Tampereella pieneläinklinikka selittää, että aikuinen koira ei erota pentua aikuisesta. Mitä ihmettä???? Ei se varmaan sitä "ulkonäöllisesti" erota, mutta kyllähä se on tiedetty jo iät ajat, ettei täysijärkinen aikuinen koira tee pennulle mitään. Tämä siis liittyy tapaukseen, jossa pentu kuoli aikuisen koiran purtua sitä.
Kyllähän koiranpennulla on edelleen "hajusuoja" eli mistä ihmeestä nämä höpötykset oikein tulevat?
Vai ei ole pentusuojaa???
13
2187
Vastaukset
- Laitanpa linkin
tuohon artikkeliin mistä ilmeisesti tietosi sinäkin sait: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013052017042187_uu.shtml
Olen samaa mieltä että hajusuoja on selviö ja tämän omani käytöksestä nähnyt. Muutamankin kerran. Tuo kyseinen iso koira on näitä oikeita luonnevikaisia ja soisi melkein lopetettavaksi arvaamattomuutensa takia.
Mutta olen samaa mieltä artikkelin menetyksen kokeneen kanssa siitä että ihan pienten pentujen kanssa kannattaa pitää silti sitä turvaväliä. Ja vasta vähän myöhemmin opettamaan kontaktointia isojen, varsinkin isokokoisten haukkujen kanssa. - jep4
Omistani ei yksikään pidä pennuista . Väistävät ensin ja jos ei pentu ota onkeensa niin antavat kyllä lähdöt . Kauheaa katseltavaa kun pentujen omistajat antavat pentujensa tehdä mitä tahansa ,purra ja repiä muita ja sitten ihmetellään kun isomalla kilahtaa .
- Ziizti
Ei ole mitään "hajusuojaa". Koirat reagoivat erilailla pennun hajuun. Joku pelkää, joku käy kimppuun. Älkää hyvät ihmiset päästäkö vieraita aikuisia koiria, varsinkaan uroksia pentujenne lähelle.
Ja aggressiivisesti voi reagoida siis ihan normaali koira, ei sen tarvitse olla mikään sekopää tappaja. Tästä on ainakin itselläni useita kokemuksia niin omista koirista kuin tuttavapiiristä.
Eläinmaailmassa on sangen tavallista, että aikuiset, varsinkin urokset, tappavat pentuja. Eläin on eläin, ei sillä ole ihmisen moraalia ja arvomaailmaa.- pystykorva1
Vai ei ole hajusuojaa. Itse olen ollut yli 20 vuotta koirien kanssa tekemisissä ja nykyisistä koirista uros on käymässä kaikkien muiden urosten kimppuun, mutta kun tulee pentu vastaan, oli se sitten uros tai narttu, raivoajasta tulee ihan pehmo. Sama on narttu koiran kanssa. Ei välttämättä siedä narttuja, mutta pennulle ei tee mitään, oli kumpaa sukupuolta tahansa. Aikuinen koira saattaa tietysti komentaa pentua, mutta TÄYSIJÄRKINEN koira ei käy pennun kimppuun.
- Komppaan
pystykorva1 kirjoitti:
Vai ei ole hajusuojaa. Itse olen ollut yli 20 vuotta koirien kanssa tekemisissä ja nykyisistä koirista uros on käymässä kaikkien muiden urosten kimppuun, mutta kun tulee pentu vastaan, oli se sitten uros tai narttu, raivoajasta tulee ihan pehmo. Sama on narttu koiran kanssa. Ei välttämättä siedä narttuja, mutta pennulle ei tee mitään, oli kumpaa sukupuolta tahansa. Aikuinen koira saattaa tietysti komentaa pentua, mutta TÄYSIJÄRKINEN koira ei käy pennun kimppuun.
Aika lailla samantyyppiset kokemukset täällä. Urholla kihahti ennen neste hattuun kun horisontissa vilahtikin toinen uros. Mutta nartuille ja pennuille sukupuolesta riippumatta oli ja on todella hellä ja ystävällinen. Pentuja ei tosin kauan jaksa kattella ja painelee nopeasti matkoihinsa ja komentaa mua kanssa jatkamaan matkaa.
Yhdeksän kuukautta näyttää olevan se raja. Kun se tulee vastaan, niin silloin alkaa selvä urosten keskinäinen pörhistely vaikka siihen saakka oltaisiin oltu kuinkakin kavereita. - ...
Komppaan kirjoitti:
Aika lailla samantyyppiset kokemukset täällä. Urholla kihahti ennen neste hattuun kun horisontissa vilahtikin toinen uros. Mutta nartuille ja pennuille sukupuolesta riippumatta oli ja on todella hellä ja ystävällinen. Pentuja ei tosin kauan jaksa kattella ja painelee nopeasti matkoihinsa ja komentaa mua kanssa jatkamaan matkaa.
Yhdeksän kuukautta näyttää olevan se raja. Kun se tulee vastaan, niin silloin alkaa selvä urosten keskinäinen pörhistely vaikka siihen saakka oltaisiin oltu kuinkakin kavereita.Se että koiranne ei siedä toisia aikuisia samaa sukupuolta olevia, ei johdu pätkääkään pennun tai vastakkaisen sukupuolen hajusta, vaan se johtuu ainoastaan siitä saman sukupuolen hajusta.
Sukukypsä uros (narttu) on sen hajuinen toisen uros(narttu)koiran mielestä että se on kilpailija, siksi se pitää deletoida.
- Voivoivoiwwwww
Onko tullut mieleen, että jos tämä pennun tappanut koira ei edes ehtinyt haistella pentua? Vaan vietti vei voiton ja nähdessään pienen liikkuvan karvapallon hyökkäsi tappamaan ihan vaistomaisesti?
Pentu tulisi antaa koiran haisteltavaksi mielellään peppu edellä, sillä siellä ne hajut on, ja peppu edellä lähestyvä pentu (esim ihmisen lähelle tuoma) ei näytä aikuisen koiran silmissä uhkaavalta. Sitten kun on ehtinyt koira penun haistella, voi EHKÄ antaa sitä "leikkimisrauhaa".
Ärsytti kovasti tossa uutisessa toi "koiran omistaja antoi hieman löysempää hihnaa"!
Pitäkää ihmiset huoli, etteivät koiranne hyökkää muiden päälle. Vaikka kuinka vaikuttaisi tilanne harmittomalta, tässä näette mitä kaikkea voi sattua.
Käy sääliksi noita ihmisiä, joilta tapetaan pentu silmien eessä! - 17+1
No itselläni onsitten usemapi luonnevikainen koira ollut kun ei yksikään ole pentuja voinut sietää.... :D
Ihan höpönhöpöä koko pentusuoja . - Aina pomo
Normaali terve hyväkäytöksinen koira olkoon uros tai narttu ei käy kenenkään kimppuun saati pennun. Ensimmäisen koirani parhaat kaverit olivat isoja uroksia ja kyllä neitimme nostaa koipea, koska se kavereiltaan sen oppi. Pissii kyllä joskus tyttömäisesti. Täytyy sanoa, että tosi kurjaa kun kävi näin. Syytä emme saa koskaan tietää. Pentua on hyvä sosiaalistaa, mutta ei koskaan koiran kanssa jota ei itse tunne tai sitten pentutapaamisiin. Itselläni tällä hetkellä vajaa kuusivuotias ja vuoden vanha koiruus eikä kummallakaan ole oikeutta olla hyökkäämässä ketään kohtaan. Pidän koiraa joka suoraan hyökkää epänormaalina yksilönä. En koskaan haluaisi tämmöistä otusta itselleni. Minun pitää luottaa siihen, ettei niin käy eli koira tietää sen. Jos kumminkin joskus kävisi näin niin piikille lähtisi välittömästi. Kyllä siinäkin tilanteessa on ns. koiran lukutaito ollut löysässä. Varsinkin hyökkäävän koiran omistajalla. Joku asia koirassa olisi kertonut, että nyt tapahtuu. Katse, häntä tai muuten kropan asento. Normaali koirahan varoittaa toista ja tämän olisi myös pentu tajunnut. Olen sanomattoman pahoillani pennun takia ja jos yhtään lohduttaa niin onneksi kaikki kävi niin nopeasti (lehdestä luettu) ettei toinen kitunut pitkään. Lisäksi mikä tahansa ison koiran hyökkäys tai ihmisen aiheuttama huono kohtelu jää sinne pennun tajuntaa loppuelämäksi ja varjostaa sitä aina. Sosiaalistaminen on hyvin tärkeää pennulle enkä tiedä mikä olisi hyvä keino siihen pelkäämättä ettei käy huonosti. Näitä arvaamattomia elukoita on enemmän ja enemmän. Itselläni on ollut/on neljä koiraa minun elämäni aikana aina rotukoirasta seropiin joiden koko vaihdellut 10 kg - 40 kg välillä eikä yksikään olisi tappanut pentua eikä edes harkinnut purevansa ihmistä. Näistäkin kaksi urosta ja kaksi narttua. Eli liki kolmenkymmenen vuoden ajan omat elukat vielä lapsuudessa oleet pari kappaletta. Ja kyllä eläin on eläin, mutta minun eläimeni kasvavat kanssani ja käytös on sen mukaista.
- 16+6
Eli jos kaksi nuorta urosta ottaa yhteen ja sinun koriasi sattuu olemaanse haastava osapuoli niin viet sen piikille koska se kvi toisen päälle?
- 12+9
Etkö sinä sitten tekisi niin? Erityisesti JOS se toinen sattuu olemaan parin päivän ikäinen pentu JA vielä sattui kuolemaan yhteenotossa....
- Edeklleen pomo
En tietenkään veisi piikille jos koirani puolustaa itseään. Koska en kumminkaan harrasta näyttelytoimintaa koirieni kanssa, niin heti kun on saanut olen leikkauttanut molemmat. Yleenskään kastroitu uros ei reagoi vihamielisesti, mutta toki puolustaa itseään tarvittaessa. Koirani ei ole myöskään koskaan ollut haastava osapuoli. Eikä myöskään reagoi pienempien ns. räksyjen kimeään haukuntaan vaan tyynesti katsoo ihmeissään et mikä tolla nyt on. Lähinnä nyt tarkoitin sitä, että ei todellakaan mene tappamaan toista koiraa se vaan ei kerta kaikkiaan käy. Ja jos olisi hyökäävä niin että joutuisin jatkuvasti varomaan/varottamaan koirastani ei se enää olisi mielekästä vaikka kuinka rakastaisi rekkuaan. Autuaammille maille lähtisi rähisemään, näin on.
- :) :)
En puhunut nyt pennusta vaan kahdesta nuoresta uroksesta ja sellaisessa tilanteessa en todellakaan veisi koiraani piikille :D
Pentu tai aikuinen jos se kuolee yhteenotossa niin silloin täytyy miettiä tilanteeseen johtaneita syitä ja jokainen tapaus on erillainen .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh791954Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971683- 1481260
- 59698
- 225697
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6656- 56600
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako195563- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472