AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Wanhoilla paskoilla ajavat HUOM

Wanhoilla paskoilla ajavat HUOM

181 Vastausta 1 654 Lukukertaa
Huomattteko te jotka omistatte näitä ikivanhoja pacskoja että joudutte jatkuvasti korjaamaan romuanne? Onko se sitä laatuaikaa kun kädet rasvassa rassataan 70luvun 2tahtista rotiskoa. Onko se veneilyä parhimmallaan kun tullaan mereltä merivartioston hinaamana kun vanha pascka petti ? huoh mitä aaseja.
Korjata. Eikä hinata. Mulla on 90 vm Johnsson, ja toimii, kuin uusi .
Mikä kone itelläsi on.
Mercury 40 elpto vm-90, "ikiliikkuja". Ainoat huoltotoimenpiteet: peräöljyt vaihdetaan joka syksy, tulpat joka toinen vuosi, pari kertaa on vesipumpun siipipyörä vaihdettu n.21 vuoden aikana, jonka kone on ollut minulla. Kertaakaan en ole joutunut "soutumieheksi".
jammu 20hp(porattu 25hv) vm-92 paskahan toi on jo 3tulpat on pitäny vaihtaa ja 2 kertaa peräöljyt ei koskaa oon saanu tulla soutamalla kotiin....ja ajoa oon saanu antaa urut auki ja uistella...:D
4T Merccu. 700tuntia takana eikä mitään vikaa.
En ole koskaan kuullutkaa tuon merkkisestä !On varmaan joku mielikuvituksen
tuote tai unikuva.ei ihme jos siihen ei vikoja ilmaannutkaan.
Mulla ei ole perä eikä sisämoottoria ollenkaan,ei siis vikoja.
Onko tuo sama kuin Parsun? Sekin on kiinalainen perämoottori?
Ennen nyt vain tehtiin koneet kestämään. Varmasti tuokin 80 luvun Tohatsu mikä itsellä on ajossa kuljettaa silloinkin kun aloittajan uutuuttaan kiiltävä kiinassa kasattu kone laukeaa lopullisesti.
Mistä näitä molopäitä oikein löytyy? Tuleeko siitä parempi mieli kun saa tulla tänne brassailemaan sillä että on 4-tahtimottori? Tiedätkös että täällä on aika vähän sitä porukkaa ketä ei saisi hankittua itselleen uutta moottoria mutta kaikki eivät yksinkertaisesti halua....
Joo sillä on kiina romu 4T Merccu en kehtais revitellä täällä!
Nelitahtikoneeseen en koske pitkällä tikullakaan, niin kauan kun ei ole pakko. Ja onneksi käytettyjä 2 tahtisia löytyy vielä markkinoilta.
Nelitahtisen ainoa hyvä puoli on parempi polttoainetalous osakaasulla ajettaessa. Mutta huonoja puolia on niin paljon enemmän, että se se yksi ainoa hyvä puoli ei vaan riitä.
Nyt on yhden veneen perässä 35 heppanen vuodelta 1965 ja toisessa 40 heppanen vuodelta 1990. molemmat kakstahtiset täydessä iskussa ja "hevoset" kotona. Kevyitä koneita, toimivat kuin sveitsiläinen kello ja huollot voi tehdä itse. Eikä paina niin tolkuttomasti kun nää uudet nelarit.
Vai hevoset kotona. Voin laittaa vaikka asuntoni pantiksi että sitä hevoslukumäärää ei löydy potkuariakselin perästä enää mikä koneesi kopassa lukee. Vielä 90luvulla perämoottorien tehot mitattiin suoraan kampparin päästä, jotenka tehohävikkiä ei ilmoitettu ollenkaan. Sun 65vuoden 35php kone on valitettavasti 15hp nelarin tasolla.
..VÄÄRÄ VASTAUS! Panttaa se asuntosi sitten heti.

Tehot alettiin mitata potkuriakselilta jo 60 luvulla. Siksi samaa konetta myytiin ensin (1963) 50 heppasena ja sitten seuraavana vuonna 45 heppasena ilman muutoksia.
Ja lisäksi Mercuryllä oli tapana ilmoittaa tehot alakanttiin. Saattin paremmat tulokset nimellisteholtaan samankokoisten vertailuissa.
Ruuvasin tänään yhden veneen persiistä 15 heppasen nelarin vuodelta 2006 irti ja tilalle 35 heppasen vuodelta 1983. Painoivat saman verran ja voit vaan arvata, kumpi vie venettä paremmin.
Käsittää sitä, vanhat koneet toimivat hyvin, kun se ite ei osaa ees tehä häiriön tullessa yhtää mitää.TUO provosoija !

Kunhan sillä kaksviikkoa vanaha nelitahtikone ei lähe käyntiin,ja saa hävetä, niin se menee ostamaan velaksi uuden, kun entinen kävi vanahaksi.Ja pitää emännälle kehua, kuinka hyvät kaupat hän teki.-Semmosesta siinä on kysymys.
Mitä älyä ostaa 4-tahti kone ja ajaa sillä 20-30h kesässä kuten valtaosa veneilijöistä tekee? Tärkeintä on päästä järveltä/mereltä takaisin, se on ihan sama montako tahtia moottorissa on. Veikkaanpa vaan, että huollettu ikivanha 2-tahti on aivan yhtä luotettava kuin uudet käkättimet. Kaikkia pitää tietty huoltaa ja käyttää oikein.
Se äly,että uudemmalla niin 2t kuin 4t on helkutisti mukavampi ajaa se 20-30h kesässä.Ja 2t-miehet kuvittelee,että se uusi 2t on yhtä simppeliä tekniikkaa kuin 60 luvun johanssoni
Kaikilla ei ole uskallusta olla mitä haluaa,olen pohjalainen,ja tottunut
tekemähän mitä huvittaa,eli ostan juuri sellaasen myllyn paatin perähän
kuin haluan.Toisten ulkopaikkakuntalaasten täytyy peitellä arkuuttansa
ostelemalla sellaasia myllyjä joita vellihousut käyttää.
Tämähän on ihan sama kuin puhutaan kännyköistä, ei pitäisi vain katsoa tehoja vaan sitä mitä tarvitsee tarpeikseen ja selvitäkseen siitä mitä tekee.
Koneita SINÄ sitten käytät, ja mitä ulkopaikkakuntalaaset vellihousut peittelee ?

Kerro nyt suoraan, äläkä piilottele siellä navetan takana.
Mullon 70-80 luvun välistä olevia volvo pentoja navetan eres,enkä
niitä yritä piilotella,oon antanu ilimaateksi käyrä karehtimassa.
Tahareista en oikein tierä mitään,mutta hyvinneon mun taharis pysynehet,
vaikken mikään pelimanni ookkaan.
Sinä jäät paljosta paitsi,eli olet vaan kateellinen meille jotka harrastavat
vanhoja koneita.Ei minua kiinnostaisi vain istua ratin takana ja vain ajaa,ajaa,
ajaa,ajaa.......... On mukava kun välillä voi purkaa koko "paskan"ja laittaa se
taas toimimaan tavalla taikka toisella.Se on sitä onnistumisen iloa.
Rinnastan itseni niihin muihin "köyhiin"jotka korjaavat(entisöivät) vanhoja
autoja,olemme sielunkumppaneita.Tämä tuntuu varmasti sinustä
käsittämättömältä,ymmärrämme ja säälimme,ethän mahda mitään itsellesi,
joillekin vain on annettu lusikalla.
Juuri näin, yhä leikin minäkin vanhojen moottorien kanssa ja käytän Sony Walkmannia c-kasetilla, ei siinä että ei muka osaisi omaksua uusia asioita mutta kun se on kiva pelata vanhalla teknologialla joka usein toimii paremmin kuin uudet. Ja itse voi tosiaan fiksata pienet viat ja tehdä paljon antoisaa opiskelua tekniikan saralla. Se jos jokin auttaa myös ymmärtämään uutta ihan toiselta pohjalta kuin se että syntyi valmiiseen inssien luomaan maailmaan. Mutta sitä toki ei tarvitse tehdä jos ei halua.
Yäk mitä savuttavia romuja. Onneksi teitä pellejä ei näkynyt juhannus ajoissa pilaamassa ilmaa. Olitte ilmeisesti kaikki kyynerpäitä pascassa korjaamassa romujanne. Hyvä niin, kukaan ei hukkunut kun vehkeet ei pelannut.

yamaha 225hp vm 2013 ;)
Sinäkö sinne kesämökin paskahuusin seinään täräytit,kun kone ja järki ja taito
lakkas toimimasta.
Sulla ei ole sana hallussa,et saa meitä vakuuttumaan.
Me olimme turvallisesti rannalla koneita rassaten ja olutta nauttien.
Kyllä se on sitä laatuaikaa,ei sitä tartte kaikille kuuluttaa,loppuvat pian
koneet myynnistä,kun liian moni huomaa kuinka hemmetin antoisaa ja
mukavaa homma on.
Pultsarien hommaa haalia tommosia vanhoja pascoja joka nurkkaan. Olette ilmeisesti samaa sakkia jotka hakevat 90luvun alun perheautoillaan tallinnasta viinaa, 4kertaa vuodessa ettei jano pääse yllättämään..

Jouset pohjilla laivasta ulos ja toivotaan ettei tulli punnaa.. HAHAHAHAHAHHA

-Ja tuulipuku kahisoo.
Älä yritä samaistua meihin Pohojalaisihin IHMISIIN raukka.Pysy vaan omas karsinas.Tuolaiset LÄJÄT nostetaan äkkiää tunkiolle meilläpäin.
Suhteellista,että mikä on wanha rotisko,toisille 2005 jne
Etkös sä isän lellimä Kyrpä voisi jo mennä sinne purjehdusseurallesi kehumaan kuinka saatanan hienot koneet ja veneet isäs on ostanu ja jättää nämä normaalit köyhät ihmiset omaan arvoonsa, vitun pelle. Sivarissa sillon ehdit kivasti lukea vene-lehteä ja kipparia niin voit olla niin vitun fiksu nyt täällä
isäs taitanu ottaa sua pienenä oikeen urakalla ja nyt hyvittää sitä sulle avomersun ja uuden parsunin ja vene-lehden vuosikerran verran niin saat tulla tänne vittuilemaan porukalle... tollaset runkkarit pilaa tämän foorumin ja saaret rannikolla kun luulette omistavanne koko maailman
Alku totta! Mutta ei sen isä ole sille mitään Mersuja ja veneitä ostanu! Tämä sälli tunnetaan ja tiedetään. Sillä ei ole edes venettä koneesta puhumattakaan! Sitä vaan jäi ketuttamaan, kun lähdin viime kesänä vesille sen haaveillessa meidän vene rannassa olevasta 225 Mercurista. Hyvää Kesää
se että 2-t tomii vielä 30v ikäisenäkin ,ei tarkoita etteikö 4t olisi mukavampi
Eipä niin, mutta joissain tapauksissa se 2t on mukavampi.
Erityisesti pienissä moottoreissa, jotka otetaan usein irti ja joita kannellaan erikseen on 2 tahtinen huomattavasti mukavampi keveytensä ansiosta.

Esimerkiksi mulla on kumivene ja siinä 4 heppanen prutku. Ajelen jokia pitkin sillä ja aika usein joudun kantamaan veneen ja moottorin kosken/putouksen/voimalan ohi. Nelari painaa niin paljon enemmän ettei sitä tulisi kanniskeltua. Samoin nelaria ei saa säilyttää/kantaa kuin tietyssä asennossa, muuten kampikammioöljyt valuu ulos.

Samoin 2-tahtinen on mukavampi siinä, että sen huollot/korjaukset voi tehdä itse. Ja niitä on paljon vähemmän kuin nelareissa. Tämä pätee siis kaikenkokoisiin koneisiin. Eihän tuolla muuten olisi paljon merkitystä, mutta jos nyt se uusi nelari tekee tenän niin siinä meni sitten kesäloma! Niille kun ei voi/saa/osaa yleensä niiden omistaja tehdä mitää itse ja huolloissa on vuoden kiireisin aika.

2-tahtiseen ei tule sellaista vikaa yllättäen, että sitä ei voisi tavalisilla perustyökaluilla yhdessä illassa itse korjata. Ja loma jatkuu.

Joissakin asioissa se nelari on parempi. Tärkeimpänä parempi polttoainetalous osakaasulla ajettaessa. Usein ne on myös hiljaisempia ja vääntö on parempi alakierroksilla, joten liukuunlähtö kuorman kanssa on varmempaa/helpompaa.

Omissa veneissäni (purkkaria lukuunottamatta, siinä on diesel) pysyn 2-tahtisissa niin kauan, kun niitä käytettynä vielä suomessa joku myy.
Nelarit ne vain on parempia ja helpompia.
Ps. Tietääkö joku hyvän laskukone softan jolla saisi ratkottua nämä vaikeat yhtälöt jotka pitää suorittaa että saa viestinsä lähetettyä? Olen yrittänyt jo monta kertaa puoolustaa meitä nelitahti miehiä, mutta en saa viestejä läpi tuon typerän lusku jutun takia.
laske niitä 4-tahtikoneen tahteja ja euroja mitkä kuluu kun huollatat sitä korjaamolla niin ehkä opit sinäkin päässälaskun jalon taidon;)
Nyt kukaan ei oikeasti ole kertonut sitä,mitenkä se nelari on parempi.
Mistä sen huomaa ?
Onko sitä helpompi kantaa ?
Eikö sitäkään tarvitse huoltaa ?
Onko olemassa jokin vertailutaulukko ?
Sinä et ole pystynyt itsellesi etkä meille perustelemaan näitä hyviä ja huonoja puolia.Yrität vain kehua nelosia,etkä huomaa että niissäkin on huonoja puolia,eihän 2T sia perämoottoreita olisi koskaan alettu valmistaakaan,jos nelarit olisi olleet parempia,ne ovat vasta muutama vuosi sitten alkaneet LÄHESTYÄ huom ! lähestyä
samaa viivaa 2T siin.jonka on mahdollistanut parempien raakaaineiden löytyminen, ja teknisen osaamisen yleistyminen.Lisäksi eletroniikan kehitys on mahdollistanut nykyisten nelareiden tuottamisen,sekin voi olla lyhytaikaista tämä nelarihuuma.Palataan vanhaan hyvään toimintavarmaan tekniikkaan nykyisten teknisten parannusten myötä.Nelarit puolustavat paikkaansa määrätyillä alueilla,mutta ei läheskään kaikilla.Niin kauan kuin 2T sia on saatavilla,niiden ylivertaisuutta on turha yrittää, taikka melko mahdoton murtaa väitteillä, joissa ei ole päätä eikä häntää,tietämyksestä sekä ymmärryksestä puhumattakaan.Kun kerran joidenkin yläkerrassa ei valo syty,vilkkuu vain,lopetan yrityksen valon sytyttämiseen tähän.
Kukahan on nähnyt jonkun rassaavan rannassa kädet rasvassa 70-luvun kaksitahtista. Nehän käyvät kuin sveitsiläinen käsikello! Luotettavuuden perikuvia. Ja miksi eivät olisi. Harvinaisen vähän vikaantuvia paikkoja. Toisin kuin nykymoottorien kanssa. Niitä kun ei voi edes itse korjata.
Täytyy myöntää että tuli tässä kerran mietittyä mikähän mahtaa olla vikana tuossa vanhassa 2t Tohatsussa kun ei lämpimänä lähtenyt käyntiin kirveelläkään. Jäähdyttyään sitten lähti aina yhdellä nykäisylläm ja vika oli kuulemma ollut niin pitkään kun vain edellinen omistaja pystyi muistamaan. Sitten huomasin että edellinen omistaja oli käyttänyt väärää sytytystulppamallia, eli oikea tilalle ja ongelmat hävisi.

Mutta palataampa noihin uusiiin perämoottoreihin, että minkä takia ne painavat niin saatanan paljon? Veneeseeni on tehosuosituksena 10-20 heppaa, mutta moottorin suositeltu max paino oli muistaakseni 50 kiloa. kävimpä kyselemässä paikalliselta venekauppiaalta uusia koneita ja tämä kertoi että jo tuollainen 9.9 heppainen jammu menee jo yli 50 kilon!

80 luvun lopun Yamaha 20D (kuristettu 25 heppainen) painaa vain 49 kiloa.

Eli kannattaako nyt maksaa muutama tonni siitä että saisi painavamman koneen, jossa tehoa alle puolet ja reilusti lisää huollettavaa? Mites moottorin äänenvoimakkuus ja polttoaineenkulutus kun uudella koneella ajaa täydellä kaasulla ja vanhalla antaa kaasua vain puolet?
Onko missään muussa vehkeessä tehopainosuhteet pudonneen niinkuin perämoottoreissa? Joku kympin kone painaa tosiaan enemmän mitä 90 luvulla ostettu 20 heppainen. Kun on tehoresesrviä niin voi ajella pinellä kaasulla jolloin kone ei juuri melua. Hinta nyt on luonnollisesti on uusissa koneissa noussut reilusti ja huoltokustannukset samoin.

En keksi uusista moottoreista tähän hätään kyllä mitään hyvää, kun joku 1% öljyseosta käyttävä Jammu ei kyllä laatuöljyllä savua yhtään. Mitä saasteisiin tulee niin liikenteen päästöt jäävät kauas teollisuuden päästöistä ja miten suuri osa liikenteestä on harrasteveneilyä? Taino onhan se uutuuttaan kiiltävä koppa paljon hienomman näköinen kun vanhoissa koneissa.
Hei arvon aasi, vasta 2000luvun koneista on löytynyt se perään ja tyyppikilpeen printattu tehomäärä, että sikäli sun teho painot on ihan perceestä koska vanhoissa raadoissa ei ole sitä mitä luvataan, vaan 30% vähempi.Tämä johtuu siitä että ne tehot mitattiin suoraan kampiakselin perästä, ei perä vaihteen jälkeen.
Mitäpä tätä 2-tahtista tarvisi sen kummemmin rassata kuin 4-tahtistakaan? Itse asiassa vähemmän. Eipä tarvitse moottoriöljyjäkään vaihtaa, joten en ymmärrä miksi 4-tahtinen on niiiin paljon parempi huollon osalta? Eipä tälle ole 20 vuoteen tarvinnut mitään tehdä, kunhan vesille laitettaessa vaihteistoölljyt tarkastettu. Siinäpä se. Tokkopa sinun 4-tahtiseen tarvitsee moottoriöljyjäkään vaihtaa kun se niin paljon helpompi on?
Kyllä kädet rasvassa varmemmin on 4-tahtisen omistajalla kuin 2-tahtisen. Ja kyllä mereltä 4-tahtisella varmemmin tullaan jonkun hinaamana, kuin 2-tahtisella. Huoh mitä aaseja.
Kun tuli 2 tahtisten kanssa pelattua niin eipä tarvinnut moottoriöljyistä sen kaatamisen jälkeen enää ikinä huolehtia. Koneeseen kun sen kaatoi niin sinne se paloi. Toki peräöljyt piti vaihtaa niistäkin. Nyt nelitahdin kanssa on sitten niiden peräöjyjen lisäksi moottoriöljyt yms muut tarvittavat huollot että herkkä kone toimii oikein.

Kovasti olen itselleni yrittänyt perustella että tein hyvät kaupat, mutta pieni vitutus on kyllä aina mielessä, kun komeista myyntipuheista huolimatta eipä juuri mikään ole paremmin.
Ilmankos vanha kone meni kaupaksi samantien ja yllättävän hyvään hintaan.
Tuota,,ei tarvinut kaatamisen jälkeen huolehtia? kuinka iso säiliö sinulla on jos kertatäyttö riitti iäksi?
Ja mihin sen sinne koneeseen kaadoit?
Ainoa palaminen tapahtuu siellä sylinteritilassa,,joten sinne sitten varmaan??
Vai että se yli 50 kiloa painava 9.9 hepan moottori jopa tuottaa oikeastikkin sen 9.9 heppaa. Empä olisi uskonut...

Verrataan nyt vaikka siihen muutaman kilon kevyempään Yamaha 20D malliin joka on siis kuristettu 25 heppainen. Vaikka miten olisi teho mitattu niin tehopainosuhde on ylivoimainen noihin uusiin romuihin verrattuna.

btw eikö jo 90 luvun alussa tehot mitattu potkurilta vai milloin se käytäntö tuli voimaan?
Se käytäntö tuli voimaan (ainakin joillain valmistajilla) jo 60 -luvulla.
Merkonomit ajavat mainostetuilla 4tahtareilla.
Oikeat urokset ajavat millä haluavat. Veneilytunnit ovat monella niin vähäiset että bensankulutuksella ole merkitystä. Minullakin on 6hv. Evikka kalaveneessä. Se on isän ostama ikivanha kone ja laulaa ne muutamat kesätunnit hienosti. Toisena veneenä on vanha pulpettivene jossa on 40 hv, Jammu. Sillä vedetään joskus vesisuksihiihtäjiä tai piipahdetaan vastarannan baarissa. Ajoa on muutama tunti kesässä. Sitten kun mennään oikeasti vesille mennään 10m mahonkiupokkaalla ja siinä palaa nafta jota nykyisin dieseliksi sanotaan. Se palaa nelitahtisesti.
1000e vetoa että siinä sun yamahan 20d mallissa on alta 15hp, vaikka ottaisit kuristukset pois ja luulet että siinä olis maagiset 25hp :) vitun idiootti
Eihän siitä yleensä sitä täyttä 25 heppaa saa. Jos koneistusta ei tee kunnon pajassa ammattityökaluilla niin voi jäädä työstäjälkiä haittamaan virtausta. Potkuri piti muistaakseni myöskin vaihtaa jyrkempinousuiseen koska siinä 25 heppaisena myytävässä mallissa on sellainen.
Henkilökohtainen haukkumisesi antaa ymmärtää että et ole mikään eritysen fiksu kaveri. En tiidä missä tätä foorumia oikein mainostetaan kun kaikenlainen pohjasakka tänne keräytyy.

Mutta asiaan, eli vaikka siinä 20D koneesta ei kuristukset poistettuna irtoaisikaan kuin se 15 heppaa niin tehopainosuhde on kuitekin yli 50% parempi(enemmän tehoa, kevyempi kone näin rautalangasta väännettynä että varmasti ymmärrät) mitä uudessa 9.9 hepan jammussa.

hoxhoxmies tuskin edes tietää milloin, tuo käytäntö moottoritehon mittauksesta muuttui ja itse en jaksa moista ruveta edes selvittäämään. Joten tehoja voi hyvinkin irrota päälle 20 heppaa kuristus poistettuna, vaikka vuosien aikana muutama heppa olisikin päässyt karkuun.

Löytyisiköhän jostain labraa missä peroommoottorin tehon voisi mitata, ja tulisikohan hintaa enemmän kuin tuo tonni...
Pitäisiköhän tässä vetää ihan se kuuluisa kateuskortti esiin. Vaikuttaisi nimittäin siltä että noista vanhoista kunnon koneista ollaan niin kateellisia että pitää suorastaan haukkumaan ruveta niitä ja niiden omistajia

Näin suomessa ne kun ovat ehtyvä "luonnonvara" koska ei kaupasta saa enää kun Kiinassa kasattua nelitahtia.
Onko muuten Tohatsu ainut joka valmistaa moottorinsa vielä japanissa?
Joskus jos ostan isompaa venettä niin siihen voisin sitten Japanilaisen nelitahtikoneen kelpuuttaa tai sitten näitä moderneja 2 tahteja.

Näyttäisi nettiveneessä nuo pienet 2t koneet menevän senverran hyvillä hinnoilla että tuskin ostajaa haitaa vaikka kone olisikin tuotu eu alueen ulkopuolelta ja ohjekirja kirjoitettu kyrillisin aakkosin....
3,5hv ilmajäähdytetty 2T Yamaha moottori vuosimalli hämärän peitossa, seisoi 3V pienkonebensaa tankissa. käynnistyi ilman ryyppyä -> kumiveneellä ajoa 4h nopeudella 5km/h - 10km/h kulutus alle 1.5L nykyöljyillä ( putoline MX 7 öljysekoitusuhde 1:150-200 ) ei savunmuodostusta...

En keksi minkäänäköistä syytä vaihtaa konetta huomattavasti meluisampaan 4T moottoriin jonka kuljetuksessa voi laskea öljynsä alleen, vaatii säännöllisen huollon ja on epäluotettavampi. Imajäähdytys kun ei vesipumppuongelmiin tai termostaattiongelmiin tai kasvillisuuden aiheuttamiin vedenkierto-ongelmiin läkähdy, Kone ei myöskään ole kriittinen ilman lämpötilalle (pakkanen ei aiheuta veneilykauden lopettamista) eikä liioin helteestä ole haittaa.
Joo,Yamaha 3,5hv,,sinä saat ja voit ajaa rutkullasi mailmantappiin asti,,ei ole pakko vaihtaa nelariin,prutkusi on varmasti sinun kumiveneeseen sopiva moottori..
Ennen vene nykäistiin rantaan, köysi kiinni, kiinnitysruuvien aukaisu ja sitten ote kymppiheppaisesta, nosto ja kanto rantavajaan. Meni kätevästi. Nyt tuohon tarvitaan liikuteltava nostin, koska nelitahtinen painaa saman kuin kaksi kaksitahtista.
Tämän keskustelun tarkoitus on saada myyntiin laadukkaita 2t koneita, jotta hinnat laskisivat. Ja mielelläni itsekkin sellaisen ostaisin. En vain usko että kukaan niin tyhmä on että lähtee laatukonetta vaihtamaan noihin uusiin Kiinantuontikoneisiin, mitä myös entiset laatumerkit ovat suurimmilta osin. Valmistaako muut kuin Tohatsu moottoreitaan japanissa?
mulla on jamahan 2tahtinen 20 heppanen vuodelta -86, seissyt tallissa 10 vuotta ilman koskemista ja lähti käyntiin viidennellä nykäsyllä ilman huoltoi tai muuta :)
ongelma onkin siinä, että 2t koneita ei saa enää EU:ssa myydä, ellei puhuta E-tecistä. Koneita saa mm. nettiveseestä ja huuto netistä, miksei Toristakin. Helpoiten saa koneen, kun laitat ilmon Ostetaan osastolle.
tyhmää kuvitella,että noi uudet 2t koneet olisi yhtä simppeliä kauraa,kuin wanhat rouskut.Eipä niihin 4t koneisiinkaan hirveät kulut tule,jakohihna esim:400h.Mutta summasummarun,on se vaan niin paljon mukavampi ajaa uudella koneella
Mulla on -89jamppa20deo ja -12 jamppa 40. Nelarin huolto vuosittain on kallis ja pakollinen takuun säilymisen kannalta, mutta uistelu on yhtä juhlaa äänimaailman ja säädettävän nopeuden takia. Vanha 20deo ei vaadi kuin peräöljyn vaihdon ja tulpat muutaman vuoden välein, On porattu 25 hp ja kulkee ja toimii erittäin hyvin, uistelusta meluisa ja muutenkin epämukavampi kuin nelari. Molemmat erittäin hyviä koneita
Mulla on -89jamppa20deo ja -12 jamppa 40. Nelarin huolto vuosittain on kallis ja pakollinen takuun säilymisen kannalta, mutta uistelu on yhtä juhlaa äänimaailman ja säädettävän nopeuden takia. Vanha 20deo ei vaadi kuin peräöljyn vaihdon ja tulpat muutaman vuoden välein, On porattu 25 hp ja kulkee ja toimii erittäin hyvin, uistelusta meluisa ja muutenkin epämukavampi kuin nelari. Molemmat erittäin hyviä koneita
Miten niin mukavampaa ?Yhtä mukavaa näyttää olevan naapurillakin kuin
mulla,luulisin.Sillä vanha evikka 2T,mulla uudenkarhea honda 4T.
Joskus vain tuntuu että itse olen enemmän huolissani koneesta kuin hän,
Siksi varmaan minä vien aina koneeni kotiin reissun jälkeen,vaan eipä hän.
Pirummoinen homma repiä 10 hp kone irti joka kerta,taidanpa ostaa kärryt ja
hinata koko venepaketin kotia reissun jälkeen, voisin ikkunasta vahtia sitä.
Vai olisiko jollakin vinkkiä miten muuten toimisin.
Vai Pacskoja. Mitä lienee tarkoittaakaan? Todellisuudessa 2-tahtiset moottorit kukkuvat varmemmin, kuin uudet 4 tahtiset sisarrukset. Muistaa vain bensan, öljyn ja ilman saannin, niin ei huolta häivää. Huollot on helppo tehdä ihan itse. Bensapihi se ei oo, ellei ole sitten evikan e-tec, mutta tässä viestissä ei puhutakaan niistä vaan pacskojista :P jotka "jäivät" tuuliajolle....
Mulla on kaverin mummulta saatu vatkain vm 56. Pelittää sata kertaa paremmin kuin nämä muovi rimpulat. Samaten isäukolta perityt nokian kumpparit vm 76 ei mtään vikaa ja akka mallia vm66.
Perämotor on nelari merkku mallia 2009 ei sitä tarvii huoltaa sen kummemmin , vaihtaa uuteen jos alkaa veduilemaan.
Kyllähän nelari on parempi joka suhteessa ja huollot voi ite tehdä samalla rahalla kun kakstahtiin ostaa bensaa
Eikö siihen nelitahtiseen tarvitse bensaa sitten ostaa?
Perustele myös väitteesi tai muuten se on pelkkää mutua.
Edellinen moottorini 90-luvun johnsson 30hv. vei noin puolet enemmän bensaa kun nykyinen Tohatsu 30 nelari.pääasiassa molemmat koneet uistelu käytössä .siinä perustelut.
Jos jollakin ei ole varaa 10 l pensaa tunnissa 30 hp sella,niin pysyköön rannalla,
Tietenkin jos Ojalan laskuoppi ei ole päähän mennyt, että osaisi laskea paljonko
pensaa saa ostettua uuden 4T 30hp hinnalla.Sitten se ylivoimaisesti vaikein
laskutoimitus,että kauanko minun pitää nelarillani ajaa ennenkuin alan tienata ?
Kestääkö uusi kone niin kauan,vai joudunko pian taas ostamaan uuden ?
Jos minulla ei aina ole varaa törsätä perheen käyttövaroja omiin "kalareissuihin"
niin haen kalaa välillä kaupasta halvalla, ja tingin omista kuluista.
Kala kaupasta ostettuna on aina niin paljon edullisempaa sunnutaikalastajan
näkökulmasta katsottuna,että ruuan hankkimisen varjolla vesiltä perheelle
kaalliilla vehkeillä,voisi mitenkään puolustella.
Kyllä voidaan puhua vain isojen poikien leikeistä ja rehvastelusta,joilla yritetään (ja yleensä)pönkittää huonoa itsetuntoa tai saada naapurit kateelliseksi.
Mikähän tuo "kallis" nelareitten vuosittainen huolto on jollain ihmisillä? Itse en ainakaan ole omaan (1997 honda) tehnyt mitään ylimääräsiä huoltoja. Peräöljy 5e, moottoriöljy 20e, suodin 6e. Tulpat 3-5vuoden välein vaihtanut.

Venttiilin välyksiin ei ole tarvinut koskea, 750tuntia koneella ajettu eikä rallatta. Hihnan voisi kait joskus vaihtaa, tosin kone on ns vapaasti pyörivä jotenka katkeaminen ei tee tuhoa ollenkaan.

2Tahti imasisi kuitenkin huomattavasti 2töljyä ja paljon enempi bensaa, jotenka...??????????????????? Valinta on 4t
Samat toimenpiteet Suzuki DF-50 4T vm:07 ei siinä mitään ylihinnoiteltuja vuosi-
huoltoja ole tarvittu itse vaihtanut syksyisin ylä/alapään öljyt ja tietysti suodatin,
tosin koneella on vasta ajettu alle 200h, kun se tulee täyteen niin voi viedä pa-
jalle hihnan ja vesipumpun siipipyörän vaihtoon, itse vaihdan tulpat ennen sitä.
Perseaukisten porukkaanko tässä nyt on jouduttu,valitellaan pensan ja öljyn kuluja,
ja kuitenkin rehvastellaan koneillaan.Itse olen aina ostanut pensaa silloin kun olen sitä tarvinnut,enkä hintaa voivotellut.Ajan vain vähemmän jos rahat on tiukalla.Rahaa on riittänyt,kun en ole lähtenyt nelarijuhliin,olen perääni niille näytellyt kun eivät ole pystyneet ostamaan kuin pieniä vispilöitä joilla kelluskelevat minun 2Tpakokaasujen joukossa.Ajattelin vähän joskus lorauttaa partavettä pensan sekaan säälistä,täytyy vain ensin testata että se palaa.Surkeata sakkia.
Miksiköhän kisakäytössä ei nelareita ole???
Koska ne on tehottomia ja painavia romuja.

Nelari vain sisäperämoottorina, muuten 2t kone perään.
Juu,sama homma formuloissa,ja rallissa,ja muutenkin prätkä&auto puolella
2t on halvempi valmistaa, eikä niiden tarvi montaa tuntia kestää. Sama kuin formuloitten koneissa, muutama kisa ja thats it.

Miksiköhän kaikki uudet tehokkaat vesijetit on nelitahteja.. mietippä sitä! HOX HOX HOX
2t kestää kymmeniä vuosia toisin kuin 4t. Kestävyydestä ei ole epäselvyyksiä pätkääkään. Pienkoneissa 2t on ylivoimanen kaikilla osa-alueilla.
Teho,luotettavuus,helppo korjaus/huolto.

EU perse Päästödirektiivit on käytännössä ainoa asia miksi 2t koneet katoavat ja ovat kadonneet uusista vesi pelle jeteistä(yhdyssana).

Harvassa on uudet 2t venemoottoritkin. paitsi kisakäytössä.
Mikä teho 2-tahdissa parempi kun nelarissa ja luotettavuus tuolla noita sais hinailla joka reissulla huollossa olen samaa mieltä helppo ruuvit auki pudottaa paskan veteen
Oikein naurattaa nämä 2tahti pellejen parkumiset. Faktahan on se että kyllä 4tahti on huomattavasti kestävempi. Jos verrataan perämoottoreita vaikkapa motocross osastoon niin 2tahtisissa on männän vaihto 10tunnin välein. Nelarilla senkus porskuttaa menemään, vääntökin on puolta alempaa ja tasaisesti.
No nyt vasta esimerkki löytyikin, tosiasiassa nelarissa tehdään täysin koneremontti ( mäntä, venttiilin, nokat, kaikki laakerit jne) siinä vaiheessa kun 2-tahtiseen vaihdetaan se mäntä. Motocrossista siis kyse
hahahaha! Johan vitsin murjasit. Itsellä kokemusta motocrossista 20vuodelta, että pidäppä poju turpaskiinne.

Niele nyt vain se totuus että 4tahti on nykyaikaa, 2tahti on kuin lp levyt. Muutamat idiootit niitäkin vielä rahisuttelee ja elävät vanhaa aikaa.
Olet ollut koneitten kanssa tekemisissä 20 vuotta etkä mitään ole oppinut,latelet tyhjiä jorinoita joita et itsekkään ymmärrä.Auoppa päätäs seuraavissa skaboissa,niin pappa näyttää sulle alhaalta paikan minne tulppa ruuvataan.tuollainen räkänokka ei koneiden aateleista tiedä mitään,kun oli kapaloissa vielä kun oikeilla koneilla ajettiin.Kyllähän kaikki tietävät nelitahtiset ja niiden hyvät ja huonot puolet jotka koneiden kanssa vähänkin ovat olleet tekemisissä.Itse olet sen verran kokematon maitoparta, joka on jäänyt todellisesta tiedosta paitsi ahtaan katsantokannan vuoksi,että tyydyt vain "tyttäreen".Olen "ratsastanut" äidillä sekä tyttärellä,ja äidiltä parhaan kyydin olen saanut.Mietippä sitä kukonpoika.
sulla ei varmasti ole kokemusta motocrossista yhtään ja kaksipyöräsistä muutenkaan kun siitä joposta jonka joskus hurjina aikoinasi pöllit kaupan edestä... etkö voisi jo suksia kuuseen haastamasta riitaa täältä kun olet se sama surkimus kenen täytyy aina alkaa täällä haastamaan riitaa kun sulla ei saatanan varmasti ole venettäkään saatikka perämoottoria
nelari yamahaan 115hv.vuosihuollon hinta suodatin alk 15e+20e öljyt+peräöljyt hintaa en muista,mutta samaa käytetään myös meluavassa 2t koneessa
Se vie pari sukupolvea ennen kun kaikki 2T päristimet on häipyneet romuihin
antaa kakstahti fanien päristellä, sillä aikaa 4T väki nautiskelee...
Taas näytti olevan hinauksessa tuulilasivene, perässä 40hp johnssoni. Kopasta päätellen 70-80lukua, kantikas haalean valkoinen.

Koko perhe näytti olevan kyydissä, mahtaakohan pihi petteriä harmittaa kun suunniteltu reissu pilaantui pihistelyn takia. Ja samalla myös perheen turvallisuus.

h0h0h0h0h0h0h0
johanssonia turha verrata laatu 2-tahtisiin
ei se hox hox pelle sulla paljon paremmin asia ollut kun olit siinä laiturin päässä ongella ja kun lähdit niin jopostasi oli kumi puhki... sillä venettähän saatikka moottoria sulla ei ole. oot vaan naurettava pelle ketä täällä uhittelee kun elämässä ei ole muuta mielihyvää kun täällä foorumilla nimettömänä huutelu!
Yhyyyyy ja taas jäi 2tahtinen laituriin ? Kaverit lähti nelareilla kalaan? :() voi raukkoo. ehkä isäs ostaa sulle nelarin vielä joskus.
ei sen tarvii ostaa mut sua harmittaa kun isäs oli samanlainen pummi mitä säkin ettei sulla raukalla ole muuta kun se surkea jopo... mut kyrpää olet tainnu saada isältäs aikalailla kun sun ainoo huvis on aukoo päätäs täällä. ehkä joku päivä vielä ostankin nelitahti koneen mut miks vitussa ostaisin nyt kun mulla on kolmessa veneessäni toimivat kakstahtiset?
Mulla on 4T 40 hp evikka,painaa etten jaksa nostaa perästä pois.
Vanhan 55 hp archimedeksen jaksan,72 kg.
En oikein muuta eroa ole huomannut,pensaa menee kummallakin,mutta mulla on
rahaa siihen aina löytynyt.
Meillä muilla täällä kirjottaneilla on se ero tuohon hoxhox 39 urpoon että meillä on oikeesti koneet ja veneet ja rahaa tankata niitä mutta tolla pellellä ei ole mitään niistä
Eihän tuossa linkissä ollu pienintäkään ongelmaa. Kyllä oikeaa öljyä löytyy, joten sen puutteeseen joutuu vain ajattelematon kuski.

Mulla on 90vm Johnsson, ja kun en älynny varautua viikonlopun reissuun, niin ostin jotai Polaric merkkistä kuraa, sehän ei käyny ollenkaan. Savusi ja pupelti kone. Mutta kun sain myöhemmin parempaa öljyä-TC-W3- niin häiriöt loppui siihen, ja kuusi tuntia tyhjäkäynnillä, eikä minkäänlaista ongelmaa koko aikana.
juu,tosi simppeliltä kuulostaa uudenajan 2-tahdit.nelari mies vaihtaa koneeseen kerran kaudessa öljyt,kaks-tahti ukko vie koneen huoltoon piuhan päähän modattavaksi,jos vakio öljy loppunut:) voi,sitä kakstahdin helppoutta:)
Saas nährä monta aatamin aikaista 2tahti romua hinataan Kotkan merpäivillä rantaan turvaan :)

veikkauksia?
Eiköhän jokunen omc tekele hinata rantaan,myös sisäkoneisia
Jeeeb ja varsinkin baylinereitä tulee hajoamaan. Semmoista sontaa koko merkki!
SUB&LIKE ! Ride OR Die
Hirveä käry taas laiturissa kun joku 2t idiootti kaasuttelee paskaläjäänsä! Ilmeisesti seokset pielessä kun ei käy tyhjäkäyntiä, nostais paskansa ylös ja laitattaisi nelarin perään. Vesikin taas ihan öljy/bensa yhdistelmän pilaama!

-Nokkaa laitan kohta jos ei pelleily lopu.,
nelitahti tyhjänpaskan lotpottimesi, ja säädä sitä ennen venttiilit, ettei ainakaan nouse ylös !
HOXHOX 2tahti romuilla ajavat!!!!!Nelarii perään ja äkkiä!!!Ainahan noissa romuissa on seokset pielessä!!!!Vähä väliä joku pyytää hinausapua kun 2t romu on lauennut.
Nyt kipikipi mosa kauppaan ja uus tilalle!!!HOXHOX..HOX
Potkia nelariasi perseelle, sillä Evarin kakstahtisessa ON huomattavasti puhtaammat pakokaasut, kuin sinun nelarissasi , ja uistellessa puolta pienempi bensan kulutuskin , sekä murto-osan hinnalla huolto vasta 3 vuoden päästä, joten älä tule myymään tänne niitä niitä nelitahtisia täryyttimiäsi, joiden kanssa ei airotkaan pysy veneessä, vaan nekin pitää vetää narulla veneen perässä.
sinä isä nussima surkimus et pistä kyllä ketään nokkaan ja voisit suksia kuuseen täältä foorumilta kun aborttia sulle ei varmaan enää voi tehdä... tai se täytyy selvittää olisikos sellainen mahdollisuus vielä. oot niin vitun naurettava kun huutelet täällä hox hoxejas kun oot kuullu joltain aikuiselta kivan uuden sanan...
hahhah mukavaa lukea kuinka vertaillaan nelareita ja kakstahteja keskenään. :D kyllä se on kuulkaas pojat sillälailla et täysin motocrossipelejä ne on molemmat ja hyviä sellasia. itellä on uuden karkeet 125 ja 250f ja kummassakin on ne hyvät ja huonot puolet. nelarilla ajo on pikkusen helpompaa eikä joudu tekeen niin paljon "työtä" kun radalla päästelee ja 2 tahti on sitte vähä paremmin hallittavissa keveytensä ansiosta. et eiköhän unohdeta tää lapselline paskamyrsky ja haukutaan ennemmin niitä mönkijäkuskeja jotka käy pilaamassa rossiratoja :D
voi hitsin pimpula nyt pääs tää mun viesti "vähä" väärään paikkaan pahoitteluni :D
HOXHOX...Haistele sä vaan Evarin romus pakokaasuja!!Varmaan haisee 2t käry hyvältä.Merivartioston eniten hinaamat veneet eetek moottorilla vaikka niitä romuja ei oo myyty ku muutamia joillekkin onnettomille viimeisille 2t mohikaaneille!!!
Taas viikonloppuna niitä paskoja tulee narunperässä kun on Kiinassa tehdyt sähköboxit hajonnu!Onko se sitä laatuaikaa vesillä kun Japsi nelarilla ajelee huolettomasti ilman 2t käryä nenässä!!HOXHOX!!!!!!
Sulla alkaa sanavarasto hyytyä,täytyisi varmaan taas kaivaa Aapinen esiin.
Naurattaa tuo sun paniikinomainen pupellus.Olet varmaan joskus jäänyt toiseksi 2T:selle jossa on pienempi hevosmäärä,en muuta syytä keksi sun pulinoille joita jaksat kerrata kerrata kerrata.Keksi jotain uutta,yritä edes keksiä jotain asiallista ja konkreettista kerrottavaa nelareista.luuletko että 2T miehet/naiset eivät ymmärrä nelareiden päälle mitään?Nelarit on vanhaa aikaa,niitä on vain nyt alettu ymppäämään perämoottoreihin,kun jotku viherpiipertäjät ovat keksineet alkaa niitä syyttämään maapallon tuhoamisesta.Kakstahtitekniikka oli niin mullistava keksintö joskus, että suurien moottorin valmistajien jotka nelareita tekivät oli pakko panna stoppi 2T kehitykselle että eivät olisi menettäneet valta asemaansa kone-
markkinoilla.Goljat merkkisen auton moottorina oli 2T, varustettuna painevoitelu tekniikalla sekä polttoaineen suihkutuksella.Se oli liian edistyksellinen kone, sekä edullinen valmistaa,että sen ei tavalla tai toisella annettu tulla markkinoille.En ymmärrä miksei joku ole alkanut valmistaa vastaavalla tekniikalla perämoottoreita,vaan tekivät tekivät näitä öljyautomaatteja,varmaan rahan vuoksi.
Sellaiseen vaihtaisin koneeni välittömästi,vaikka uuden karhean nelarin
Komia ilma näyttää taa tulleen. Taidan lähtä merelle katsomaan kuinka monta 2tahtista tulee trossin/merivartioston hinauksessa :)

Laittakaahan muutkin arvauksia, veikkaan että ainakin 3!
Jos näet siellä 8-10 hp 2T ,ostaisin kaikki,käyvät vain tenolla lohiveneiden perään keveydensä/varmatoimisuuden takia,4T vain ankkureiksi, painonsa vuoksi hyviä.Mitäs tähän sanot Trollipeikko.
mites säkin mahdat merelle päästä? tietty jos uit käsipohjaa johonkin lähisaareen niin voit katsoa kun toisten veneet menee ohi ja vaikka runkata joka 4-tahtisen kohdalla. oon tässä miettinyt että ootko oikeesti 16vee vai vaan sen ikäsisen tasolle jäänyt? ei kellään muulla voi olla niin helvetin tylsä elämä että tarvitsee tulla tänne aina aukomaan päätään...
Veto uistelussa 2-t aivan kaamea,jos vielä tuulen suunta väärä
Mistäs kuulit?Tuskin on kokemuksia.Itellä 70 hp merkkuri,hieno ja halpa vm 82,pistä paremmaksi.Se on vaan tulpista kiinni.Mitäs tuulella asian kanssa on tekemistä? Minun mielestä kun tuulee takaa,on tukka silmillä,ja kun edestä,on takaraivolla,siitä minä tuulen suunnan huomaan,en anna sen häiritä.
juu,tyynenä kelinä pää kipeä savusta
Tulihan sieltä taas muutama 2T jäärä hinauksessa rantaan :) näytti olevan punaraita merkkua ja puna-valko yamahaa näissä antautujissa. On ne jotkut vain tyhmiä kun pitää oma, perheen ja muiden henki vaarantaa ajamalla ongelmajätteellä. Samalla pilataan vesistöt sillä 2T kuralla, laiturissa hirveät lammikot 2T öljyä aina kun tommoset paskaläjät lähtevät käyntiin.

HOX HOX NYT!!!!!
Justiinsa! Tälläkin foorumilla kysellään aina 2T-koneiden vikoja. 4T-koneissa ei ongelmia koskaan ole ja jos sattuu jotain pientä, ne osaa kuka tahansa korjata heti veneen perässä tai tarvitsee korkeintaan nostaa kone irti ja kantaa katoksen alle suojaan, sillä kevyttä konetta on helppo käsitellä.
Ompa mukava viikonloppu.Kädet savessa kun 2t romu temppuillut ja muija nalkuttaa
vieressä kun piti päästä vesille!HOX HOX!!!!!Samanlaisia romuja oli Goljatit ja Warret!
Nelarilla olisi ollut mukavaa ajella ilman ongelmia ja 2t käryä!!!
HOXHOXHOXHOX.......
Mutta eihän se käry mua haittaa,sinne perään nenääsi se änkee.HEH,HEH !
Näin on! Nelari on ainut oikea ratkaisu veneilyyn. Pelleilyyn kelvanneen 2t rousku.
Tänään hinauksen tarpeessa oli vator 13r jossa perässä siniraita merkku. Molemmat varmasti samalta vuodelta.. 70luvun alkp. :D taisi olla sen merkun viimeinen reissu, sisuskalut sylkässyt kylestä.
apina näkee enempi hajonneita kakstahtisia päivässä mitä ihmiset veneilijöitä...
Missähän korvessa mahtanet asua.. ainakin täällä rannikolla hajonneita 2t louskuja tulee vastaan päivässä monta.
harva veneilyyn satsaava aikuisten oikeasti haluaa ajaa vanhoilla "romuilla" vapaaehtoisesti,taitaa olla raha kysymys.
Uudemmat 2t vermeet ihan eri planeetalta,on ruiskut yms hienoudet,joista romujen omistajat vain haaveilevat,ja samalla kuvittelevat että tekniikka niissä yhtä simppeliä kuin vanhoissa romuissa.
Monikohan nykyisistä 4T-koneistä käy vielä 40 vuoden päästä?
YKSIKÄÄN. mutta eihän ne TÄRYYTTÄJÄT sitä myönnä !-kun luulevat saavansa nelitahtisesta louskuttajistaan jopa voittoa myydessään !
vain luoja tietää,sama pätee uusiin 2t peleihin
Mulla on 51- ja 57-vuotiaat snurrat(2t tietenkin) jotka pelaa aivan per priima, kumpaankaan ei ole tehty koneremonttia, toiseen vaihdoin kansipahvin kun putsasin jäähdytyskanavat. Että kyllä ne jotain kestää.
Snurrat sulla snurraa ?
Evari ja johnsoni, 50-luvun lopun Seahorse ja 60-luvun alun Lightwin.
Kyllähän minäkin uuden laittaisin jos olis 5000 - 6000 € ylimääräistä.. Mutta kun ei oo niin vanhalla pitää mennä..
Ihan uutta,- MITÄÄ MUUTA.kuin EVARIN E-tec moottoria, vaikka olisi rahaakin !
ON MUUTEN USKOMATTOMAN HYVÄTAPAINEN MOOTTORI , ja TEHO HÄMMÄSTYTTÄÄ !
Mua hämmästyttää myös se että ETECCI on kertakäyttötuote. 3kesää ja 300h on liikaa.

Nelarilla 2500tuntia alla, vielä käy ja kukkuu!

-Kokemusta on näistä!
tuo on juur tosi. 2t = kertakäyttö. max 500h kun taas nelarit jopa 5000h
:-D Huvittavaa luettavaa! Mikälie HOXHOX näkee laiturilta enemmän hinattavia 2T vehkeitä, kun satamasta lähtee.. :-D Ei taida olla venettä ja moottoria millä ulapalla kävis. Täällä porukka ihan Kyrpä ottassa inttämässä.. :-D Ei saakeli!!
Mutta onhan se niin, että 10 v vanha 2T on yhtä epäluotettava kun 10 v vanha 4T. Jos joka vuosi uuden laittaa, niin sitten ei tarvi sitä sähkörutkua varalle.. Yhtä paskoja kaikki..
Terve 2t homppeli, otatko kuivana 2?
2t huonoja puolia:öljyllä läträäminen,savutus,vaatteet haisee,ei sovellu siis vetouisteluun,siksi valintani on 4t
Nelarit rokkaa! Tuntuu ihanalta runkata ja työntää sormea omaan perseeseen nelarin käydessä! Kakstahtisista ei saa samanlaisia kikcsejä!
Et oo aito HOX! Oot vaan 2T pelle. Haistaahan sen kaukaa kun 2t pelle saapuu. Ja kuulee
oonpas!!! Ite oot joku muu saatanan pelle!!! HOXHOX! Tuu tänne nii vedän sua pataan! Nelarit jyrää ja sormea perseeseen HOXHOX!!!
Uuh sormi perseessä tuntuu niin hyvältä että taidan työntää sinne vähän nelarin ohjauskahvaa!!! 2Tstä ei saa samoja kicksejä vitun pellet!!! HOX H0X
Nonnih. 2T Pellelle on käryt käynnyt nuppiin. Kyllähän sen arvaa kun öljyjä polttelee pytyissä. Nyt käy sitten itsekkin vähän vajaalla niinkun noi 2t vehkeet aina. hehheh taidat olla joku sukurutsattu rusinoilla ruokittu homppi.
Nelqari sen olla pitää. Sillä saa komeasti veneen keulan ylös!
2-t on köyhien kone
mul on nelari vitun pelle. sä vaan vitutat porukkaa täällä. et pystyy keksimään noitakaan kirjotuksia itse vaan kopioit niitä mitä muut on tänne kirjottanu aikasemmin. HAH melkonen pelle oot kusta päässä ja järkeä vailla
Sait ylipuhuttua,vaihdoin "varreni" nelitahti ladaan,nyt alko Lyyti kirjoittamaan
He HE Miten siä ootkin noin hölmö :) mistään tajuu mitää.
Ainoa vene mitä olen nähnyt hinattavan oli varustettu 4t Mercuryllä, oli koneesta sähköt mennyt oikariin ja johdot sulaneen kopan sisään.

Vanha evikka on ainakin tähän asti pelannut loistavasti.
Nelitahti on woimaaaaaa! 2T Köyhien luuserien valita, juuri niiden mitä koulukiusattiin.
Täyspököpäinen hyvin huono vitsi taas, joka kertoo siitä, että järki katosi koulussa jo alaluokilla, ja jäi ymmärrys kehittymättä, vai johtuiko se parista muusta syystä.

Minua ei kiusattu koulussa, tai en ees sellaista huomannu, sillä minussa on voimaa ja nopeutta vieläkin, enkä kiusannu muita, mitä nyt joskus pistin pari jätkää itse nippuun, kun tarvis tuli, ja pääsin koulusta ja armeijasta huippulukemilla läpi, vaikka olin äärimmäisen kyllästyny opettajieni tyhmyyteen.

Ja yhä ajelen vanhoilla kakstahtisilla Evareilla, NYTKIN ON käytössä 90-vuosimallin kone,- sillä NE ON parhaita moottoreita, mitä koskaan on tehty,-sillä ne ei syövy pakopuolelta puhki, eikä oo muitakaan laakerivikoja, ja kertanykäisyllä käyntiin talvenkin jäljiltä, ja tehoa riittää- kun tietää miten ne pitää säätää-siinä jää uudet jamahat ja muutkin peräaaltoihin :))

20 hv Evarilla 35 solmua 130 kg veneellä, ja kulutus vain 9 litraa tunnissa täysillä, ja uistellessa toimii kuin ajatus, ei tukehdu, eikä pöpellä eikä savua öljyn kanssa !

Kysymys ON älystä-ja siitä, että jotai pitää tietää moottoreiden hengityksestä, ja toiminnasta, ja sitäpaitsi tehdastekoisethan on vain raakamoottoreita, joita täytyy parantaa, ja virittää omia tarpeita vastaavaksi, ihan kuin muitakin vehkeitä ! !!!

Jamahoissa vinkuu laakerit, ja pystyakselin tiivisteet, ja syöpyvätkin ihan itekseen puhki, joita vaivoja EI KOSKAAN OLE EVAREISSA OLLUT !!!

ja koska ennen asiat OLI PAREMMIN, niin EN KOSKAAN LUOVU AINOASTA OIKEASTA PERÄMOOTTORI MERKISTÄ :))
vai oliskohan se asia niin että ne ketä EI koulukiusattu pystyvät ajamaan kakstahtisella kun niiden ei tarvitse piiloutua kalliiden autojen ja nelitahtikoneiden taakse pönkittääkseen egoaan...
Hox hox! Kakstahtisestakin saa nykyisin rahaa, NIMITTÄIN ROMURAUTANA! Tee ympäristöteko ja luovuta vanha moottorisi kuusakoski oylle. saat jopa kympin pari!!!! Sitten vaan uutta mukavanaa 4t herkkua ostamaan! NAM HOX HOX
Eipä ole tullut HOXATTUA. eipä ole pikkurahan, eikä paljon isommankaan puutetta, kun ei ole tullut hassattua rahojaan noihin suunnittelu vaiheessa oleviin nelareihin.Kun saavat ne toimimaan tyydyttäväst, ja puolet painosta pois sekä huoltovapaiksi,myös hinnasta turhat ilmat pois, voisi alkaa harkitsemaan,ei muuten.
Elät tosiaan 2-t aikakautta.Puolet painosta pois,verrattuna mihin?,suunnitteluvaihe?Nelareita tehty 10v
Pellepellelle.
Nykyisestä tiätenkin, tyhmä !
Ei noin epäonnistunut tekele voi muuta olla kuin "välikoppa malli"
20 v jälkeen "katotaan mistä kana k.see" eiks niin?
Kyllä maailmaan paskaa vielä mahtuu,pyörithän sinäkin täällä vielä, kuin puolukka p......
Kun nyt ensin saisi koneeni rikki,mutta kun ei millään,voitelu toimii niiiiin hyvin, kun vain jaksaa öljyä tankkiin laittaa.
Nelitahtisia perämoottoreita on valmistettu ainakin 1996 vuodesta, itsellä nimittäin on hondan nelari missä on tyyppikilvessä tuo vuosi. Pelaa vieläkin kuin uusi, ei koskaan tehty mitään erikoisempia huoltoja.
Yamaha valmistaa vieläkin 20hv-konetta kaksitahtisena työkäyttöön. Miksiköhän ?
Eiköhän niitä monia muitakin kokoja yhä valmistetaan, niin yksityis kuin työkäyttöön esim. http://www.yamaha-motor.com.au/products/marine-outboard/all
Hox hox vanhojen raatojen omistajat. Nyt olisi hyvä vaihtaa talven aikana uusi ja tuore motsi veneen perään! Talvella se käy edullisimmin ja asentajilla on aikaa tehdä työt rauhassa.

SUOSITTELEN!
TEETTää semmosen homman muilla, ja TOSIÄIJÄT TIETÄÄ, millä ajellaan !
Ei kannata vaihtaa jos ja kun vanha 2t toimii niin luotettavasti. Uudet moottorit kun tulee suurimmaksi osaksi kiinasta nykyään, joten vanha kunnolla tehty on huomattavasti parempi.
4T-perämoottoriveneille pitäisi laitaa peräkelluttimet pakollisiksi. Painava kone painaa perää ja etenkin hiljaisella satamavauhdilla aallot ovat isoja.
blaablaablaa köyhät rantojenmiehet postailevat kirjastosta. Me nelitahtimiehet ollaan juuri ruokatunnilla, josta myös maksetaan ruokaraha plus tuntipalkka. Nami nami, vituttaako?

-80K vuodessa näppiin ja 4t mylvii!
"Nelareita valmistettu ainakin 96 vuodesta asti".
Kakstareita, joka on minulla, on valmistettu 69 vuodesta,pelaa edelleen.
Rahaa on kertynyt säästöön yli 40 v, alkaa olla piirongin loora pullollaan.
Ei sitten v.tuta tippaakaan, säälittää vain nuo tyhjän naurajat.

Ootko kuullut sanontaa tätä?
"Räkänenästäkin miäs tuloo muttei turhan naurajasta". Tuskimpa vain, vaan
nytpä saat oiken lukea.
Tuo se kertookin kaiken 4T:n omistajan älystä!
Periaatteessa on ihan sama millä prutkulla ajelee, vaan siinä on ero, KUKA niillä ajelee. Joillakin vain on ehkä käynyt huono tuuri koneiden suhteen, joko pilannut tyhmyyksissään hyvän koneen,tai on osamaksuvelat menneet ulosottoon, eikä ylpeyttään pysty virheitään edes itsellen myöntämään.
Yrittää kaataa p.skaämpäriä toisen niskaan,eikä tajua että,kun painais päänsä siihen uppeluksiin, niin heti helpottaisi.
Kateus itsekkyden kanssa tulee näillä sivuilla usein vastaan.
Onneksi 2t pasceet ovat pannassa. Kiitos EU:n! Tulevaisuudessa saamme vain ihailla äänettömästi kulkevia nelitahtisia, eikä perässä seuraa savuvana!
Ei ne nelaritkaan äänettömästi kulje ja samaa pakokaasua niistäkin tulee
kuin kaksitahtisesta.
Meitä 2T konkareitahan ei pienet eikä isommatkaan käryt haittaa,nehän jäävät perässä kulkevien "nelarien" haisteltavaksi.
Olen alkanut käyttää 6% seosta,pysyy kaikki "itikat" poissa apajiltani.
Mikä sen parempi mökkiveneeseen kuin 2tahti.
Appiukko oli ostanu joskus 70 luvun puolivälis veneen ja moottorin. Vielä se romu saastuttaa maailmaa ja loppua ei näy,appiukko loppuu ennen. Toisaalta se on eko teko kun ajaa käytetyllä, se uuden teko vasta saastuttaa.
Näin kerran JAMAHAN KIRNUAVAN, OLI JOKU SATAHEPPANEN AINAKIN, vauhdista ja veneestä päätellen - VETI KAASU POHJASSA JA ÄÄNI OLI KARMEAA KUULTAVAA. parinsadan metrin päästä kuuntelin, niin ääni oli pitkälti toista sataa desibeliä !

Ja kone oli joku nelitahtinen KONEEN MUODOSTA NE NÄKEE-. mUTTA SEN NÄIN, ETTÄ JAMAHA OLI !!!
^Niinhän työ köyhät sanotte. Onneksi kohta tulee se työvelvoite ja loiset joutuu tunniksi parksi esim risusavottaan.
Pääsikö sieltä kuinka puntikselle?
Poxpox sano nelari kun jakohihna meni räx räx.
Tilalle 80 kiloa kevyempi etec.
On uskomatonta kuinka paljon voidaan puhua roskaa 2t vs 4t aiheesta. Suurin osa kirjoittajista ei ole todennäköisesti perehtynyt moottoritekniikkaan millään tavalla todellisessa elämässä.
Vanhojen 2-tahtikoneiden suurin ongelma (mikäli sellaista on) johtuu sytytysjärjestelmästä. Esim. Omc:n vanhat koneet ovat sinällään luotettavia ja kestäviä niin kauan kuin sytytyspuoli toimii. Vanhemmissa koneissa sytytyspuolien eristeet vanhuuttaan halkeilevat, jolloin ne vetävät kosteutta ja lakkaavat toimimasta. Ja tietenkin mekaaninen magneetto kärkineen on enemmän huoltoa vaativa. Niihin löytyy kuitenkin edelleen varaosia, jotka ovat parempia kuin aikoinaan valmistetut. Koneet kestävät sinällään kymmeniä vuosia ilman että moottorilohkoja tarvitsee koskaan avata. Pienien koneiden käynti on usein uskomattoman tasaista verrattuna nelitahtisiin vastaaviin, ja 3 -4 hevosvoimainenkin saattaa olla kaksisylinterinen.

Nelitahtiset ovat puolestaan, ainakin suuremmissa koneissa, ovat hiljaisempia, pienempikulutuksisia ja ympäristöystävällisempiä verrattuina kaksitahtisiin, joten niiden suosion ymmärtää, mutta ne myös sopivat parhaiten nykyaikaisten leveiden, korkeiden ja kantavaperäisten veneiden perään. Myöskään niiden huolto ei ole niin monimutkaista kuin luullaan.
Itselläni on käyttövene, jossa on parikymppinen nelitahtikone, ja 60-luvun klassikkomoottorivene, jossa on parikymppinen kaksitahtikone. Tähän klassikkoon en voisi hankkia nelitahtista, sillä sen perä ei yksinkertaisesti kanna n. 30 kiloa painavampaa nelitahtikonetta.

Eli jokaiseen käyttöön oma koneensa, kaikella on puolensa.
Uskoisin että kyse on ihan muusta,kuin koneiden paremmuudesta,senhän jo kaikki järkevät koneharrastajat ymmärtävät.
Joku vain haluaa esittää, joko tietävänsä/luulevansa asioista jotain,osoittaen näin typeryytensä/tietämättömyytensä.
Tai sitten joku on todella niin k.rpiintynyt sossun toimintaan, että purkaa paineitaan täällä, meihin onnellisiin omistajiin.
Tai vielä jos onkin yksinäinen?
Harvinaisen pöljää porukkaa !
HUOM TAAS VANHOILLA PASKOILLA AJAVAT! NYT NIITÄ YLIVUOTISIA HERKKUJENHERKKU NELAREITA SAA EDULLISESTI! HOX HOX KAUPOILLE SAATANANA HOX HOX!!!!!!!!!!!!!!!!! KUULITTEKS!
"Sippi Simolle"
Vaihtaisin, mut kun ei entinen 2T hajoa millään, parantaa vain niinkuin sika juoksuaan loppuaan kohden. Jos rahasi on kaupankäynnin vuoksi vähissä, käyppä sossussa, tai vippaa rannassa joltain 2T hemmolta, niille sitä ainakin on kertynyt.
Heko heko
OSTA NELARIA OMAAN VENEESEENI,- sillä on paljon fiksumpia kakstahtisia saatavana,-kuten E-TEC EVARI-jossa puolta pienemmät päästöt, kuin nelareissa, ja muutenkin räväkämpi meininki !!!

Joten painuppa hoxxottelemaan muualle !
Jätetään jo tuo HOXsis rauhaan, ei pilata köyhän Joulua. Kerätköön voimia pyhien ajan.
Ja se on HOXMIES perämoottorikaupoilta terve! NYt on syys alennukset! Heitä vanha 2t raato kaatopaikalle ja osta uusi tuliterä nelari! NAM
Tää HOXipoju on viihdyttävä. Onkohan se perämoottorikauppias jolla on erikoinen markkinointistrategia? Tai ehkä yksinäinen sielu joka hakee huomiota? Tai ympäristöstä huolehtiva röyhkeäkielinen puutteellisen kasvatuksen saanut henkilö?
Oli miten oli, hänhän viihdyttää meitä :)
 /   /  /  / Wanhoilla paskoilla ajavat HUOM

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta