Patti kaulassa...

jossukka33

Pahoitteluni jos on väärässä paikassa päätin kumminkin nyt tänne laittaa kun muutakaan en keksinyt. Minulla on ollut nyt ainakin pari-kolme kuukautta kaulassa patti. Se on hieman pitkulaisen mallinen ehkä jonkun peukalon kokoinen ja tuntuu parhaiten tietyissä asennoissa kuten silloin kun nojaan päätä taaksepäin tai taivutan. Toisella puolella ei ole mitään vaikka samanliikkeen tekisin niin. Patti on hieman alkanut aristamaan ja välillä pientä jomotusta, mutta yleensä kivuton. Kurkku kipua minulla on nyt ollut, mutta olen tässä vähän aikaa sitten sairastunut flunssaan. Mutta tosiaan ainakin 2cm on pitkä ja hieman kapeampi ja kova painaessa. Painaessa hieman muljahtelee mutta en osaa sanoa liikkuuko. Voisiko kyse olla syövästä vai jostain muusta??? Ikää on 20v ja minun molemmilla isovanhemmilla ollut syöpä, mummulla kohdussa ja rinnassa joista selvinny (ollut suht nuori jopa), papalla vanhuus iässä johon siten kuoli. En osaa sanoa pelkäänkö tätä mutta viimein alkanut arveluttaa onko tämä ihan tosissaan vain joku rasvapatti. Minulla on myös herneen kokoinen liikkuva patti vaseman korvan takana. Asiallisia vastauksia kiitos, en todellakaan tiedä miten toimia... Pitäisikö mennä työterveydenhoitajalle, lääkäriin kun täällä on useamman kuukauden jonotus ja yksityinen asuu niin kaukana eikä mulla ole autokorttia... :/

14

6784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --------------

      ei ole syöpä. Oisit jo laihtunut ja heikossa kunnossa. 89% varmuudella rasvapatti tai imusolmuke.

      • jossukka33

        Eteneekö syöpä tosiaan niin nopeasti? :O mutta kiitos kommentistä! :)


      • ------------------
        jossukka33 kirjoitti:

        Eteneekö syöpä tosiaan niin nopeasti? :O mutta kiitos kommentistä! :)

        No jos sulla on ollut patti kaulassa 3 kuukautta, niin sehän olisi etäispesäke, eli itse kasvain olisi jossain muualla. Eiköhän tuolloin ihmisen yleiskunto olisi jo huono, laihtumista ym. Jos taas se olisi kurkun alueella oleva syöpä, niin olisi varmaan nielemisvaikeuksia, jatkuva yskä ja äänen käheys. Ikäsi 20, eli et kyllä kuulu riskiryhmään. Mene nyt näyttään se kuitenkin lääkärille, kysehän voi myös olla kilpirauhasesta ym. Täyden varmuuden saat lääkärillä käynnin jälkeen.


      • jossukka33
        ------------------ kirjoitti:

        No jos sulla on ollut patti kaulassa 3 kuukautta, niin sehän olisi etäispesäke, eli itse kasvain olisi jossain muualla. Eiköhän tuolloin ihmisen yleiskunto olisi jo huono, laihtumista ym. Jos taas se olisi kurkun alueella oleva syöpä, niin olisi varmaan nielemisvaikeuksia, jatkuva yskä ja äänen käheys. Ikäsi 20, eli et kyllä kuulu riskiryhmään. Mene nyt näyttään se kuitenkin lääkärille, kysehän voi myös olla kilpirauhasesta ym. Täyden varmuuden saat lääkärillä käynnin jälkeen.

        Kiitos kommentista! :) kurkkukipua ollut jo pitkään, mutta johtuu varmaan refluksi taudista. Maanantaina käyn terveydenhoitajalla!!


      • joku vaan
        ------------------ kirjoitti:

        No jos sulla on ollut patti kaulassa 3 kuukautta, niin sehän olisi etäispesäke, eli itse kasvain olisi jossain muualla. Eiköhän tuolloin ihmisen yleiskunto olisi jo huono, laihtumista ym. Jos taas se olisi kurkun alueella oleva syöpä, niin olisi varmaan nielemisvaikeuksia, jatkuva yskä ja äänen käheys. Ikäsi 20, eli et kyllä kuulu riskiryhmään. Mene nyt näyttään se kuitenkin lääkärille, kysehän voi myös olla kilpirauhasesta ym. Täyden varmuuden saat lääkärillä käynnin jälkeen.

        Kuules, on syöpiä jotka eivät etene niin nopeasti kuin luulet. Jotkut lymfoomat ovat todella hitaasti eteneviä. Ei minunkaan yleiskunto ollut erityisen huono, vaikka syöpä saattoi jo useita kuukausia jyllätä ennen toteamista. Syöpä ei välttämätä aiheuta MITÄÄN yleisoireita ennen kuin on todella pitkälle levinnyt. Ja hodgkinin tauti on nuorten syöpä vaikkakin riski sairastua on todella pieni.

        Mutta ap:lle, kaikki 2 cm patit kannattaa näyttää lääkärille varmuuden ja mielenrauhan vuoksi.


      • hklljbnk
        joku vaan kirjoitti:

        Kuules, on syöpiä jotka eivät etene niin nopeasti kuin luulet. Jotkut lymfoomat ovat todella hitaasti eteneviä. Ei minunkaan yleiskunto ollut erityisen huono, vaikka syöpä saattoi jo useita kuukausia jyllätä ennen toteamista. Syöpä ei välttämätä aiheuta MITÄÄN yleisoireita ennen kuin on todella pitkälle levinnyt. Ja hodgkinin tauti on nuorten syöpä vaikkakin riski sairastua on todella pieni.

        Mutta ap:lle, kaikki 2 cm patit kannattaa näyttää lääkärille varmuuden ja mielenrauhan vuoksi.

        No mitä voin sanoa tähän, muuta kuin aloittajalls lähes varmasti on rasvapatti tai imusolmuke flunssan jälkitautina suurentunut, syöpä tulee ihan vihoviimeisenä mahdollisuutena.


    • TässäpäVinkkiä

      Kaulapattia voi seurata enintään kuukauden ajan jos on ollut infektio-oireita. Tämän jälkeen jatkoselvittelyt ovat aina tarpeen eli on tehtävä ultraäni ja otettava biopsianäyte patin syyn selvittämiseksi.

      On epätodennäköistä että kyseessä olisi syöpä mutta kun sitä ei voi poissulkeakaan niin tutkimukset on tehtävä. Periaatteessa infektion lisäksi mahdollisia syitä ovat lymfooma jne.

      Hakeudu siis ehdottomasti tutkimuksiin terveyskeskuksen kautta. Soita terveyskeskukseen ja sano että tutkimuksiin on päästävä kiireisesti. Jos et pääse viikon sisällä lääkäriin niin mene sitten yksityislääkärille lähetteen saamiseksi keskussairaalaan tai ainakin itse tekisin niin.

      Lisätietoja voit katsoa terveyskirjaston sivuilta http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00924

      • jeeeps

        Jaa rasvapatti voi olla kuukausia, vuosia kaulalla.


      • menisikö näin
        jeeeps kirjoitti:

        Jaa rasvapatti voi olla kuukausia, vuosia kaulalla.

        Minusta kannattaisi erotella näissä kyselyissä seuraava: onko patti ihon alla, liikkuu ihon mukana eli 90 % rasvapatti, onko patti tai kyhmy selkeästi kiinni kaulassa syvällä kudoksessa, rustossa, luussa kiinni tutkimuksiin mars, onko patti leuan alla imusolmukkeissa, flunssan jälkitauti, tulehdus tai vakavampaa. Lääkäri pystyy jo nämä erottelemaan tunnustelemalla onko tarvetta jatko toimenpiteisiin. Kahden viimeisen kohdalla kannattaa pyytää jatkotutkimuksia.


    • ........

      Mulla itellä on ollu kohta n. 7 vuotta tollanen pieni patti niskassa. Sillon kun kävin näyttämässä lääkärillä, se sano että se on joku rasvapatti tms. Se tutkittiin ihan kunnolla. Verikokeet ym. Eli ei huolta :)

    • hodgkin

      mene heti lääkäriin ottamaan asiasta selvää. itse odotin lääkäriin pääsyä kuukauden ja siinä vaiheessa kun patin itse huomasin niin oli saman kokoinen kun sinulla. 2 viikkoa lääkäriin pääsyn jälkeen todettiin 1. asteen hoddinnin tauti. hoidot alkaa nopeasti ja ennuste on hyvä mutta kannattaa varmistaa. liikkui samalla tavalla kuin kuvailit mutta oli täysin kivuton ja oireeton, eikä tauti oireillut mitenkään muutenkaan. eikä minullakaan ole ikää kuin 21v.

    • re1ima

      Itsellä olin ennen patin löytämistä elämäni parhaassa kunnossa. Ainoa oire oli yöhikoilu ja yskä sekä tosiaan patin tuntuminen kaulalla. Ultrassa paljastui että pienempiä imusolmukkeita ympäri kaulaa sekä välikarsinassa nytkin kokoinen massa. Diagnoosina hodgkinsin tauti. Ehdottomasti tutkimuksiin!

      • joo-o..

        Näin on. Ei noista pateista voi olla varma. Jos siinä patti vaan töröttää, niin järjestäisin itseni neulanäytteen ottoon keinolla millä hyvänsä.


    • Tomppa 36

      Osaisiko joku sanoa, mulla on kaulassa kaksi pattia oikealla puolella. Isompi patti 1cm ja pienempi 0.5cm noin 4cm solisluusta viistosti ylös päin. Patit ei ole kipeitä eikä arista. Ensimmäisen karran patit tulivat n.4kk sitten ne olivat ihan pieniä ja katosivat kahden viikon kuluttua. Nyt patit ovat olleet 3 viikkoa eikä muutosta ole tullut.
      Yksityiselle lääkärille ei olisi oikein varaa mennä.(kiitos siittä vaan venäjän vienti kiellot, lomautusta pukkaa)
      Kunnallisessa lääkärissä 2kk jono.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7877
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      174
      1705
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1104
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1103
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      968
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      186
      906
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      181
      888
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      876
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      793
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      704
    Aihe