.familiaris
isoisoäiti kirjoitti:
Söpö kun mikäkin, tuli kuin uudestaan pennuksi kun pieneni.
Mitäs se itse meinaa kun on paljas olo?Siitä tuli uudesti syntynyt....skarppi ja se näkyy olemuksessa. (trimmaus kesti 3.5h) Jännä miten on äijä muuttunut...(kun kasvattaja mainitsi että 8kk muuttuu).
Sain hieman naurua pidätellä, kun ajattelin paria päivää ennen 8kk että jepjep...Näin kuitenkin kävi. Sisällä rauhallinen ja ulkona iloisen vilkas.
Kehui, että nyt on kaikki kohdallaan (rakenne, luonne jne) Oli hyvin tyytyväinen muutenkin..Toimiva koira. - canis.familiaris
canis.familiaris kirjoitti:
Siitä tuli uudesti syntynyt....skarppi ja se näkyy olemuksessa. (trimmaus kesti 3.5h) Jännä miten on äijä muuttunut...(kun kasvattaja mainitsi että 8kk muuttuu).
Sain hieman naurua pidätellä, kun ajattelin paria päivää ennen 8kk että jepjep...Näin kuitenkin kävi. Sisällä rauhallinen ja ulkona iloisen vilkas.
Kehui, että nyt on kaikki kohdallaan (rakenne, luonne jne) Oli hyvin tyytyväinen muutenkin..Toimiva koira.P.s Täyttyy tehdä taas hatunosto trimmaajalle (kasvattajalle). Osaan kyllä arvostaa ammattitaitoista ja aitoa koiraläheistä käsittelyä..Koira oli iloisesti paikallaan tuon trimmausajan..Jaksoi vielä minuakin siinä sivussa, minua jolta ei kysymykset loppuneet..(=O)
- Oppia nopiaa
Kertaus on opintojen äiti joten kannattaa imeä oppia sisään kirjoista ja ammattilaisten sivuilta:
http://www.koirakoulukompassi.com/artikkelit.html
http://www.saunalahti.fi/mhurme/pentuopas.htm
http://www.kiiramanna.net/joomla/fi/pentuja/295-pentuopas.html
http://www.pauhunmaenkennel.com/pienen_koiranpennun_tultua_taloo.htm - Susiuros
Pennut puree ja näykkii alkuun kaikkea, se kestää pari kuukautta ja jää sitten pois. Kovaa puremisesta voi kieltää napakasti, ehkä jopa poskesta hiukan nipistää ja sen jälkeen jättää huomiotta. Sitä vaan pitää sietää lyhyt aika.
Kissojen suhteen en huolehtisi, kissa huolehtii kyllä itsestään. Meille tuli pari vuotta sitten metsästyskoira taloon, entuudestaan oli jo kolme aikuista kissaa. Muutamassa viikossa koira ymmärsi että kissa täällä määrää, jonka jälkeen yhteiselo on ollut auvoista; nukkuvat samalla sängyllä ja kissoista on koiralle seuraa kun olemme töissä. - turhapuuro
Mitähän tekisit aikuisen koiran / murkkuikäisen kanssa joka noin käyttäytyy :D?? Opetat rajat !
- Koulutusta...
Itselläni on sekä kissoja että koiria. Koirille tehty heti alussa selväksi, ettei kissoja saa jahdata. Kyllähän ne aina välillä pentuna yrittivät, mutta oppivat kyllä. Menin yleensä väliin ja opetin lopettamaan jahtaamisen käskystä. Omat koirani eivät ole kovin saalistusviettisiä, joten niille meni hyvin opit jakeluun. Saalistusviettisemmällä koiralla saattaa kestää kauemmin. Itse en kyllä odottaisi kissan opettavan koiran tavoille. Se on väärin kissoja kohtaan. Niillä pitää olla oma rauha. Samoin siinä on myös pennun silmät vaarassa. Pureminenkin menee ajan myötä varmasti ohi. Niin se meni meilläkin. Kaikki tuo on normaalia pennun touhua. 8 viikkoinen ei tiedä vielä mistään mitään. Kaikki pitää sille opettaa.
- Tätsy67
Meillä menee vuoden ikäisen sakemannin kaa sisätiloissa hyvin, vaikka meillä asuu myös 6 kissaa.
Mutta ulkona on vielä paljon opettamista, että kissojen perään EI juosta. Toki sakulla on toi saalisvietti kova, ymmärrän, mutta kissat pitää saada joskus ulkoilla yhtä aikaa koiran kanssa.
Sitruunapanta kyllä toimii, pitäis vaan jaksaa käyttää useimmin.
Toiveissa on, ettei tarvis koko ajan kieltää koiraa. - Alkuperäinen11
Kissojen kanssa on alkanut menemään paremmin nyt. Ei niitä keskenään voi jättää, mutta pentu kun on rauhassa niin yhteiselokin sujuu.
Mutta tuo pureminen.. Kyllä mullakin on vanhempien luona lapsuudessa ollut koiranpentuja, mutta ei niistä kukaan ole raivon vallassa päälle käynyt, murissu ja purrut vaan ovat totelleet pienestä pitäen kun ovat tajunneet että ihmisiä ei purra.
Jos leikit pennun kanssa, hoidat sitä, juttelet iloisella äänellä, alkaa pureminen. Jos et leiki sitten, niin kohta alkaa taas pureminen. Ja se ei ole mitään pikku näykkäilyä, vaan se tormaa kiinni niin, että hampaat uppoaa ihoon ja tulee verta vuotavia haavoja. Mitään ei usko vaan nousee entistä isompaan raivoon ja puree entistä enemmän. Kun yrittää lähteä pois tilanteesta niin iskee hampaat kiinni pohkeeseen. Tajuan, että koiranpennut puree ja sitä kestää se tietty aika, mutta täytyykö oikeasti kestää kuukausikaupalla sitä, että koira puree kädet ja kintut niin että verta tulee? Hieman on auttanut kun olen koiran laittanut jäähylle, mutta kyllä siinä hetki kestää että saa koiran kiinni ja vietyä ja siinä ajassa puree sieltä mistä vaan suinkin ehtii. Miestä kyllä uskoo suht hyvin kun mies murisee pennu purressa, mutta minä olen kai pennun mielestä jotenkin eri asia. Mies on kyllä päivät ollut töissä ja minä olen se joka on pennun kanssa jatkuvasti, joten voisiko se minun kohdallani olla enemmän sellaista "pomottelua". Täytyy kai jatkaa jäähylle viemistä edelleen ja koittaa nyt jokunen kuukausi kestää tuota puremista vaikka kädet olisi kuin ruvella. Hermot vain meinaa olla koetuksella kun pentuun ei pysty yhtään ottamaan kontaktia ettei pureminen alkaisi. Olen jo miettinyt, että onko se jotenkin aggressiivinen ja kummeneeko se tuota aikuistuessaan :( - Seh!
Onhan tuo puremiskäytös selvästi sellaista mikä pitää lopettaa. Se että pentu ei kunnioita sinua voi johtua siitä että olet koko ajan paikalla jolloin pentu saa sinulta liikaa huomiota - sillä on ehkä noussut hiukan valta pähäänkin. Koomista ja traagista että 8 viikkoinen pennun hömppä pystyy kyykyttämään aikuista ihmistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741943Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481240
- 59688
- 201675
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55571
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako192556- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462