Onko tämä turvallinen ohjelma ladata netistä?

Vanha kurppa kysyy

Hei te kaikki mua paljon viisaammat ja tietäväisemmät täällä!!!!
Nyt tarttis taas vähän apua,sillä minulle lähetti tuttavani videon sähköpostiliitteenä ja se ei suostunut aukeamaan koneellani .Sain sitten neuvon, että minun kannattaisi ladata netistä joku ilmainen ohjelma joka pyörittää näitä videoita ja se oli nimeltään vlc-2.0.7-win32 .Sain siihen linkinkin kyllä myös,että mistä sen voin ladata.Vähän alkoi kuitenkin hirvittää, että mahtaako sen ohjelman mukana mahdollisesti tulla samalla ehkä paljonkin viruksia ja pöpöjäkin myös,koska julkaisija on tuntematon ja siinä sanottiin ettei julkaisijan vahvistaminen onnistunut ja että jos tällaisen lataa niin siinä on riski aina olemassa myös.Olisin iloinen jos joku minua neuvoisi että uskallanko tuon ohjelman ladataja ja jos sitä ei kannata ladata, niin millä muulla tavoin voisin sen videon saada näkymään.Ja kiitti paljon etukäteen jo taas sitten myös!!!

21

428

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos se on ladattu VLC omilta sivuilta niin uskaltaa hyvinkin. Mutta jos ei niin silloin kannattaa olla tarkkana.

http://www.videolan.org/vlc/

Eli tuolta kun lataat niin haittaohjelmia ei ainakaan tule.

• Vanha kurppa jälleen

Hei vaan Vapunen ja kiitos taas jälleen kerran oikein paljon avusta ja tiedoista!!!

Kävin katsomassa tuolta sen ohjelman johon annoit tuon linkin. En tainnut vissiin kuitenkaan osata ilmeisesti ladata sitä ihan oikein, koska kun olin sen sinne koneelleni sieltä sivulta siitä oranssin keltaisesta latauskohdasta ladannut ja lähdin sitten aukaisemaan sen jälkeen sitä koneelleni ,niin se ei sitten auennutkaan kuitenkaan,vaan herjasi vaan jotain sellaista ettei se pysty sitä lataamaan mun koneelle kun se ei tiedä millä ohjelmalla se on tehty, tai jotain tuon tapaista se oli,enkä nyt ulkoa enää muista ihan tarkkaan ,että mitä se tarkalleen sanoi,mutta jotain tuon suuntaista se kuitenkin oli. Ja poistin sitten sen lataukseni ja tulin tänne uudestaan kyselemään taas, että minkähän mokan mahdoin siinä nyt sitten tehdä, kun en siinä lataamisessani onnistunut?

Laitan tuohon alle samalla näytille sen linkin nyt sitten myös,jonka se tuttavani mulle sähköpostissa lähetti ja josta hän sanoi, että voisin yrittää ladata sen ohjeman.Joten mitäs arvelet ,onkohan tuo linkki sinun mielestäsi mahdollisesti ehkä sellainen epäilyttävä, vai uskaltaisiko siitä lähteä sitä latausta koittamaan,vai menenkö varmuuden vuoksi uudestaan vaan vielä kerran yrittämään sitä latausta sieltä sivulta johon tuon linkin mulle annoit,että saisin sen kautta varmasti sitten turvallisen latauksen suoritettua.

Mutta tuossa alla`on siis se linkki ,jonka siltä tutultani sain:,joten miltä se sinun mielestäsi vaikuttaisi olevan

http://ftp.sunet.se/pub/multimedia/videolan/vlc/2.0.7/win32/vlc-2.0.7-win32.exe

• Tuo sinun linkkaamasi tiedosto on turvallinen. Testasin äsken. tämän kautta:
      https://www.virustotal.com/fi/

Kerroin tuossa vain että ohjelmat kuuluisi ladata niiden omilta sivuilta tai sellaisista latauspaikoista, jotka ovat tunnettuja ja turvallisia. S-postin kautta lähetetyt asennuslinkit eivät välttämättä ole aina turvallisia.

• 8VuNbC

Virustarkastusohjelma ei takaa puhtautta. Mikäli SHA-1 tarkistussumma on fba2c432039e40c32486113fa38d79a59a26419a niin ohjelma on aito.

• Suuri kiitos!!!

Voi kiitos sulle tosi paljon, kun kävit sen linkin jopa testaamassakin, niin voin sitten yrittää senkin kautta sen ladata sitten myös.Ja niinhän se varmasti kyllä onkin että aina ne alkuperäiset sivut ovat varmasti niitä turvallisia ja sitten jos jotkut muut niitä latausohjelmia tuntemattomina jukaisijoina tekevät ,niin niistä ei aina varmastikaan voi niin varmuudella tietää mitä ne ehkä siinä ohessa saattavat tosiaankin sisältää muutakin myös kuin vain sen ohjelman.

Mutta nyt siis oikein todella iso ja lämmin kiitos sulle Vapunen jälleen avustasi ja oikein hyvää päivän jatkoa sulle myös!!!!

• ruma naakanpoika

Kyllä on urpoa kiitellä itseään täällä foorumeilla :D, onks alkanut omatunto kolkuttaa noista sun puutaheinäävastauksistas??

• Ole hyvä!

• Kurppa taas kysyy!

Ja kiitos paljon nimimerkille 8VuNbc myös!!! Vasta äsken juuri huomasin että sinun vastauksesi oli tuonne väliin ilmestynyt yx kax tässä jossain välissä näköjään myös enkä äsken sitä tuossa huomannut,joka johtuu varmaan siitä että hoksottimet ovat vähän laiskassa kunnossa kun ei ole tullut yhtään koko yönä nukuttua.Mutta se pitääkin tässä sitten vielä kysäistä,että mistä tuon SHA-1 tarkistusumma jne....pääsee katsomaan ja tarkistamaa?.Meikä kun on niin totaalisen tyhmä näissä asioissa, että pitää suurinpiirtein rautalangasta kaikki melkein vääntää ennenkuin ymmärtää näitä tietokoneiden moninaisia salaisuuksia ja virityksiä ?

• ssdssdsd

Sunet on Ruotsin Funetia vastaava yliopistoverkko. Yleisesti hyvin luotettava paikka ladata ohjelmia mutta aina kannattaa tsekata tarkistussummat jos ne on saatavilla.

Windowsissa tarkistussummia varten joutuu hankkimaan erillisen ohjelman kuten fsum (huom: fsum on tekstipohjainen ohjelma joten ei välttämättä sovellu kaikille windowsin käyttäjille:)
      http://www.slavasoft.com/fsum/

• Windowsissa on parempi systeemi ohjelmien alkuperäisyyden tarkistamiseksi kuin pelkkä SHA. Ohjelman tekijä voi allekirjoituttaa ohjelmansa jonka jälkeen sitä ei voi enää muuttaa = lisätä haittaohjelmia ja lisäksi Smart Screen suodin varoittaa aina allekirjoittamattomista ohjelmista.

Jotkut avoimen lähdekoodin ohjelmat jätetään jostain syystä allekirjoittamatta, mm. juuri tämä VLC on allekirjoittamaton ja joutuu luottamaan johonkin kenen lie laskemaan tarkistus-summaan.

• 8VuNbC
        f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

Windowsissa on parempi systeemi ohjelmien alkuperäisyyden tarkistamiseksi kuin pelkkä SHA. Ohjelman tekijä voi allekirjoituttaa ohjelmansa jonka jälkeen sitä ei voi enää muuttaa = lisätä haittaohjelmia ja lisäksi Smart Screen suodin varoittaa aina allekirjoittamattomista ohjelmista.

Jotkut avoimen lähdekoodin ohjelmat jätetään jostain syystä allekirjoittamatta, mm. juuri tämä VLC on allekirjoittamaton ja joutuu luottamaan johonkin kenen lie laskemaan tarkistus-summaan.

Allekirjoitus maksaa. Ilmaisohjelman tekijät eivät halua tuota kustannusta itse maksaa. Tuotteen hintaan kun sitä ei voi lisätä :-) Asiallinen ohjelman tekijä julkaisee lataussivullaan ohjelmien tarkastussummat.

• kukalieneekään
        f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

Windowsissa on parempi systeemi ohjelmien alkuperäisyyden tarkistamiseksi kuin pelkkä SHA. Ohjelman tekijä voi allekirjoituttaa ohjelmansa jonka jälkeen sitä ei voi enää muuttaa = lisätä haittaohjelmia ja lisäksi Smart Screen suodin varoittaa aina allekirjoittamattomista ohjelmista.

Tämä http://implbits.com/HashTab.aspx on kätevä, lisää tiedoston ominaisuuksiin eri tiivisteet.
        Olkoon kenen lie, tiiviste pysyy samana muuttumattomassa tiedostossa. Sata krt parempi kuin joku Smart Screen.

• Vanha kurppa taas

Kiitos paljon jälleen kaikille nimimerkeille, jotka ovat tänne viimeöisen kyselyni jälkeen mulle vastanneet ja noita tietoja antaneet.En sitten läpi valvotun vuorokauden jälkeen aamulla enää jaksanut enkä kerinnytkään käydä katsomassa olisiko noita vastauksia sattunut tulemaan lisääkin vielä myös.Ja nyt vasta sitten kerkisin tänne tulla taas ja huomaan että onhan niitä näköjään tullutkin taas, joten kiitos vaan kaikille vastaajille jälleen paljon.

Ja noissa vastauksissa tuntuu olevan paljon järkeen käyvää ja kunnon asiaa,mutta kuten sanoin, niin olen vaan niin todella niin keltanokka näissä tietsikka asioissa, että en varmaan osaa noita asioita silti kuitenkaan tehdä tarpeeksi hyvin ja oikealla tavalla niitä tarkistusummia tarkistaa enkä muutenkaan niistä ymmärrä oikein mitään.Ja nyt sitten tuntuu siltä, että uskaltaako noita ohjelmia ollenkaan ylipäätään koneelleen sitten ladatakaan ollenkaan,mutta kun ei näytä noi videot muuten sitten aukeavan eikä pääse niitä näkemään,jos ei jotain ohjelmaa koneelleen näköjään lataa.Sitä vaan en ymmärrä,että miksi minun koneellani aijemmin kyllä näkyi yksi toinen video jonka tuttuni minulle sähköpostilla lähetti ja nyt kun hän lähetti uuden videon jälleen taas, niin sepä ei millään sitten auennutkaan enää,vaikka koitin kaikin tavoin saada sitä auki,joten mitähän koneelleni on tapahtunut kun se ennen aukaisi ne videot ja nyt ei sitten enää sitä tee.

Tämä tuttuni joka mulle sen ohjelman lataus linkin laittoi lähetti tänään mulle toisen linkin vielä myös,jossa on toinen vaihtoehto ,jos se tuntuisi minusta paremmalta,joten osaatteko sanoa ,että mahtaisiko tämä toinen olla ehkä sitten luotettavampi ohjelman latauslinkki, kuin se edellinen, vai olisiko se edellinen sittenkin parempi vaihtoehto kuitenkin.Laitan sen uuden linkin tähän alle näkyville myös, että pääsette sen näkemään myös.Joku ohjelma kun pitäisi kyllä saada, millä nuo videot pääsisi näkemään,mutta hiukan kuitenkin hirvittää,jos joku pöpö koneelle sattuisi niistä tulemaan ,niin millä niistä pääsee sitten eroon ja miten hankalia ne voivat olla.

http://www.apple.com/quicktime/download/

Ja sitten asiasta toiseen lopuksi jäin miettimään sitä vaan,että miksi ihmeessä tuo nimimerkki ruma naakanpoika luulee, että minä olisi Vapunen, joka kehuu itseään,sillä niin ei asia kyllä todellakaan ole ,joten en siis ole todellakaan Vapunen, vaan olen eläkeikäinen mummo jota kiinnostaa kovasti tietokoneen käyttö,mutta en vaan ole niin kovin hyvin sitä vielä oppinut hallitsemaan ja siksi tulee aina tarvittaessa käytyä täältä apua ruinaamassa ja sitä saadessani olen sitten niin iloinen siitä myös,että haluan vain kiittää auttajiani eikä siinä ole mitään muuta kummempaa takana.Ja toivon todella että ruma naakanpoikakin sen uskoo tosiaankin totta olevan,sillä onhan se kurjaa Vapusellekin jos häntä syyttä suottan mollataan jonkun vanhan mummon takia ,joka on niin kädetön näiden tietsikoiden kanssa,että pitää täällä aina vähän väliä olla apua kyselemässä,ja siitä hyvästä sitten syyttömät joutuvat turhaan kärsimään.Tämä sama epäilys on jollain ollut täällä joskus ennenkin, kun minä ole täällä kiitellyt saamistani neuvoista ja silloinkin joutui Vapunen tulilinjalle myös,mutta en vaan silloin viitsinyt suutani avata, kun ajattelin ettei se mitään kuitenkaan hyödytä, mutta nyt ajattelin sen kuitenkin tehdä ja toivon että ruma naakanpoika uskoo minun puhuvan totta myös.Ja tuon vanhan kurpan tulin laittaneeksi nimimerkiksi ihan sen vuoksi vaan kun ajattelin, että se niin hyvin voisi juuri kuvata tällaista vanhaa akkaa.

Toivottavasti tällä avautumisellani en nyt vaan pahentanut asioiden kulkua ja jos niin käy ,niin pahoittelen sitä Vapuselle ja toivon vaan että hän ei siitä pahastu minulle.

• Quicktime ohjelma on turvallinen ja myös tuo linkki mutta itse suosittelisin mieluummin tuota VLC ohjelmaa, koska se on kevyempi ja yksinkertaisempi käyttää.

Eli kun lataat ohjelman valmistajan sivuilta niin voidaan sanoa että siinä ei ole haittaohjelmia. Jos koneellasi on virustorjuntaohjelma niin se tarkistaa aina ladatut tiedostot ja ilmoittaa jos niistä löytyy haittaohjelmia. Haittaohjelmista pääsee usein eroon virustarkistuksella ja jos ei niin Windowsin uudelleen asennus on viimeinen keino.

• Ja olen tottunut mollauksiin näillä foorumeilla joten en enää pahemmin välitä niistä.

• Kurppa jälleen

Kiitos jälleen sinulle Vapunen!!!Ja hyvä ettei tuo minun avaukseni sinua sitten haitannut.Minua vaan harmittaa se, kun jotkut ihmiset eivät muuta taida haluta tehdäkään, kuin mollata vaan toisiaan, vaikka voisivat käyttää sen energiansa paljon parempaankin, kuten esmes auttaa toisia ihmisiä niinkuin sinäkin juuri koko ajan teet myös.Ja tuli vaan sitten vähän tarvetta avautua ja sanottua tuo mitä sanoin.
      Ja niinhän se on, että se mikä ei tapa niin se vahvistaa ,niinkuin vanha sanontakin kuuluu ,joten eihän se tosiaan muuta tee kuin karaisee vaan, kun saa tuollaista ilkeää kohtelua vastaan ottaa ja muistaa ottaa niihin sellaisen asenteen vaan, että ei anna niiden itseenä sen kummemmin kuitenkaan vaikuttaa,joten parasta siis unohtaa koko tuo juttu ja jatkaan vaan niinkuin ennenkin.

Ja sitten siihen varsinaiseen asiaan ,eli siihen ongelmaani, josta alussa neuvoja kyselinkin .Ja minä nyt sitten tosiaan kävinkin sen VLC ohjelman sieltä alkuperäiseltä sivulta koneelleni lataamassa johon sen linkinkin annoit.Ja kerkisin sen videon siinä läpi jo katsellakin myös ja hyvin pelasi. Ja nyt vaan sitten katsellaan ilmeneekö mitään häikkää missään vaiheessa myöhemmin ja toivoa ettei mitään sellaista tulisi.
      Minä siinä punnitsin mielessäni hetken aikaa näiden kahden ohjelman välillä,että kummanko ottaisin ja sitten vaan sisälleni tuli vahvasti sellainen tunne että parempi valita varmaan ehkä sittenkin tuo VCL ja niin tuli se sitten ladattua.
      Ja itselläni on Avast virustorjunta koneellani sen uusin versio ja tarkistin sillä sen latauksen alussa läpi myös eikä sekään sanonut mitään viruksia siinä olevan.Ja täytyy olla tarkkana vaan jatkossakin myös ja hyvä tietää ,että sillä Windowsin uudelleen asennuksella voi asiaa auttaa sitten myös ,jos sellainen tilanne eteen tulee, että jotain harmia tulisi,josta ei muuten eroon pääsisi.

Ja nyt ei sitten muuta taas kuin,kiitos vaan paljon vielä kerran sinulle sekä kaikille muillekin auttajilleni täällä myös, ja oikein hyvää kesän jatkoa ja minä tästä puolestani poistun taas takapakkia ja palaan sitten jälleen, kun uutta avun tarvetta ja kysyttävää taas tulee,joten moikka!!!.

• Juu näitä "mollaajia" riittää Suomi24 foorumilla. Itselläni toi VLC on toiminut mainiosti siitä asti kun olen alkanut käyttämään sitä.

Avastista kannattaa muuten laittaa nämä kohdat:

Tarkista mahdollisesti haitalliset ohjelmat

Herkkyys asetuksesta

- Käytä koodin jälittelyä
      - Tarkista tiedosto kokonaan
      - Etsi mahdollisesti haitallisia ohjelmia
      - Seuraa sidoksia tarkistuksen aikana

Tiedostopaketit

- Kaikki pakkaustavat

Suorituskyky asetukset ( Ota tästä kaikki kohdat pois)

Nämä löytyy Tietoturva->Antivirus->Koko tietokoneen tarkistus kohdasta. ( Voi laittaa myös pikatarkistukseen)

• thetruehooha

Ohjelma on täysin turvallinen.

• Vanha kurppa taas

Hei vaan Vapunen ja nimimerkki "thetruehooha" ja kiitti teille molemmille taas jälleen tiedoista!!!

Käväisin tässä pikaisesti välillä vaan taas täällä vilkaisemassa, jos jotain lisää tekstiä olisi vielä sattunut vaikka tulemaan.Ja olihan siellä näköjään tullutkin myös,eli nuo ohjeet Avastista mitä toimintoja kannattaa siinä laittaa toimimaan tai pois päältä ja se tieto myös että ohjelma on täysin turvallinen joka on mukava myös tietää.

Ja tuosta Avastista vielä se,että olenkin itse joskus noita eri juttuja Avastista tullut tutkaileeksi ja katsellut mutta en ole oikein tiennyt ja ymmärtänyt ,että mitä niiden eri toimintojen kannalta olisi parasta ollut tehdä,enkä ole muistanut niistä edes täältäkään sitten kysyä myöskään, joten sekin tuli nyt sitten selville myös joka on hyvä juttu myös.Ja täytyypä lähteäkin tästä nyt sitten laittamaan ne tuonne Avastiini kohdilleen myös.Joten kiitos taas jälleen kerran noista tiedoista teille kummallekin!!!

Ja nyt minua ei taas vähään aikaan täällä sitten näykään, kun on reissuun lähtö kohta edessä ja eikä voi raahata pöytäkonetta mukanaan ,mutta palaillaan taas sitten jossain vaiheessa, kun takaisin taas koneen äärelle pääsen ja mulle uusia ongelmia taas lisää tulee.Ja nyt vaan oikein hyvää kesän jatkoa kaikille täällä!!!

• alasuurtai

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      94
      2294
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      174
      1878
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      179
      1446
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      243
      894
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      68
      816
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      62
      789
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      11
      786
    8. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      55
      692
    9. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      213
      643
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      49
      611
    Aihe