Kumpaa minun kannattaa hakea, toimeentulotukea vai asumistukea?

kiitos jos tiedät

En ymmärrä näistä tukiasioista, olen joskus vuosia sitten hätätilanteessa turvautunut toimeentulotukeen hetkellisesti. Olen yrittänyt sinnitellä omin avuin, mutta nyt tämä kuukausi menee niin pienellä palkalla ettei se riitä edes vastikkeen maksuun.

Teen osa-aikatöitä joiden palkka ja töiden määrä vaihtelee. Minulla on välillä ollut muitakin melko lyhyeksi jääneitä työsuhteita tämän osa-aikatyöni rinnalla. Olen yleensä itse irtisanoutunut ihan aiheellisista syistä. En ole työvoimatoimistossa käynyt moniin vuosiin, karenssiahan sieltä varmaan minulle ensimmäisenä olisi tarjottu.

Miten esim. asumistukeen lasken tuloni, koska ne ovat joka kuukausi vaihdelleet? Jos lasken laskurilla arvion mahdollisesti saatavasta asuntotuesta, niin jaanko tuon vuoden tulosumman neljällä kuukaudella tässä vaiheessa? Aika jännää että nimenomaan bruttotuloja kysytään!

10

284

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --jj--
      • kiitos jos tiedät

Kiitos laittamistasi linkeistä. Ehkä kallistun tilapäisesti toimeentulotuen puoleen... Minulla on jonkin verran velkaa kertynyt ja sitä pikkuhiljaa yritän maksaa pois. Onneksi ei ole kovin suuri summa, mutta lähes olemattomissa tuloissa se on iso rasite. Ikääkin on tullut sen verran että ikärasismi alkaa tuntua töitä hakiessa. Jos tuota velkaa ei olisi, niin ehkä sitten ajattelisin asumistukea hakea.

Näköjään pitää laittaa veroehdotuskin hakemukseen mukaan. Olen saamassa veronpalautusta jonkin verran vuoden lopulla. Jos nyt saan tukea niin ottavatko sitten sen viimeistään siinä vaiheessa pois?

• hbjnk

Jos sinun on mahdollista asumistukea saada, niin sossu kyllä edellyttää, että sen myös haet. Toimeentulotuki on aina viimesijainen tuki, muut tuet pitää hyödyntää ensin.

• kiitos jos tiedät

Mutta jos haen tilapäisesti tukea, niin ei kai asumistuki silloin tule kysymykseen?

Soitan aamulla sosiaalitoimistoon ja kysyn.

Yritän löytää jotakin työtä että saan velkani maksettua. Sitten joskus kun velat on maksettu, niin pärjään melko vähilläkin tuloilla. On nytkin tosi tosi pienet tulot ja en voi väittää pärjääväni.

• ettäniin

Aina on haettava ensin asumistuet, työttömyyskorvaukset, opintolainat ja -tuet. Ei se silti estä sinua hakemasta toimeentulotukea. Merkkaat, että käsittelyprosessi on kesken.

• UllaTT

Pukeudu somaliksi niin saat yli 3000 euroa kuussa.

• REVI SIITÄ

sUOMALAISILLE VAAN ROPISEE IKIKARENSSEJA JA ILMAIS HOMMIA ULKOLAISET SAAVAT HETI KAIKKI TUET AUTOMAATTISESTI

• Sossupaholainen

Suomessa asuva somali saa toimeentulotukea aivan samoin perustein kuin muutkin toimeentulotukea hakevat. Hänen kuten muidenkin on esimerkiksi haettava ensisijaisia etuuksia (kuten asumistukea) ensin, toimeentulotuki on viimesijainen tuki kaikille. Ulla voi pukeutua kuten haluaa (pukeutuvatko somalit jotenkin erityisellä tavalla?).

• 666

Aloittajalla oli kommentissa yksi asiallinen lause.
      "Soitan aamulla sosiaalitoimistoon ja kysyn.
      Täällä ei saa kunnollisia ja asiallisia vastauksia.
      Pari "asiantuntijaa" voisi joskus neuvoa toisinkin päin nimittäin miten tukea haetaan asiallisesti.

• Tyypillinen

suomalaisen juntti ihmisen ajattelutapa: Kun jollain on siistit vaatteet on hänen oltava rikas, oli se sitten somali tai vaikka jonkin uskonnon edustaja. Mielessäkään ei käy, että itsellään olisi varmasti varaa ostaa samanlaiset kuteet jos jättäisi vaikka viinan ja tupakan ostaminen pois ja ostaisi vaatteita niillä sadoilla euroilla jotka heillä menevät kurkusta alas ja savuna ilmaan! Täysin naurettavaa luulla siis ketään rikkaaksi sillä perusteella jos on hienot ja siistit vaatteet! Ja jossain kurahousuissako ja saappaisi heidän pitäisi sitten kulkea, että näillä perusjunttiurpoilla olisi hyvä mieli? Näin ilmeisesti, mutta luulen että turha toivo!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      20
      4988
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      63
      4006
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      72
      3584
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2678
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2443
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      59
      2328
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      63
      2113
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2077
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      126
      1544
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1495
    Aihe