Hei!
Hain vuokranvälitysfirmoihin töihin mutta mietin, että kun olen työttömänä ja kun työt on aivan epämääräisiä niin voiko hakea asumistukea lisäksi ja kuinka sitten selvittää kelalle paljonko tienaa kuukaudessa jos työt vaihtelee? Esim jos vain 1 viikko töitä kuukaudessa ja toisena 3 niin mites asumistuki ja saako sitä?
Työmarkkinatukea en saa koska ei ole ammattitutkintoa.
asumistuki ja pätkätyöt
3
792
Vastaukset
- pätkätyösirkus
Itse olin vuokrafirman kautta töissä 2v ja kun oli melkein koko ajan töitä niin en saanut asumistukea. Ja kun olin työttömänä niin en saanut siltäkään ajalta, kun en ymmärtänyt pyytää todistusta vuokrafirmalta, että niillä ei ollut antaa työtä kyseisiltä ajoilta.
Eli jos nyt olet töissä ja haet asumistulea niin muista pyytää AINA todistus jos olet työttömänä välillä pidempään muuten KELA laskee sun työssäolo ajan palkan ja jakaa sen 12kuukaudelle ja tulot voivat näinollen olla niin isot että et saa asumistukea vaikka olet työtön. Näin kävi itselleni :(
Kun menin vuokrafirmaan töihin niin silloin sain asumistukea ja kun soitin kelalle, että olen töissä mutta en tiedä miten pitkään. Kelalla sanoivat että ilmoita, kun tiedät työn keston. Kun yritin selvittää työn kestoa niin en saanut vastausta ( rakennuksella siivoojana olin ) joten työt vaan jatkui ja jatkui. Lopulta Kelalta tuli lappu, että tarkistetaanpa tulot, kun olet ollut 3kk:tta säännöllisesti töissä. Menin kelaan ja ne melkein haukku mut pystyyn, että yritän huijata niitä.. Loppujen lopuksi sain maksaa 3kk:n asumistuet takasin vaikka siitä valitin joka taholle :( Ja maksoin myös työttömyys ajalla koko vuokran, sinne meni iloisesti puolet liiton rahoista..
Mutta minkäs teet, pitäähän meidän pätkätyöläisten tietää että työsuhde kestää viikon, kuukauden tai puolivuotta.. - kyllävain
Jos sulla on kuukausittain noin epäsäännöllisesti töitä, niin asumistuen kanssa saattaa tulla vähän hankaluuksia. Kunhan ei kuitenkaan käy sillein, että sulle maksetaan liikaa koska sen Kela luonnollisesti perii takaisin tavalla tai toisella. Asumistukeahan saa myös takautuvasti tietyltä ajalta, en vaan muista kuinka pitkältä.
Vähän offtopicia: Mulle on maksettu kaks kertaa liikaa asumistukea töiden takia (ekalla kerralla en muistanut ilmoittaa ja toisella kerralla ilmoitin liian myöhään). Ensiksi Kelalta tuli lasku jossa pyydettiin maksamaan liikaa maksettu tuki kerralla takaisin. Enpä maksanut ja sitten kun jäin taas työttömäksi niin Kela vähenti joka kuukausi asumistuesta 25€ siihen asti kunnes "velka" oli kokonaan maksettu. Kummallakin kerralla kyse on ollu kuitenki vaan yhestä kuukaudesta.- sädeff
iselle kävi niin, etten saanut työttömyystukea ja asumistukeakin vain puolet laskurin summasta. Ilmoittivat, että aina jakavat tulon koko vuodelle, vaikka useampi kuukausi oli täysi vailla tuloja. asumistuen saaminenkin otti koville. Huijattiinkohan minua veronmaksajien edun nimissä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama255059Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä644061Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve753625Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732698Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472483Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602358Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl772167Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272127- 1351664
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371525