http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288575097476.html?pos=navnow
ei pitäisi lähteä Atlantille Bavarialla.
Suomalainen purjevene pulassa
73
2000
Vastaukset
- 19+18
Portugalin rannikolla ei ole ollut myrskyä lähiaikoina? Ei todennälöisesti myöskään yli 5 metrisiä maininkeja? Mistä tuo Bavaria-merkki on peräisin. Lehtijutussa ei mainita veneen merkkiä. Tietääkö Eskoseni1 jotain asiasta enemmän?
Tuulet ovat olleet alle 15 ms max. Jos kannelta on huuhtoutunut kaikki mereen, on ne kai olleet huonosti sidottu sinne? Miksi vene on pitänyt jättää, jos se ei ole uppoamassa?- SS11
Ylen teksti-TV sanoi ettei "vene ollut välittömässä uppoamisvaarassa". Korvaako vakuutusyhtiö, jos jätät veneesi, vaikka se ei ole uppoamisvaarassa? Alus oli 800 kilometrin päässä rannikolta Atlantilla.
- miten itse toimisit
SS11 kirjoitti:
Ylen teksti-TV sanoi ettei "vene ollut välittömässä uppoamisvaarassa". Korvaako vakuutusyhtiö, jos jätät veneesi, vaikka se ei ole uppoamisvaarassa? Alus oli 800 kilometrin päässä rannikolta Atlantilla.
Korvaako vakuutusyhtiö sinulle jos hukut tai menehdyt meressä hypotermiaan. Hengenvaarassa veneiden arvolla ei ole mitään merkitystä eikä veneet maailmasta niitä myrskyyn hylkäämällä lopu. Täällä kotisohvalla huomiota kiinnitetään kovin toisenlaisiin asioihin kun tilanteessa paikanpäällä. Hyvä kun asiaan saatiin onnellinen loppu.
- kotisohvalta
Olisit varmaan hyvä apu vakuutusyhtiössä, vai työskenteletkö jo sellaisessa? "Ei siellä mitään myrskyä näy, mun toimiston ikkunasta kateltuna on ihan rauhallista. Myrskyvahinkoa ei korvata."
- 2+8
kotisohvalta kirjoitti:
Olisit varmaan hyvä apu vakuutusyhtiössä, vai työskenteletkö jo sellaisessa? "Ei siellä mitään myrskyä näy, mun toimiston ikkunasta kateltuna on ihan rauhallista. Myrskyvahinkoa ei korvata."
Myrskytietoja ei ole lähiajoilta tuolta merialueelta. Nykyisin voi seurata netin kautta lähes realiaikaisia säätietoja kaikilta valtameriltä. Lehtijutut eivät yleensä anna oikeaa kuvaa tilanteista merellä. Voi olla, että tuo "haaksirikko" on tapahtunut jo useita päiviä tai viikkoja sitten. En viitsi selata tuulitietoja taaksepäin, mutta kai niitä siellä viikko tai pari sitten on voinut olla.
En tosin käsitä, että esimerkiksi pelastuslautta voisi olla niin kiinnitetty, että se huuhtoutuisi mereen myrskyssä. Vene jätetään vasta, kun se on todettu olevan välittömän uppoamisen vaarassa. Nykyisin tuolla merillä on kuitenkin porukoita, jotka jättävät veneensä, jos tilanne muuttuu epämukavaksi. Pelastajat näyttävät olevan myös innokkaita siirtämään miehistöjä pois veneeltä?
Onkohan tässäkin kyse uusavuttomuudesta? Sori vaan, jos ei ole. - Sattuu sitä joskus
2+8 kirjoitti:
Myrskytietoja ei ole lähiajoilta tuolta merialueelta. Nykyisin voi seurata netin kautta lähes realiaikaisia säätietoja kaikilta valtameriltä. Lehtijutut eivät yleensä anna oikeaa kuvaa tilanteista merellä. Voi olla, että tuo "haaksirikko" on tapahtunut jo useita päiviä tai viikkoja sitten. En viitsi selata tuulitietoja taaksepäin, mutta kai niitä siellä viikko tai pari sitten on voinut olla.
En tosin käsitä, että esimerkiksi pelastuslautta voisi olla niin kiinnitetty, että se huuhtoutuisi mereen myrskyssä. Vene jätetään vasta, kun se on todettu olevan välittömän uppoamisen vaarassa. Nykyisin tuolla merillä on kuitenkin porukoita, jotka jättävät veneensä, jos tilanne muuttuu epämukavaksi. Pelastajat näyttävät olevan myös innokkaita siirtämään miehistöjä pois veneeltä?
Onkohan tässäkin kyse uusavuttomuudesta? Sori vaan, jos ei ole.Yksi suomalainen vene oli "merihädässä" joitain viikkoja sitten matkallaan Bermudalle, kun polttoaine loppui. Aika voisi olla oikea siihen, että vene olisi nyt jossain Azorien ja Portugalin rannikon välillä.
Joskus yli 10 v sitten minulla oli pelastuslautta kannella tuollaisilla muovikannakkeilla kiinni:
http://www.piplers.co.uk/media/catalog/product/cache/1/small_image/205x150/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/h/chock.jpg
Ilmeisesti Välimeren aurinko haperrutti niitä, kerran kovemmalla aallokolla murtuivat. Onneksi lautta jäi nauhojen varaan heilumaan. Nykyään noita muovikiinnikkeitä ei taideta enää edes myydä. Eikä lautan oikea paikka muutenkaan ole kannella, voi olla mahdoton irrotettava esim myrskyllä maston tultua alas. - en ihmettele
Sattuu sitä joskus kirjoitti:
Yksi suomalainen vene oli "merihädässä" joitain viikkoja sitten matkallaan Bermudalle, kun polttoaine loppui. Aika voisi olla oikea siihen, että vene olisi nyt jossain Azorien ja Portugalin rannikon välillä.
Joskus yli 10 v sitten minulla oli pelastuslautta kannella tuollaisilla muovikannakkeilla kiinni:
http://www.piplers.co.uk/media/catalog/product/cache/1/small_image/205x150/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/h/chock.jpg
Ilmeisesti Välimeren aurinko haperrutti niitä, kerran kovemmalla aallokolla murtuivat. Onneksi lautta jäi nauhojen varaan heilumaan. Nykyään noita muovikiinnikkeitä ei taideta enää edes myydä. Eikä lautan oikea paikka muutenkaan ole kannella, voi olla mahdoton irrotettava esim myrskyllä maston tultua alas.Uutisessa mainittiin rakennevaurioista kannessa. Jos keli on sellainen, ettei kansi enää kestä, ei kestä läpipulteilla oleva rosterinen lauttatelinekään. Päälle murtuva aalto voi repiä irti järeämpääkin heloitusta, lauttakotelossa on sentään paljon pinta-alaakin. Vaikka ottaisi uutisen 20 m aalloista lapinlisänkin pois, jää jäljelle helposti sen verran, että joko lautan kiinnikkeet tai itse lautan kotelo hajoavat.
- Lisää tietoa tarvita
en ihmettele kirjoitti:
Uutisessa mainittiin rakennevaurioista kannessa. Jos keli on sellainen, ettei kansi enää kestä, ei kestä läpipulteilla oleva rosterinen lauttatelinekään. Päälle murtuva aalto voi repiä irti järeämpääkin heloitusta, lauttakotelossa on sentään paljon pinta-alaakin. Vaikka ottaisi uutisen 20 m aalloista lapinlisänkin pois, jää jäljelle helposti sen verran, että joko lautan kiinnikkeet tai itse lautan kotelo hajoavat.
Joo, mutta kun sellaisia myrskyjä ei ole ollut? Eikä mainingit mene yli kansien 800 km:n päässä rannikolta. Murtuva aalto voi mennä, mutta en usko sen irrottavan asiallisesti kiinnitettyä pelastuslauttaa. Kansivaurio on myös varsin epätodennäköinen, ellei se masto kaadu suoraan mökin katolle. Veikkaisin vielä tässä vaiheessa panikointia.
- odotellaan ny
Lisää tietoa tarvita kirjoitti:
Joo, mutta kun sellaisia myrskyjä ei ole ollut? Eikä mainingit mene yli kansien 800 km:n päässä rannikolta. Murtuva aalto voi mennä, mutta en usko sen irrottavan asiallisesti kiinnitettyä pelastuslauttaa. Kansivaurio on myös varsin epätodennäköinen, ellei se masto kaadu suoraan mökin katolle. Veikkaisin vielä tässä vaiheessa panikointia.
Mitä ihmeen järkeä on veikkailla mitään suuntaan tai toiseen, kun ei asiasta käytännössä mitään tiedetä? Ei tästä ole kauaakaan, kun veikkailtiin vaikka mitä toisella puolen Atlantia tapahtuneista, eikä silloinkaan arvaukset olleet lähelläkään totuutta.
- Turha kommentoida
kotisohvalta kirjoitti:
Kyllä taas ollaan maalla viisaita kun merellä sattuukin. Jos ei ole asiasta muuta tietoa kuin yksi iltapäivälehden artikkeli, ei kannattaisi paljoa kommentoida..
- 18+3
Turha kommentoida kirjoitti:
Kyllä taas ollaan maalla viisaita kun merellä sattuukin. Jos ei ole asiasta muuta tietoa kuin yksi iltapäivälehden artikkeli, ei kannattaisi paljoa kommentoida..
Olen aina tykännyt spekuloinnista. Nimettömänä varsinkin.
- kys...
Sattuu sitä joskus kirjoitti:
Yksi suomalainen vene oli "merihädässä" joitain viikkoja sitten matkallaan Bermudalle, kun polttoaine loppui. Aika voisi olla oikea siihen, että vene olisi nyt jossain Azorien ja Portugalin rannikon välillä.
Ilmeisesti Välimeren aurinko haperrutti niitä, kerran kovemmalla aallokolla murtuivat. Onneksi lautta jäi nauhojen varaan heilumaan. Nykyään noita muovikiinnikkeitä ei taideta enää edes myydä. Eikä lautan oikea paikka muutenkaan ole kannella, voi olla mahdoton irrotettava esim myrskyllä maston tultua alas.Meriturvan kurssilla olivat sitä mieltä, että lautan paikka olisi kuitenkin kannella. Kovemmassa kelissä painavahko useamman hengen lautta voi olla stuuvaustiloistakin vaikea ottaa. Se uudempien veneiden lauttalokero olisi kait optimaalinen?
- seppomartti
kys... kirjoitti:
Meriturvan kurssilla olivat sitä mieltä, että lautan paikka olisi kuitenkin kannella. Kovemmassa kelissä painavahko useamman hengen lautta voi olla stuuvaustiloistakin vaikea ottaa. Se uudempien veneiden lauttalokero olisi kait optimaalinen?
ARCissa vaatimus on, että lautan saa esille ja laukaistuksi 15 sekunnissa. Olen pitänyt lauttaa monessa paikassa mutta kansisäilytys ei ole ilman muuta paras mahdollisuus ja olen sen hylännyt. Jos tilan puute ei estä niin sittlådan lattialla lautta on nopeammin käsillä, painopiste alempana, on suojassa iskeviltä aalloilta, pienentää sittlådaan mahtuvaa vesimäärää jne. Pelastuslautan säilytystilassa olen pitänyt varaveden ja -polttoaineen jerryt. 27 ft veneessä tosin lautta pienensi jalkatilan vain kahdelle riittäväksi.
- 20 ft vai m?
Tässä eiliset Monsantoradion Navtex-säätiedot alueelta:
4 - CHARCOT:
IN W:
NW 5 TO 6 GRADUALLY DECREASING TO 4 TO 5.
GOOD TO MODERATE VIS.
NW WAVES 2.5 TO 4 M DECREASING TO 1.5 TO 2.5 M.
IN E:
NW 6 TO 7 SOMETIMES 8 IN FAR E SOON GRADUALLY DECREASING TO 4 TO 5.
GOOD TO MODERATE VIS.
NW WAVES 4 TO 5 M BEING 5 TO 6 M IN NE SOON GRADUALLY DECREASING TO 2 TO 3 M.
6 - JOSEPHINE:
IN W:
N/NW 4 TO 5 SOMETIMES 6 IN FAR NE GRADUALLY DECREASING TO 4.
GOOD TO MODERATE VIS.
NW WAVES 2 TO 3 M GRADUALLY BECOMING N/NE WAVES.
IN E:
N/NW 5 TO 6 GRADUALLY DECREASING TO 4 TO 5.
GOOD TO MODERATE VIS.
NW WAVES 2.5 TO 3.5 M TEMPORARILY INCREASING TO 3.5 TO 4.5 M IN NE.
Tuuli tuossa on Bf, metreissä noin tupla.
6 m aalto on noin 20 ft, olisikohan lehtijutuissa jalat ja metrit seonneet?
Gribit antoivat samanlaista tietoa Navtexin kanssa. - seppomartti
Tuo on ihan normaalia ja purjehdittavaa aallokkoa jos tuuli on 4-6 Beaufortia. Ei metrit ja jalat ole sekaisin aallonkorkeudessa. Itse asiassa olisi hyvä keli ja "portugalin pasaati" jos on Azorit- Portugal väliltä tiedote.
- 20 ft vai m?
Jaa mitä tarkoitat, "ei metrit ja jalat ole sekaisin"?
Ei tietenkään virallisissa Navtex-tiedotteissa, joissa puhutaan 5-6 m aallokosta (=20ft), mutta suomalisissa lehtijutuissa puhutaan 20 m aalloista.
Navtex ilmoittaisi kyllä, jos swell olisi 20 m.
5-6 m keskiaalloissa korkein yksittäinen aalto on noin 10 m.
Muuten, onko Lucky Lady jo Suomessa vai vielä Azoreilla?
- seppomartti
Enpä tosiaan haluaisi olla 20m allossa!
Lucky Lady on Espanjassa odottelemassa ARC2013 ja Karibian talvea. Tultiin pari viikkoa sitten ja Portugalin pasaati toi Hortasta Lagosiin oikein mukavasti 160-190mpk päivämatkoja lähes viikon koskematta rattiin tai kertaakaan reivaamatta.- Raltsi
http://blog.mailasail.com/valentina
Valentina, Bavaria 36, kiertänyt yli 3 vuotta maailman meriä tulossa kotiinpäin, nyt juuri Azoreilla. Ei kuitenkaan ollut mitään ongelmia kelien kanssa vähään aikaan.
Aika mielenkiintoinen blogi kipparilla.
- jaaduli
Kyllä siellä ihan kunnon myräkkä oli, sattuneesta syystä kun olen alueen tilannetta tarkemmin seurannut. Jos veneeseen tulee vaurioita ja kovassa kelissä vettä sisään, pumpuilla on vaikeuksia veneen heiluessa villisti, ja vielä jos pelastuslauttakin on huuhtoutunut mereen, niin aika ymmärrettävää, että kipparin vastuu varsinkin miehistön jäsenten turvallisuudesta painaa tekemään evakuointipäätöksen, vaikka vene ei ihan heti ja varmasti uppoamassa olisikaan. Vaikea ja raskas päätös varmasti jättää vene ja kaikki siellä oleva henk.koht. omaisuus. Nähtäväksi jää, saavatko vielä veneen takaisin, kuten se eräskin ruotsalaispariskunta, joka joitain vuosia sitten hylkäsi veneensä myrskyssä niin ikään Portugalin edustalla.
- 8+3
Olisi mukava tietää tuon tapauksen tarkempi ajankohta. Viimeisen viikon aikana on hieman kovempaa tuulta ollut Portugalista 800 km:n päässä Afrikan rannikolla. Sielläkään ei ollut myrskyä. Vaarallisia aaltoja oli vain aivan rannikon tuntumassa, matalalla rannikkovyöhykkeellä. Siellä ei kuitenkaan kukaan täysijärkinen purjehdi.
Lehtijuttuun ei paljon kannata kiinnittää huomiota. Toimittajat sekoittavat asioita asiantuntemattomuudellaan. - Kyssäriii
Mikä on myräkkä? Milloin sellainen oli? Missä? Liittyikö jotenkin tähän kyseiseen veneen hylkäämiseen?
- Vanttikatti
Siellä on aika monta suomalaista purjevenettä, siellähän on tosiaan arc2013 -kisa menossa (http://www.worldcruising.com/arc_europe/eventfleetviewer.aspx). Oisko joku noista kilpaveneistä, ainakin siellä oli useita suomalaisia venekuntia mukana matkalla Azoreilta Portugaliin
Vapaa-ajan veneet ovat yleensä pitemmällä reissulla, perhekuntia suurin osa. Ultima Thule tuli eilen Guernseyhyn HotSpotin mukaan, Karibialta Azoreiden kautta Eurooppaan oli tulossa 3 muutakin venettä, jotka eivät olleet mukana ARC-kisassa. Serena oli Azoreilla ainakin viime viikolla vielä ja mitä niitä olikaan ylitystä valmistelemassa, kun itse karibialta tulin toukokuussa.
Toivotaan että saavat veneen vielä pelastettua niin matka pääsee jatkumaan.- 11+18
Kyseessä oli ARC Europa, eikä siellä kai suomalaisia ollut kisassa. Muuten kylläkin suomalaisia on tulossa kohti Eurooppaa.
- 11+18
11+18 kirjoitti:
Kyseessä oli ARC Europa, eikä siellä kai suomalaisia ollut kisassa. Muuten kylläkin suomalaisia on tulossa kohti Eurooppaa.
Korjaus edelliseen: olihan siellä suomalainen La Capitana mukana. Sorry.
- nabatus
Holá,
ARC2013 ei ole vielä alkanutkaan. Se alkaa marraskuussa 2013. ARC-purjehdukset eivät ole kisja sanan oikeassa merkityksessä. Se on ralli, jossa veneet ovat cruising-veneitä ja miehistöt yleensä pariskuntia, perheitä jne. Saahan siinä kisaillakin, mutta se on enemmänkin leikkimielistä sellaista ja moottoriakin saa käyttää.
ARC Europe päättyi sunnuntaina Lagosissa Portugalissa, johon saapui 13 venettä. (Omani yhtenä niistä.) Kelit Azoreilta Portugaliin (johon saavuin perjantai-iltana) olivat lähinnä helppoja ja liian vähän tuulta, paitsi viimeisenä päivänä jolloin tuuli oli pohjoisen ja luoteen välissä haarukassa 12-15 m/s eli 25-33 kn (solmua) ja allokko ehkäpä parhaimmillaan viisimetristä ja takaa.
Nuo 20 metrin aallot jätän omaan arvoonsa. Niitähän ei ole muuta kuin mielikuvituksissa. Itse Atlantin aluksilla ylittäneenä (79 kertaa) olen tavannut jopa 9-11 metrisiä jolloin aallon pituudet ovat 150 -200 metriä. Niiden päälle pääsee mukavasti ja näköala on upea. Lyhyt aallonväli ja 2-4 metrinen allokko on ikävämpi juttu.
t. J. - vanttikatti
nabatus kirjoitti:
Holá,
ARC2013 ei ole vielä alkanutkaan. Se alkaa marraskuussa 2013. ARC-purjehdukset eivät ole kisja sanan oikeassa merkityksessä. Se on ralli, jossa veneet ovat cruising-veneitä ja miehistöt yleensä pariskuntia, perheitä jne. Saahan siinä kisaillakin, mutta se on enemmänkin leikkimielistä sellaista ja moottoriakin saa käyttää.
ARC Europe päättyi sunnuntaina Lagosissa Portugalissa, johon saapui 13 venettä. (Omani yhtenä niistä.) Kelit Azoreilta Portugaliin (johon saavuin perjantai-iltana) olivat lähinnä helppoja ja liian vähän tuulta, paitsi viimeisenä päivänä jolloin tuuli oli pohjoisen ja luoteen välissä haarukassa 12-15 m/s eli 25-33 kn (solmua) ja allokko ehkäpä parhaimmillaan viisimetristä ja takaa.
Nuo 20 metrin aallot jätän omaan arvoonsa. Niitähän ei ole muuta kuin mielikuvituksissa. Itse Atlantin aluksilla ylittäneenä (79 kertaa) olen tavannut jopa 9-11 metrisiä jolloin aallon pituudet ovat 150 -200 metriä. Niiden päälle pääsee mukavasti ja näköala on upea. Lyhyt aallonväli ja 2-4 metrinen allokko on ikävämpi juttu.
t. J.Säilyivätkö ne viini- ja rommipullot ehjinä?
Totta turisit, eihän se oikea kilpailu ole. Kyllä se Atlantti aiemmin koetteli joitakin veneitä, ensikertalaisten varsinkin. Katselin siinä Azoreiden Almasissa pari viikkoa sitten että ainakin hitsaustarvetta oli ruotsalaisilla venekunnilla... - 8+6
nabatus kirjoitti:
Holá,
t. J.Nii tai onhan ERC:ssa racing-sarja, jossa koneen käyttö on kielletty. ARC Euroopasta en tiedä.
- 6+12
nabatus kirjoitti:
Holá,
t. J.ARC Europen Yellowbrick sivustosta ilmenee, että tuulen nopeus oli 16.-17.6 "pahimmillaan". 40 solmua La Corunan reitillä. Sopivasti kun rintama iskee, niin paikan päällä puuskissa voi tuulen nopeus olla huomattasti enemmänkin. Sitten jos aallokko jostain syystä muodostuu ristiaallokoksi, niin keli voi olla tosi huono.
Olen itse kokenut ristiaallokokossa "ihmeaaltoja", jotka murtuvat päälle ja ovat keskiaaltoja paljon korkeampia. Ei ihme jos hyttiveneestä yläosa huuhtoutuu mereen jättiaallossa, kun keli ylittää veneen suorituskyvyn. - Yksi purjehtija
6+12 kirjoitti:
ARC Europen Yellowbrick sivustosta ilmenee, että tuulen nopeus oli 16.-17.6 "pahimmillaan". 40 solmua La Corunan reitillä. Sopivasti kun rintama iskee, niin paikan päällä puuskissa voi tuulen nopeus olla huomattasti enemmänkin. Sitten jos aallokko jostain syystä muodostuu ristiaallokoksi, niin keli voi olla tosi huono.
Olen itse kokenut ristiaallokokossa "ihmeaaltoja", jotka murtuvat päälle ja ovat keskiaaltoja paljon korkeampia. Ei ihme jos hyttiveneestä yläosa huuhtoutuu mereen jättiaallossa, kun keli ylittää veneen suorituskyvyn.Olen seurannut S/Y Serenan blogia ja tämä vene oli tulossa juuri Azorreilta neljän hengen miehistöllä. 17.6. jälkeen ei ole tullut veneeltä uusia spot-sijanti-ilmoituksia. En tiedä onko kyseessä k.o. vene, mutta uusien sijaintitietojen puuttuminen panee pelkäämään pahinta.
- taskurapu1
Yksi purjehtija kirjoitti:
Olen seurannut S/Y Serenan blogia ja tämä vene oli tulossa juuri Azorreilta neljän hengen miehistöllä. 17.6. jälkeen ei ole tullut veneeltä uusia spot-sijanti-ilmoituksia. En tiedä onko kyseessä k.o. vene, mutta uusien sijaintitietojen puuttuminen panee pelkäämään pahinta.
Jos kyseessä toisaan valitettavasti on S/Y Serena, niin tuolla edellä arvuutteleville "asiantuntijoille" voi mainita, että Serenan miehistö ja kippari eivät tosiaan ole kokemattomia tai panikoi. Ja vene on erittäin hyvin varustettu. Kipparilla on kymmenien vuosien kokemus purjehtimisesta ja pelastusharjoituksista merellä.
Jos kyseessä olisi kokematon ja panikoiva miehistö, niin tuo uutinen Iltalehdessä olisi ihan toisenlainen ja paljon murheellisempi...
Noilla isoilla vesillä voi aina sattua ihan mitä vain. Paikallisesti ja yllättäen voi muodostua hyvinkin voimakas rajuilma ja iso ristiallokko. - 8 + 9
Olen seurannut S/Y Serenan blogia ja tämä vene oli tulossa juuri Azorreilta neljän hengen miehistöllä. 17.6. jälkeen ei ole tullut veneeltä uusia spot-sijanti-ilmoituksia. En tiedä onko kyseessä k.o. vene, mutta uusien sijaintitietojen puuttuminen panee pelkäämään pahinta.
Serenan sijainti Spot-paikantimesta
http://share.findmespot.com/shared/faces/viewspots.jsp?glId=0efNdgN7v5nTDttgACsumzTqnXpKY5ZWB - Yksi purjehtija
8 + 9 kirjoitti:
Serenan sijainti Spot-paikantimesta
http://share.findmespot.com/shared/faces/viewspots.jsp?glId=0efNdgN7v5nTDttgACsumzTqnXpKY5ZWBNiin se viimeinen sijainti on annettu 17.6. klo 13:45
Sen jälkeen ei ole uudempaa tietoa - Serena se on
Niin se viimeinen sijainti on annettu 17.6. klo 13:45
Sen jälkeen ei ole uudempaa tietoaNyt Serenan blogiin on laitettu lyhyt info veneen jättämisestä ja helikopteriin siirtymisestä
http://sy-serena.blogspot.fi/ - 2+15
Niin se viimeinen sijainti on annettu 17.6. klo 13:45
Sen jälkeen ei ole uudempaa tietoaOliko tuo Spot-trackeri hankittu Serenaan vasta Azoreilla kun vanhempia paikkatietoja ei ole?
- Let's ♥ ▬▬♦▬
Hyvä Eskoseni. Tuo s/y Serena on tyypiltään ruotsalainen Malö 50, pituus noin 38 jalkaa.
Samoilla tienoilla Atlantilla purjehtii nyt myös 2 suomalaisbavariaa, 36 ft Valentina ja 39 ft Draconis. Pallonkierroltaan palaavalla Valentinalla on hyvä blogisivu, Draconiksella ei sitä taida olla.- sailink
Purjehti myös samoilla vesillä eräs kolmas samaan aikaan, päätyi onnellisesti Corunaan.
- matkaa seurannutg
Kyllä atlantin ylitys vaatii aina veronsa. Serena Joka evakuoitiin, kelluu edelleen vesilastissa. Puolet miehistöstä tuli suomeen. ks Linkki ketjussa.
- sps
Tarinassa on erikoisia piirteitä. Myrskyä ei ollut. Pumppuja on veneessä paljon ja vene kelluu itsekseen vieläkin. Miehistö poistuu kopterilla. Aikoo palata veneelle kunhan on nukkunut hotellissa muutaman yön.
- Myrsky ja myrsky
Yhtäläisyyksiä on ruotsalaisvene "Sun Chaker" tapaukseen. Vene oli matkalla Portugalista Madeiran Porto Santoon, kun 2 pariskunnan miehistö päätti jättää veneen "myrskyssä". Hälyttivät rannikkovartioston ja heidät siirrettiin tankkeriin ja takaisin Portugaliin.
Vene "Sun Chaker" jatkoi matkaa yksin ja omistajat kirjoittivat blogiin: "Kära ”Sun Chaser” du ”seglar” stolt ute på havet och vi sitter här och kan inget göra!!!"
Myöhemmin vene löytyi juuri sieltä Porto Santon edustalta. Miehistö lensi takaisin veneelle Porto Santoon Portugalista.
"Myrskyn" rajuutta kuvaa se, että yksi miehistön jäsen oli nukkumassa ja piti herättää "pelastautumaan", lisäksi veneessä oli vielä löydettäessäkin täydet purjeet auki.
http://www.dananne.se/loggbok20081004.html
ja tuosta eteenpäin. - rempppareiska
Näitä äkkymyrskyjä on itä-atlantilla ja englanninkanaalissa ja biskajalla paljon tähän aikaan. http://yle.fi/uutiset/poikkeukselliset_saaolot_ravistelevat_ranskaa/6697513.
Myrsky alkaa ja loppuu pikaisesti, ei näy ennusteissa. Tosin tuollaista aallokkoa mitä uutisissa mainittiin ei varmasti pikku puuska saa aikaan syvällä merellä. Blogia lukiessa huomaa että oli tosiaan Atlantti rasittanut venettä aika lailla kuten hekin toteavat, onkohan joku suurempi ongelma jäänyt korjaamatta / huomaamatta...
Toivotaan että saavat aluksen kuivaksi esim Corunassa ja pääsevät jatkamaan matkaa. Korjaaminen tulee halvemmaksi Espanjassa kuin Suomessa, Coruna on kuitenkin "suurkaupunki" suomalaisen mittapuun mukaan jossa palvelut pelaa. Vene pitää kuitenkin ensin löytää ja sitten miettiä hinaus telakalle. - seppomartti
rempppareiska kirjoitti:
Näitä äkkymyrskyjä on itä-atlantilla ja englanninkanaalissa ja biskajalla paljon tähän aikaan. http://yle.fi/uutiset/poikkeukselliset_saaolot_ravistelevat_ranskaa/6697513.
Myrsky alkaa ja loppuu pikaisesti, ei näy ennusteissa. Tosin tuollaista aallokkoa mitä uutisissa mainittiin ei varmasti pikku puuska saa aikaan syvällä merellä. Blogia lukiessa huomaa että oli tosiaan Atlantti rasittanut venettä aika lailla kuten hekin toteavat, onkohan joku suurempi ongelma jäänyt korjaamatta / huomaamatta...
Toivotaan että saavat aluksen kuivaksi esim Corunassa ja pääsevät jatkamaan matkaa. Korjaaminen tulee halvemmaksi Espanjassa kuin Suomessa, Coruna on kuitenkin "suurkaupunki" suomalaisen mittapuun mukaan jossa palvelut pelaa. Vene pitää kuitenkin ensin löytää ja sitten miettiä hinaus telakalle."Näitä äkkymyrskyjä on itä-atlantilla ja englanninkanaalissa ja biskajalla paljon tähän aikaan"
Kesäkuussa Biskajalla myrskypäiviä on muistikuvani mukaan pari prosenttia- ei kovin paljon. Arvaamattomia vielä vähemmän. Uusimman ja tarkan luvun saisi vuosi sitten julkaistusta "Atlas of the oceans".
- 6+8
Uppotukilla purjehdus vaatii veronsa. Käyttäytyvät aallokossa huonosti taitamattoman käsissä, jolloin aallot murtuvat päälle. Kyseisen veistämön veneissä lisäksi laminaatissa ongelmia.
- Yksi purjehtija
Sinä et taida ymmärtää purjehduksesta yhtään mitään. Jos sinulla ei ole viisaampaa sanottavaa parempi, että olet hiljaa, ettet paljasta tyhmyyttäsi
- Uppoumasta on hyötyä
Kyllä nää nykyiset lättäpohjaiset leijat käyttäytyy aallokossa paljon levottomammin.. Mielummin olen myrskyssä syväpohjaisella ja raskaalla purjeveneellä..
- Reinno F
Jos joku merenkulkija nyt ottaa Serenan haltuunsa ja hinaa veneen turvaan, niin hän on merilain nojalla oikeutettu meripelastuspalkkioon, joka voi olla yhtä suuri kuin pelastetun tavaran arvo. Eli käytännössä: siinä menee omistajilta vene, vaikka se ei uppoaisikaan! Näinhän se on?
- Palkkionmetsästäjä
Noin se on, esimerkiksi paikallinen kalastaja voi vaatia jättikorvauksia, mutta toisinkin voi käydä. Eesimerkiksi ylempänä mainitun merelle hylätyn ruotsalaisten "Sun Chaser"-veneen löysi toinen purjehtija ja hinasi ankkuriin Porto Santon hiekkarannalle eikä vaatinut palkkiota.
- Reinno F
Palkkionmetsästäjä kirjoitti:
Noin se on, esimerkiksi paikallinen kalastaja voi vaatia jättikorvauksia, mutta toisinkin voi käydä. Eesimerkiksi ylempänä mainitun merelle hylätyn ruotsalaisten "Sun Chaser"-veneen löysi toinen purjehtija ja hinasi ankkuriin Porto Santon hiekkarannalle eikä vaatinut palkkiota.
Kun tietää position, missä Serena oli kun pelastus tuli, ja selvittää viime päivien paikallisen säähistorian, ei tarvitse olla mikään Hercule Poirot arvatakseen suunnilleen missä alus voisi nyt olla. Kun kyse on 50-jalkaisesta Malösta, niin siinä siis kelluu about neljännesmiljoona "up for grabs". No-joo. Toivotaan, etteivät paikalliset mariinerit seuraa suomalaisia keskustelupalstoja!
- Hämäävä tyyppinimi
Reinno F kirjoitti:
Kun tietää position, missä Serena oli kun pelastus tuli, ja selvittää viime päivien paikallisen säähistorian, ei tarvitse olla mikään Hercule Poirot arvatakseen suunnilleen missä alus voisi nyt olla. Kun kyse on 50-jalkaisesta Malösta, niin siinä siis kelluu about neljännesmiljoona "up for grabs". No-joo. Toivotaan, etteivät paikalliset mariinerit seuraa suomalaisia keskustelupalstoja!
Malö 50 on noin 38 jalkaa pitkä.
Pituus 11,20 metriä, noin 38"
Leveys 3.30 m
Syvyys 1,40 m
Paino 8 tonnia, josta kölissä yli kolme - blogia seurannut
Hämäävä tyyppinimi kirjoitti:
Malö 50 on noin 38 jalkaa pitkä.
Pituus 11,20 metriä, noin 38"
Leveys 3.30 m
Syvyys 1,40 m
Paino 8 tonnia, josta kölissä yli kolmeja lisäksi vene on vuodelta 1975, eli ei nyt ihan tuliterän väärtti...
- Kotiinpäin.
Tänään la 22.6.13 Portugalin Monsantoradion Navtex varoittaa ajelehtivasta veneestä:
RL53 MONSANTORADIO
220347 UTC JUN 13 NAV. WARNING NR 1373/13
PORTUGAL-CONTINENTAL PORTUGAL-WEST COAST
SAILING YACHT SERENA ADRIFT WITH 11 METERS LENGHT WHITE
COLOR AND 2 MASTS WITHOUT PERSONS ONBOARD.
AT 211839 UTC JUN 13 IN POSITION 41-50.4N / 012-57.9W.
DANGEROUS TO NAVIGATION.
NNNN
Serena siis purjehtii nyt yksinään lähes Espanjan Corunan korkeudella noin 300 km etäisyydellä rannasta.- 15+9
Serena kulkee hitaasti 20-30 mailia/vrk etelää kohti. Alueella on aika kevyt 5-6 m/s pohjoisenpuoleinen tuuli. Serenan ja rannan väli on vain 200 km ja välissä vilkas laivaliikenne mutta myös useita purjeveneitä.
- Sps
Hämmästyttävää, ettei vene kelpaa entisille eikä uusille omistajille jos sijainti on tiedossa ja vain 100 mpk rannikolta.
- Ootellaan vähän
Kyllä sen joku kalastusalus sieltä hinaa satamaan ja osaa sitten myös laskuttaa, jos omistajat ei jollain keinolla pian pääse veneelle.
- Mace66
Ootellaan vähän kirjoitti:
Kyllä sen joku kalastusalus sieltä hinaa satamaan ja osaa sitten myös laskuttaa, jos omistajat ei jollain keinolla pian pääse veneelle.
Mistä tuo idioottimainen meripelastussääntö on muuten peräisin ja eikö sitä voi muuttaa?
- Eikun juuri
Mace66 kirjoitti:
Mistä tuo idioottimainen meripelastussääntö on muuten peräisin ja eikö sitä voi muuttaa?
se on idiootti joka vaatii tuon säännön muuttamista.
- Mace66
Eikun juuri kirjoitti:
se on idiootti joka vaatii tuon säännön muuttamista.
No kerropa sinä idiootti sitten miksi Se sääntö on hyvä?
- 12+14
Mace66 kirjoitti:
No kerropa sinä idiootti sitten miksi Se sääntö on hyvä?
No, että saataisiin kerättyä vaaralliset ohjailukyvyttömät alukset pois liikenteestä.
- Ei ilmaiseksi
Mace66 kirjoitti:
Kaipa kansainvälisiä sopimuksia voi muuttaa, mutta kun hetken mietit, huomaat, että tuo on ihan mietitty juttu.
Olisi aika hankala tehdä sellaista sopimusta, jonka mukaan alus olisi edelleen sinun omaisuuttasi, vaikka olet sen merelle hylännyt. Hankalaa olisi myös velvoittaa ketään alustasi hakemaan. Kansainvälisessä merilaissa velvoitetaan vain ja ainoastaan ihmishenkien pelastamiseen, mikä on tietysti ihan eri juttu.
Mitä jää jäljelle? Hylätty alus merellä, jonka saa hakea pois omistaja tai joku muu. Jos sen hakee joku muu, hän voi sitten luovuttaa aluksen omistajalleen sopivaa korvausta vastaan. Siinä tilanteessa omistajan neuvottelurahkeet tosin ovat aika heikot. Paremmin pärjätään, kun tilataan veneelle hakija samantien. Silloin tosin joudutaan helposti maksamaan jopa veneen arvon verran kuluja, ja sitoutumaan niiden maksamiseen etukäteen. Ehkäpä tämän vuoksi tämä suomalaisvenekin on vielä hakematta?
Summa summarum: pitäisikö jonkun tahon tehdä mielestäsi ilmaista työtä merelle hylätyn omaisuuden pelastamiseksi ja luovuttaa sitten tämä omaisuus yhteisesti sovitulla kohtuullisella hinnalla takaisin omistajileen? Ei kai nyt sentään?
Eivät Suomen meripelastusta harjoittavat toimijatkaan venettäsi pelasta muuten kuin poikkeustapauksissa. Eikä heillä ole siihen mitään velvollisuutta, ilmaiseksi varsinkaan.
Tuollaisen valtamerikäyttöön soveltuvan 38-jalkaisen purkkarin "noutoaluksen" kustannukset ovat muuten helposti noin tonnin/tunti. Parinsadan kilometrin päästä kun haetaan, siinä voi vaikkapa pari vuorokautta vierähtää. Laskepa siitä ;-)
- sps
Laivasto voi ampua merenkululle vaaraliset hylätyt alukset upoksiin. Entisen omistajan mielipidettä ei kysytä. Ks. yllä Bene 390 onnettomuusraportti.
- NoSpot
Serenan vanhatkin sijaintitiedot on näköjään poistettu SPOT-paikannuspalvelusta. Omistajat kai aiokovat saada veneen pian pelastettua, toivottavasti onnistuu.
- Bossu
Merivartioston tiedotteessakin puhutaan 20 metrin aalloista. Merenkäynti oli mitä ilmeisimmin kovaa, joskin nuo 20 metrin aallot tuntuu uskomattoman kovalta, melkeinpä hirmumyrskyltä. Ilmeisesti kuitenkaan masto ei mennyt nurin. Veneeseen tuli vettä, joten olisiko jotain luukkuja hajonnut tms. Muistaakseni Serena on ollut vuoden reissussa, joten ihan kokemattomia eivät olleet. No, tarkempaa tietoa odotellessa...
http://www.raja.fi/lsmv/tiedotteet/1/0/suomalainen_purjevenemiehisto_merihadassa_atlantilla- NoSpot
EPIRB hätäsanoman mukaan Serena oli 17.6.2013 alueella "Charcot", johon Portugalin virallinen sääennuste antoi galewarningin ja 5-6 m aaltovaroituksen, aalto pienenee ja on illan kuluessa 3-4 m.
RE06
MONSANTORADIO
170550 UTC JUN 13
ATMOSFERA.
WEATHER BULLETIN FOR SHIPPING FOR THE ATLANTIC ZONES LIMITED
BY MERIDIANS 22W-07W AND BY PARALLELS 35N-45N.
T T T T T T T T T.
HEAVY WAVES WARNING UP TO 20 MILES FROM COAST FROM RIVER MINHO TO CAPE RASO IN ZONE 17(PORTO).
GALE WARNING IN ZONES 4(CHARCOT) 16(FINISTERRE) AND 17(PORTO).
HEAVY WAVES WARNING IN ZONES 4(CHARCOT) 16(FINISTERRE) AND 17(PORTO).
WEATHER SUMMARY AT 170000UTC: HIGH/ 1032HPA/ 42N28W/ QUASI-STATIONARY/ LITTLE CHANGE.
LOW/ 997HPA/ 48N12W/ MOVING S/ COLD FRONT/ 37N20W/ 37N15W/
FORECAST VALID TO 180600UTC:
4 - CHARCOT:
IN W:
N/NW 5 TO 6 SOMETIMES 7 IN FAR EAST UNTIL THE MIDDLE OF THE AFTERNOON GRADUALLY DECREASING TO 4 TO 5.
GOOD TO MODERATE VIS.
NW WAVES 2.5 TO 3.5 M INCREASING TO 3.5 TO 4.5 M IN EAST FROM EARLY AFTERNOON AND UNTIL LATE EVENING.
IN EAST:
NW 6 TO 7 BEING 7 TO 8 IN N UNTIL LATE AFTERNOON DECREASING TO 5 TO 6 FROM LATE EVENING.
GOOD TO MODERATE VIS BEING MODERATE TO POOR IN FAR NE UNTIL THE MIDDLE OF THE AFTERNOON.
NW WAVES 3.5 TO 4.5 M GRADUALLY INCREASING TO 4.5 TO 5.5 M TEMPORARILY 6 TO 7 M IN N DURING THE AFTERNOON DECREASING TO 3 TO 4 M LATER.
...
On vaikea ymmärtää mistä se hirmumyrskyn 20 m aallokko tulisi. Noin suurta virhettä ei virallisissa ennusteissa ylöspäin ole, ne kun yleensä varoittavat sen pahemman vaihtoehdon varalta.
- 20+7
Oikeastaan mielenkiintoisin piirre tässä stoorissa on se, että veneilijöiden avunpyyntö kulki Suomen (Turun Meripelastuskeskuksen) kautta. Ilmeisesti satelliittipuhelimella oli otettu yhteys.
Vastaavanlaisia (veneestä soitettu jenkkien Coast Guardille, joka on ohjannut rahtilaivan paikalle jne.) uutisia on viime vuosina ollut, eli vaikuttaa vahvasti siltä, että isojen vesien purjehtijoillakin satelliittipuhelimet ovat jossain määrin korvanneet/korvaamassa perinteiset radiot. - seppomartti
Muuta mielenkiintoista on "kova myrsky", mikä rikkoi kansirakenteet. 20m aallot kun 4-5m on pikemminkin normaalia? Ja helikopteri, joka evakuoi 800km:n päästä eli toimintasäde olisi ollut 1600 km - helikopterilla?. Ihan kaikki ei ole kohdallaan tarinassa.
- Kggjgj
Helikopteri voi nousta myös laivan kannelta.
- Epäuskoinen
Kggjgj kirjoitti:
Helikopteri voi nousta myös laivan kannelta.
Oiskohan se pelastuskopteri ollut siinä lähellä jonkun laivan kyydissä, kun ehti niin nopeasti apuun. Ei olis ehtinyt saman päivän aikana, jos laiva olis lähteny mantereelta. En ole koskaan kuullut, että SAR-kopteri päivystäisi jossain avomerellä laivan kannella ihan vaan siltä varalta, jos...
- Bisneksenpaikka
Eli kun kaverini on siinä likellä liikkeellä moottoripurrella niin voinko soittaa sille, että käyppäs nappaamassa hinaukseen, saat toisen veneen, siellä kelluu yksi siinä ja siinä kohdassa. Hinaa sen sitten vaikka Safiin tai Casablankaan kunnostettavaksi. Tarviiko tuosta edes ilmoittaa kenellekään? Miten tämä nykyään menee? Siellä on varmasti rommia ja muutakin tuliaista karibialta vene täynnä...
- kekkuli3
Olin tuolloin menossa Serenan edellä samaan suuntaan ja aallot murtu peräpeiliin aivan tarpeeksi kovaa, ettei paljoa muuta huvittanut kuin surffailla eteenpäin. Korkein murtuva aalto meillä oli kait muutamien metrien korkuinen. Tuuli sensijaan oli matalapaineen vai oliko se nyt trooppinen myrsky alalaidalla 10-20m/s luokkaa. Tuuliennusteet koko viime talven aikana meni meidän kohdalla aina noin 5m/s alakanttiin (COAMPS), johon oppi jokseenkin varautumaan.
Ultima Thule
Markku- kekkuli3
Taisinpa olla hieman kauempana kuin hiukan edellä.
- Seppomartti
Se havainto, että ennuste on " alakanttiin 5 m/s " omista havainnoista on tosi. Selitys on, että vilkaiset tuulimittaria kun tuntuu tuulevan kovaa eli mittaat huippuja. Ennuste kertoo 10 minuutin keskituulen. Systemaattinen ero.
Onneksi tulit yli hiukan myöhemmin. Huhtikuussa tuuli oli pari viikkoa vastainen ja jopa kovempikin. Hortan satama oli lähes tyhjä eikä saapuvia ilmestynyt kun matka ei edistynyt.
Lucky Lady
Seppo
- 407
Serenan blogista voi lukea väliaikatietoja. Sinne varmaankin ilmestyy aikanaan "meriselvitys". Sieltä sitten voi lukea mitä tapahtui ettei tarvitse kovin kärkkäästi arvostella mitä "minä" olisin tehnyt tai jättänyt tekemättä. Sieltä voi ehkä saada jotain oppiakin...
- pargasista
Tämän päivän Åbo Underrättelser -lehdessä on isompi juttu asiasta A:n ja H:n kertomina. Lukekaa se. Kaikkea hyvää miehistölle.
- Bossu
pargasista kirjoitti:
Tämän päivän Åbo Underrättelser -lehdessä on isompi juttu asiasta A:n ja H:n kertomina. Lukekaa se. Kaikkea hyvää miehistölle.
Jutussa toistettiin väite 20 metrin aalloista. Tuulta oli yli 20 m/s. Doghouse meni mereen, kun iso aalto löi yli ja aiheutti knockdownin. Samalla meinasivat kippari ja vaimo mennä yli laidan, mutta turvanarut pelastivat. Surffailivat 15 solmun vauhdilla pohjaan reivatulla isolla ja moottorilla avustaen. Uhkaavaksi todettiin se, että knockdownin jälkeen oli vain vain yksi toimiva pelastusliivi. Kippari ja vaimo väsyivät, mutta olisivat voineet vielä jatkaa, mutta heillä oli huoli matkustajista. Espanjalainen helikopteri ei uskaltanut myrskyssä nousta ilmaan, mutta portugalilainen kopteri tuli apuun. Heidät käskettiin pelastuslauttaan, josta pintapelastaja kävi heidät noutamassa. Vene jäi kellumaan valot päällä ja mastot pystyssä, purjeetkin ilmeisesti ehjinä. Jotain elektroniikkaa hajosi ja pilssipumppukin taisi pettää, moottori toimi normaalisti. Venettä ei ole löytynyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh922205Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1541820- 1731343
- 233826
- 65764
- 62749
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10741Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako212623- 49597
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349591