Hormonikorvaushoidon hyödyt.

Miiru

Hei, missä vaiheessa sinä aloitit hkh:n- aloititko heti vai odottelitko johonkin tiettyyn ikään tai oireeseen?

Mikä oire sinulle oli vaikeinta sietää?

Mihin kaikkiin vaivoihin/oireisiin olet kokenut hormonihoidon vaikuttaneen positiivisesti?

15

1138

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen 55 v.

Näistä asioista on jo kirjoitettu niin paljon tällä palstalla, ettei niitä tarvitse enää toistaa. Myös kirjallisuus ja netti antavat paljon vastauksia. Löydät varmasti tarvitsemasi tiedon ilman eri kyselyä.

• antaa kaikkien kukk.

Nainen 55 v.
      On tosi tympeää, jos heti ensimmäisenä syöksyt vastaamaan, vaikket edes vastannut aloittajan kysymyksiin. Toisin sanoen sinulla ei ollut mitään syytä tulla ns "aukomaan". Taitaa olla totta, että yksi tyypillinen vaihtarioire on se, että naisesta saatta tulla ikävä kärttypussi, joka löytää huonoa joka asiasta.
      Näitä samoja aiheita nousee varmaan uutena ketjuna juuri siksi, että netti on täynnä tosiaan kirjoitukia aiheesta. Kuitenkin jokaisen omat oireet ja tunemukset ovat hänen omia ainutkertaisia kokemuksiaan. Netin yltäkylläisyydestä on paljon helpompi lytää oma aloittamansa keskustelu kuin kahlata läpi kaikkea pelkillä hakusanoilla löytyviä tekstejä, jotka eivät mahdollisesti vastaa aloittajan kysymyksiin. Nopeammin pääsee tulokseen aloittamalla uudestaan.
      Jos nainen 55 v kokee että samasta aheesta löytyy jo tietoa aivan tarpeeksi, niin miksi ihmeessä hän edes vaivautuu lukemaan koko ketjua. Menee itse ja selaa loputtomia nettikirjoituksia hamaan tuomiopäivään asti.
      Tämä kirjoituksenikaan ei aloittajalle juuri vastausta anna, mutta tuo ensimmäinen viisvitonen voisi hiukan miettiä asioita: joka päivä joku uusi vahtari-ikäinen kokee omia itselleen uusia oireita, joiden kanssa on ns hukassa. Ei ole väärin, jos nämä uudet vaihtari-ikäiset aloittavat uusia keskusteluketjuja, sillä ns vanhat konkarit, jotka jo ovat ohittaneet vaihtarien aiheuttaman henkisen shokin ja elo on tasaantunut johonkin mummoelämään eivät ehkä lue näitä juttuja enää.Jos kukaan ei aloita uusia ketjuja, netissä pyörisi vain vanhoja ketjuja, joissa on vanhoja juttuja ja tietokin voi olla jo vanhentunutta.

• Miiru

Juu anteeksi että aloitin, en tee enää koskaan niin. Ja ekalle vastaajalle toivon, että kunhänelle tulee jostain sairaudesta tai muusta asiasta esille kysymys,josta hän tekee aloituksen, niin toivottavasti hän saa samalla mitalla takaisin.
      Vissiin vaihdevuodet tehneet hänet äreäksi, tai ei ole saanut mieheltään seksiä.

• Hormoonihurmio

Aloitin korvaushoidon muutaman kuukauden kuluttua kuumien aaltojen alkamisesta. Muita oireita oli ollut jo vuosia sitä ennen, mutta aaltoilu oli sen verran rasittavaa, että en halunnut siitä kärsiä.

Kokeilin ensin luontaistuotteita (en enää muista valmisteen nimeä), mutta niistä ei ollut apua. Kuumat aallot alkoivat minulla huhtikuussa, kun maaliskuussa oli ollut viimeiset kuukautiset, ja ne pahenivat koko ajan.

Aaltoja tuli noin puolentoista tunnin välein, päivin öin. Hikoilu ei ollut kovin runsasta, olo oli lähinnä epämiellyttävän nihkeä.

Korvaushoito poisti kaikki oireet, myös psyykkiset, jotka minulla olivat pahimmat (pinnan lyheneminen, mielialavaihtelut, apatia, itkuherkkyys). Käytin korvaushoitoa kolme vuotta, sitten kokeilin, pärjäisinkö jo ilman, koska olin kyllästynyt tyhjennysvuotoon. Sain kyllä gynekologilta reseptin vuodottomaan hoitoon, mutta en aloittanut sitä koskaan, koska oireet olivat jokseenkin hävinneet.

Nyt olen ollut kolme vuotta ilman hoitoa. Pikkuisen kuumottelee vieläkin silloin tällöin, mutta muita oiteita ei onneksi ole. Olen taas oma hyväntuulinen itseni, kiukuttelen vain väsyneenä tai nälkäisenä.

• Nainen 55 v.

Kylläpä nyt on äksyjä naisia liikkeellä! Ei todellakaan ollut tarkoitus loukata ketään tai nostattaa tuollaista kiihkoa, jota "antaa kaikkien kukk" julistaa.

Itselläni on hormonikorvaus ollut käytössä 3 vuotta ja se on poistanut yöhikoilun, joka oli pahin oireeni univaikeuksien ohella. Niihin ei hoito ole valitettavasti auttanut tarpeeksi. Seksinautintoon hormonikorvaus on vaikuttanut positiivisesti ja se on tietysti aktiivisen miehenkin kannalta hyvä juttu. Eli seksiä kyllä saan ja vielä hyvää sellaista :-)

• Antaa kaikkien kukki

Sinähän se viisvitonen aluksi äksyilit, kun tuntui, ettei täällä mitään uusia aloituksia saa ollakaan. Itse ainakin näin suht uutena vaihtari-ikäisenä koen hyvin tarpeelliseksi, että on uusia aloituksia eikä aina vanhoja ketjuja.
      Aloitajalle näin omakohtaisena kokemuksena:
      vaihtarit alkaakin usein salakavalasti kaikilla muilla oireilla, joita ei osaa edes vaihtareiksi luokitella, koska aina vaan niistä kuumista aalloista hössötetään. On ne varmaan tosi ikäviä, mutta ei ole mukavaa sekään kun huomaa, että henkinen olotila alkaa olla itselle aivan vieras.
      Minulla vaihtarit alkoi ilmeisesti limakalvojen kuivumisella, sillä yhtäkkiä alkoi tulla vitsatieoireita ja -tulehduksia ilman mitään järkevää syytä. En osannut niitä edes yhdistää vaihtareihin kun tuntuu että limakalvojen kuivuminen on lähes tabu, josta ei saa puhua ei pukahtaa.
      Gnen vuositarkastuksessa tuli puhe näistä oireista, jolloin vasta tajusin, että vv-oireista on kyse. Lääkäri antoi listan kaikista mahdollisista oireista ja huomasin, että itselläni juurikin kaikki muut oireet oli tuttuja paitsi ne kuumat aallot. Sain korvaushoidon ja nyt on kaikki huonot olot, unettomuudet ja selittämättömät kiukunpuuskat mennyttä aikaa.
      Elo on kuin ei koko ilmiötä olisi olemassakaan.

• Miiru

Juu, sitä minä mietin että kun ihmisillä on näitä oireita monestikin useita, monesti sitkutellaan eteenpäin, mutta sitten tulee se jokin joka katkaisee kamelin selän. Jollekin se tietysti on hikipuuskat,jollekin yöunet.

Mulla on jo monenlaista oiretta, alkoi oikeastaan sillä että yhtäkkiä saattoi ruveta itkettää ihan mitättömästä asiasta ja pahoitin mieleni herkästi.Sitten itsetunto jatkuvasti kovilla ja kroppakin tuntui vieraalta ja kelvottomalta. Noita kuivuus juttuja myös, lisäksi unettomuutta ja jokapaikan kipuja,myös nivelkipuja. Lisäksi hiusten lähtöä. Nyt on tullut uutena että tulee voimakkaita yöhikoiluja.Saattaa mennä pari viikkoa ilman ja sitten hikoiluttaa pari viikkoa peräjälkeen.

Olen 46v ja kohtu poistettu yli 10v sitten. Mietin tässä sitä gynelle menoa nyt. Ja niitä hkh juttuja olen mietiskellyt. Kävin otattaan fsh:n mutta en tiedä onko yksittäisellä tuloksella mitään virkaa, paitsi jos se on selkeästi koholla.

• Nainen 55 v.

Minulla oireina oli 51-vuotiaana alkanut yöhikoilu. Päivisin ei hikoilua ollut eikä siis mitään kuumia aaltoja. Limakalvojen tai nivelten kanssa ei ole ollut ongelmia. Mitään kiukkupuuskia tai masennusta ei myöskään ollut. Univaikeudet olivat alkaneet vähitellen jo 10 vuotta aiemmin, eikä hormonikorvaus ole niihin juuri auttanut. Eli syy löytynee muualta kuin vaihdevuosista, sanoi gynekologi.

Yöhikoilun ohella ikävin oire oli seksinautinnon ja orgasmin katoaminen, vaikka limakalvot kunnossa olivatkin. Onneksi hormonikorvaus toi orgasmitkin takaisin.

• Miiru

Se on nyt sitten virallista, kyllä ne ovat alkaneet. Posti toi tulokset.Pitäiskö keittää kakkukahvit- vai mitä tekis? Pitäiskö nyt tuntua jotenkin erilaiselta? Kummallista kun sen nyt tietää...... Onneksi ei ole mikään hätä tehdä mitään sen suhteen, odotellaan ja katellaan kuin se lähtee kiihtymään. Nyt on taas sellainen kausi että yöt menee hyvin eikä tympäse muu kuin hiusten lähtö.

• hiillosmakkara

Miirulle kysymys: minkälaiset sun labratulokset olivat? Mitä arvoja otettiin?

Toi oli niin ihana toi sun "pitäiskö keittää kakkukahvit..." -kommentti :)

Itse olen 40-vuotias. Aloin kipuilla jo vuosi sitten tätä, että olenkohan lähestymässä ennenaikaisia tai varhaisia vaihdevuosia. Kävin lääkärissäkin ja otettiin labroja, ensin nuori tk-lri vahvisti tulosten perusteella, että juu mulla on vaihtarit, mutta sitten kävin gynellä, joka erikoistunut mm. vaihdevuosihoitoon ja joka sanoi, ettei mun tulokset vielä viittaakaan vaihtareihin.

No, joka tapauksessa, tunnistan hyvin tuon, että pikku hiljaa tietynlaiset "oireet" hiipivät elämään ikään kuin jäädäkseen, ne melkein jo oppii ajattelemaan omiksi luontaisiksi luonteenpiirteikseen. Mulla oli jossain vaiheessa ihan raivotar olo, seksi ei maistunut kovin usein (eikä se kyllä maistu vieläkään kovin usein... miesparka!) ja oli masentunut/alakuloinen/itkuinen olo, sekä hirveä itseinho omaa vartaloa kohtaan, kun painoakin oli tullut pikkusen lisää. Aloitekyvyttömyys alkaa tehdä niille liikakiloille mitään... jne.

Jo pian puolentoista vuoden ajan mun kuukautiskierrot ovat vaihdelleet 27 ja 80 päivän välillä. Järkyttävän pitkiä kiertoja aika useita jo ollut. Juuri nytkin sellainen menossa.

Nyt tämän kevään aikana, ehkä parin kuukauden ajan, olen kokenut niitä kuumia aaltoja. Pitkin päivää tulee kuumotteluja... töissä koitan vaivihkaa oman työpäätteen takana piilossa leyhytellä kasvojani, kun on niin kuuma. Öisin on välillä tukala olla, kun hiostuttaa eikä saa sen takia nukuttua. En onneksi löydä itseäni litimäristä lakanoista, mutta silti ei ole kivoimmasta päästä yöt nykyisin.

Miirun alkuperäiseen kysymykseen mulla ei ole siis vastausta, kun tässä juuri itsekin mietin, missä kohtaa se mun kamelin selkä katkeaa... tai mihin asti pitää tai huvittaa odotella sitä katkeamista.

Itselläni on vielä jokunen labravastaus saamatta, sitten taas otetaan yhteys oma-lriin ja pohditaan asiaa. Yksi gyne antoi Zoely -reseptin, mutta enpä tiedä viitsiikö sitä aloittaa: esitteessä luki, että voi aiheuttaa seksuaalista haluttomuutta... mieheni kanssa naureskeltiin, että vieläkö tämän nykyisen haluttomuuden päälle, ei kiitos ;)

Mutta se isoin asia: on ollut aikamoinen järkytys, että jo näin varhain olen vaihtareissa. En mitenkään osannut odottaa niitä vielä tähän ikään. Äidilläni alkoi vaihtarit vasta 50-vuotiaana. Koen hieman epäreiluksi oman kohtaloni... Eikös tässä iässä olisi jo yksistäänkin kriisiä riittämiin, ja vielä varhaiset vaihtarit päälle... :) No, pakko yrittää jotain huumoria repiä kaikesta tukaluudesta.

• Miiru

FSH:n otatin ihan ilman lähetettä terveyskeskuksen labrassa ja itse maksoin, se oli yli 40. Aikaisemmat ovat kaikki olleet reilusti alle 20. Jossain keskustelussa oli ettei yksittäisellä arvolla ole merkitystä, mutta Duodecimissä luki että jos arvo on yli 40 niin silloin vaihtarit ovat alkaneet eli yksittäinenkin arvo merkitsee jos se on siis noin korkea. Joissakin lähteissä on ollut että jos on 30 niin meinaa vaihtareita. Mun arvo oli tarkalleen 41,2.

Tässä on saanut nyt vajaan viikon pureskella asiaa. Todellakin on omituista se että se on nyt virallista. Nyt on hyvin seesteinen olo- tuntuu hyvin selkeältä tämä asia,ei mtn pelkoa eikä paniikkia, ihan kuin palaset olisivat loksahtaneet paikoilleen :) Kotona lasketaan leikkiä tästä miehen kanssa, hän täyttää ensi vuonna 50, niin hänestä voi sanoa että hänelläkin on vaihdevuodet tai 50 villitys. Katsotaan kuinka kauas huumori kantaa. Se kyllä varmaan vaikuttaa myös kun itselle on selvää se että hkh alan käyttämään jos vaikeaksi menee.

• santtu

Jostain luin kerran, että hormonikorvaushoito olisi todella hyvä myös sen takia, että se ehkäisee osteoporoosia ja jotakin syöpää, oliko se rintasyöpää. Nykyään kun naiset elävät hyvällä onnella (?) jopa satavuotiaiksi, niin tätä hormonien tukea tarvitaan kovasti eikä nainen voi elää puolet elämästään ilman naishormonin tukea. No, entä jos vaihdevuosivaivoja ei ole ollenkaan? Silti hormonihoitoon?

• Miiru

Taisi olla se syöpää ehkäisevä vaikutus paksunsuolensyöpään. Eipä taida gynet määrätä hormoneja, jos ei mitään vaivoja ole, kun noita muita riskejä voidaan pienentää elintavoilla. Tupakointi pois, paino alas, alko pois tai lähes pois, rasva-arvot ja sokerit kohdilleen ja kalsiumia ja D- vitamiinia poskeen niin osteoporoosi ja sydän sairaudet eivät iske. Vaihdevuosissa olevan pitäisi myös harrastaa runsaasti liikuntaa että pysyy terveenä.

Mulla on nyt vähän vaivoja, tällä hetkellä ei edes niitä yöllisiä hikoiluja. Olen kans miettinyt tuota hkh:a siltä kantilta että mitä jos ei tämän enempää tulekaan, niin mitä sitten? En kai nyt pelkän hiustenlähdön takia rupea hormoneita syömään- vai alanko? Kyllähän se tympäsee kun tukka lähtee, ja olishan niistä monenlaista muutakin hyötyä iholle ja limakalvoille mutta.....paikalliset emätinhoidot on mulla menneet jo vuosia. No ken elää-hän näkee.

• Hormoonihurmio

Juu, ei todellakaan - oudolta tuntuu koko ajatuskin. Hormonikorvaushoito on lääke, jota määrätään tiettyihin vaivoihin. En usko minäkään, että yksikään lääkäri määräisi hormoneja oireettomalle naiselle tai pelkän hiusten ohenemisen vuoksi. Onhan niissä omat riskinsäkin, mm. rintasyövän riskiä nostavat vähän (eli aivan päinvastoin kuin santtu muisteli).

Olkaa hyvät ihmiset onnellisia, jos selviätte tästä vaiheesta ilman isompia vaivoja!

• 54vee

Limakalvoja on kyllä muuallakin kuin alapäässä: silmissä, suussa, nenässä, suolistossa. Jopa korvanreiät tuntuu kuivuvan. Kyllä itsellä ainakin hormoneilla pääsee helpommalla kuin hommaamalla joka reiälle omat voiteet. Iho on myös paremmassa kunnossa ja atoopikkona en tosiaan voi kaikkia kosteusvoiteita käyttää, osa alkaa kutista heti levityksen jälkeen ja osa vasta myöhemmin.
      Tottakai elintavat vaikuttaa, mutta kaikkeen emme enää itse voi vaikuttaa. Kaupassa myytävät tuotteet ovat sitä mitä markkinamiehet meille työntävät. Aina ei luomua saa ja kaikilla ei ole luomutuotteisiin varaakaan.
      Stressi on yksi tekijä, joka sairastuttaa nykyihmisen lähes mihin tautiin tahansa. Stressiä ei voi aina välttääkään, jos meinaa työnsä hoitaa. Jos voisimmekin palata tietoteknistä glopbaalia kautta edeltävään kiireettömään aikaan, voi olla että olisimme paljon taeveempiä vaihtareista huolimatta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      93
      7670
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      124
      6390
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      164
      4501
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      235
      3091
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      91
      2656
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      44
      2012
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      140
      1668
    8. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      197
      1564
    9. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      48
      886
    10. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?

Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk
      Tv-sarjat
      21
      822
    Aihe