Milloin olisi oikea aika vauvalle?

Myfail

Yleinen kysymys kaikille olipa sitten lapsia tai ei. Milloin olisi mielestäsi oikea aika hankkia lapsia? Tai kaikillehan sille on oma aikansa, mutta näin yleisellä tasolla millaisia asioita te olette punninneet lasta suunniteltaessa?
Itse olen kohta 30, parisuhteessa ollut n.4 vuotta ja nyt raskaus ja vauva asiat alkavat nostaa päätään keskusteluissamme viikottain. Molemmilla selkeästi on jonkinlaista vauvakuumetta, mutta silti aina keksimme syitä miksi ei vielä... "on niin ihanaa ja helppoa olla kahdestaan" ja omaa asuntoakin olemme vasta suunnittelemassa. Onko niin, että perhettää suunniteltaessa kaikilla nousee tällaiset asiat mieleen vai onkohan vielä liian aikaista? Joskus tuttuni on sanonut, että näitä asioita ei pidä miettiä liikaa, muuten jää lapset hankkimatta. Onko näin? :D

49

3625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paljon nähnyt

      Tuttusi on väärässä. Teillä kannattaa lapsia alkaa suunnitella 35-vuotiaana aikaisintaan.

    • +-30

      Paljon riippuu ihmisestä, mutta keskimäärin hyvä ikä voisi olla kolmenkympin molemmin puolin. Itsellä ei ollut halua lissäntyä alle kolmikymppisenä, mutta noin 33-vuotiaana olisi jo ollut kova vauvakuume. Minullakaan ei vain siinä iässä ollut perheen perustamiseen sopivaa kumppania valitettavasti. Mitä vanhemmaksi jättää, sitä todennäköisempää että tulee fyysisiä vaikeuksia, mutta toisaalta vanhana on ehkä helpompi sopeutua lasten sitovuuteen, kun maailma kodin ulkopuolella on jo nähty ja koettu.

      • +30 on hyvä

        Tuo on totta, mutta toisaalta ne fyysiset ongelmat on yksilöllisiä ja harvalla niitä on. Kyllä nainen on maho ikänsä jos on. Jos on esim. oma äiti tehnyt esikoisen 35:na, niin voi hyvin jättää lapsenhankinnan vähintään samaa ikään. Jos peilistä katselee oranki 20-vuotiaana, niin ei kannata lykätä lapsentekoa, vaan ottaa riskin, hankkii lapset viimeistään 25:na sen kylän ainoan ja ruman poikamiehen Kallen kanssa, niin saa ainakin lapsia aikaiseksi. Sitä, että kannattaako ja onko oikein en mene kommentoimaan, mutta yleistä on tämä alisuoriutuminen tässäkin asiassa.


      • onnesta kylläinen
        +30 on hyvä kirjoitti:

        Tuo on totta, mutta toisaalta ne fyysiset ongelmat on yksilöllisiä ja harvalla niitä on. Kyllä nainen on maho ikänsä jos on. Jos on esim. oma äiti tehnyt esikoisen 35:na, niin voi hyvin jättää lapsenhankinnan vähintään samaa ikään. Jos peilistä katselee oranki 20-vuotiaana, niin ei kannata lykätä lapsentekoa, vaan ottaa riskin, hankkii lapset viimeistään 25:na sen kylän ainoan ja ruman poikamiehen Kallen kanssa, niin saa ainakin lapsia aikaiseksi. Sitä, että kannattaako ja onko oikein en mene kommentoimaan, mutta yleistä on tämä alisuoriutuminen tässäkin asiassa.

        Rumat ihmiset saavat lisääntyä.
        Ulkonäkö ja suosio eivät tee ihmisestä sen kummempaa, kuin muut.
        Tutkimusten mukaan vaatimattoman näköisillä ihmisillä on uskollisemmat liitot, kuin hyvännäköisillä joilla tulee tilaisuuksia eteen.

        Ihmisen rakastumisella ei ole mitään tekemistä suoriutumisen kanssa.
        Rakkaus ja parisuhde eivät ole pelejä.


    • Oiuee

      Itse olin 22v kun poika syntyi ja ennen raskautumista yritystä oli takana 1v3kk. Oltiin ostettu oma talo melkein 2v ennen pojan syntymää. Miehen kanssa oltiin molemmat sitä mieltä, että aika oli meille oikea kun ruvettiin yrittämään.
      Moni pohtii että täytyy opiskella ja tehdä töitä ja se on taas jokaisen oma päätös. Ammattikoulun kävin ja palaan töihin muutaman kuukauden päästä, mutta mitään suuria urahaaveita ei mulla ole koskaan ollut. Kunhan saa sen verran palkkaa että pystyy elämään.
      Se riippuu ihmisestä hyvin paljon että mikä on se oikea ikä. Tämä ikä oli minulle paras vaihtoehto. :) Haluaisin 4 lasta ja haluan lapsille myös ikäeroa niin jos olisin aloittanut 30vuotiaana niin aika nopeeseen tahtiin ois pitänyt lapset tehdä :)

      • Tuleva huolestuttaa

        Suurimmalla osalla nuorista naisista on kuitenkin enemmän kunnianhimoa, kuin sinulla. Koulutuksena pelkkä ammattikoulun käyminen riittää nykypäivänä harvoille.

        Sinulle päätös tehdä lapsi nuorena on kuitenkin ollut oikea, jos nuoresta iästäsi huolimatta raskautuminen on ollut noin vaikeaa. Itse olen jo 34v ja tämä kolmonen tuli "tilaamatta". Minulle olisi kaksi lasta riittänyt, mutta onneksi on talossa tilaa vielä tällekin tulokkaalle. :)

        Tämän raskauden jälkeen harkitsen sterilisaatiota (kun ehkäisyyn ei näemmä voi 100% luottaa), sillä neljättä lasta taloutemme ei taida kestää. Olemme molemmat keskipalkkaisissa töissä, mutta lasten kasvaessahan rahanmeno senkun lisääntyy. Haluan myös kouluttaa lapseni niin pitkälle, kuin heillä järkeä riittää ja siihen tarvitaan myös vanhemmilta aika paljon rahallista panostusta. Meillä 1. ja 3. lapsen ikäeroksi tulee 5 v 5 kk. Keskimmäinenkin on vielä vaipoissa. :(


    • synnytys on kivaa

      Lapsia on huvä hankkia jo 18 vuotiaana niin ehtii saada lapsia lisää itse sain ekan lapsen 17 vuotiaana eikä se ollutmikään vahinko päätin vain olla sujaamattomassa seksissä ja antaalapsen tulla jos on tullakseen

    • PaarmaxXxXx

      Sitten kun on yli 12v parisuhde ja vähintään 32 vuotta ikää.

    • dhuds

      Minun mielestä teidän tilanne kuulostaa jo tosi hyvältä lapselle, ja ystäväsi on tietyllä tapaa oikeassa; mutta mielestäni paljon suurempi virhe on tehdä lapset liian aikaisin, kun ei ole vielä puitteita taloudellisesti ja henkisestikkään.

      Me päätettiin seuraavat asia jo aika alkuvaiheessa suhdetta, eli joskus 1-1,5v seurusteltuamme, eli lapset sai tulla kun;
      -molemmilla oli aito halu hankkia lapsia ja yhdessä harkittu lapsia vakavasti jo pitkään
      -parisuhdetta takana vähintään 4v ja yhdessäasumista vähintään puolet tuosta
      -taloudellinen tilanne on niin hyvä, että ei tunnu ongelmalta ostaa esim pinnasänkyä, turvaistuinta ja vaunuja suht lyhyen ajan sisään
      -tämä sisältää sen, että toinen on jo tukevasti työelämässä. Jos toinen puolestaan esim opiskelee, niin toisella piti sitten olla jo ihan ok palkka
      -Koulut toisella jo käyty, ja toisella vähintään selvät suunnitelmat miten opiskella pienen lapsen kera ilman että jää jälkeen.

      Mutta jokainen pariskuntahan määrittää itse noi; jos itse neuvoisin ketään, niin sanoisin että tärkeimpiä on kaksi ekaa kohtaa. Pitää olla ihan kunnolla harkittu ja haluttu juttu molempien tahoilta, eikä tyyliin niin että kun toinen sanoo haluavansa vauvan, niin toinen ehdottaa ehkäisyn jättöä samantien. Kyllä se on sellainen päätös mikä pitää miettiä läpi.Toinen on parisuhteen ikä. Ehkä yksi tärkeimpiä asioita, mikä pienentää riskiä erota pikkulapsiaikana. Huuman on täytynyt olla jo hyvän aikaa poissa, ja arjen kuviossa, ennen kuin kannattaa hankkia lapsia. Mutta teillähän nuo asiat on kunnossa, joten ehkä teinä ottaisin jonku aikarajan, esim 3kk, jonka aikana molempien pitää tosissaan miettiä olisiko nyt ok aika lapsille. Kun sitä aikansa kypsyttelee, niin saattaa ykskaks tuntuakin siltä että nyt voisi olla hyvä aika :)

      • N. 35v on hyvä

        Lapset pitää hankkia mahdollisimman pitkään yli 10 vuoden parisuhteeseen 30 - 40v iässä. Älkää uskoko näitä jotka ovat itse lapsen kanssa hätäilleet huonosti kantavassa suhteessa tai muuten itsestään epävarmoina. Järkikin sen sanoo.
        12/32 on hyvä nyrkkisääntö ja sitä kannattaisi noudattaa.

        4 vuoden suhde on todella lyhyt. Jos 4 vuotta ollut suhteessa ka pitää jo lapsia hankkia, niin jossakin on vika ja kannattaa erota ja vaihtaa kumppani jossa on sitä jotain.


      • ??????
        N. 35v on hyvä kirjoitti:

        Lapset pitää hankkia mahdollisimman pitkään yli 10 vuoden parisuhteeseen 30 - 40v iässä. Älkää uskoko näitä jotka ovat itse lapsen kanssa hätäilleet huonosti kantavassa suhteessa tai muuten itsestään epävarmoina. Järkikin sen sanoo.
        12/32 on hyvä nyrkkisääntö ja sitä kannattaisi noudattaa.

        4 vuoden suhde on todella lyhyt. Jos 4 vuotta ollut suhteessa ka pitää jo lapsia hankkia, niin jossakin on vika ja kannattaa erota ja vaihtaa kumppani jossa on sitä jotain.

        Jos noudattaa 12/32 sääntöä, niin vaimo päätyy asumaan psykiatriselle osastolle ja lapset viedään huostaan, koska isä oli väkivaltainen...

        Joten tosiaan. Otetaan kaikki oppia siitä trollipellestä ;);)


    • lastenhoitaja.

      Jokainen tehköön lapsen koska huvittaa. Mulle aivan sama eikä mulle kuulu. Jokainen joka haukkuu toisia siitä, että haluaa lapsen, on todella raukkamainen, ja purkaa suruaan, koska ei tehnyt lasta ajoissa ym ym... Lapset on ihania.

      • rmeopwq

        Niin tai sitten on nähnyt mikä on lasten nykytila esim peruskouluissa tai päiväkodeissa. Itse olen opettajana ala-asteella, ja surettaa todella monien lasten puolesta jotka ovat kärsineet vanhempien kypsymättömyydestä, päihdeongelmista, mt-ongelmista, eroista, pettämisistä jne. Ja itselläni on siis kolme lasta, jotka teimme alle 30-vuotiaina, joten mistään katkeruudesta ei ole kyse.

        Ap:lla on varmasti ihan hyvät puitteet lapselle, mutta minun mielestä nykyään ihmisiä pitäisi valistaa ja valmentaa enemmän mitä lapsi tuo mukanaan, ja milloin on sopiva aika lapselle. Isolla osalla meidänkin koulun lapsista on pahoja ongelmia, joiden taustalla on kotiongelmat. Eivätkä nämä tapaukset ole suinkaan päättäneet alkaa huonoiksi vanhemmiksi, vaan heillä ei ole syystä tai toisesta ollut voimia ja välineitä vastata lapsen tarpeisiin ja tunteisiin. Omat tunteet ja tarpeet menevät edelle.

        En hauku ketään siitä, että haluaa lapsen, mutta sanonpa vain että on raukkamaista tehdä lapsi vain ja ainoastaan koska haluaa lapsen rakkauden ja hellyyden. Lapsen tekemisten pitäisi lähteä aina ensisijaisesti siitä, mitä itsellä on tarjota on lapselle, mitä meillä pariskuntana on tarjota lapselle. Lapset ovat ihania, ja ansaitsevatkin vanhemmat joilla on elämä "hallussa" ja parisuhde vakaa ja pitkäkin. Toki päätökseen lapsen hankkimisesta vaikuttaa myös se vauvakuume, mutta lapsesta kasvaa aikuinen ihminen, josta tulee yhteiskuntamme jäsen. Meillä on jo niin paljon mielenterveysongelmaisia lapsia, aikuisia ja nuoria, etten yhtään ihmette että jotkut kyseenalaistavat toisten lisääntymishalut.


    • Tämä on realismia

      Sitten kun suhdetta takana 10 vuotta ja ikää vähintään 30v.

    • ihminen.

      No tiedoksi vaan teille 10/32 kannattajat!!!!!!

      Minun suhde on samanlainen edelleen kun esim sillon kun oltiin seurusteltu "vasta" 4-7 vuotta. Ei tästä olla mikskään muututtu. Mun mielestä ihan sama vaikka sen lapsen tekee ku on seurusteltu 5 vuotta tai 20 vuotta. Elämämme on kuitenkin samaa ja olemme samat ihmiset kuin ennenkin.

      • Hähähohhooo

        AI niinkö teillä? Te ette ole kaikki. Olette jotain rupusakkia muutenkin.


      • ihminen.
        Hähähohhooo kirjoitti:

        AI niinkö teillä? Te ette ole kaikki. Olette jotain rupusakkia muutenkin.

        jätän kommenttisi omaan arvoonsa.. hah, rupusakkia..


      • olemme kypsempiä :)
        Hähähohhooo kirjoitti:

        AI niinkö teillä? Te ette ole kaikki. Olette jotain rupusakkia muutenkin.

        Sinä se et tajua, että tekään ette ole kaikki. Kaikilla ei mene yli kymmentä vuotta siihen, että ovat kypsiä lapsen saamiseen.


      • Se on vain fakta
        olemme kypsempiä :) kirjoitti:

        Sinä se et tajua, että tekään ette ole kaikki. Kaikilla ei mene yli kymmentä vuotta siihen, että ovat kypsiä lapsen saamiseen.

        Kyllä menee. Etkö uskalla odottaa, kun ero ja muut ongelmat niin todennäköisiä?


      • tämäkin on fakta
        Se on vain fakta kirjoitti:

        Kyllä menee. Etkö uskalla odottaa, kun ero ja muut ongelmat niin todennäköisiä?

        No sinähän oletkin väkivaltainen, vaimosi hullu ja lapset olisi kannattanut jättää tekemättä, koska ne ovat huostassa yhteiskunnan maksettavana. Me terveet maksamme ja hoidamme itse, vaikka teimmekin lapset hieman aikaisemmin :)


    • Kokemusta on

      N. 35 vuotiaana kannattaa tehdä lapset ..

    • lapsirakas

      Mielestäni ei suhde ole vakaalla tasolla, JOS tarvitsee miettiä, että erotaanko me joskus jne. Että ei kannata nyt tehdä lapsia JOS me erotaan kymmenen vuoden päästä. JOS tarvitsee tuollaista edes miettiä, kannattaa erota sitten samantien.

      Tehkää lapsia koska haluatte liikoja miettimättä! ;)

      • Realiteettia

        Totta kait kannattaa tajuta se, että 80% perheistä hajoaa eli ero tulee.


      • 85k
        Realiteettia kirjoitti:

        Totta kait kannattaa tajuta se, että 80% perheistä hajoaa eli ero tulee.

        No me emme ole niin kuin ne sekopäät, jotka leikki netissä, että ne on onnellisia. Ja valistavat muita onnestaan.


      • Erosi ennustaja
        85k kirjoitti:

        No me emme ole niin kuin ne sekopäät, jotka leikki netissä, että ne on onnellisia. Ja valistavat muita onnestaan.

        Kyllä sinä aika sekopäätä vaikutat.


      • raskausmaha
        Realiteettia kirjoitti:

        Totta kait kannattaa tajuta se, että 80% perheistä hajoaa eli ero tulee.

        Sitten tulee ero SO WHAT! ;)


      • inst
        Erosi ennustaja kirjoitti:

        Kyllä sinä aika sekopäätä vaikutat.

        Eron ennustajat, sun muut ennustajathan ne usein ovat oikeasti sekaisin :)


      • Asianajajasi.
        inst kirjoitti:

        Eron ennustajat, sun muut ennustajathan ne usein ovat oikeasti sekaisin :)

        Ne on vain tilastotietäjiä ja realisteja.


      • So that!!
        raskausmaha kirjoitti:

        Sitten tulee ero SO WHAT! ;)

        Tasapainoiseksi ihmiseksi varttuvalla lapsella pitää olla ehyt koti ja toisiaan ja lastaan rakastavat vanhemmat.


      • olet se hakkaaja-isä
        Asianajajasi. kirjoitti:

        Ne on vain tilastotietäjiä ja realisteja.

        Tarkoitat siis, että ne leikkivät netissä olevansa tilastotieteilijöitä ja asianajajia?


    • Parisuhdeterapeutti

      32 - 38 vuotiaana kaksi lasta on hyvä. Ei tule ero. Suhdetta pitää olla alla vähintään 10v.

      • Asianajajasiko.

        Todella hyvä ja realistinen nyrkkisääntö.


      • aha.
        Asianajajasiko. kirjoitti:

        Todella hyvä ja realistinen nyrkkisääntö.

        Montako ammattia sulla on?

        Alkaa olla naurettavaa 12/32.


    • räkätapit hiiteen

      Milloin olisi oikea aika vauvalle?



      vastaus : EI KOSKAAN !!!!!!.

      • Hyvät yöt

        Periaatteessa kun ihmisiä on liikaa puolet, nii joka toinen jos tekisi yhden lapsen siinä 35v iässä, niin saataisiin sopiva syntyvyys ja laatua. Yli 10 vuuden suhde tietenkin pitäisi olla. Lapsi kuitenkin tarvitsee yhden sisaruksen, niinpä jos 25% maailman ihmisistä kun hankkisi elämässään 2 lasta n. 35v iässä ja 10v suhteeseen, niin saadaan parannettua ihmiskuntaa ja 75% voi keskittyä muuhun - vaikka maapallon pelastamiseen.


      • Realiteetti
        Hyvät yöt kirjoitti:

        Periaatteessa kun ihmisiä on liikaa puolet, nii joka toinen jos tekisi yhden lapsen siinä 35v iässä, niin saataisiin sopiva syntyvyys ja laatua. Yli 10 vuuden suhde tietenkin pitäisi olla. Lapsi kuitenkin tarvitsee yhden sisaruksen, niinpä jos 25% maailman ihmisistä kun hankkisi elämässään 2 lasta n. 35v iässä ja 10v suhteeseen, niin saadaan parannettua ihmiskuntaa ja 75% voi keskittyä muuhun - vaikka maapallon pelastamiseen.

        Juuri niin.


    • Ei ennemmin

      30 - 40 vuoden iässä.

    • hahah siitäs saitte

      35-40v sais mennä jo vanhainkotiin. 20-25 vuotiaat sais tehä niitä lapsia. Mut ei alle 20v.

      • Äläs höpsi

        Sinä sekopää varmasti saisit olla paskavaipoissa makaamassa ennen 49 ikävuotta, mutta sinä oletkin vähän vanha ja masentunut sielu. Masennukset ja liian aikainen raskauksien määrä on tehnyt sinusta mummomaisen jo nuorena. Tekemällä lapset n. 35v iässä pysyy nuorempana. Se on ihan järkeenkäypä asia. Teidän liian aikaiset raskauden ja stressaavat elämät avioeroineen, yksinäisyys, pienet piirit ja näköalattomuus synkistää. Sitten tulee tuollaisia mummekeita. 60v on ikä kun tullaan mummoksi, mutta elämä on valintoja.


      • matikan kertausta
        Äläs höpsi kirjoitti:

        Sinä sekopää varmasti saisit olla paskavaipoissa makaamassa ennen 49 ikävuotta, mutta sinä oletkin vähän vanha ja masentunut sielu. Masennukset ja liian aikainen raskauksien määrä on tehnyt sinusta mummomaisen jo nuorena. Tekemällä lapset n. 35v iässä pysyy nuorempana. Se on ihan järkeenkäypä asia. Teidän liian aikaiset raskauden ja stressaavat elämät avioeroineen, yksinäisyys, pienet piirit ja näköalattomuus synkistää. Sitten tulee tuollaisia mummekeita. 60v on ikä kun tullaan mummoksi, mutta elämä on valintoja.

        60-vuotiaana mummoksi?

        Siis, jos lapset hankkii 35 vuotiaana, ei silloin ehdi mummoksi 60-vuotiaana, vaan 70-vuotiaana. Vai pitääkö sinun lastesi hankkia lapsia 25-vuotiaana, että sinusta tulisi pappa kuusikymppisenä.

        Ps. Jos lapsesi saa lapsen ennen 35-vuotis päivää katkaisetko välit?


      • Wautsi hei
        matikan kertausta kirjoitti:

        60-vuotiaana mummoksi?

        Siis, jos lapset hankkii 35 vuotiaana, ei silloin ehdi mummoksi 60-vuotiaana, vaan 70-vuotiaana. Vai pitääkö sinun lastesi hankkia lapsia 25-vuotiaana, että sinusta tulisi pappa kuusikymppisenä.

        Ps. Jos lapsesi saa lapsen ennen 35-vuotis päivää katkaisetko välit?

        Oho, sinähän osaat laskea. Ohhhoh


      • sinä et
        Wautsi hei kirjoitti:

        Oho, sinähän osaat laskea. Ohhhoh

        Ja sinä et. Se ei tosin ollut yllätys. Teillähän oli se mukautettu :)


    • Elämänkokemus100%

      35v on oikea aika esikoisen hankintaan!!

    • ÄITIIIII

      MITÄ SE KENELLEKÄÄN KUULUU KOSKA IHMISET LAPSIA TEKEE?? KESKITTYKÄÄ OMAAN ELÄMÄÄN ÄLKÄÄKÄ ROIKKUKO TÄÄLLÄ HAUKKUMASSA TULEVIA ÄITEJÄ!
      JA MINKÄ SINÄ SILLE MAHDAT, ETTÄ JOKU ULEE VASTAAN MAHA PYSTYSSÄ? SANOTKO HÄNELLE JOTAIN, VAI KENTIES KÄYTKÖ KIMPPUUN JA AIHETAT KESKENMENON HÄNELLE?? HÄH???!!

    • Kuuluu ja näkyy

      Kyllä järjettömät raskaudet ovat yhteiskunnallinen ongelma ja kuuluu siis kaikille.

      • voi sua pikku-kullia

        Minkä sinä sille voit? Ketään ei kiinnosta sun jutut.


      • KaikillaOnOmatAivot
        voi sua pikku-kullia kirjoitti:

        Minkä sinä sille voit? Ketään ei kiinnosta sun jutut.

        Niimpä!


      • Oikea ikä 35v
        KaikillaOnOmatAivot kirjoitti:

        Niimpä!

        Siis kaikilla on omat aivot, mutta missä kunnossa ne in ja kykeneekö ne omaan ajatteluun, niin ei kykene. 99% suomalaisista ei osaa ajatella itse,vaan ne tekee niin kuin muut. Samaan paskatunkioon mennään hukkumaan mihin muutkin. Nuoret ovat etenkin ihan sakkiintyneita ja aivot Offilla.


      • ooookei
        Oikea ikä 35v kirjoitti:

        Siis kaikilla on omat aivot, mutta missä kunnossa ne in ja kykeneekö ne omaan ajatteluun, niin ei kykene. 99% suomalaisista ei osaa ajatella itse,vaan ne tekee niin kuin muut. Samaan paskatunkioon mennään hukkumaan mihin muutkin. Nuoret ovat etenkin ihan sakkiintyneita ja aivot Offilla.

        Sinun lapsesi ovat sakkiintuneita ja aivot offilla?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe