Olen kuullut että ihmiset haluavat teipata webkameransa varmuuden vuoksi että jos tietokoneeseen virus asentaa takaportin eli kone aukeaa luvattomille käyttäjille ja nämä voivat vakoilla.
Eli jos se webkamera sovellus on kiinni eli en ole avannut sitä niin voiko sitten vakoilla? Eli kun avaan jonkun sovelluksen esim. explorer tai joku tiedostokansio niin se kuvake ilmestyy windows työkalupalkkiin. Eli jos en avaa kameraa eikä se kuvake ole siellä eli se sovellus on kiinni niin voiko sitten vakoilla jos virus on asentanut takaportin? entä miten on mikrofonin kanssa? voiko se sovellus olla auki jos se kuvake ei ole siellä?
eli tiedän että jos on takaportti niin kone aukeaa luvattomille käyttäjille, mutta jos webcam sovellus on kiinni mutta kameraa ei teipattu niin miten on?
mulla on saattanut olla vähän aikaa kone luvattomien käyttäjien hallussa mutta en ole käyttänyt kamerasovellusta.
vastatkaa pliis ja tiedän että on hirveen huonoa tekstiä
ja kamera on acer crystal eye webcam jota olen käyttänyt vain pari kertaa ja muuten se on ollut kiinni ja silloin kun käytin niin oli virusvapaa kone kun oli avast
APUA! NOPEESTI VASTAUS!!!
26
512
Vastaukset
Vakoiluohjelma on mahdollista asentaa järjestelmän valvojan oikeuksin niin että et pysty näkemään sitä mistään.
Oliko järjestelmänvalvojan tili suojattu salasanalla? Jos oli niin se vähentää vakoiluohjelman mahdollisuutta mutta ei kokonaan poista sitä, vakoiluohjelman pystyy asentamaan salasanalla suojattuunkin koneeseen buuttamalla kone joltain ulkoiselta medialta toiseen käyttöjärjestelmään mutta sillä tavalla haittaohjelman asentamiseen tarvitaan jo kohtalainen nörtti.- ssupo-info
Ei siihen mitään nörttii tarvita, yksi tietotekniikkarikospuolen poliisi riittää että koneelle saadaan haittaohjelma vakoilemaan, mikä erottaakaan supon ja stasin
toisistaan? valokuitu? microsoft joka nykyään pyllistelee auliaasti virkavallalle etenkin länsimaille päin? No sen mä sanon että piuha irti on ainoo varma, teippi ei auta jos koneessa on mikrofonikaan. Ainoo varma tietoturva on olla kytkemättä konetta verkkoon suoraan minkään läpi, vaan enintään päivittää toisen koneen kautta softat paketit lataamalla, ja sitä vartenhan meillä on aktivointi että kone on pakko pitää ainakin joka 90. päivä netissä kiinni.
Voi vakoilla vaikka webkamera ohjelmaa ei olisi avattu. Ja myös tuossa toisessa tapauksessa se on mahdollista. Esimerkiksi moni haittaohjelma piiloutuu koeen käyttäjältä.
Mutta ei kannata huolestua., Tämä on aika harvinaista ja jos pitää koneen ajantasalla ja ei lataa ohjelmia tuntemattomista paikoista niin pelkoa ei ole.
Ja jos arvelluttaa niin Windowsin voi aina asentaa uusiksi. Tämä poistaa ainakin kaikki vakoiluohjelmat ja muut.- 5r6tyhuikop
Miten voi vakoilla web-kameraa jos se ohjelma ei ole täällä päässä avoinna?
- 4c5fv6tybnuimo9i87n
5r6tyhuikop kirjoitti:
Miten voi vakoilla web-kameraa jos se ohjelma ei ole täällä päässä avoinna?
Ja nyt ei kysymys vakoiluohjelmasta, nehän voi esim. tallentaa näppäinpainalluksia mm. identiteettivarkauksia varten. Tarkoitan sitä että jos vaikka troijalainen on asentanut koneeseen takaportin ja avannut näin koneen luvattomille käyttäjille, niin voivatko he vakoilla minua koneeni webkameran kuvalla tai mikrofonin äänellä jos mikrofoni ja webkamera sovellukset eivät ole auki minun koneellani.
4c5fv6tybnuimo9i87n kirjoitti:
Ja nyt ei kysymys vakoiluohjelmasta, nehän voi esim. tallentaa näppäinpainalluksia mm. identiteettivarkauksia varten. Tarkoitan sitä että jos vaikka troijalainen on asentanut koneeseen takaportin ja avannut näin koneen luvattomille käyttäjille, niin voivatko he vakoilla minua koneeni webkameran kuvalla tai mikrofonin äänellä jos mikrofoni ja webkamera sovellukset eivät ole auki minun koneellani.
"...voivatko he vakoilla minua koneeni webkameran kuvalla tai mikrofonin äänellä jos mikrofoni ja webkamera sovellukset eivät ole auki minun koneellani. "
Kyllä. Eivät ne haittaohjelmat tarvitse välttämättä sitä kameraohjelmaa jota sinä normaalisti käytät, haittaohjelmat voivat pystyä käyttämään kameraa itsenäisestikin.
Arvioi nyt kumminkin kuinka todennäköistä on että koneellasi on oikeasti joku vakoiluohjelma.
Tälläkin saat vähennettyä vakoiluohjelman todennäköisyyttä:
http://www.malwarebytes.org/
Ilmaisversio riittää.f.e.dzerzhinsky kirjoitti:
"...voivatko he vakoilla minua koneeni webkameran kuvalla tai mikrofonin äänellä jos mikrofoni ja webkamera sovellukset eivät ole auki minun koneellani. "
Kyllä. Eivät ne haittaohjelmat tarvitse välttämättä sitä kameraohjelmaa jota sinä normaalisti käytät, haittaohjelmat voivat pystyä käyttämään kameraa itsenäisestikin.
Arvioi nyt kumminkin kuinka todennäköistä on että koneellasi on oikeasti joku vakoiluohjelma.
Tälläkin saat vähennettyä vakoiluohjelman todennäköisyyttä:
http://www.malwarebytes.org/
Ilmaisversio riittää.Niin ja Vapunen jo kertoikin että ainoa 100% varma konsti on asentaa käyttis uudelleen.
- ,m,mnmmnb
f.e.dzerzhinsky kirjoitti:
Niin ja Vapunen jo kertoikin että ainoa 100% varma konsti on asentaa käyttis uudelleen.
sekö tyhjentää esim biosin ja muut levyasemat
- dsdsaaaaaaaaa
,m,mnmmnb kirjoitti:
sekö tyhjentää esim biosin ja muut levyasemat
dsdsaaaaaaaaa kirjoitti:
Bios haittaohjelmat ovat aika harvinaisia..
- sdJHkv
Kameran teippaus on turhaa hörhöilyä. Haittaohjelmia pelkäävät vaihtakoot käyttöjärjestelmäksi Linuxin tai BSD:n.
- ♥ ihana windows ♥
No sielläpä ei kameraa vakoilla kun ei ole ajureita
- linux jää pönttäönön
♥ ihana windows ♥ kirjoitti:
Niinpä. Huvittavaa on yrittää käyttää hd-webkameraa ja tuloksena on 320x124 videokuva ruudulla
- sdJHkv
linux jää pönttäönön kirjoitti:
Niinpä. Huvittavaa on yrittää käyttää hd-webkameraa ja tuloksena on 320x124 videokuva ruudulla
Teipattu HD-weppikamera ei näyttää mustaa HD kuvaa.
"...mulla on saattanut olla vähän aikaa kone luvattomien käyttäjien hallussa ..."
= Ei linuks eikä BSD olisi auttanut yhtään mitään tässä tilanteessa.- sdJHkv
"...mulla on saattanut olla vähän aikaa kone luvattomien käyttäjien hallussa ..."
= Ei linuks eikä BSD olisi auttanut yhtään mitään tässä tilanteessa.Levyn salaus olisi auttanut. Eivät olisi saaneet käyntiin ja voineet tehdä jäynää.
- ((((1))))
= Ei linuks eikä BSD olisi auttanut yhtään mitään tässä tilanteessa.Kerro, mikä on se haittaohjelma, joka saa Linuxissa kameran kuvaamaan käyttäjän tietämättä?
((((1)))) kirjoitti:
Kerro, mikä on se haittaohjelma, joka saa Linuxissa kameran kuvaamaan käyttäjän tietämättä?
Ei mitään merkitystä. Ei tarvitse olla mikään haittaohjelma, mikä tahansa viranomaiskäyttöön tarkoitettu valvontasofta käy. Jos kone on jonkun ulkopuolisen hallussa ja kiintolevy ei ole kryptattu niin sille koneelle voi tehdä estoitta aivan mitä tahansa käyttöjärjestelmästä riippumatta.
- ehkä sunkin
♥ ihana windows ♥ kirjoitti:
olisi parempi painua takaisin sinne sodat-palstalle.
- digi.info
ehkä sunkin kirjoitti:
olisi parempi painua takaisin sinne sodat-palstalle.
Eiku ELSO -palstalle
- riihenseinästäreväst
Ei myöskään kannata harrastaa läppärin edessä kaikenlaista.
Ei minun, sinun eikä muidenkaan (rumaa) naamaa jaksa kukaan kauaa katsella. - =====
F-Securen Hyppönen ilmoitti, että varmin keino on teipata kameran linssi umpeen.
Tätä keinoa hän käyttää itsekin. Mutta tuo ei auta mikrofonin hiljentämiseen. Sen kautta vakoilija voi kuunnella että mitä koneen lähdellä tapahtuu.
Mutta tuolle peittämiselle ei ole ollut tarvetta koska webkameran kautta vakoilu on aika harvinaista. Olen kuullut vain muutaman tapauksen.- mites tässä tapaukse
Mitäs jos kameraohjelmistot on poistettu ja itse kamera laitehallinnasta?
- pyötis
Minä en omista webcamia ja on headset jonka mikki ei ole kytketty kuin skype puheluissa
- assasaasasasassa
Salakuunnella voi myös tietokoneen oman pienen kaiuttimen kautta.Mulla se on irti.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481240
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55571
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462