Olen nyt seurannassa, että olisiko kilpparissa vajaatoimintaa, seuraavat verikokeet otetaan parin kk sisällä. Arvot (en muista kirjaimia, aihe on vielä vieras, mutta joku th... sekä kolesteroli ja maksan joku arvo) ovat koholla, kolesteroli senkus nousee. Ja samoin paino. Ja nilkat turpoo... oireita on vaikka mitä. Ajattelin, että jos tilanne ei kuitenkaan ole vielä sellainen, että kilppari olis tuhoutunut vaan toimis oikeesti vasta vajaalla, niin voisko homeopatialla tai jollain muulla luontaisjutulla tai akupunktiolla saada apua?
Onko kokemusta kilpparin vajaatoiminnan hoidosta homeopatialla?
25
663
Vastaukset
- vajis vm-76
"niin voisko homeopatialla tai jollain muulla luontaisjutulla tai akupunktiolla saada apua? " Ei.
- miksi pitäisi?
Tyroxsina poskeen ja homma hoituu..
- akupain.
Tavallisella akupainannalla (en siis akupunktuurilla) olen parantanut tilapäisesti kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kilpirauhasen akupiste löytyy peukalovarpaan alapuolelta. Samoin luontaistuote L-Thyrosin (sinne päin) auttaa vajaatoiminnassa. Käytä myös magnesiumin, sinkin, seleenin ja kuparin ravinnelisiä. Vaihda jodipitoinen pöytäsuola merisuolaan. Kysy luontaistuotekaupasta neuvoa nilkkojen turpoamiseen, jos et löydä täältä.
Kolesteroli laskee liikunnalla ja vähärasvaisella ruokavaliolla. Ei tarvitse olla vegaani. Samoin E-EPA auttaa mm. kolesterolin alentamisessa. - Leonardo kilppari
Kiitos vastauksista. Mun arvot ei ole kovin paljon koholla, vaikka oireita onkin paljon. Ennen kontrolliverikoetta täytyy nyt aktiivisesti kokeilla tuota akupainantaa. Seleeniä olen itsekin ajatellut, täytyy lisätä listalle noi akupain. mainitsemat muutkin. Syön meri- tai vuorisuolaa, en pöytäsuolaa. Merisuola on kyllä tässä tapauksessa varmaan parempi, sisältää ehkä sitä jodia luonnollisessa muodossa. Ehkä levien syönti myös olis hyvästä, pitää ruveta laittamaan sushia! Ruokavalio on melko vähärasvainen, pääasiassa keitettyjä ja tuoreita kasviksia, lihaa jonkun verran (ei kalaa, olen kala-allergikko) ja käytän esim. leivän päällä voin asemesta joko neitsytkookosöljyä tai avocadoa, käsittääkseni hyviä molemmat. Juustoa syön kuitenkin tod näk liikaa. Liikunta varmaan laskisikin kolesterolia, kun vaan jaksais saada itsensä liikkeelle...E-EPA, pitää tutustua siihen, samoin tuohon L-Thyrosiniin. Kiitos!
- Vielä löytyi
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10703139
Tuossa jotkin ovat kokeilleet myös Thyromin-valmistetta.
- Yks vaan
- Leonardo kilppari
Kiitos! Menen seuraavaan verikokeeseen 15.5, sen jälkeen katsellaan... D-vitsku ja seleeni... Eikös poronlihassa ole paljon seleeniä? Sitä tekee usein mieli :) Noi homeopaattiset keinot kiinnostaa, kun ei oikein huvittaisi aloittaa "kovia kemikaaleja" elimistön kanssa. Odotan nyt kuitenkin verikokeiden tulokset, ja sen jälkeen katson, mihin suuntaan.
Kuka homeopaatti Lahden seudulla olis perehtynyt kilppariin? Tai käy myös Helsinki tai muut paikat, eiköhän se ole vain järjestelykysymys. - Se-lähteet
Leonardo kilppari kirjoitti:
Kiitos! Menen seuraavaan verikokeeseen 15.5, sen jälkeen katsellaan... D-vitsku ja seleeni... Eikös poronlihassa ole paljon seleeniä? Sitä tekee usein mieli :) Noi homeopaattiset keinot kiinnostaa, kun ei oikein huvittaisi aloittaa "kovia kemikaaleja" elimistön kanssa. Odotan nyt kuitenkin verikokeiden tulokset, ja sen jälkeen katson, mihin suuntaan.
Kuka homeopaatti Lahden seudulla olis perehtynyt kilppariin? Tai käy myös Helsinki tai muut paikat, eiköhän se ole vain järjestelykysymys.Poronliha on sekä kolesterolia laskeva että seleenipitoinen, samoin hirven- ja riistalintujen liha. Samoin sienet sisältävät seleeniä. Viljassa se on satunnaista, mutta seleeniä on kyllä lisätty viljojen lannoitteisiin. On kyllä maatilakohtaista lannoituksen takia, tyydyttyykö seleeni viljoilla vai ei.
- Antioksid. kl.
Leonardo kilppari kirjoitti:
Kuka homeopaatti Lahden seudulla olis perehtynyt kilppariin? Tai käy myös Helsinki tai muut paikat, eiköhän se ole vain järjestelykysymys.Helsingin Antioksidanttiklinikalla on useampia nimiä.
http://www.antioksidantti.fi/fi/laakarit
- Leonardo kilppari
Nyt on uudet kokeet otettu ja tulokset saatu. TSH oli laskenut 4.3.2013 olleesta arvosta 4,15 arvoon 2,85. Mikä voi tehdä noin suuren muutoksen ilman hoitoa tai ruokavaliomuutosta reilussa kuukaudessa? Tosin söin reilun viikon ajan tehostetusti neitsytkookosöljyä, mutta lopetin sen kaksi viikkoa ennen uutta koetta, että saan "normaalin tuloksen".
Maksa-arvo ALAT oli muuttunut 94:stä 56:een. Arvo T4v tutkittiin nyt ekaa kertaa, oli 10.2. Lääkärin mukaan "ruokavaliolla ei pysty vaikuttamaan TSH-arvoon", mutta kun kerroin pari vuotta sitten tekemäni ruokavaliomuutoksen (lisäsin kaliumia sisältävää parsakaalia, jolla sain huimauksen aisoihin, oman tulkintani mukaan huimaus ja suolanhimo johtui natrium-kalium epätasapainosta), käsitti lääkäri väärin, että olen NYT tehnyt sen ruokavaliomuutoksen ja seuraava tokaisu olikin: "tekemäsi ruokavaliomuutos on vaikuttanut arvoihin suotuisasti" wooot! O_o
No, laittoi lisätutkimuksia vielä, kilpirauhastulehduksen vasta-aineet ja myös nilkan sitkeän ihottuman takia boreelioosin vasta-aineet (ne on tutkittu pariin otteeseen, ekalla kertaa oli lievästi koholla, tokalla kertaa ei ollut).
Kropan lämpö pyörii 35,8 paikkeilla. Kunhan ehdin käydä uusissa kokeissa, teen johtopäätökset ja etsiydyn esim. suosittelemillenne lääkäreille. Sain myös yhdestä luontaismyymälästä lääkärin nimen Tiina Keldrima, psykiatri, mutta mielenterveysongelmia hoitaessaan huomasi yhteyden kilpparin vajaatoimintaan ja ryhtyi paneutumaan asiaan.
Ja kun käyn vielä kertaalleen "normitilassa" noissa kokeissa, sitten aloitan tiukan kuurin neitsytkookosöljyä, kelp-merilevää (yäk), D-vitskua, seleeniä (eli poronlihaa, nams), jne jne. Katotaan paraneeko olo ja oireet, niitä onkin rutka määrä, lähes jokaiseen niistä työterveyslekuri sanoi "siihen en osaa ottaa kantaa, se sinun pitää kysyä hammaslääkäriltä / nenäkurkkulääkäriltä / työpsykologilta / fysioterapeutilta...." Eli hän näkee ne erillisinä oireina, ei osoituksena kokonaisongelmasta.- Taikakuu
Kilpirauhasen toimintahäiriö on senverran vakava, että tarkista, mitä voi syödä. Muistaakseni merilevä ei käy. AINA pitää katsoa ja kysyä luontaistuotekaupassakin käykö tämä, ei voi enää kokeilla.
Oireet vaihtelevat henkilöstä riippuen niin paljon, ettei yleispäteviä neuvoja ole kellään, ei lääkäreilläkään. Itselläni jalkojen turvotus helpotti pienentämällä annosta kolmesti viikossa. Päivittäinen liikunta pitää kunnossa, vesijuoksu on parasta!
- Leonardo kilppari
Niin, molemmat arvot 4,15 ja 2,85 on otettu aamulla klo 8, ekaan olin syömättä, kun siinä otettiin samalla myös sellaisia kokeita, joita varten ei saanut syödä. Tokaan söin normisti, eli pari ruisleipäviipaletta, voita, juustoa ja kaffia. T4v:stä lääkäri sanoi, että "sillä ei ole niin merkitystä, se on viiterajojen sisällä", vaikka on melko alarajoilla. Ja T3v:stä ei kuulemma pysty lukemaan mitään, "se on turha ottaa" ja samoin kortisolin arvoja ei kannata kuulemma ottaa (voiko niitä edes ottaa??), vaikka itsestäni tuntuu, että stressi on merkittävä tekijä.
- vaj.
"Ja T3v:stä ei kuulemma pysty lukemaan mitään, "se on turha ottaa" ja samoin kortisolin arvoja ei kannata kuulemma ottaa (voiko niitä edes ottaa??)," No ei ole turha testi ja totta kai kortisoliarvot voi mitata.....
- vajista jo 15 v
Sinulla ei siis ole lääkkeitä? Ja arvot on noin surkeat?
Lähinnä halusin kommentoida tätä "Ja T3v:stä ei kuulemma pysty lukemaan mitään, "se on turha ottaa" ". Meillä täällä Tampereella kun on tämä kuuluisa kilpirauhaslääkäri, joka antaa kyllä lääkket oireiden perusteella, mutta ei totta vieköön "sorru mihinkään turhuuksiin". Niin hänkin on nyt parin viime vuoden aikana alkanut kirjoittaa T3v- lähetteitä. Aikaisemmin niitä ei otettu. Joten kyllä niistä varmasti jotain pystyy lukemaan, kun vaan on oikea lukija.
Vaihda lääkäriä.
- Leonardo kilppari
Joo, olen vaihtamassa lääkäriä, otatan nyt kuitenkin nämä kokeet vähän edullisemmin työterveyden kautta ensteks...(tai noh, olen toiminimiyrittäjä, että itse mä ne kyllä kuitenkin maksan... hah).
Lääkäri sanoi, että "voi hän laittaa kokeeksi lääkityksen, kun kerta tuo TSH on 2,85 ja he pyrkii lääkityksen avulla lukemiin 1-2, ja tuo ylittää sen." ja todella, hänen mielestään T4v ei ole huolestuttava vaan ihan hyvä (omasta mielestäni se on tosi alhaalla) ja muista lukemista ei oo hyötyä ja TSH on herkin mittari. Noh, tiedän itse että niistä on hyötyä, mutta otatan nyt tosiaan työterveydessä noi kokeet ensin, tulossa on siis vielä kilpirauhastulehduksen vasta-ainekoe.
JA vaikka tämä lekuri olis kyllä kokeeksi sen lääkityksen antanut, niin HÄNEN määräämänään en todella ota vaikka kuinka olis surkea olo :D Haluan lääkärin, joka oikeasti tietää, sellainen osaa katsoa annostuksenkin oikein. Ja osaa kertoa mulle asiasta, olen lukenu kaikki mitä suomenkielellä netistä oon vaan löytänyt, mutta aina se on hyvä kuulla lääkäriltä ja kun silloin pääsee kyselemään.
Kuka lääkäri teillä on Tampereella? Olen miettinyt tuota Tiina Keldrimaa tai Vesa Ilvesmäki. Sitten noita tuolla ylempänä linkitettyjä funktionaalisen lääketieteen edustajia. Antakaa suosituksia! Näppärintä olis jos olis Lahdessa, mutta muutkin paikkakunnat käy, Tampere, Helsinki, jne- Turussa:
"Haluan lääkärin, joka oikeasti tietää ja osaa kertoa asiasta."
Kokemusteni mukaan Turun Mehiläisessä endokrinologi Nelimarkka osaa kertoa asiat ja on säätänyt lääkitystäni veriarvojen mukaan.
Minunkin mielestä T4V:si on järkyttävän alhaalla. Mainitseehan Genova Diagnostics myös lausunnoissaan, että T4V pitää olla ylimmässä kolmanneksessa viitearvoissa, ei alimmassa kolmanneksessa.
- Leonardo kilppari
Kiitos "Turussa". Munki mielestä se on tosi alhaalla, ja mulla on koko ajan sellainen olo, että "aivot ovat mattapintaiset" ja kun pitäisi jaksaa viedä yritystä eteenpäin ja huolehtia monista asioista, niin mä vaan oon, ei jaksa, ei kykene, ja vaikka miten terveellisesti söis (nykyään en tosin enää jaksa edes syödä terveellisesti, syön varsin niukasti) niin paino nousee.
Täytyy tsekata toi Nelimarkka, oon yrittänyt varata aikaa nyt Ilvesmäelle tai Keldrimalle, mutta ei onnistu ilman soittamista. Työterveyslekurin mielestä toi T4v oli ihan normaali. Mä vaan ihmettelen, että kun "me tavikset" osataan löytää ja etsiä tietoa ja "tulkita" noita arvoja, niin missä ihmeen kuplassa lääkärit elää, kun eivät osaa samaa. Okei, heillä on oma etiikkansa, pitää lähteä etenemään poissulkemisen kautta jne jne.- vajista jo 15 v
Tampereen lääkärillä tarkoitan endokrinologi J. Salmea , jolla on yksityisvastaanotto Koskiklinikalla. Aikaa ei voi varata netistä vaan täytyy soittaa ajanvaraukseen.
Katsoo tosiaan enemmän vointia ja oireita kuin arvoja. Mutta ei poikkea perinteisestä tyroksiinilinjasta. Jos se sinulle riittää, etkä kaipaa kevyttä jutustelua, niin on lääkäri paikallaan.
Lääkityksen aloitushan yleensä menee käypähoito-ohjeitten mukaan, eli vähitellen annosta nostaen. Siinä mielessä luulisi, että kuka tahansa lääkäri lääkityksen aloittaakin, niin osaisi aloittaa sen oikein.
Jos haluaa ajatella ilkeästi, niin voisi kuvitella että lääkärit panttaavat tyroksiinia jotta saavat lisää kolesteroli- ja masennuspotilaita.
- Leonardo kilppari
Kiitos, vajista jo 15 v, ryhdyn maanantaina soittelemaan lääkäreille, otan ylläolevista vaihtoehdosita sen, jolle ekana saan :D.
- Leonardo kilppari
Olen saanut ajan Vesa Ilvesmäelle, huomenna menen. Lukemat onkin melko mielenkiintoiset....
4.3.13 TSH 4,15 seuraava koetulos otettiin 15.5 ja oli 2,85 (viitearvo 0.4-4)
15.5 T4v 10,2 (viitearvo 9-20)
21.5 TPOAb ----taddadadaa--- 981. jeps. melkein tuhat, kun viitearvo on "alle 35"
No, huomenna pääsen asiantuntijan puheille, tuo kilpirauhasen tulehdus selittää niin monia mulla olleita vaivoja, joita on tutkittu erillisinä, eikä syytä ole löytynyt. - turhautunut100
Itselläni ollut jotai lievää vajaatoimontaa ihan pienestä asti. TSH ollut jossain 5 paikkeilla kokoajan, mutta vasta vuoden alussa lääkäri määräsi thyroxin-hoidon, 25 mikrogrammaa. t4v ollut 11-13 vaiheilla. Olen siis nyt 21 vuotias ja 14 vuotiaana kilppariarvoja alettiin seuraamaan, kuuten vuoteen en ollut käynyt lainkaan kilpparikokeissa.
Nyt kuitenkin kun aloitin hoidon ja kävin uudelleen verikoekissa niin TSH oli 14,2 ja t4v 13. Hassua, ihankun thyroxin olisi vain pahentanut vajaatoimintaa. Sain soittoajan lääkärille, joka vain tokaisi, että kaksinkertaistetaan annos 50 mikrogrammaan ja 2kk päästä uudelleen verikokeisiin.. Ei kysellyt vointia tai muuta. Lisäksi ruokahalu on lähtenyt kokonaan ja olen laihtunut muutamassa viikossa melkein kolme kiloa? En kerennyt mainitsemaan näistä oireista mitään kun lääkäri jo pamautti luurin korvaan.. ompas mukavaa. - Leonardo kilppari
Voih, turhautunut100, kurjaa!
Mä kävin tänään siel lääkräillä, 0,25 on aloitusmäär tosta thyroksinista, viikon kuluttua nostetaan 0,5 ja siitä viikko niin 0,75, jotain yksikköä.
Ei se oikein ottanut kantaa ruokavalioon, "normaali ruokavalio", eikä siihen, paraneeko oireet lääkityksen myötä, kai se on sitten niin itseisarvo-odotus, että ne paranee ettei siitä kannata mainita. Eikä myöskään kysellyt vointia, olotilaa. Mutta sanoi sentään, että nykyään potilas saa itse määritellä annoskoon, omien tuntemusten mukaan.
Mutta se mua ihmetytti, kun mulla on toi vasta-ainearvo noin korkea, niin eikös vasta-aineet "syö" tai kuluta kilpparia? Kun noille vasta-aineille ei tehdä mitään. Ja luulisin, että jos on vähemmän vasta-aineita, niin kulutta vähemmän?? EIkä se huomioinu mun todella kovaa stressiä, sekä työssä että yksityispuolella oon ollut todella kovilla vikan vuoden.. Eli olen pettynyt: tämä lääkäri hoitaa oireita, ei syytä. :( Tai ei edes oireita, itse sanoi, että katsoo noita THS ja T4v lukemia pääasiassa, niistä voi nähdä missä mennään, eikä oireista. höh. Vaikka pitäis olla hyvä lääkäri. No, meen tän kesän tolla, syksyllä on kontrollikokeet ja sen jälkeen katselen noita funktionaalisia lekureita, tai akunpunktiota tai tai.... noh, ehkä jo aikaisemmin, katotaan nyt pari kolme viikkoa eteenpäin.- Vaihda lekuria
http://www.luontaisnetti.fi/index.php?valikko=valikko&sivu=aikuiset_kakkostyypin_kilpirauhasen_vajaatoiminta
Koholla oleva TPOAb kertoo kilpirauhastulehduksesta. Onneksi sait lääkityksen.
Ruokavaliossa on suosituksia vältettävistä ainesosista osoitteessa http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi Joillakin ohje pätee täsmällisesti, joillakin on normaali ruokavalio.
Sinkki, seleeni, kupari, kalkki ja magnesium sekä B-, C- ja D-vitamiinilisät olivat endokrinologini suosituslistalla.
Suunnittele lääkärivaihtoa, mutta aloita silti Thyroxin. Asiakas äänestää jaloillaan.
- Leonardo kilppari
Vesa Ilvesmäki, pitäis olla hyvä lääkäri. Ei vastannut mun odotuksia, mutta uskon kuitenkin hänen kokemukseen ton lääkityksen suhteen.
Aloitan Thyroksinin, ja heti kun on varaa/mahdollisuus muuten, menen jonnekin toiselle, niinku edellisessä viestissäni jo sanoin. Lääkäri totesi noista vasta-aineista, että ei niitä oikein kannata ruveta yrittämään laskea, mutta mä oon eri mieltä, en tosin tunne ihmisen fysiologiaa, että onko niitä edes mahdollista yrittää laskea (paitsi jollain kortisonilla, joka on kuulemma vanhentunut hoitokeino ja jotan en todellakaan halua).
Kiitos linkeistä, tutustun niihin, ruokavalio on mun mielestä tosi tärkeä, pitää vaan jaksaa löytää se oma. Sentäs lääkäri sanoi, että mitataan D-vitskutaso seur kerralla (ei tosin kirjoittanut sitä labralähetteeseen...).Mutta huomisaamuna siis eka pilleri :)- Leonardo kilppari
Itse asiassa olikin jo tutut linkit :) Kiitos silti! Jokainen myötäeläminen tuntuu hyvältä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882108Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361766- 1801316
- 241784
- 67732
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337502