Pikkulapset häiriköivät

Äitiliiniminäkin

Minusta on ikävää kun osa kylläkin pieniosa vanhemmista ei ajattele ollenkaa muita ihmisiä. Lapset rääkyvät hautajaisissa, rippikirkossa, häissä, kirpputoreilla, kaupassa,. Miksi vanhemmat eivät voi viedä lastaan vaikka hetkeksi ulos tai muualle kauemmaksi tilanteesta kun muut haluaisivat kuunnellaesim rauhassa siunausta. Miten kenenkää lapsi rääkyy tunnuin putkee, silloin kyllä pitäsi herätä vanhemman ja mennä muualle mietimään tilanne. Risteilyt ovat myös paikka missä osa antaa lastensa juosta ja sählätö. Samaan aikaa osa haluaisi nauttia ruuastaan rauhassa , mistä on täyden hinnan maksanut. Korostan että vain pieni osa antaa lasten käyttäytä näin , mutta miten he saataisiin ymmärtämään että suurin osa vanhemmista osaa hoitaa tilanteen hienosti, niin miksi hekin eivät voisi ajatella muitakin luin itseään. Lapset osaavat kyllä käyttäytä jos vanhemmat osaavat olla vanhempia. Ja jos ei ole aivan pakko , niin odottakaa että lapset kasvaa tarpeeksi isoksi että oppii sitäkautta käyttäytymaan ja sitten viette kyseisiin paikkoihin. Joskushan on pakko viedä , mutta poistukaa paikalta hetkeksi , että lapsi rauhoittuu ja muut ei joudu kärsimään. Kiitos niille isolle osalle jotka tämän ovat tajunneet.

31

473

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aamen!

Tätä olen itsekin monet kerrat miettinyt, tosin olen sitä mieltä, että kyseessä ei ole edes mikään häviävän pieni osa vanhemmista. En tajua, miksi esimerkiksi hienoon illallisravintolaan on pakko raahata uhmaikäinen pentu huutamaan, ryntäilemään ja kiukuttelemaan. Yritä siinä sitten illastaa romanttisesti, kun viereisen pöydän piloille hemmoteltu herranterttu narisee pitkästyneisyyttään, riitelee äitinsä kanssa aiheesta syökö vai eikö syö, lähtee juoksentelemaan pitkin salia aiheuttaen vaaratilanteita (vanhemmat sallivat tämän häkellyttävän usein) ja saa viimeistään tunnin jälkeen kunnon itkupotkuraivarit. Ravintolan henkilökunta ei koskaan uskalla puuttua tällaiseen yhtään mitenkään, koska asiakas on kuningas.

Kuten ap, olen ihmetellyt vastaavaa käytöstä myös kirkossa. En ole uskovainen, mutta mielestäni pitäisi olla päivänselvää, että vihkimisen tai hautajaisten kaltaiseen arvokkaaseen tilaisuuteen ei pidä tuoda ketään, joka ei osaa siellä käyttäytyä.

• Olen puhunut

Minusta olisi kyllä oikein, jos ravintolan henkilökunta puuttuisi hienovaraisesti tilanteeseen, sillä kyllä niiden muidenkin asiakkaiden pitäisi saada olla "kuninkaita". :)

• Kuria kuria

Ja sitä p*skamyrskyä odotellessa kultamussukoiden vanhemmilta :). Mutta tosiaan, olen kyllä täysin samaa mieltä. Ei itse tule pahemmin kirkoissa tai risteilyillä käytyä, mutta esim. kirpputoreilla tuon huomaa. Ja myös sen, että tavarat levitellään lattioille, eikä edes vanhemmilla aikomustakaan laittaa leikin jälkeen takaisin paikoilleen, katsotaan vain sitä pikkupilttiä ylpeänä, kuinka hän jo osaa sotkea. Huhhuh...

• bsaqaaaas

Eli mitä vanhempien pitäisi tehdä? Olla kotona lapsen kanssa 15 v. kunnes osaa ihmisten tavoille?

Luulis äiti-ihmisten tietävän että uhma ei liity millään tavalla kasvatukseen tai lellimiseen. Jos näin luulee,on kyllä auttamattomasti aukko sivistyksessä.

LÄhinnä tälläisissä kirjoituksissa kirpaisee se että lapsia ei saisi päästää minnekään. Ei käydä missään,eikä olla missään.

Ihmisiä ne lapsetkin ovat. Tiiättekös?

• Samaamieltä

Juu, kyllä tiedetään. Iteslläni kolme lasta. Esim. Laivalle olen mennyt heidän kanssaan siinä iässä kun osaavat käyttäytyä. Ja aika aikasessa vaiheessa kun opetetaan lapsi osaa istua ruokapöydässä sotkematta ja juoksenmatta pöytien alla. Se kun on meidän vanhenpien heille opetettava ja kasvatettava siihen miten missäkin käyttäydytään. Kyllä myös meillä ihnisillä pitää olla mahdollisuus saada olla rauhallisessa ympäristössä ilman suusrta turhaa melua. Ei ole kuule vaikea viedä lapsi hetkeksi sivummelle ja rauhoittaa ja palata sitten takaisin. Niinkuin joka asiassa lapsista näkee monesti millaiset vanhemmat. Sairauden aiheuttamat asiat tietysti erikseen. Siitä ei tässä nyt puhuta. Joten yritetään me vanhemmat oikeasti lapsemme kasvattaa, koska suurin osa sen jo osaakin ja heidän lapset osaa käyttäytyä tilanteessa kuin tilanteessa. Ja jos lapsi pieni siihen äitit ja isät hoitakoon tilanteen niin että tilanne ei muita häiritse. Olen siis samaa mieltä esim kirkossa on osattava käyttäytyä sinne kuuluvalla tavalla. Ja kirppiksillä ei levitellä toisten tavaroita pitkin lattioita koska nehän eivät ole lasten leikki kaluiksi tarkotettu vai mitä. Luulisi tuon tyhmempikin ymmärtävän, jos haluaa. Eikä tuossa kukaan tarkoittanut eittei lasta saisi tuoda kyseisiin paikkoihin ei tietenkään vaan lapsille opetetaan käytöstavat . Se kun on vaan oikeasti vanhenpien tehtävä. Ja kyllähän sen huomaa heti lapsista jos vanhemmat ei heille niitä opeta.

• äitipä

Vanhempien pitäisi kasvattaa ja pitää kurissa. Jos sitten vaikka siellä ravintolassa tulee uhmaikäisen kanssa vaikeuksia, niin sitten ulos rauhoittumaan ettei pilata toisten ruokailuhetkeä. Ja jos ei kertakaikkiaan osata käyttäytyä, niin eiköhän fiksu vanhempi jätä silloin menemättä sen uhmaikäisen kanssa. (Omat lapseni (3v ja 1v) ovat toistaiseksi osanneet käyttäytyä yleisillä paikoilla ihan hyvin. Jos jotain on ollut, niin kyllä siihen on sitten heti puututtu, eikä katsottu vain sormien läpi.)

• ............

"Eli mitä vanhempien pitäisi tehdä? Olla kotona lapsen kanssa 15 v. kunnes osaa ihmisten tavoille?"

Onko sulta raukalta todella mennyt ohi sellainen seikka, että tehtäväsi on aktiivisesti kasvattaa sitä hankkimaasi mukulaa? Ei se ole silloin 15-kesäisenäkään oppinut tavoille, jos sinä et tee mitään asian eteen. Ja kyllä, jos tämä todella on täysin ylivoimaista, pysykää kotona.

• Olen puhunut

Jos sinun lapsesi bsaqaaaas oppii ihmisten tavoille vasta 15-vuotiaana, niin kyllä on huonosti kasvatuspuoli teidän perheessä. :)

Eli hommanhan pitäisi mennä niin, että jos lapsi ei osaa käyttäytyä koko perhe tai jompikumpi vanhemmista poistuu tilaisuudesta tai ravintolasta lapsen kanssa ja selittää lapselle, miksi näin tapahtui. Jos lapsi omaa alkeellista älykkyyttä, näin ei tarvitse tehdä loputtomiin, vaan hänellä alkaa ajatus itää siitä, miten pitää käyttäytyä julkisella paikalla.

• Juuri itse olin
        Samaamieltä kirjoitti:

Juu, kyllä tiedetään. Iteslläni kolme lasta. Esim. Laivalle olen mennyt heidän kanssaan siinä iässä kun osaavat käyttäytyä. Ja aika aikasessa vaiheessa kun opetetaan lapsi osaa istua ruokapöydässä sotkematta ja juoksenmatta pöytien alla. Se kun on meidän vanhenpien heille opetettava ja kasvatettava siihen miten missäkin käyttäydytään. Kyllä myös meillä ihnisillä pitää olla mahdollisuus saada olla rauhallisessa ympäristössä ilman suusrta turhaa melua. Ei ole kuule vaikea viedä lapsi hetkeksi sivummelle ja rauhoittaa ja palata sitten takaisin. Niinkuin joka asiassa lapsista näkee monesti millaiset vanhemmat. Sairauden aiheuttamat asiat tietysti erikseen. Siitä ei tässä nyt puhuta. Joten yritetään me vanhemmat oikeasti lapsemme kasvattaa, koska suurin osa sen jo osaakin ja heidän lapset osaa käyttäytyä tilanteessa kuin tilanteessa. Ja jos lapsi pieni siihen äitit ja isät hoitakoon tilanteen niin että tilanne ei muita häiritse. Olen siis samaa mieltä esim kirkossa on osattava käyttäytyä sinne kuuluvalla tavalla. Ja kirppiksillä ei levitellä toisten tavaroita pitkin lattioita koska nehän eivät ole lasten leikki kaluiksi tarkotettu vai mitä. Luulisi tuon tyhmempikin ymmärtävän, jos haluaa. Eikä tuossa kukaan tarkoittanut eittei lasta saisi tuoda kyseisiin paikkoihin ei tietenkään vaan lapsille opetetaan käytöstavat . Se kun on vaan oikeasti vanhenpien tehtävä. Ja kyllähän sen huomaa heti lapsista jos vanhemmat ei heille niitä opeta.

kirppiksellä, jossa hyvinkin kouluikäinen ipana piti hirveää huutoa. Ja siis aivan koko ajan.
        Äiti (?) kiljui lähes yhtä lujaa, että vien sut kohta autoon jollei huuto lopu. Eikä sitten kuitenkaan vienyt vaan kiersivät koko kirpparin huudon säestyksellä.
        Ehkä tämäkin lapsi oli oppinut, ettei äidin puhetta tarvinnut uskoa vaan uhkailee vain ajan kulukseen.
        Liian usein tosiaan näkee kun vanhemmat muka komentavat lasta tarkoittamatta sitä. Pyytävät esim. tulemaan jostain pois, mutta kun lapsi ei tule niin eipä sitä sieltä haetakaan pois. Opetetaan siis itse lapsi siihen ettei tarvitse totella! Sitten huokaillaan kun on "niin haastava lapsi"...

• Kuri kuntoon!

Minua ärsyttää muiden ravintoloissa ja kaupoissa riehuvat kakarat. Siis yritäpä siinä tosiaan nauttia ruuasta hyvässä seurassa, kun jonkun perheen kauhukakarat huutavat ja juoksevat ympäri ravintolaa. Tottapahan heidän vanhempansa saavat nauttia rauhassa ateriastaan, kun ei ole kersat narisemassa pöydässä. Vaan kyllä niistä lapsista huomaa, ettei kotona ole kuria eikä varsinkaan kunnioitusta vanhempia kohtaan! Ja ihan sama juttu marketeissa, vekarat juoksee ihmisten seassa ja lekkivät hippaa. Että mummot kumoon vaan! Voisivat vanhemmat oikeasti keskustella ja opettaa lapsilleen, miten missäkin paikassa käyttäydytään ja jos ei osata käyttäytyä niin asianmukaiset rangaistukset kehiin. Itse en ilkiäisi viedä huutavaa kauhukakaraa pilaamaan muiden ihmisten päivää. Jos meillä mukelo huutaa kotona niin kyllä laitan takapihan oven kiinni, ettei naapureiden tarvitse kuunnella sitä huutoa. Saavat nauttia rauhassa kesäilloista :)

• Mievaaan34

Toivottavasti äidit ja isät jotka eivät eivät huolehdi lapsistaan että he osaisivat käyttäytyä tilanteeseen sopivalla tavalla miettisivät kuinka kasvattavat lapsensa. Lapsihan käyttäytyy niin kuin vanhemmat heidän antavat käyttäytyä.

• tikka pipo

Totta. Lpaset pois kaupoista, rvintoloista, laivoilta, lentokoneista, kaupungilta, he vaan häiristsevät meitä aikuisia. Koti ja sinne lasten hoitja siksi aikaa kun vanhemmat käyvät kaupassa. Kurjaa kun kakarat kiljuu siellä aamusta iltaan tai koska nyt vaan. Minustalapset ei kuulu yleisille paikoille.
      Koulusssa ja päiväkodissa kin he häiriköivät toisten työrauhaa.

Jos lapsia tehdään ne pitää kasvattaa käyttäytymään ja olemaan hiljaa kaupassa ja yleisillä paikoilla.
      Itsellä on viisi lasta ja osaavat hyvin käyttäytyä joka paikassa, koskaan ei aiheuta mitään häiriötä kenellekkään. Mutta muiden lapset voi että... kauheeta metakkaa aina.

Aatelkaa kun saisi rauahsas olla ostoksilla, eikö olisi ihanaa. Lapset ei kuulu yleisille paikoille.

• nimetön00000

sä oot varmaa antanukki sun lapsille niin kovaa selkäsaunaa että ne pelkää sua!!! Ps.sunkaan lapset ei oo täydellisiä että sori vaan ja lapsilla on oikeus olla lapsia . kyllähän niitä pitää komentaa mutta silti!!!!!!!!!!

• Täh???

Kyllä on lapsilla varmaan ankeeta. Muuttakaa Iraniin ja kokeilet vuoden miltä tuntuu kun ei ole kelvollinen julkisille paikoille, siellähän naiset ovat pääasiassa kotona neljän seinän sisällä ja muuten tuppisuina hiljaa ja hunnutettuina etteivät häiritse muita "kuningas"-asemassa olevia.

• Lastenhoitaja maksaa

Kaikilla ei ole varaa siihen yksityiseen hoitajaan kotona kauppareissujen ajan. Jos näin koet, voisitko avustaa sitten meitä kaikkia muita niin kyllä mekin nautittaisiin kauppareissuista omassa rauhassa kun joku muu hoitaisi lapsia. ;) Ai se olisi IHANAA! :)

• Äityyyliiiiimä
        Lastenhoitaja maksaa kirjoitti:

Kaikilla ei ole varaa siihen yksityiseen hoitajaan kotona kauppareissujen ajan. Jos näin koet, voisitko avustaa sitten meitä kaikkia muita niin kyllä mekin nautittaisiin kauppareissuista omassa rauhassa kun joku muu hoitaisi lapsia. ;) Ai se olisi IHANAA! :)

Hassua et tuntuu sille että kaikki tuntuvat olevan yksinhuoltaja äitejä ketkä tollasia puhuu. Vai ehkä heillä äiti vain hoitaa lapset, koska normisti voi lapset jäädä isin kanssa kotiin , kun äiti menee kauppaan. Eihän siellä kaupassa kauaa mene kun listan valmiiksi tekee. Ja muuten kyllä siellä ison osan lapset osaa käyttäytä vaikka vain yhden vanhemman mukana ovatkin. Mistä tämä johtuu??? Ja joittenkin huutaa parkuuu kurkkusuorana millon mistäkin asiasta. Ja toisten on kauniisti hiljaa ja osaavat hienosti käyttäytä. Ja olen huomannut että tiloissa missä on leluja osa kera
        Ää ne pois leikittyään ja osan vanhemmat antaa jättää ne hujan hajan lattialle. MIksi. Teidän pitää kokoajan puolustella huonokäytöksisiä lapsia kun ison osan lapset osaa kuitenkin käyttäytä. Kyllä se vaan niin on et vanhemmista asiat riippuu . Osa on vaan ehkä niin laiskoja tai jotai etteivät kasvata lapsiaan perusasioihin. Eikä siihen mitään selkäsaunoja tarvita lapselle puhe riittää kerromme vain miten tilanteissa pitää käyttäytyä kyllä lapsi pienikin sen pian oppii.

• Häirikön äiti?

Toisaalta neuvotaan, että lapsia pitäisi viedä ravintolaan ym. paikkoihin, että oppivat käyttäytymään niissä. Että jos ei lasta oteta koskaan mukaan kauppaan tms. niin eivät opi. Mutta kyllä mä ainakin mieluummin odotan myöhemmälle iälle, jos tiedän että lapseni on sitä sorttia ettei oikein pysy paikallaan eikä tottele kovin hyvin jne. Laivalle olen ajatellut lapsen viedä (meillä ei ole isovanhempia tms. joille jättää lapsi hoitoon), mutta mietimme kyllä sitä syömispuolta, että miten se onnistuu. Häissä ja hautajaisissa veisin kyllä lapsen pois kirkosta, jos alkaa möykkäämään. Kaupassa se ei aina onnistu. Lasta ei aina pysty jättämään hoitoon, kun menee kauppaan, eikä aina poistumaan kesken ostosten. Ja kaupassa on käytävä joskus? Lapsiperheessä jopa aika usein. Komentaa lasta kyllä pitää ja puuttua lapsen huonoon käytökseen, jotkut vanhemmat ei välitä yhtään.

Pitääkö lapset pitää täysin neljän seinän sisällä eikä mennä mihinkään julkiseen paikkaan? Monet huonosti käyttyvät aikuiset voisi kyllä myös jäädä kotiinsa... Heitäkin kyllä riittää! Varsinkin sieltä laivalta...

• totta puhut

Ei laivalla kukaan paria kiljuvaa lasta huomaa kun täynnä kännisiä öriseviä aikuisia..

• Helpompi on

kuintenkin alkaa se käyttäytymisoppiminen jo kotona.
        Harvoinpa kotona hyvin käyttäytyvät lapset kylillä riehuvat. Vanhemmat saavat heidät kyllä olemaan kunnolla ihmistenkin ilmoilla.

• Näin on näpyt
        totta puhut kirjoitti:

Ei laivalla kukaan paria kiljuvaa lasta huomaa kun täynnä kännisiä öriseviä aikuisia..

Itse en lapsiani ole laivalle vienyt juuri näiden kännissä örisevien aikuisten vuoksi! Lapset vaan huostaan niiltä vahemmilta, jotka vie heitä laivalle! Sehän on täysin edesvastuutonta!

• TodellaTympääntynyt!

Olin yks kerta miehen kanssa ravintolassa syömässä pitkästä aikaa. Oli ihanaa kun mies vei mut sinne. Koko tunnelman pilas kaks ärsyttävää kakaraa, jotka huusivat ja juoksivat pitkin ravintolaa. Niitten äiti vaan sano oikein lässytilää äänellä että "elkääpä nyt viittiko, voi nuita pikkusia kun virtaa riittää" ja naurahti. MIKÄ NAURUN PAIKKA TUO MUKA ON??

No sitte se pikkasen kovemmin sano että nyt pittää lapset lopettaa... Mut ei auttanu mitään, välillä se aina komensi, välillä ei ja lapset rääky ja sitten toinen alko märisemään vielä kaiken kukkuraksi.

Sitten ku se ei sitä märisemistä lopettanu millään niin mä sanoin ystävällisellä äänellä sille naiselle että "anteeksi, mutta olisko mahdollista saada lapset vähän hiljasemmaksi?"

Akka kahto mua silmät suurina, ei sanonu mitään ja lähtivät koko ravintolasta sitten jo pois.. Aika kyrsiintyneen näkönen se akka oli, mut ei yhtää mitää sanonu mulle, mumisi jotain sille toiselle naiselle, vissiin sen ystävä ja oisko ollu toinen kakaroista sen lapsi kenties.

Voi V..ITTU !!!!! Meki oltiin jo syöty ruokamme, joten olipa ihana ravintolareissu.!!! Miehen kanssa voitu mitään oikein jutellakaan kun ipanat rääkyy lähellä. Teki mieli itkua jo itelläki vääntää kun lähettiin sieltä pois. Mies sano että jos seuraavan kerran tollasia lapsia kohdataan ravintolassa niin lähtään saman tien vaikka ite pois muualle.. Tosi tympeetä käyttäytymistä tuollanen :(

Mulla ei oo lapsia vastaan mitään, kun ei pienet mukulat ymmärrä aina miten käyttäytyä missäkin tilanteessa ja sempä vuoksi se on TEIDÄN VANHEMPIEN tehtävä opettaa lapsia!!!

• äitikertaakaks

Tuo asia minuakin ärsyttää !! Usein koulun juhlissa tai kirkossa koko tapahtumasta ei kuule mitään, kun aina joku pikkutenava alkaa rääkymään kitarisat pihalla. :/ Jos lapsi ei rauhoitu, niin miksei se vanhempi tajua lähteä sieltä ?!? Minä en kyllä jäisi paikalleni istumaan, jos mun muksu itkisi. Kyllä sitä sen verran ajattelee muita ihmisiä.

• syyttömät marttyyrit

Olen tullut siihen tulokseen, että jotkut vanhemmat haluavat ikään kuin kostaa koko maailmalle sen, että heidän elämänsä on raskasta pienten lasten kanssa. Kaikkien muidenkin pitää nähdä ja kuulla kuinka raskasta se on. Ovat itse kuin jotain viattomia uhreja, jotka ovat täysin syyttömiä tilanteeseensa. Muut ihmiset ovat syyllisiä. Ja koko yhteiskunta myös.

• Kauheeta menoa

Kouluikään kun pääsevät niin se huuto vaan kovenee. Ei minkäänlaista kunnioitusta aikuisia kohtaan, eikä totella edes opettajaa.
      Ei ole kotona opetettu eikä vaadittu tottelemaan niin meno on sen mukaista. Mitähän näistä nykyisistä lapsista tulee? Kauhulla ajattelen, että olemme iäkkäinä ihmisinä sitten näiden hulttioiden armoilla.

Vai tuleeko heistä edes mitään, minkään ammatin harjoittajia, hoitohenkilökuntaa, opettajia, rakennuspuolen taitajia, yrittäjiä??
      HUH HUH

• jen815

Hm. Vaikka itse en pienten lasten äitinä hyväksy sitä että lasten annetaan elää kuin heinäpellossa, olen huomannut, useassa maassa asuneena, että Suomessa lapsia suvaitaan vähiten.
      He eivät saisi missään nimessä näkyä eivätkä varsinkaan kuulua. Kolikon kääntöpuoli on sitten se, että täällä olen nähnyt enemmän kurittomia kakaroita kuin maissa joissa asuin.
      Että ehkäpä se olisikin lähinnä ne aikuiset, sekä vanhemmat että kanssaihmiset joiden tulisi katsoa peiliin...?
      Omat muksuni kyllä vien ulos julkiselta paikalta jos alkavat riehumaan eivätkä rauhoitu, sehän nyt on ihan päiväselvä asia että lasten täytyy oppia olemaan julkisilla paikoilla.

• aikuisissa vika

"He eivät saisi missään nimessä näkyä eivätkä varsinkaan kuulua. Kolikon kääntöpuoli on sitten se, että täällä olen nähnyt enemmän kurittomia kakaroita kuin maissa joissa asuin."

Minä luulen, että juuri tuo "kurittomien kakaroiden" runsas lukumäärä on syy siihen miksi Suomessa lapsia suvaitaan niin huonosti. Heti kun lapsiperhe lähestyy, ihmiset alkavat pelätä että lapset pitävät kauheaa meteliä tai rikkovat ja sotkevat muiden ihmisten tavaroita tai tuhoavat vaikkapa sen ravintolan omaisuutta. Ei todellakaan ole itsestäänselvyys, että kaikki vanhemmat seuraisivat jälkikasvunsa tekemisiä, ja mutu-tuntumalla sanoisin että tämä välinpitämätön asenne kanssaihmisiä kohtaan on vain lisääntynyt. Jotkut vanhemmat tuntuvat olevan päinvastoin tyytyväisiä, kun lapset ovat muiden kuin heidän kimpussa (vaikka sen ravintolan asiakkaiden) ja saavat itse olla rauhassa. Vikahan on kyllä yleensä vanhemmissa (harva lapsi on täysin mahdoton, johon ei mikään tehoa), mutta lapsetkin toimijoina saavat osansa ihmisten ärsyyntymisestä. Eikä kaikkea käytöstä tarvitsekaan hyväksyä vain siksi että tekijä on lapsi. Ei ulkomaillakaan lapsilta huonoa käytöstä hyväksytä, lapsia saatetaan komentaa tai tukistaa kovastikin.

• 9+7

Mun lapseni olivat vaarinsa, mun isäni, hautajaisissa juuri. Ikää vanhemmalla melkein kolme vuotta, nuorimmalla tuolloin 3 viikkoa. Pidin ihan itsestään selvänä, että lapset pääsevät mukaan - ja toisaalta sitä, että jos eivät osaa käyttäytyä (koskien lähinnä isompaa), isänsä vie pois tilanteesta.

• Sinäkö se olitkin

Lapselle kerrotan etukäteen, että nyt mennään juhlalliseen paikkaan, istutaan hiljaa ja jos on asiaa, niin kuiskataan.
        Lasta pitää kehua jälkeenpäin hyvästä käytöksestä.

Seuraavalla kerralla taas puhutaan etukäteen jam muistetaan, kuinka hyvin lapsi osasi olla viime kerralla. Kaikki aikuisetkin sanoivat, että olipa reipas lapsi kun osasi käyttäytyä niin hyvin.

Jos on aivan välttämätöntä liikkua, niin sitten on poistuttava tilaisuudesta. On huomattava, että lapsi ei todellakaan jaksa yhtä pitkään kuin vanhempansa, koska ei ymmärrä mitää tilaisuuden juonesta, ei käsitä puheita eikä tiedä miksi mitäkin tapahtuu.
        Pitkää aikaa ei lapselta saa vaatiakaan.

Mutta se on kasvatusta, sitä ei saa laiminlyödä.

Eri tilanteissa käyttäytyy aikuinenkin eri lailla. Et rupea oopperassa laulamaan tuttua kappaletta, et leffassa rupea kertomaan kovalla äänellä työpaikkajuoruja, et valintamyymälässä törmäile päin hyllyjä rattaillasi.
        Vai niinkö teet?

• Kasvatus hukassa
        Sinäkö se olitkin kirjoitti:

Lapselle kerrotan etukäteen, että nyt mennään juhlalliseen paikkaan, istutaan hiljaa ja jos on asiaa, niin kuiskataan.
        Lasta pitää kehua jälkeenpäin hyvästä käytöksestä.

Seuraavalla kerralla taas puhutaan etukäteen jam muistetaan, kuinka hyvin lapsi osasi olla viime kerralla. Kaikki aikuisetkin sanoivat, että olipa reipas lapsi kun osasi käyttäytyä niin hyvin.

Jos on aivan välttämätöntä liikkua, niin sitten on poistuttava tilaisuudesta. On huomattava, että lapsi ei todellakaan jaksa yhtä pitkään kuin vanhempansa, koska ei ymmärrä mitää tilaisuuden juonesta, ei käsitä puheita eikä tiedä miksi mitäkin tapahtuu.
        Pitkää aikaa ei lapselta saa vaatiakaan.

Mutta se on kasvatusta, sitä ei saa laiminlyödä.

Eri tilanteissa käyttäytyy aikuinenkin eri lailla. Et rupea oopperassa laulamaan tuttua kappaletta, et leffassa rupea kertomaan kovalla äänellä työpaikkajuoruja, et valintamyymälässä törmäile päin hyllyjä rattaillasi.
        Vai niinkö teet?

Tuo on aivan totta.

Kun itse törmään "häiriköiviin" lapsiin, ajattelen ensimmäisenä, että lapsi on sairas eikä huonosti kasvatettu. Tälläinen ajatus puskee pintaan, jos lapsi on vauvaikäistä vanhempi ja iältää sellainen, että hänen pitäisi osata jo puhua ja ymmärtää hyvin puheen.

Miettikääpä vanhemmat, mitä haluatte ulkopuolisten ajattelevan lapsistanne, JOS he ovat terveitä? Olisiko kivaa lukea heidän ajatuksiaan? Kukaan ei varmaankaan ihan suht "terveenä" yksilönä haluaisi neurologisesti vammautuneen leimaa, vain siksi että kotikasvatus puuttuu.

• Oot-ko tyh-mä?
        Kasvatus hukassa kirjoitti:

Tuo on aivan totta.

Kun itse törmään "häiriköiviin" lapsiin, ajattelen ensimmäisenä, että lapsi on sairas eikä huonosti kasvatettu. Tälläinen ajatus puskee pintaan, jos lapsi on vauvaikäistä vanhempi ja iältää sellainen, että hänen pitäisi osata jo puhua ja ymmärtää hyvin puheen.

Miettikääpä vanhemmat, mitä haluatte ulkopuolisten ajattelevan lapsistanne, JOS he ovat terveitä? Olisiko kivaa lukea heidän ajatuksiaan? Kukaan ei varmaankaan ihan suht "terveenä" yksilönä haluaisi neurologisesti vammautuneen leimaa, vain siksi että kotikasvatus puuttuu.

No ei mua ainakaan kiinnosta mitä joku tuntematon ajattelee. Eikä se edes tiedä mun lapsistä mitään.

Mä ajattelen vaan mua ja lasta joka kiukkuaa ja sitä mitä teen ja mikä on paras ratkaisu siinä tilanteessa. En tosissaan jotain randomin ajatuksia mieti. Naurettava jo ajatuksenakin.

Ajattele mitä haluat, se ei mua hetkauta. Sorry!

• rahalla selviää

Kauppojen ulkopuolelle on saatava lapsiparkkeja, samoin kuin koirille. Kasvattamattomat lapset kytkeä käsiraudoilla siihen vanhemman kaupassa käynnin ajaksi. Jokaisen lapsiperheen on maksettava rikotut lelut, joku 5 % lisä hinta ostoksiin AINA. Leikillä rikotut lelut ei pidä maksattaa yleiskuluina muilla.

Useaan otteeseen ovat sanoneet että ovat hyviä asiakkaista kun ostavat "paljon" maksakoon siis myös aiheuttamansa kulut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2088
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1756
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      237
      766
    5. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      65
      699
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      556
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      492
    Aihe