Elikkä mulla on ollu masennusta jo monta vuotta. Joskus ihan kamalaa, joskus hiukan siedettävämpää. Nyt vaan on joskus ollu kausia, et on ollukin sen "aina jatkuvan" masennuksen sijasta ihan hirveen vihanen ja levoton ja joka ikinnen asia ottaa päähän. Sit toisaalta aina välillä saattaa satunnaisesti alkaa itkeä kaikkea, mitä on sattunu tai joku sanonu joskus.
Taas on semmonen niin outo olo, et kysyn nyt teiltä, jotka ehkä jotain tästä tiedätte, et pitäiskö huolestua, vai onks tä vaan stresiä ehkä, vai teenkö asiassa nyt hieman kärpäsestä härkäsen, jos en oo tottunu siihen, et mieliala vois enää olla normaali.
En nyt osaa paremmin tätä oikeen selittää. Semmonen olo on, et tää ei oo normaalia. Oon suurimman osan päivästä aika levoton ja ärsyynnyn ihan kaikesta. Kun jotain kouluhommaa ois tehtävä, en yhtään pysyis ees paikallani ja keskittymiskyky on kadonnu pahemman kerran. Mitään euforista oloa ei tosiaankaan ole. Ja satunnaisesti tulee, jostain kumman syystä iltaa kohden enemmän, semmosia pieniä hetkiä, et masentaa. Jollain tapaa ehkä itsetuhonenkin olo, mut tällä kertaa esim. tulee viilleltyä sen vuoksi, että on niin levoton olo ja ärsyttää.
Jotain kaksisuuntaista oirehdintaa vai stressiä?
6
225
Vastaukset
- Koita kestää
Mun mielestäni tuo kuulostaa masennukselta. Keskittymishäiriöitä, yletöntä v'tutusta, epätoivoisuutta, ahdistustakin ehkä? Ei mun mielestäni kuulosta kaksisuuntaiselta, mutta enpä ole psykiatri.
Käy lääkärissä, ei toi ainakaan kivaa ole. - biponen
Mun oireilu on ollut osaltaan aika samantyyppistä, bipo II -diagnoosi. Siinä, toisin kuin I-tyypin bipossa, euforian tunteen korvaa usein ärtyneisyys. Tietty masennukseen saattaa liittyä keskittymisongelmia ja ärtyisyyttä, tai stressiin, tai vaikka adhd:hen...
Eli komppaan koita kestää:tä: ei toi tosiaan kivalta kuulosta, oli mitä oli. Hophop lääkäriin, rohkeasti vaan. Kyllä se siellä sitten selviää, toivottavasti kohdallesi osuu yhtä hyvä lääkäri kuin mulle. - ahdistunut anneli
Mun mielestä toi kuulostaa ahdistukselta. Mä oon ahdistuksessa tosi levoton, ei pysty keskittyy ja oon tosi ärtyny. Siihen ei tosiaan liity mitään hyvää oloa. Ja just nimenomaan se pahenee iltaa kohti. Ärsyttävä ja joskus tosi lamauttava tunne.
- mieti ja mieti
Jos bipo diagnoosin haluat, niin sen 100 varmana saat ja siihen sellaisen lääkityksen, että jos et oikeasti ollut sairas niin tasaavien ja neuroleptien jälkeen olet.
miksi et jatka elämääsi ja unohda kaikenlaiset diagnoosit siitä mikä sulla on.
Usko pois, elämäsi kaikki mahdollisuut ja unelmat katoaa sen samantien kun kun saat hullunpaperit.
mitään apua et diagnooseilla tai lääkkeillä oloosi tule samaan. Lääkkeiden avulla pääsi on entistä enemmän sotkussa.
Unohda kaikki mt sairaudet ja hakeudu takaisin normaaliin elämään, niin pääset parhaiten jaloillesi.
Elämään kun vaan kuuluu kaikenlaiset vitutukset ja murheet, ne eivät ole lääkittäviä sairauksia. - tättäräääääää
Munki mielestä toi kuulostaa ihan ahdistukselta. Olisko mahdollista et alottaja sais terapiaa? Se ois parhain keino päästä ahdistuksesta. Älä ainakaan lähde siihen nappihelvettiin että kaikkia oireita lääkitään vaan eikä yritetä päästä niistä ongelmista eroon. Älä ainakaa neuroleptejä huoli!
- ketjun alottaja
Kiitos tosiaan kaikille mielipiteistä. Niin, en tosiaankaan tiiä, että mikä tää on. Siks oon hiukan ymmälläni ja kyselemässä netissä ihmisiltä hiukan suuntaa-antavasti, et onko tommosen kakssuntasen pelko täysin aiheetonta tässä. Tosiaan siis olen masennuksen takia hoitosuhteessa, vai miks näit kutsutan, nuorten poliklinikalla ja tuol ihan hyvin vois kysellä myös asiasta, mutta jotenki kaikki on siel viellä niin alkutekijöissään, etten uskalla oikeen puhua paljon mitään. Ja siellä sitten lääkäri kirjotti b-lausunnon terapiahakemukseen, kun katto, että se olis hyödyllistä, joten on siis alkamassa kai jossain vaiheessa terapia masennuksen takia. Ja joo, mitään neuroleptejä en kyllä alkais syömään, ellei se olis ainut vaihtoehto. Toisaalta en tosiaan tiiä, että mistä johtuu, en ite kuitenkaan koe itteäni mitenkään poikkeavan ahdistuneeksi nyt.
Nimimerkille "mieti mieti" täytyy kyl sanoa, että en nyt erityisesti yritä mitään ihmeellistä diagnoosia hakea, mutta joku pieni selvyys olis mukava saada siihen, et mistä mikäkin johtuu. Ja jotkut asiat alkaa olla jo sen verran häiritseviä, että jossain vaiheessa on aika välttämätöntä jotain apuu hakee, jos elämä ei tunnu yhtään elämisen arvoiselta ja siinä saa tapella päivä kerrallaan väkisin eteenpäin, joten jo senkin takia olis hyvä hiukan tietää, mikä oikeesti sitten mättää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama917540Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1226285Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1604407Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2333034Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta902618Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh311897- 1291521
Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1961511Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21762"Suomen Gossip Girl" Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen
Onnea, Jannica! Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen ja 30 000 euroa. Nordberg kutsuu itseään Suomen Gossip Girliksi19693