Kääpiökoiran liikunnan tarve

Nimimerkki.

Tuonne yleistä koirista ja kääpiökoirat -palstoille kysymykseni jo laitoin, mutta kummassakaan ei tule vastauksia, joten kokeillaanpa täällä.

Eli siis - tahtoisin ottaa toisen koiran, ja haluaisin chihun tai jonkun muun pienen rodun edustajan. Nyt minulla on hieman keskikokoista isompi koira, jonka kanssa lenkkeilen päivittäin noin 10 km toisinaan enemmänkin. Mietin siis, että kuinka pitkiä matkoja nuo pienet koirat jaksavat kävellä... Jaksaisiko kääpiörotuinen meidän matkassa? Ja tarkoitan siis noita muutaman kilon painoisia pikku -otuksia, kun toisella palstalla ainut vastaus tuli kääpiösnautserista, joka on kuitenkin lähes kaksi kertaa noiden pienimpien kokoinen.

4

139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • molossi ei rek

Kannattaisi ottaa ihan yhteys rodun,joka kiinnostaa rotuyhdistykseen,esim.pentuvälittäjään.Tai jos on oma keskustelupalsta,niin kysellä sieltä.
      Riippuu osaltaan rodustakin,ei välttämättä pelkästä painosta.

Itse suosittelin vähän isompaa kääpiötä,kun noita hyttysen kokoisia.
      Ihan siksikin,että on turvallisempaa,kun on on iso kaveri.Varsinkin kun isompi kääpiö on aikuinen,niin ei tarvi varoa,että esim.leikin tohinassa vahingossa siitä tulee pannukakku.
      Isommissa kääppänissä myös löytyy varmasti niitä,jotka jaksaa mainiosti nuot lenkit.
      Samaten vauhdin kannalta,ainakin omasta mielestäni on mukavaa,että voi mennä kunnon vauhdilla,samoin kuin isonkin kanssa ;)

• hghgjgjjhjg

chihu on kyllä melkoisen pieni ja kyllähän kunto kasvaa kun lenkkeilee mutta liika on liikaa. Voihan sitä kantaa repussakin osan matkasta.

Paras koirayhdistelmä on samanlainen energiataso ja fyysinen kesto. koko

Jack russel jaksaa painaa ja kääpiöpinseri mutta ylikierroksille nekin voi mennä jos liikaa kaikkea. Kohtuus pitää olla ja rauhoittumistakin. Leppoisaa nuuskutteluakin.

• Nimimerkki.

Kiitos vastauksista... Itsekin olin ajatellut, että pientä koiraa voisi vaikka kantaa osan matkasta, jos ei jaksa samoja lenkkejä kuin minä ja nykyinen koirani.

Koirani on leikkinyt kääpiöidenkin kanssa ja osaa varoa niitä, mutta eihän koskaan tiedä mitä voi sattua, joten ehkä parempi harkita jotain vähän isompaa koiraa.

• höpsistä!

Höpön löpön! Chihut jaksaa kyllä tosi pitkiäkin lenkkejä, ei pidä aliarvioida kokoa. Tietysti sitten kylmällä ja märällä kelillä saattavat olla vähän nirsoja, mutta poikkeuksiakin löytyy. Esim. meidän chihu ei välitä säästä yhtään. Tuntuu myös siltä, ettei mikään lenkki ole sille tarpeeksi, kun ei millään tahtoisi takaisin sisälle.

Chihuja syntyy myös toisinaan isompikokoisina, että jos pelkää koon puolesta. Yli viisikiloiset taitaa olla harvinaisempia (niitäkin on), mutta jos yli kolmenkin kilon löytää, ei ole enää ihan niin pieni.

Mutta siis lenkkien jaksaminen on chihujen kesken kyllä paljon yksilökohtaisempaa kuin rodusta kiinni. :) Tai sanoisinko, että ne kyllä jaksavat pitkään, kun vain ovat sillä päällä, että kiinnostus riittää ;D Mutta siis useimmiten ei mitään ongelmia. Kerro kasvattajalle tästä toiveestasi, niin hän osaa valita ehkä sitten parhaan yksilön sinulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe