millaista on oikeudenkäynti?

kiitos...

Olen haastanut entisen työnantajani oikeuteen työsuhdeasian takia. Työnantaja itsekin tietää tehneensä väärin ja minulla on todisteet, mutta hän ei kuitenkaan halua sopia asiaa, vaan kiistää edelleen kaiken. Juttuni on siis siirtymässä oikeuteen.

Minkälainen prosessi oikeudenkäynti on? Ensikertalaisena ( ja toivottavasti viimeisen kerran) haluaisin vähän etukäteen muiden kokemuksia?

8

2931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuu todisteista. Yleensä työntekijä on vahvoilla. Jos pitää mitata
      työnantajan sanaa, suhteessa sinun. Sinä voitat.

      Onko juttu jo sisällä? Onko vastapuolella avustaja?

      • Alkup.

        Asianajaja on laatinut vaatimuskirjeen, johon työnantajan on vastattava. Kyse on laittomasta irtisanomisesta, ja työnantaja on välittömästi palkannut tehtävään uuden henkilön.

        Asianajajani pyytää korvauksia laittomasta irtisnomisesta, mutta voiko oikeudessa erikseen työnantaja saada tuomion syrjinnästä tai työpaikkakiusaamisesta, jos sellaista tulee ilmi?


      • Työsuhteen kesto
        Alkup. kirjoitti:

        Asianajaja on laatinut vaatimuskirjeen, johon työnantajan on vastattava. Kyse on laittomasta irtisanomisesta, ja työnantaja on välittömästi palkannut tehtävään uuden henkilön.

        Asianajajani pyytää korvauksia laittomasta irtisnomisesta, mutta voiko oikeudessa erikseen työnantaja saada tuomion syrjinnästä tai työpaikkakiusaamisesta, jos sellaista tulee ilmi?

        Miten pitkä työsuhde on takana ja olitko työsuhteessa 1) koeajalla 2) määräajalla vai 3) toistaiseksi ?

        Ja 4) mikä oli irtisanomisperuste?


      • varajuomari5

        " Jos pitää mitata työnantajan sanaa, suhteessa sinun. Sinä voitat."

        Riippuu monestakin asiasta, alkuperäisen kysymyksen tiedot itse tilanteesta ovat niin olemattomat, ettei ole edes mahdollista kommentoida. Esim. koeajalla olevan työsuhteen voi purkaa hyvinkin helposti, ilman sen suurempia perusteluita. Kun ei ole tiedossa työsuhteen kesto, eikä sen laatu (koeaika, määräaika jne) eikä irtisanomisperuste niin turha edes kommentoida.


      • Alkup.
        Työsuhteen kesto kirjoitti:

        Miten pitkä työsuhde on takana ja olitko työsuhteessa 1) koeajalla 2) määräajalla vai 3) toistaiseksi ?

        Ja 4) mikä oli irtisanomisperuste?

        Yritän nyt vastata kaikille samassa viestissä... Olin töissä toistaiseksi voimassa olevalla työsopparilla, ja minut virallisesti irtisanottiin taloudellisista ja tuotannollista syistä. Vähän ennen irtisanomista työnantaja oli pistänyt yleiseen hakuun saman työpaikan ja palkannut toisen työntekijän tilalle. Epävirallisesti irtisanominen johtui siitä, että terveydentilani takia työnantajalle koitui työterveydenhuollon maksuja, joita hän ei halua maksaa.

        Toiselle vastanneelle; haluaisin tietää minkäläinen tapahtuma oikeudenkäynti on, eli mitä nyt vastineen pyynnön jälkeen tapahtuu. Todennäköisesti työnantaja kiistää tehneensä mitään väärin, eli alamme hakea korvauksia oikeudesta. Minua helpottaisi jo tietää, minkälainen tilanne seuraavaksi tulee eteen, eli joudunko työnantajan kanssa samaan huoneeseen neuvottelemaan asiasta jne? Ei tarvitse siis mitään tiiliskiviä kirjoittaa, vaan ihan muutamalla lauseella. :)


      • jotain settiä
        Alkup. kirjoitti:

        Yritän nyt vastata kaikille samassa viestissä... Olin töissä toistaiseksi voimassa olevalla työsopparilla, ja minut virallisesti irtisanottiin taloudellisista ja tuotannollista syistä. Vähän ennen irtisanomista työnantaja oli pistänyt yleiseen hakuun saman työpaikan ja palkannut toisen työntekijän tilalle. Epävirallisesti irtisanominen johtui siitä, että terveydentilani takia työnantajalle koitui työterveydenhuollon maksuja, joita hän ei halua maksaa.

        Toiselle vastanneelle; haluaisin tietää minkäläinen tapahtuma oikeudenkäynti on, eli mitä nyt vastineen pyynnön jälkeen tapahtuu. Todennäköisesti työnantaja kiistää tehneensä mitään väärin, eli alamme hakea korvauksia oikeudesta. Minua helpottaisi jo tietää, minkälainen tilanne seuraavaksi tulee eteen, eli joudunko työnantajan kanssa samaan huoneeseen neuvottelemaan asiasta jne? Ei tarvitse siis mitään tiiliskiviä kirjoittaa, vaan ihan muutamalla lauseella. :)

        Suppea yleisesitys riita-asian oikeudenkäynnin etenemisestä löytyy täältä http://www.oikeus.fi/5829.htm (lisälinkit valmistelu & pääkäsittely jne vasemmassa laidassa). Yksityiskohtia voidaan toki tarkentaa, jos haluat jotain tietää :-)


        "Minua helpottaisi jo tietää, minkälainen tilanne seuraavaksi tulee eteen, eli joudunko työnantajan kanssa samaan huoneeseen neuvottelemaan asiasta jne?"

        Valmistelussa ja pääkäsittelyssä olette samassa salissa, jos asiassa oikeudenkäyntiin mennään. Se, että oletteko sopimusneuvotteluissa yhtä aikaa läsnä vai hoitaako avustajasi ne, on ihan sinun ja advokaattisi kesken sovittava asia.

        LIsäksi, koska kysymys on työjutusta, varaa käräjäoikeus sinun työttömyyskassallesi sekä työttömyysvakuutusrahastolle ja Kelalle tilaisuuden lausuman antamiseen, koska työsopimuslain 12 luvun 3 §:n nojalla osa työnantajan maksettavaksi määrätystä korvauksesta menee työttömyysvakuutusrahastolle.


    • you've had it in you

      Kysymyksesi on hurjan laaja ("millainen prosessi oikeudenkäynti on"), koska aiheesta on kirjoitettu ja voidaan kirjoittaa tiiliskiven kokoisia monografioita.

      Onko mahdollista hieman täsmentää kysymystä?

    • Juomari: vastasin tilanteessa, jossa en tietänyt väitteitä eli

      "Vähän ennen irtisanomista työnantaja oli pistänyt yleiseen hakuun saman työpaikan ja palkannut toisen työntekijän tilalle. Epävirallisesti irtisanominen johtui siitä, että terveydentilani takia työnantajalle koitui työterveydenhuollon maksuja, joita hän ei halua maksaa. "

      Jos ei ole tuotannollista tai taloudelllsta perustetta tulee sanktio.
      Jos johtuu sairaudesta, tulee lisää sanktiota.

      Kiitos...: kysyppä asianajaltasi, että onko työnantajalla avustajaa?
      Ratkaisee paljon. Jos faktat on riidattomat, juttu sovitaan, mikäli
      työnantajalla ei ole sinun asianajajan kaveria avustajana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1676
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1391
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      849
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      186
      743
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe