Ystäväni äidin kuolema ja tukeminen

Emmaaaa19

Hei!

Kaverini isä kuoli juuri äskettäin ja jopa minulle tekee hyvin pahaa. On ehkä väärin sanoa kaveriani kaveriksi sillä hän on enemmän, hyvä ystävä. En juurikaan tuntenut hänen äitiä, mutta olin tavannut kuitenkin.

En tiedä miten voisin auttaa ystävääni ja mitä sopii tehdä?

Lähetin hänelle surunvalittelut ja ilmoitin että olen tukena jos hän tarvitsee ja kun hän on valmis puhumaan.

Onko myös sopivaa lähettää adressi?

Vinkkejä ja apua kiitos!
En käsitä miten tämä koskettaa minuakin näin kovasti mutta ajatus siitä miten ystäväni kärsii ja käy läpi, tekee todella pahaa.

-Emma

7

4518

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emmaaaa19

Oi olen aivan sekaisin... Äiti siis menehtyi kun kirjoitin tuohon "isä".

• äit-sy

Vie mieluummin surunvalittelukukat, adressi on enempi sellainen, joka lähetetään kaukaisemmille tutuille. Kukat viedessäsi pääset juttelemaan ja voitte sopia mahdollisia tapaamisia. Ja soitella voitte molemmin puolin, jos kumpikin odottaa toisen ottavan yhteyttä, niin kumpikaan ei saa soitettua. Tiedän tästä asiasta siltä pohjalta, että mieheni kuoli viime talvena ja tuntui tosi hyvältä kun ystävät kävivät henkilökohtaisesti. Tsemppiä♥

• Emmaaaa19

Tuhannet kiitokset vinkeistä! :)

• lähimmäinen

Voimia sinulle kestää suuri surusi.

Kuolema on niin mahtava ja ja lopullinen tapahtuma, että se saa ihmisen sekaisin.

Haluaisimme pitää meille rakkaat, tärkeät, läheiset ja muuten merkitykselliset ihmiset loputtomasti.

Mielestäni tärkeintä on kertoa kuolleen läheisille juuri omalla tavalla surustaan. On toki olemassa ns. vakiintuneita tapoja, mutta nuorena ihmisenä voit vaikka mennä käymään ja kertoa ensin lohtuhalilla osanottosi ja sen jälkeen olemalla lähellä ja kun itkultasi kykenet, sanoa mitä mieleen tulee tarkoituksena kuvailla senhetkisiä ja kaverisi äidin kuolemaan liittyviä tunteitasi.

• jkkl

kyllä

• tttt2

parhaan ystäväni äiti kuoli ja päätin heti että lähden kotipaikkakunnalle hänen luokseen tuekseen ja auttamaan häntä järjestelemään vaikka hautajaisia(tekee sen aivan yksin).
      minuun sattuu niin kovasti ystäväni puolesta, olin hänen äidillekkiin tärkeä ja hän minullekkin vaikka ei keretty nyt kuukausiin näkemään.
      pelottaa mitenkä käyttäydyn hänet nähdessää, sen verran vetää vaikeeks ja itkua saa pidätellä töissäkin niin onko se soveliasta minun itkeä, jos hän ei itke myös..

hän on aina ollu se minun olkapää ja nyt vaihtui vuoro :( minun on hyvin vaikea käsittää ja miettiä mitä sanoisin ja mitenkä olisin ja mitä tekisin..

• ssllpp

tttt2,lämpimiä ajatuksia sinulle, kun menet ystäväsi tueksi hautajaisjärjestelyihin. Itse jäin yksin vuosia sitten yllättäen järjestämään mieheni hautajaisia. Putosin tyhjyyteen ja arjen elämä katosi. Sisareni tuli pitämään minua elämässä kiinni ja olen siitä hänelle suureati kiitollinen. Ihanaa, että sinä välität!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      130
      8083
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      157
      7270
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      185
      4935
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      250
      3327
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      102
      2814
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      135
      2416
    7. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      2
      2066
    8. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      154
      2034
    9. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      18
      1945
    10. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      48
      1778
    Aihe