Mitä liikuntaa?

tuleva mami

Mitä liikuntaa ootte harrastanu raskauden aikana? Itse käyn kävelyillä, mutta olisi kiva tehdä muutakin :)

5

102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumppapirkko

Itse olen raskaana (26 2) ja ohjaan ryhmäliikuntatunteja 5-11 tuntiin viikossa edelleen. Tunnit sisältävät vähän kaikkea: spinningiä, keskivartalotunteja, BodyCombatia ja BodyPumpia, lisäksi on harvakseltaan venyttelytunteja (ehkä n. kerran kahteen kuukauteen, kun niitä tuurailen). Tuntien ohjauksia en ole vähentänyt ja teen saman minkä meidän asiakkaamme - hypyt olen tosin jo alkuraskaudesta jättänyt pois. Edelleen tossu nousee lattiassa, tangossa on lähes samat painot kuin ennen raskautta - yläkropan lihaksiin olen lisännyt tankoon kiekkoja.

Raskaus ei ole sairaus, silloin voit tehdä oikeastaan kaikkea mikä tuntuu hyvältä. En kuitenkaan lähtisi suosittelemaan ratsasusta tai kamppailulajeja enkä muitakaan kontaktilajeja. Toki jokaisen raskaus on erilainen, mutta itselläni ei ole ollut oikeastaan minkäänlaisia raskaudenajan "vaivoja" alkuraskauden väsymystä lukuunottamatta. Oireettoman raskauden pistän pitkälti hyvän kuntoni piikkiin, en usko että näin "vaivatonta" olisi ollut, jos en olisi aktiivinen liikkuja.

Rohkeasti vain mukaan kuntosaleille ja ryhmäliikuntatunneille. Voit toki ostaa myös kotiin erilaisia kuntoiluvälineitä, kahvakuulan tms. ja tehdä niillä omaa treeniä. Kannattaa kuitenkin pitää huolta omasta tekniikasta ja siitä, että tekee liikkeet oikein, ettei telo itseään.

Liikunta lisää hyvää oloa ja pitää mielen virkeänä :)

• Lapsiluku täynnä

Minäkin olen liikkunut samalla lailla kuin ennenkin. Loppuraskauden aikana en viimeisestä raskaudestani "pystynyt" enää juosta, mutta se johtui lähinnä siitä, että oli poikkeuksellisen lämmin hellekesä ja lapsi meni 2 viikkoa yli lasketun ajan ja syntyi elokuun alussa. :D

• uintia

UKK-instituutin mukaan kokeneemmat äidit liikkuvat enemmän ja monipuolisemmin.

- Ensimmäisen lapsen syntymä on niin iso elämänmuutos, että äidit ovat herkästi liian varovaisia, sanoo tutkimusjohtaja Riitta Luoto.

Luodon mukaan useamman raskauden kokeneet äidit tuntevat ehkä paremmin oman kehonsa ja uskaltavat liikkua rohkeammin.

Raskaana olevien olisi hyvä liikkua ainakin 2,5 tuntia viikossa. Liikkuva äiti palautuu nopeammin synnytyksestä, painonnousu pysyy paremmin kurissa, eikä vauva kasva liian suureksi. Liikunta ehkäisee myös tehokkaasti masennusta. Sopivaa liikuntaa kävelyn lisäksi on esimerkiksi uinti, hiihto tai kuntosaliharjoittelu.

Synnytyksen jälkeen liikunta on syytä aloittaa rauhallisesti. Aivan tavallinen vaunukävely on oivaa liikuntaa.

- Joka ikinen päivä olisi hyvä käydä ulkona. Suorittaminen kannattaa unohtaa heti. Ulkoiluksi käy vaikka kaupassa käynti kävellen, Luoto kannustaa.

• Lapsiluku täynnä

Ai, taisi sitten tulla liikuttua aika reilusti, kun liikuin 1,5 tuntia päivässä eli 10,5 tuntia viikossa.
        Tuo liika varovaisuus pitää muuten paikkaansa, minäkin varoin eniten 1. raskaudessani, vaikka tuolloinhan kuntoni oli parhaimmillaan.

• rv 36

Samat lajit kuten ennenkin (jumpat, sali, uinti, juoksu).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      82
      2005
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      121
      1715
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1306
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      229
      720
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      676
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      57
      624
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      205
      580
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      47
      517
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      482
    Aihe