Hei,
Mielenkiinnosta kysäisen täältä, että kannattaako vielä kysäistä työterveyslääkärin jälkeen toisen lääkärin mielipidettä, kun en itse ymmärrä näistä arvoista tuon taivaallista:
Syksyllä otatin hemoglobiinin väsymyksen takia, joka osoittautui kuitenkin hyväksi. Lääkäri halusi tuolloin ottaa myös varuiksi kilpirauhas-arvot S-TSH, joka oli 0.73. Lääkärin mielestä oikein hyvät. Nyt kävin keväällä uudelleen lääkärillä kipeän kaulan vuoksi (säteilee kipua korvaan ja soliskuoppaan ja on palan tunne kaulassa, kilpisrauhasten kohdalla). Lääkäri löysi jonkin sortin kystan jota sitten ultrattiin, mutta ultra-lkri oli jokseenkin ylimielisen oloinen vaivoilleni ja meinasi, ettei kaulassa ole kystaa. Kilpisrauhaset olivat tosin tavanomaista kookkaammat sekä vasemmalla oli yksi että oikealla kolme 0,5cm mittaiset “pesäkkeet”. Työterveyslkri halusi vielä varuiksi ottaa verikokeet ja S-TSH oli 0.510. Väsymyshän painaa armottomana koko ajan, enkä tunne itseäni virkeäksi vaikka nukkuisin kellon ympäryksen..
Onko tuo kilpirauhasarvo normaali? pitäisikö otattaa jotain lisäkokeita? Oi, kun olisin kiitollinen vastauksista
Kilpirauhasarvoista
18
1464
Vastaukset
- cgdshss
TSH on suht normaali mutta ei kerro sinänsä paljoakaan, tarvitaan ainakin T4-v ja mieluusti myös T3-v ja kilpirauhasen vasta-aine testit, en kyllä muista millä nimillä ne vasta-eineet kulkee...
- Vajaa rouva
Juu pitää vielä ottaa T4V ja vasta-aineet TPOab. Minua jäi häiritsemään nuo "pesäkkeet". Onko sinulla radiologin lausunto ultrasta? Jos ei ole, niin pyydä itsellesi ja katso, mitä ultraaja on tarkoittanut.
- Minni!
Hei ja kiitos vastauksista.
Tosiaankin minua askarruttaa se, että kannattaako lähteä otattamaan tarkempia verikokeita noiden aikaisempien TSH-tulosten perusteella, kun ei viitsi turhaankaan otattaa...
Joo, pyysinkin heti epikriisin ja tulokset kotiin asti. Eli Radiologin lausunnossta mainittiin noista pesäkkeistä seuraavaa: kilpirauhaset lievästi tavanomaista kookkaammat ja niiden alueella epähomogenisuutta superiorisesti pieniä pesäkemuutoksia molemmin puolin, yksi vasemmalla ja kolme oikealla. näiden koko 0,5cm. Sopivat ensisijaisesti struumadegeneratiiviseksi muutoksiksi tai tyreodiitin jälkitilaan.
Lääkäri laittoi vielä perään maininnan, että selkeää oiretta selittävää ei tule esiin. Eli kaulan ultrassa ei löytynyt mitään mikä selittäisi kaulalla olevan kivun/palan tunteen. Tiiä sitten..päässä taitaa olla vikaa...- nupputuppu
Taisit käydä samalla ultralekurilla ku minäkin. ;) Mulla kun on struuma, niin on myös tuota kipua ja vaikka mitä kaulan alueella. Eipä siihen ole mitään syytä annettu. Yleislääkäri sanoi, että ei ole ennen kuullut tuollaisesta oireilusta, joten ei voi sanoa siihen mitään. :)
Välillä on kaulassa tunne, kuin olisi rautanauloja siellä pystyssä.. - Minni!
nupputuppu kirjoitti:
Taisit käydä samalla ultralekurilla ku minäkin. ;) Mulla kun on struuma, niin on myös tuota kipua ja vaikka mitä kaulan alueella. Eipä siihen ole mitään syytä annettu. Yleislääkäri sanoi, että ei ole ennen kuullut tuollaisesta oireilusta, joten ei voi sanoa siihen mitään. :)
Välillä on kaulassa tunne, kuin olisi rautanauloja siellä pystyssä..Hei Nupputuppu!
Hauska sattuma :) liekkö ollutkin samam lääkäri! Vaiva ainakin kuulostaa samalta.
Otettiinko sinulta verikokeita?
Minä olen vähän kahden vaiheilla, että otattaisinko tarkemmat kokeet vai katsoisin vielä ajan kanssa asiaa, mihin suuntaan mennään. Toisaalta en kehtasisi rasittaa työterveyshuoltoa enempääsä ja vähän tuntuu kalliilta lähteä yksityisvastaanotolle ja laboratoriokokeisiin, tähän saisi tuhrattua useamman satasen, mutta toisaalta taas jos on kyse omasta terveydestä..... - nupputuppu
Minni! kirjoitti:
Hei Nupputuppu!
Hauska sattuma :) liekkö ollutkin samam lääkäri! Vaiva ainakin kuulostaa samalta.
Otettiinko sinulta verikokeita?
Minä olen vähän kahden vaiheilla, että otattaisinko tarkemmat kokeet vai katsoisin vielä ajan kanssa asiaa, mihin suuntaan mennään. Toisaalta en kehtasisi rasittaa työterveyshuoltoa enempääsä ja vähän tuntuu kalliilta lähteä yksityisvastaanotolle ja laboratoriokokeisiin, tähän saisi tuhrattua useamman satasen, mutta toisaalta taas jos on kyse omasta terveydestä.....Multa on otettu kilpparikokeet useamminkin. Nyt tällä viikolla sain viimeset eli TSH oli 0,83..muistaakseni ja T4V oli 12. Puol vuotta sitten TSH oli 0,44 ja T4V 15. Se saatiin nostettua Tyroksiinin avulla tohon 15, mut näköjään se taas laskee.
TPOab oli puol vuotta sitten 75 eli sekin on katottu. Oli noussu 65:stä tuohon 75:een.
Toi Tyroksiini tuntui aluks auttavan tuohon väsymyksen, mut sit sen vaikutus jotenki lakkas. Sisätautilekuri sanoi, et mun elimistö vain tottui siihen annosmäärään nopeasti. Lääkitys lopetettiin sit kokonaan. Se kun ei pienentänytkään tota kilpparia, niinku se kuulemma joskus tekee. Annostusta ei kuulemma uskaltanu nostaa, ku ois muka menny liikatoiminnalle. Tuota en kyl ymmärtäny... :P Mulla on vuoden lopussa uus ultra ja jos se on vähänkään kasvanu, nii sit joutuu pakosta menemään leikkaukseen. Olen katos pakoillu tuota operaatiota, ku jänis ei lähe tuolta pöksyistä millään. :))
- KilpirauhasSisko
aloittaja, sinuna minä menisin ihan kunnon kilpirauhaslääkärin (endokrinologin) vastaanotolle kysymään toista mielipidettä.
itselläni oli palan tunne kurkussa, nielemisvaikeuksia ja kurkkukipua ennen diagnoosia (liikatoiminta).
ehdottomasti toinen mielipide, mutta lähinnä minua kiinnostais sinuna nuo kaulan löydökset eikä niinkään verikoearvot. - Minni!
KilpirauhasSisko, kiitos viestistäsi.
Enpä todellakaan ajatellut ollenkaan noita löydöksiä enää sen kummemmin, kun radiololigi ei niitä pitänyt minään. Ja ajattelinkin, että tällaisia muutoksia nyt voi olla kenellä vaan kilpirauhasissa?
.. hmm.. pitänee tässä jossain vaiheessa varailla aikaa ja käydä asiantuntijalla. Sainkin jo parin lkrin nimen isältäni, jolta muuten on leikattu ja hoidettu kilpirauhassyöpä nelikymppisenä. Itse olen nyt 32-vuotias.
Jotenkin en osaa olla huolissaan asiasta, mutta toisaalta asia kyllä vaivaa jonkin verran..
Mukava kun täällä saa/voi vaihtaa ajatuksia :) kiitos!- nupputuppu
Ota ihmeessä se uusi aika, kun sun isälläski on ollut tuollanen vakavampi juttu.
Ei se varmaankaan mitään vakavaa ole, kun lääkäri ei tuon enempää tehny, mutta aina kannattaa varmistaa, niin ei jää itselle kaivelemaan. :)
- crissu1
Mulla olisi yksi kysymys,jos joku tietää vastaavaa juttua kilpirauhas asian kanssa.
Vuoden 2012 lopulla haeuduin lääkäriin,syystä:käsien tärinä,hiustuppojen lähtö,korkea pulssi,ja oli todella hermostunut,uni huonoa jne,lihasheikkoutta.Laihtumista.
Otettiin labroja paljon,ja ennen joulua sain puhelun Tk lääkäriltä,että sokerit hieman kohollaan,ja kilpirauhas arvot on liikatoiminnan puolella.
Mutta sisätautipolille kuulema aina lähete,koska täällä "maalla" :) ei tk,ssa määrätä lääkkeitä.
Arvoni olivat THS 0,55 ja T4v 23 eli ths alakantissa, T4V hieman yli viitearvojen.
Sisätautilääkärin kannanotto,labroja lisää (10putkiloa) sydänfilmi,vuorokausivirtsaa jne.
Vasta aineet otettiin kilppariin,ne negatiiviset.T3V oli "normaalin rajoissa.
Tulos uusi sydän filmi,ettei pulssi saa olla noin korkea,ja olihan se taas,pelkään ja se on aina korkeampi ekg,ssä.
Nyt sitten haluttiin tutkia sydän,uudet vuorokausivirtsat(kammo siihenkin koska oli kahvi ym kiellossa tuolloin)ja oli 24h holter mittaus,ja lopulta sydän ultra.
Pumpun puolella kaikki ok,mutta uudet kilpparikokeet,THS oli laskenut 0,4 ja t4v oli 23 eli samaa kauraa.
Siis pitkä vuodatus,mutta olen kuullut,että jo raja arvoillla,voi olla kunnon oireet,ja mulla vuosien takaisia kilppari kokeita,milloinkaan tuo t4v ole ollut noin korkealla.
Nyt edelleen seurantaa,ja määrätty propral(kardiologi) määräsi,ja tarjottu masennus lääkettä.
Painoa on tippunut,ja voin sanoa,että ressaan ja ei ole ruokahalua,kaupassa käynnitkin mietittävä,että ei kaameesti vapisisi siellä.
Olipas vuodatus,mulle neuvottu endolle menoa,koska on näillä arvoilla ihmisiä lääkitty,mutta se vaatii matkustusta isompiin kaupunkeihin.
Jos joku miettii,mikä mun ongelma :) ja kysymys on,niin tuo,eli onko vastaavaa kellään,joilla ei tuon enempää arvot heittele,mutta oireita on.- Minni!
Noniin, sain vihdoin käytyä labrassa ja tuloksetkin tuli. T4 15.92 (10-21), T3 5.04 (3.5-6.5). . S-TPOAb oli 8.5 39. Ilmeisesti kaikki näyttäisi olevan arvojen puolesta kunnossa. Kaulalla edelleen paineen tuntua ja "kipu" säteilee, mutta kyllä tuon kanssa elää voi.
- Myös oireita
Minni! kirjoitti:
Noniin, sain vihdoin käytyä labrassa ja tuloksetkin tuli. T4 15.92 (10-21), T3 5.04 (3.5-6.5). . S-TPOAb oli 8.5 39. Ilmeisesti kaikki näyttäisi olevan arvojen puolesta kunnossa. Kaulalla edelleen paineen tuntua ja "kipu" säteilee, mutta kyllä tuon kanssa elää voi.
Olen 66 v. nainen, jolla oli viime kesänä aamuisin tykytystä, yöllä monta kertaa vessassa käyntiä, paino putosi ja jaksamaton olo. Viikon tykyttelin ja sitten lääkäriin. Otettiin sydänfilmi, sokerikokeet, virtsakoe, kaikki OK, mutta itse kysyin - olisko kilpirauhanen ? Lääkäri totesi, että hyvä kysymys koska TSH_arvo li v. 2007 0,30 ja elok 2012 se oli 0,14. Kävin kaulan ultrassa ja siellä todettiin nystyröitä, lähete Keskus.sairaal. endokrinologille ja seurannassa 3 kk, 6 kk ja 9 kk , nyt tänään vastaus sisät.ylilääk. arvot oli : TSH 0,18 ja T4V oli 12,1. Jatkossa seuranta terv,kesk. itse varata aika ja varsinkin oireiden mukaan. Nuo minun arvoni viittaavat kilpirauasen liikatoimintaan ja kaulalla olevaan struumaan, sukuvika kun äidiääni ja sisarellani on struuma leikattu.
- knowledge1
Anteeksi minni, noista sinun arvoista en osaa sanoa mitään, mutta nyt on pakko kysyä, että miten voi olla mahdollista jotta Minnillä TSH arvo 0,7 luokkaa, mulla 3,4 molemmmilla kovaa väsymystä ja kummankin arvot muka normaalit? Mikä on normaalia jos skaala on noin suuri?
- Minni!
Ei tarvitse anteeksi pyydellä :) ja mun arvo tosiaan 0.51 viimeisimmässä mittauksessa. Ilmeisesti kuiten muut arvot on ihan normit. En minä näistä mitään kyllä ymmärrä..
- sorry tylytystä
Joo ei kuulkaa kilpirauhassairauksien laboratorioarvoja voi verrata noin vaan toisiinsa ,ottakaanyt enempi selvää jos asia on omakohtainen ja kiinnostava,ihmisellä voi olla kilpirauhasen vajaa tai liikatoimintaa,labrakokeiden tulokset voi olla aivan erilaiset ,voi olla liikatoimintaa ja vajaatoimintaa joissa voi olla samojakin oireita kuten hiusten lähtö tai uupumus ym.netistä kyllä löytyy informaatiota kys.sairauksista, pitää itse ottaa selvää ja haluta
löytää tietoa osata päätellä asioita ei sitä muilta tarvi kysyä kaikkea. - knowledge1
Eipä tarvii ei mutta nää palstat nyt on varmaan sitä varten että voi kysyä ja pohduskella.
- Kokemustakin on
Joo näitä keskusteluja on täälä vaikka kuinka paljon lukekaa niitä ja etsikää sen perusteella ;mikä on kenties teidän ongelman nimi,ei näitä ihan alkeellisempia kysymyksiä jaksa kukaan teille rautalangasta vääntää,siis hakekaa labraarvojen perusteella ite diaknoosi ja käyttäkää aivojanne jos kerran oireitakin on.Tässä valmiissa nettimaailmassa on mahdollista selvittää omat sairautensa TK:n lääkärit ei sitä tee ja sitten vaan tilaamaan aikaa hyvälle endokrinologille joita Suomessa on vaan kourallinen jonot on luokkaa puolivuotta mutta aika etenee koko ajan,pian se puolivuotta on kulunut,mitään ei saa jos ei mitään yritä ite.
- Minni!
Kokemustakin on kirjoitti:
Joo näitä keskusteluja on täälä vaikka kuinka paljon lukekaa niitä ja etsikää sen perusteella ;mikä on kenties teidän ongelman nimi,ei näitä ihan alkeellisempia kysymyksiä jaksa kukaan teille rautalangasta vääntää,siis hakekaa labraarvojen perusteella ite diaknoosi ja käyttäkää aivojanne jos kerran oireitakin on.Tässä valmiissa nettimaailmassa on mahdollista selvittää omat sairautensa TK:n lääkärit ei sitä tee ja sitten vaan tilaamaan aikaa hyvälle endokrinologille joita Suomessa on vaan kourallinen jonot on luokkaa puolivuotta mutta aika etenee koko ajan,pian se puolivuotta on kulunut,mitään ei saa jos ei mitään yritä ite.
Tylytystä.. Täällähän sana on vapaa joten jokaisella on oikeus sitten vaikka tylyttää. Tietääkseni vain en ole enää kysellyt mitään, mitä pitäisi rautalangasta vääntää. Netistä toki saa tietoa ja varmasti sitä kaikki tiedonjanoiset hyväkseen käyttävätkin. Itse kerroin omat jatkotutkimuksen tulokset vielä tähän ketjuun kun sen kerran aloitinkin. Eihän näitä kenenkään ole pakko lukea? :O
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731920Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462