Myin purteni pois

Toivo Ton

Tämä kesä on ensimmäinen kahteenkymmeneen vuoteen, kun olen ilman venettä. Taloudellinen tilanteeni huononi niin paljon, etten pystynyt enää ylläpitämään venettäni. Nyt pärjään muutaman kuukauden venerahoillani, mutta sen jälkeen on tilanteeni toivoton.

7

519

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikansa kutakin

Otan osaa, ymmärrän hyvin.
      Minullakin oli se tilanne, että muutamia vuosia stten vähensin kustannuksia siirtymällä pienempään purkkariin: ylläpito- ja laituripaikkamaksut putosivat, mutta purjehdus lisääntyi (=ei välttämättä tarvita miehistöä).

Nyt harkinnassa on siirtyminen siihen, mistä matkapurjehdukset aikanaan aloitin eli vanha folkkari ilman elektroniikkaa ja ilman ns. mukavuuksia. Sekin on nautinto, ettei tarvitse harmitella milloin mitäkin rikkoutunutta mittaria tai sähköharmia eikä ole pakko käyttää moottoria - vieras ajatus nykyajan perheveneilyssä ja stressaavassa kiireessä.

"Back to basics"!

• Tapsa5

Toivottavasti Toivo Ton pääsee vaikkapa venelevien tuttavien kanssa vielä vesille. Yllättävän moni kaipaa eniten juuri sitä veneilykaveria. Turhan kallistahan tuo purjehdus harrastuksena on -- itsekin olen tyytynyt suhteellisen pieneen ja vanhaan veneeseen, josta ei isoja kuluja kerry.

• down-shift

Tuo downshiftaaminen voi olla ihan hyväkin ratkaisu. Me aloitettiin alle 6 metrin ht-paatilla. Vaimo halusi vesivessan, keittiön ja telkkarin -> piti vaihtaa 24-jalkaiseen nopeaan paattiin. Keväällä tuli taas tilanne että olisi halunnut vaihtaa 30-jalkaiseen, mutta en suostunut kun ei olisi ollut varaa kuin 30-vuotta vanhaan. Ei olisi kestänyt hermot eikä rahapussi sellaista. Myytiin vene pois ja ostettiin mökki.

Minä olisin ehkä halunnut uudemman, pienen ht-paatin. Sillä pääsee samoihin saariin, mutta huolto- ylläpito- ja polttoainekulut on ihan eri luokkaa. En itse tarvitsisi muita mukavuuksia kuin radion ja lämmittimen. Saaristo on täynnä paskahuusseja ja tiskivettä Itämeren altaassa riittää.

• Bossu

24-jalkaisen hinnalla ei kummoista kesämökkiä saa ainakaan vesistöjen ääreltä.

• metsäkansa kele

Jonkun uppotukin tietysti myit, kunnon purkkarit eivät käy kaupaksi. Koneajon sm-kisat taas vaihteeksi kevyttuulisena viikonloppuna; oliko hauskaa, mopottajat?

• Toivo Ton

Olet piru vie oikeassa "metsäkansa kele". Halvalla möin. Ei ollut aikaa odotella onnenkantamoista. Ei ole sellaisia ollut viime aikoina näköpiirissä. Pelkkää alamäkeä on ollut siitä lähtien, kun Urpilainen aloitti valtakunnan businespomona.

• 8+1

Olen itse myös miettinyt sitä, että hankkisin kimppakaverin veneeseen. Vene seisoo laiturissa kuitenkin vähintään puolet kesästä. Samalla kustannukset ja kunnostustyöt voisi puolittaa. Saisin purjehduskaverin kun vaimokin kuulemma haluaisi tehdä kesällä muutakin kuin keikkua aalloilla. Yksi hyvä tyyppi on jo tiedossa, jonka kanssa on puhuttu asiasta. Kaveri on hyvä purjehtija, huumorintajuinen ja ahkera. Ihan ventovieraan kanssa en hommaan ryhtyisi.

Tsemppiä talousvaikeuksien kanssa painiville. Jos ei ole omistamisen pakkoa, niin purjehtimaan pääsee kyllä. Voi sitäpaitsi olla ihan virkistävää jos kuviot hieman muuttuvat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1227
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe