Väsynyt olo ja muut oireet helposti kilpirauhasen piikkiin...

Vajaatoiminta

Olen huomannut täällä ja muilla kilpirauhasfoorumeilla, että monesti ihmiset laittavat väsymyksen ja monia muita oireita vain kilpirauhasen syyksi. Arvot saattavat olla viitteissä ja oireet saattavat mennä kilpirauhasen vajaatoiminnan oireiden kautta yksiin. Verikokeissa arvot saattavat olla viitteen alarajalla tai viitteen puolivälissä jne. ja, sitten joku täällä arvio, että nuo oireethan johtuvat kilpirauhasesta. Mielestäni tämä on huono asia, koska väsymys ja samoja muita oireita, jotka liittyvät kilpirauhasen vajaatoimintaan, liittyvät myös muihin sairauksiin.

Koska tämä (ja muut kilpirauhassivut) ovat kilpirauhassairauksiin keskittyneitä sivuja, osaston lukijat/jäsenet liittävät juuri nämä kyselijän valittamat oireet heti kilpirauhassairauteen. Tästä syystä sairaudet, jotka voisivat johtua muusta sairaudesta kuin kilpirauhasesta jäävät diagnosoimatta ja hoito viivästyy!

Osa potilaista, jotka saavat ns. koelääkityksen ja kokevat aluksi piristyvänsä, kyse saattaa olla vain psykologisesta vaikutuksesta, koska omalle ololle on vihdoinkin löytynyt järkiperäinen syy. Sitten muutamassa viikossa olo palaa ennalleen ja apuja kysytään täältä, missä kilpirauhassairaat vakuuttavat, että lääkitys on liian vähäistä tai pitää siirtyä eläinperäisiin. Arvojen pitää olla viitteen yläkolmanneksella, jotta voidaan hyvin..

Tämähän on ihan naurettavaa, että ensin sanotaan, että viiterajoilla ei ole mitään merkitystä, ja sitten sillä onkin, kun ei ollakaan siellä viitteen yläkolmanneksessa... Ja sitten jos arvot ovat viitteen yläkolmanneksessa tai vielä ylempänä, ja on oireita, ei tule mieleenkään, että kyse saattaa olla jostain muusta sairaudesta... Liika kilpirauhashormonin syönti myös väsyttää ja saa aikaan samoja oireita, kuin vajaatoiminnassa...

Ystäväni luuli, että hänen oireensa johtuvat kilpirauhasesta (itse sairastan tosin vajaatoimintaa) ja kyseessä olikin sarkoidoosis, joka kehittyi pikkuhiljaa. Jos ystäväni ei olisi ollut niin itsepäinen itsensä antaman kilpirauhasdiagnoosin takia, oikeaan hoitoon olisi päädytty aikaisemmin....

10

634

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sisäilmavajis

"Tästä syystä sairaudet, jotka voisivat johtua muusta sairaudesta kuin kilpirauhasesta jäävät diagnosoimatta ja hoito viivästyy!"
      Lähtökohtahan on se, että kilpirauhasen vajaatoiminta on se tautui, mikä Suomessa jää ilman diagnoosia. Kaikki huomio keskittyy diabetekseen ja kolesteroliin ja kilpirauhaspotilasta käsketään vain reipastumaan.
      Toinen ongelma on sitten se, että kilpirauhasongelmien taustalla on yhä useammin sisäilmaongelmat. Ne jäävät joka tapauksessa ilman huomiota.

• yh-äiti83

On myös oikeasti olemassa kilppari potilaita, joilla arvot on "normaalit", mutta oireet on lähes kaikki ja silti kyse on siitä kilpparista.
      Ei kaikkea pidä niin mustavalkoisesti katsoa...

Nämä diagnoosijutut toimis pikkusen paremmin, jos lääkärit tekisivät kuten potilaat pyytävät! Eli tutkivat kunnolla ja antavat koelääkityksen ajoissa. Ja jos siinä ei ole vikaa, etsitään vika muualta sitten!

Itse olen taistellut jo kauan, että saisin sen koelääkityksen. Mulla on 98%sti kaikki oireet mitä vajikseen kuuluu (voimakas sukurasituskin, mutta sillä ei kuulemma ole väliä) ja T4V on alarajalla...
      Mutta lääkärit ei tee mitään!

Taas maanantaina kävin uusissa kokeissa ja soittoaika on viikon päähän.

Mua on psykiatrisella polilla yritetty hoitaa. Välillä mulle on väkisin annettu lääkitystä ja siitä on aina seurannut sama juttu: voimakkaat ahdistushäiriöt, pahempi unettomuus..painajaiset, unihalvaukset pahentuneet ja muutenkin mieliala on mennyt vain huonommaksi.
      Ja vajis potilailla mielialalääkkeet pahentaa vain tilannetta!
      Mutta ei mua mikään vaivaa...oon vaan hullu läski, joka ei laihdu vaikka liikkuisin kuinka ja tarkkailisin syömistäni..
      Ja kaikki tämä paheni synnytyksen jälkeen..ja raskaus pahentaa vain vajista jos ei ole lääkitystä.
      Olen joutunut ylipainon takia lopettamaan sen ainoan harrastuksen, josta olen saanut voimaa arkeen...eli ratsastuksen.

Tällä kertaa jos mulle TAAS sanotaan, että ei sua mikään vaivaa niin seuraavaksi otan yhteyttä erikoislääkäriin..periksi en anna!!

• Positiivinen tapaus

Hyvä kirjoitus. Täällä on mielestäni liikaa korostettu liian pienen tyroksiiniannoksen vaikutuksia. Itse koin väsymystä ja uupumusta liian suuresta tyroksiiniannoksesta ja oloni parani huomattavasti annosta pienennettyä vaikka THS oli vai 16. Me olemme yksilöitä ja reagoimme asioihin eri tavalla. Minulle aluksi tuntuivat täällä annetut neuvot ruokavalion rajoittamisesta kovin stressaavalta. Nyt reilun vuoden sairastettua vajista olen oppinut suhtautumaan tähän sairauteen eikä se enää rajoita elämääni. Syön niinkuin ennenkin ja vointini on hyvä eikä minun tarvitse koko aika miettiä sairauttani vaan. Väsymys voi johtua liiasta stressistä ja asioiden turhan paljosta huolehtimisesta. Näin ainakin minulla välillä tuppaa käymään. Sitten kun alan katsella asioita vähän positiivisemmin, niin olokin piristyy. En halua missään tapauksessa vähätellä niiden henkilöiden oireita, joiden sairautta syystä tai toisesta ei ole saatu tasapainoon. Ajattelin kirjoittaa tänne vaan oman tarinani. Myös kaksi lähisukulaistani on ihan tyroksiinin avulla saavuttanut hyvän hoitotasapainon ja voivat erittäin hyvin ja ovat todella aktiivisia kaikilla elämänalueilla.

• Positiivinen tapaus

Edellinen viesti oli tarkoitettu nimimerkille Vajaatoiminta vastaukseksi ja Ei THS ollut 16, vaan vapaa tyroksiini T4. Tulipa kerralla sekoiltua oikein kunnolla.

• Vajaatoiminta

On totta, että kilpirauhasen vajaatoimintaa saattaa sairastaa, vaikka arvot olisivat viitteissä. Harmillisen monelle käy myös niin, että he haluavat koelääkityksen vajaatoimintaan, mistä loppujen lopuksi ei sitten olekaan hyötyä.

Postiivinen tapaus: Itsellä on pyörinyt T4 siinä 15-16 lääkemäärästä riippumatta eli en ole koskaan päässyt sinne yläkolmannekseen. Lääkemäärän muutos on muuttanut vain TSH:n lukemaa pienemmäksi. Olen kanssa joutunut laskemaan lääkeannosta 0,1mg --> 0,075mg, koska minulla alkoi iho kuivumaan ja väsyttämään isommalla annoksella, vaikka T4 oli vain 16.

• Subakuttulehdus

Huomauttaisin ettei pidä luottaa liikaa pelkästään tsh ja t4v arvoihin. Itsellä 0.62 t4v 12 ja samaan aikaan t3v painelee jo 8:aan yli vitterajan. Olotila on itselläni huono johtuen subakuutista tulehduksesta jolloin arvoni pomppivat miten sattuu. Mutta pointti kumminkin on että itselläni on hyvä t4>t3 muuntosuhde eli t4v saa olla alakantissa mutta kuitenkin olen ajoittain liikatoiminnan puolella; Tosin suurimman osan aikaa vajaatoimintaisena.
      Tämä ei olisi tullut ilmi ellen olisi vaatinut laajempia tutkimuksia.
      Eli jos joku väittää ettei vika ole kilpparissa kun on "viitearvoissa" niin ei se nyt aina niin mene. Olemme yksilöitä ja viitearvot ovat vain suuntaa antavia.

Jos on syytä epäillä että vika on kilpirauhasessa niin vaatikaa laajempi tutkimus!
      Se on hintansa arvoinen teko maksoi mitä maksoi.

• Subakuttulehdus

siis tsh on 0.62 mihin lie kirjoittaessa tsh katosi.

• Luonnontuote auttaa

Jos masentaa, kandeis kokeilla taikasienien syöntiä,
      Johns Hopkins -yliopistossa vuonna 2006 tehdyssä tutkimuksessa tutkittiin suurten psilosybiiniannosten välittömiä ja pitkän aikavälin psykologisia vaikutuksia terveillä, hallusinogeenejä ennen käyttämättömillä aikuisilla. Tutkijoiden yllätykseksi kaksi kolmesta vapaaehtoisista sijoitti kokemuksen joko elämänsä tärkeimmäksi tai viiden elämänsä tärkeimmän hengellisen kokemuksen joukkoon. 14 kuukauden kuluttua tehdyssä jatkotutkimuksessa kaksi kolmesta osallistuneista koki elämänlaatunsa parantuneen kokemuksen ansiosta, eikä yksikään mieltänyt kokeen vaikuttaneen negatiivisesti. Tutkimus on avannut ovia uusille psykedeelejä koskeville tutkimuksille ja herätellyt toiveita psykedeelien hyödyntämisestä tulevaisuudessa esimerkiksi terapeuttisissa yhteyksissä. Psilosybiinin terapeuttista käyttöä itsenäisesti ei suositella, sillä se voi olla haitallista. Lähes kolmannes koehenkilöistä tunsi vaikutuksen alaisena merkittävää pelkoa laboratorio-olosuhteissakin.

Yhdysvaltalaistutkijat havaitsivat, että psilosybiini helpotti syövän loppuvaiheesta kärsivien potilaiden masennus- ja ahdistusoireita. Yhden annoksen vaikutus kesti jopa puoli vuotta.

Sarjoittainen päänsärky:

On olemassa paljon henkilökohtaisiin kokemuskertomuksiin pohjautuvaa tietoa psilosybiinin tehosta erittäin voimakkaita päänsärkykohtauksia aiheuttavan Hortonin syndrooman eli sarjoittaisen päänsäryn hoidossa. Sairauteen ei tällä hetkellä ole kliinisessä käytössä luotettavasti toimivaa hoitoa. Sairaudelle on tyypillistä kohtausten esiintyminen viikkojen tai kuukausien mittaisina säännöllisinä sarjoina, joiden välillä kohtaukset voivat hävitä jopa vuosiksi. Psilosybiini saattoi estää yksittäisen kohtauksen tai jopa lopettaa sarjan.

• onhanse noinkin mutt

Täällä on montakin juttua mitkä ovat ilmenneet erillisinä kilpparin vajiksen jälkeen. En kyttää arvoja enkä pakkomielteisesti mieti kaiken johtuvan kilpparista mutta yhtään kertaa kilpparin vajista ole otettu huomioon miten se voisi vaikuttaa osaltaan asioihin.
      Onneksi olkoon ystäväsi puolesta. Miten sarkoidoosi löytyi? Kerroit että hän oli peräänantamaton. Millä tavoin?
      Täällä aletaan luovuttaa kun ei hoideta niin ei hoideta enkä enää tiedä mikä minulla on. Nivelet spragaa alta ja kuume sahaa ylösalas eikä ketään kiinnosta. Kortisoni aiheuttaa sivuoireita ja silläkin lääkkeellä saattaa olla vaikutusta vajikseen.

• Vajaaukko

Millaista annostusta voisin kokeilla thyroxin 0.1mg, kun vaikuttaa että 0.1mg päivässä kyseistä lääkettä on itselleni liikaa ja 0.1mg joka toinen päivä ja 0,075mg joka toinen päivä tuntuisi olevan hieman liian vähän ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      73
      1910
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1653
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1197
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      652
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      190
      551
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      537
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe