Koska saankaan IT-alan työpaikan ja ensimmäisen euron tienattua

SiniSilmäinenTradeno

Mä oon aina ollut hyvä ihminen ja uskon kaikkeen hyvään ja että hyvät ihmiset saavat lopulta ansionsa mukaan kuten pahakin saa (pahan) palkkansa.

Nuorena en varastellut, en "bombannut" eli sotkenu spraymaalilla seiniä minkäännäkösin graffitein. En varastanut enkä lyönyt muita.

Kouluttauduin ylioppilaaksi ja tietojenkäsittelyn tradenomiksi kohtuullisisin arvosanoin. Valmistuin keväällä 2006. Vielä en ole saanut alan työpaikkaa IT-alalta. Toki parit lähes ilmaiset työharjoittelut tein ja sitten yhden Sarasen koulutusohjelman ilman palkkaa mutta oikeaa työpaikkaa en saanut. Armeijassakin todella kärsin ilmaiseksi 11kk aikanaan, niinkuin monet muutkin mun tyyppiset sinisilmäiset tyhmät menevät käymään todella ikävän paikan, aliupseerikoulun. Mulla nekin turhaa 2 natsaa ja niiden eteen kärsin ihan turhaan.

Olen syntynyt 70-luvun puolivälissä.

Kävin kattoo vanhojen koulututtujen verotietoja. Monella jotka tekivät pikku rötöksiä kouluaikoina teininä, monella on uraa mutta ei koulutusta. Hirmu monella on 35000 euron tai jopa 55000 euron ansiotulot. Monilla näillä on pikkurötöksiä,pahoinpitelyitä, ym. petoksia ja satunnaista huumeiden kokeiluakin taustalla. Tutkintoja vähempi, monella ei ollut pitkäjänteisyyttä edes YO tutkintoon,mutta sulti 4000 e tulot monella.

Mä en ole edes koskaan pilveä poltellut ollut rehti ja kunnon mies.

Nyt vaan herää kysymys että kannattaako ? Minä joka olen ollu kiltii ja rehti ja kouluttautunut, en sillai ole kummiskaa osannu olal trendikäs enkä luoda työmarkkinoille tärkeää verkostoa.

MUTTA, kyllä mä luotan. Kyllä se ura ja työpaikka mulle tulee.Eikö tulekin ?

Kun vaan kärsivällisesti joka viikko laitan hakemuksia, kohta 700 hakemusta laittanut.

Tällä mun tarinalla ON OLTAVA onnellinen loppu - onhan ?

Mä kohta jo pääsen IT-alalle. Tottakai pääsen, kun niin kiltti ja ahkera olen ollut.

Vai uskooko kukaan että pääsisin alkuun ja saisin sen aidon IT-alan työpaikan 2500 euron palkalla, vaikak valmistumisesta on jo 7 vuotta ?

Kyllä jumala auttaa, tai kohtalo. Kannattaa olla kiltti mies. Mulle todella varmaankin se kiitos seisoo.

Välillä olen vähän kärsimätön, nytkin reilun vuoden olen ollut täysin työttömänä. Mutta kyllä mä uskon että vaikka Nokialle tai Tiedollle, tai jonnekin. Ne varmaan kouluttaa mut ammattilaiseksi - koska ovat kouluttaneet kaikki muutkin.

Vai mistä kaikki saa sen työkokemuksen muka valmiiksi ?

Mä luotan että saan töitä ja olen loppuelämäni yhtä sinisilmäinen...

Ihan varmasti saan it-töitä enkö saakin ?

Ensi viikolla menen uuteen työpaikkaan ja huomenna jo soittelevat hakemusteni perään...mä jaksan uskoo...

5

265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SiniSilmäinenTradeno

Viisi minuuttia edellisestä, tämäkin yö valvottuna.

Ei tulltu tän 5 minuutin aikana työhaastattelu pyyntöjä tai päätöksiä sähköpostiini palkata minut.

Nyt ei vielä ole mitään - mutta eiköhän ne kilpaile minusta tossa iltapäivällä kun herään. Osaan tehdä hyviä exceleitä ja kotisivuja ja ainakin täyttää accesiä ja vielä SQL komentoja muistan koulun tunneilta.

Sori työnantajat ku ei siellä koulussa paremmin opetettu. Muut oonhan tradenomi...

Pitää uskao tässä kauniissa maailmassa että mäkin saan töitä...koska olenhan kouluttautunut ....

Jostain pihkuran syystä ei ole yhtään edes haastattelua tiedossa, mutta meen ny nukkuu ja katotaan iltapäivällä jos olis useempi haastattelupyyntö meileissä....

• Elämäonpitkä

Jos koulusta valmistumisestasi on jo 7 vuotta, todennäköisyys että sinut rekrytoimaan on valitettavasti aika pieni. Etkö oikeasti ole harkinnut että tekisit jotain muuta edes hengen pitimiksi? Kasvattaisi itsetuntoakin tehdä edes jotain hommia työttömyyden sijaan. Toisaalta voisit opiskella myös jotain muuta vaikka lyhyenkin tutkinnon. Sekin saisi ajatukset uusille raiteille.

• Willemberg

Karman laki ei toimi Suomessa. Suosittelen, että siirryt johonkin toiseen maahan IT-työläiseksi. Ainoa tapa, jolla saat huijattua kohtaloasi ja mahdollisuutesi työpaikkaan nousevat noin 20-kertaisiksi.

• 70 lukuinen

2001 tai 2002 taisi olla viimeinen vuosi jolloin vastavalmistunut sai IT alan töitä vielä kohtuu helposti ja asiallisella aloituspalkalla. Siihen loppui IT alan hyvät ajat.

Kyllä töitä on edelleenkin, mutta ei kukaan halua palkata vastavalmistuneita / kokemattomia, kun saatavilla on porukkaa vuosien työkokemuksella.

Maailma ei ole reilu ja kunnollisuudesta ei palkita. Pitää ottaa se mikä itselle kuuluu, eikä uskotella jonkun ne sinulle tarjoavan. Paljon asenteesta kiinni.

Provohan tämä juttu täyty olla...

• kovaa yritystä vaan

Valmistumistumisesta 7 vuotta ja 700 hakemusta: 7 vuotta x 52 viikkoa = 364 viikkoa. 700 hakemusta / 364 viikkoa = 1.9 hakemusta per viikko, joka ei ole kovin paljoa, vaikka kokonaismäärä tuntuu suurelta.

Jos olisi laittanut 1-2 hakemusta per päivä 5 päivää viikossa (kuten ahkera tekisi) niin kokonaishakemusmäärä olisi 1820 - 3640 hakemusta per 7 vuotta.

Työnhaku on siis kokopäivästä puuhaa 1-2 per päivä on hyvä tahti.

Sitten jokaisen hakemuksen perään pitää soittaa ennen ja jälkeen, ja kysellä ja mainostaa aktiivisesti.

Tuohon menee työnhakijalta puolet päivästä ja toinen puoli menee opiskeluun ja uusien teknologioiden oppimiseen ja harjoitteluun. Jolloin nämä voi maininta hakiessa.

Toisaalta 7 v valmistumisesta on niin pitkä aika, että tiedot ovat vanhentuneet.

Voit jatkaa samalla tavalla, eli hakea oman alasi töitä, mutta unohda itsesääli ja keskity kovaan puurtamiseen.

Toinen vaihtoehto on lopettaa epätoinen elämän tyyli ja loppu elämän pilaaminen ja alkaa tekemään jotain muuta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe