LA JOULUKUU 2013

Loviisa25

Päätin nyt sitten perustaa tämmösen, kun en haullakaan löytänyt jo olemassa olevaa. Toivottavasti nyt jollain muullakin on laskettuaika joulukuussa :D

Eli mulla ois laskettuaika noin 15.12.2013 ja esikoista odottelen :)! Mutta enpähän nyt jaksa tässä itekseni höpistä...:D

167

1219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kata244

Mulla ois 23.12.2013 laskettuaika ja esikoista odottelen minäkin. :) Nyt vaan täytyy toivoa, et kaikki menee hyvin ja pikkunen pysyy matkassa mukana. Onko sulla ollu paljon oireita? Itellä väsymystä, tissit turvonneet ja kipeet ja suussa maistuu kokoaika ihan paskalle :D ja lievää alavatsakipuilua.

• Loviisa25

Tervetuloa ryhmään :D. Ja todellakin peukut ja varpaat pystyssä mennään, että pienet pysyvät joulukuuhun asti matkassa!

Kata244: Sullahan saattaa mennä ens joulu sitten synnärillä ;)! Ei sillä, että eipä se kaukana ole mullakaan :D, varsinkin kun ekat kuulemma menee usein viikon, pari yli ;). Mulla on oikeestaan ollu lähes kaikki samat oireet mitä sullakin; väsyttää, tissit on turvoksissa ja alavatsa kipulee (kohtu kasvaa?) , mutta suussa ei onneks maistu paska ;D. Ootetaaks sieläkin muuten esikoista? Ja ootko varannu neuvolaa, ultraa?

Mä ajattelin huomenna ottaa itteäni niskasta kii ja varata neuvola-ajan. On kuitenkin menossa jo 6 5, enkä tiedä yhtään miten paljon noihin neuvoloihin on yleensäkin "jonoa".

• Loviisa25

Hups, sähän jo laitoitkin että odotat esikoista :)

• Loviisa25

Mä nyt vielä vähän nostelen tätä, jos tänne joku innostuu tulemaan ;). Täällä viikkoja nyt kasassa 8 1 :). Ja eka neuvola on kahen viikon päästä!

• Maam88

Heips! Täällä kans ootellaan esikoista, jännittäviä aikoja nämä ekat viikot ja kuukaudet. Itellä neuvola 2vkon päästä, ei millään malttais oottaa.. Laskureiden mukaan mulla laskettu aika 26.12-13, mut saas nähä mitä sanoovat sitten neuvolassa... :) Tsemppiä kaikille, toivotaan että kaikilla meillä raskaus sujuu toivotulla tavalla!

• mamma-2012

Moikka! mulla olis la 14.12. Yksi ultra jo takana, missä varmistettiin viikot ja saatiin tuo laskettu aika. Kauheasti ei ole ollut mitään raskausoireita, lievää pahoinvointia ja ihon kukkimista. Selkä-ja vatsakipuja melkeinpä kokoajan :( Sydänääniäkin pääsin jo kotidopplerilla kuuntelemaan, kyllä on mahtava keksintö! :)))

• eeva28.

Heippa! Mulla la netin laskurin mukaan 24.12 :) Huomenna eka neuvola, missä varataan eka ultra-aika. 6 5 on menossa nyt, ja ihan huikea stressi päällä siitä, että mitä jos menee kesken. Ekaa ootellaan, ja yritystä takana aika kauan. Äitini on odottanut tätä uutista toooodella pitkään, joten haluaisin antaa sen hänelle äitienpäivälahjaksi viikon päästä, mutta en tiedä uskallanko, jos kuitenkin menee kesken :/ Oireita on runsaasti: paha olo koko ajan, päätä särkee, suuta kuivaa,vatsaa sattuu, rintoihin ei tohdi koskea ja otsa kukkii kuin teini-ikäisellä :D

• Loviisa25

Kiva, että tänne on löytänyt useampikin odottaja jo tiensä :).

Maam88, mulla kanssa kaks viikkoa ekaan neuvolaan, enkä millään jaksais odottaa, vaikka se onkin enemmän sellanen keskustelutilaisuus. :)

Mamma-2012, oi sä oot jo päässy näkeen ja kuuleen pikkasen :). Se kotidoppler olis kyllä kiva, ainoa vaan, että mulla on ittellä niin takana kallellaan kohtu, etten tekis sillä vielä viikkoihin mitään, kun ei ne äänet kuitenkaa kuuluis...

Eeva28, hurjasti onnea pitkän yrityksen jälkeen!! Mäkin oon miettiny tota äitille kertomista äippäpäivänä, mutta avokki on sitä mieltä että ei ennen ultraa :/. Ja mulla eka ultra näillänäkymin joskus raskausviikoilla 12-14 eli noin kuukauden päästä.

• mamma-2012

Loviisa25 meillä taitaa olla aika samat viikot! :) tosiaan pääsin ultraan näin aikaisin, kun epäsäännöllisten menkkojen takia ei voinut viikoista sanoa mitään.. Ihana oli heti päästä varmistamaan, että siellä masussa todella joku oleskelee :))

• Nonni1

Täälläkin on yks esikoistaan odottaja, joskus Joulukuussa ois laskettu aika mulla oli viimeks oikeet menkat helmikuun lopulla, sit maaliskuussa tuli tuhrua paperiin, reilu 3vk sitten tein negatiivisin testin ja viikko sitten tuli plussa. Ultrassa kävin jo viimeviikolla, kun neuvolan täti halusi sinne minut laittaa, kun ei ollut varmaa ajankohtaa milloin hedelmyittyminen on tapahtunut, ultrassa näkyi että on alle 0,5cm ja sykekin näkyi, mutta muuten se puhui niin sekavia ja oli että näyttää oudolle.. etten tiedä onko siellä mahassa kaikki ok, mutta jos aatteleen että negatiivinen oli vielä 3kv sitten niin eikaits se tuosta isompi voi edes olla, aaarg, ahdistaa!!

• Tre81

Täällä la 16.12 .2013 :) Isompi muksu onkin sitten jo 10v :)

• eeva28.

Täällä käytiin tänään ekaa kertaa neuvolassa ja olipa turha käynti!! Liirumlaarumia ja asioita jotka jo tiesin. Miesraukka näytti siltä että nukahtaa istualleen kun neuvolan täti oli vielä sellainen hyyyyyyvin hitaasti puhuvaa sorttia ja piti pitkiä taukoja :D labrat otettiin ja pissanäyte pitäs viedä joku pv tulehduksen poissulkemiseksi.

Tästä sen verran sisuuntuneena soitin lääkäritalolle ajan varhaisultraan ja sain sen 20 päivälle, jolloin olen sitten 9 1. Pakko ihan oman mielenrauhan takia. Enhän mä muuten saa tietää vielä piiiiitkään aikaan onko tuolla mitn elävää. Se on pieni hinta siitä :)

• ei voi tietää...

Valitettavasti neuvolan terveydenhoitaja ei voi olla perillä siitä, kuka tietää mitäkin raskauteen liittyviä asioita. :) Sen takia osalle ensimmäinen käynti on todella tylsä ja itsestäänselvyyksiä täynnä, osalle taas hyvinkin hyödyllinen tietopläjäys.

• eeva28.
        ei voi tietää... kirjoitti:

Valitettavasti neuvolan terveydenhoitaja ei voi olla perillä siitä, kuka tietää mitäkin raskauteen liittyviä asioita. :) Sen takia osalle ensimmäinen käynti on todella tylsä ja itsestäänselvyyksiä täynnä, osalle taas hyvinkin hyödyllinen tietopläjäys.

Ymmärrän toki tämän, mutta kun tää ihminen vaikutti itsekin siltä ettei ole ihan perillä asioista (ihan kuin olis ollu ekaa päivää töissä) :) luki mulle suoraan oppaasta muutamia lauseita. Samat oppaat siis sain kotiinkin opiskeltaviksi :) no mutta, eihän siinä vahinkoa tapahtunut! :D

• nouhätä

eeva28: Neuvola on erinomainen maksuton palvelu, jonka ansiosta Suomessa äitiyskuolleisuus on erittäin pieni ja maailman terveimmät vauvat. Neuvolakäynnit ovat vapaaehtoisia, joten ei syytä huoleen. Eiköhän miehesikin selviydy koettelemuksestaan.

• eeva28.
        nouhätä kirjoitti:

eeva28: Neuvola on erinomainen maksuton palvelu, jonka ansiosta Suomessa äitiyskuolleisuus on erittäin pieni ja maailman terveimmät vauvat. Neuvolakäynnit ovat vapaaehtoisia, joten ei syytä huoleen. Eiköhän miehesikin selviydy koettelemuksestaan.

Kiitos tästä tiedosta :) ja propsit vaivannäöstäsi että jaksoit tänne meitin ketjuun kommentoida. Ellei sitten sinullakin ole la joulukuussa?

Niin, tehän ette mua tunne, mutta kehoitan lukemaan juttujani hieman sarkastisten lasien läpi toisinaan ;)

• Loviisa25

Eeva28. Mäkin olen vähän "huolissani" siitä, että saanko tuolla ekalla neuvolakäynnillä mitään irti. Oon aika paljon lueskellut kaikkia raskausaikaan liittyviä juttuja ja keskustellut paljon raskaana olleiden kavereideni kanssa, joten luulen että aika hyvillä vesillä näissä tiedoissa olen :D. Mutta ajattelin, että vähän kirjaan kysymyksiä ylös, mitä tartteis vielä tietää, että jos se neuvolantäti alkaa paasaamaan esim tupakoinnin haitoista niin voin sit heitellä näitä kyssiä siihen väliin ;).

No mun neuvolaan on vieläkin reilu viikko aikaa, mutta sitäkin enemmän odotan, että saan sen ultra-ajan :).

Nonni1: Joo eihän ne paljoa tuota isompia tässävaiheessa vielä taida olla :).

Mulla on ollut ihan hirveää väsymystä muutamat päivät (tai tokihan sitä on ollut jo koko alkuajan, mutta nyt pahempaa) ja jotenkin "hävettää" oma aikaansaamattomuus, kun töitten jälkeen painun vaan petiin lukemaan ja torkkumaan :D. Onneks nyt on vapaapäivä, niin saa alottaa jo aamulla ;).

• eeva28.

Varasin sitten ajan varhaisultraan 20pv. Ja kyllä, ostan itselleni mielenrauhaa sillä :D Pääkoppa kehittelee kauhuskenaarioita siitä, että olis vaan tuulimuna.... tai et on jo menny kesken mutta en vaan tiedä sitä.... huhhuh, no pieni hinta se on siitä tiedosta. Musta olis ihan kauheeta odottaa tässä vielä kuukausi ja sit selviäis vasta et on esim. ollut tuulimuna. En kestäis sitä. Mitä aikaisemmin sais tiedon tollasesta, sen parempi, ettei kerkee yhtään enempää elämään "tätä raskaan elämää".

Tiedä sitten onko se nää hormoonit mitkä saa pään sekaisin XD Viime yönä unessani synnytin koiranpentuja! Huhhuh! WTF?!?! Kyllä olin kujalla kun heräsin :D

Mä lupaan rauhoittua ees vähäsen vko:n12 jälkeen jahka sinne asti päästään :)

• -elina-

Täällä ilmoittautuu myös yksi jouluvauvan odottaja. Laskettu aika 8.12 joten tänään 9 4. Ennestään mulla vuoden ja 4 kk:n ikäinen poika. Jännittää kovasti pysyykö tämä kaveri nyt matkassa mukana loppuun saakka, kaksi edellistä raskauttani päättyivät keskenmenoon rv 8 paikkeilla. Edellisestä aikaa vain 3,5 kk. :/ Että kovasti tässä eletään jänniä aikoja. Tähän mennessä kaikki mennyt hyvin, varhaisultrassa toissapäivänä mitat vastasi suurinpiirtein viikkoja ja sydän pamppaili hienosti. :) Jokainen päivä tuntuu ainakin viikolta kun sitä vaan toivoo niin että aika kuluis äkkiä..:/

• eeva28.

Onko muilla turvotusta? Rinnat nyt on asia erikseen, ne ei mulla mene enää samoihin liiveihin, mutta että maha. Kaikki housut ahdistaa ja erityisesti ylävatsa näyttää pömpöltä.

• LauraK91

Moikka!
      Täällä ois yksi tuleva äiti myös, LA ois 9.12 :)
      Me ollaan isukin kanssa päästy pikkuinen näkeen jo kahdesti, kun meillä on
      jo niin pitkään hedelmöityshoidot ollu menossa, eka ultra oli rv5 6 ja toinen oli rv8 6 jossa pikkuinen oli jo 2cm mittainen ihmisenalku

• dgiokjl

Tiedätkö onko siellä neuvolassa ultraa? Jos nimittäin ei ole, niin melko harvoin suostutaan myöskään sydänääniä dopplerilla vielä noilla viikoilla etsimään. Monissa neuvoloissa pidetään rajana 12 raskausviikkoa, ennen kuin niitä ääniä edes suostutaan etsimään. Ne kun eivät välttämättä kuulu aiemmin ja vanhemmat sitten huolestuvat ihan turhaan.

• LauraK91

En oo kyllä asiasta täysin varma kuuntelevatko edes vielä, mutta ystäväni ekassa neuvolassa rv10 1 kuunneltiin ja kuuluikin hyvin, että en sit tiedä :)
      Mutta itse kyllä maltan odottaa sinne np-ultraankin asti jos nyt epäilevät neuvolassa ettei vielä kuulu.

-Laura ja pikkuinen rv9 5-

• LauraK91

Unohdin tänne ihan kirjoittaa neuvolan kuulumiset, elikkä siis kaikki oli kunnossa ja pienen sydänäänet kuuluivat kun oli rv 10 :) Nt-ultra oiskin sit 3.6.

-Laura ja pikkuinen rv10 4-

• Loviisa25

LauraK91, oi kun ihanaa, että teillä kuunneltiin sydänäänet ja löysivät ne :).

Mulla on menossa kans viikko 10 0 ja eka neuvola takana tänään. Eivät kuunnelleet sydänääniä, mutta ens viikolla on ultra, jossa samalla kuunnellaan nekin sitten (tai ainakin koitetaan) :). Muuten neuvola oli sellanen kiva keskustelutilaisuus, jossa katottiin myös esim hemoglobiini, verenpaineet yms. Eipä juurikaan mitään mullistavaa saatu tietää, mutta seuraavilla kerroilla jo varmasti jännempää ;)

• eeva28.

Täällä olis ylihuomenna varhaisultra lääkäritalolla (luojan kiitos!) Jännittää hirveesti.
      Mulla on raskausoireet vähentyneet ja huonovointisuuskin loppunut. Ainoastaan rinnat ehkä vähän arat. Mutta siis verrattuna parin viikon takaiseen on olo aivan päinvastainen. Pelottaa kauheesti, että olisko menossa kesken :/ Onko muilla kokemuksia?

• Loviisa25

Eeva28. Toivottavasti kaikki on hyvin ja tsemppiä ultraan :). Kyllähän ne oireet aina jossain vaiheessa helpottaa. Mulla taisi viikolla 8-9 helpottaa kivut ja etova olo.

• eeva28.

Huojentavaa kuulla!! Mulla siis tänään 8 6.

• eeva28.

Huh, mikä helpotus!!! Kaikki oli hyvin :) hyvät sydänäänet ja sikiö vastasi viikkoja 9, eli niin kuin pitikin :) voi kun tää nyt pysyisi matkassa

• Maam88

Moi, kiva kuulla eeva 28 että kaikki sinulla ja vauvalla hyvin :) Itse olen kans miettinyt onko kaikki ok kun raskaus oireet melkein täysin kadonneet, tänään siis rv9 1. Yli huomenna menen lääkäriin ja sitten selviää onko masussa kaikki ok. Pelottaa, ahdistaa ja jännittää.. Viikko sitten oli eka neuvola enkä hirveesti saanut sieltä mitään irti. Sen vain että joudun hönttää paljon lääkäris/hoitajalla ku korkea verenpaine ja kilpirauhas arvot ei ole ok. Mut pääasia olis että mahassa sykkis pieni sydän ja kaikki olis ok... Tsemppiä kaikille!! :)

• VihdoinkinTotta

Täällä ois 9 1, la 26.12.
        Ensimmäinen on molemmille ja on kyllä monen vuoden siunaus. ♥
        Hirveesti ei ole oireita ollu, rinnat on ollu kipeät ja alavatsan vihlonnat koettu.
        Eilen oli eka neuvola josta jäi tosi hyvä fiilis.
        Vielä ei oo vanhemmille uskallettu kertoa vaikka varmasti ovat enemmän kuin iloisia asiasta.
        Mitenkä muilla, oletteko kenelle kertoneet?

• eeva28.

Heippa! Täällä ollaan kerrottu vanhemmille ja sisaruksille (nyt 9 4) Muille kerrotaan sitten nt-ultran jälkeen. On kyllä ollut todella vaikea olla hiljaa, kun tekisi vain mieli kuuluttaa asia kaikille, mutta vielä ei uskalla :) Vähän hirvittää, kun tulevalla mummulla on jo lähtenyt mopo hanskasta. Eilen meille ilmestyi eka tuttipullo ja potkupuku XD

• Maam88

Me kerrottiin jo rv 5 kaikille, koska ajateltiin että ihmiset myötä elää surussa jos jotain tapahtuu. Nyt on eka ultra takana (tällä hetkellä rv9 2), vauvahan siellä oli ja syke kuului. Luoja miten minä itkin helpotuksesta, monta viikkoa elänyt epätietoisuudessa yms.. Nyt hieman helpotti. Nyt odotetaan että 3kk tulisi täyteen :)

• Loviisa25

Me ei olla vielä kerrottu kellekkään, mutta huomenna pitäis varmaan työnantajalle sanoa, koska voi vaikuttaa mun töihini...

Ja ainiin, tänään kuultiin sydänäänet :). Kyllä oli hellyyttävää "viuh, viuh, viuh" ja hirvee tempo ;). Nyt viikolla 10 jotain.

Ja onnea uusille plussanneille, varsinkin Vihdoinkin totta teille, jos on ollut jo pitkään yrityksessä :).

• VihdoinKinTotta

Mä olen esimiehelle kertonu koska oon käyny jo ultrassa neuvolassa ja ens viikolla on labrassa käynti.
      On tämä vasn ihmeellistä, usein on sellanen tunne että ei tämä ole edes totta mutta tiistaina tosiaan kun oli neuvola niin selkeät sydänäänet kuului.

• Loviisa25

Mä kerroin eilen mun äitille (joka kyllä tiesi, että me yritetään) ja mies kertoi omille vanhemmilleen ja kaikki olivat kyllä ihan onneissaan tulevasta pikkusesta :).

Mulla alkaa jo pikkuhiljaa väsymyskin (ainakin se pahin) väistyä tieltä ja koska mahaakaan ei vielä (onneks) näy, niin nyt taas jaksaa touhuta :).

Haluutteko muuten muut tietää etukäteen, onko tyttö vai poika tulossa? Mä olin eka ihan varma, et haluun tietää, mut kun miehen äiti oli ehdottomasti sitä mieltä että hänelle ei saa kertoa ja nyt mieskin on miettinyt että pidettäisiin yllätyksenä, niin en osaa päättää :D

• eeva28.

Mä haluan tietää :) Vanhemmat on menny ihan sekasin tästä ekasta lapsenlapsesta, ja ilmoittivat että heidän TÄYTYY saada tietää heti kun mahdollista, jotta pääsevät leluostoksille ym. XD

• VihdoinkinTotta

Kyllä me ainakin halutaan tietää ennakkoon ja helpompi ostaakin vaatteita yms. kun tietää kummallekko ostaa.
      Ollaan myös mietitty jos ei pidettäis edes salassakaan sitä kumpiko tulee, ei kai tuolla ole väliä vaikka kaikki tietäisi sen etukäteen.
      Onko teillä muuten toivomuksia kumpiko tulisi? Meillä mies tahtoo tietenkin poikaa, itselle ihan sama mutta toisaalta toivoo sitä poikaa jotta mies olis tyytyväinen ja tuntuu itsestä että poika ois helpompi. Kun esim. ajattelee omaa elämää. :)

Ajateltiin että sunnuntaina kerrottais minun porukoille, iiik. Siinä on vaan semmonen ongelma että miehen sisko on myös sillon meillä eli sillä tulis samalla paljastettua vaikka ei todellakaan haluttais sille vielä kertoa koska on oikea rollikello ja kertoisi varmasti äidilleen asiasta (ikää siskolla on 23 mutta silti vielä todella lapsellinen). Toivottavasti ei kerro, koska kivempi olisi itse kertoa tälläinen uutinen. Toivottavasti tuo tajuaa itsekkin.
      "Pakko" melkein kertoa nyt koska muuten kertominen venyy kuukauden päähän kun miehellä on töitä viikonloppuisin ja muutenkin menoja ettei olla oikein yhdessä kertomassa uutista muuten. Ja molemmat halutaan kuitenkin olla paikalla kertomassa.

• Maam88

Me ajateltiin miehen kanssa antaa luojan päättää siitä kumpi tulee, tyttö/poika, molemmat käy :) Ei siis oteta etukäteen selvää sukupuolesta, vaikka mies sitä ehdottikin.. Tänään käytiin ekat ultrakuvat minun vanhemmilleni näyttämässä, siellä jo kovasti ootetaan milloin maha alkaa pyöristyä :D en tiiä missä vaiheessa se alkaa kasvaa, koska ennestään on jo tuota ylipainoa tarpeeksi.. Nyt ootan innolla 12.6 että päästään seuraavaan ultraan, edelleen pelko perseessä että kaikki olis ok.. Tätä onnea ei vaan usko todeksi

• bdvdkdhd

Eihän se sukupuoli siitä miksikään muutu, ottaa siitä ennen syntymää selvää tai ei. Eikä sitä kukaan itse valitse. Että en ihan tajunnut tuota "annetaan luojan päättää"...

• Maam88

No lähinnä tarkoitin ettei me haluta selvittää sukupuolta ja piste. Kukin tehköön niinkuin haluaa. Me ei sitä aiota etukäteen selvittää, mutta ne jotka niin tekee, tehkööt. Ei kuulu minulle, kukin tallaa tavallaan. Että näin.

• eeva28.

Maam88: Meillä on samana päivänä tuo ultra!!! :) Huh, vielä reilu pari viikkoa. Kyllä odottajan aika on pitkä. On niin malttamaton olo!

Mites teidän voinnit? Mulla olot helpottaneet jo (tänään rv10) ja nyt virtaa piisaa kuin pienessä kylässä! Joku pesänrakennusvimma iski ja eilisen siivosin aikas vimmalla. Suunnittelin lastenhuonetta, tein listaa hankittavista tavaroista, keittiöön uudet verhot jajajaja.... :D

Ainoa oire on ajoittainen vatsakipu (kasvukipu?) ja rinnat on edelleen niin arat että nukun urheiluliivit päällä. Mies kertoi mun yksi yö vaikeroineen kovin unissani, kun käänsin kylkeä. Niin paljon se sattuu rintoihin. En tiedä sitten vaikuttaako näiden kokokin (suuret)

• miumauvauva

Hepskukkuu!

Täälläkin odottaja! Yksi keskenmeno takana (2010)
      Nyt mennään 11 4 !

• Loviisa25

miumauvauva, tervetuloa joukkoon ja toivottavasti tälläkertaa pikkuinen pysyy matkassa :).

Mua jännittää ihan hirveesti sanoa töissä tästä raskaudesta, koska oon vasta vähän aika sitten saanu paikan. Itseasias sain paikan kuukaus ennekun alettiin yrittämään, mut eipä arvattu et noin pian tärppäis. Toivottavasti ne olis töissä kuitenkin onnellisia mun puolesta ja kiitollisia että kerron näin aikasin, koska lainmukaan tartteis vasta lokakuussa kertoa. :)

Perjantaina on siis ultra, joten kertominen menee sitten seuraavalle viikolle :/.

Mä alan kallistumaan sille kannalle, etten ehkä haluukkaan tietää kumpi tulee. Ajateltiin ukon kans, et pysytään jokatapauksessa oranssi-keltanen-vihreä -värelinjalla, niin käyvät ihan varmasti molemmille. Ja sitten tietysti beigeiä, harmaata ja valkoista. Sen jälkeen kun vauva on syntynyt, niin voi sitten ostaa isompia kokoja sen sukupuolen mukaan :).

• miumauvauva

Kiitos :) Toivotaan parasta!

No uskon että jännittää, luulis töissä ymmärtävän :)

• pienenpieni1

Täällä odotetaan esikoista myöskin laskettu aika 15.12. :) noin puolentoista viikon päästä on ultra :) elikkä 11 1 mennään täällä :) olotila on ollut aika huono. rinnat arat ja paljon oksentelua. mutta muuten hyvin :)

• miumauvauva

Mulla oli eka ultra viime viikon perjantaina, kovasti peppua heilutteli :) ja muutenkin liikkui kovasti.. Heinäkuussa rakenneultraan!

• Elles Janiel

Hei!

Mulla laskettuaika 27.12 ja olin vielä vähän epävarma lähdenkö mukaan mihinkään keskusteluryhmään, kun joulukussa menetimme edellisen vauvan, vaikka olimme jo käyneet kahdesti ultrassa, niskapoimussakin ja nyt on "vasta" kymmenes viikko menossa. Mutta kävimme tällä viikolla ekassa ultrassa ja syke oli hyvä, niin koitan kuitenkin uskaltaa olla taas jo hieman positivisella mielellä.

Olen kuudetta kertaa raskaana! Takana kolme keskenmenoa. Onneksi minulla on kaksi ihanaa poikaa onnistuneista raskauskerroista.

Lueskelin koko keskustelun ja oman kokemuksen mukaan useimmat neuvolakäynnit ovat "turhia". Minulla ainakin ollut neuvolantätejä, joilla ei ole itsellään lapsia eli eivät ole olleet raskaana/synnyttäneet, niin tietonsa ovat täysin teoreettisia, jotka itsekin olen voinut lukea kirjoista. Ja minua ja miestäni molempia huvitaa/rasittaa, kun aina kysytään onko meillä kysyttävää ja 99% kerroista, kun jotain sitten kysymme, niin neuvolatäti ei osaa vastata. (Koska tietenkin kysymme vain asioita, joihin emme ole löytäneet mistään muualta vastausta.)

• VihdoinkinTotta

Täällä ois menossa nyt 10 1, minun vanhemmille kerrottiin keskiviikkona asiasta. Olivat todella onnellisia asiasta, Isän reaktio oli tosin erilainen kuin odotin, se tais mennä ihan shokkiin asiasta, hyvässä mielessä kylläkin.
      Äiti rupes jo heti miettimään onko hänen siskonsa myynyt pinnasängyn jo pois jne.  Ihanaa.
      Mulla ei edelleenkään ole oikein mitään tuntemuksia, vessassa saa ravata mutta ei muuta. Rinnatkin oli aluksi kipeät mutta nyt ei nekään.
      Keskiviikkona kävin labrassakin ja perjantaina 14.6 on sitten KYS:iin meno ja siellä rakenneultra. Kahen viikon päästä jo!!

• miumauvauva

noin pian rakenneultra :O ? mulla se tulee oleen sillon 18-20 rv paikkeilla..

• eeva28.

Varmaan VihdoinkinTotta on nyt vahingossa kirjoittanut väärin, ja tarkoittaa kuitenkin nt ultraa :) eihän noilla viikoilla mitään rakenteita vielä näy tarpeeksi selvästi, kun ei kaikki ole kehittynyt.

Nyt tsemppiä odotukseen Elles Janiel!!!. Todella ikävää että on mennyt kesken vielä noin myöhään :/ Se on kuitenkin verrattain harvinaista.

Tuo meikäläisen "neuvolatäti" jota aiemmin hieman kritisoin, on siis juuri todella nuori. Puheesta kuulee heti, ettei ole lapsia ym.... ja kun jotain kysyin, alkoi tarkistamaan asiaa jstn opuksesta. Samalla tavalla hän osaa painon/paineet/labrat/sydänäänet selvittää varmasti kuin muutkin, mutta jos mulla oikeesti tulis jotain tärkeetä henk.koht asiaa, en osais kyllä häntä lähestyy. Eikä tee mieli paljoo kysellä kun toisella ei selkeesti oo kauheesti tietoo :/ Mä olisin halunnu sellaisen vähän vanhemman neuvolantädin :) ne on niin kokeneita ja jotenkin turvallisen olosia, että jos joku asia vähän ahdistaa, ei olis häpee vaikka vähän itkeä tirauttaa :D mutta kaikkien on aloitettava jostain.

• VihdoinkinTotta

Nt ultra tosiaan, sori sekoilen sanoissa. ;)

• 1ikätäti

Hei kaikki vauvamasut! Alkuraskauden aikana on parasta keskittyä normaaleihin päivärutiineihin, tehdä jotain sellaisia tekoja, joista tulee itsellekin hyvä mieli. Käy vaikka mummosi tai vaarisi luona, jos mahdollista. Kerro kuinka onnellinen olet, että hän on olemassa. Tai kysy naapurin mummelilta tarvitsisiko hän apuasi vaikkapa kaupassakäyntiin tms. Auta työkaveriasi missä voit ja kehu nainen päivässä. Hymyile bussikuskille iloisesti ja kiitä kyydistä. Etenkin alkuraskauden aikana ajatukset on syytä siirtää oman navan ympäriltä johonkin muuhun. Väsymys ja vaivat helpottavat, kun ajatukset ovat välillä muualla. Käyttäydy niin, että sinusta ajatellaan: onpa siinä kiva ihminen. Tietenkin mieleesi hiipii toisinaan ikäviä asioita ja pelkoja. Kuitenkin yleensä, useimmiten siis, kaikki sujuu hyvin! Jos tulee ongelmia, voit elää vaikeuksienkin jälkeen pystyssä päin ja ylpeänä tekemisistäsi. Jotain tulee tilalle. Jos ei omaa vauvaa kuulu, voit auttaa vaikeuksissa olevia lähimmäisiäsi. Eiväthän he korvaa omaa lasta, mutta elämää on helpompi jatkaa. Nuorimmilla teistä on vielä paljon aikaa vauvansaantiin. Vanhemmilla odottajilla jännitys on tietenkin erilaista, toivoa ei kuitenkaan kannata heittää! Toivotan kaikille teille hyvää elämää.
      Terveisin Ikätäti

• Loviisa25

Elles Janiel, kiva kuitenki että läksit keskutelemaan meijän kanssa ja pidetään sormet ja varpaat pystyssä että tämä raskaus sujuu hyvin :).

Mulla oli perjantaina np-ultra ja siellä näkyi pieni ylieloisa ihmisen alku :D. Ultraajakin naureskeli, että havoin näkee niitä ihan noin paljon liikkeessä, kun toinen sielä pomppi ylös ja alas :). Muutenki kaikki arvot oli ok. Suuri kivi tippui sydämmeltä :).

Onko teillä muilla alkanut alkuraskauden oireet helpottaa? Mulla tuntuu et väsymyskin on jo pois tieltä ja energiaa löytyy. Nyt viikkoja 12 5 :)

Kiitos 1ikätäti kivasta kirjoituksesta :).

• Maam88

Mulla on (onneks) jäänyt pahoinvointi ja väsymys pois :) Menossa nyt rv10 5, odotan innolla että pääsee seuraavaan ultraan 12.6... Tilasin kotidopplerin, ja eilen kuulin sydänäänet, mieski oli ihan innoissaan :D Ekalla lääkärikäynnilla LA olisi 24.12, joten hyvää joululahjaa odotellessa :) Epäilen kyllä ettei tasan tuona päivänä synny, mut kuitenni

• Nannuli

Moi.
      Täälläkin olisi yksi odottaja laskettu aika on tosi 1.1.2014, mutta en sellaista ryhmää lyötänyt niin päätin kijoittaa tänne. Mulla on nyt viikkoja kasassa 9 4 ja eilen illalla rupesi tulemaan vähän veristä tuhrua paperiin pissalla käynnin jälkeen, harrastettiin seksiä aamulla, niin onkohan tuo voinut vahingoittaa limakalvoja? onko kellään ollut samanlaisia vaivoja? Esikoista odottelen ja ennen tätä ei ole "tuhrua" tullut, kävin ultrassa vk 6 2 ja silloin kaikki oli ok.. On pakko soittaa aamulla neuvolaan, kyllä odottavan aika on piitkä.. Jos täällä on ihmisiä savon seudulta niin suositelkaa mulle hyvää gyneä tai paikkaa jonne kannattaa mennä jos neuvola suhtautuu nuivasti tilanteeseen..

• VihdoinkinTotta

Itse kävin lapsettomuushoidoissa Lupauksessa ja Saarasen Markku on maailman ihanin ihminen.

• eeva28.

Heippa!

Täälläkin on oireet oikeestaan jääneet pois ja nyt eletään hyvin tasaista aikaa :) kovasti nt ultraa odotellaa.

Loviisa25: kauanko teillä meni aikaa tuolla ultrassa? tehtiinkö siellä muuta kuin ultraus?

• Loviisa25

eeva28. Oiskohan meillä mennyt noin 20 minuuttia. Ei ainakaan kauempaa kuin puolituntia. Ja siis meillä vaan ultrattiin ja siinähän meni aikaa, kun se lääkäri otti monenmonta eri mittaa ja tosi kivasti se kerto kokoajan niistä mitoista ja vauvasta yms... :)

• LauraK91

Moi pitkästä aikaa!
      .. Ihan jo meinasin unohtaa tän keskustelun ;)
      Meillä siis oli nt-ultra tän viikon maanantaina, jossa pikkuisella kaikki kunnossa ja pituuttakin oli jo 6,5cm :) Kovin oli vilkas kaveri kun ei meinannut kuvia saada otettua, saatikka turvotusta laskettua, mutta onneksi se monen laskemisen jälkeen oli vain 1,6mm :) Ei kätilön mukaan pitäisi olla hätää.
      Tänään tulikin sit jo aika rakenneultraan, joka on 24.7 :) Onneksi on edes neuvola ennen sitä että kuulee sydänäänet, kun ei pikkuista nyt hetkeen taas näe!
      Tänään siis menossa rv 13plus4 :) (meidän koneessa ei plussa toimi.. ;)

-Laura ja pikkuinen-

• AmppelinKukka

Onnea kaikille! :)
      Meillä nyt rv 13 2, la 11.12. Eilen käytiin ultrassa ja olihan se ihanaa nähdä, että yksi polskija siellä todellakin oli! Meidän esikoinen on 1,4v. -elina- mitä teille kuuluu??

Mulla jäi vaan mietityttämään, kun se täti antoi niitä mittoja, niin kuulosti (ja myöhemmin kun otin vähän selvääkin), että meän pikkunen on jotenki epätavallisen iso viikkoihin nähden! Siis pituutta oli kai normaalisti eli n. 7cm (pää-perä) ja painoa hurjat 70grammaa!? Eihän se mikään jättiläinen ole kyllä :) mutta millasia mittoja teillä on ollu jotakuinki noilla viikoilla? Ei kai ne vielä tässä vaiheessa poikkea kauheasti sikiöstä riippuen? On tuo 70gr aika paljon, kun se on puolet enemmän mitä keskimäärin... ja se täti oikein sano, että minäpä laitan tämän painonki tänne vielä ihan erikseen. Ei se silti siitä mitään sanonu, että olis epätavallista. Luin vaan ite myöhemmin netistä. Ja se ultrakin kesti tunteroisen, ilmeisesti siksi, että harjoittelija halusi katsoa ensin rauhassa pidempään ja sitten lääkäri vielä päälle...

Kertokaapa mittoja, kun tiiätte! :) Me ollaan voitu muuten hyvin, ja vaateostoksille pitäs seuraavaksi suunnata. Niin ja muuten, eilen kerrottiin ultran jälkeen noille vanhemmille ja sisaruksille.. haluttiin varmistua asiasta eka. Ja kai tässä kertoilee, kun ihmisiä näkee... musta kyllä näkee jo päälepäinki. Jos osaa sillä tavalla kytätä navanseutua. ;) Esimiehelle kerroin rv 12, ennen ku jäin kesälomalle. Otti tosi kivasti.

Hyviä vointeja! :) Eikö ne kriittisimmät viikot ala olla kaikilla takanapäin... :)

• miumauvauva

Mulla on nyt 13 3..LA on 12.12. :) hih! aika samoissa mennään AmppelinKukka :)

• miumauvauva

Ahistaa...Itkuja tulee...Mies juo joka toinen viikonloppu jonkun kaverinsa luona, sanoo ettei juo usein.terassillakin tulee käytyä parisen kertaa viikossa..Mun mielestä tuntuu paljolta tässä tilanteessa...
      Nytkin on 2 päivää kaverillaan "LOMALLA" juomassa kaljaa...kun sanon jotain hälle, hän sanoo ettei hän usein juo ja jne....
      Oonko vaan niin itsekeskeinen köntti, etten anna sen vaan juoda ja kuvittelen omiani ja olen syvältä. eikä mies ymmärrä mua kun sanon tästä....

Tuntuu pahalta...Varsinkin kun tietää mitä joskus kännipäissään tehnyt...

Oli pakko avautua. Kiitän.

• miumauvauva

Oon tehnyt selväks etten tykkää katella tollasta...Niin hän toteaa vain ettenhän mä siellä ole katsomassa kun ryyppää......

• maam88

miumauvauva; tosi paska sun tilanne, en osaa kyllä varmaan sanoa mitään mikä helpottais sun oloa tai teidän tilannetta:( Kaverilla aika samanlainen tilanne, itkee usein sitä että tuntee olevansa raskauden kanssa yksin ja tuntuu ettei täysin pysty raskaudesta nauttimaan kun toinen juo. Jospa miehesi tulisi järkiin mahd. pian! Voimia ihan hirveesti, et varmasti oo yksin tuon ongelman kanssa

• miumauvauva

Kiitos.. Kumpa joskus ymmärtäis... Onhan tää ihan peestä olla "yksin".. Sanoi vielä ettei voi lopettaa juomista kokonaan, koska se on osa sitä.....

hurraa -.-

toivotaan et vauvan tulon myötä, tapahtuu jotain....

Huomenna toinen neuvola ja sentäs tulee mukaan sinne :)

• miumauvauva
        miumauvauva kirjoitti:

Kiitos.. Kumpa joskus ymmärtäis... Onhan tää ihan peestä olla "yksin".. Sanoi vielä ettei voi lopettaa juomista kokonaan, koska se on osa sitä.....

hurraa -.-

toivotaan et vauvan tulon myötä, tapahtuu jotain....

Huomenna toinen neuvola ja sentäs tulee mukaan sinne :)

ei tullut mukaan toiseen neuvolaan.........

• Loviisa25

Amppelinkukka, meillä ei ultraaja maininnut mitään painosta, mutta pituutta oli 6 cm viikoilla 12 3. Niin ja sitten ultraaja mainitsi koosta vaan, että "onpa pikkusella iso maha" :D.

miumiuvauva, onko sun miehes ennekin juonut samaan tahtiin? En siis mitenkään halua puolustella miestäs, mutta niille voi olla aika hankala asettua raskaana olevan asemaan... Varsinkin kun raskaus on niin alussa, ettei ne välttämättä sitä niin "tajua" ja kun ei vielä konkreettisesti näy naisella mahaa ja näin... Ja kai niitten on vaikea tajuta, että miks ne ei vois juoda kun kerta ne pystyy ja kun vauva ei ole syntynyt. Sitten kun vielä itellä raskaana ollessa on tunteet enemmän pinnassa, niin tuntuu pahalle :(. Voimia kuitenkin sinne ja toivotaan, että se sun miehes tässä raskauden edetessä rauhottuu :). Jäi kyllä vähän häiritseen, että mitä se sun miehes on kännipäissään tehnyt?? :<

Meilläkin toi mun ukkoni juo yleensä sen kerran/kaks kertaa kuussa ja tänäänkin lähti terassille. Tuntuhan se vähän ikävältä, mutta koitan keksiä sitten itelle jotain hauskaa tekemistä. Kohta teen jotain hyvää ruokaa itelle ja alan kattomaan yhtä hauskaa komediaa :). Mutta meillä on kuitenkin ihan sovittu että mies voi vielä käydä ulkona ja sitten on ihan selvää, että vauvan tullessa taloon ei sitten noin vaan lähetäkkään.

• miumauvauva

IHANAA kun vastailette

• harmi juttu
        miumauvauva kirjoitti:

IHANAA kun vastailette

Jos juominen on miehen mielestä osa häntä, niin hänellähän on silloin alkoholiongelma. Suomessa on niin yleistä vedellä perseitä usein, että sitä sokeutuu asialle, mutta niin se vain on, että jos ei voi olla juomatta niin sitten on riippuvainen alkoholista. En halua olla negatiivinen, mutta se "kunpa vauva muuttaisi jotain" -ajatus on aika vaarallinen, oli kyse mistä tahansa. Yleensä vauva ei muuta jo olemassa olevia ongelmia ainakaan parempaan suuntaan, koska vauvan myötä tulevat yövalvomiset ja muuttunut elämänrytmi voivat rasittaa näennäisesti ongelmatonta ja hyvää parisuhdettakin. Toivotaan, että miehesi jotenkin ymmärtäisi rajoittaa alkoholinkäyttöään, mutta huonoltahan tuo kuulostaa.

• VihdoinkinTotta
        harmi juttu kirjoitti:

Jos juominen on miehen mielestä osa häntä, niin hänellähän on silloin alkoholiongelma. Suomessa on niin yleistä vedellä perseitä usein, että sitä sokeutuu asialle, mutta niin se vain on, että jos ei voi olla juomatta niin sitten on riippuvainen alkoholista. En halua olla negatiivinen, mutta se "kunpa vauva muuttaisi jotain" -ajatus on aika vaarallinen, oli kyse mistä tahansa. Yleensä vauva ei muuta jo olemassa olevia ongelmia ainakaan parempaan suuntaan, koska vauvan myötä tulevat yövalvomiset ja muuttunut elämänrytmi voivat rasittaa näennäisesti ongelmatonta ja hyvää parisuhdettakin. Toivotaan, että miehesi jotenkin ymmärtäisi rajoittaa alkoholinkäyttöään, mutta huonoltahan tuo kuulostaa.

Täällä jänskättää hirveesti, torstaina tulee 12 viikkoa täyteen ja perjantaina on meno nt-ultraan.
        Peukut pystyyn että kaikki on kunnossa niin voi hieman jo rueta huokasemaan helpotuksesta.

• vastuutonta
        miumauvauva kirjoitti:

IHANAA kun vastailette

Ai saakeli, misuja kotiin... en kyllä kattelis päivääkään pidemmälle sellasta. :(

• miumauvauva
        vastuutonta kirjoitti:

Ai saakeli, misuja kotiin... en kyllä kattelis päivääkään pidemmälle sellasta. :(

voitko tarkentaa, mitä et?

• Elles Janiel

Oltiin tänään ultrassa ja kaikki oli hyvin. Niskapoimu 0,7mm ja hyvä syke. Nyt ehkä uskallan jo kertoa lapsille ja sukulaisillekin. Lapset kun otti tosi raskaasti viime keskenmenon, niin ei nyt sitten olla vielä kerrottu.
      Ja nyt on alkanut myös alavatsakivut, kun tähän mennessä ei ole ollut oireita ja sekin huolestutti, kun aiemmin on ollut huomattavat raskausoireet. Eli mun tapauksessa ainakin tuntuu olevan ihan hyvä juttu, kun masu sattuu.

Miumauvauvalle haluaisin vastata, että vanhimman lapseni isä, odottaessamme molempien ensimmäistä lasta siis, oli myös melko baariorientoitunut ja itse asiassa raskauden loppua kohden kännitilat sen kuin paheni (tuli monesti kotiin pahemmassa kunnossa, kun koskaan ennen raskautta). No, vauvan synnyttyä oli ensimmäisen kuukauden ihan huippu, keskittyi muhun ja vauvaan, oli kotona. Mutta kuukauden jälkeen alkoi taas menot kavereiden kanssa, mökkeilyt ja lomamatkat. Erottiin kun vauva oli puoli vuotta. Toivon todella, että teillä lopputulos olisi onnistuneempi. Positiivista se, että lapsen ollessa parivuotias isä innostui enemmän touhuamaan hänen kanssaan ja nykyään on muuttunut, ei käy juurikaan baareissa ja keskittyy paljon lapsiinsa.(hänellä siis myös uusi perhe)

• eeva28.

Heippa kaikki!

Täällä on rv 12 1 ja huomenna ultra. Jännittää ihan hirveesti, että onko kaikki hyvin!

Viimeajat oon voinut hyvin ja käynyt normaalisti lenkillä sekä salilla. Nyt on ollut 2 huonoa päivää taas ja väsymys ja kuvotus on kova. Myös oikealta alavatsasta repii ja vihloo. Muutenkin ollut nyt pari päivää vatsatuntemuksia aikalailla. Onkohan kohdussa nyt jokin kasvupyrähdys??

• Maam88

Meillä oli eilen nt-ultra, kaikki oli masussa hyvin... Luojalle kiitos. Pelotti ihan äärettömästi, en nukkunu koko yönä ja minuutti tuntui tunnilta. Siellä se vauva oli, taisi nukkua ku ei hirveesti liikkunu alussa, sitten ku hoitaja rupesi mahaa painelee niin heräsi ja liikutteli kovasti käsiä ja jalkoja, tunne oli ihan uskomaton. Mieski suu auki katteli ja ihmetteli miten tämä kaikki voi olla mahdollista, että mun sisällä asuu jotain niin pientä ja ihanaa!

• VihdoinkinTotta

Onks toi nt-ultra mahan päältä vai sisältä?
        Huomenna se sit on!!! Onneks on heti aamusta niin ei tarvii koko päivää jännittää.

• eeva28.

Täälläkin tosiaan nt-ultra tuli ja meni :) kaikki oli hyvin ja nt oli 0,6. Pikkuveikka nukkui mutta heräili kun kätilö ravisteli vatsaa :) rakenneuä sitten elokuussa.

VihdoinkinTotta: mulla ainakin tehtiin ihan vatsan päältä.

• VihdoinkinTotta

Kaikki oli hyvin täällä!

• VihdoinkinTotta

Selvisi muuten syy siihenkin miksi pitää käydä vessassa usein, se myooma nimittäin painaa virtsarakkoa, eli ei ihme että vessassa tulee käytyä parhaimmillaan 15 kertaa päivässä. :)

• .tkwn.

Esikoista odotan ja laskettu aika olisi 4.12. Nt-ultrassa kaikki oli hyvin, nyt sitten odotellaan rakenneultraa joka on heinäkuussa. Raskaus on ollut melkoisen oireeton väsymystä ja selkäkipua lukuunottamatta. Pahoinvoinnilta ja vatsakivuilta olen ainakin toistaiseksi välttynyt.
      Tsemppiä kaikille.

• Loviisa25

Ihanaa, että täällä on paljon hyviä nt-ultrakokemuksia ollut :). Ja tervetuloa .tkwn. :).

Mä olen nyt aikapaljon ostellut jo raskausvaatteita netistä ja huutonetistä, kun on niin halvalla löytynyt. Yht. 5 mammahousut ja sitten ei raskauspaitoja, mutta sellasia lörppöpaitoja, mitkä käy sitten muutenkin, niin olen ostanut kauheen kasan kirpparilta. Imetyspaitojakin satuin löytämään kirpparilla 2 eur/kpl ja todella kivoja ja hyväkuntosia, niin niitäkin oli jo pakko ostaa pari jemmaan :D. Vielä ei kyllä ole raskausvaatteille käyttöä, kun maha on vaan ihan pikkasen pullollaan (iltasin enemmän), mutta eiköhän noillekin jossainvaiheessa käyttöä löydy. Ootteko muut jo käyttäneet mammavaatteita?? :)

Vauvallekin on tullut jo jotain pientä osteltua kirppareilta ja huutonetistä... :D

Alkaakohan kaikilla olemaan jo nt-ultra takana? :). Mulla on seuraava neuvola heinäkuun alussa ja rakenneultra sitten elokuun alussa.

Loviisa ja pikkutonttu 14 1

• Loviisa25

Tämähän oli tippunut jo toiselle sivulle... Nostelen vähän :)

Tähän aikaan raskaudesta ei varmaan monella edes ole tarvetta päivittää mitään, kun alkanut jo toinen kolmannes ja toivottavasti kivut ja etovat olot helpottanu..? :)
      Täällä ois muistaakseni menossa nyt rv 15 5 ja mistään kivuista ja säryistä ole tietoakaan :). Mutta liikkeitä olen alkanut tuntemaan aina sillointällöin.

• VihdoinkinTotta

Eipä täällä tosiaan ole mitään ihmeellistä kerrottavaa.
        Minulla menossa 13 4. Keskiviikkona olis edessä sokerirasitus.
        Torstaina sitten kerrotaan vihdoin ja viimein miehen vanhemmille, he asuvat kauempana ja ollaan sinne nyt vasta menossa pitkästä aikaa niin kerrotaan. Ei olla haluttu puhelimessa kertoa tälläistä asiaa.
        Eli torstain jälkeen asia on sitten julkinen eikä tarvitse pelätä että joku huutelisi asiasta väärässä paikassa väärään aikaan.
        Ei olla kyllä hirveästi puhuttu edes ystäville/sukulaisille asiasta, on haluttu että ensin tietää vanhemmat ja sitten vasta muut.

• Elles Janiel

Mulla ei itse asiassa ollut ensimmäiseen kolmeen kuukauteen lainkaan oireita ja olin ihan huolestunut, kun yleensä ollut kauheat kivut koko ajan. No nyt sitten vkosta 12 onkin taas sattunut niin, että saa välillä maata sängyssä ja huutaa kivusta. Oli niin kauheet yks pv, että käytiin ostamassa kotidopler ja kaikki oli ihan hyvin, mutta mitään ei kyllä pysty tällä hetkellä tekemään ja pahoinvointikin on nyt alkanut vasta. Vauvakirjoissahan yleensä kerrotaan, että tässä vaiheessa pitäis oireiden helpottaa, mutta mulla kyllä tuntuu menevän ihan päinvastoin :)

• VihdoinkinTotta

Ei mullakaan oo pahemmin oireita ollu.
        Joinakin aamuina en pysty hampaita pesemään kun ajatuskin saa oksennusrefleksin ja vessassa oon käyny tavallista useammin ja tissit on kasvanu mut muuten ei oo mitään oireita.
        Toivottavasti ei tulekaan mitään ikäviä oireita. ;)

• Loviisa25

VihdoinkinTotta, sullapa on aikaisin sokerirasituskoe, kun mulle sanottiin, että se tehdään yleensä viikoilla 20 . Mutta kaippa sitä eri käytännöt on eri paikoissa... :)
      Me tehtiin myös sama, että eka molempien vanhemmille kerrottiin ja sitten vasta lähimmät ystävät ja sitten sisarukset ja niin päin pois (olipa tarkka järjestys :D).

Elles Janiel, voimia kipuiluihin :). Mulla oli kans kamalat kivut raskausviikoilla 6-9 (about), mutta kaippa niitäkin voi tulla eri aikoihin...

Mua vähän hirvittää, kun mulla on vauveli ollut tosi vilkas tuola mahassa ja jokapäivä tuntenut liikkeet viikolta 15 alusta, mutta nyt ei pariin päivään ole tuntunut mitään :/...

• eeva28.

Heippa tytöt!!

Mä jopa unohdan joinain päivinä olevani raskaana :D Olo on niin hyvä ja tuntemuksia niin vähän. Joskus alavatsalla jtn paineentuntua, muttei muuta. Normaalisti olen nyt käynyt kuntosalilla ja kohta lähden juoksulenkille :) täällä mennään siis 14 2.

Ainoo mikä vähän häiritsee, on väsymys. Mulla on neuvola 5 päivä, niin hb:n pyydän tarkistamaan, josko siinä syy. Viimeviikolla parina päivänä oli päänsärky niin voimakas, ettei panadolkaan auttanut, mutta sitäkään ei enää ole.

Täällä sai kaikki tietää raskaudesta ultran jälkeen. Vanhemmat ja sisarukset ties jo ennen sitä.

• VihdoinkinTotta

Sokerirasitus meni hyvin, kaikki arvot oli hyvät.
        Minulle varmaan sen vuoksi tehtiin jo nyt kun on ylipainoa sekä suvussa diabetestä.
        Neuvolassakin meni kivasti, sydänäänet kuului ja verestä/pissistä otetut kokeet oli myös kunnossa.
        Mulla onkin tasan puoli vuotta laskettuun aikaan. Apua! ;)
        Painoakaan ei oo tullu kun 0,5 kiloa lisää, sekin varmaan nesteitä.

• Elles Janiel

Heh..olen hieman kateellinen, niille joilla ei paino nouse raskauden aikana juurikaan. Itsellä tullut molemmissa aiemmissa raskauksissa 30kg, enkä ole syönyt mitään herkkuja enkä erityisen paljon muutenkaan. Paino on vielä tullut silleen kivasti pääasiassa vasta niiden viimeisten "yli" viikkojen aikana, kun molemmat tosiaan menneet sen kaksi viikkoa yli ja niiden aikana varmaan tullut noin 12 kiloa painosta molemmilla kerroilla, suunnillen kilo päivässä, tajutonta, en tiedä miksi, eikä tiennyt neuvolakaan. Neuvolan täti vielä kehui ennen laskettua aikaa ja sanoi kun ei oo yhtään raskausarpiakaan tullut ja sitten sen viimeisen kahden viikon aikana oli ihan hiljaa, kun paino ryöpsähti ja maha oli seeprakuvioinen yhtäkkiä.

Eka kerralla sain yli 20kg pois, laitokselle jäi muuten silloin 12kg(enemmän kuin monille ees tulee), joten kai se viimeisten viikkojen paino oli sitten suureksi osaksi nestettä, mutta ei kyllä mitään turvotusta ollut jaloissa kertaakaan.

Toisella kertaa sain kauheella vaivalla pois 10kg eli nyt oli sitten lähtöpainoa "vain" 30 kg enemmän kuin ekalla kerralla, kaameaa. Musta tulee varmaan norsu tän raskauden jälkeen. Nyt koitan taas koko ajan varoa syömisiä, mutta katotaan miten käy.

• maam88

Mulla ei hirveesti oo enää raskausoireita, onneks :) Polvesta vaan meni yli viikko sit kierukka paskaksi, niin nyt sit kävelty kepeillä eikä ne voi mtn tehä tuolle ku oon raskaana :/ Kaikella hintansa. Painoa tullut mulle muutama kilo ainakin, kun en pääse liikkumaan kuin kepeillä ja niillä ei hirveitä matkoja jaksa mennä. 4.7 neuvola, saas nähä mitä sanoovat.. Innolla odotan että milloin masu rupeaa pyöristymään :) Täällä nyt rv 14 3.

• miumauvauva

Kertoilkaas vaikka tähän miten vanhoja olette ja monesko tulossa ja missäpäin asutte ja kauan olette olleet tulevan isukin kanssa? :)

Ois kiva kuulla.. :)

Ite oon 22. Ensimmäinen taapero tulossa, nyt tasan 16 rv

• VihdoinkinTotta

Mä oon 28, ensimmäinen ihanuus tulossa.
        Avopuolison kanssa tulee elokuussa 8 vuotta täyteen ja Kuopion suunnalta olen. Ja tällä hetkellä tasan 14.

• eeva28.
        VihdoinkinTotta kirjoitti:

Mä oon 28, ensimmäinen ihanuus tulossa.
        Avopuolison kanssa tulee elokuussa 8 vuotta täyteen ja Kuopion suunnalta olen. Ja tällä hetkellä tasan 14.

28vee, ensimmäistä ootellaan, satakunnassa asutaan, yhteiseloa heinäkuussa takana 8vuotta, josta naimisissa puolet. Ja tänään rv. 14 4 :) ja tätä esikkoa laitettiin alulle melkein puolentoista vuoden ajan, eli helpolla ei käynyt.

• oiuytreefhjljgfk

huhhuh, ikää 22 vuotta, yhdessä ryyppäävän samanikäisen(?) "miehen" kanssa alle vuoden... Ei kuulosta hyvältä, lapsiparka.

• maam88

Mä 25v, eka vauva, kainuun suunnalla asustelen. Yhdessä mieheni kanssa 4,5vuotta, ehkäisy jätettiin viime heinäkuussa pois, eli n.9-10kk meni enneku tärppäs :) Tällä hetkellä rv14 4.

• Loviisa25

Minä olen kanssa 25-vuotias ja asutaan miesystävän kanssa kanta-hämeessä. Yhdessä ollan oltu kohta 3 vuotta ja yritys tärppäs 3 yk:lla.

Ja mä oon ihan sekaisin näissä päivissä ja kierroissa, mutta mun mielestä nyt mulla on jotain 16 2...

• Elles Janiel

Olen jo 36 ja kolmas tulossa. Ensimmäisen mieheni kanssa sain ensimmäisen lapseni 28-vuotiaana, sitä ennen oli yksi keskenmeno. Uuden mieheni kanssa olemme ollet yhdessä kuusi vuotta ja tämä on neljäs raskaus sillä aikaa, kaksi keskenmenoa taas siis ja yksi yhteinen lapsi, hänet sain 32-vuotiaana. Tämä, kuten neljä ensimmäistä raskautta ovat kaikki tärpänneet kerrasta, tuota edellistä keskenmenoon päättynyttä raskautta taas yritimme lähes vuoden ja olin jo tosi huolissaan, että olen liian vanha ja kun sitten vielä kävi huonosti. Nyt kuitenkin positiivinen fiilis taas, kun kerrasta tärppäs ja kaikki menny paremmin kuin ikinä ennen.
      Ja Turussa asumme. LA muuttui joulukuun 29. eli mitäs siitä sitten mahtaa viikkoja tulla. Eka lapsen kohdalla tiesin aina päivälleen missä mennään, nyt ei enää tule samalla lailla seurattua. Vähän sama muuten sitten syntymän jälkeen, ekasta on paljon enemmän kuvia ja hienosti tehdyt vauvakirjat jne. Toisesta vähemmän ja huonosti täytetty vauvakirjakin, pitää taas koittaa skarpata noissa jutuissa varmaan.

• VihdoinkinTotta

Ootteko muuten tehneet jo jotain hankintoja?
      Mä ostin viikonloppuna turvakaukalon, muuta en ole hankkinu en edes yhtä bodyä.
      Turvakaukalonkin ostin ihan sillä kun sain niin halvalla ja mukaan tuli kaksi telakkaa niin saadaan molempiin autoihin telakat.
      Muita hankintoja en meinannu rueta tekemään jos nyt ei satu vastaan jotain hyviä löytöjä. :)
      Suurinosa kyllä isommista hankinnoista meinattiin ostaa käytettynä kun nykyään löytää niin hyviä tavaroita edullisesti käytettynä. Mutta kaikki vaatteet muut ostetaan kyllä uutena, en itsellenikään osta vaatteita kirpparilta niin en tule ostamaan sieltä myöskään pienokaisella.

Onko muuten joku perehtyny rattaisiin ollenkaan? Oisko jotain vinkkejä mitä merkkejä ei kannata edes katsoa? Haluttais kuitenkin tukevat, helppo kulkuiset, suht. kevyet, (yhdistelmät), suurinosa missä tullaan kulkemaan on asfalttia mutta kyllä haluan sellaiset jotka ei tökkää heti talvella jos lunta on vähän enemmän.

Nyt ois sitten kaikille läheisille kerrottu (vihdoinkin), eli nyt en meinannu kellekään erikseen rueta mainitsemaan asiasta paitsi jos tulee sellainen tilanne/joku kysyy niin silloin tietysti.

• Elles Janiel

Meillä on ollut tähän mennessä kuudet rattaat/vaunut ja itse olen tykkänyt eniten Briosta. Asioita joita kannattaa huomioida, siis omia kokemuksiani:
        1)Käänneltävä työntökahvan yläosa huono, jos nivelet muovia, ei kestänyt.
        2)työntökahvan sopiva korkeus, jos olet pitkä katso ettet joudu työntämään yhtään etunojassa, pidemmän päälle selkä sattuu
        3)pieneksi taittuminen ja sellaiseksi että mahtuu oman auton tavaratilaan ilman että joutuu osia, esim. pyöriä irrottelemaan (jouduimme vaihtamaan autoa, kun ei jaksanut)
        4) esim, brio sing vaunuissa niin leveä taka-akselin väli ettei mahdu kaikista ovista/hisseihin, paras oli että mittasimme liikkeessä että varmasti nämä mahtuvat autoomme ja menevätkin superlittanaksi, mutta eivät mahtuneet taloyhtiömme alaovesta =D
        5)hyvä tavarakori, mistä saa helposti otettua/laitettua tavaraa, jossain väli tosi ahdas
        6)isot pyörät, mutta itse suosisin kyllä jatkossa isoja umpikumipyöriä, ilmapyörät helposti vähän tyhjenee aina ja sitten on raskas työntää (ja meillä ainakin oli sellaiset kun piti täyttää huoltoasemalla, niin ei sitä vaan jaksanut aina)
        7)travel system missä turvakaukalon saa vaunurunkoon mahtava, yleensä vauva nukahtaa autoon ja sitten jos menee vaikka kauppaan niin ei suotta herää kun aletaan siirtää ja turvakaukoloa ei tarvii raahata niin että hakkaa polveen ja käsi venyy ;)
        8) ei vaunuihin liittyvä, mutta se turvakaukalon telakka autoon, voi kyllä! Paras hankinta ikinä!
        9) käännettävä ratasosa kanssa hyvä, jos yhdistelmät
        10) halpisvaunut kestää (ehkä) yhdellä, meillä meni kahdet halpikset ekalla, kun se työntökahvan säätö murtui, mutta ei kalliit vaunutkaan ilman hyvää huoltoa meinaa kestää kahdelle, siis yhdistelmät, joita on kuitenkin käytetty myös pari vuotta sitten rattaina, joten en ehkä enää ostaisi tosi kalliitakaan, ostettiin kun ajateltiin että menee monelle
        11) helppo kokoontaitettavuus, tukeva mekanismi, meillä hakos tämäkin
        12) ja sitten hyvä/helppo jarru, meiilä yksi jarru alkoi vähänkin jyrkemmässä hiljalleen aina löystyä itsekseen ja toisissa jarru meni niin tiukkaan ettei sitä meinannut saada vapautettua ellei kumartunut aina kösin irrottamaan

• eeva28.

Mitäs tänne kuuluu? :)

Eilen oli neuvola (15 5) ja kyllä niitä sydänääniä sai etsiä ennen kuin löytyi. Kaikki ok mulla ja bebellä. Vähän kyllä hirvittää että paino noussut 3kg tähän mennessä.:/ mites muilla?

Nyt sitten elellään tuonne 14.8 asti, jolloin seuraava käynti minnekään, ja se onkin sitten rakenneuä. Hurjan pitkältää tuntuu tää aika tässä välissä. Mulla ei suuremmin mitään vaivoja ole ollut ja olen elellyt niinkuin ennenkin juoksulenkkeineen ym..

• Maam88

Moi :) mä kävin torstaina neuvolassa, tuolloin oli 15 3. Paino oli pudonnut puoli kiloa, mikä oli positiivinen yllätys ku muutenkin on ylimääräisiä kiloja ja pari viikkoa jouduin kepeillä kävelee joten ei ole hirveesti tullu liikuttua tai syötyä terveellisesti.. Sisko lohdutti että kyllä niitä kiloja rupeaa kohta tulemaan, o-ou. Innolla odotan milloin maha rupeaa näkymään muille ja vauvan liikkeitä odotellessa. Mulla rakenneultra 6.8 ja mies silloin reissussa, joten joudun siskoni mukaan ottamaan (en halua yksin mennä:D). Hyviä vointeja kaikille :)!

• Jouluesikko90

Hei kaikki. Olen 23v, esikoista odottava, rv15 4 ja laskettuaika asettuu 25.12.2013. :) Lapsen isukin kanssa oltu 7 vuotta yhdessä ja ehkäisy jätetty pois puolitoista vuotta sitten.Ja kainuussa mekin asumme. :) Torstai a olisi neuvola numero 2. Odotan innolla neuvolaa. Kuulee pikkupapusen syydänäänet.

• miumauvauva
        Jouluesikko90 kirjoitti:

Hei kaikki. Olen 23v, esikoista odottava, rv15 4 ja laskettuaika asettuu 25.12.2013. :) Lapsen isukin kanssa oltu 7 vuotta yhdessä ja ehkäisy jätetty pois puolitoista vuotta sitten.Ja kainuussa mekin asumme. :) Torstai a olisi neuvola numero 2. Odotan innolla neuvolaa. Kuulee pikkupapusen syydänäänet.

Huomenna kolmas neuvolakäynti! Tänään mennään jo 17 4! :)

• VihdoinkinTotta

Onko jollain jo tuntemuksia potkuista?
      Mä jo niin odotan että tuntis jotta oikeesti rupeis tajuamaan että on raskaana. Kun ei mulla hirveästi ole mitään oireita ollu niin meinaa unohtaa välillä koko asian. :(
      Täällä menossa 15 4, ens viikolla ois jo 3. neuvola käynti ja rakenneultraankin on enää vähän yli kuukausia, menispä aika nopeasti. Loma alkaa sillon sopivasta rakenneultran jälkeen.

• Loviisa25

Mä tunsin ekat liikkeet suurinpiirtein 15 2 / 15 3, mutta sitten ne yhtäkkiä lakkasivat (ja siitäkös vasta huolestui) ja uudestaan tunsin liikkeitä viikolla 17 0. Ei kannata huolestua vaikka ei niitä kuuluisi vielä noilla viikoilla. Neuvolantäti sanoi, että jopa näillä viikoilla 17 on harvinaista tuntea liikkeitä ja varsinkin ensisynnyttäjän. Yleensä ne tuntuu lähempänä 20 viikkoa tai jopa sen ylikin!

Kiva oli lueskella taas teijän kuulumisia, kun tuntui että kaikilla oli vaan hyvä uutisia :). (Tokihan niitä huonojakin saa kertoa, mutta mukavampi näin ;)).

Meillä vielä 3 viikkoa rakenneultraan, jännnääääää...!! :)

• Loviisa25

Päivittelen täällä vähän, niin saan samalla nostettua tätä keskustelua :D.

Meidän pikku vauva on parina päivänä ihan huolella potkiskellut tuolla mahassa ja ihan komiasti tuntuu potkut myös ulospäin (harmi vaan mies ei ikinä kerkee laittaan kättä mun mahalle kun potkuja tulee).

Onko muilla tuntunut vielä liikkeitä/potkuja? :D

• eeva28.

Hiphei!! Täällä ekat kunnon potkut joita ei voinut enää sekoittaa ilmavaivoihin havaittu eilen, eli 17 0 :)

Täällä on voitu ihan hyvin. Vähän on kyllä maha kipuillut välillä ja ollut todella runsasta limaista vuotoa... haitanneeko tuo....

• Loviisa25

Vaunuista olikin jo puhetta jollain täällä, niin otetaas asia uudestaan esille ;). Ootteko jo päättänyt millaiset vaunut ostatte? Mä oon päättänyt, että musta tulee sellainen himoliikkuja (ainakin kuvitelmissani :D) sitten vaunujen kanssa (tai sitten matkarepun kanssa, jos vauva ei viihdy vaunuissa), niin mitkäköhän ois sellaisen mahdollisimman tukevat, kestävät, ja kevyet työnnettävät?? :)

Mennään huomenna kattomaan Emmaljungia, Hartaneita ja Teutonioita, mutta ois kiva tietää onko noissa halvemmissa merkeissä mitään varteenotettavaa..? :)

• miumauvauva

mä tunsin ekat liikkeet rv 18-19 välissä :)

• eeva28.

Mä kävin eilen oran tehtaalla ja tiedän jo mitkä vaunut ensiviikolla haen :) ovat kevyet ja näppärät ja etupyörät kääntyvät sivusuunnassa. Ei ole mitään ylimääräistä näissä. Nämä vaunut koska liikun paljon. Tahdon mennä keväällä beben kanssa rullistellen kauppaan. En aja autoa, joten liikun kävellen/bussilla joka paikkaan :) oli siellä myös sellaisia ylihienoja vaunuja mutta kääntösäde oli kuin valtamerialuksella :D isoja kömpelöitä möhköjä. Sopii varmasti ihmiselle joka liikkuu max.3km kerrallaan.

• lhop94

Täällä mennään nyt 18 2, LA 20.12. :)

• Saippuasydän

Hei! Pääseekö mukaan? Täällä LA 22.12, eli 19 0 tänään. Toista lasta odotan. Liikkeistä sen verran, että tunnetteko jo liikkeitä? Itse olen tuntenut nyt vajaan viikon verran, eilen tuli oikein kunnon isoja potkujakin, mutta tänään taas ollut ihan hiljaista, muutama ihan pieni muljahdus ehkä. Kaipa se on vielä tässä vaiheessa ihan normaalia, ettei kokoajan liikkeitä tunnu. Rakenneultra on parin viikon päästä ja se jännittää kovasti, vaikka uskon että kaikki on ok. :)

• Saippuasydän

Hei! Pääseekö mukaan? Täällä LA 22.12, eli 19 0 tänään. Toista lasta odotan. Liikkeistä sen verran, että tunnetteko jo liikkeitä? Itse olen tuntenut nyt vajaan viikon verran, eilen tuli oikein kunnon isoja potkujakin, mutta tänään taas ollut ihan hiljaista, muutama ihan pieni muljahdus ehkä. Kaipa se on vielä tässä vaiheessa ihan normaalia, ettei kokoajan liikkeitä tunnu. Rakenneultra on parin viikon päästä ja se jännittää kovasti, vaikka uskon että kaikki on ok. :)

• Saippuasydän

• Saippuasydän

No ohhoh, tulipa monta viestiä. Tämä selain tai sivusto hieman sekoilee, kun väitti kolme kertaa ettei laskun tulos ollut oikea..

• Saippuasydän

No ohhoh, tulipa monta viestiä. Tämä selain tai sivusto hieman sekoilee, kun väitti kolme kertaa ettei laskun tulos ollut oikea..

• Saippuasydän

Korjaus.. siis 18 0 tänään, ja siis 19. raskausviikko. Kylläpäs minä nyt viestejä tänne kirjoittelen, yritän nyt hillitä itseni :D

• eeva28.

Tervetuloa saippuasydän! Meillä on sama LA. :) Mulla rakenneultra vasta 14.8.

• VihdoinkinTotta

Nyt mä tunsin sen, tällä hetkellä siis 17 4.
        Tultiin juuri lenkiltä ja istahdin sohvalle niin tunsin todella selkeästi pari hentoa hipasua.

• Saippuasydän

Nyt mä tunsin sen, tällä hetkellä siis 17 4.
        Tultiin juuri lenkiltä ja istahdin sohvalle niin tunsin todella selkeästi pari hentoa hipasua.

Hei Eeva28, niinpäs onkin sama LA! Jännää. :) Meillä on rakenneultra 9.8. Ei malttaisi odottaa että näkee pienen potkiskelijan. Mutta huomaa kyllä, että nyt toisen lapsen kanssa aika menee nopeammin kuin ekan, kun tuo esikoinen järjestää puuhaa ja touhua riittämiin. Ja hyvä niin, koska olen aika malttamaton näissä asioissa... Kauhulla ajattelen ajan matelua, kun LA lähestyy.

Huomasin tuolla teidän esittelyt, eli kerron minäkin itsestäni. Olen 3-kymppinen, jo yhden ihanan touhukkaan viisivuotiaan pojan äiti, joka malttamattomana odottaa kauan ja hartaasti toivottua ja yritettyä kuopusta. Myös tuleva isoveli odottaa kovasti pikkusisarta :)

Vihdoinkin Totta: Minä tunsin ekat liikkeet ihan melkein samaan aikaan kuin sinä, olisiko ollut 17 2. Ja ihan puskista tuli, luulin joutuvani odottamaan kauemmin. Nyt vatsassa joka ilta kova meno ja meininki, vaikka päivällä vauva viettääkin hiljaiseloa. :)

• Loviisa25

Mä oon taas ihan sekaisin mun raskausviikoista ja päivistä, kun mun mielestä mulla pitäis alkaa nyt rv21, mutta edellisessä päivityksessä kaks viikkoa sitten olen päivittänyt että viikolla 18 mennään :O. Noh, kuitenkin joko 20-21 viikko on täällä menossa :D. Ja potkiminen tuola mahassa on ihan päivittäistä, mutta onneksi vielä niin hentoja potkuja että ennemmin vielä kutittavat ;).

Mä olen varmaan aika aikasessa vaiheessa, mutta löysin käytetyt hyvät vaunut todella halpaan hintaan ja olihan ne sitten pakko ostaa :D. Olin noita kattellut jo uusinakin, mutta kun niillä olisi ollut hintaa uutena melkee 1200 euroa ja käytettynä (lähes uudenveroisina) löytyi lähes tonnin halvemmalla :).

Vielä kaks viikkoa rakenneultraan, eikä millään jaksaisi odottaa :).

Ainiiin ja tervetuloa uusille!!! :)

• miumauvauva

Mulla tulee rv 20 torstaina 25.7

• Maam88

Mulla menossa rv18 2, en ole varma oonko tuntenu vauvan liikkeitä, en ainakaa niin selviä että osaisin ne vauvaan heti yhdistää. Mut en oo huolissaan ku kaveriki tunsi vasta rv20 jälkeen :) Viikon päästä olis neuvola, mulla on varmasti monta kiloa tullu painoa ku ei oo tullu liikuttua hirveesti ja oon hurahtanu herkutteluun monena iltana, o-ou. :D Sittenpähän tuo selviää. Rakenneultra olis 6.8, jännittää ja pelottaa, sisko onneks mukaan lähee ku mies on reissussa tuolloin. Hyviä vointeja kaikille! :)

• miumauvauva

Nyt tahdon että joku vastaa tähän!

Minä menin sitten miehelleni kertomaan mikä uskonto minulla on. Mies eronnut kirkosta (ev lut)..
      Ensin kirjoitin, että se vaivaa (siis uskontoni) minua koska tiedän mitä mies ajattelee ylipäätään.. No hän sanoi että ihan sama mikä uskonto vauvalle tulee.. No sitten kerroin JA PUM.....
      Näin meni: Ortodoksi, eli vauvasta tulee kristitty. Haluun sille kasteen kotona tai kirkossa.
      Mies: No tota pitää miettii...
      No sittenhän mä suutuin todella koska mainitsi sen olevan ihan sama.
      Kävi sitten selittään ettei hän ollu ortodoksi ni on se nyt vähän eri asia.
      Ja sanoi tarviiko jostain uskonto asiasta tapella. Ethän säkään ny mikään uskovainen ole...EN MÄ NYT sen takia kastetta halua?! O__o

ETTÄ NÄIN hienosti meni.

MITÄ mahdollisuuksia on? Jollei herra täydelliselle käy ortodoksi...?
      Mitä teen...!?

Kiitos.

• eeva28.

En ole ihan varma sainko juonesta kiinni, mutta sä et siis ole yhdessä lapsen isän kanssa? Tuntuuko kastetilaisuus kirkkoon kuulumattomalle isälle ahdistavalta?
      Mistä syystä sinä haluat kirkollisen kasteen?

Meni kyselyksi, mutta helpompi sanoa kun tietää vähän enemmän :)

• VihdoinkinTotta

Huoh, mulla on ollu viimeiset pari viikkoa sellainen olo että tämä on mennyt kesken.
        Viikko sitten oli neuvola ja kaikki oli hyvin silloin ja maanantaina tunsin kyllä 100% varmuudella potkun.
        Mutta nyt taas muutaman päivän on tuntunu taas että se on menny kesken. :(
        Varsinkin kun tiistaina kävin melkein 10 kilsan lenkin ja yhessä ylämäessä rupes alavatsassa tuntumaan että se sisältä päin repeis tai siis kiristyis mutta tasasella ei tienny enää mitään. (tunne ei ollu mitenkään erityisen kipeä) Ja seuraavana päivänä mulla oli kipeenä nivuset tai ei niinkään nivuset vaan vielä alempaa reisien sisäpinnat ihan ylhäältä (jos joku nyt tajuaa tuosta) nyt ei koske niihinkään.
        Mutta tää on varmasti jotain väliaikaista sekoamisista tai vastaavaa, toivottavasti pian tunnen taas liikkeen niin voin rauhoittua.
        Voisin käydä neuvolassa tietty kuuntelee sydänäänet mutta pitäisivät varmaan hulluna.

Onko muilla tullu tälläsiä huonoja hetkiä että tuntee että kaikki ois ohite?

) Tai onko jollain tietoa miten kauan mene ennen kun tulee jotain oireita tai muuta mistä tietää että on menny kesken?
        Tällä hetkellä siis toivon mukaan 18 1

• miumauvauva

Eeva.. Ollaan me yhdessä, sori jos semmoinen ilmeni tekstistä? :o
        No näköjään tuntuu ahdistavalta, varsinkin Ortodoksi.. No luonnollisesti, ei muuta syytä sille mulla ole..

• Loviisa25

VihdoinkinTotta, Oletko varma, ettei noi olis niitä harjoitussupistuksia? Mulla ei siis ole vielä ollut, joten paha verrata, mutta monillahan ne alkaa viikon 20 molemmin puolin. Eihän sitä tietenkään varmaks voi kukaan muu sanoa, mutta mun korvaan toi ei kuulosta keskenmenolta. Toivottavasti kuitenkin vauva taas potkii sua pian, niin huoli helpottaa :).

miumauvauva, vaikeata vastata tuohon, mitä sun pitäis tehdä... Me ollaa molemmat kirkkoon kuuluvaisia ja sitä myöten valinta on meille helppo... Mutta puhumallahan noi yleensä selviää... Kannattaa ottaa just selvää mieheltäs, että miksi hän on ortodoksisuutta vastaan ja jos hän ei tunne kyseistä uskontoa hyvin niin ehkä voisit vähän selventää ortodoksisuuden hyviä puolia yms :).
      Mutta tosta sun tekstistä tuli vaikutelma, kun miehes sano "et pitää miettiä", että ei hän kuitenkaan heti tyrmännyt ajatusta..??

• eeva28.

Niin siis aattelin ettette ehkä ole yhdessä/tunne toisianne paljoa jos uskontosi tuli miehellesi uutena asiana :) täällä molemmat kuulutaan kirkkoon, mutta ei olla kovin uskonnollisia.

• VihdoinkinTotta

Käyn tänään neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet, oman mielenterveyden vuoksi. ;)
        Toivotaan että nämä oli vain minun päänsisäisiä ajatuksia.
        Onneks ne on neuvolassa niin ymmärtäväisiä.

• VihdoinkinTotta

Käyn tänään neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet, oman mielenterveyden vuoksi. ;)
        Toivotaan että nämä oli vain minun päänsisäisiä ajatuksia.
        Onneks ne on neuvolassa niin ymmärtäväisiä.

Kaikki oli kunnossa.

• Maam88

VihdoinkinTotta; ihana kuulla että kaikki oli masussa vauvalla hyvin :) Minäki tunsin pari päivää sitten ekat kunnon liikkeet, oon tuntenu niitä yli viikon, mutta nyt vasta kunnolla tajusin mistä on kysymys :D Joko teillä on miten pyöreät mahat? Mulla alkaa olla jo, näkee ihan selvästi raskauden.. Nyt siis rv19 1. Siellä se vaavi kasvaa

• miumauvauva

Maanantaina 29. päivä oli rakenneulta!
      Taivas sitä jännitystä. Aikaa olis ollu siihen vain 30min mutta kätilöllä ei ollut kiire syömään, oltiin sitten 45min.. Kaikki hyvin, koko pikkunen käytiin päästä varpaisiin lävitse

• VihdoinkinTotta

Mulla ois tasan viikon päästä edessä rakenneultra, en malta odottaa!!

• Loviisa25

Täällä kanssa rakenneultra onnelllisesti takana :). Vauva oli TODELLA eloisa tapaus :D. Kaikki raajat ja elimet oli paikoillaan. Sukupuolta ei tiedusteltu ollenkaan.

Nyt alkoi täällä jo 23 raskausviikko!

Onnea tyttölupauksesta miumauvauva (ja tietenkin muillekin, mutta nopeasti selattuna vaan miumauvauva on saanut sukupuolen tietoon) :)

• VihdoinkinTotta

Mulla ois huomenna edessä vasta rakenneultra, innolla odotan jo!!

• Saippuasydän

Mulla ois huomenna edessä vasta rakenneultra, innolla odotan jo!!

Vihdoinkin Totta: Mulla on kans huomenna!! Jännittää himusti, mutta ei oikeestaan kauheesti pelota, vatsa kasvanut hyvin ja potkuja tulee päivittäin, joten se rauhoittaa mieltä... Mutta silti, onhan se jännä paikka! Meinaatteko kysyä sukupuolta, jos pikkuinen vaan on siinä asennossa että näkyy? Me meinataan näiltä näkymin kysyä, kuten esikoisestakin. Toisaalta olisi kiva jättää ylläriksi joulukuuhun... no on tässä vielä vuorokausi miettiä sitäkin :)

Onnea muillekin rakenneultrassa käyneille ja pitäkää meille peukkuja joilla se on vielä edessä :)

• taru.li

Heei mä vasta löysin ryhmän, tai aikasemmin ei oo ehtinyt ees etsiä! :( Mulla La 28.12 ja toista mukulaa ootan, mun pieni tyttönen on jo 1v1kk ja tosiaa pikkusisarus tuloillaa, jännää! :) Onks täällä muita "nuoria äitejä"? itekun oon 20 ja vantaalta :D

• VihdoinkinTotta

Kaikki oli hyvin

• Loviisa25

Tervetulota Taru.li ja onnea poikalupauksesta VihdoinkinTotta. Mites saippuasydämen rakenneultra meni?? :)

Täällä alkoi eilen 24 raskausviikko!! Äitiyspakkauksen hakumuksen laitoin jo menemään ja tänään tai viimeistään ensiviikolla ois tarkoitus mennä Kelaan selvittelemään äippärahoja. Onko muilla missävaiheissa tukien haut? Ja tietääkö joku, että pitääkö lapsilisät hakea jollain omilla lomakkeilla nekin? :)

• Saippuasydän

Olen monta päivää yrittänyt kirjoitella tänne, mutta eipä ole onnistunut ja kokeillaan nyt vielä tällä yhdellä konstilla! Ei toimi meidän koneessa opera eikä firefox kumpikaan tällä suomi24-sivulla kuin valikoivasti. kännyllä en jaksa näpytellä :)

Vihdoinkin totta: onnea pojasta ja hienoa että kaikki oli hyvin :)

Meillä ihan sama tilanne, että kaikki hyvin ja poika tulossa!

• Loviisa25

Saippuasydämelle kanssa isot onnittelut poikalupauksesta ja kiva kuulla, että stressi sai jäädä ultrahuoneeseen ;).

Mä en ole varma tuosta vakuutuksesta... En ole vielä oikein käsittänyt, että mitä se kattaa..?? Tai siis onhan mulla itselläkin joku henkivakuutus kai olemassa, mikä kattaa sitten jotain, jos invalisoidun/kuolen yms., mutta onko tossa vauvavakuutuksessa jotain muutaki?? :)

Ootteko muuten tyypit rasvaillu mahojanne ja onko tullut kellekkään raskausarpia vielä? Mä olen (lähes) jokapäivä rasvannut mahaani ihan öljyllä ja välillä Aqualanin (se apteekin keltanen tuubi) perusrasvalla. Ei ole tullut arpia, mutta en tiedä olisko tullut ilman rasvaamistakaan :D... Paitsi tisseihin on muutama arpi ennättänyt tulla ja siis niitäkin siis rasvailen/öljyilen ;).

• mimics

Mitenkäs joulukuisilla raskaus etenee?

• ylläri!

Hei!
      täälä yksi jolla on yllätysraskaus! kyllä ja rv 29 Laskettu aika on 1.12 ja asiasta sain tietää vasta 12.9.
      Ensiksi pelotti ja mietin miten koulun kanssa, kun ensimmäistä vuotta opiskellut kuukauden vasta. Mutta nyt alkanut pikku hiljaa tottua ajatukseen, kun olen uskaltanut äidilleni kertoa. ikää on vasta tai no jo 22 vuotta. isäehdokas on vielä pimennossa tulevasta pikku pojastaan, mutta seuraavan ultran jälkeen kerron, kun saan itse kuulla että vauva on terve! :)

• 40vee

Mullakin ylläri!!
        Ultrassa todettiin 22 2 ja tänään kun oli toka neuvolakäynti niin on 28 3. Et mä jonkin verran pidempään tienny raskaudesta.. Mulla laskettu aika 14.12.
        Mä oon koulua käyny reilun puoli vuotta vasta, ja pitäähän sitä äitiysloma olla kotona vauvan kanssa. Alussa mullakin täys-shokki, olinhan koko ajan siihen ultraan asti pillereitä syönyt. Mulla vanhemmat lapset jo 20 ja 18, et tällänen todellinen iltatähti.
        Toivottavasti muuten kaikki mennyt hyvin :)

• mimics

Onnea sinulle ja vauvallesi! Mahtoi olla yllätys!?
      Hyvä kun kerroit äidillesi, toivottavasti kaikki menee hyvin. Jos saan kysyä, kuinka tämä yllätysraskaus tuli esille?
      Kiinnostavia aina tällaiset yllätykset kun luulisi ettei sitä voisi olla huomaamatta?
      Hyviä vointeja teille. Olen aivan pöllämystynyt puolestasi!

Minulla on la 2.12. Tämä ketju on vähän hiipunut eikä keskustelua oikein ole.. Kiinnostaisi kyllä tietää miten muilla on mennyt.. En ole kyllä kirjoitellut tänne mutta olen lueskellut välillä. Kaipa se alkuraskauden ihmettely on käynyt tutuksi eikä vaivoja enää ole samalla tavalla.
      Itsellänikin ajatukset alkaa kääntyä pikku hiljaa jo synnytykseen. Olen myös enemmän lukenut vau.fi sivun juttuja ja keskusteluja..

Itseäni huolestuttaa onko vauva kasvanut tarpeeksi kun vatsani on aika pieni, sf-mitta oli pari viikkoa sitten ihan käyrillä 26.
      Neuvolakäynnit on onneksi tihentynyt parin viikon välein nyt että kaipa ne sanoo siellä jos jotain on.
      Mutta kaikki ihmiset ihmettelee miten voi olla niin pieni vatsa. Se alkaa huolestuttamaan! Se harmittaa ja ärsyttääkin melkein eikä laskettua aikaa viitsisi enää edes kertoa.
      Huomasin raskauden kovista selkäkivuista, tuntui kuin selkärangassa olisi jotain häikkää, murtuma melkeinpä.. Neuvolassa sanottiin että sikiö on vaan niin selän puolella ettei vatsaa siksi näy.. Kunpa vauva kasvaisi ja olisi terve.
      Vauva kyllä liikkuu hyvin, pari päivää on yleensä kova meno, sitten yksi huilipäivä välissä.

Töissä on alkanut olemaan aika rankkaa, yritän kuitenkin jaksaa loppuun asti. Onneksi saan tehdä töitä yksin omassa pisteessäni. Iltavuorossa on enemmän hommaa ja supisteluilta ei voi välttyä..

Miten muilla menee? Paljon onnea vielä ylläriraskausuutisen saaneelle!

• Loviisa25

Ohho :O, onnea ylläri:lle! :) Kyllä itteäkin vähän uteluttaa, että miten et huomannut aikaisemmin? :) Mutta ihanaa, että oli kuitenkin hyvä yllätys, kun kuitenkin ollaan näinkin pitkällä jo...

Täällä tosiaan on keskustelu huvennut, itsekin kävin yhdessä vaiheessa usein tätä "nostelemassa", mutta sitten kyllästyin. Kiva kuitenkin jos tänne saadaan taas vipinää ;).

Mimics, täällä on SF-mitta 24 ja ylihuomenna alkaa 30 viikko :). Ei mulle sanottu ainakaan mitään, että huolissaan tartteis olla.

Muutenkin täällä on aika auvoisesti sujunut raskaus viimeaikoina, vaikka jonkinnäköisiä supisteluja on ollut tasaisesti. Kohdunsuu on kuitenkin tiukasti kiinni. Vauva on hirveen kova jumppailija ja ei tarvitse hirveästi stressata, että ollaanko sielä vielä voimissaan :D.

Mäkin koitan nyt vähän ahkerammin tänne päivitellä kuulumisia!

• eeva28.

Heippa pitkästä aikaa!!!! Täällä on raskaus sujunut oikein hyvin :) eipä oo mitn ihmeellistä raportoitavaa. Nyt rv 27 . Painoa on kyllä kertynyt ihan liikaa!!! 10kg!!!!! Mites muilla?? Vaavin huone on jo täysin valmis ja kaappi täynnä vaatteita. Vielä kuntuleva äippä malttaisi tovin odotella :)

• maya5

Hei!
      Mun LA on 11.12.13 :)

• Ylläri!

Hei,
      Kuukautiset tosiaan ollut joka kuukausi, mutta vähän epäsäännölliset enkä ajatellut mitään, kun en pillereitä käyttänyt. Maha kasvoi vähän, mutta laitoin lihomisen piikkiin ja sukulaisetkin ajatelleet että hyvä kun on lihonut, oli paha syömishäiriö vuoden alussa. Mitään raskausvaivoja ei ole ollut.

Mutta nyt erittäin innolla odottelen lapsukaista. Kaverit, perhe ja sukulaiset olleet erittäin ymmärtäväisiä ja iloisia puolestani, mikä on iso helpotus :)
      Lapsen isälle olen ilmoittanut vauvan tulosta ja annan rauhassa miettiä asiaa ja ottaa yhteyttä sitten kun on valmis.

Nyt kun on tiennyt raskaudesta niin on huomannut, että kyllä siellä joku potkii ja möyrii. Mahakin on vauvamahan muotoinen jo. Hankalaa vain kun ei vanhat vaatteet mene päälle :D outoa ostaa ''ison'' kokoisia vaatteita

• Xai1

Ai, täällä on tämmöinen ketju :)

Olen 27v. ja Helsingissä asustelen. Mulla on laskettu aika 6.12 eli viikko 29 on vielä meneillään. Ennen joulua pitäisi pikkuisen tulla maailmaan. :) Olen koko raskausajan ollut suht. hyvässä kunnossa, vaikka alkuraskauden pahoinvointejani en toivoisi pahimmalle vihamiehellekään (oksensin päivittäin 4-12kertaa reilu 6viikkoa). Sen jälkeen olen osannut arvostaa tervettä olotilaa ja pystynyt harrastamaan liikuntaa lähes päivittäin.

Viime viikolla olin lääkärintarkastuksessa ja kaikki oli vauvallakin hyvin. Olen päässyt nauttimaan syksystä ja työnteosta. Kilojakaan ei ole kertynyt kuin 6kg tähän mennessä ja masu alkanut näkyä vasta pari viikkoa sitten vaikka viimeisellä kolmanneksella sitä nyt mennään.

• mimics

Heipparallaa!

Mitenkäs teillä menee? Tänään pyrähti rv32 käyntiin ja kovasti jo odottelee mammaloman alkua.
      Jouduin viikko sitten jäämään sairauslomalle raskausmyrkytys oireiden vuoksi, kävin Jorvissakin pariin otteeseen, mutta onneksi vauvalla kaikki kunnossa ja omakin olo on hyvä.
      Siellä otettiin vauvasta kaikki mitat ja painoarvio 1600g, oli ihan kiva kuulla niitä noin extrana. Lisäksi vauva on jo kääntynyt raivotarjontaan. Toivottavasti pysyy paikallaan eikä pyörähdä takaisin!
      Tämä viikko pitäisi vielä huilia ja sitten pariksi viikoksi töihin jos kaikki menee hyvin. Vähän motivaatio hukassa mutta kaipa se siitä...

Tässä pulataan muuttoa isompaan asuntoon kahdestaan vauvan kanssa, onneksi saan muuttoapua ja pääsen laittamaan uutta kotia.
      Olen tosi innoissani siitä hienosta kodista!

Vähän on alkanut olemaan unettomuutta ja paha olo uudestaan, netissä monet sanovat että viikot 30-33 vaikea nukkua. Väsyttäis mut herää eikä saa unta. Itsekin on viikon nukkunut hyvin kevyesti neljän tunnin pätkiä, varmaan osittain johtuu saikusta kun ei paahda joka päivä 6-15 töitä?
      Hiukan ärräpäät lentää kun klo 4 herää ja saa unta ehkä 9 aikaan uudestaan. Ja paha olo närästyksen kera siihen, jee. Kai sitä luonto varmistaa että nainen valmistautuu vähiin uniin ;)

Tänään on neuvola ja toivottavasti verenpaineet ja muut on kunnossa.
      Yllärille vielä paljon onnea tulevaan, pärjäät varmasti hienosti. Kun on ystävien ja muiden tuki, on aina helpompaa.

Nyt puuroa napaan kun kovasti jo masussa potkitaan siihen malliin.

Tsemppiä teille kaikille!

• mimics

Kiva muuten kuulla, että muidenkin masu alkanut kasvamaan vasta viime aikoina, kun itse on ollut huolissani kun on niin pieni maha mutta onhan se nyt syyskuussa kasvanut aika paljon. Toisaalta enhän nyt ensikertalaisena tiedäkään miltä sen tulisi muutenkaan näyttää yms..
        Puolitutuille asiakkaille ja tuntemattomillekin ihmisille olen sanonut että joo tammikuussa tulee vauva enkä enää ole kuullut päivittelyä ja taivastelua siitä miten pieni vatsani onkaan. Se on ollut rasittavaa.

Painoarvio vauvallani 1600g kuulostaa ihan hyvältä vaikka tässä on kaksi kuukautta laskettuun aikaan, että voiko kilon vielä tosiaan tulla painoa lisää? Saisi tulla ainakin se.
        Ainakin nälkä on kova ihan koko ajan. Itselleni on tullut ihan piirua vaille 10kg painoa. Näytän kyllä aika kamalalta mutta pääseepä siitä taas eroon sitten. Ei pidä liian aikaisin alkaa pudottelemaan, että maidontulo säilyy hyvänä jne.
        Neuvolassa sanottiin viime keväänä että mulle voi tulla 10-16kg ihan huoletta. Lähtöpaino oli 45kg.

Jopas tuli taas pulistua asiaa ittekseni tässä.... Kertokaa kuulumisia.

• Loviisa25

Täällä mennään viikoilla 30 5 eli kohta pyörähtää jo 32 raskausviikko käyntiin :). Vauveli on edelleen tosi aktiivinen ja heräilen yöllä hänen jumppaharjoituksiin :D.

Painoa on tullut tännekin yli 10 kg ja itse en ole lainkaan siitä huolissani, mutta on alkanut kyllä korpeen, kun neuvolantäti sanoo siitä joka kerta. Ahdistaa mennä neuvolaan, kun tietää että heti ekaks pitää hypätä vaa´alle ja sit saa aina saman nuhdesaarnan. Niin ja siis syön ihan normaalia ruokaa 5-6 kertaa päivässä ja kaks herkuttelupäivää pidän viikossa, jolloin saa syödä esim leivoksen töissä ja karkkipussin viikonloppuna. Eli mistään hirveistä herkku/karkkivuorista ei kuitenkaan ole kysymys. Sokerirasituksessakin selvis, että tosi hyvät arvot olivat.

Täällä oli aiemmin puhetta noista vauvavakuutuksista, niin nostan aiheen vielä "pöydälle", onko moni ottamassa tuota? Meillä menee kohta aikaraja tuossa umpeen, mutta ollaan kyllä jo aikavarmasti päätetty, ettei tuommoista tarvita. Kuitenkin ne maksaa sen noin 250 eur vuodessa omavastuut lääkärissä ja lääkkeissä, joten aika paljon tuohon hintaan saa sairastaa :/. Mietittiin, että jos laitettaiskin erilliselle tilille miehen kanssa aina molemmat 150 euroa vuodessa ja sitten niistä rahoista kerryttää sellaista "varakassaa" tulevaisuuden varalle ja näistä makselis sitten vauvelin/lapsen mahdollisia(/tai kai niitä pakostakin tulee) sairauksia. Olen itse aina käyttänyt muutenkin julkista terveydenhuoltoa ja aion käyttää lastakin siellä, kun kokenut sen ihan hyväksi :).

• maam88

Moi vaan pitkästä aikaa. Täällä myös raskaus sujunut ilman suuria ongelmia.. Ei oo kerennyt hetkeen täällä käydä päivittää tietoja. Minulla tänään rv28 6, painoa on tullut 10kg. Loviisa25; tiedän tasan tarkkaan miltä susta tuntuu neuvola ahdistus, mä oon jopa miettiny etten mee kohta neuvolaan ku joka kerta rupee vaan hoitsu aukoo päätään ku paino nousee. Itse oon sujut painon nousun kans, joten ärsyttää aivan suunnattomasti ku siitä tehdään ongelma! me hankittu jo rv22 vauvavakuutus, mies sen halus eikä mulla mtn sitä vastaan ollu.

Mulla vatsa alkaa olla jo niin valtava että naapuritki kauhistelee:D sf-mitta oli rv27 6 n.30cm!! vauvan painoarvio tuolloin 1217g, joten pientä vaavia meille ei taija tulla :)

kiva kuulla että kaikilla sujuu hyvin raskaus :)

• maabu81

Moikka vaan kaikki!
      Mulla LA 14.12 ja kolmas lapsi tulossa, edelliset poikia ja tuleva olis tyttö.. :)
      (Voitte uskoa että nyt on paljon pinkkejä vaatteita... :) )
      Nyt siis rv 30 3. Edellinen raskaus meni puolesta välistä eteenpäin levossa supistusten takia, ja päädyttiin hätäsektioon jossa selvisi että pikkuinen oli napanuoran kanssa solmussa kaulan, mahan ja jalkojen kohdalta. :/ Ihme ettei aikoinaan ultrattu enää supistusten alkamisen jälkeen... Nyt on syyni onneks tiukempi! Ei tartte sitä pelätä! :)
      Onneks tää raskaus on menny ilman ongelmia! Tänään tosin supistellu mut en vielä huolestu! En jaksais enää odotella että saan pikkuisen syliini mut annetaanhan kasvaa kuitenkin vielä! ;)

• Loviisa25

Mites raskaudet etenee?? :)

Täällä on ajottain supisteluja, mutta ei normaalista kovempia. SF-mitta on 25 cm ja nyt on viikot 32 5. Aika pieni, mutta tilannetta tarkkaillaan. Luultavasti johtuu vauvan asennosta.

Maabu81 onnittelut tyttölupauksesta :)!

Ootteko muuten pakanneet sairaalakassit jo ja onko vauvan tavarat paikoillaan? Mulla ois tarkotus äitiyslomalle jäämisen jälkeen, (vielä n viikko töitä) alkaa häärään vauvan vaatteeet lipastoihin ja peti ja kaikki valmiiksi. Sairaalakassinkin ajattelin laittaa valmiiksi jo tosi aikasin, eipähän sitten tarvitse sitä stressata...

• mimics

Heipä hei!

Täällä menee hyvin, rv 35 alkoi tänään ja eilen käytiin neuvolassa ja kaikki ihan ok. sf oli 32,5 ja 60kg on mennyt rikki, jee!! joo.... :)
      Ainoa vaiva on kovat lonkka ja nivuskipuilut. En tiennyt että se voi näin paljon sattua. Mutta sinnitellään!
      Sairaalakassia ei ole vielä pakattu mutta kaipa sen tuossa laittelen.
      Uusi kämppä ihan sikinsokin vielä ja osa vauvan tavaroistakin hankkimatta.
      Vaatteita on kyllä haalittu senkin edestä. Huhuh.

Mitenkäs muilla menee? Onko univaikeuksia ja muita kremppoja?
      Äitiyslomatkin kohta puolin varmaan alkaa kaikilla. Mulla alkaa lauantaina, mutta on oltu jo pitkään saikulla.
      Tsemppiä loppurutistukseen!

• Loviisa25

mimics, mulla on kans nukkuminen aika tiukilla nykyään, vaikka normaalisti oon sellanen mestarinukkuja :D. Onneks äitiysloma alkoi just, sillä aika rankkaa ois vielä käydä töissä, kun nukumisesta ei tuu vaan mitään. Joko ajatukset pyörii liikaa päässä, tai sitten hyvää asentoa on vaikea löytää (molemmat kyljet jo niin kipeät) ja kääntyilen tuon tuostakin kyljeltä toiselle. Välillä vauva pitää hereillä, kun alkaa nuo liikkeet olemaan niin voimakkaita ja sit jos saa unenpäästä kiinni, niin eiköhän pidä nousta pissalle :D.

Mä en varsinaisesti vielä ole pakannut sairaalakassia (heh, kiva kun mä vastaan itte omaan kysymykseeni ;) ), mutta sellaisen kasan tein varmuuden vuoksi kaappiin, missä on 2 imetyspaitaa (pitkä ja lyhythihanen), kollege-housut, imetysliivit ja vauvalle kotiinlähtövaatteita kasa. Jos nyt tulisi kauhea kiire lähtemään synnytykseen, niin tuosta sais nopeasti ainakin nuo napattua. Tai sitten mies voisi tuoda noita myöhemmin, kun ei se kuitenkaan niitä mun vaatteiden seasta löytäisi. Vauvallekin laitoin eri kokoisia vaatteita kasaan, kun ei tiedä, minkäkokonen mötikkä sieltä tulee :). Mitäköhän muuta pitäis varata mukaan?? Mun ei hirveesti kyllä pitäis panikoida noista tarvikkeista, kun asutaan ihan sairaalan vieressä, niin mies pääsee vaikka kesken synnytyksen kipaseen tarvittavat :). Lisäksi pari mun lähisukulaista on töissä sairaalassa, joten eiköhän nekin voi perässä tuoda, jos jotain unohtuu :D.

Huomenna aloitan vauvanvaatteiden silitysoperaation kaappeihin!! :)

Käykäähän päivittämässä kuulumisia, jos satutte näille "kulmille" ;)

• mimics

Heipä hei kaikki.

Miten teillä menee? Alkaako olla tukalat oltavat ja kauheasti mielessä kaikkea mitä pitää muistaa, tietää jne?
      Onko valmistelut hoidettu ja jalat pöydällä odotetaan vaan?

Täällä on vauva kovasti kasvanut ja ensi maanantaina raskaus on jo täysiaikainen 37 0.

Kävin eilen tutustumassa sairaalaan, oli kiva nähdä paikat, vaikkei siitä juuri muuta irronnut, kätilö oli kyllä kovin kannustava ja positiivinen.

Univaikeudet ja liitoskivut nivusvaivoineen ei ole enää häirinnyt menoa ollenkaan, nukun 9-12h joka yö, aivan ihanaa!
      Vessassa nyt tulee ravattua 2-3 krt joka yö, mutta uni tulee aina.

Kävin lääkärissä alkuviikosta ja vauva on kiinnittynyt ja tosi alhaalla, ja siltäpä se tosiaan tuntuu kun on niin hankalaa tuo käveleminen ja seisominenkin useimmiten.

Sf-mitta 33.5-34cm. Painoarvio syntymähetkellä saatiin 2.6-3.2kg. Eipä kai näin pieni nainen isompaa saisikaan pungettua ulos!
      Toivottavasti vauva pysyy matkassa vielä ainakin joulukuun toiselle viikolle, tuntuu että en ole vielä valmis jos päättäisi jo syntyä ;)

Olo on hyvä ja positiivinen, supistuksia tulee välillä mutta ne menevät ohi ja olo on taas ihan hyvä.
      Synnytys on mielessä aika usein mutta en pelkää sitä, mietityttää vaan miten se menee. Kassit ja sitteri on eteisessä odottamassa lähtöä.

Kertokaa miten teillä menee ja millainen olo on lähestyvästä synnytyksestä ja vauvan tapaamisesta.

Ihan mahtavaa!!

• maabu81

Moi kaikki!
      Täällä odotellaan jo kovasti et pikkunen syntyis!

• mimics

Voi Maabu, olen pahoillani sun puolestasi.. Ansaitsette vauvan kanssa paljon parempaa. Toivottavasti saat apua ainakin ensiviikoiksi ja että kaikki menisi hyvin. Tsemppiä sinne. Olet taatusti vahva nainen!

Täällä meni laskettu aika jo ohi (2.12), vauva on aika pikkuinen niin sehän sopii, ei tässä ole vaiva eikä mikään kanniskella häntä vielä. ;)
      Olisipa 3kg syntyessään.

Kovia supistuksia on tullut jo parisen viikkoa, kovin kipeitä ja kivuttomiakin. Odottavan aika on pitkä.

Tsemppiä teille kaikille ja voimia synnytykseen.

• maabu81

Kiitos Mimics! Päivä kerrallaan mennään, onneks on noi isommat lapset tuomassa iloa! Ja joulu lähestyy! :)

• mimics

Heipä hei joulukuun pikkutonttusia odottavat.

Miten menee? Loviisalla on ainakin tänään laskettu aika, onkohan siellä jo uutisia?

Mulla oli laskettu 2.12 eikä vauva halua tulla suosiolla nyt millään, tänään 41 6 ja tiistaina sitten käynnistellään jollei muuta. Viikonloppuna oli kovat odotukset jo, mutta en usko että synnytys käynnistyy ennen ti. Toivoin kovasti luonnollista alkua.

Kertokaa kuulumisia kun niitä tulee, hyviä vointeja!

• Loviisa25

Koitin tänne useampaan otteeseen kirjoitella, mutta jostain syystä ei toiminut. ei suostunut lähettämään vastausta.

Laitain kuitenkin vielä meidän kuulumiset, kun niitä kyseltiin :).

Eli tänne syntyi la:n tienoilla pieni ja erittäin söpö poikavauva. Äiti ja vauva voivat molemmat hyvin ja poika kasvaa hurjaa vauhtia! :)

• mimics

Hei Loviisa25!

Sama juttu kävi täällä, viestit ei mennyt...
      Onneksi olkoon pojasta!
      Minulle syntyi pieni tyttö, raskaus meni yli kaksi viikkoa.

Paljon hyviä vointeja ja onnellisia hetkiä vauvan kanssa!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe