Mikähän mahtaisi olla paras keino aloitella purjehdusharrastusta? Omat purjehdusreissut on laskettavissa yhden käden sormilla, ja vaimolla sekä pojalla niitä on pyöreät nolla vaikka kiinnostusta olisikin. Moottoriveneistä ei ole kokemusta senkään vertaa.
Minusta ei ole tällä osaamisella kippariksi, joten pelkän veneen vuokraus ei tule kysymykseen. Tiedän, että on näitä vuokraveneitä, missä mukaan voi saada kipparinkin. Tällaiset päiväreissut kuulostavat ainakin omasta mielestäni parhaimmalta vaihtoehdolta. Olisiko jollakulla antaa jotain suositusta tällaisesta vaihtoehdosta? Suositteletteko näitä ylipäätään
Jos sopivampia vaihtoehtoja on, niin enpä ole niistä ainakaan itse tietoinen. Jos joku huolisi niin voisin jonkun apumieheksi lähteä, onko esim. pursiseuroissa tällaista toimintaa? Tosin tuskin kukaan sielläkään haluaa toistaitoista kansimiestä, joten pitänee jo osata hommansa...
Entäs sitten millä tavalla parhaiten saisi omaa osaamista kerättyä niin että joskus voisi omin voiminkin purjehtimaan lähteä?
Maakrapu mielii purjehtimaan
42
498
Vastaukset
- apu-ukko
Hanki optimistijolla. Kyllä se yhden miehen kantaa. Ja se liikkuu samojen luonnonvoimien mukaan kuin muutkin purjeilla liikkuvat veneet. Poika saa sen sitten laitteekseen, joten hyöty on monipuolinen. Kaikki oppivat purjehtimaan, melkein vauvasta vaariin. Eikä tule kalliiksi. Se on myöskin helppo myydä, kun on tarvis hankkia isompi vene. Aloittelijoiden veneistä on täällä juttuja ihan tarpeeksi. Kaikki veneet on jo kehuttu ja haukuttu. Omasta mielestäni tärkein asia on se, mihin on varaa tai on järkevää sijoittaa.
- Todellinen maakrapu
Matkapurjehdusta kuitenkin ajattelin, tai ainakin vähän isompaa venettä. Optimistijollalla on vähän vaikeita tehdä edes päiväpurjehduksia ja vielä vähemmän perheen kanssa.
Tarkemmin sanottuna optari mulla on ollut käytössäni/käytettävissäni jo yli 20 vuotta, mutta se on niin pienellä ja suojaisella lammella ettei siellä ole kunnolla purjehtimaan pääse. - joo ja ei
Jos ei poika ole jo hänkin optarista ulos kasvanut, on suositus hänen osaltaan hyvä, suorastaan erinomainen. Mutta vaikka optari aikuisenkin kantaa, on opetteleminen veneellä, jossa pitää keskittyä lähinnä sopivan asennon hakuun, varsin huono opetteluväline. Muut aikuisen mentävät kevytveneet kyllä sopisivat opetteluun. Vaikkapa Viklaan sopii se toinenkin oppilas, Lightningiin kolmaskin. Erittäin suositeltava oppimistapa, mutta oppii ne asiat isommallakin veneellä.
Poika, joka on saanut oman oppinsa optarilla tai muulla junioriveneellä, ottaa sitten purjehduksen matkaveneelläkin aivan toisella tavalla. Sellaista ei tarvitse raahata veneeseen, vaan hän tulee sinne oma-aloitteisesti osallistumaan ja samalla opettamaan vanhempiaan.
- 2+6
Tänä päivänä on jokaisella purjehdusseuralla jonkinlainen "haluatko purjehtijaksi" ohjelma. Idea on että kyytiin matalalla kynnyksellä jossain tapahtumassa tai sitten erilaisia tule laiturille niin pääset kokeilemaan. Kerro missä päin asustelet niin kenties on helpompi kertoa konkreettisista vaihtoehdoista.
- Todellinen maakrapu
Pääkaupunkiseudulla.
- FF 27 Charlotta
Todellinen maakrapu kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla.
Mun seurassa pääsee purjehtimaan Helsingin edustalle. Veneeni on myös sitä kokoluokkaa, että sopii mainiosti tuollaiseen kaipaamaasi harjoitteluun. Jos kiinnostaa voit jättää yhteystietosi vaikka blogini kautta:
http://charlottaff27.blogspot.fi/
- 11+13
tietokoneellakin voi treenata:
Merikarttaan tutustumista:
http://www.sailmate.fi/
Purjehdustaktiikkaa.
http://www.virtualskipper.com/
Eräs idea on ostaa vene ja pyytää myyjältä alkeiden opetusta.- Todellinen maakrapu
Kiitos näistäkin linkeistä. Kokeilen näitä kyllä.
Pelkään siltä että minä en mistään purjehduspelistä en opi sen enempää purjehtimaan kun autopelillä ajamaan tai lentosimulaattorilla lentämään vaikka olisi kovinkin totuudenmukainen simulaatio.
Ja ei kyllä tullut mieleenkään tässä vaiheessa mitään venettä ostaa, ja tuskinpa yhdelläkään myyjällä on viitseliäisyyttä minulle mitään purjehduskurssia pitää. Eikä ole venepaikkaakaan. - 1+10
Kiitos näistäkin linkeistä. Kokeilen näitä kyllä.
Pelkään siltä että minä en mistään purjehduspelistä en opi sen enempää purjehtimaan kun autopelillä ajamaan tai lentosimulaattorilla lentämään vaikka olisi kovinkin totuudenmukainen simulaatio.
Ja ei kyllä tullut mieleenkään tässä vaiheessa mitään venettä ostaa, ja tuskinpa yhdelläkään myyjällä on viitseliäisyyttä minulle mitään purjehduskurssia pitää. Eikä ole venepaikkaakaan."tuskinpa yhdelläkään myyjällä on viitseliäisyyttä minulle mitään purjehduskurssia pitää. "
Opettaisin mielelläni veneeni ostajalle, mutta teille sopiva myytävä veneeni on saaristomerellä. Jos vene ja opetus kuitenkin kiinnostaa, niin voisimme keskustella sähköpostilla lisää. - pthyiiii
1+10 kirjoitti:
"tuskinpa yhdelläkään myyjällä on viitseliäisyyttä minulle mitään purjehduskurssia pitää. "
Opettaisin mielelläni veneeni ostajalle, mutta teille sopiva myytävä veneeni on saaristomerellä. Jos vene ja opetus kuitenkin kiinnostaa, niin voisimme keskustella sähköpostilla lisää.Surkea yritys päästä eroon siitä pikkuäksän raadosta. Vieläpä veneelle sopimattomalle ostajalle.
- 4+4
Ainakin Espoon pursiseuran tilaisuus kannattaa tarkistaa
http://www.espoonpursiseura.fi/
Sitten netti surffailua seurojan sivuilla
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_suomalaisista_pursiseuroista- Todellinen maakrapu
Kiitos tästä vinkistä! Jos ei mitään ihmeellistä satu, niin olen kyllä 8.6 tuolla Espoon pursiseuralla ainakin itse kärkkymässä. Toivottavasti perhe lähtee mukaan.
Noita pursiseuroja jo vilkuilinkin, mutta se on kyllä melkoista hakuammuntaa.
- Muista releet!
Täältä lötyvät ohjeet, eli kuinka purjehtijaksi tullaan: http://skiglari-norppa.blogspot.fi/
- Skipe1
yksi vaihtoehto on purjehduskoulut. Tuttavapiirissäni on pari perhettä jotka ovat aloittaneet uuden harrastuksen sitä kautta - turvallisesti, ilman jonkun perheenjäsenen traumoja. Katso vaikka alkuun www.purjehdus.net tai googleta purjehduksen opettajat.
- Todellinen maakrapu
Tämänkin takaa löytyi yllättävän hyviä (joskin vähän hintavia) vaihtoehtoja tutustumiseen. Edelleen halvempaa kun kipparoidun veneen vuokraus. Nyt alkaa olemaan jo niin paljon vinkkejä, että koko kesän saisi kulutettua purjehtimalla mutta ihan siihen ei taida olla aikaa eikä varaakaan.
- -Mika-
Tuossa on eräs hyvä tapa kokeilla: http://www.tulepurjehtimaan.com/osallistu_ilmaisille_harrastepurjehduksillemme.php
- Todellinen maakrapu
Tästäkin linkistä iso kiitos, vaikuttaa hyvältä tämäkin ja ainakin tilaisuuksia on useampia.
- 15+3
Hommaa oma vene. Alkuun joku halpa, alle kymppitonnin amme ja jos sitten harrastus vie mennessään, niin panosta parempaan.
Itse en ole koskaan ennen purjeveneellä seilannut ennen tätä kevättä, vaikkakin moottoriveneellä on kyllä tullut ajeltua senkin edestä.
Ostin sitten 24jalkaisen Finn Expressin ja ei tuo tosiaankaan mitään rakettitiedettä ole.- Todellinen maakrapu
Oma vene ei ole vaihtoehto useammasta eri syystä
1) ei ole rahaa sellaiseen veneeseen minkä haluaisin. Mielummin olen purjehtimatta kun purjehdin "kymppitonnin ammeella". En ajaisi sellaisella autollakaan, joka on vanha pommi.
2) ei ole venepaikkaa eikä keinoa siirtää venettä mistään minnekään (ks. edellinen syy)
3) ei ole viitseliäisyyttä siihen ylläpitoon ja koko ruljanssiin mitä oma vene vaatii
Tärkein syy kuitenkin - mikä toistaiseksi estää myös bareboat-vuokrauksen on se että en ole osaava kippari enkä usko sellaiseksi oppivani ennen kuin olen ollut pitkän aikaa "kisällinä" jollekulle oikeasti osaavalle kipparille. "Ei tämä mitään rakettitiedettä ole" on varmaan moni muukin ajatellut ennen kuin on ajanut karille, törmännyt toiseen veneeseen, rikkonut takilansa tai lentänyt laidan yli.
Purjehdus on todella mukavaa, mutta mielummin harrastan sitä jonkun toisen käskyjä noudattaen kun ottaen yksin vastuun turvallisesta matkanteosta. - 12+22
1) ei ole rahaa sellaiseen veneeseen minkä haluaisin. Mielummin olen purjehtimatta kun purjehdin "kymppitonnin ammeella". En ajaisi sellaisella autollakaan, joka on vanha pommi.
2) ei ole venepaikkaa eikä keinoa siirtää venettä mistään minnekään (ks. edellinen syy)
3) ei ole viitseliäisyyttä siihen ylläpitoon ja koko ruljanssiin mitä oma vene vaatii
Tärkein syy kuitenkin - mikä toistaiseksi estää myös bareboat-vuokrauksen on se että en ole osaava kippari enkä usko sellaiseksi oppivani ennen kuin olen ollut pitkän aikaa "kisällinä" jollekulle oikeasti osaavalle kipparille. "Ei tämä mitään rakettitiedettä ole" on varmaan moni muukin ajatellut ennen kuin on ajanut karille, törmännyt toiseen veneeseen, rikkonut takilansa tai lentänyt laidan yli.
Purjehdus on todella mukavaa, mutta mielummin harrastan sitä jonkun toisen käskyjä noudattaen kun ottaen yksin vastuun turvallisesta matkanteosta."1) ei ole rahaa sellaiseen veneeseen minkä haluaisin"
No minkä haluaisit? Kyllä noin 10 keurolla saa riittävän tilavan purkkarin kolmelle ja jokainen vene on yksilö eikä pommi, uuhdeko pari vuotta vanhakin vene voi olla pommi, jotkut jopa veistämöltä tullessa kuten satojen tuhansien eurojen arvoinen Halberg Rassy, josta ruotsalainen kävi oikeutta.
"2) ei ole venepaikkaa eikä keinoa siirtää venettä mistään minnekään "
Jos mielit asuttavan matkapurren kolmeelle, pitää olla venepaikka ja rahalla saa, eikä maksa paljoa, esim 500 euroa per kesä.
"3) ei ole viitseliäisyyttä siihen ylläpitoon ja koko ruljanssiin mitä oma vene vaatii"
Miksi sitten "Mikähän mahtaisi olla paras keino aloitella purjehdusharrastusta? Omat purjehdusreissut on laskettavissa yhden käden sormilla, ja vaimolla sekä pojalla niitä on pyöreät nolla vaikka kiinnostusta olisikin."
Jos haluaa harrastaa perhepurjehdusta, parasta on omistaa oma vene. - harhakäsityksiä
Purjehdus on todella mukavaa, mutta mielummin harrastan sitä jonkun toisen käskyjä noudattaen kun ottaen yksin vastuun turvallisesta matkanteosta."3) ei ole viitseliäisyyttä siihen ylläpitoon ja koko ruljanssiin mitä oma vene vaatii"
Päivässä hoitaa alle 30 jalkaisen lasikuituisen veneen vesilaskukuntoon ja toisessa päivässä venee ylös. Kevällä pitää kyljet vahata, kantaa kamat veneeseen ja joka toinen vuosi merialueilla pohja paikkamaalata. Syksyllä pohja pitää pestä ja kamat pois veneestä. Muut lisätyöt hoituvat vuoden mittaan eikä vie paljoa aikaa, kuten öljyn vaihto koneesta yms. - En ota kyytiin
Purjehdus on todella mukavaa, mutta mielummin harrastan sitä jonkun toisen käskyjä noudattaen kun ottaen yksin vastuun turvallisesta matkanteosta.Eihän tuollaisesta mitään tule: "mieluummin olen purjehtimatta kuin purjehdin ammeella", "ei ole viitseliäisyyttä hoitaa venettä", "pelottaa karit ja veteen putoaminen".
Osta amme ja koe itse oppimisen, tekemisen ja purjehtimisen ilo. - Todellinen maakrapu
12+22 kirjoitti:
"1) ei ole rahaa sellaiseen veneeseen minkä haluaisin"
No minkä haluaisit? Kyllä noin 10 keurolla saa riittävän tilavan purkkarin kolmelle ja jokainen vene on yksilö eikä pommi, uuhdeko pari vuotta vanhakin vene voi olla pommi, jotkut jopa veistämöltä tullessa kuten satojen tuhansien eurojen arvoinen Halberg Rassy, josta ruotsalainen kävi oikeutta.
"2) ei ole venepaikkaa eikä keinoa siirtää venettä mistään minnekään "
Jos mielit asuttavan matkapurren kolmeelle, pitää olla venepaikka ja rahalla saa, eikä maksa paljoa, esim 500 euroa per kesä.
"3) ei ole viitseliäisyyttä siihen ylläpitoon ja koko ruljanssiin mitä oma vene vaatii"
Miksi sitten "Mikähän mahtaisi olla paras keino aloitella purjehdusharrastusta? Omat purjehdusreissut on laskettavissa yhden käden sormilla, ja vaimolla sekä pojalla niitä on pyöreät nolla vaikka kiinnostusta olisikin."
Jos haluaa harrastaa perhepurjehdusta, parasta on omistaa oma vene.Oma vene ei liene ainoa vaihtoehto harrastaa? Vuokrataanhan kesämökkejäkin.
Kysymys on nyt lähinnä siitä, että taitoni eivät riitä sen enempää oman kuin vuokratun veneen kipparointiin ja peräänkuulutin vaihtoehtoja, jossa pääsisin purjehdushaluja toteuttamaan (ts. osallistumaan purjehdukseen muutenkin kuin lekottelemalla) ilman että tarvitsisi heti ottaa yksin itselleen vastuuta turvallisesta merenkulusta. Puhumattakaan siitä, että pitäisi heti alkuun investoida tuhansia euroja.
Peräänkuulutin tilanteeseeni sopivia vaihtoehtoja mitä edellä sainkin. - t346263
Purjehdus on todella mukavaa, mutta mielummin harrastan sitä jonkun toisen käskyjä noudattaen kun ottaen yksin vastuun turvallisesta matkanteosta."Mielummin olen purjehtimatta kun purjehdin "kymppitonnin ammeella"."
Kokenutta purjehtijaa kinnostaa akateemisessa tutkimusmielessä, missä menee aloittelijan mielestä ammeen ja kunnon veneen raja?
Onko kyse veneen pituudesta ja/tai hinnasta?
Uudet pikkupurret maksavat kymppitonneja, esim Skippi 650 ainakin 20 000 euroa:
http://www.skippi-yachts.pl/uploads/files/2013 Skippi 650 Cruiser Price List.pdf
Samalla rahalla saa 30 jalkaisen vanhemman täysin purjehduskuntoisen veneen. - 1220+22
Oma vene ei liene ainoa vaihtoehto harrastaa? Vuokrataanhan kesämökkejäkin.
Kysymys on nyt lähinnä siitä, että taitoni eivät riitä sen enempää oman kuin vuokratun veneen kipparointiin ja peräänkuulutin vaihtoehtoja, jossa pääsisin purjehdushaluja toteuttamaan (ts. osallistumaan purjehdukseen muutenkin kuin lekottelemalla) ilman että tarvitsisi heti ottaa yksin itselleen vastuuta turvallisesta merenkulusta. Puhumattakaan siitä, että pitäisi heti alkuun investoida tuhansia euroja.
Peräänkuulutin tilanteeseeni sopivia vaihtoehtoja mitä edellä sainkin."Oma vene ei liene ainoa vaihtoehto harrastaa? Vuokrataanhan kesämökkejäkin. Kysymys on nyt lähinnä siitä, että taitoni eivät riitä sen enempää oman kuin vuokratun veneen kipparointiin ja peräänkuulutin vaihtoehtoja,"
Perhelomapurjehdus ei ole rakettitiedettä ja annoit ymmärtää, että koko perhe olisi purjehduksesta kiinnostunut, miksi ette sitten harjoittelisi yhdessä omalla veneellä? Monta kertaa vuokraamalla tulee nopeasti oman veneen hinta.
Kesämökit, ikuvanhatkin homepommit , maksavat monet yli 100 000 euroa, joten ei voi verrata aloittelevan perheen pikkupurkkariin.
Veneen myyjät monet auttavat laittamaan veneen veteen ja purjehduskuntoon ja vie veneen ne pari kolme mailia kotisatamaasi. Purjehdus on yksi hienommista harrastuksista, jota voi koko perhe yhdessä harrastaa ja sopii kaikenikäisille. - Todellinen maakrapu
t346263 kirjoitti:
"Mielummin olen purjehtimatta kun purjehdin "kymppitonnin ammeella"."
Kokenutta purjehtijaa kinnostaa akateemisessa tutkimusmielessä, missä menee aloittelijan mielestä ammeen ja kunnon veneen raja?
Onko kyse veneen pituudesta ja/tai hinnasta?
Uudet pikkupurret maksavat kymppitonneja, esim Skippi 650 ainakin 20 000 euroa:
http://www.skippi-yachts.pl/uploads/files/2013 Skippi 650 Cruiser Price List.pdf
Samalla rahalla saa 30 jalkaisen vanhemman täysin purjehduskuntoisen veneen."Kymppitonnin amme" oli nimimerkin 15 3 ilmaus, jota minä sellaisenaan lainasin.
Tarkoituksenani ei siis ollut millään tapaa väheksyä kympptonnin veneen omistavia tai sellaisia ostaneita, eikä haukkua kymppitonnin veneitä.
TÄMÄN aloittelijan mielestä sellainen kunnon veneen raja menee siinä, että kajuutassa on mahduttava seisomaan suorassa, sen verran on oltava tilaa että joka koloon ei tarvitse sovittaa itseään kenkälusikalla, ja on oltava oikea ruori, pinnasta en halua ohjata.
Varmasti tuolla saa vanhemman täysin purjehduskuntoisen veneen, jos tietää mitä on ostamassa. Minä nyt vaan en tunne veneitä riittävästi että pystyisin edes erottamaan purjehduskuntoisen veneen purjehduskelvottomasta saati että pystyisin arvioimaan minkä arvoinen vene oikeasti on. Tunnustanhan avoimesti olevani aloittelija. - Todellinen maakrapu
1220+22 kirjoitti:
"Oma vene ei liene ainoa vaihtoehto harrastaa? Vuokrataanhan kesämökkejäkin. Kysymys on nyt lähinnä siitä, että taitoni eivät riitä sen enempää oman kuin vuokratun veneen kipparointiin ja peräänkuulutin vaihtoehtoja,"
Perhelomapurjehdus ei ole rakettitiedettä ja annoit ymmärtää, että koko perhe olisi purjehduksesta kiinnostunut, miksi ette sitten harjoittelisi yhdessä omalla veneellä? Monta kertaa vuokraamalla tulee nopeasti oman veneen hinta.
Kesämökit, ikuvanhatkin homepommit , maksavat monet yli 100 000 euroa, joten ei voi verrata aloittelevan perheen pikkupurkkariin.
Veneen myyjät monet auttavat laittamaan veneen veteen ja purjehduskuntoon ja vie veneen ne pari kolme mailia kotisatamaasi. Purjehdus on yksi hienommista harrastuksista, jota voi koko perhe yhdessä harrastaa ja sopii kaikenikäisille.Pojalta (teini) ei ole kysytty, ja vaimo on kiinnostunut ajatuksena vaikkei ole koskaan purjeveneessä ollutkaan. Heti kun ehdotin että menisimme tuonne Espoon pursiseuran tutustumistapahtumaan, niin hän alkoi epäroimaan.
Tältä pohjalta väittäisin edelleen, että halvemmaksi tulee kipparoitu purjehdus millä selviäisi ovatko nämä kaksi muuta edes oikeasti kiinnostuneita. - ohos...
"Kymppitonnin amme" oli nimimerkin 15 3 ilmaus, jota minä sellaisenaan lainasin.
Tarkoituksenani ei siis ollut millään tapaa väheksyä kympptonnin veneen omistavia tai sellaisia ostaneita, eikä haukkua kymppitonnin veneitä.
TÄMÄN aloittelijan mielestä sellainen kunnon veneen raja menee siinä, että kajuutassa on mahduttava seisomaan suorassa, sen verran on oltava tilaa että joka koloon ei tarvitse sovittaa itseään kenkälusikalla, ja on oltava oikea ruori, pinnasta en halua ohjata.
Varmasti tuolla saa vanhemman täysin purjehduskuntoisen veneen, jos tietää mitä on ostamassa. Minä nyt vaan en tunne veneitä riittävästi että pystyisin edes erottamaan purjehduskuntoisen veneen purjehduskelvottomasta saati että pystyisin arvioimaan minkä arvoinen vene oikeasti on. Tunnustanhan avoimesti olevani aloittelija.Aika lailla latasitkin kerralla vaatimuksia. Isokin vene on pieni ja ne kolot sen mukaisesti. Helposti isossa veneessä vain on useampi samankokoinen kenkälusikalla mentävä kolo kuin pienemmässä. Uudemmissa täysi seisomakorkeus tietää jotain päälle 30-jalkaista, vanhemmissa 35-jalkaista.
"Oikea ruori" viittaa erittäin vahvasti arvotuskysymykseen, aivan kuin pinna olisi jokin halpisratkaisu. Sanot kuitenkin vasta olleesi mukana purjeveneessä vasta muutaman kerran. Osaatko jotenkin sen perusteella sanoa kumpi on parempi, ratti vai pinna? Sanoisin, että vähän kuin valitsisi venettä sen äänentoistolaitteet valintaperusteena. - Todellinen maakrapu
ohos... kirjoitti:
Aika lailla latasitkin kerralla vaatimuksia. Isokin vene on pieni ja ne kolot sen mukaisesti. Helposti isossa veneessä vain on useampi samankokoinen kenkälusikalla mentävä kolo kuin pienemmässä. Uudemmissa täysi seisomakorkeus tietää jotain päälle 30-jalkaista, vanhemmissa 35-jalkaista.
"Oikea ruori" viittaa erittäin vahvasti arvotuskysymykseen, aivan kuin pinna olisi jokin halpisratkaisu. Sanot kuitenkin vasta olleesi mukana purjeveneessä vasta muutaman kerran. Osaatko jotenkin sen perusteella sanoa kumpi on parempi, ratti vai pinna? Sanoisin, että vähän kuin valitsisi venettä sen äänentoistolaitteet valintaperusteena.t346263 kysyi, minä vastasin.
Olin viimeksi 37-jalkaisessa ja se oli aivan riittävän iso. Sellainen on kuitenkin aivan liian iso ja aivan liian kallis ensiveneeksi, olet varmaan siitä samaa mieltä?
Ja tuo 37-jalkainenkin oli se optari poislukien pienin niistä pursista millä olen ollut, joten minulla ei siis ole mitään omakohtaista kokemusta sitä pienemmistä veneistä. Tiedän vain sen, mitä olen kuvista nähnyt tai muualta kuullut. Siksipä haluaisinkin nimenomaan kokea niitä vähän enemmän ennen kuin sitoudun sellaisen itselleni ostamaan, että tietäisin minkä kokoinen on juuri riittävä. Kaiken viimeiseksi haluan hankkia sellaisen veneen joka vaan *ituttaa ja vie kaiken innon purjehduksesta.
Pinnan kanssa saa olla tarkempana kuin ruorin. Pieni heilahdus vahingossa, ja kurssi muuttuu. Simple as that. - ohos...
t346263 kysyi, minä vastasin.
Olin viimeksi 37-jalkaisessa ja se oli aivan riittävän iso. Sellainen on kuitenkin aivan liian iso ja aivan liian kallis ensiveneeksi, olet varmaan siitä samaa mieltä?
Ja tuo 37-jalkainenkin oli se optari poislukien pienin niistä pursista millä olen ollut, joten minulla ei siis ole mitään omakohtaista kokemusta sitä pienemmistä veneistä. Tiedän vain sen, mitä olen kuvista nähnyt tai muualta kuullut. Siksipä haluaisinkin nimenomaan kokea niitä vähän enemmän ennen kuin sitoudun sellaisen itselleni ostamaan, että tietäisin minkä kokoinen on juuri riittävä. Kaiken viimeiseksi haluan hankkia sellaisen veneen joka vaan *ituttaa ja vie kaiken innon purjehduksesta.
Pinnan kanssa saa olla tarkempana kuin ruorin. Pieni heilahdus vahingossa, ja kurssi muuttuu. Simple as that.Aivan kuten arvelinkin sen pinnaohjauksen osalta. Olet nimittäin siinä pelkän uskomuksen varassa. Ei niillä ole mitään eroa tarkkuusvaatimuksissa ohjaajan kannalta. Jos olisi, eivät yksinpurjehtijat suosisi pinnaohjausta, mutta niin tekevät. Kyse on kahdesta asiasta. Isommassa veneessä on isommat voimat ja tarvitaan joko rattiohjaukseen saatava isompi välitys tai tehtävä pinnasta hyvin pitkä. Pitkä pinna taas on mahdoton, jos ei puolta veneestä varaa istumalaatikolle. Se on muultakin kannalta jopa suositeltavaa kilpaveneessä, muut haluavat enemmän sisätiloja. Toisaalta istumalaatikko on suunniteltava kaikilta osin aivan eri tavalla, jos tehdään rattiohjaus.
Ohjausmekanismiin puuttuminen nyt tietysti on lillukanvarsia kokonaiskuvassa. Niin on venevalintakin itse asiassa. Ainoa todella relevantti kysymys on vaimon ja pojan motivaatio. Vähintään toinen heistä on saatava innostumaan, muuten ei sitä tutustumispurjehdusta pidemmälle kannata miettiä mitään. Jos kokeilun jälkeen näytetään vihreää valoa, löytävät palaset kyllä paikkansa.
Itse voit kyllä päästä purjehtimaan, kun pummaat itsesi johonkin kilpailumiehistöön. Aluksi saat arvokkaan laitapainon viran ja satunnaisen tehtävän jonkun köyden irtipäästämisessä. Halukas ja oppivainen kyllä etenee siitä virkauralla eteenpäin vaikka mihin. - 20+4
Pojalta (teini) ei ole kysytty, ja vaimo on kiinnostunut ajatuksena vaikkei ole koskaan purjeveneessä ollutkaan. Heti kun ehdotin että menisimme tuonne Espoon pursiseuran tutustumistapahtumaan, niin hän alkoi epäroimaan.
Tältä pohjalta väittäisin edelleen, että halvemmaksi tulee kipparoitu purjehdus millä selviäisi ovatko nämä kaksi muuta edes oikeasti kiinnostuneita.Terve!
Itse mietin samoja asioita vuosi sitten ja päätimme mennä rouvan kanssa kipparoidulle purjehdukselle päiväksi. Nyt ollaankin sitten noin vuosi yritetty löytää sopivaa paattia meidän perheelle! Eli ei tullut takapakkia tuolla purjehduksella, päinvastoin! - Todellinen maakrapu
ohos... kirjoitti:
Aivan kuten arvelinkin sen pinnaohjauksen osalta. Olet nimittäin siinä pelkän uskomuksen varassa. Ei niillä ole mitään eroa tarkkuusvaatimuksissa ohjaajan kannalta. Jos olisi, eivät yksinpurjehtijat suosisi pinnaohjausta, mutta niin tekevät. Kyse on kahdesta asiasta. Isommassa veneessä on isommat voimat ja tarvitaan joko rattiohjaukseen saatava isompi välitys tai tehtävä pinnasta hyvin pitkä. Pitkä pinna taas on mahdoton, jos ei puolta veneestä varaa istumalaatikolle. Se on muultakin kannalta jopa suositeltavaa kilpaveneessä, muut haluavat enemmän sisätiloja. Toisaalta istumalaatikko on suunniteltava kaikilta osin aivan eri tavalla, jos tehdään rattiohjaus.
Ohjausmekanismiin puuttuminen nyt tietysti on lillukanvarsia kokonaiskuvassa. Niin on venevalintakin itse asiassa. Ainoa todella relevantti kysymys on vaimon ja pojan motivaatio. Vähintään toinen heistä on saatava innostumaan, muuten ei sitä tutustumispurjehdusta pidemmälle kannata miettiä mitään. Jos kokeilun jälkeen näytetään vihreää valoa, löytävät palaset kyllä paikkansa.
Itse voit kyllä päästä purjehtimaan, kun pummaat itsesi johonkin kilpailumiehistöön. Aluksi saat arvokkaan laitapainon viran ja satunnaisen tehtävän jonkun köyden irtipäästämisessä. Halukas ja oppivainen kyllä etenee siitä virkauralla eteenpäin vaikka mihin.Tai sitten ne yksinpurjehtijat vaan ovat taitavampia, niin sen pinnan kun muutenkin veneen käsittelyssä.
Pistän kyllä harkintaan tuota kilpailumiehistöön pummaamistakin, mutta millä sinne mahtaa tiensä löytää? Vilkaisin netissä olevia gastipörssejä ja ainakin niissä tuntuu olevan kovin hiljaista. Laitapainon homma kuulostaisi ainakin omaan osaamiseeni sopivalta. - Todellinen maakrapu
En ota kyytiin kirjoitti:
Eihän tuollaisesta mitään tule: "mieluummin olen purjehtimatta kuin purjehdin ammeella", "ei ole viitseliäisyyttä hoitaa venettä", "pelottaa karit ja veteen putoaminen".
Osta amme ja koe itse oppimisen, tekemisen ja purjehtimisen ilo.Jos minä lähtisin opiskelemaan veneellä asioita kantapään kautta niin lopputulos olisi jotain tämän näköistä:
http://www.youtube.com/watch?v=cfoBenWCSV8
...paitsi että noistakin suurin osa on varmasti päteviä purjehtijoita jotka ovat vain tehneet virhearvioita tai jotka tilanne on yllättänyt.
- 20+9
Kevennystä keskusteluun:-)
http://www.youtube.com/watch?v=ygPMqlbmcuo - 5+18
Ei kannata uskoa näitä katkeroituneita pitkän kaavan kautta asioita oppineita purjehtijoita. Itse aloitin purjehduksen mahdollisimman halvalla veneellä ja sitten vaihdoin venettä muutaman vuoden välein. Käytännössä ongelma oli vanha kipon myynti josta pääsi eroon pilkkahintaan siihen verrattuna paljonko oli siitä maksanut tai sen kunnostukseen käyttänyt rahaa ja aikaa.
Kaikki pohjan puhdistukset, primerien uusimiset ja rikin köysien vaihdot olivat hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa. Myyntihinta oli alle sen mitä siitä maksoi puhumattakaan siitä että olisi saanut jotain kunnostuksesta.
Myyntiajan pidentäminen ei auttanut yksi vene oli kolme vuotta kuivilla ennen kuin pääsin eroon alihintaan ja kyse oli 80-luvun ranskalaisesta.
Nyt on uutena ostettu alla ja kolmas kesä on menossa. Tärkeintä on että vene on itselleni sopiva. Ei mikään perhepursi koska perhe ei innostunut koskaan purjehduksesta. Siis vene on puhdas kilpavene jolla voin kehittää omaa osaamistani. Purjehdus on helppoa mutta hyvin purjehtiminen on vaikeaa.- oikeat valinnat
Jotain vikaa oli venevalinnoissasi. Ensimmäinen oma vene maksoi 17000 mk ja viiden vuoden, parin uuden purjeen, rikiin tehtyjen parannusten ja maalilla ehostuksen jälkeen sain siitä 22000 mk muutaman kuukauden myyntiajalla. Toista venettä pidin 10 v. Siihen hankin yhden purjeen ja uuden lieden sekä kaikenlaista silmänruokaa pikkurahalla. Hinta nousi tosin vain parilla tonnilla 100 000 mk:sta ja meni kaupaksi vuodessa.
Nykyinen on sekin markoilla ostettu ja siihen on uusittu paljon. Ei niitä läheskään kaikkia pois saisi, mutta en vähääkään epäile etteikö ostohinnan ja myyntihinnan välille jäisi reilu plusmerkkinen ero. Ja joo, melkoinen osa siitä uusimisesta on ollut kilpailuorientoitua. Se näkyy kalliimpina hankintoina, mutta myydessä vain vaikuttavalta päivityslistalta. Dyneeman ja polyesterin hintaeron joutuu ottamaan itselleen luonnossa purjehtimalla, ostaja ei sitä maksa. Milestäni olen silti voitonpuolella. - Todellinen maakrapu
oikeat valinnat kirjoitti:
Jotain vikaa oli venevalinnoissasi. Ensimmäinen oma vene maksoi 17000 mk ja viiden vuoden, parin uuden purjeen, rikiin tehtyjen parannusten ja maalilla ehostuksen jälkeen sain siitä 22000 mk muutaman kuukauden myyntiajalla. Toista venettä pidin 10 v. Siihen hankin yhden purjeen ja uuden lieden sekä kaikenlaista silmänruokaa pikkurahalla. Hinta nousi tosin vain parilla tonnilla 100 000 mk:sta ja meni kaupaksi vuodessa.
Nykyinen on sekin markoilla ostettu ja siihen on uusittu paljon. Ei niitä läheskään kaikkia pois saisi, mutta en vähääkään epäile etteikö ostohinnan ja myyntihinnan välille jäisi reilu plusmerkkinen ero. Ja joo, melkoinen osa siitä uusimisesta on ollut kilpailuorientoitua. Se näkyy kalliimpina hankintoina, mutta myydessä vain vaikuttavalta päivityslistalta. Dyneeman ja polyesterin hintaeron joutuu ottamaan itselleen luonnossa purjehtimalla, ostaja ei sitä maksa. Milestäni olen silti voitonpuolella.Aivan, juuri tätä tarkoitan... edellä moni sanoo, että oma vene on hankittava ensi alkuun, ja jos ei nyt aivan suoraan sano, niin antaa ymmärtää että siinä omassa veneen valinnassa ei voi tehdä pahoja virhehankintoja.
Sitten 5 18 ilmeisen avoimesti kertoo omat kokemuksensa vähemmän kuin nappiin menneistä valinnoista, ja sitten sinä sanoit että niissä valinnoissa oli jotain vikaa.
Olen aivan varma että jos näillä tiedoilla ostaisin veneen, minä olisin täällä joskus purkamassa kokemuksiani kuten 5 18 ja tulisin kritisoiduksi omista vääristä valinnoistani.
Joten onko se nyt vaikeaa ymmärtää, miksi en halua ostaa purjevenettä, kun en tiedä niistä oikeastaan mitään?
- matchracer
Hei!
Miten olisi HSS:n tai NJK:n Match Race? Hyvä tapa tutustua purjehdukseen ja kehittää osaamistaan.
http://www.njk.fi/matchrace/miten-aloittaa-purjehdus.html
http://www.sailingcenter.fi/about-us/our-fleet- Todellinen maakrapu
Ihan kiinnostavaa, mutta kovin tyyriiltä lystiltä vaikutti. Yli 500:n euron vuosimaksu on enemmän kun monen purjehdusseuran liittymismaksu, ja siihen vielä 180-200 euron lisämaksu jos ei ota kolmiin talkoisiin osaa. Vaikka veneiden vuokrauksesta ei mitään veloitetakaan, niin mitenköhän täynnä ne listat yleensä ovat, onko niiden kanssa vähän kuin lomaosakkeiden, että parhaat ajat on aina jo varattu?
Miten tuossa mahtaisi edes homma toimia, jos ei itse kipparoida halua vaan miehistön jäseneksi?
- Neljäs kesä
Tässä suositusohjelma: ensin joko tuolta purjehdus.net -sivustolta tai EPSistä tutustumispurjehdus. Sitten talvella koko perhe työväenopiston tms. laivurikurssille. Palkinnoksi, jos suoritatte, kipparoitu purjehdus Kreikassa tai Kroatiassa (esim. tuo Purjehdus.net myy niitä, moni muukin).
Sitten on jo mielipide mitä haluaa tehdä.
Suosittelen kipparoitua purjehdusta välimerellä siksi että se on vakiintuneempaa liiketoimintaa, ja siksi että todennäköisyys kurjiin keleihin ja klaustrofobiaan sadetta pidellessä on pienempi.- Todellinen maakrapu
Laivurikurssi ei taida paljoa käsitellä purjeilla purjehtimista joten olisiko joku purjehduskurssi kuitenkin parempi?
Varmaan kyllä yritän (ainakin itselleni) järkätä jo täksi kesäksi jotain muutakin tutustumista tai jonkun kurssin. Kovin halvoilta eivät kyllä esim. nuo Kesäpurjeen kurssit ainakaan vaikuta.
Ja itse olen sikäli outo että pidän oikeastaan enemmän purjehduksesta huonolla kelillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama917580Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1236314Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1604437Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2353061Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta902638Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh351925- 1291551
Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971534Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo32795Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21782